Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:55

Ik wilde een springpaard, merrie, schimmel en 3 of 4 jaar oud...

Heb net een 3 jarige bruine Welsh Cob ruin gekocht. Heb zo'n klik met hem dat ik dat het allerbelangrijkste vind. Dan heb ik ten minste plezier in het rijden :)

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:49

Nee, bij aankoop absoluut niet. Inmiddels het fijnste (leer)paard wat ik me kan wensen.

Ik ben nooit op zoek geweest. Ze kwamen op mijn pad. Ik had alleen het idee dat ik graag een leerpaard wilde als er ooit een eigen paard kwam. Zo een waar je van alles wat mee kan doen.
Ik had alleen nooit gedacht dat die in de verpakking van een toen 2 jarige groene vos merrie met rugzakje op de stoep zou staan...
Inmiddels 14 jaar later een gouden paard geworden.

Onze guppy was meer een oeps aankoop. al vanaf veulen een klik, en iom de fokker eigenaar wat basis dingen gedaan toen ik daar op stal stond.Ik kon goed met allebei. Na verhuis redelijk contact gehouden, tot het telefoontje kwam dat de fokker ziek was en niet meer beter zou worden. Of ik interesse had om Guppy over te nemen? Want ik kon er zo goed mee. En na 6 jaar Mirah's acties meegemaakt te hebben, had hij er wel vertrouwen in dat het wel goed zou komen met peuter puberende Gup. Tja, sta je dan... dubbel niet wetend wat te zeggen.Dacht dat ze allang verkocht was& had daar vrede mee. Na lang denken, loopt ze nu al aantal jaar hier. En na net zo'n avontuurlijke reis is het nu een waardig opvolgster van onze Mirah in de toekomst.

Dus tja, het kan raar lopen..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:10

Ik zei altijd dat ik geen haflinger wilde.
Maar uiteindelijk is het toch bij mijn toppertje gebleven! :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:25

Herkenbare verhalen allemaal :)
Heb het zelf ook zo 2 keer meegemaakt.
Met mijn eerste was het nog enigszins een apart verhaal. Ik was opzoek naar mijn eerste echte eigen paard. Ik wilde een ruin vanaf 10 jaar ( en echt echt geen merrie, en zeker geen vos merrie!!), moest minstens 1.70 of hoger zijn, en het liefst al wat gelopen in de sport. Mijn werkgever toendertijd was toen ook opzoek naar een nieuw lespaard, dus samen een beetje naar paarden gekeken. Tot zij op een dag naar een merrie ging kijken, ik was aan het werk dus ging niet mee, wel de advertentie gezien maar die sprak mij niet aan. Werden smiddags gebeld dat ze de merrie had gekocht en die zou de volgende dag gebracht worden. Komt die merrie de volgende dag aan, deed de trailer los en werd eigenlijk spontaan verliefd. Ze was wel heel knap in het echt! Uiteindelijk heb ik haar van mijn werkgever 2 maanden op proef gehad en uiteindelijk gekocht. Merrie heeft nooit een dag in de lessen gelopen, bleek ze uiteindelijk ook niet geschikt voor haha. Maar ja toen had ik dus een vos merrie van 15 jaar die L2 had gelopen. Eigenlijk wat ik niet wilde maar was uiteindelijk mijn grootste leermeester.

Nadat ik mijn vos had moeten weg brengen was ik weer opzoek naar een nieuw paard. Iets sneller dan ik eigenlijk wilde maar was begonnen met de orun cursus en had een paard voor mijn examen rijden nodig. Dus opzoek naar een merrie ( met de vos kwam ik erachter dat ik veel meer een merrie ruiter ben) nu mocht ook ook een vos zijn maar liefst niet wit ( geen zin in al dat poets werk) Ze moest minstens 8 jaar zijn, liefst al concours ervaring, weer vanaf de 1.70. Heb vele paarden geprobeerd, gezien maar niks wat echt leuk was. Uiteindelijk met mijn werkgever bij een handelaar en goeie vriend van haar op stal wezen kijken. De eerste keer dat ik daar was had hij niks voor mij staan. Werd een paar dagen later gebeld dat hij nieuwe paarden binnen had gekregen en hij had er nu 3 leuke bij zitten voor mij. Dus wij daar heen. Kwam die aan met een schimmel!merrie van 6 jaar oud. Net zadelmak zat net een stuur en gaspedaal op. Eigenlijk totaal niet wat ik wilde. Maar nadat ze voor gereden was stapte ik erop en het voelde meteen goed. Zo makkelijk en fijn beestje. Moest nog een boel leren maar ach... En vond der ook super knap. Dus uiteindelijk stond ze een week later op stal. Moest wel een paard van iemand anders lenen voor mijn examen want daar was mevrouw nog te jong voor maar tja. Ze was wel heel leuk.

En moet nu eerlijk zeggen, als ik ooit weer geld heb voor een eigen dan heb ik niet echt een eisen lijstje ( heeft toch geen zin) maar wel dat het een merrie moet zijn en ze moet 1,70 of hoger zijn maar daar houd het ook mee op.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:31

Ik wilde een wat oudere, makke merrie die zeker niet drachtig zou zijn. Kwam thuis met een drie jarige onbeleerde merrie en kreeg na zes maanden een veulen erbij! Maar het was de beste keus die ik maar kon maken! Merrie is nu 11 en haar veulen heb ik ook nog en die is nu 7!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:36

Ik heb nooit echt gezocht. Kwam gewoon een paard tegen dat te koop stond en wel in mijn plaatje paste.
Dat heb ik twee keer zo gedaan.

1x heb ik een handelspaard gezocht maar dat was enkel eissenlijst: gemiddeld groot, goedkoop, nuchter en een lief koppie ivm verder verkopen.
Dat was zo gevonden :+

Verder heb ik zelf gefokt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:38

Wat komen jullie verhalen me bekend voor :')

Ik zocht:
Braaf
Dressuurpaard
B t/m L2 afgericht
Tussen de 4 en 6 jaar
Tussen de 1.68 en 1.72
Merrie voor eventuele fok
Liefst een apart kleurtje

Kwam thuis met een:
Verre van braaf
Springpaard
Helemaal groen
5 jaar
1.58 klein
Net gecastreerde ruin
Helemaal donkerbruin

Dus jha :') Nu wel echt mijn vriendje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:40

Leuke verhalen allemaal! :)

Ik zocht dit:

Afbeelding

Dressuurpaard
Ruime ervaring
temperamentvol
groot en elegant
grote werklust
vos
ruin

Helaas was hij toen niet te koop.

Dan maar op zoek naar een ander paard... ik eindigde met dit :P

Afbeelding

Allrounder
karakterpaard maar niet meteen voorwaarts
eerder lomp dan elegant
niet perse werklust, wel een grote dosis humor
4 jarige net zadelmakke

Maar zes jaar later kocht ik alsnog paard nummer 1 erbij en nu heb ik beide :D

edit: waarom het zo een ander type paard is geworden... de bonte kende ik al langer. Zou naar de handelaar teruggaan en dat vond ik zielig. Ook was hij braaf (later met beter voer erin niet meer zo :') ) en dacht ik toen dat hij 6 jaar was, wat na DA keuring net 4 jaar bleek, oeps.

Maar toen al verliefd natuurlijk dus toch maar doorgezet. De eerste jaren ook serieus met de handen in het haar gezeten soms, maar nu tien jaar later kennen we elkaar door en door. Toch zou ik het niet opnieuw doen, een toekomstig paard liefst wat ouder, betrouwbare 10 jarige ofzo...

De vosruin bleef mijn droompaard, daar is nooit iets aan verandert, dus zodra het kon heb ik hem alsnog gekocht :)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 07-12-15 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:45

ik ging met mijn moeder opzoek naar een nieuwe pony voor mij.
We wouden een pony met ervaring waar ik van kon leren. En het enige wat ze niet voor mij ging kopen was een 3 jarige onbeleerde hengst.
waar kwamen we mee thuis? een 3 jarige onbeleerde hengst :p
Wel de beste keus ooit geweest, wat een geweldige pony! Met verschrikkelijk veel talent, piaffe, passage allemaal geen probleem!
Helaas nu verkocht ;(

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:52

ik zocht een leuk dressuurpaard, rond de 5/6 jaar absoluut geen merrie, geen vos ivm mijn vorige paard en geen witte benen.

ik kwam thuis met een 1,5 jarige merrie, vos en 4 witte benen :+

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:55

Die van mij voldeed geheel aan mijn lijstje :D
Behalve dat ik liefst een Tinker wilde hebben. Maar mijn paard is dan wel weer een kruising waar Tinker in zit en wat ook duidelijk te zien is. Ik ben nog steeds iedere dag super blij met hem!

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:58

Wij waren op zoek naar een ruin van een jaar of 5. De basis moest hij wel kennen. En hij moest minimaal 1.70m hoog zijn. Verder moest ie aanleg voor dressuur hebben, daar ik graag wedstrijden rijd en ook moest ie buiten kunnen rijden, daar mijn moeder dat het liefst doet. Lekker veelzijdig paardje waren we dus naar op zoek.

Don voldeed compleet aan het eisenlijstje, alleen is ie net even te klein. 1.67m. Maar hij heeft zo'n lief hoofd dat we dat maar voor lief namen haha

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:30

Jeskim schreef:
Vraag mij nu wel af hoe zo veel mensen bij een totaal ander paard zijn uitgekomen.
Hoeveel paarden zijn er bekeken voor er tot koop over is gegaan en waarom worden eisen in dusdanige mate bijgesteld? Waren je eisen dan misschien niet haalbaar, heb je je eigen kunnen over of onderschat?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!

Ik ben niet eens gaan kijken bij andere paarden dan die paarden die voldeden aan mijn belangrijkste eisen.

Ik was nog niet echt opzoek. Ik wilde een eigen veulen van mijn merrie maar die bleek onvruchtbaar na een heel seizoen dekken/insemineren. Kort daarna bleek het 1e veulen dat de hengst waar ik mijn merrie heen had gebracht (en waar ik dus super graag een veulen van wilde) eventueel te koop. Het was het enige veulen van hem dat nog te koop was en ondanks dat ik liever een merrie had gehad omdat dat nou eenmaal wat makkelijker was i.v.m. castratie heb ik hem toch genomen.

En ik ben zoo blij dat ik het gedaan heb. Hij is nu 8 maanden en echt ontzettend lief. Hij is alles wat ik wou maar dan met ballen :') En die ballen gaan er volgend jaar lekker af en dan is hij helemaal perfect :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:44

Ik ging naar een handelaar voor een heel ander paard. Alleen die was net verkocht toen ik aan kwam. Maar ze hadden nog wel eentje staan.. En dat was Ed en dacht er wel talent in te zien, juiste prijs, dus dacht we zullen het wel beleven ;)

Teats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:48

Merrie/ruin/hengst: Merrie of ruin
Leeftijd: 8 - 12
Beleerd/onbeleerd: Beleerd, goed doorgereden met eventueel al ervaring in de sport
Schofthoogte: D/E pony
Ras: pony achtig iets
Eventueel kleur: het liefst bont of palomino

Is uiteindelijk een 6 jarige Friese merrie geworden die bij een boer uit een landje kwam en de nodige
verzorging niet helemaal gekregen had. Ze was erg mager, flinke spoelworm en vol met regenrot. Was wel al beleerd maar nooit doorgereden, galopknop kende ze o.a. nog niet.

Echt totaal iets anders maar vond het zo'n lieverd dat ik haar niet kon laten staan. Inmiddels is ze alweer 3 jaar bij mij en ik ben nog steeds heel gelukkig!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:56

Eisenlijst:
- Het moest Gula zijn

Uitkomst:
- Het was Gula <3

Bijrijdpaardje overgenomen, dus ik wilde niks anders dan dit heerlijke paard waar ik al zo'n band mee had.

Maar als de hele situatie anders was en ik compleet blanco zonder Gula ooit ontmoet te hebben een paard had moeten kiezen was het eisenlijstje als volgt geweest:

- Bomproof op buitenrit. Dat is Gula zeker
- Voorwaarts, dat is Gula ook heel erg
- Niet ouder dan een jaar of 12. Gula is 14.
- Geen kasteel maar wel groter dan 1.50. Gula is een IJslander...
- Veelzijdig: kan een potje dressuren en laag springen. Dat moet ik met Gula nog wat oefenen :D
- Qua uiterlijk iets niet al te ranks maar elegants, dus PRE, Welsh Cob, ouderwetse Fries oid. Mjah, Gula is niet rank maar ook niet echt elegant.

Maar Gula heeft bonussen:
- Twee extra gangen!
- Dol op boscrossen!
- Leuk kleurtje!
- Goede basis in grondwerk!
- Goedkoop in onderhoud!
- En het allerbelangrijkste: een bekende goede klik en hechte basis tussen ons.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:03

Nope, was niet op zoek... Erger, ik wilde nooit meer op een paard zitten, laat staan er een bezitten. Maar ja, soms heb je het niet voor het zeggen :+

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:05

Nou totaal niet!!
Eisen pakket: E pony of klein dames paardje
Tussen 5en 8
Een nette B proef kunnen lopen.

Waar kwam ik mee thuis??
Fjord ruin 2 jaar oud onbeleerd

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:12

Supergrappig dit topic! Haha, de meesten komen thuis met verre van dat wat ze op hun lijstje hadden.

Vorige keer gingen we voor: een paard maar niet te groot (< 1.65m), goed doorgereden met wedstrijdervaring, koel in het kopje, voorkeur voor ruin, tussen 5 en 8 jaar, nette gangen. Eentje waar ik lekker mee kon dressuren èn in het bos mee kon.
Toen kwam ik thuis met een net 3-jarige pony (1,46m), een merrie, net zadelmak en absoluut niet koel, best zelfs behoorlijk schrikkerig. Dressuur heb ik er leuk mee gereden maar in het bos was het niet echt ontspannend rijden :) .

Ik ben benieuwd hoe het mij deze keer zal verlopen; binnenkort sta ik weer voor de zoektocht :( . De eisen zijn ongeveer hetzelfde als vorige keer, enkel ligt na mijn val (met nog steeds gevolgen) de nadruk heel erg op een braaf en koel paard en wil ik wel wat toegeven op de gangen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:05

:+ Tot 2x toe niet..

1e keer niet opzoek naar een eigen paardje ,maar kon mijn bijrijdpony overnemen en zo had ik ineens een pony :')

Nadat ponylief na een aantal leuke jaren met pensioen ging , wilde ik toch een paard hebben en eentje om ook wedstrijden te gaan rijden.....

Eisen:
Ruin of Hengst , GEEN merrie
tussen de 5 en 7jaar met een degelijke basis onder het zadel
Zwart of een leuk kleurtje , absoluut geen "saaie" bruine
stokmaat tussen de 1.55 en 1.65 daar ik zelf niet zo groot ben
goed handelbaar paard ,mocht wat pit hebben. Liefst verkeersmak.
wat ras of fokrichting geen eisen.

waar kom ik mee thuis?
merrie , bruin , 1.75 (ondertussen 1.77/1.78) 3 jaar en onbeleerd :+
ze was dan wel niet wat ik op papier zocht , maar heeft mijn hart op iedere mogelijke manier gestolen. Was echt liefde op het eerste gezicht. Kan me geen mooier , beter en liever paard wensen <3

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:15

Bij mij is het heel aardig gelukt!

Wat ik zocht:
- Groot paard
- Mooi type, liefst wat bloederiger
- Mag dressuurmatig wat werk aan zitten
- Netjes opgevoed
- Normaal te laden en verkeersmak
- Moet alleen op buitenrit kunnen
- Moet ook een sprongetje kunnen maken

Ik kwam thuis met:
- Ruin van 1.82
- 60% Engels volbloed
- Dressuurmatig is het inderdaad wel een project maar we starten nu winstwaardig L1
- Keurige manieren
- Rustig op de trailer en sinds kort ook in mijn eentje te laden
- Goed alleen naar buiten te rijden
- We starten ook SGW, springt super

Dus eigenlijk heel goed geslaagd! En ook nog op het budget wat ik wilde :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:21

Ik wilde een jong dier, hengst/ruin nieuwsgierig, braaf, hij moest een grote maat worden en hij mocht vooral niet op mijn vorige paard lijken (blonde vos) want daarvan was er toch echt maar één en die deed het niet meer.

Ik kwam thuis met: een anderhalf jarige jonge hengst, appaloosa, echt een lieverd, en nieuwsgierig. Die grote maat is ook goed gekomen want hij werd uiteindelijk 1.75
We zijn tien jaar verder en hij is nog steeds bij mij.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:57

Euh ja ik ben perfect geslaagd :+

Ik wilde :

- Ruin
- Springpaard
- 1.75 +/-
- Geen merrie
- Geen vos
- Jong
- Licht aangereden
- Geen wit
- Geen koudbloed/barok of ander type in die categorie
- Talent voor het hogere springwerk

En ik kom thuis met :+

Een Fries van 4 jaar oud van 1.63 en licht aangereden.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:20

Mijn paardje voldoet ook aan alle eisen die ik had :)

-Merrie
-Tussen de 4 en 11/12 jaar oud
-Niet groen
-Geen gestresst paardje
-Groter dan 1.60
-Aparte kleur of aftekeningen
-Geen koudbloed
-Lief karakter
-Geen slome en ook geen hete, gewoon voorwaarts
-Recreatie maar ook potentie om af en toe wat wedstrijden mee te kunnen rijden

Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van deze prachtige merrie
Afbeelding

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:23

Zo ongeveer wel.

Ik was op zoek naar een 2,5/3 jarige tinker ruin. Zwart bont, waarvan het zwart overduidelijk de overhand had.

Maar mijn vriend en ik werden smoorverliefd op een jaarling tinker hengstje.
Iets jonger dus en zijn kleur is Silver dapple bay bont met heeeeeeeeeeeel veel wit!