Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:41

Ieder zijn eigen keus lijkt me. Toen ik jonger was droeg ik ook niet zo vaak een cap. Nu altijd en zeker op buitenrit. Heel erg fijn tegen de laaghangende takken. Kleine moeite en de caps van tegenwoordig voel je eigenlijk niet eens meer zitten. Die van 15 jaar geleden waren warm en zwaar. Ze worden steeds comfortabeler dus mij hoor je niet klagen over een cap.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:16

Bowen schreef:
Nicky91 schreef:
Als iemand klaagt over zijn haar, hoofdpijn, hebben ze niet de goede cap..

Ik heb jaar in jaar uit hoofdpijn gehad door m'n cap, niet omdat die te klein was, maar omdat het te warm was.. Nu heb ik een UVEX (kost ook wat) maar ik heb geen raar cap hoofd meer, het zweet druipt niet meer over me gezicht, en m'n hoofdpijn is ook verdwenen!

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, wat zijn goede caps met niet zo'n dikke rand erin die vies en zweterig wordt (of die er in ieder geval uit te halen is om schoon te maken)? Die warm is en ellendig voelt?
Heb niet een hele goedkope cap liggen (ook geen hele dure), maar vind het dragen echt niet fijn. Die warme dikke laag die vanzelf een vieze laag wordt op mijn voorhoofd heb ik echt last van.

Als ik een cap had die ik niet echt onprettig zou vinden zou ik misschien wat makkelijker die cap opzetten. Dus als jij (of anderen) tips hebben voor fijn zittende caps, graag!

Sorry voor mijn late reactie! :) In middels 3 pagina's verder..

Hieronder een link van de cap die ik heb aangeschaft:

http://www.uvexcap.nl/index.php?item=uv ... 51&lang=NL

In de winkel heb ik er 219 voor betaald maar ik wilde gewoon weten hoe die zat op m'n hoofd. Ook zijn er maar een paar winkels die deze verkopen.

Je kan de hele cap strippen aan de binnenkant en dat uitwassen.. Ook heb je speciale winter en zomer voering(ik heb alleen de zomer voering).. Je hebt zelfs speciale oorwarmers(JA! ECHT WAAR! waren die 10 jaar geleden maar uitgevonden.)

Wat ik zeg ik heb er mee gereden toen het 30 graden was en ik had GEEN bezweet hoofd!

Nies_

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:21

Uvex vind ik verschrikkelijk zitten. Ik heb de HH Challenge voor thuis en bos, die is ook wasbaar. Zijn tegenwoordig best wat caps die dat hebben hoor. Voor ik die had zette ik thuis helemaal geen cap op.

Met domheid heeft het in de meeste gevallen niks te maken, wel met een overweging maken en ieder moet voor zich bepalen of de risico's te groot zijn om zonder cap te rijden. Zo spring ik zelf nooit zonder bodyprotector, maar ik vind mensen die zonder rijden ook niet dom.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:23

@Nies_ ; Ik heb er wel aan moeten wennen, maar het feit dat ik alleen een klein randje heb die om m'n hoofd zit ipv een heel arsenaal vind ik toch een iets prettigere voorstelling :)
Gelukkig heeft iedereen een eigen mening :P Ik heb wel heel lang moeten zoeken voor ik een cap vond die aan mijn eisen voldeed..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:26

Klopt, je moet gewoon naar de winkel gaan en je er niet voor schamen om elk model te passen en er uiteindelijk misschien geen te kopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:31

Ik zal straks op weide eens kijken, ik heb een cap waarbij de binnenvoering er uit kan en dat is de enige cap die ik tot op heden op mijn hoofd kan verdragen (in mijn schedel zitten schroefjes die een niet pijnlijk hoofddeksel moeilijker maken om te vinden. Zelfs hoeden en petten is altijd even zoeken.).
En de binnenvoering steek ik om de week oid even in een sopje. En die was 70 euro denk ik. of 60...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:37

Hier zelf ook altijd een cap, kan me niet echt druk maken om mensen die er geen Op hebben eigenlijk. Ik heb een HH challenge en een 'nettere'. Verder kan ik de hele dag wel met cap oplopen. Eigenlijk nooit echt last van. En zweten tja mijn oksels zweten ook maar dat wil niet zeggen dat de k zonder shirt sport ;)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:07

oji schreef:
webster543 schreef:
De verzekering betaald niet uit als ze te weten komen dat je geen cap droeg en je een letsel hebt die daardoor kon vermeden worden.

Zo...heb je daar voorbeelden van. Nogal een uitspraak. Wens misschien de vader van de gedachte?? Verzekering betaald wel degelijk uit. Net zoals de verzekering uitbetaald als je je rug breekt zonder bodyprotector, je nek breekt zonder nek protector en noem maar op. Het dragen van een cap is nl wettelijk NIET verplicht dus heeft de verzekering geen enkele grond om niet uit te keren. De verzekering van het ruiterbewijs misschien niet, die ken ik niet en heb ik niet, maar ziekenkosten verzekering zeker wel!
En wat een aanname dat rijden zonder cap alleen uit ijdelheid voorkomt.

In begin jaren '90. Ik reed toen nog in Duitsland. Een vriendin was toen goed op weg om opgenomen te worden in het B-kader van de pony's. Zij ging toen wandelen met haar pony, de mama mee te paard. Tijdens galop, struikeld de pony en gaat over kop.
Hersentrauma, barst in de schedel, en nog enkele andere gebroken botten.
Ze heeft weer kunnen paardrijden, maar ik heb het niet meer mee gemaakt. Wij zijn ongeveer een jaar later verhuisd en ik heb ze niet meer gezien op de stal.
Verzekering die ze hadden via de sportbond heeft zich terug getrokken.
Ik neem aan dat de hospitalisatieverzekering is tussen gekomen.
In die tijd was er niet zoveel sprake van een cap te dragen, ik ben kort daarvoor nog op mijn voorhoofd genaaid, omdat mijn pony onderuit ging en ik de beugel tegen mijn hoofd kreeg.
En ik ben de eerste om toe te geven dat ik ook heb gereden zonder cap. Maar nu... Ik snap dan gewoon niet dat mensen het risico willen nemen op blijvende letsels.
En ja, je rug breken is ook erg, maar niet "dodelijk". Je kop breken wel.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:13

Webster het voorbeeld dat je noemt speelt zich in Duitsland af, de regelgeving en verzekeringen etc zijn daar toch wel even anders dan hier in Nederland.
Verzekeringen betalen niet uit als je onder invloed bent, maar ze hebben inderdaad geen recht op niet uit te betalen omdat jij geen cap op had. Je kan ook onderuit gaan, paard slaat op hol en rent over je heen of weet ik veel wat. Neem aan dat je geen cap draagt als je er naast loopt, ik in ieder geval niet. Paarden blijven dieren en kunnen dingen doen die je niet verwacht echter kan je je niet tegen alles beschermen.
En wat als je met hoofd op de punt van de tafel valt? "Jammer joh, had je maar een helm op moeten hebben"

Daarbij kan je rug breken wel zeker dodelijk zijn vergeet dat niet! Hele stomme opmerking vind ik dat.
Daarnaast kan je ook zwaar verlamd raken en geloof me, als jij nog goed in het koppie bent maar je lichaam wil niet meer, dan ben je niet gelukkig..

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:23

Ik draag eigenlijk altijd een cap, zeker buiten. Dan wil 't paard nog wel eens wat enthousiaster de beentjes strekken dan dat ze in de bak doet plus dat je buiten vaak een stuk harder valt (ik eerst de weg over wanneer ik naar het bos ga). Het blijft een dier en buiten de bak is er veel meer om van te schrikken en veel meer onbekend dan in de bak het geval is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:24

TS lekker laten, maak je er niet druk om.
Deze mensen zijn oud en wijs genoeg, maar ze moeten geen fruitmand verwachten als ze in het ziekenhuis belanden

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:33

erg dom. Ik moet wel zeggen...ik stapte er vroeger ook regelmatig op zonder cap. Mijn rijinstructrice had zoiets van: zelf weten (ze kende haar paarden en zag ook niet gauw iets gebeuren). Een vriend van haar was er een keer en zei: cap op! Anders kom je er niet op. Al mokkend heb ik het maar gedaan...was het paard niet goed aangesingeld en het zadel hing er half naast en ik viel dus...plat op mijn achterhoofd. De klap was zo hard dat ik een bloedneus had! Ik wil niet weten wat er gebeurd was wanneer ik die keer geen cap op had!

Overigens...hoe zit het met de verzekering wanneer je geen cap draagt? En eventuele arbeidsongeschiktheid? Tuurlijk is het je eigen leven, maar het heeft ook consequenties voor anderen. Hetzij kosten of mantelzorg. Kortom..erg asociaal dus. Is natuurlijk met meer dingen zo maar toch...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:39

Zelf nooit zonder en ook niemand die op die van mij mag zonder cap.
Wat een ander doet moet die zelf weten, zal wel zeggen dat het mij niet verstandig lijkt en daar laat ik het bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:45

Een cap is eigenlijk een heel simpele gewoonte.

Ik reed vroeger zelden met cap. Tot ik op een stal kwam waar het verplicht was: sindsdien kan ik niet meer zonder rijden. Voel me gewoon niet compleet zonder een cap :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:48

Altijd een cap op als je gaat rijden. Punt.

De enige uitzondering die ik daar gelaten vind is als er een foto-shoot is en het er voor de foto niet op past. Maar dan is het wel geheel voor eigen risico met alle gevolgen van dien als het fout gaat.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:52

Roweentje89 schreef:

De enige uitzondering die ik daar gelaten vind is als er een foto-shoot is en het er voor de foto niet op past. Maar dan is het wel geheel voor eigen risico met alle gevolgen van dien als het fout gaat.

Sorry maar dit vind ik zo een l*lkoek...
Je moet dus altijd een cap op hebben, maar...
Wanneer er een eng persoon met een camera voor je neus staat, en die camera maakt ook nog geluid en wie weet flitsen. Plus nog eens gekke geluidjes om de aandacht te trekken. En dan spreken we nog niet over de voorbijgangers die langs kunnen lopen, en door de focus op de cameraman kan het paard deze veel later opmerken en kan de schrik reactie dus groter zijn.

Ik snap toch wel dat je ziet dat hier 10x meer risico inzit dan gewoon een rondje bak hobbelen op een normale dag. |o

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:16

Ik rijd altijd met een cap ook al moet het niet. :j
Je weet maar nooit wat er gaat gebeuren en liever mijn haar wat vuil dan terug wakker worden in het ziekenhuis...

groetjes

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:21

Cap altijd op wanneer ik op buitenrit ga of wedstrijd heb (duh). In de bak sinds een jaar niet meer 'want ze doet toch nooit wat'. Ik weet dat er altijd wat kan gebeuren maar mijn vertrouwen in haar is groot en ze is een fries die in de 3.5 jaar die ik haar rijd nog nooit heeft gebokt of gesteigerd. Eigen keus dus.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:35

altijd standaard mijn cap op.
het verhaal van hij/zij doet niks hoor ik zo vaak,maar hij/zij kan zich ook heel simpel verstappen en dat je net je evenwicht verliest terwijl dat normaal nooit gebeurt,kan toch eens gebeuren ,ongeluk zit in een klein simpel hoekje

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:42

Nicky91 schreef:
Bowen schreef:

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar, wat zijn goede caps met niet zo'n dikke rand erin die vies en zweterig wordt (of die er in ieder geval uit te halen is om schoon te maken)? Die warm is en ellendig voelt?
Heb niet een hele goedkope cap liggen (ook geen hele dure), maar vind het dragen echt niet fijn. Die warme dikke laag die vanzelf een vieze laag wordt op mijn voorhoofd heb ik echt last van.

Als ik een cap had die ik niet echt onprettig zou vinden zou ik misschien wat makkelijker die cap opzetten. Dus als jij (of anderen) tips hebben voor fijn zittende caps, graag!

Sorry voor mijn late reactie! :) In middels 3 pagina's verder..

Hieronder een link van de cap die ik heb aangeschaft:

http://www.uvexcap.nl/index.php?item=uv ... 51&lang=NL

In de winkel heb ik er 219 voor betaald maar ik wilde gewoon weten hoe die zat op m'n hoofd. Ook zijn er maar een paar winkels die deze verkopen.

Je kan de hele cap strippen aan de binnenkant en dat uitwassen.. Ook heb je speciale winter en zomer voering(ik heb alleen de zomer voering).. Je hebt zelfs speciale oorwarmers(JA! ECHT WAAR! waren die 10 jaar geleden maar uitgevonden.)

Wat ik zeg ik heb er mee gereden toen het 30 graden was en ik had GEEN bezweet hoofd!

Dank je voor de tip!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:12

Ieder zijn eigen keuze. Ongelukken hoeven niet altijd vanaf het paard te gebeuren, het kan ook gebeuren als je er langs staat. En als ik eerlijk moet zijn heb ik al meer hoofdletsels opgelopen tijdens het werk op de grond dan dat ik hoofdletsel heb gehad toen ik er vanaf stuiterde ( nog nooit letsel aan overgehouden hooguit wat blauwe plekken). Als je het risico te groot vindt kun je beter niet met levende dieren werken maar gewoon gaan dammen, en zelfs daar zit een risico aan verbonden ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:22

KellyR schreef:
Roweentje89 schreef:

Sorry maar dit vind ik zo een l*lkoek...
Je moet dus altijd een cap op hebben, maar...
Wanneer er een eng persoon met een camera voor je neus staat, en die camera maakt ook nog geluid en wie weet flitsen. Plus nog eens gekke geluidjes om de aandacht te trekken. En dan spreken we nog niet over de voorbijgangers die langs kunnen lopen, en door de focus op de cameraman kan het paard deze veel later opmerken en kan de schrik reactie dus groter zijn.

Ik snap toch wel dat je ziet dat hier 10x meer risico inzit dan gewoon een rondje bak hobbelen op een normale dag. |o

Vergeet je mijn laatste zin te lezen misschien?
Iedereen kijkt veel liever naar een prachtige professionele foto op een cover van een blad als de amazone er zonder cap op zit. Dat is gewoon zo. Dus ik 'snap' dat ze voor de foto de cap afzetten.
Maar ze moeten lekker doen wat ze willen, als ze eraf vallen is het hun pakkie an en niet het mijne..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:38

@Roweentje, ja die is zeer zeker.
Je snapt het als er een uitzondering gemaakt wordt voor de foto, voor eigen risico. Maar daarentegen zit er op zo een moment vele malen meer risico aan dan een gewoon rondje bakhobbelen.
Ik zou dan niet snappen waarom je die uitzondering maakt op zo een moment in plaats van tijdens het gewone rijden. Ja mooi op de foto, maar zo kan ik er ook nog wel een paar verzinnen voor in de bak.

Begrijp me niet verkeerd ik snap dat de cap voor veiligheid is en dat je er altijd vanaf kan vallen ook al denk je dat je het niet doet. Maar je geeft de (grotere) risico's wel vrij voor een fotoshoot maar niet onder normale omstandigheden. Dat is het geen wat ik lariekoek vind.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 01:00

De meeste mensen die een fotoshoot boeken zijn zich ervan bewust wat de gevaren zullen zijn.
Het zijn meestal ook mensen die hun paard al een hele lange tijd hebben en het risico willen nemen.
Je plukt geen kind van 8 jaar van straat en gooit het op een pony zonder cap om maar een leuke foto te maken. Dat vind ik niet kunnen en daar doel ik niet op.

Ik zal het gemakkelijker zeggen.

Het kan me geen worst schelen wie er met of zonder cap op zijn of haar paard zit/eronder hangt/erop staat of noem maar op. Maar dan moeten ze niet op het einde komen zeuren als er iets gebeurt. Ik begrijp dat mensen zeggen dat het voor een foto mooier is en dan moeten ze het zelf weten.
Ja ik vind het ook mooier uitzien, ja ik heb het zelf ook al gedaan op mijn 3,5 jarig paard toen. Eigen keuze, eigen risico.

Als ik les geef komt er ook niemand de bak binnen zonder cap op. Wat ze doen als ze geen les hebben heb ik geen zicht op. Ze kunnen wel braaf zeggen altijd cap op te hebben en hoe zeer ik het ze ook aandring om altijd met cap te rijden ook als ze geen les hebben, blijft het hun eigen keuze/risico.

En ach, qua percentage zijn er het afgelopen jaar meerdere (dodelijke) ongevallen geweest door mensen die belachelijke selfies willen maken dan dat er mensen tijdens een fotoshoot van hun paard donderden met zwaar letsel nadien.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:19

Ik vind het persoonlijk wel vervelend dat ik vaak zie dat mensen met een voorbeeldfunctie geen cap dragen. Het blijft natuurlijk je eigen keuze, maar als je weet dat mensen naar je op kijken.. Zie het soms op de manege. Lesgeefsters die zelf gaan rijden/springen met hun paard, alle kindjes die dan aan de rand van de bak staan te kijken naar 'hun lesgeefster'. En die dan vervolgens leuk wat parcourtjes gaat rijden zonder cap. Dat is geen goed beeld naar die kinderen toe vind ik.