nog meer mensen die sirieus rijden met een shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:45

Hier was ik 18! Jaar met mijn 1.60, nu ben ik 1.64 en 23 jaar.

Even voor de duidelijkheid, ik rijd deze pony niet meer. Kinderen rijden haar nu.
Waarom had ik haar zo lang gereden? Omdat het eenvoudig geen kinderpony was, zodra ze een kind zag en hoorde is ze ervan door gerent of heeft in het wild rondgeslagen. Ze had een trauma gekregen van kinderen, twee meisjes hadden haar verpest. (Gillen en paniekerig aan teugels trekken) Ze kon alleen keihard draven en zodra kinderen in de buurt kwamen was ze erg paniekerig en gevaarlijk.
Bij mij heeft ze langzaam aan honden, autos en kinderen mogen wennen.
Ik heb deze pony zo ver gekregen dat ze het heerlijk vind om met kinderen te knuffelen, ik heb haar een andere weg latwn zien.

Afbeelding

Op deze fotos had ik mijn beugels te lang, dit was een momentopname. Ik heb helaas geen betere fotos.
Pony is 1.12m en volle schetlander.

Onderstaande een foto van mijn paard 1.62 en ik 1,60 en pony van 1.12m.
Deze foto om even een beeld te geven hoe groot ze is.

Afbeelding

Nogmaals, deze pony rijd ik niet meer. Deze fotos zijn momentopnamens. Momentopnamens kun je niet veel aan zien, dan moet je in reallife erbij zijn.

Voor TS, te lang zoals mij klopt wel. Maar zwaar ben je niet.
Houd jou pony lekker in de gaten of hij het leuk vind en of het goed gaat.
Als je echt te lang wordt, en dat weet jij zelf als beste, dan doe je wat anders dan rijden.

En met les rijden, natuurlijk kun je er commentaar voor krijgen. Maar laat jouzelf niet onder drukken.
Voor nu pas je er prima op, voor later zoals jij zegt wanneer het niet meer gaat stop je met rijden.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:03

Eens met bovenstaande.
En ik denk idd ook dat ze onderschat worden.
Niet alleen shets maar pony's in het algemeen.
Je moet natuurlijk niet op een mega smalle welsh willen zitten als 'volwassene' maar genoeg ponyrassen die het prima kunnen handelen om een grotere (dus niet perse zwaardere!!!!) ruiter met een stabiele zit te dragen.

Zolang je maar eerlijk bent naar je pony, strak in de controles op rug en gedrag ed zit en hem laat checken door osteopaat oid moeten pony's dit prima kunnen!

Sterker nog, zijn genoeg pony's (oa de mijne) die niet geschikt zijn als kinderpony.
In het gunstigste geval praat een kind niet meer na een rit op zo'n pony en in het ongunstigste geval zie je het kind nooit meer terug.

Voor degene die nieuwsgierig zijn, foto's in mijn profiel.
Ik ben ook voor het plaatje 'te groot' maar pony doet het goed, wordt ieder halfjaar gecheckt, heeft ons beide passende tack, heeft er echt plezier in en is zo sterk als een beer.
Ik heb hier in de buurt nog nooit commentaar gehad van mede paardenmensen. Sterker nog, ze vinden het geweldig dat ik serieus op een kleine pony rij en zeggen altijd dat hij zijn 'pretbek' op heeft als hij weer mag werken met mij.

Ben erg nieuwsgierig naar je foto's TS!!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:52

Ts ik vind je op het randje. maar het gaat nog wel. schetlanders zijn sterke pony's. Dus dat scheelt al heel veel. gewicht zal minder snel een probleem zijn waneer je echt te groot wordt haal je de pony uit zijn everwicht. maar ik ben van mening dat je deze zomer gewoon nog lekker van je pony kan genieten.
en je hebt een leuke werk willige pony. Dus als het straks tijd wordt om te stoppen met rijden dan gaat hij ook plezier beleven in anderen dingen. en ik denk dat voor een kar lopen hem ook zeker niet verkeren zal staan. Ik vindnhet juist goed dat je hem in beweging wil houden. schetlanders worden snel te dik dus beweging is goed voor ze. Hopelijk mag je nog heel lang van je pony genieten.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:43

In antwoord op je vraag: je kunt absoluut serieus bezig blijven met die leuke shetlander! Alleen, zoals de meesten hier al aangeven, je bent aan de grote kant aan het worden. Gelukkig zijn er genoeg andere dingen die je ermee kan blijven doen. Ook daar zijn al genoeg ideeen voor gegeven. En ook daarmee kun je heel serieus bezig zijn en ver met hem komen.

Serieus bezig zijn met je pony, houdt vooral in dat je kijkt naar wat voor hem het beste is, en je eigen belangen aan de kant zet. Dus dat je aan het nadenken bent over alternatieven, vind ik heel goed :)

Serieus bezig zijn met je pony betekent ook dat je naar hem kijkt als 'pony', en hem geen menselijke eigenschappen geeft. Hij wordt niet depressief van niet-rijden als hij lekker met andere pony's in het land loopt. Hij wordt wel ongelukkig als je hem 24/7 zonder beweging in een stal opsluit, maar ik neem aan dat dat sowieso niet het geval is.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:59

Andra_S schreef:
In antwoord op je vraag: je kunt absoluut serieus bezig blijven met die leuke shetlander! Alleen, zoals de meesten hier al aangeven, je bent aan de grote kant aan het worden. Gelukkig zijn er genoeg andere dingen die je ermee kan blijven doen. Ook daar zijn al genoeg ideeen voor gegeven. En ook daarmee kun je heel serieus bezig zijn en ver met hem komen.

Serieus bezig zijn met je pony, houdt vooral in dat je kijkt naar wat voor hem het beste is, en je eigen belangen aan de kant zet. Dus dat je aan het nadenken bent over alternatieven, vind ik heel goed :)

Serieus bezig zijn met je pony betekent ook dat je naar hem kijkt als 'pony', en hem geen menselijke eigenschappen geeft. Hij wordt niet depressief van niet-rijden als hij lekker met andere pony's in het land loopt. Hij wordt wel ongelukkig als je hem 24/7 zonder beweging in een stal opsluit, maar ik neem aan dat dat sowieso niet het geval is.

Hij staat sws 24/7 buiten

Yasmijntje

Re: nog meer mensen die sirieus rijden met een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:04

Persoonlijk vind ik je echt te groot.
Lekker andere dingen meedoen, lijkt me dat je genoeg van het beestje houdt om níet te rijden als dat beter voor hem is.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:34

Yasmijntje schreef:
Lekker andere dingen meedoen, lijkt me dat je genoeg van het beestje houdt om níet te rijden als dat beter voor hem is.

Zou je de eerste 4 pagina's willen lezen en daarna het bericht van de moderator?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:36

isawessels00 schreef:
Yasmijntje schreef:

Zou je de eerste 4 pagina's willen lezen en daarna het bericht van de moderator?

Sorry, ik lees eigenlijk meestal niet 4 pagina's door.

Never mind.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:44

Ik vind het ook nog wel passen hoor :) wel slim van je om na de vakantie wat minder te rijden. Ben heel benieuwd naar meer rij foto's :)

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:52

Het kan net,maar je moet niet meer groeien :o ikzelf heb een mini van 72 cm waar ik zat mee doe :longeren,lange lijnen wandelen,joggen,vd,hele lange poetsbeurten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:55

Ik kom uit de westernsport en daar doen we niet zo moeilijk om de lengte van een ruiter(net als bij de ijslanders).

Wat ik belangrijk vind is het gewicht van de ruiter ten opzichte van de pony en hoe netjes de ruiter er op zit.

Wat mij betreft kun je er nog prima op :j
Je hebt een stevige pony en weegt zelf erg weinig, verder zit je keurig +:)+

Geniet van je vakantie en maak veel plezier!

Enne, weer een gelukkige shetlander waar mee gewerkt wordt inplaats van volgevreten hoefbevangen in een wei.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:00

Wij hebben een lieve Shetlander van 1, 07 m en mijn dochter van 10 rijdt er nauwelijks op. Ze wordt te lang, vinden we en zij zelf ook, al is ze helemaal niet zwaar (ca. 32 kg). Wat we wel doen? Werken met de dubbele lange lijnen, grondwerk, vrijheidsdressuur, lekker wandelen en tutten. Ze kan gelukkig op mijn grote pony van 1, 45 lekker rijden, maar vindt het op de grond werken met haar Shetlander ook heel leuk om te doen. Rijden is niet alles, er is nog zoveel meer......
Ik vind dat je gewoon reeel moet zijn, als je te lang en te zwaar wordt. Een paard is nou eenmaal niet gemaakt om bereden te worden. Dus als je dat toch per se wil, dan tenminste met de gedachte dat je niet te zwaar of te lang bent. En dan zou ik liever eerder stoppen met rijden, bij twijfel, dan te lang doorgaan. Een paard vraagt er niet om, om bereden te worden. Dat is de egoistische en eenzijdige keuze van ons mensen.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:01

Twiggy2008 schreef:
Wij hebben een lieve Shetlander van 1, 07 m en mijn dochter van 10 rijdt er nauwelijks op. Ze wordt te lang, vinden we en zij zelf ook, al is ze helemaal niet zwaar (ca. 32 kg). Wat we wel doen? Werken met de dubbele lange lijnen, grondwerk, vrijheidsdressuur, lekker wandelen en tutten. Ze kan gelukkig op mijn grote pony van 1, 45 lekker rijden, maar vindt het op de grond werken met haar Shetlander ook heel leuk om te doen. Rijden is niet alles, er is nog zoveel meer......
Ik vind dat je gewoon reeel moet zijn, als je te lang en te zwaar wordt. Een paard is nou eenmaal niet gemaakt om bereden te worden. Dus als je dat toch per se wil, dan tenminste met de gedachte dat je niet te zwaar of te lang bent. En dan zou ik liever eerder stoppen met rijden, bij twijfel, dan te lang doorgaan. Een paard vraagt er niet om, om bereden te worden. Dat is de egoistische en eenzijdige keuze van ons mensen.

Teruglezen is ook een optie.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:17

Ik vind je er gewoon nog netjes op passen hoor!

Ik volg dit meisje al een tijdje op fb & yt, onwijs leuk om te zien hoeveel potentie die kleintjes hebben :j

loly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:20

xsensibel schreef:

Ik volg dit meisje al een tijdje op fb & yt, onwijs leuk om te zien hoeveel potentie die kleintjes hebben :j [ Video ]

Ik volg haar ook op yt prachtig om ze samen te zien rijden vind ik

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:29

Ik vind je nog best passen. Als je veel gaat groeien dan zou ik stoppen, maar op dit moment ziet het er heel niet gek uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:37

xsensibel schreef:

Ik volg dit meisje al een tijdje op fb & yt, onwijs leuk om te zien hoeveel potentie die kleintjes hebben :j [ Video ]

Zo mooi vind ik het niet, ze zit alleen maar te stuiteren op die shet en te prikken met die spoortjes...

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:38

Ik heb besloten om te gaan stoppen door al die reacties, maar nu gaat opeens iedereen zeggen dat het nog prima kan...ik weet het nu niet meer hoor...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:48

isawessels00 schreef:
Ik heb besloten om te gaan stoppen door al die reacties, maar nu gaat opeens iedereen zeggen dat het nog prima kan...ik weet het nu niet meer hoor...

Omdat de mensen die vinden dat het niet meer kan en je beter kan stoppen nu hun mond (moeten) houden na een mod-opmerking ;)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:50

Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wat je pony aankan en wil. Als jij zegt dat regelmatig de osteopaat komt en die groen licht geeft, kan het in principe dus. Ik vind het er niet storend uit zien. Als jij én je pony het leuk vinden kan je nog prima even genieten vind ik.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:56

Danique schreef:
xsensibel schreef:

Zo mooi vind ik het niet, ze zit alleen maar te stuiteren op die shet en te prikken met die spoortjes...

ach, krijg jij een shetje maar zo netjes aan het lopen op dat niveau :)

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:57

SarahIlse schreef:
Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wat je pony aankan en wil. Als jij zegt dat regelmatig de osteopaat komt en die groen licht geeft, kan het in principe dus. Ik vind het er niet storend uit zien. Als jij én je pony het leuk vinden kan je nog prima even genieten vind ik.

Helemaal mee eens!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:57

Meid, natuurlijk ben je een beetje aan de lange kant. Zoals ik op mijn foto, ik had daar mijn beugels te lang.
Maar te zwaar ben je niet.

Het is heel belangrijk eerlijk tegen jou en jou pony te blijven, merk je dat je aan de grote kant wordt. Dan ga je wat anders doen.

Maar daar let je goed op, dat heb je meerdere malen al gezegt en dat geloof ik jou!
Ik heb alle paginas door gelezen, al direct bij jou topic aanvang had ik direct de minder leuke reacties verwacht.
En ja die heb je gekregen, maar toch vind ik deze reacties overdreven.
Het had zo niet gehoeven, je had het ook wel na 1 keer begrepen.

Jij hebt pkezier met jou pony, dat gun ik jou!
Laat jou er niet onder brengen.
Nogmaals jij geeft zelf al aan dat wanneer het niet meer kan je ook wat anders gaat doen.

Zo meid ik wens jou alle goeds en pkezier toe, engeniet zolang het kan!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:11

SarahIlse schreef:

Dit dus!!
Lekker blijven rijden meis, en je niet laten afschrikken door sommige negatieve berichten.

Ben nog steeds benieuwd naar nieuwe foto's!
Niet om commentaar te geven maar omdat ik het leuk vind om te zien!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:15

Ik zou gewoon rijden en genieten van je pony, lekker oefenen en laat je niet kennen.
Veel plezier met je pony in de vakantieperiode.

Mooie slanke shet want die zie je wel eens anders!