Mijn pony blijft niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Mijn pony blijft niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:00

Je pony is pas 4. Het is echt nog een kleuter en net als bij mensen kan hij dus nog niet zoveel.
Zijn concentratie is al heel snel weg en conditie is er ook nog niet.

Je moet niet 1 uur, en zeker niet 2 uur, willen 'trainen' op deze leeftijd.
Ga 3 of 4 keer in de week een half uurtje tot 45 minuten rijden, maar niet meer dan dat.
De pony leert vanzelf en wordt vanzelf sterker. Laat hem nu nog even jong zijn en leren.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 11:23

Goof , men pony is nu al 4,5 jaar maar inderdaad nog jong , ik zal men best doen
;-)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:54

Ok TS heeft er niks aan als er duizend keer herhaald wordt dat de pony te jong is. Zij vraagt tips over de galop en over niks anders, in mijn ogen is zij dus niet van plan andere dingen te veranderen wat niet met de galop te maken heeft. Op een gerichte vraag hoort een gericht antwoord.
Wellicht is het wat vroeg met zo'n jonge Pony maar we snappen hier ook allemaal wel dat TS toch door blijft rijden. So why bother?

TS ik weet niet of je nog advies zoekt: ik zou vooral kleine stukjes galloperen, aanspringen op de volte, goede galop? Kijken of t tempo goed is, is t een fijn tempo lekker weer naar draf. Dit doe je zo'n 3 keer aan beide kanten. Conditie bouwt je pony vanzelf op en zo blijft t leuk en valt ze niet meer terug.

Succes!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:40

Tsja Leentje, dat heb ik ook al gezegd. Lang galopperen volhouden is nog te zwaar waardoor de pony uit elkaar valt en dan kun je schoppen en slaan wat je wil, hij zal terugvallen in de draf omdat hij niet anders kan. En dat moment moet je gewoon vóór zijn om twee redenen.
- je moet dat niet willen, een galop met een uit elkaar gevallen pony, dat is niet wat je hem wilt leren.
- de overgang terug naar de draf moet je ZELF maken, voordat de pony dat maakt. De overgang moet van jou zijn.

En het aangalopperen kost ook kracht, dat is ook training. Dus inderdaad gewoon terugnemen en vanuit een rustige draf opnieuw aangalopperen.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:04

ok Bedankt Desiree en Leeneliefje , zal ik doen bedankt voor deze goeie tips en inderdaad stoppen met rijden voor een tijdje is moeilijk voor ons allebei ( men pony en ik) .
Bedankt ;-)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:11

laro130502 schreef:
ok Bedankt Desiree en Leeneliefje , zal ik doen bedankt voor deze goeie tips en inderdaad stoppen met rijden voor een tijdje is moeilijk voor ons allebei ( men pony en ik) .
Bedankt ;-)

En ga eens lekker samen met iemand anders een buitenrit maken waar hij op een recht pad voorwaarts kan galopperen. Dat maakt het leerproces voor de pony ook veel leuker!

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:36

ja dat ga ik binnenkort doen met mijn vriendin want als ze achter iemand loopt blijft ze lang in galop.
Bedankt :-)