Paarden en pony's verkopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Paarden en pony's verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:41

Mijn ouwe gebakje van bijna 28 is hier morgen 6 jaar, maar ik ken hem al sinds hij 4 is.
Die gaat hier niet meer levend weg. Hij mag blijven zolang hij een paardwaardig leven heeft (op dit moment gaatie nog zo'n 3x per week mee naar het bos en hoe ouwer hoe gekker is zeker op hem van toepassing, maar alsie niet meer gereden kan worden, maar nog wel als paard gelukkig in de wei kan staan, blijft hij gewoon bij me).
Heb sinds augustus een jonkie van 5 erbij die ik in principe heb gekocht voor zijn hele leven. Als alles goed blijft gaan hoop ik hem ook op zijn 28e nog bij me te hebben.
Maar aangezien ik niet in de toekomst kan kijken, er kan zoveel gebeuren de komende 20 jaar... met bv mijn financiele situatie of mijn gezondheid, of weet ik veel wat, dat ik daar geen garantie voor durf af te geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:47

Verkopen is geen probleem.
Geen klik, andere ambities of onvoorziene omstandigheden geven reden daartoe.
Er is altijd wel weer iemand die er wel voor kan zorgen.

Afdanken om gezondheid en/ of leeftijd vind ik dan wel weer asociaal.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:55

Vroeger dacht ik het zelfde als jij.....hoe kán iemand zijn paard / pony nou zo maar verkopen???
Zijn vriendje, zijn alles.

Inmiddels weet ik dat er niks zo turbulent kan gaan als een mensenleven.
Zelfs mensen die elkaar adoreren en "voor altijd "aan elkaar beloven gaan scheiden/ uit elkaar.
Ook zo iemand was ooit "de liefde van hun leven "
De ware, waarbuiten niet te leven was, heel zorgvuldig uitgezocht.
En we weten allemaal hoe vaak daar een van de twee bedrogen uit komt en buitenspel komt te staan.

Het klinkt zo mooi allemaal, voor het leven, maar soms is in het geval van dieren houden van óók los kunnen laten als een leven elders mooier- fijner of beter kan zijn dan bij jou.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 06:36

bruintje123 schreef:
Verkopen is geen probleem.
Geen klik, andere ambities of onvoorziene omstandigheden geven reden daartoe.
Er is altijd wel weer iemand die er wel voor kan zorgen.

Afdanken om gezondheid en/ of leeftijd vind ik dan wel weer asociaal.

Dat licht er aan, mijn paardenliefde is ontstaan door een oud afdankertje van mijn buurmeisje.
Ik kreeg haar omdat haar interesses veranderden puber gedrag, mijn vader zag een grasmaaier en ik had niets met paarden!
Deze liefde duurde slechts 1,5 jaar omdat ze overleed aan haar leeftijd, zo rond de 30 jr.
Maar het was een diepgewortelde liefde voor het leven, voor haar een prima rustige oude dag tot het einde.
Het is niet altijd fout of verkeerd ze heeft mij met alle geduld en liefde het wezen paard en de liefde daarvoor bij gebracht en ze heeft heerlijk met me rond gekuierd door de polder en me altijd weer veilig thuisgebracht groot verkeer, jagers, motoren loslopende honden etc
Ik ben haar nog erg dankbaar!!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:09

Als niemand zijn paard zou verkopen of wegdoen had jij de jouwe ook niet gehad...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:21

RaafSmits schreef:
Het klinkt zo mooi allemaal, voor het leven, maar soms is in het geval van dieren houden van óók los kunnen laten als een leven elders mooier- fijner of beter kan zijn dan bij jou.

Dit dus, heb dus 2 oude paarden naar De Paardenkamp gebracht, 2 cavia's naar De Caviaopvang en 1 (jonge) pony verkocht.
Had niet gedacht zoiets ooit te kunnen doen maar het ging/gaat goed met ze!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:22

Mijn Fjordje mag blijven in principe. Ik zal haar iig niet weg doen als ik haar niet meer kan rijden. Als het even kan, mag ze bij mij oud worden. :)
Maar dat komt omdat het mijn eerste eigen paardje is en ik er nooit meer zo eentje zal vinden zoals zij! Ik heb echt een bijzondere band met haar. Verder heb ik ook geen wedstijdambities met haar.

Ik kan niet oordelen over een ander. Natuurlijk vind ik het wel zo eerlijk als je een paard aanhoudt wat al zijn hele leven bij jou is en zoveel voor je heeft gedaan. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Mensen die heel ambitieus zijn in de sport, maar geen ruimte/tijd/geld hebben om een oud/geblesseerd paard aan te houden, die zullen toch echt een keuze moeten maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat een gemakkelijke keuze is en dat zullen zij ook zeker wel beamen.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 07:55

Je hebt mensen die paarden kopen voor de verkoop. Ik vraag me dan altijd af, blijven die paarden niet steeds in verkoop. Je ziet ze vaak wel weer terug komen op bokt of marktplaats.

Netzoals je een shetland hengst te koop zet, maar wel wilt dat hij goed terecht komt, mensen moeten een contract tekenen blablabla. Geloof je t zelf? verkocht is verkocht.

Mijn paardjes mogen blijven tot ze er bij omvallen. mocht er iets gebeuren waardoor ze niet meer gereden kunnen worden. blijft hij toch echt bij mij. Verkopen heeft dan geen zin

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:13

Toch vraag ik me dan af hoe mensen erover denken als je TE GROOT wordt voor je pony. (Bijv. shet) Maar je er wel een band mee hebt.

Ik heb nu 2 (gezonde) shetjes Jessy en Arie en mijn moeder zegt al wil je een groter paard dan moet je 1 shetje weg doen. Ik kan wel genoeg leuke dingen doen met met ze maar niet rijden. Nu heb ik dan ook een leasepaard voor 2 dagen want Jessy en Arie zou ik toch echt niet weg willen doen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:27

dan mag je jezelf gelukkig prijzen dat je ouders het zich kunnen veroorloven dat je en je shetlanders aan kunt houden en dat ze een paard voor je leasen..

wij hadden vroeger niet eens de financieën om rijlessen te betalen ;)

je moet denk ik voor jezelf nagaan, wat je antwoord zou zijn op je eigen vraag als beide shetlanders wegzouden moeten als je zou willen blijven rijden, en ook lease niet tot de mogelijkheden zou behoren.

vergeet ook niet dat iedere fijne rustigere/oudere kinderpony die mensen zoeken om hun kind voor het eerst een eigen pony te geven, waarschijnlijk een kittigere pony voor een meer ervaren jeugdruitertje is geweest die er inmiddels is uitgegroeid..

juist in het kleinere segment vind ik de koop en verkoop van pony's helemaal niet raar. paarden en pony's zijn dure knuffeldieren, en kinderen willen ook rijden als ze een pony willen.. Om dan te zeggen.. als ze 6-7 krijgen ze een shet en dan zijn ze verplicht om ze tot hun 35e die pony aan te houden en dus nooit aan echt rijden toe te komen, hoe reeel is dat?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:00

mabelbohms schreef:
Toch vraag ik me dan af hoe mensen erover denken als je TE GROOT wordt voor je pony. (Bijv. shet) Maar je er wel een band mee hebt.

Ik heb nu 2 (gezonde) shetjes Jessy en Arie en mijn moeder zegt al wil je een groter paard dan moet je 1 shetje weg doen. Ik kan wel genoeg leuke dingen doen met met ze maar niet rijden. Nu heb ik dan ook een leasepaard voor 2 dagen want Jessy en Arie zou ik toch echt niet weg willen doen!

Ik kreeg op mijn 3e een shetlander die voor altijd blijft, maar op mijn 8e kreeg ik een C pony waar ik 5 jaar mee heb gereden maar te groot werd en die is wel verkocht was niet de makkelijkste uitproberen bokken en wegvliegen na 1 jaar bij de nieuwe eigenaar is ze weer verkocht

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:09

Ik heb niks tegen mensen die paarden verkopen,ik heb het ook nog gedaan en doe het nu nog als fokker.
Maar ik snap er niets van hoe mensen hun bejaarde,geblesseerde paard nog denken aan een fijn nieuw huis te helpen. Ik zeg niet dat die er niet zijn maar dat zal dan toch 10% tegen 90% andersom zijn vrees ik. Vandaar bespaar ik het dier dit liever en laat het nog liever euthanaseren als er zelf voor zorgen niet meer lukt. Het dier zal het niet meer beseffen dat het er niet meer is,maar beseft het wel als het ineens nog weg moet van z'n oude vertrouwde plekje waar het goed zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:11

Als je een goed, gezonde pony verkoopt en de koper kan er wat mee, heb ik er geen problemen mee.

Maar ik zie zo vaak dat er paarden weggedaan worden, omdat ze te oud zijn, niet meer bereden kunnen worden, afgekeurd voor de wedstrijdsport... ja daar heb ik wel moeite mee.
Dan zou ik eerder zeggen laat zon paard inslapen of breng hem naar de slager. Maar ga er een ander niet mee opzadelen.

Ik heb mijn pony nu 9,5 jaar, ze is 27. Ik heb er nooit echt wat mee kunnen doen, omdat ze o.a. 3x een peesontsteking had. Ze staat nu op pensioen. En mag hier blijven tot ze er niet meer is. Ik vind het jammer dat ik niet meer kan rijden, maar ga haar hierom niet weg doen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:20

Ik had mijn pony met dezelfde toekomst plannen gekocht als jij benoemd, ze zou nooit meer weg gaan.
Maar het moet wel eerlijk blijven, wij konden het financieel echt niet meer opbrengen om voor haar te zorgen en om die reden heb ik een ander huisje gezocht. Eigenlijk vooral voor haar eigen bestwil omdat ik de juiste zorg voor haar niet meer kon betalen.
Het is nu een jaar geleden en ik kan er nog niet aan denken zonder emotioneel te worden, soms kan je gewoon niet anders..

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:38

Ik ben bezig aan nummer 3 in 3 jaar en echt niet omdat ik ze zat was of geen klik had of iets dergelijks. Nummer 1 had een chronische blessure aan het sprongewricht en kon niet meer lopen zonder pijn, dus dat werd een plekje in de paarden hemel na 8 jaar heel veel plezier samen. Nummer 2 is 3 maanden geleden verongelukt op 5 jarige leeftijd, kruisbanden en meniscus tebarsten en ik heb nu net mijn huidige paardje gekocht. De andere worden zelfs na 3 jaar nog zeeer gemist.
Nummer 1 kwam bij een handelaar vandaan en nummer 2 en 3 bij de fokker.

Ik heb geen moeite met verkoop, anders had ik mijn kanjers ook niet gehad. Mits het dier niet wat mankeerd en je een ander met jouw probleem opzadeld. Anders had ik mijn kanjers ook niet gehad.

Verkopen omdat hij niet voldoet aan je gebruiksdoel vind ik ook geen probleem. Mijn 1e paardje was gefokt als reiner, maar werdt al panisch als ik er maar aan dacht. Heb er 8 jaar een heerlijk, betrouwbaar dier aan gehad en omgeschoold naar de pleasure. Had ie dan maar ongelukkig moeten zijn bij zijn oude baas. Fokwaarde had ie niet als ruin en niks doen was ie op dat moment veel te jong voor. Trouwens, zijn fokker is goed voor zijn paarden, maar ze moeten wel voldoen aan zijn fokdoel en anders wordt er een nieuw baasje voor gezocht.

Ik ben heel eerlijk, ik ben superblij met mijn nieuwe vriendje, maar ben lichamelijk slecht, blijkt hij op termijn een te onstuimig karakter te hebben, ga ik een nieuw baasje voor hem zoeken. Hij wordt 4 dus nog jaren in de wei ernaar kijken is wat mij betreft geen optie.

Hebben we het wel leuk samen, dan blijft ie mits de financiën het toelaten net zoals de vorige tot zijn dood.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:44

Vind dat een heel lastig punt.

Er zijn mensen die paarden kopen met de gedachte ze door te trainen en door te verkopen. Zou ik niet kunnen maar ieder zn ding.

Ik heb zelf mn ene pony moeten verkopen omdat het financieel niet haalbaar meer was om 2 paarden goed te verzorgen en onderhouden. En kk vind wel dat de dierenarts of hoefsmid moet kunnen komen als dit nodig is.

Als mijn huidige paard met pensioen zou gaan of een blessure krijgt waardoor rijden niet meer mogelijk is, zou ik m niet zomaar aan de eerste beste mee geven. Maar ik zou het dan weer te duur vinden om hem op een pensionstal te laten staan waar je flink geld betaald voor een veredelde grasmaaier. Zou dan denk ik een plekje voor m zoeken waar ie fijn van zn pensioen kan genieten. Bij iemand als weidemaatje, of op een stalling waar enkel paarden met pensioen staan.

Tevens ben ik van mening dat als de klik er echt niet is, of je hebt echt geen plezier meer met je paard, verkopen voor beide partijen eerlijker is. Vind de paarden net iets te duur om te houden terwijl je er geen plezier mee hebt.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:50

Er wordt hier genoemd dat geen klik hebben onzin is?

Tja het is maar wat je onzin vind...
Ik zou ook nooit zo maar mijn paard/pony verkopen. Ik heb in 2006 een fries x new-forest hengst van mijn ouders gekregen. Hij was toen 1,5 jaar en door zijn vorige eigenaresse gewoonweg verknald. Hij dacht toen die echt hengst werd over iedereen de baas te zijn. Ik was toen 11 en ben echt bang voor hem geworden. Maar ik ben niet iemand die zo maar opgeeft. Hij is op zijn vierde ingereden en daarna zou ik hem verder oppakken. Echter, door mijn angst wist hij heel goed dat hij mij de baas was. Ik heb hem een jaar stil laten staan met het idee, volgend jaar zijn we allebei wat ouder. Ik ben hem toen op de grond gaan oppakken en daar waren we de beste vrienden. Onder het zadel kon hij me helaas alles flikken en bleef ik die angst houden. Ja wat moet je dan doen? Hem maar laten staan? Een paard van 7 jaar dat een heel leven voor zich heeft? Nee, vind ik niet. Ik heb toen de weloverwogen beslissing genomen om hem te verkopen.

Toen ben ik opzoek gegaan naar een tinker, met in mijn achterhoofd dat die klik er moest zijn. Ik ben toen tegen een veulen aangelopen waar ik alles mee kon terwijl ze net uit de kudde kwam. Inmiddels is zij al 7 jaar van mij. Ik heb haar zelf ingereden en alles. Ik zeg altijd dat zij nooit weg gaat en ik moet er ook niet aan denken dat ik haar kwijt zou zijn! Maar sommige dingen kun je niet voorspellen. Misschien komen er wel eens financiële problemen. Tja dan zul je eerlijk moeten zijn denk ik... Voor nu zal zij in ieder geval bij mij oud worden en bij mij overlijden. Net als mijn twee mini hengstjes.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:25

mabelbohms schreef:

ik heb destijds mijn iele pony van 1.40 verkocht ik was te zwaar en wilde rijden... hij is goed terecht gekomen!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:36

Ik heb mijn pony nu ruim 5,5 jaar en ik moet er zelf niet aan denken haar weg te doen. In die jaren heb ik heel veel problemen met haar gehad en nog steeds gaat het niet altijd even soepel. Toch ben ik strontgek met haar en door haar moeilijke karaktertje weet ik niet of er makkelijk iemand voor har te vinden is. Maakt uit niet uit, ze blijft toch bij mij. Ik heb ook 2 shetjes die alleen de hooiopslag en mijn bankrekening verkleinen. Heb er vaak aan gedacht om misschien een ander plekje te zoeken maar die gaan beide regelrecht naar de slacht, dus die blijven ook lekker hier.

Met verkopen heb ik over het algemeen geen probleem, als er de tijd wordt genomen een goed plekje te vinden en de pony's/paarden niet om elk klein dingetje ingeruild worden. Kennis van mij heeft in 2 jaar 7 paarden en 4 honden gehad en allemaal weer verkocht. Dat vind ik echt niet kunnen.

Ook verkopen om de ''klik'' vind ik bullshit eerlijk gezegd. Ik heb 10 jaar bij een fokker mogen rijden die allemaal pittige pony's had staan. Ik was blij met de pony's die ik mocht verzorgen en rijden. Met sommige pony's heb ik hard moeten werken om wat te kunnen en inwisselen om de ''klik'' gaat dan ook niet bij verzorgpony's. Hard werken en een band opbouwen vind ik vele malen belangrijker dan de zogenaamde klik. Echt niets met elkaar kunnen vind ik dan weer een heel ander verhaal.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:44

Volgens mij is dat hele verkopen ook gewoon iets wat vooral tussen de oren van de baasjes zit, namelijk het idee dat jouw paard het nergens anders zo goed kan krijgen als bij jou. Terwijl volgens mij het gros van de paarden overal wel happy is, zolang het goed te eten en drinken krijgt, ruimte tot bewegen heeft en een maatje om mee te socializen. Ik denk dat, maar dat is mijn mening, veel mensen zich als baasjes een te belangrijke rol aanmeten in een paardenleven. Dat je verkopen zelf moeilijk vindt, daar is niks mis mee, maar hou jezelf niet voor de gek door te zeggen dat je paard nergens anders gelukkig kan worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:21

Sunrise_ schreef:
Volgens mij is dat hele verkopen ook gewoon iets wat vooral tussen de oren van de baasjes zit, namelijk het idee dat jouw paard het nergens anders zo goed kan krijgen als bij jou. Terwijl volgens mij het gros van de paarden overal wel happy is, zolang het goed te eten en drinken krijgt, ruimte tot bewegen heeft en een maatje om mee te socializen. Ik denk dat, maar dat is mijn mening, veel mensen zich als baasjes een te belangrijke rol aanmeten in een paardenleven. Dat je verkopen zelf moeilijk vindt, daar is niks mis mee, maar hou jezelf niet voor de gek door te zeggen dat je paard nergens anders gelukkig kan worden.

Sunrise ik zou willen dat ik dit stukje eens aan mijn schoonzusje kon laten lezen...die is met militaire precicie bezig en gaat echt in paniek als ze het niet kan regelen zo zij wilt.
die zou het zo gemakkelijk hebben als ze eens wat meer kon ontspannen...maar dat kan niet want dan gaat het mis... ;)

Ik ben het wel met je eens al zijn er wel uitzonderingen...(.laat ik die nu net zelf hebben)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:34

Sunrise_ schreef:

Daar ben ik het mee eens!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:37

Het ligt er net aan.als ik paard koop en is niet wat ik zocht of past echt niet in de kudde,dan gaan ze weg.
maar heb ik een aard dat me altijd gedient heeft en door leeftijd,het niet meer kan,gaat deze zeker niet weg

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:49

Het verkopen is ons helaas ook de revue gepasseerd, maar wij hebben altijd in het belang van de pony gehandeld.
1 was op leeftijd, maar moest aan de slag blijven voor een happy attitude, te klein voor ons en zij loopt nu nog steeds vrolijk rond in Friesland.
1 waar totaal geen klik mee te krijgen was en is weer terug waar ze gewoon hoort.

Onze Tom, is er nog steeds.
Die gaat ook nooit meer weg.
Met vallen en opstaan, maar vooral doorgaan is een hechte band ontstaan.
Een vervanger ooit?
Geen idee...
Dat wordt heel moeilijk, denk ik!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:31

diesel83 schreef:
Ik ben hier misschien keihard in.
Ik zeg altijd tegen mijn dochter en mijn klanten:" je betaald een hoop elke maand voor een paard daar moet je dan ook wel je plezier/voldoening uit halen".

Voldoet je paard niet aan je wensen kun je beter een ander huisje voor het paard zoeken...want doorgaan met een paard wat je eigenlijk niet leuk vindt is voor zowel de eigenaar als het paard niet goed/leuk.

Zo ben ik ook opgevoed... Zal voor de meeste Bokkers wellicht keihard zijn, maar het is zo. Paard kost me minstens 250€ per maand. Dat is een bom geld, dus wil ik er ook wel wat plezier voor in ruil.

Ik heb mijn vorig paard verkocht. Het klikte absoluut niet. Ik had voor haar een hele rodeo meegemaakt en was erg bang geworden. Kocht haar als doodbraaf veel te dik paard, ze was kei rustig. Jaja, paard op gezond gewicht gekregen en het ware karakter kwam boven... Zeer vinnig, moeilijk te houden en soms ging er een knop om en spurtte ze ervandoor zonder stuur of rem. Enige waarbij ze echt doodbraaf was waren wandelingen maar ik ben een bakruiter, maandelijks 1 wandelingetje is voor mij meer dan voldoende...
Een jaar bloed, zweet en tranen. Alles geprobeerd wat ik kon: meer weidegang, op training gezet (kwam al helemaal niet goed, zeer eenkennig paard), diverse lesgevers... Nadat ze er een paar keer zonder reden vandoor is geschoten (wonder dat ik nooit gevallen ben) was bij mij het vertrouwen compleet weg. Op internet gezet en een week later werd ze al opgehaald. Ze is nu van een wandelruiter, hij heeft erg veel plezier met haar en zij vindt het heerlijk om uren te gaan wandelen.

Ik heb een nieuw paard gekocht, merrie van 10 met een doodbraaf karakter. Als ze al schrikt, zeer zeldzaam, zet ze 5 galoppassen en ze staat weer stil. Hier heb ik mijn vertrouwen mee teruggevonden en heb heel veel plezier met haar :).
En we hebben nochtans in het jaar dat ik haar heb al de nodige miserie gehad (operatie en 2 revalidaties dus meer naast paardlief gestaan dan erop gezeten).

Oude of zieke dieren gaan hier ook niet meer van het erf tenzij het naar de slacht of met de Rendac is. Veel te veel kans dat ze de handel ingaan en dat wil ik een niet gezond of oud paard niet aandoen.