[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 11:55

Heya! Besloten om dit volgtopic toch niet te laten sterven. Ik doe het voor de emoticons die je allemaal niet hebt op elk ander forum (of facebook)! Daarnaast is Bokt ook gewoon zoveel actiever dan facebook eigenlijk is. Ik mis de doordachte berichtjes wel en de ervaringen van anderen. Het risico van facebook - veel "ooh's" en "aah's", maar weinig mensen die bereid zijn te kletsen. So here I go met een update!

Het is ondertussen al van 2015 geleden dat ik hier postte. Het was eigenlijk een heel moeilijk begin van het jaar (examens in de kerstvakantie, ik ga er niet snel aan wennen) en het ging ook niet zo super met Lana. Ze kreeg een blein, ik was gestressed, en ik maakte zo veel fouten als trainer dat ik echt dacht "Wat doe ik hier nu?".

Dankzij de drukte van unief maar weinig tijd gehad voor haar. Ik vind het zo jammer, en ik ga zo ongelofelijk blij zijn als het paasvakantie is. Mijn krokusvakantie of lesvrije week was deze week. Morgen vlieg ik er terug in voor school, dus moet ik even Lana on hold zetten. Of niet. Ik sluip gewoon wat vaker weg, laten we zeggen. We hebben toch goeie punten! Als je maar op één taak gebuisd bent tot nu dan mag je ook even pauze pakken lijkt me.

Deze week was wel een ongelofelijk bewogen week. Eerst geoefend op haar plakkerigheid naar andere paarden toe, maar ik vond maar niemand die even op zijn paard wilde stilstaan zodat ik er tourtjes rond kon draaien. Dus dan probeerde ik het alleen te doen, en hoewel dat leek te werken (ik deed aan FAB dichtbij een weide paarden) maakte ik het zonder het te weten eigenlijk erger. Even gezocht naar het juiste antwoord, en er dan gewoon aan gedacht erop te blijven zitten. Gewoon haar laten werken als ik erop zit als ze bij paarden is, en rust geven als ze ervan weggaat. Dit werkt nu super, en ze is mijn ouwe trouwe Lana weer. Soms voel je je als ruiter toch een prutser. :')

Woensdag hielden we een kleine fotoshoot, die we snel hebben moeten aflasten vanwege het rotweer deze week. Toch kwamen er een paar mooie foto's uit, foto's waar ik ook op sta (!) en die deel ik graag!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En gisteren was het gewoon prachtig lenteweer. Ik kijk al uit naar de warme temperaturen en de zalige zon... en de minder modderige paden! Oh, en het groen in de bomen... ik ben écht geen winterpersoon.

Afbeelding

Dus hier ben ik weer, en meer updates volgen! *\o/*

biggirl

Re: [VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:07

oehh ik kom volgen :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:12

Leuk, ik had het topic ook nog steeds in mijn lijstje en opeens kwam ie weer naar boven. :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:53

haha ik volg ook nog hoor. :j

Boerepaardje ziet er goed uit. :D En aangezien ik met maflingertje dezelfde ambities heb als jij (toch tenminste dagtochten en endurance), kan ik wellicht nog tips van je lezen.
Ik moet vooral aan de rem werken en het vertrouwen, ze is zodanig hevig dat ik altijd schrik heb dat ik haar nooit meer gestopt krijg.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:54

Leuk, ik las dit topic altijd met plezier, fijn dat jullie weer uit de rot periode zijn gekomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:04

Leuk dat jullie er weer zijn!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 13:06

Zo fijn dat er nog mensen zijn van toen! :D Ik kijk er naar uit nog veel updates te delen.

Jokari, bedankt! We gaan vanaf vandaag terug beginnen aan de deftige trainingsritten, want het zonnetje is er weer en van deze semi-lentedaagjes moet je het nemen. De rem was ook vrij moeilijk te monteren op Lana, eerst zat er te veel rem op, daarna was ze een bommetje! Ik denk dat vooral de buiging in haar lichaam goed heeft gewerkt en veel werken in bochten in galop. En altijd als ze net iets te snel gaat (drafje oppakken als ik er niet om vraag, bijvoorbeeld, ze heeft de neiging snel van een heuvel te willen afdalen) een teugel opnemen en haar tot een stop draaien. Heel rustig, eventjes laten uitdraven op die cirkel en als ze ontspant terug laten vallen. Dan mag ze terug verder. Dan behandel je eigenlijk het wegsprinten voor ze ook maar denken aan wegsprinten. :j Heeft haar super geholpen!

xxVon, Ja, ik was er ook even bang voor dat we in dat dalletje bleven zitten. Maar zoals ze het zeggen, net wanneer je denkt dat het niet slechter kan, gebeurt er een mirakel! *\o/*

Nu nog snel even mijn route uitstippelen voor vandaag en op weg gaan. Eerst maar een kleine 12 km, want we moeten er terug stevig inkomen. Stilletjes opbouwen is weer de boodschap!

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:22

Leuk dat je dit topic weer oppakt! Wat een prachtige haflinger *D

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:37

Koudbloedje Lana; Ik ga je volgen!

Respect voor je doorzettings vermogen, met je mooie Haffie!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:50

Leuk! Ik volg ook! :j Succes met de heropbouw van de conditie :j
Je rijdt ook echt buiten met een touwhalster, super om te zien :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 20:57

Zoveel volgers! *\o/* Leuk dat jullie komen meelezen!

Vandaag was weer zo'n superdagje, het is echt waar wat ze zeggen dat als je het echt zó slecht hebt dat je denkt niet slechter te kunnen, het mirakel gebeurt. Zo relaxed, zo happy waren wij op de baan.

Afbeelding

Dit was bedoeld ons "kleine" tourtje te worden van vandaag... Maar waar ik begon met een route van 11 km, eindigde ik met een route van 23. Hoe gebeurt dat zelfs? Ik moet wel zeggen dat ik relatief veel detours pak (Oh wat een leuk heuveltje, perfect voor de achterhand... galopje doen? Oh, een zandpad... Dat pad heb ik nog nooit genomen! Wat is er daar? En ten slotte - Waar zijn we nu alweer?) en ik totaal niet goed luister naar mijn gps of mijn kaart. :') Let ook vooral niet op de gemiddelde snelheid, want die klopt dus langs geen kanten. Ik zou wel een zeer trage pony hebben! Nee, ik ben zo'n ruiter die graag praat met medewandelaars of mensen met honden of weet ik veel wie... Dus dan stop je even!

Lana heeft vandaag vooral hondenpsycholoog gespeeld. Veel honden die nogal bang waren voor haar, en dat is nu ook zo'n trekje dat haar zo'n prachtpaardje maakt - ze zorgt ervoor dat ze zo min mogelijk bedreigend overkomt op die honden. Hoofdje haast tegen de grond, neusje heel traagjes naar de hond toe als ze ziet dat hij wilt snuffelen maar bang is, en ze houd haar voetje ook gewoon op rust als ze aan haar benen komen snuffelen. De honden in kwestie waren na zo'n tien minuutjes bij een stilstaand paard elk wel heel wat minder bang, en kwamen zelfs neus tegen neus. Hondjes van hun angsten afhelpen 101 - haal Lana. :Y)

Het was wel weer een tijdje geleden dat ik de training in vloog (voor Lana was het net gisteren, bijna geen druppeltje zweet te zien. Dikker wordt ze wel tijdens de winter, maar het is duidelijk dat haar conditie echt niet zoveel slechter is geworden) en ik stapte eraf als oud vrouwtje. Een snelle ponydraf, dat doet iets met je benen. _/-\o_

Momenteel houd ik me bezig met mijn oh- zo prachtig trainingsschema terug op te stellen voor deze komende maandjes. Verschil met vorig jaar - nu wordt er ook dressuur en basic body control ingeboekt. Recht op de benen blijven, impuls, buiging, spieren kweken.

Afbeelding
Hier even als voorbeeld hoe mijn trainingsschema eruit zou zien moest de universiteit niet bestaan (*gaat in hoekje wenen*) Dit even opgemaakt als groffe leidraad, zal aanpassen en tweaken om te doen passen bij mijn abominabel lessenrooster. Ik maak elke week een totaal aantal km te behalen op, en dat aantal vermeerder ik met 20 procent van dat totaal. Ik denk dat ik genoodzaakt ga zijn om het maar met 10 procent te vermeerderen aangezien ik veel dagen heb van 8 tot 6. We slaan ons daardoor!

Ook even een buitenritshot, want die mag niet missen -

Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:06

Je schrijft leuk. Ik heb eerder je topic gezien en daarna was ik het kwijt geraakt. dan maar reageren (is volgen toch?)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:16

Leuk dat je hier weer verder gaat! Ik las ook je berichten op facebook en like wel eens wat, maar dit leest/volgt toch fijner! :D

En die smileys, tja, waarom hebben ze die niet overal :roll:

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 21:39

Jeetje, haha dankje! Normaalgezien is reageren inderdaad volgen. Super!

Suliko, ja, het leest echt gemakkelijker zo. Op facebook lange berichten typen is ook zo moeilijk, de layout schikt zich er echt niet voor :') Na dit wordt het een blog, zowieso.

Momenteel heb ik me ingeschreven voor een webinar van Karen Rohlf, en die zou moeten beginnen in twintig minuutjes. Spannend, heb echt nog nooit een webinar meegevolgd, dus ik hoop dat het nog best oke wordt. Pen en notitieblok liggen al klaar! *\%/*

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:08

Yes zo happy dat je weer hier aan het updaten bent!! Vond zo jammer dat je alleen Facebook ging doen.

Wordt jaloers op jou buiten rij mogelijkheden!!! Liefs zoek ik een trailer en een auto en kom ik bij jou wonen haha

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:23

ook ik volg nog steeds reageerde ook wel eens op facebook maar dit werkt toch lekkerder en die smiley := tja die mogen ze overal inderdaad wel instellen !! :D :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 23:26

Hier ineens onze weg naar huis! De vogeltjes floten, zonnetje op ons, je hoorde haar hoefjes tegen de kasseien... Beste plek ooit.

Pinkie, haha da's zeker waar! Het is hier echt prachtig, en als ik mijn 30 km ritten doe zit ik nog steeds amper bij de auto's. Heel veel diverse wegen, echt heel erg tof. Zeker op momenten als deze vind ik het helemaal niet erg dat ik niet vlak naast het meerdaalwoud woon, want bomen blijven ook maar bomen. :')

Blij dat ik mensen ermee blij maak met updaten! :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 06:07

Inderdaad ik heb de zee geniet ik ook nog steeds van maar ts wel stuk eentoniger haha

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:48

Wat leuk dat je hier weer komt updaten :D Dan kom ik ook weer mee volgen. Jullie zijn leuk op weg :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:25

Ik ben ook gewoon vooral jaloers op de omgeving, hier alleen langs de weg met kans op veel groot/landbouw verkeer...

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:05

jeetje77 schreef:
Ik ben ook gewoon vooral jaloers op de omgeving, hier alleen langs de weg met kans op veel groot/landbouw verkeer...

Same |(

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:34

Zo wat ziet dat er heerlijk uit! Ik ben wel een tikkeltje jaloer :=

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:41

Wow wat is ze mooi geworden!
Ik volg :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:25

Nog steeds verbaasd van de hoeveelheid volgers! Go you *\%/*

Ondertussen is er morgen een trainingssessie gepland op verplaatsing bij een mede WS-er. Iemand die gewillig even stil wilt staan te paard zodat ik Lana kan corrigeren als ze er uit zichzelf heen gaat, woop! Hopelijk valt het weer wat mee, want we hebben echt brak weer de laatste paar dagen. Regen, regen, regen...

Afbeelding
Nog even een cutie patootie uit de "oude" doos van November vorig jaar. Ze was wat angstig om de zandbak in te lopen, dus dan oefenen we dat even! Uiteindelijk is mevrouw er helemaal in gaan staan, na continu een voetje over de rand te heffen. Ze kan het wel, ze heeft gewoon genoeg overtuiging nodig :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:27

En Jeetje, zoveel wegen dan, geen landweggetjes? Dat lijkt me echt wel nogal een domper zetten op buitenritten, inderdaad. Wij komen ook regelmatig tractors tegen, maar da's niet al te vaak en ze moet het toch leren :') Op een grote baan is dat zo goed als onmogelijk...