Ergernissen of ideeën paardensport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:15

Haha, ik ben kennelijk geen doelgroep voor de mode, zou geen idee hebben van welk merk een jasje of broek is als ik het voorbij zie komen! :D
Bij ons zijn de wedstrijden toch wel gezellig, elkaar helpen als je een singel vergeten bent :P , elkaar voorlezen, babbeltje bij de uitslag... Maar goed, is natuurlijk niet iedereen en zie ook wel eens combinaties dat je denkt: doe je dit eigenlijk wel voor de lol?

Sorry TS, verleiding tot off topic babbeltjes is hier groot, merk ik....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:17

Mijn ergernis: ruiters die echt ongelooflijk ondiervriendelijke dingen doen met hun paard tijdens de training... Kwam onlangs nog zo'n foto tegen waarvan ik dacht :wow: wat is hieeer aan het handje?!

Ik wil gerust de foto in pb sturen maar ga hem hier niet gewoon open en bloot gooien wegens de privacy. Het ging om een stang en trens hoofdstel waarbij geen trensteugel gebruikt werd, enkel een slof door de bitringen. Echt absurd.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:22

Heleennn schreef:
Mijn ergernis: ruiters die echt ongelooflijk ondiervriendelijke dingen doen met hun paard tijdens de training... Kwam onlangs nog zo'n foto tegen waarvan ik dacht :wow: wat is hieeer aan het handje?!

Ik wil gerust de foto in pb sturen maar ga hem hier niet gewoon open en bloot gooien wegens de privacy. Het ging om een stang en trens hoofdstel waarbij geen trensteugel gebruikt werd, enkel een slof door de bitringen. Echt absurd.

Heb zo ook wel eens iets meegemaakt. Meidje had er een handje van 't paard in de krul te trekken. Ging ze halthouden, paard deed z'n hoofd omhoog en ze gaf me toch een klap met d'r zweep tegen z'n hoofd aan :oo
Instructeur gaf daar commentaar op en daarop zei t meisje dat ze stil moest zijn want "ze werd helemaal gek" :'). En een vriendin die ook in de bak reed die dr steunde! Koekkoek 8)7

Mijn grootste ergenis is dus de diervriendelijkheid die ik... af en toe.. mis. Je paard is je maatje, niet je boksbal.

Heleennn

Re: Ergernissen of ideeën paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:29

ja zoiets hadden wij ook in de bak een aantal jaar geleden, pony wou niet stilstaan bij het opstappen, gaf dat meisje daar een klap op zijn hoofd... echt te gek voor woorden inderdaad.

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 23:08

Martie schreef:
Haha, ik ben kennelijk geen doelgroep voor de mode, zou geen idee hebben van welk merk een jasje of broek is als ik het voorbij zie komen! :D
Bij ons zijn de wedstrijden toch wel gezellig, elkaar helpen als je een singel vergeten bent :P , elkaar voorlezen, babbeltje bij de uitslag... Maar goed, is natuurlijk niet iedereen en zie ook wel eens combinaties dat je denkt: doe je dit eigenlijk wel voor de lol?

Sorry TS, verleiding tot off topic babbeltjes is hier groot, merk ik....

Haha geeft helemaal niks! Ik merk dat er veel frustraties zijn op wedstrijd.
Aangezien het voor school is (richtlijnen :x ) wacht ik nog even op wat meer reacties.
Ga allemaal vooral door over het topic wedstrijden maar het zou mooi zijn als de term 'mensen die' iets minder aan bod kan komen.

Bijvoorbeeld de (vorm van) reglementen, regels met losrijden, kennis van mederuiters over deze zaken en duidelijkheid over wat er in de ring verwacht wordt.
Laatst bijgewerkt door Sanne1994_ op 31-10-15 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:11

De reglementen zijn gewoon duidelijk op enkele uitzonderingen na, maar mensen lezen ze niet. Bij onduidelijkheden komt de KNHS zelf vaak ook meer dan eens met verschillende antwoorden dus ik weet niet hoe je dat duidelijker wil maken? Dat ligt dan toch puur bij de KNHS, daar kan geen app of wat dan ook iets aan veranderen.

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 23:15

Nies_ schreef:
De reglementen zijn gewoon duidelijk op enkele uitzonderingen na, maar mensen lezen ze niet. Bij onduidelijkheden komt de KNHS zelf vaak ook meer dan eens met verschillende antwoorden dus ik weet niet hoe je dat duidelijker wil maken? Dat ligt dan toch puur bij de KNHS, daar kan geen app of wat dan ook iets aan veranderen.

Mee eens, maar dat stukje 'maar mensen lezen ze niet' is dus absoluut iets waar ik wél iets mee kan :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:21

Slechte banen, dat vind ik echt een ergernis.

Dit zie ik gelukkig alleen maar in buitenwedstrijden op gras. Dit jaar twee gehad waarbij het echt slecht was, golvend land, land waar paarden op liepen wat niet regelmatig gesleept werd. Echt meerdere keren struikelen :n Dat vind ik gewoon super slecht van de organisatie. Gelukkig houden de meeste jury's daar wel rekening mee. :) Alleen had ik niet op die wedstrijden ingeschreven als ik het vooraf wist.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:36

De meeste instructeurs zijn in mijn ogen een bron van ergernis.
Degenen die daar bij les nemen, die weten niet beter. Die kunnen dan ook geen onderscheid maken tussen goed en slecht, ze moeten gewoon afgaan op de instructeur.
Maar instructeurs zouden beter moeten weten. Meer hameren op de houding van de ruiter, meer hameren op rijden met gevoel, minder star zijn in hun opstelling, meer mee denken met het paard en hoe het bewegingsmechanisme van een paard in elkaar steekt en waarom het paard reageert zoals het reageert.

Maar dat doen ze niet. Rijden met korte teugeltjes, stelling moet persé naar binnen, ook als het paard niet eens losgelaten is.
Maar dat geeft allemaal niets. Gewoon hup in de krul, ook al maakt het paard onafgemaakte passen en beweegt het totaa niet door het lijf. Als hij maar over de hindernissen springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:12

Desiree schreef:
Degenen die daar bij les nemen, die weten niet beter. Die kunnen dan ook geen onderscheid maken tussen goed en slecht, ze moeten gewoon afgaan op de instructeur.
Maar instructeurs zouden beter moeten weten. Meer hameren op de houding van de ruiter, meer hameren op rijden met gevoel, minder star zijn in hun opstelling, meer mee denken met het paard en hoe het bewegingsmechanisme van een paard in elkaar steekt en waarom het paard reageert zoals het reageert.

Maar dat doen ze niet. Rijden met korte teugeltjes, stelling moet persé naar binnen, ook als het paard niet eens losgelaten is.
Maar dat geeft allemaal niets. Gewoon hup in de krul, ook al maakt het paard onafgemaakte passen en beweegt het totaa niet door het lijf. Als hij maar over de hindernissen springt.

Zo mee eens! Ben jij niet Desiree uit Brabant van vroegah (early days Bokt)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:25

Desiree schreef:

Maar die instructeurs weten vaak ook niet beter. Ik vraag me zelfs af of biomechanica onderdeel van de opleiding tot instructeur is.

Maar uiteindelijk is dit probleem heel simpel: geldingsdrang (op meerdere vlakken)
Ik kom het zelfs in bepaalde topics tegen waar kritische opmerkingen en een brede visie afgedaan worden als "alwetend" (met een sneer) en geprobeerd met een enkel voorbeeld te ontkrachten.

Oh, enne, nee, ik erger me niet aan die personen, ik voer ze nog veel harder waardoor ze nog veel meer overtuigd raken van mijn eindeloze arrogantie _O- _O- _O- _O-

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:50

Dat als je ergenst komt om iets te kopen mensen vaak moeten laten merken hoeveel verstand ze van paarden hebben...daar kwam ik niet voor.
Deze week spande de kroon, er was een paard met koliek geweest vreselijk voor dier en eigenaar natuurlijk!
Maar dat dier was in een nacht zoveel afgevallen dat het een jas verschilde......
volgens mij heeft hij dan al een poosje veel gas in zijn buik gehad.....ik heb maar diplomatiek geantwoord, vreselijk toch dat een paard al een paar dagen dikker is door koliek en dat niemand dat ziet!

Maar toen ik vertelde welk paard ik had was dat onmogelijk want koniks zijn wild en die kun je niet beleren, zeker niet aanspannen.
Ik heb hem maar laten kletsen.....dat is echt zo jammer! ;)

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:39

Iedereen een verplichte cursus paardenhouderij laten volgen en daarna verplicht een examen voor rijden, grondwerk, mennen laten doen! Zodat men van "alle" markten thuis kan zijn en daardoor minder oor en veroordelen.... En wees eerlijk loopt een paard nu beter met een rijbroek van 250 euro of een van 10 euro ?? Zadel kan veel verschil maken, maar dan nog kan een goedkoop zadel beter liggen dan een van 5000 ......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:46

Edhunter schreef:
Iedereen een verplichte cursus paardenhouderij laten volgen en daarna verplicht een examen voor rijden, grondwerk, mennen laten doen! Zodat men van "alle" markten thuis kan zijn en daardoor minder oor en veroordelen.... En wees eerlijk loopt een paard nu beter met een rijbroek van 250 euro of een van 10 euro ?? Zadel kan veel verschil maken, maar dan nog kan een goedkoop zadel beter liggen dan een van 5000 ......

Nou, gezien de kwaliteit van de paardenopleidingen in NL, vrees ik dat veel mensen die docenten wat te leren hebben in plaats van andersom........

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:41

ikke schreef:
Edhunter schreef:

Nou, gezien de kwaliteit van de paardenopleidingen in NL, vrees ik dat veel mensen die docenten wat te leren hebben in plaats van andersom........

Dit...
Plus ik heb totaal geen intresse in bijvoorbeeld mennen waarom zou ik daar dan een examen in moeten doen? Zo hebben menners sommige menners totaal geen interesse in onder het zadelrijden en die hebben er niks aan om daar examen in te doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:53

Inderdaad. Vind dat een beetje dictatoriaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:22

Picasso schreef:
Desiree schreef:

Zo mee eens! Ben jij niet Desiree uit Brabant van vroegah (early days Bokt)?

Yep! I´m back again! Ik woon overigens inmiddels in Twente dus.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:23

ikke schreef:
Maar die instructeurs weten vaak ook niet beter. Ik vraag me zelfs af of biomechanica onderdeel van de opleiding tot instructeur is.

Maar uiteindelijk is dit probleem heel simpel: geldingsdrang (op meerdere vlakken)
Ik kom het zelfs in bepaalde topics tegen waar kritische opmerkingen en een brede visie afgedaan worden als "alwetend" (met een sneer) en geprobeerd met een enkel voorbeeld te ontkrachten.

Oh, enne, nee, ik erger me niet aan die personen, ik voer ze nog veel harder waardoor ze nog veel meer overtuigd raken van mijn eindeloze arrogantie _O- _O- _O- _O-

Maar instructeurs zouden beter moeten weten. Goed, dan deugt de opleiding niet. De kans is natuurlijk groot dat dit de oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:36

Leuk om je weer 'tegen te komen' Desiree! En Twente is ook mooooi!

Wbt opleidingen in de paardensport: ik weet niet precies hoe het eraan toegaat maar merk wel om me heen dat 'Jan en alleman' staat les te geven tegenwoordig met de basis aan ervaring en zogenaamd de 'waarheid in pacht' hebbende. Ik kan me voorstellen dat je als kind niet het onderscheid kan maken in een goede en minder goede instructeur (ze doen ongetwijfeld allemaal hun best), maar merk zelf wel dat ik heel selectief ben geworden. Man als ik toch eens kon lessen bij Ingrid Klimke..... Dream on, dream on.... Ik moet het doen met fimpjes van haar (gelukkig zijn die er in overvloed).

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:41

Ergens op clinic gaan en plots merken dat er enkele stenen in de piste liggen. Ik kon niet meer op m'n gemak rijden, was voortdurend stenen aant spotten -O-

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:47

Picasso schreef:
Leuk om je weer 'tegen te komen' Desiree! En Twente is ook mooooi!

Wbt opleidingen in de paardensport: ik weet niet precies hoe het eraan toegaat maar merk wel om me heen dat 'Jan en alleman' staat les te geven tegenwoordig met de basis aan ervaring en zogenaamd de 'waarheid in pacht' hebbende. Ik kan me voorstellen dat je als kind niet het onderscheid kan maken in een goede en minder goede instructeur (ze doen ongetwijfeld allemaal hun best), maar merk zelf wel dat ik heel selectief ben geworden. Man als ik toch eens kon lessen bij Ingrid Klimke..... Dream on, dream on.... Ik moet het doen met fimpjes van haar (gelukkig zijn die er in overvloed).

Ik ben dus ook selectief geworden. Bij onze rijverenging hadden we echt een fijne instructeur maar ze gaan nu verder met 2 andere en ik ben in de les gezet bij één van hen. En die is van het strakke optomen en van rijden met korte teugels. En ik ben daar dus niet van. Ik heb morgen de eerste les van hem maar eerlijk gezegd zie ik het niet zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:03

Desiree schreef:
Ik ben dus ook selectief geworden. Bij onze rijverenging hadden we echt een fijne instructeur maar ze gaan nu verder met 2 andere en ik ben in de les gezet bij één van hen. En die is van het strakke optomen en van rijden met korte teugels. En ik ben daar dus niet van. Ik heb morgen de eerste les van hem maar eerlijk gezegd zie ik het niet zitten.

jaag 'm op de kast: "joh, als je tuig nodig hebt om te rijden, kun je niet rijden!" }:)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:06

ikke schreef:
Desiree schreef:

jaag 'm op de kast: "joh, als je tuig nodig hebt om te rijden, kun je niet rijden!" }:)

Kan zijn dat het die richting in gaat..... we zullen het gaan beleven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:06

Ik begrijp überhaupt niet dat mensen zich laten plaatsen in les X. De keuze is reuze toch?
Al zou mijn club lessen organiseren ga ik daar niet lessen. Ik wil alleen nog maar privé lessen. En voor een clinic wil ik wel eens de aandacht delen hoor. Maar niet structureel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:11

Ik heb niet het geld voor het volgen van veel privlessen. En zo les ik dan dus toch nog. Maar als het dadelijk niet gaat klikken, stop ik met de rijverenging.