Arwen au travail! Foto's + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:08

Allereerst vind ik het knap van je dat je nog zo netjes reageert op iedereen.

Ik heb zelf een merrie met artrose en waarschijnlijk ook KS. Ik weet hoe lastig het kan zijn. De artrose is goed onder controle met behulp van glucosamine. En zeker voor de KS en Artrose moeten we blijven rijden, rust roest. Er zijn dagen bij in de winter dat ik aandraaf en mij afvraag of ik wel verder moet rijden. Maar vaak doet galop wonderen. Als ik filmpjes vergelijk met 2 jaar geleden en nu, zie ik bij mijn paard een paard wat veel sterker is geworden en makkelijker beweegt.

Bij jouw paard zie ik het tegenovergestelde. Ze is minder soepel, maakt kortere passen en jij bent zelf ook onrustiger om haar fijn in die aanleuning te laten.

Je probeert haar te stretchen en te gymnastiseren, maar ik mis daarbij de rust. Het gaat te snel en ik mis daarbij ook het rust in het geheel. Je laat haar over het tempo lopen, actief is wat anders dan snel. Ik weet ook niet zeker of ik op dit paard door zou rijden. Als ik het vergelijk met een filmpje uit 2013. Vind ik haar daar stukken beter lopen. Uiteraard is ze daar jonger, maar zo'n verschil geeft meestal aan dat ze echt op zijn. Ik ben benieuwd wat de DA zegt. Hellendoorn is een fijne kliniek, ik ben daar ook geweest met mijn paard.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:36

Wilde toch even reageren hoor, Machteld. :) Leuk om je eens op het paard te zien!
En fijn dat je naar Hellendoorn gaat, is een goede kliniek.
Ik wilde even reageren op het "pijn" verhaal, ik snap je idee, maar dierenartsen zien heel veel niet aan paarden. Ze kunnen vaak heel veel, maar hebben meestal minder verstand van bewegen en dergelijke. Ik scheer ze nu even over een kam, dat snap je. Maar ik heb een paard gehad die veel pijn had. Ze liep nog wel, staakte niet, sprong graag, de dierenarts dacht zeker te weten dat ze geen pijn had. En toch wist ik het wel, ik denk dat als een paard niet veel looplust heeft en niet energiek wordt van trainen, dat er al iets mis is. (óf het paard heeft last, of hij houdt er gewoon niet van, of iets dergelijks. Naar mijn idee genoeg reden om te stoppen. Ik wil dat paarden net zo genieten als ikzelf)
Mijn paard ging steeds meer achteruit (uiteindelijk dof in de vacht en ze werd dunner, looplust nam af), en uiteindelijk bleek dat ze een tussenwervelschijf miste (pijn!!) en artrose had op haar SI-gewricht (ook pijnlijk!). Ze had echt veel pijn, ik wist het, maar het heeft veel tijd gekost voordat anderen dat ook geloofden.
Dat wil ik je gewoon even meegeven. Dierenartsen weten niet alles. Je kunt veel aflezen aan het gezicht van het paard, als je weet hoe dat moet.
Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt maandag, mooi hoe je het oppakt.
Succes!

Sheran

Re: Arwen au travail! Foto's + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:00

Bedankt mensen, fijn te lezen dat er ook mensen zijn die er zo tegenaan kijken :)

Pansy: heftig verhaal! Hoe ben je er dan achter gekomen dat ze artrose had en die schijf miste? Door de dierenarts toch denk ik?
Gelukkig is mijn paardje goed voorwaarts, loopt ze vrijwillig mee uit de wei, eet ze goed en komt ze mooi op gewicht, en speelt ze gezellig met haar vrienden in de wei. Toen ze laatst kreupel was zag ik ook aan haar dat ze pijn had. Ook al liep ze niet echt onregelmatig, haar hoofd stond gespannen en ze reageerde wat anders dan normaal.

Bij Arwen weet ik gelukkig al dat niet alles in orde is, en ook al geloven sommigen van jullie het niet, daarom hou ik haar wel goed in de gaten. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:22

_Pansy_ schreef:
Wilde toch even reageren hoor, Machteld. :) Leuk om je eens op het paard te zien!
En fijn dat je naar Hellendoorn gaat, is een goede kliniek.
Ik wilde even reageren op het "pijn" verhaal, ik snap je idee, maar dierenartsen zien heel veel niet aan paarden. Ze kunnen vaak heel veel, maar hebben meestal minder verstand van bewegen en dergelijke. Ik scheer ze nu even over een kam, dat snap je. Maar ik heb een paard gehad die veel pijn had. Ze liep nog wel, staakte niet, sprong graag, de dierenarts dacht zeker te weten dat ze geen pijn had. En toch wist ik het wel, ik denk dat als een paard niet veel looplust heeft en niet energiek wordt van trainen, dat er al iets mis is. (óf het paard heeft last, of hij houdt er gewoon niet van, of iets dergelijks. Naar mijn idee genoeg reden om te stoppen. Ik wil dat paarden net zo genieten als ikzelf)
Mijn paard ging steeds meer achteruit (uiteindelijk dof in de vacht en ze werd dunner, looplust nam af), en uiteindelijk bleek dat ze een tussenwervelschijf miste (pijn!!) en artrose had op haar SI-gewricht (ook pijnlijk!). Ze had echt veel pijn, ik wist het, maar het heeft veel tijd gekost voordat anderen dat ook geloofden.
Dat wil ik je gewoon even meegeven. Dierenartsen weten niet alles. Je kunt veel aflezen aan het gezicht van het paard, als je weet hoe dat moet.
Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt maandag, mooi hoe je het oppakt.
Succes!

Voor een groot deel eens met je verhaal, vooral dat DA's niet heel veel zien... Maar paarden hebben geen tussenwervelschijven, dus als je DA je dat verteld heeft, dan ben je verkeerd voorgelicht.

TS, je voelt je onjuist bejegend en je vindt dat mensen hier onterecht wat sceptisch zijn over of je openstaat voor wat ze zeggen. Dat komt, in mijn geval, doordat je al meerdere keren door laat schemeren (zo komt het over), dat je het allemaal wel mee vindt vallen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:37

Dank voor je uitleg, Rindinn. Maar wat had je dan willen horen?
Zoals mensen hier ook eerder hebben gezegd is het lastig om achteruitgang te bemerken een paard dat je zo goed kent en elke dag ziet. Bovendien wist ik, bij dit paard, dat er iets aan de hand was en ik wist ook dat een bepaald soort training haar voorheen beter maakte. Ik heb altijd goed op haar gelet. Het is ook niet zo dat we jaren zo doorrijden. We pakten haar net weer op na een lange periode van rust. Iedereen handelt vanuit zijn eigen ervaringen en, neem ik aan, allerbeste bedoelIngen. Soms kan het fijn zijn als andere mensen er ook hun licht over laten schijnen, want die zien soms andere dingen. Zo ook in dit geval. Maar daarbij kan er soms wat genuanceerder gereageerd worden en kunnen mensen nog wel uitgaan van de goede bedoelingen van elkaar.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:39

Bij mij speelde het filmpje gewoon gelijkmatig af, ik vond het tempo wel hoog liggen maar niet verdacht hoog wbt te snel afspelen.

Als een paard al wat mankeert en je dus het probleem er zeg maar uit aan het trainen/verminderen bent is het risico dat je extra problemen mist heel groot. Want je mag niet bij elk hobbeltje panieken, stoppen en naar je DA rennen (wat je normaal zou doen) omdat dat je primaire probleem niet ten goede komt, maar welk hobbeltje komt dan daar vanaf en wanneer is een hobbeltje iets anders? Dat vind ik persoonlijk heel lastig bij mijn paard, ik kan me indenken dat dat hier ook nog meespeelt.

Succes op de kliniek maandag! Hopelijk krijg je wat positiefs of anders goed behandelbaars te horen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:57

Inderdaad Vientje, daar zeg je iets heel waars :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:13

Vientje schreef:
Bij mij speelde het filmpje gewoon gelijkmatig af, ik vond het tempo wel hoog liggen maar niet verdacht hoog wbt te snel afspelen.

Als een paard al wat mankeert en je dus het probleem er zeg maar uit aan het trainen/verminderen bent is het risico dat je extra problemen mist heel groot. Want je mag niet bij elk hobbeltje panieken, stoppen en naar je DA rennen (wat je normaal zou doen) omdat dat je primaire probleem niet ten goede komt, maar welk hobbeltje komt dan daar vanaf en wanneer is een hobbeltje iets anders? Dat vind ik persoonlijk heel lastig bij mijn paard, ik kan me indenken dat dat hier ook nog meespeelt.

Succes op de kliniek maandag! Hopelijk krijg je wat positiefs of anders goed behandelbaars te horen :)

IMO als je zo moet gaan trainen heb je je prioriteiten niet op orde.... :) Sorry dat ik het zeg. Maar dan ben je niet in het voordeel van het dier aan het beslissen maar in jouw eigen voordeel.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:08

Dat mag jij vinden. Je oordeelt echter wel erg snel zo overigens, mijn paard is het paard van de TS niet he. Je hebt geen idee waar je over spreekt qua achtergrond.

Op het moment dat zowel een onafhankelijke DA als een kliniek als een osteopaat als een masseur mij na onderzoeken aangeven dat ik mijn paard móet blijven trainen om haar goed in haar vel te houden, dan train ik mijn paard en wel op de manier zoals zij dat aangeven en wat qua opbouw/inhoud lijkt te passen voor paard. Het is vervolgens overduidelijk dat paard verbetert door het werk (loopt nu gewoon weer fijn door haar lijf, is blij, zit terug goed in de spieren en heeft veel looplust), en zodra ze onverhoopt stil komt te staan (hoefzweer, trap van ander paard gehad) weer gigantisch terugvalt. Met bijbehorende hobbeltjes die dan weer de kop op steken. Bij enige twijfel wordt er contact opgenomen met de DA. Ik zie niet in waarom ik dan mijn prioriteiten verkeerd zou hebben. Ik longeer niet voor mijn lol 2-3x per week in de stromende regen zeg maar :+

Wat ik wél heb moeten doen hierbij, is mijn eigen wensen opzij zetten. Verder komen qua wedstrijden (we hobbelden wat in het L1 hoor :+ ), bijna dagelijks onder het zadel willen werken of echt zwaar willen trainen, dagtochten, etc etc, is niet meer reëel met dit paard. Helaas pindakaas. Het "therapeutisch hobbelen" zoals ik het maar noem doet haar goed, en zolang dat haar goed blijft doen kan en moet dat nog. Gaat ze daarop ook nog achteruit dan is het einde verhaal, in de wei zetten en laten niksen doet haar sowieso geen goed is gebleken helaas.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:45

Rindin schreef:
Voor een groot deel eens met je verhaal, vooral dat DA's niet heel veel zien... Maar paarden hebben geen tussenwervelschijven, dus als je DA je dat verteld heeft, dan ben je verkeerd voorgelicht.

*knip*

Jawel hoor, pak er maar een anatomieboek bij. (The ABC of the horse staat het sowieso in, intervertebral disc heet het)
Wij hebben haar naar de slager gebracht en er na de tijd zelf naar gekeken, met een dierenarts uit Utrecht (we hebben het dus zelf gezien). De dierenarts van ons wist het van de tussenwervelschijf namelijk niet zeker (dat is niet goed te zien bij een echo).
Een tussenwervelschijf is nodig voor beweging tussen de wervels.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:18

_Pansy_ schreef:
Rindin schreef:

*knip*

Jawel hoor, pak er maar een anatomieboek bij. (The ABC of the horse staat het sowieso in, intervertebral disc heet het)
Wij hebben haar naar de slager gebracht en er na de tijd zelf naar gekeken, met een dierenarts uit Utrecht (we hebben het dus zelf gezien). De dierenarts van ons wist het van de tussenwervelschijf namelijk niet zeker (dat is niet goed te zien bij een echo).
Een tussenwervelschijf is nodig voor beweging tussen de wervels.

Je hebt gelijk, excuus. Ik was even in de war met het feit dat paarden geen hernia kunnen krijgen, omdat ze geen nucleus in de tussenwervelschijf hebben, maar de schijf an sich is er natuurlijk wel. Ware het niet dat ie erg anders is dan die van mensen en honden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:51

Sheran schreef:
Dank voor je uitleg, Rindinn. Maar wat had je dan willen horen?
Zoals mensen hier ook eerder hebben gezegd is het lastig om achteruitgang te bemerken een paard dat je zo goed kent en elke dag ziet. Bovendien wist ik, bij dit paard, dat er iets aan de hand was en ik wist ook dat een bepaald soort training haar voorheen beter maakte. Ik heb altijd goed op haar gelet. Het is ook niet zo dat we jaren zo doorrijden. We pakten haar net weer op na een lange periode van rust. Iedereen handelt vanuit zijn eigen ervaringen en, neem ik aan, allerbeste bedoelIngen. Soms kan het fijn zijn als andere mensen er ook hun licht over laten schijnen, want die zien soms andere dingen. Zo ook in dit geval. Maar daarbij kan er soms wat genuanceerder gereageerd worden en kunnen mensen nog wel uitgaan van de goede bedoelingen van elkaar.

Ik ken mijn paard al 21 jaar en zie elke achteruitgang die er is.
Juist als je je paard lang kent moet je dit merken.

Ik zag onlangs mijn andere paard vanaf 200 meter in de wei staan in zo'n houding dat ik gelijk wist dat er wat aan de hand was.(dik poot met al diagnose lichte peesblessure) Echter het paardje van een stalgenoot wat zo lekker in zijn box lag met zijn oortjes erop miste ik volkomen...20 minuten later kwam de eigenaar en bleek het arme beest helemaal verstopt te zitten.

Net als je oude auto daar weet je ook alle mankementen van. Bij een nieuwe moet je hem nog leren kennen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 20:07

Dat denk je dan inderdaad Cowgirl, maar het punt is dus dat je het misschien niet ziet. Dit weet je zelf niet, omdat je het dus niet ziet :P
Ik denk ook alles wel te zien. Ik zag het toen hij niet lekker stond, toen hij anders stond dan normaal, toen zijn hoofdje wat meer gespannen was, als hij lusteloos is... ik zie het allemaal. En ik zie ook dat hij stijver is. Maar, zoals eerder is aangehaald, is het lastig te zien of dit nu juist die extra 'hobbel' is waardoor het kwaad kan of dat het, zoals eerder, iets is waar hij doorheen gereden moet worden. Toen ik zag dat hij niet lekker was, heb ik er uiteraard niet op gereden en heb ik hem goed verzorgd. Maar op dit moment is in zijn gedrag niets vreemds te merken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 11:54

Update. We zijn net terug.

Stijf op het harde, minder stijf op het zand. Buigproef beter dan ze dachten, rug was redelijk soepel.
Dan de foto's. Helaas is alles inderdaad verergerd. Kissing spines wat vermeerderd (dichter tegen elkaar aan) en HKO verergerd van 2/3 naar 3/4. Ze kon moeilijk zeggen hoeveel pijn ze eraan had. Ze verwachtte dat de prolemen vooral bij de HKO zouden zitten.

Gelukkig vond ze het helemaal niet erg/raar dat ik erop was blijven rijden, soms. Voor de rug had het zefs voordeel gehad, en ze draafde makkelijk weg en kon alles goed bewegen. En die stijfheid was inderdaad ook deels stijfheid.

Aan mij dus de beslissing. Maar ik heb de foto's gezien, en het is verergerd ten opzichte van de vorige keer. Ik ga niet wachten tot het nog erger wordt. Ze is 12 jaar mijn maatje geweest en heeft zoveel oor mij geaan, nu wil ik dit ook voor haar kunnen doen. Ik zal haar wel vreselijk missen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:56

Sheran schreef:
Update. We zijn net terug.

Stijf op het harde, minder stijf op het zand. Buigproef beter dan ze dachten, rug was redelijk soepel.
Dan de foto's. Helaas is alles inderdaad verergerd. Kissing spines wat vermeerderd (dichter tegen elkaar aan) en HKO verergerd van 2/3 naar 3/4. Ze kon moeilijk zeggen hoeveel pijn ze eraan had. Ze verwachtte dat de prolemen vooral bij de HKO zouden zitten.

Gelukkig vond ze het helemaal niet erg/raar dat ik erop was blijven rijden, soms. Voor de rug had het zefs voordeel gehad, en ze draafde makkelijk weg en kon alles goed bewegen. En die stijfheid was inderdaad ook deels stijfheid.

Aan mij dus de beslissing. Maar ik heb de foto's gezien, en het is verergerd ten opzichte van de vorige keer. Ik ga niet wachten tot het nog erger wordt. Ze is 12 jaar mijn maatje geweest en heeft zoveel oor mij geaan, nu wil ik dit ook voor haar kunnen doen. Ik zal haar wel vreselijk missen.

Had het wel verwacht, maar dat maakt het niet minder zuur.

Begrijp ik goed dat je haar in laat slapen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:58

En dat op je verjaardag :(:) Heel veel sterkte, ik vind dat je ondanks wat harde reacties van mensen toch rustig bent gebleven en je bent nu eerlijk naar je paard toe.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 11:58

Ja. Of naar Nijkerk. Ik denk het laatste.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:59

Dat idee krijg ik ook, dat je haar laat inslapen?

Dan krijgt dit topic ineens een andere wending zeg....

Zoja heel veel sterkte!!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:00

Sheran schreef:
Ja. Of naar Nijkerk. Ik denk het laatste.

Nou, dat idd op je verjaardag. Meest vervelende beslissing die je als paardeneigenaar kunt
nemen, maar in dit geval wel de juiste, denk ik.

Desondanks, fijne verjaardag vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:02

Oef, topic gevolgd als meelezer en goed dat je naar de kliniek bent gegaan. Wil je heel veel sterkte wensen :(:)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:06

Ai wat erg TS! Had hier niet gereageerd maar wil je wel even hart onder riem steken. Sterkte!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:07

Het spijt me heel erg dit te lezen TS. Ik heb het hele weekend voor je gehoopt dat het iets "stom" zou zijn... Iets wat op te lossen was, al dan niet rijtechnisch..... Sterkte... Veel meer valt er niet te zeggen denk ik... Y;(

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:08

Jeetje Machteld, wat een ontzettend vervelend bericht. Goed dat je hebt laten kijken en voor je paard kiest, maar pfoeh wat ontzettend zuur. Sterkte! :(:)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:17

Jeetje TS... Wat ontzettend verdrietig... Ik had ook anders voor je gehoopt, maar eigenlijk niet verwacht... Vind je heel moedig, dappere beslissing van je. Heel veel sterkte de komende tijd...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:23

Geen verrassing inderdaad. Goed dat je gegaan bent. En een moedige en goede beslissing. Heel veel sterkte daarbij!!