[VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: [VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 03:14

Xyzutu2; ik begrijp je reactie wel, misschien ga ik zelfs wel deels in mee. Maar ik kan de handelswijze van TS ook goed begrijpen. Het is dat Zuidlaren en Hedel al net geweest zijn, anders hadden deze veulens wellicht daar op de markt gestaan. Vraag me ook af of die koeienboer waar ts ze van gekocht heeft, ze anders allemaal individueel de juiste (medische) verzorging had gegeven. Ook vraag ik me af wat dan de beweegredenen van die koeienboer zijn geweest om zo'n kudde welshveulens te kopen. ... hij heeft er toch niks mee? Ja misschien heeft hij paat honderd winst gemaakt?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 03:18

Super wat je gedaan hebt.

Ik blijf volgen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 04:40

JoyCiej007 schreef:
Xyzutu2; ik begrijp je reactie wel, misschien ga ik zelfs wel deels in mee. Maar ik kan de handelswijze van TS ook goed begrijpen. Het is dat Zuidlaren en Hedel al net geweest zijn, anders hadden deze veulens wellicht daar op de markt gestaan. Vraag me ook af of die koeienboer waar ts ze van gekocht heeft, ze anders allemaal individueel de juiste (medische) verzorging had gegeven. Ook vraag ik me af wat dan de beweegredenen van die koeienboer zijn geweest om zo'n kudde welshveulens te kopen. ... hij heeft er toch niks mee? Ja misschien heeft hij paat honderd winst gemaakt?

Op pagina 4 schrijft ze dat de koeienboer regelmatig paarden inkoopt en verkoopt en dat daar ook vaak goede/normale paarden tussen zitten. Paarden die gezond worden ingekocht en niets oplopen hebben bij deze koeienboer blijkbaar geluk en worden gezond weer doorverkocht, maar paarden die ziek zijn of extra zorg nodig hebben, krijgen deze niet en lopen blijkbaar het risico om aan verwaarlozing te sterven.

Als hij wrakken kan kopen en zonder verzorging kan wegzetten tot de dood erop volgt en daar ook nog voor betaald wordt, dan ben je niet meer bezig met het redden van beestjes die een impulsaankoop waren door iemand die zich later pas realiseerde wat een paard eigenlijk nodig heeft, maar met het financieel ondersteunen van iemand die paarden zo verwaarloost dat ze eraan sterven. Soms gaat het goed zoals de TS beschrijft, soms gaat het fout zoals in dit geval, maar blijkbaar is zelfs een dood paard geen reden om ervoor te zorgen dat iemand geen paarden meer kan verwaarlozen. Ik vraag me dan af: wat moet er dan wél gebeuren?

Ik bedoel dit niet als persoonlijke aanval richting de TS, maar dit reddingstopic valt mij nogal zaar op de maag als we net dat vreselijke bericht hebben kunnen lezen van een 'paardenreddersstal' in de VS die 10 dode paarden had liggen. Die persoon is aangeklaagd en alle 90 overlevenden zijn herplaatst, maar stel nou dat iemand gewoon had besloten om zelf die 90 overgebleven paarden te kopen en die 10 doden te verdoezelen, zodat deze paarden gered zijn en de verwaarlozer genoeg budget heeft om weer nieuwe paarden op te nemen waar hij niet voor kan zorgen?

En ik snap ook dat voor handelaren zoals de TS tijd geld is en dat het qua tijd, geld en energie het handigst is als de betere veulens meteen weer op de trailer gaan naar hun volgende adres, maar vier nieuwe huizen in een paar maanden tijd vind ik behoorlijk veel, helemaal voor een veulen. Bij de opvangplekken die ik ken die paarden opvangen voor de DB krijgen paarden over het algemeen veel meer tijd om te acclimatiseren, vooral als er nog zaken als worminfecties spelen.
Ik vind het heel bijzonder en ook goed dat de TS zich over de ergste gevallen heeft ontfermd, maar ik vraag me af of het voor de resterende pony's niet beter is als dit via officiele inbeslagname gegaan was en ook zij de tijd kregen om tot rust te komen en alle wormen weg te werken. Plus dat de veroorzaker van het huidige leed dan ook een duidelijk signaal krijgt dat dit echt niet kan, ook niet als je ze al ziekjes kocht. Een beest moet verzorgd worden. Als je een paard dood laat gaan omdat hij niet de verzorging kreeg die hij nodig had, dan moet je in mijn ogen een veroordeling krijgen, niet een handvol geld.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 04:45

@ Xyzutu2. Ik kan het niet anders dan eens zijn met je.

De eerste reactie hier is logischerwijs dat het goed is dat deze pony's gered zijn. Echter, als je kijkt naar de oorzaak waarom ze gered moesten worden, ligt dat wat ingewikkelder. En dan is het zeker zaak om ook naar de koeienboer te kijken. Als hij de pony's al een week had staan, had hij tijd genoeg om er een DA bij te halen voor de ziekste.

Daarbij is het niet niks voor deze schuwe pony's om zo snel weer te moeten verhuizen. Dat TS het geld goed kan gebruiken snap ik, maar dat moet inderdaad niet 'ten koste' gaan van de mentale gezondheid van deze relatief gezonde veulens.

TS, ik hoop dat je weet wat je je op de hals hebt gehaald, zowel qua zorgen, tijd als geld.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 08:59

Ik snap wat je bedoeld Xyzutu, maar een dierenbescherming had hier sowieso niet ingegrepen. Dat doen ze eenmaal niet zo snel. Ja misschien voor het veulentje wat dood is, maar dan nog waren hun al te laat geweest dus wat doe je dan.. Had ik het moeten laten liggen?
Ik ken de handel al te goed en ook de markten enzovoorts waar paardjes 10 verschillende eigenaren op 1 dag krijgen bij wijze van. Ik heb geen tijd om 12 pony's extra mak te maken enzovoorts. Ik ga ook de man niet aanklagen omdat ik weet hoe het in die wereld werkt, het is echt geen verkeerde man, ze staan in het gras maar wat betreft als er eentje bijna dood is dan zijn ze van de oude stempel. Ik ben zo niet en vele met mij niet.
De goede pony's zullen gelijk te koop komen, dat was de insteek al de hele tijd en zullen niet zomaar naar pennymeisjes gaan welke denken goedkoop een veulentje te kunnen redden, nee ik heb genoeg PB's gehad van mensen die echt weten wat ze moeten doen en ervaring hebben en zal ook echt niet ten koste van de gezondheid van veulentjes ze verkopen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:31

Heel veel succes hoop dat je goede eigenaren vindt. Hoe is het nu met purple?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:42

ik begrijp de commentaren wel, maar er zitten ook een aantal jaarlingen bij, die met een ontworming evt ontluizing en wat extra voer waarschijnlijk snel weer oke zijn, deze paardjes krijgen vast snel een goed plekje, daar zorgt TS echt wel voor

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:46

Ik denk dat het nu ook klaar moet zijn met alle reacties over het aanklagen. TS heeft meerdere keren aangegeven dit niet te doen. Dat is haar keuze! Laten we dan vanaf nu de ontwikkelingen volgen van de paardjes.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:20

Ymor schreef:
Ik denk dat het nu ook klaar moet zijn met alle reacties over het aanklagen. TS heeft meerdere keren aangegeven dit niet te doen. Dat is haar keuze! Laten we dan vanaf nu de ontwikkelingen volgen van de paardjes.

Helemaal mee eens _/-\o_

TS, heb je al wat meer van het koppel kunnen vangen? en hoe gaat het vandaag met purple?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:39

Dustinlover schreef:
Ik snap wat je bedoeld Xyzutu, maar een dierenbescherming had hier sowieso niet ingegrepen. Dat doen ze eenmaal niet zo snel. Ja misschien voor het veulentje wat dood is, maar dan nog waren hun al te laat geweest dus wat doe je dan.. Had ik het moeten laten liggen?
Ik ken de handel al te goed en ook de markten enzovoorts waar paardjes 10 verschillende eigenaren op 1 dag krijgen bij wijze van. Ik heb geen tijd om 12 pony's extra mak te maken enzovoorts. Ik ga ook de man niet aanklagen omdat ik weet hoe het in die wereld werkt, het is echt geen verkeerde man, ze staan in het gras maar wat betreft als er eentje bijna dood is dan zijn ze van de oude stempel. Ik ben zo niet en vele met mij niet.
De goede pony's zullen gelijk te koop komen, dat was de insteek al de hele tijd en zullen niet zomaar naar pennymeisjes gaan welke denken goedkoop een veulentje te kunnen redden, nee ik heb genoeg PB's gehad van mensen die echt weten wat ze moeten doen en ervaring hebben en zal ook echt niet ten koste van de gezondheid van veulentjes ze verkopen.

Een penny meisje kan net zo veel liefde, tijd,zorg en geduld in een paard steken dan iemand met een flinke buidel met geld en zogenaamde kennis(niet iedereen is een dieren arts) . Vergis je daar niet in dat kun je via een pb niet zien.
( ze willen meeliften op jou hulp actie voor hun goed gevoel, dat is op zich niet slecht maar zijn het dan ook blijvende eigenaren dat weet je niet!)

Zelf heb ik ook ooit een pony "gered" gewoon een penny actie, Iedereen had er een mening over maar nu ik er alles mee kan wat ik wil. En is dat dier zelfs van slag als ik een week ziek ben en niet kan komen. Er is meer voor nodig dan kennis k en een flinke buidel:namelijk toewijding!
Dat heb je of niet en heeft meer met persoonlijkheid te maken dan met wat dan ook dus let daar dan weer op als je ze dan toch verkoopt .... :o

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:42

Ik ben bijna klaar met werken dan ga ik bellen en kijken hoe het met mijn andere pony's is en of ze gevangen zijn. Dan naar Purple en bij de dierenarts een fles redplex halen voor der. :)

Kwita ik heb het niet over de zorg en liefde van een penny zeg maar. Maar over het geld wat ze te besteden hebben ervoor ;) als ouders erachter staan en het geld hebben vind ik het niks als prima. Heb zo zelf vroeger ook pony's gered maar altijd met mijn ouders erachter voor als er iets gebeurd. Ik doel dus meer op penny meisjes die denken voor een appel en een ei een paardje te hebben want dat gaat gewoon niet snap je

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:44

Hm ja, 13 paardjes, 3 jaarlingen.... Dus er is ergens een man die het boven het hoofd groeit die minstens 9 merries heeft? En wellicht nog een heel deel jonge merries?

Ik weet het niet, ik vraag me toch af wat er dan met de volwassen diertjes gebeurt daar?

Niet dat jij daar verantwoordelijk voor bent hoor Rowan, jij doet je deel en wat er ook gezegd wordt, zonder jou waren ze slechter af. En wellicht heeft die welshfokker zijn volwassen merries ook wel in de uitverkoop, wie zal het zeggen?
Maar het is soms vreemd hoe dit soort zaken fout kunnen blijven gaan tot er dode dieren in de stal liggen, ook deels uit medelijden met zon persoon, dus ik hoop maar dat er daar toch een oogje in het zeil gehouden wordt of dat de beste man hulp heeft....

Overigens kunnen ze wat mij betreft beter zo snel mogelijk weer doorverkocht worden hoor. Ten eerste, 13 van die beestjes extra is niet niks.
En ten tweede zijn ze nu nog totaal niet aan Rowan en de situatie gewend geraakt, dan liever doorpakken en ze een adres geven waar ze wel (langere tijd) kunnen blijven.

Dan kunnen ze ook zo snel mogelijk handmak gemaakt worden, iets wat wel nodig is om ze goed te verzorgen. En ik denk dat het wel onredelijk is om van Rowan naast een volle werkweek te verwachten dat ze naast haar vaste dieren deze ook nog allemaal volledig kan opvoeden.....

Ik hoop dat je snel goede thuisjes vindt Rowan!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:57

Het is altijd makkelijk commentaar geven aan de zijlijn. Rowan respect voor jou, je hebt een goed hart.
Als ik iets kan doen, roep je maar :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:08

Thnx iedereen! Ik doe men best!

Net die man aan de telefoon gehad en ze hebben gisteren een gedeelte van de wei al afgezet, maar het valt niet mee want ze razen zo door de draad heen. Uiteindelijk hebben ze ze rustig gekregen en hebben sommige ook stroom gehad en nu hopen ze dat ze het weekend hebben gevangen als ze het steeds kleiner maken. Ik ga dadelijk even bij ze kijken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:36

En de dierenbescherming doet inderdaad niets :) zeker niet als ze op gras kunnen. Dan hebben ze namelijk 'toegang tot voedsel en water' en daarmee is de kous af.
Heb er zelf ook genoeg ervaring mee. En daar lagen de lijken nog in de stal...

Ik ben benieuwd naar je update straks Rowan!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:53

Purple lag dus weer :(
Afbeelding

Ik hoop dat ze snel de kracht vind om zelf overeind te komen.

Ook nog steeds wormen die eruit komen:

Afbeelding

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:58

Jammer dat ik nog geen eigen wei heb anders zou ik er zo een paar over nemen.
Het zou dus ook nog kunnen dat sommige stamboekpapier hebben?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:01

aggossie ik vind purple zo schattig, wat sneu dat ze zo vol lijkt te zitten met wormen hopelijk knapt ze gauw op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:01

Ach ach wat is ze verzwakt. Deze zou anders hetzelfde lot toebedeeld zijn als t eerste veulen.... hopelijk kan jij haar er bovenop krijgen. En wat een enorme wormen uit zo'n klein lichaampje. Geen wonder dat ze zo verzwakt is met al die nare parasieten; ze wordt gewoon opgevreten van binnen. Hopelijk houd ze er geen blijvende darmschade aan over.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:08

Bah jeetje wat een wormen, hopelijk komt ze er snel bovenop!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:14

Zo wat een verhaal en respect dat je dit doet.
Jammer van het veulentje dat je in hem moeten laten slapen, ik hoop dat Purple het redt.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:18

Wauw wat goed dat je dit doet ts!! IK volg!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:35

Ondanks dat Purple lag, leeft ze dus nog wel.
Inmiddels heeft ze ook een vollere buikje en wint ze nu van de wormen...elke worm die eruit is..is een winstje.

Denk dat de merrie zich al stuk beter voelt dan in de koude natte wei..... Mooi werk dustin

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:38

Eens met Xyzutu2 wat betreft de vicieuze cirkel, maar ik denk dat TS het beste heeft gedaan voor deze veulens. Dierenbescherming zou ofwel niks hebben gedaan, of na heel veel gedoe, en dat zou dan te laat zijn geweest voor veel van deze paardjes. Maar, nu deze veulens gered zijn, vind ik wel dat er gezorgd moet worden dat er niet een nieuwe lichting komt. Kan er nu geen instantie ingeschakeld worden om eens bij die fokker langs te gaan?

Anyway, ik hoop dat ze er bovenop komen, succes TS!!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:43

hopelijk komt ze erbovenop! Kan de DA niets sterkers voor de wormen geven?