Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:31

Ik had geen bos ter beschikking, na 500 m kwam ik al op straat uit (rustig straatje eerst maar daarna een drukke winkelstraat met veel auto's en vrachtverkeer) dus vond die 4 commando's wel erg belangrijk. Nouja eigenlijk vooral Stap, ho/halt. Draf en galop heb ik later toegevoegd spelenderwijs in de wei.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:32

Wat een leuk topic! Ik ga in ieder geval met jullie mee lezen (ken een aantal bokkers hier die ik graag volg met hun paardje) en ik heb zelf ook een jonkie (wordt in juli 5).
Ik weet niet of jullie het oke vinden als ik ook mee klets, ze is vorig jaar april al zadelmak gemaakt maar sinds november zijn we pas serieus met haar bezig :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:45

Nee, dat kan niet hoor Daan.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:19

Nies_ schreef:
Nee, dat kan niet hoor Daan.

Je hebt gelijk, dat is echt valsspelen -O-
Dan ga ik jou knappie maar volgen! :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:13

Dus euhm...

Mijn baby gaat morgen voor de eerste keer naar mijn smid! Hij is uiteraard al wel bij een smid geweest, maar nog nooit bij de mijne :+ Ik vind het best spannend! Mijn smid is wel een heel geduldige, rustige man maar je weet 't toch nooit!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:24

Het is wel leuk om te lezen hoe iedereen anders te werk gaat met zijn of haar jonkie!

Succes bij de smid memuska.
@pradadaan van mij mag je natuurlijk mee kletsen. Hoe meer zielen hoe meer vreugde!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:50

Zo, dat is meegevallen!
Bas was heel flink. Bij zijn linker achtervoet wou hij heel even zijn voet terug neerzetten, maar de smid heeft hem rustig vastgehouden en dan was het klaar. Wat een meevaller! Laatste keer bij de smid (nog bij zijn vorige baasje) had hij naar verluid wel wat apenkuren vertoond, niet stout maar speels. Nu dus heel erg flink. Toppertje :-)
De smid zei ook dat hij heel sterke hoeven heeft. Een heel verschil met m'n vorige paard ;-)
Oef...

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:56

Hero (Tuschinski x Swarowski) komt binnenkort ook naar huis. Hij is inmiddels al bijna 4 maar omdat hij een slechte start heeft gehad en zijn eerste jaar nog enkele malen ziek is geweest, hem langer op de opfok laten staan. Ik heb nog geen recente foto's, de opfok is tegen de Duitse grens aan en ik woon in het Westen, beetje ver uit elkaar dus.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:57

Wat spannend, binnenkort thuis!
Is hij intussen helemaal ok?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 02:04

Mag ik mij hier ook melden?
Het was eigenlijk de bedoeling om Tobey (Irish Cob van bijna 4, met 3 geruind) vorige zomer te beleren. Maar nadat hij mij eraf gegooid had en hij direct erna een groeispurt kreeg waardoor hij overbouwt stond. Heb ik dat maar door geschoven naar 2016.
Hij kent het zadel en alles natuurlijk al wel. Ik ben nu vooral bezig met licht bijgezet longeren, dit pakt hij echt ontzettend snel op.
Nu hoop ik dat hij als hij deze (nieuwe) groeispurt weer gehad heeft, hij een tijdje recht blijft staan.

Nog even een foto om het af te maken.
Afbeelding
Hij kan flemen op commando en dat vindt hij erg grappig :-)
Afbeelding

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:09

Hoe leer je flemen op commando aan? <<)

Ik ben nu bezig met longeren,2 x in de week. Heb al de nodige problemen ondervonden, zoals omdraaien op rechts, al wijkend naar me toelopen, en me niet meer aan de rechterkant willen laten komen :+

Gelukkig vind ik het niet erg, zolang ik maar mogelijkheden zie om het te verbeteren :)
Ik vind haar vrij gevoelig tijdens het longeren, wat gewoon aan halster is.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:36

Wij hebben er ook 1 die dit jaar onder het zadel mag :) heb nog geen goede foto van haar, die zal ik nog maken.
Intermezzo is een kind van Comme il Faut. We zijn nou een beetje aan het tutten met haar, ze heeft aardig snelle achterbeentje :p en van het voorjaar laten we haar dekken, en dan gaan we er op.
Kunnen we haar nu zadelmak maken, kan ze een tijdje met zwangerschapsverlog en dan mag ze volgend jaar lekker aan de bak. Waarschijnlijk word dit dotje voor mijn vriend, maar er staan nog 3 hele leuke 2jarigen die volgend jaar aan de beurt zijn!!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:03

Leuk dat ik mee mag kletsen, ondanks dat ik een beetje vals speel :+
2016 wordt voor mij het jaar dat ik er zelf weer op stap. Sinds november rij ik niet meer zelf omdat ik het doorrijden uitbesteed heb. Ik heb haar vorig jaar April zelf zadelmak gemaakt en 2 maanden gereden daarna op rust gezet, november er nog 2 keer op maar het lukte mij niet haar door te rijden. Hiervoor zijn we samen in training geweest en heb ik nu super goede hulp op stal van een stalgenootje wat haar nu 2 a 3 keer in de week rijd.

Ik zal ook nog even foto's plaatsen:
Ik zelf op Giv juli 2015
Afbeelding

Giv onder het zadel bij het stalgenootje dat haar rijd.
Afbeelding

En haar lieve koppie <3
Afbeelding

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:19

Flemen op commando aanleren was vrij makkelijk. Hij fleemde bij hengstige merries en van daaruit heb ik het geleerd :-P

Ik vind Giv zo'n leuk paar, ze loopt al erg netjes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:34

flemen lijkt me ook leuk om aan te leren :P

heb gisteren een start gemaakt met de jambette.
Wou het al een tijdje aanleren, maar meneer reageerde niet op aanrakingen met de punt van de zweep tegen zijn benen. Nu tik ik met de achterkant van de zweep zachtjes tegen de borst of schouder en dan reageert hij wel. (achterkant is een ijzeren knop, zal hij misschien beter voelen?)
Nu moet ik niet eens elke keer tikken, maar mijn been opheffen (wat me op het idee bracht omdat hij dat plots nadeed in de wei) of zijn been aanwijzen is al voldoende.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:23

De mijne fleemt van zichzelf al veel dus een commando erop zetten was zo gedaan hihi :=

Afbeelding

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:01

<3 :D :')

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:11

Haha leuk dat flemen op commando :D

Leuk filmpje van irocco blue! Knappe schimmel, volgende keer met je telefoon liggend filmen ipv recht, krijg je beter beeld ;)

Mijn baby staat nog lekker in de sneeuw :D
Afbeelding

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:17

Tobey heb ik het geleerd toen hij 9 maanden ofzo was. Met 1,5 heeft hij geleerd een kus te geven. Nu ben ik door de rek en strek oefeningen erop gekomen op hem te leren buigen. Maar moet nog even uit vogelen hoe ik hem moet leren om Wijd te staan.

@ Art_Ificious De jambette aanleren gaat snel bij jou paard! Ik zou er alleen wel voor kiezen om ernaast te gaan staan ipv ervoor.

@ lindamusters Waarom erover heen als je er ook langs kan :'-)

@ lovesal Ow, lekker dat sneeuw! Ik wil ook sneeuw, maar het komt niet naar Zeeland ben ik bang :+

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:22

Maar wat is nou dat commando? :o? En hoe moedig je ze aan om dat te doen?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:25

Zoals ik al zei deed Tobey het al bij hengstige merries, dus als hij ging flemen zei ik gewoon fleem en kreeg hij een snoep.
Je kan het ook aanleren door een snoepje boven de bovenlip te houden waardoor het paard meestal zijn lip een beetje ophoog doet. Als je dit steeds verder uitbouwt, fleemt hij op den duur echt.
Of geurtjes zoeken waardoor je paard gaat flemen.
Mijn trekpaard ging altijd flemen door appels.

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:09

_Caitje__ schreef:
@ lovesal Ow, lekker dat sneeuw! Ik wil ook sneeuw, maar het komt niet naar Zeeland ben ik bang :+

Dit is in Duitsland, in de eigelopfok *D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:00

ReadTheRulez schreef:
Maar wat is nou dat commando? :o? En hoe moedig je ze aan om dat te doen?

Ik kriebel aan de lip, bewegen is klik belonen. Dan steeds meer beweging vragen zeg maar. Werkt nu al voor twee paarden goed en snel. Ik klicker met echt alles. Door het hele proces van meelopen tot inrijden.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:19

Dank :D ik ben echt niet thuis in dat soort dingen maar denk dat mijn merrie juist wel in is voor die dingen /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:46

Mooi paard heb je Pradadaan!

Heb veel goede verhalen gehoord over die opfok Lovesal! Gave foto zo.

Ik ben weer een stukje verder met de mijne, hoofdstel en bitje om gehad en ging prima.
Wil deze week een bijzet eraan doen.