De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:09

Aleeneh schreef:
Tsja, wij gaan Mish wel op haar derde inrijden. We doen super rustig aan met haar en alles op geleide van haarzelf, wat zij aangeeft wat ze aankan.
Maar inrijden houdt bij ons in dat we eerst de basishulpen er op willen zetten, en dan gewoon de eerstvolgende tijd kilometers willen gaan maken buiten. Geen dressuur, niet aan het werk maar gewoon lekker buiten op pad het bos in en genieten op haar eigen tempo.

Een paar weken terug bood ze het longeren eigenlijk zelf aan, en toen hebben we besloten dat een paar keer met haar te doen zodat ze het principe leerde kennen. Nu snapt ze wat de bedoeling is en dan doen we weer rustig aan. Alles op haar tempo.

En op die manier is het denk ik helemaal niet zo schadelijk om in te rijden met drie. Wat schadelijk is is wanneer die net ingereden paarden meteen vol aan de bak moeten en maar van alles moeten kunnen omdat ze de sport in moeten.

Het vetgedrukte is precies zoals ik met mijn pony ook wil doen. Ik ben (nog) niet wedstrijdgericht bezig met paardrijden dus meer dan 2x per week zal ik de eerste maanden ook niet met hem rijden. En zelfs vanaf 2017 moet hij nog geen B proefje kunnen rijden. Dus doe ik er dan echt slecht aan? Dacht het niet!

Sadira

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:14

Zolang je maar goed blijft kijken naar je paard en of hij 't aankan, is er met inrijden op 3 jaar weinig mis. Ik dacht zelf ook altijd liever lang te wachten, maar ik merk gewoon dat Mish er echt heel blij van wordt om lekker dingetjes met me te ondernemen. Ik hoef de wei maar in te komen of ze komt acuut op me af. Moet ik haar dan maar laten staan? Nee, maar ik zorg er wel voor dat ik de taakjes die ze krijgt afstem op wat ze aankan. Kleine dingetjes en maar hele korte stukjes. Niet lichamelijk belastend. Maar wel lekker samen wat ondernemen. Vindt ze heerlijk.

Scheelt ook dat Mish over 2 maanden al 3 is. Ik denk dat de meesten in dit topic een stukkie jonger zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:27

Harley is 2j en 4mnd (bijna toch nog 3 dagen)
Ook hij komt me zelf achterna in de wei, ik hoef het halstertouw niet eens vast te klikken hij volgt me op de voet.
Denk wel dat ik sowieso eerst zijn benen laat nakijken want zijn moeder had een "slechte knie" (sprong regelmatig op slot) en daardoor ongeschikt voor de sport. Lijkt me veiliger om dus eerst ook zijn knieen/benen te laten controleren.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:25

Mooie foto Art,

Ik heb niet alles doorgelezen, meer globaal overheen gekeken, sorry als ik daarmee iemand beledig, maar was een lange dag vandaag.

Ik voer me hengstje 2 kg merriebrok per dag.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:54

Mag ik mij hier ook nog melden met mijn Irish Cob?
Zine (Zinedine Crossland Horses) is van 12 april 2013.
Ik ken hem vanaf zijn geboorte, liefde op het eerste gezicht. Mijn man heeft hem achter mijn rug om in augustus 2013 voor mijn verjaardag gekocht. <3

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:08

En ik ook?? :D

Ik heb er ook 1 uit 2013. Het 1e veulen van mijn merrie. Hij is van 30 mei 2013. Het is een Amazing star x Emilion hengst. Hij staat nu nog heerlijk in de Eifelopfok in Duitsland. Ik heb gister mijn veulen van dit jaar naar de Eifelopfok gebracht en heb hem dus gelijk kunnen bekijken :D ik had hem al een jaar niet gezien.

Hier als veulentje
Afbeelding

En dit was hem gister

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:11

Ik heb 2 weken geleden Nova bezicht op haar opfokadresje in Duitsland.

Afbeelding

Afbeelding

En haar moeder die daar ook staat ter lease met haar veulen van 2015

Afbeelding

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:56

Wauw Nova is echt gaaf!

Het vosje is een knuffel zo te zien haha!

Lijkt me moeilijk als ze zover weg staan. Ik ben er elke dag wel even.

Zal ik ook maar even foto's plaatsen :o
Als veulen
Afbeelding

Deze foto is van augustus <3

Afbeelding

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:03

Wat leuk al die jonge paardjes en wat een verschil in ontwikkeling En wat een knapperds ook

Ik heb er ook 1 uit 2013 zijn naam is Inspector Gadget zelf gefokt Apachex ferro 11-3-13
Afbeelding

Hij is heel nieuwsgierig tikje brutaal maar daardoor wel heel stoer en braaf vind alles best Heb er als veulen ook veel mee gedaan Hij heeft nu 2 jaar bij de opfok gestaan wat super is geweest voor hem! Maar hij mag naar stal komen om te tutten en alles eens rustig aan op te pakken Verwacht hier weinig problemen mee hij lijkt op zijn moeder en die is 100% braaf
Afbeelding

1 1/2 en nog hengst Afbeelding

Afbeelding 2 jr en een beetje Zal snel nieuwe foto s maken :o Blij met hem hij heeft 3 correcte gangen goed achterbeen Het "ronde" voorbeen van zijn vader Moest even een paar dagen wennen aan zijn voskleur en bles Maar dat past ook gwn bij hem een stoere vos is het!

Nu zou ik ook met hem willen gaan wandelen zitten midden in het bos dus dat is fijn Maar hoe pak je dat aan~? Neem aan eerst met een ander paard maar dan longgeerlijn zweepje mee~? Hoe lang wandelen jullie dan neem aan dat een uur wel te veel is Dus half uurtje of zo?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:19

Welkom voor de nieuwe mensen :). Wat een gave paarden zitten er weer bij!

Nova blijf ik zo gaaf vinden! Wat een knapperd!

Even een update over mijn kanjer: het eiwit was aan de lage kant in zijn bloed. Gisteravond nog een nadere uitslag gekregen: de albumine was verlaagd en de beta eiwitten zijn verhoogd. Conclusie het probleem zit bij zijn darmen en zal een sluimerende/chronische worminfectie zijn.
Ik weet van hem dat hij relatief makkelijk wormen krijgt en ik houd hem eigenlijk erg goed in de gaten qua wormen, maar weet niet of ze dat op mijn stal ook allemaal doen en of de opvolging na het ontwormen altijd goed gedaan is. Eind van de middag komt de dierenarts weer langs en krijgt hij een supplement voor zijn darmen en als hij koortsvrij is start een kuur prednison om zijn darmen rustiger te krijgen (ontstekinkjes veroorzaakt door wormen of iets moeten tot rust komen zodat hij weer beter voedingsstoffen kan opnemen). De koorts staat waarschijnlijk los van dit verhaal en hij heeft dus waarschijnlijk een virus of iets opgelopen toen zijn weerstand al weer wat minder was.
De rest van zijn bloedwaardes waren voor zover ik begreep wel in orde, dus dat is fijn. Zijn diarree wordt inmiddels ook minder en hij oogt iets fitter.

Ik hoop maar dat we er op tijd bij zijn en dat hij er helemaal bovenop komt, hij betekent echt heel veel voor me. Echt slopend dit want je wil zo graag wat doen, maar je kunt nu verder niet zo veel behalve hem alle dingen geven die hij nodig heeft en dat krijgt hij uiteraard ook.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:59

Welkom bontesok en lovesal, mooie foto's ook!!!

CrazyCat wat een mooi kleurtje en ubersterk paardje om te zien!!

En Welkom dresjoepie is hij al uit de opfok?

JustLizz gelukkig weet je nu wat het is!! Kan de behandeling starten en daarna lekker opknappen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:00

Wat vervelend just lizz snap dat je het goed in de gaten houd en beter dan je best kun je niet doen natuurlijk

Vind nova echt gaaf die kleur!! Wat is het precies voor ras/afstmm?

Pink princess hij komt in december naar stal Hij is daar al even in de hand Voor ik in het bos ga wandelen ga ik natuurlijk wel eerst wat oefenen aan de hand in de bak/paddock De ene noemt het grondwerk en de ander gwn bezig zijn met je paard :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:06

Nova is een rocky mountain in de kleur die ik het leukste vind bij dat ras

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:53

Welkom nieuwe meekletsers! Leuke paardjes hebben jullie!

Hier de kliniek afgebeld. Hij is zo enorm opgeknapt vandaag dat ik er ineens weer vertrouwen in heb gekregen!
De koker is enorm geslonken (die was dus heel dik), de wond lijkt in eens te gaan genezen, hij loopt veeeeeeel beter en zijn buik is nu ontspannen. Nu is wel beter te zien hoe veel de castratie en complicatie van zijn lijf gevergd heeft.. Hij is echt te mager.
Vanaf morgen gaat hij alleen op stal zodat we kunnen zien hoeveel hij eet, ga ik pulp en veulenbrok halen. Tevens olie door zijn voer. Ik twijfel of ik ook maaismeel moet halen. Iemand een idee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:58

Wanneer was hij gecastreerd?
Harley hzd ook enkele complicaties na de castratie: stijf lopen met linker achterbeen, ook plots een dikke koker en ontstoken wonde die de DA heeft gewassen met water en isobetadine. Heb daarna zelf regelmatig de wond schoongespoeld en binnen no-time was de koker geslonken en de wonde een stuk beter.

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:00

Kan ik mij ook melden? :D

Ik ben ook in bezit van een knappe welsh ruin uit 2013.
We weten zijn geboortedatum niet precies aangezien hij een enkeltje slacht zou begaan vanwege zijn maanoog, dus er is geen papier bij aangevraagd oid. Wat in ieder geval duidelijk is dat hij in 2013 geboren is, zijn naam is Silhouette.

Foto van augustus.
Afbeelding

Foto van toen hij wat jonger was
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:10

Dan staat op haar paspoort 1 januari 2013 klopt dat?
vind het echt jammer dat ze omwille van haar maanoog naar de slacht moest. Arm paardje :(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:25

Art_Ificious schreef:
Wanneer was hij gecastreerd?
Harley hzd ook enkele complicaties na de castratie: stijf lopen met linker achterbeen, ook plots een dikke koker en ontstoken wonde die de DA heeft gewassen met water en isobetadine. Heb daarna zelf regelmatig de wond schoongespoeld en binnen no-time was de koker geslonken en de wonde een stuk beter.

2,5 week geleden.

Ik heb hem eergisteren inderdaad ook maar gewassen en aan een kant de korst er af gehaald. dat heeft waarschijnlijk al veel goed gedaan.
Aan de andere kant lijkt het stuk wat aan het afsterven was toch te gaan loslaten! Ik was bang dat dat stukje zou gaan ingroeien en voor meer problemen zou gaan zorgen.
Vandaag was de koker zo veel dunner dan de andere dagen na de castratie, dat is dus een mooie vooruitgang. Ook durft (en kan) hij weer te lopen en is hij weer een stuk alerter.
Nu hij zich beter voelt trekt hij zijn buik ook niet meer op waardoor het nu pas echt goed te zien is hoe veel hij is afgevallen..

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:29

Art_Ificious schreef:
Dan staat op haar paspoort 1 januari 2013 klopt dat?
vind het echt jammer dat ze omwille van haar maanoog naar de slacht moest. Arm paardje :(

Klopt, er staat 1 januari 2013 in zijn paspoort.
En ja precies, ik vond het echt onzin want ik ben helemaal verliefd op zijn blauwe oogje. :')

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:55

Horwse : wie stuurt er nu zo'n knappe Welsh naar de slacht? 8)7

No_No: fijn dat hij zo opknapt! Ik zou geen maïsmeel doen, liever bietenpulp, luzerne en olie.. desnoods met wat tarwezemelen als de Ca-Fo erg scheef gaat. Zelf voor ik liever niet te veel zetmeel/suikers, paarden halen veel beter energie uit producten met een hoog percentage vet. Pulp versterkt trouwens ook nog de darmflora dus dat zou ik zeker doen.

JustLiz: een dier wat zichtbaar niet goed in zijn vel zit is slopend :(:) hopelijk knapt hij snel op!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:03

Art_Ificious schreef:
Nova is een rocky mountain in de kleur die ik het leukste vind bij dat ras

Klopt helemaal Nova is inderdaad een RMH in de kleur chocolate & flaxen oftewel zilverappelzwart.

Haar moeder is mijn zwarte uit Amerika geimporteerde merrie Ciara's Raven Lain.

Afbeelding

En haar vader is de uit Amerika geimporteerde hengst RVF's Risky Business
(op hem heb ik vele kilometers door Oost Duitsland gemaakt, heerlijk karakter)

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:12

ga je ook tölten met Nova?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:38

Art_Ificious schreef:
ga je ook tölten met Nova?

Ze moeten kunnen tölten om ze te kunnen certificeren voor de fokkerij. In principe rij je een rocky in stap, tölt en eventueel galop. Ik hou ook van draven hoor, maar ga pas draven als de tölt als voorkeursgang goed bevestigd is. Haar moeder heeft een geweldige vlakke tölt en draaft onder de man echt nooit.

Dit is 2 jaar terug toen Nova een half jaartje oud was op haar moeder Raven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:49

Ik vind tölt ook leuk :)
mijn eerste verzorgpaard was een ijslander :) Die kreeg je alleen in tolt of telgang. Galop deed die ook niet, enkel als die ergens van schrok.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:18

Nooit geweten dat MH ook een töltgang hebben!

No_No; Vervelend zeg, zoveel problemen na de casteratie!
Hopelijk knapt hij goed op nu en komt hij weer op gewicht.
Zine is rond eind mei gecastreerd. Twee dagen 2 X per dag flink gekoeld maar de tweede dag galoppeerde hij alweer in de wei. Hij heeft 10 dagen
2X per dag Cubarmix gehad.

Balen Just Liz,wat een zorgen! Hopelijk knapt hij snel helemaal op!

Horwse: belachelijk dat een maanoog een reden kan zijn om zo'n beestje naar de slacht te sturen!

Ik wil ook gaan starten met wandelen als Zine straks weer op stal is. Toen ik hem te voet naar de zomerwei bracht (waar hij nu staat) liep hij heel stoer voorop. Was nergens bang van, was erg kalm.
Maar helemaal alleen zijn we nog niet weg geweest.