sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:27

Wat ik wil zeggen is dat een goed paard geen kleur heeft !!
Wij hebben via via een lichte tour paard gekocht voor onze dochter , en ik wilde absoluut geen vos.
Nou laat me dit paard toch een vos zijn.
Wij hebben gekeken of het klikte en naar het karakter en toen pas de papieren, de koop was ook zo rond.
Geef het de tijd om te zoeken naar wat u wilt, ze zijn er wel maar het kost tijd.
Succes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:44

bigone schreef:
Als je even goed zoekt zijn er echt wel leuke dieren voor minder te koop waar je dochter eerst een jaar of vier plezier van kan hebben en daarnaast kun je er dan nog een veulen mee fokken.
bvb http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... auQmEsw85s

Met deze merrie komt ze denk ik ook niet veel hoger dan het niveau wat de merrie nu loopt. Ze wordt echt met 0 druk gereden terwijl dit nu eigenlijk wel zo moeten op dit niveau. Ik ben benieuwd hoe hoog een Jazz x Zeoliet ploft als je er wél wat druk opzet. :D

Ik vind het verhaal van die 5 jarige beter. Die mag volgend jaar ook het Z in.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:51

florentine1 schreef:
hier heb ik wat aan, ik heb geinformeerd hier, kost et 900 euro en kan afspraak maken me thengstenhouder voor 100 euro dekgeld als het NIET lukt dus kan het wel een keer proberen, is ook niet zeker dat ik het ga doen maar misschien.

en klopt bijna alles waar je naar belt is vaak te ril.

Ik betaal bij DAP Vorden 250 voor het spoelen en 300 voor het implanteren. Ze hebben een heel hoog slagingspercentage.

Ik zou de merrie die voor de sport bedoeld is wel spoelen maar niet zelf een veulen laten dragen. Ik heb die stomme fout ook een keer gemaakt. Het is net als bij vrouwen: het wordt nooit meer zoals het geweest is. Er zijn zoveel merrie's met bekken problemen na het veulenen, vooral omdat we steeds groter willen fokken. Dus spoelen ok, zelf laten dragen echt niet doen als de merrie hoger de sport in moet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:56

janderegelaa schreef:
bigone schreef:
Als je even goed zoekt zijn er echt wel leuke dieren voor minder te koop waar je dochter eerst een jaar of vier plezier van kan hebben en daarnaast kun je er dan nog een veulen mee fokken.

Met deze merrie komt ze denk ik ook niet veel hoger dan het niveau wat de merrie nu loopt. Ze wordt echt met 0 druk gereden terwijl dit nu eigenlijk wel zo moeten op dit niveau. Ik ben benieuwd hoe hoog een Jazz x Zeoliet ploft als je er wél wat druk opzet. :D

Aan de andere kant, bovenstaande merrie accepteert wel redelijk wat gestuntel :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:31

Ik zeg direct dat ik totaal geen verstand heb van de wedstrijdwereld, maar ik vraag me al wel de hele tijd iets af. Is 14 niet heel vroeg om al over te gaan naar de paarden? Of is dat op deze leeftijd echt al flink nodig als je een beetje ambities hebt om hogerop te komen?
Met mijn boerenlekenverstand zou ik denk ik eerst een zeer goede e-pony (gezien dochters lengte) kopen om nog flink op verder te leren voordat ik de overstap naar de paarden zou maken. Maar aangezien dat hier verder niet geopperd wordt zal dat wel niet zo werken :+ ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:37

NiFallor schreef:
Ik zeg direct dat ik totaal geen verstand heb van de wedstrijdwereld, maar ik vraag me al wel de hele tijd iets af. Is 14 niet heel vroeg om al over te gaan naar de paarden? Of is dat op deze leeftijd echt al flink nodig als je een beetje ambities hebt om hogerop te komen?
Met mijn boerenlekenverstand zou ik denk ik eerst een zeer goede e-pony (gezien dochters lengte) kopen om nog flink op verder te leren voordat ik de overstap naar de paarden zou maken. Maar aangezien dat hier verder niet geopperd wordt zal dat wel niet zo werken :+ ?

Op de foto is dat meisje wat er op zit al vrij lang. Een D pony zal ze waarschijnlijk ook heel snel ontgroeien en met een E pony kun je in Nederland op hoger niveau eigenlijk niets omdat ze te groot zijn voor de ponymaat klasseringen.

Daarnaast, als je een beetje ambitieus bent is zo snel mogelijk de overstap naar de paarden maken echt geen verkeerde keuze.

Toffhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:51

Ik heb wel een leuk paard staan voor je dochter:
Een lieve 11-jarige zwartbruine Elite merrie. Prok goedgekeurd.
Afstamming Painted Black x Balzflug x Kristal.
Z1 met winst, wordt op dit moment op M2-niveau gereden. 3 hele goede gangen met zeer sterk achterbeen. Lief paard in de omgang, buitenrit en bij de smid.

Paard met veel mogelijkheden, maar krijgt te weinig aandacht. Het wordt tijd dat zij de kans krijgt te laten zien hoe goed ze is.

Wordt gereden met dubbel gebroken appelbit. Enige nadeel voor sommige mensen is dat ze bij stress lucht zuigt (daar is de prijs ook naar). Ze staat nu bij ons 24x7 in het laden n dan doet ze het helemaal niet. Op stal (bij slecht weer gaan ze 's nachts op stal) en doet ze het alleen bij het eten. Met rijden en de gezondheid merk je er niets van.

2009 een veulen van Vivaldi (verkocht naar het Buitenland)
2014 een hengstveulen van Soliman de Hus.

Moeder Oelanova liep zelf zeer succesvol op Z-niveau. Ook de halfzus van Oelanova liep in Prix St. George.

Dus mooi papier om mee te fokken en goed voor de sport voor je dochter.
Laatst bijgewerkt door Toffhee op 22-07-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:53

Ik begrijp echt niet dat je voor dat budget niet kan slagen. Er zijn zo veel goede paarden op het moment met uitstekende afstammingen. Koop een mooie voorlopig keur of ster merie uit een fijn stammetje, al wat mee geweest op wedstrijd en daar ga je. Het perfecte paard vind je toch niet, je zal altijd ergens een consessie moeten doen. Maar voor wat jullie willen, moet er met dat budget echt wel wat mogelijk zijn.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:54

NiFallor schreef:

Om een goede E pony te vinden valt ook niet mee.. daarnaast kan je daar inderdaad geen internationaal (of zz) mee starten. Ik ben per toeval als 14jarige bij de paarden beland en het was even wennen, maar ik heb er geen spijt van gehad! Er waren toen niet veel leeftijdsgenoten inderdaad, dat is wel jammer, maar nu drie jaar later is bijna iedereen overgestapt :)

GDG

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:59

Bedankt voor jullie reacties janderegelaa en lisaislisa. Stel dat de 14-jarige nog redelijk klein was, zou het dan nog wel de voorkeur hebben om eerst nog verder te leren met een D-pony? Of is dat alleen maar verstandig (voor een ambitieuze ruiter) als ze echt nog te klein is om de overstap naar een paard te maken?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:04

NiFallor schreef:
Bedankt voor jullie reacties janderegelaa en lisaislisa. Stel dat de 14-jarige nog redelijk klein was, zou het dan nog wel de voorkeur hebben om eerst nog verder te leren met een D-pony? Of is dat alleen maar verstandig (voor een ambitieuze ruiter) als ze echt nog te klein is om de overstap naar een paard te maken?

Dat hangt er denk ik vanaf, ik heb mijn pony nog een tijdje gehouden (reed ook z2), maar kon daar niet meer internationaal mee starten (werd te oud) en om nou jaren in de z2 te blijven rijden..
Maar als 14 jarige ambitieuze ruiter met een goede pony (en geld) zou ik misschien wel bij de pony's blijven ja, en als je niet te groot bent (jaloers :o ) ..

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:13

En over je paard.
Zo te lezen weet je prima waar jezelf aan toe bent.
Dus alle adviezen ed. lijken overbodig.
Veel succes met je zoektocht.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:11

Hier een slotje voor overleg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:28

Moderatoropmerking:
We hebben besloten om het topic weer open te zetten. Er zijn een aantal reacties verwijderd die niet aan de regels voldoen. Aan een ieder het verzoek om rekening te houden met de Boktregels en niet persoonlijk te worden in de reacties.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:18

[/quote]
Waar haal jij vandaan dat ik zeg dat me dochter talent heeft, ik geef zelfs het tegendeel weer, volgens mij moeten sommige beter alles eerst goed lezen want er worden veel dingen hier helemaal uit zijn verband getrokken.[/quote]

Waarom dan een talent vol paard en niet een gewoon "13 in een dozijn paard"?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:49

Fijn dat het topic weer open is! Vind het een interessant onderwerp.

florentine1 is op zoek naar een goed gereden m/z paard of toch een talentvol jong paard. Daar is niks mis mee. Of haar dochter wel/niet genoeg talent heeft of waarom geen 13 in een dozijn paard, is toch echt de keuze van Florentine1.

@ Florentine1: Wat een lastige zoektocht! hebben jullie al paarden geprobeerd/bekeken? Ben erg benieuwd of je dochter en jij hetzelfde oordelen over te koop staande paarden. En in hoeverre ben je bereid om concessies te doen? Een gezond paard, met aanleg en een goed achterbeen moet zeker te vinden zijn in jou prijsklasse. De prijs is dan weer afhankelijk van leeftijd, niveau, rijbaarheid, braafheid, kleur, geslacht, etc.

Ook zie je dat de paarden die net dat beetje extra hebben, toch ook wel een stuk bloediger en temperamentvoller/gevoeliger zijn. Het paard en temperament zou dan wel bij je dochter moeten passen. Liever eentje die iets minder spectaculair is, maar waarmee je dochter wel alles kan doen qua wedstrijden. Dan eentje waarvan iedereen gaat kwijlen zo gaaf, maar waarmee je dochter haar handen vol aan heeft.

Als laatste qua fokken.. Zit in hetzelfde schuitje. Wil graag de sport in met mijn merrie, maar ook een veulen fokken met de daarbij behorende predicaten. Die van mij is vorig jaar PROK goedgekeurd, loopt nu eerst in de sport en hoop volgend jaar het sportpredicaat op zak te hebben. Daarna kijken hoever we komen in de sport en als laatste hopelijk een goed veulen fokken. Goeie merrie en dankzij via via haar voor een fractie van jou budget kunnen kopen. Dit terwijl al biedingen zijn geweest van rond jou budget. Oftewel: prijs zegt niet alles. Wat jij zegt: mensen denken soms(/vaak?) dat hun paard meer waard is dan in werkelijkheid. Mijn merrie is dan wel een uitzondering hoor, maar ze zijn er wel (zat overigens wel veel werk aan. Zeer braaf onder het zadel, maar slap en wat probleempjes met een hoofdtrauma). En geloof mij, zij valt meer op als vos dan de meeste zwarte paarden op wedstrijd :Y) .

Heb je anders voorbeelden van paarden welke je wel interessant vindt? Dan kan ik een beeld krijgen van wat voor soort paarden je zoekt.
Ik zit overigens al heel lang in onderstaand topic, gaat over het aankopen/verkopen van paarden. Zeer interessant en we helpen elkaar onderling. Zitten een aantal bokkers met heel veel kennis en ervaring. Je bent altijd welkom om mee te kletsen:
[HK] Nieuw paard kopen Deel XVI

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:20

Amiigo schreef:
Als je dochter bij de junioren wil rijden dan zou je een paard moeten kopen wat al wat gelopen heeft of klaar is voor het hogere werk. Ze heeft nog "maar" 4 jaar om bij de junioren te komen, een paard van 3 of 4 heb je niet junioren klaar binnen die tijd. Als je een paard van +/- 10 jaar koopt die M hebben gelopen zijn nog te betalen en daar kan je dochter ook mee groeien. Ze mag toch nog geen Z starten omdat ze Z2 heeft gereden bij de pony's en niet bij de paarden dus heeft ze nog tijd om hem Z klaar te maken met goede begeleiding.

Niet om aan te vallen etc.
Maar een 4 jarig paard heb je in 3 jaar makkelijk klaar voor de junioren.
Mits de ruiter zelf goed genoeg kan rijden en er de juiste begeleiding is.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:22

Tinkertje89 schreef:

Waar haal jij vandaan dat ik zeg dat me dochter talent heeft, ik geef zelfs het tegendeel weer, volgens mij moeten sommige beter alles eerst goed lezen want er worden veel dingen hier helemaal uit zijn verband getrokken.[/quote]

Waarom dan een talent vol paard en niet een gewoon "13 in een dozijn paard"?[/quote]

Dit staat volledig los van elkaar.
Of je nou wel of geen talent hebt.
Een talentvol paard kun je altijd kopen, hoe het uitpakt is een tweede.

Dat ts dus een talentvol paard zoekt wil niet zeggen, dat zei zegt dat haar dochter veel talent heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:09

Wat is er nou weer mis met een talentvol paard, ik voel ook een bepaalde afgunst hier hoor.
Zelfs al rij je hartstikke beroerd, er is nog zoiets als les he :)* Wel belangrijk is een eerlijk karakter, geen lanceer machine.

Ik weet echter ook hoe frustrerend het is als je een paard hebt dat veel in huis heeft maar jij het paard niet eens de ring niet door krijgt. Dan wordt je elke keer weer vreselijk in je trots gekrenkt, maar tegelijkertijd weet je dat het aan jou ligt en dat je gewoon beter moet worden om het talent te leren gebruiken.
Uiteindelijk is dan de voldoening groter als het wel lukt en de punten gaan komen.
Echter kan het zijn dat dit uiteindelijk ook veel meer tijd kost dan een brave goedzak naar de Z rijden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:41

janderegelaa schreef:
bigone schreef:

Nou idd daar word helemaal niet aan gereden :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:43

_lotteeee schreef:
Amiigo schreef:
Als je dochter bij de junioren wil rijden dan zou je een paard moeten kopen wat al wat gelopen heeft of klaar is voor het hogere werk. Ze heeft nog "maar" 4 jaar om bij de junioren te komen, een paard van 3 of 4 heb je niet junioren klaar binnen die tijd. Als je een paard van +/- 10 jaar koopt die M hebben gelopen zijn nog te betalen en daar kan je dochter ook mee groeien. Ze mag toch nog geen Z starten omdat ze Z2 heeft gereden bij de pony's en niet bij de paarden dus heeft ze nog tijd om hem Z klaar te maken met goede begeleiding.

Mits de ruiter zelf goed genoeg kan rijden en er de juiste begeleiding is.

Ja tuurlijk een paard kun je ook gp klaar hebben op 7 jarige leeftijd, alles kan. Maar hoe groot is de kans? Hoeveel paarden van 7 lopen er bij de junioren? Weinig volgens mij.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:13

[/quote]

Mits de ruiter zelf goed genoeg kan rijden en er de juiste begeleiding is.[/quote]
Ja tuurlijk een paard kun je ook gp klaar hebben op 7 jarige leeftijd, alles kan. Maar hoe groot is de kans? Hoeveel paarden van 7 lopen er bij de junioren? Weinig volgens mij.[/quote]

nogmaals junioren is helemaal geen doel......... is wat dochter graag wil maar ik ben een stuk realistischer... gelukkig maar

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:13

Heb zelf geen plannen voor junioren, is budget ook niet voor maar tussen junioren en gewoon lekker rijden zit nog een heeeeel groot gat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:30

Wanneer ga je naar die 5 jarige kijken?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:59

Als junioren dan toch een droom is die zeer waarschijnlijk een droom zal blijven...
Ik sla even een andere weg in:

Waarom geen grote maat D-pony? Leuk ding, fijn bewegen, zelf opleiden.
Verwacht je dat je dochter nog veel gaat groeien?
Daarnaast een fijne fokmerrie.

Je dochter doet meer ervaring op en wanneer ze 18 is staat er een leuke nakomeling van de fokmerrie klaar (of de fokmerrie zelf die inmiddels nakomelingen heeft).
Of:
De "winst" van de opgeleide pony en verkochte veulens kan gebruikt worden om daarna een leuk sub-top dier aan te schaffen.
Ze kan dan waarschijnlijk ook wat fijner sturen op een jonger paard.
Daarnaast hoeft het paard niet alle predikaten te hebben (immers voor de sport), scheelt ook weer in prijs.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-07-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt