Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Leuk om je eens op het paard te zien!
_Pansy_ schreef:Wilde toch even reageren hoor, Machteld.Leuk om je eens op het paard te zien!
En fijn dat je naar Hellendoorn gaat, is een goede kliniek.
Ik wilde even reageren op het "pijn" verhaal, ik snap je idee, maar dierenartsen zien heel veel niet aan paarden. Ze kunnen vaak heel veel, maar hebben meestal minder verstand van bewegen en dergelijke. Ik scheer ze nu even over een kam, dat snap je. Maar ik heb een paard gehad die veel pijn had. Ze liep nog wel, staakte niet, sprong graag, de dierenarts dacht zeker te weten dat ze geen pijn had. En toch wist ik het wel, ik denk dat als een paard niet veel looplust heeft en niet energiek wordt van trainen, dat er al iets mis is. (óf het paard heeft last, of hij houdt er gewoon niet van, of iets dergelijks. Naar mijn idee genoeg reden om te stoppen. Ik wil dat paarden net zo genieten als ikzelf)
Mijn paard ging steeds meer achteruit (uiteindelijk dof in de vacht en ze werd dunner, looplust nam af), en uiteindelijk bleek dat ze een tussenwervelschijf miste (pijn!!) en artrose had op haar SI-gewricht (ook pijnlijk!). Ze had echt veel pijn, ik wist het, maar het heeft veel tijd gekost voordat anderen dat ook geloofden.
Dat wil ik je gewoon even meegeven. Dierenartsen weten niet alles. Je kunt veel aflezen aan het gezicht van het paard, als je weet hoe dat moet.
Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt maandag, mooi hoe je het oppakt.
Succes!
Vientje schreef:Bij mij speelde het filmpje gewoon gelijkmatig af, ik vond het tempo wel hoog liggen maar niet verdacht hoog wbt te snel afspelen.
Als een paard al wat mankeert en je dus het probleem er zeg maar uit aan het trainen/verminderen bent is het risico dat je extra problemen mist heel groot. Want je mag niet bij elk hobbeltje panieken, stoppen en naar je DA rennen (wat je normaal zou doen) omdat dat je primaire probleem niet ten goede komt, maar welk hobbeltje komt dan daar vanaf en wanneer is een hobbeltje iets anders? Dat vind ik persoonlijk heel lastig bij mijn paard, ik kan me indenken dat dat hier ook nog meespeelt.
Succes op de kliniek maandag! Hopelijk krijg je wat positiefs of anders goed behandelbaars te horen
Sorry dat ik het zeg. Maar dan ben je niet in het voordeel van het dier aan het beslissen maar in jouw eigen voordeel. 
), bijna dagelijks onder het zadel willen werken of echt zwaar willen trainen, dagtochten, etc etc, is niet meer reëel met dit paard. Helaas pindakaas. Het "therapeutisch hobbelen" zoals ik het maar noem doet haar goed, en zolang dat haar goed blijft doen kan en moet dat nog. Gaat ze daarop ook nog achteruit dan is het einde verhaal, in de wei zetten en laten niksen doet haar sowieso geen goed is gebleken helaas. Rindin schreef:Voor een groot deel eens met je verhaal, vooral dat DA's niet heel veel zien... Maar paarden hebben geen tussenwervelschijven, dus als je DA je dat verteld heeft, dan ben je verkeerd voorgelicht.
*knip*
_Pansy_ schreef:Rindin schreef:Voor een groot deel eens met je verhaal, vooral dat DA's niet heel veel zien... Maar paarden hebben geen tussenwervelschijven, dus als je DA je dat verteld heeft, dan ben je verkeerd voorgelicht.
*knip*
Jawel hoor, pak er maar een anatomieboek bij. (The ABC of the horse staat het sowieso in, intervertebral disc heet het)
Wij hebben haar naar de slager gebracht en er na de tijd zelf naar gekeken, met een dierenarts uit Utrecht (we hebben het dus zelf gezien). De dierenarts van ons wist het van de tussenwervelschijf namelijk niet zeker (dat is niet goed te zien bij een echo).
Een tussenwervelschijf is nodig voor beweging tussen de wervels.

Sheran schreef:Dank voor je uitleg, Rindinn. Maar wat had je dan willen horen?
Zoals mensen hier ook eerder hebben gezegd is het lastig om achteruitgang te bemerken een paard dat je zo goed kent en elke dag ziet. Bovendien wist ik, bij dit paard, dat er iets aan de hand was en ik wist ook dat een bepaald soort training haar voorheen beter maakte. Ik heb altijd goed op haar gelet. Het is ook niet zo dat we jaren zo doorrijden. We pakten haar net weer op na een lange periode van rust. Iedereen handelt vanuit zijn eigen ervaringen en, neem ik aan, allerbeste bedoelIngen. Soms kan het fijn zijn als andere mensen er ook hun licht over laten schijnen, want die zien soms andere dingen. Zo ook in dit geval. Maar daarbij kan er soms wat genuanceerder gereageerd worden en kunnen mensen nog wel uitgaan van de goede bedoelingen van elkaar.

Sheran schreef:Update. We zijn net terug.
Stijf op het harde, minder stijf op het zand. Buigproef beter dan ze dachten, rug was redelijk soepel.
Dan de foto's. Helaas is alles inderdaad verergerd. Kissing spines wat vermeerderd (dichter tegen elkaar aan) en HKO verergerd van 2/3 naar 3/4. Ze kon moeilijk zeggen hoeveel pijn ze eraan had. Ze verwachtte dat de prolemen vooral bij de HKO zouden zitten.
Gelukkig vond ze het helemaal niet erg/raar dat ik erop was blijven rijden, soms. Voor de rug had het zefs voordeel gehad, en ze draafde makkelijk weg en kon alles goed bewegen. En die stijfheid was inderdaad ook deels stijfheid.
Aan mij dus de beslissing. Maar ik heb de foto's gezien, en het is verergerd ten opzichte van de vorige keer. Ik ga niet wachten tot het nog erger wordt. Ze is 12 jaar mijn maatje geweest en heeft zoveel oor mij geaan, nu wil ik dit ook voor haar kunnen doen. Ik zal haar wel vreselijk missen.