veulen kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:03

Wat een leukerd TS!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:21

Wat een leukerd TS! Dat hij zich nu al zo laat aaien Door je dochter, lief hoor.

Mijn eerste paard had ik ook als veulen gekocht, ervaring was manege en een verzorgpaard. Veulen in de opfok gedaan voor een half jaar en daarna kreeg hij gezelschap van een ander paard, soms van meer. Ik heb alles zelf gedaan, terwijl ik daar geen ervaring mee had. Het was echt een super braaf paard, helaas heb ik hem moeten laten gaan naar de eeuwige groene weiden. Daarna een 5 jarige gekocht, ook een super braaf paard die ik nog steeds heb. Die wil ik ook voor geen goud missen, maar toch is de band anders dan met mijn vorige paard. Het begon weer te kriebelen en heb nu pas weer een veulen gekocht, die komt met 3 weekjes.

Iedereen heeft een eigen mening en gelukkig mag dat in ons land (al kun je soms een hoop commentaar krijgen ;) )

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:41

Wat een leuk veulen, gefeliciteerd met je aankoop. Ik speel ook met de gedachte om over een tijdje een paard te kopen. Ik vind dit een leuk topic, mooi om jullie verhalen te lezen.

Waar ik soms van baal bij oudere paarden is dat ik ze nooit als veulen heb gekend. Mijn verzorgpaarden zijn inmiddels 24 en 26 jaar. Ik ken ze al ruim 15 jaar maar was graag het avontuur eerder met ze begonnen.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 16-09-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:49

Wat een mooi veulen, gefeliciteerd...!!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:11

Gefeliciteerd met je mooie veulen TS! Hij is prachtig en ik snap wel dat je daar verliefd op bent geworden <3

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:05

Wat een schattige foto. Ziet er uit als een heel lief dier. Heel veel geluk met hem!

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:40

Wat een leukerd zeg!!! Heel veel plezier samen

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:18

wat een knap veulen , ga je vast enorm veel plezier van beleven . Mijn jonkie van 5 maanden staat hier nu een maand en het is zo heerlijk om ze op deze leeftijd te mogen leren kennen. Al hebben ze soms wat drakenkuren :P
heel veel plezier :)

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:34

Afbeelding
Afbeelding

Heb er ook geen seconde spijt van gehad.
Veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie foto's

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:57

Caily schreef:
Nou urielle kom dan mijn Tinker maar eens rijden, praten we daarna verder, wat een onzin. Vraag me af hoeveel Tinkers jij daadwerkelijk onder je kont hebt gehad. Het is anders, maar zeker niet makkelijker.
Maar dat zegt Urielle niet. Dat jij een Tinker hebt die niet makkelijk is zegt niks over het gemiddelde kaliber Tinker. Ik ken bijv. mensen die hebben een 3 jarige Tinker gekocht als eerste paard. Die mensen hadden totaal geen verstand, die vent was als aannemer bij een fokkerij geweest en had voor de gein zon beestje gekocht. Ze zijn geholpen met zadelmak maken, toen zijn ze verhuisd naar een andere stal. Dochterlief moest iets minder met foute vriendjes bezig zijn, dus zij voor dat paard zorgen. Is ze met vriendin, beiden zonder enige kennis en verstand, lekker op buitenrit gegaan. Door het dorp heen, langs de snelweg. Komen ze potverdikke nog heelhuids en zonder kleerscheuren terug...Niks gebeurd.. Moet je eens met de gemiddelde 3,5 jarige KWPN'er doen :')

Er is wel degelijk verschil in ras, maar per ras zul je ook altijd naar het individu kunnen kijken. Een recreatieruiter raad ik eerder een tinker dan een KWPN'er aan. Simpelzat.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 11:17

Zoooo leuk <3 VC_Immortal

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:13

Nou Sammie en dat bedoel ik dus met vertekend beeld. Met een gemiddelde Tinker kan je dat dus ook beslist niet doen. Ook jij bent van harte welkom om eens te komen rijden. Jullie mogen wel tegelijk want ik heb twee van die idiote vlekken die bereden zijn. De ene lijkt op het eerste gezicht heel braaf maar als je buiten haar comfortzone komt wordt ze bloedlink en laat ze zich gerust achterover vallen van woede.

Foto's zoals van VC_Immortal hierboven, dat heb ik geprobeerd met mijn Tinkers maar is tot twee keer toe (met twee verschillende combinaties) behoorlijk fout gelopen en doe ik nooit, nooit meer.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:41

Caily schreef:
Nou Sammie en dat bedoel ik dus met vertekend beeld. Met een gemiddelde Tinker kan je dat dus ook beslist niet doen. Ook jij bent van harte welkom om eens te komen rijden. Jullie mogen wel tegelijk want ik heb twee van die idiote vlekken die bereden zijn. De ene lijkt op het eerste gezicht heel braaf maar als je buiten haar comfortzone komt wordt ze bloedlink en laat ze zich gerust achterover vallen van woede.

Foto's zoals van VC_Immortal hierboven, dat heb ik geprobeerd met mijn Tinkers maar is tot twee keer toe (met twee verschillende combinaties) behoorlijk fout gelopen en doe ik nooit, nooit meer.

Ik weet niet goed waar deze discussie over gaat (doet er ook niet toe). Maar mijn foto plaatste ik voor Cvsdevries (TS). Niet om een discussie op gang te houden.

Cvsdevries schreef:
Zoooo leuk <3 VC_Immortal

Ben ook super trots op 'm. Hij kwam als bang onzeker veulentje bij mij (halster omdoen was al een hele overwinning). De eerste keer buiten was serieus maar 1 voetje buiten de poort en meteen weer terug. En dat dus heeeeeel langzaam opgebouwd. Als ik aan hem merkte dat het te snel ging, deden we gewoon weer een stapje terug. Maar ik begon met ernaast lopen in de wei (basis basis basis is zo belangrijk). Respect voor mijn persoonlijke ruimte en mij niet voorbij lopen. Ik merk dat het op de foto misschien heel makkelijk oogt (al heb ik echt niks te klagen). Maar ik heb Jordan vooraf goed voorbereid en door het vertrouwen had ik geen enkele twijfel dat het fout zou aflopen.

Maar hoe gaat het intussen met jouw puppy-paardje? En hoe ga je hem noemen? (of welke naam heeft dochterlief verzonnen :D )
Ik zal binnenkort weer een topic openen over de avonturen van Jordan :+ en wacht af op jullie eerste avonturen!

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 12:25

Het is altijd goed te weten hoe het niet hoeft te gaan. Maar ook heel goed en leuk om te zien hoe het wel kan zijn.
Ik vroeg om verschillende ervaringen dus ik vind het goed om ze ook allemaal te lezen.

Ik heb nu sinds twee weken een verzorgpaard en ik moet zeggen oeh wat is dit een wereld van verschil met een managepaard. Niet dat ik anders had verwacht maar dat ik nu flink uitgeprobeerd word incl. de bokkesprongen was wel even slikken. Maar goed ik leer hier wel heel erg van en zie het ook als een uitdaging. Ik lees heel veel boeken en kan al veel dingen plaatsen ook staat daar vooral ook in hoe het niet moet.
Maar ook dat ik ontzettend op mijn eigen lichaamstaal moet letten.

Met mijn puppypaard gaat het harstikke goed! We hebben elke zondag knuffeluurtje en daar genieten we nu van.. We raken hem aan en we kijken hoe hij zich gedraagt.
Binnenkort gaat hij naar de opfok en kijk ik uit naar deze fase in zijn leven.
Dan wil ik hem ook wat meer met hem doen van kleine wandelingetjes maken (hij is al halstermak gemaakt) tot zachtjes poetsen en voetjes geven oefenen.
Nu doe ik nog niet zoveel met hem omdat hij nog met zijn moeder staat.
Qua naam zijn we er nog niet helemaal uit DL vind Peppa leuk maar het is geen big! :D Ik vind Alonso bijvoorbeeld mooi.
Zodra je topic online staat ga ik zeker volgen!
Het is ook handig om iets bij te houden soort van blog of schriftje. Doe jij dat ook?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:11

TS; succes met je mooie veulen! Ik hoop voor jou dat het een reis met veel plezier en geluksmomenten gaat worden.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:52

TS, gefeliciteerd met je prachtige mannetje. Ik kan die van mij (in augustus 2 geworden) af en toe wel achter het behang plakken maar het is iedere seconde waard! Ik vind het heerlijk om hem te zien opgroeien en zijn karakter te zien ontwikkelen. Je klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht, en volgens mij gaat het helemaal goed komen met jullie!!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:51

Leukleukleuk TS :):) Heb je op de stalling waar hij heen gaat eventueel al contacten? Iemand met een braaf en ervaren paard is wellicht handig om mee te gaan op wandeling. Handig voor jou, en jouw gup! Wees niet bang voor de downs, er komen genoeg ups.

Mijn jaarling ging twee weken terug met wandelen in volle galop alleen het fietspad af, richting de 100km weg. Dit was de derde keer zonder andere paarden, en tot nu toe was ze altijd braaf en onverschrokken. Wat heb ik gevloekt en getierd vanbinnen en wat was ik bang. Ik fluit nooit naar mn paarden, maar vriendin erbij was die vloot en weldra minderde ze vaart, keek om en kwam in volle galop weer terug waarna ik haar kon grijpen. Dacht eerst nu moet ik doen alsof er niks gebeurd is en gewoon gaan wandelen zoals de planning was. Als madam haar hoef niet tot bloedens toe kapot was geweest had ik dat ook zeker gedaan. Helaas niet zonder kleerscheuren er vanaf gekomen deze keer dus :( Gelukkig geen ernstige schade aldus de hoefsmid, ik heb het 5 dagen afgespoten en betadine erop gedaan (worden ze ook weer mak van :D ) en merk er nu niks meer van. Zondag maar eens in de herkansing...

Heb mijn eerste jonkie ook wel eens uit kunnen zwaaien. Dat was ook vloeken want die was net voor het eerst hengstig en ze verdween me zo het mais in. Wat zij niet wist, en ik wel, was dat aan de andere kant een Shethengst stond. Volgens mij ben ik nog nooit zo hard om een maisveld heen gerend :=

Maar het gaat ook vaak goed hoor, ik heb heel veel heerlijke km gemaakt. En je leert de dieren zo goed kennen en vertrouwen. Van mn eerste bijvoorbeeld weet ik nog steeds dat als ze op een zandpad komt ze graag gaat rollen. Was ook handig met onder de man naar buiten; vooral niet stil laten gaan staan bij begin van een zandpad dus :Y) (Het grappige is dat ik moeders ook heb gekend en die flikte dat ook wel eens :') ) Reed trouwens op de meesten zo weg buiten, ze hebben immers alles al gezien, handig! :D

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:11

Caily schreef:
Leukleukleuk TS :):) Heb je op de stalling waar hij heen gaat eventueel al contacten? Iemand met een braaf en ervaren paard is wellicht handig om mee te gaan op wandeling. Handig voor jou, en jouw gup! Wees niet bang voor de downs, er komen genoeg ups.

Mijn jaarling ging twee weken terug met wandelen in volle galop alleen het fietspad af, richting de 100km weg. Dit was de derde keer zonder andere paarden, en tot nu toe was ze altijd braaf en onverschrokken. Wat heb ik gevloekt en getierd vanbinnen en wat was ik bang. Ik fluit nooit naar mn paarden, maar vriendin erbij was die vloot en weldra minderde ze vaart, keek om en kwam in volle galop weer terug waarna ik haar kon grijpen. Dacht eerst nu moet ik doen alsof er niks gebeurd is en gewoon gaan wandelen zoals de planning was. Als madam haar hoef niet tot bloedens toe kapot was geweest had ik dat ook zeker gedaan. Helaas niet zonder kleerscheuren er vanaf gekomen deze keer dus :( Gelukkig geen ernstige schade aldus de hoefsmid, ik heb het 5 dagen afgespoten en betadine erop gedaan (worden ze ook weer mak van :D ) en merk er nu niks meer van. Zondag maar eens in de herkansing...

Heb mijn eerste jonkie ook wel eens uit kunnen zwaaien. Dat was ook vloeken want die was net voor het eerst hengstig en ze verdween me zo het mais in. Wat zij niet wist, en ik wel, was dat aan de andere kant een Shethengst stond. Volgens mij ben ik nog nooit zo hard om een maisveld heen gerend :=

Maar het gaat ook vaak goed hoor, ik heb heel veel heerlijke km gemaakt. En je leert de dieren zo goed kennen en vertrouwen. Van mn eerste bijvoorbeeld weet ik nog steeds dat als ze op een zandpad komt ze graag gaat rollen. Was ook handig met onder de man naar buiten; vooral niet stil laten gaan staan bij begin van een zandpad dus :Y) (Het grappige is dat ik moeders ook heb gekend en die flikte dat ook wel eens :') ) Reed trouwens op de meesten zo weg buiten, ze hebben immers alles al gezien, handig! :D

Hahaha, zoo herkenbaar. Die van mij wandelde het afgelopen jaar onverschrokken overal mee naar toe en is nergens van onder de indruk. Een aantal weken geleden gingen we aan de wandel en toen zijn we helemaal naar de duinen heen en weer gelopen (uurtje heen en weer). Zonder aarzelen, superbraaf en hij vond het helemaal leuk. Ik helemaal blij en trots natuurlijk.

Ik dacht een week later het zelfde stukje te doen... Niet dus. Na een kwartier begon hij te staken. Het begon uit onzekerheid, vervolgens kwam er een woedende peuter naar boven en was het een behoorlijke toer om meneer weer in het gareel te krijgen. En mijn zelfbeheersing te behouden. Waarschijnlijk net iets te ver gepusht dus, en hij was de eerste keer waarschijnlijk volledig overdonderd. Daarna een paar keer alleen maar hele kleine stukjes het land uit gegaan om lekker te grazen en nu loopt hij weer onbevangen mee.

Dat rollen op ieder stukje zand herken ik :D :') Hij is al een keer gaan rollen op een piepklein bergje zand naast het fietspad. Maf beest :')

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:18

Met anderhalf jaar laten ruinen, en pas daarna eventueel meer bezig met 'grondwerk'.
Hengstveulens zijn (meestal) heel anders dan merrieveulens in sociaal gedrag.

Veel succes met het paard!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:28

Nou mijn hengstveulen van 3,5 maanden is anders gek op alles wat op aandacht lijkt. De basisdingen van wijken voor druk en natuurlijk dingen als vast staan, voetjes geven, afspuiten, doen we natuurlijk ook. Veel leuker dan mijn merrieveulen vorig jaar, die maakte overal een geintje van. Nu als jaarling weet ik dat ze alles kan en doe ik bewust nagenoeg niks meer om gedonder te voorkomen. De benodigde basis komt in de wei of tijdens het wandelen wel aan bod

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 17:15

Afbeelding
We zijn inmiddels bijna 2,5 jaar verder en alles gaat super goed met ons.
Inmiddels verhuist naar een prachtig plekje waar hij in een kudde staat 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden en onbeperkt eten. Ook heb ik een fijne instructrice gevonden die mij bij dit hele traject begeleidt. Ik moet er wel bij vermelden dat ik zonder haar vele opstakels niet heb kunnen overwinnen, dat lag dan meer bij mezelf!
Het doel voor 2018 is vooral veel wandelen en misschien zelfs fietsen als het wandelen goed gaat.
Voorlopig wil ik hem nog niet gaan berijden omdat dit nog niet goed voelt. Hij is nog echt een puppy die moeite heeft met zn eigen benen en balans. Hij heeft echt alle tijd nodig en ik vind het leuker om vanaf de grond met hem aan de slag te gaan.

Inmiddels gaat mijn jongste dochter in juni ook naar school en ook dat geeft veel meer ruimte om rustig wat grondwerk etc op te pakken.
Ik heb de combinatie kinderen en paard ook nog nooit zwaar gevonden, hij heeft wel 3 jaar in de opfok gestaan en in die tijd heb ik niets tot weinig met hem gedaan.
Pas sinds een half jaar ben ik steeds meer met hem gaan doen en dan met name alles verkennen en overal kennis mee maken waar hij in de dagelijkse gang mee te maken zal krijgen.

Kortom ik heb nog geen spijt, nooit gehad ook, alles gaat zo vanzelfsprekend en ik vind het zo’n bijzonder traject om samen alles te leren.
We hebben ook een hele goede band die helemaal gebaseerd is op vertrouwen en wederzijdse respect.
Wie weet open ik nog wel eens een volgtopic.