[VOLG]Van dikke vette pony naar slanke sportshetlander!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 22:04

Een sulky cavaletti of HCA sulky lijkt mij veel beter geschikt voor deze pony, die kun je breder of slanker zetten. Maar de lamoenen moeten aansluiten op het tuig en er dus niet vanaf steken. Voorhand moet opzich ook "vrij" zijn om te bewegen anders kan een pony zich goed bezeren

Deze sulky is maatje A pony, qua shet bedoelen ze dan de shetten rond de meter 10 vaak, maar verkoopt beter.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:25

Heel jammer van de sulky, maar die is echt een maatje te groot, der zal wel een shet van minstens 1 meter voor moeten inderdaad. Die van mijn buurman zouden er wel voor passen :j

Alex vindt vrij springen ook helemaal super en water in zijn gezicht ook helemaal niks.

Ik ben ook aan het sparen voor een hca sulky, wij hebben alleen een boerenwagentje en die kan hij net aan trekken over asfalt.
Op de foto waren we hooi aan het halen en dit is dan ook wel het zwaarste wat ik hem aandoe qua gewicht.
Afbeelding

froutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:06

Ik zie de foto's niet

xHereIsAnne

Re: [VOLG]Van dikke vette pony naar slanke sportshetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:44

@Fennadev Wat cuute !

Zijn al bezig met andere sulky te regelen. Maar die komt er zeker weten ;)

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:48

Nu de sulky nog op zich laat wachten wil ik niet achterover zitten en wachten tot het aan komt waaien.

Ik zou heel graag nu al aan de slag willen, dus nu mentuig zoeken.
Alleen de maat bepalen vind ik lastig. Diva heeft een korte rug maar ze is ook stevig en 95 cm.
Soms hebben we maat pony en soms maat shet.

Dus wat is de beste maat die ik kan kopen voor Diva? Tips?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:52

Langs Benjamins ruitersport in Hellendoorn / Collendoorn gaan! Samen met je pony, dan kan je het ene onderdeel in de ene maat hebben en de andere in een groter maat bijvoorbeeld! Kost wel wat maar dan heb je wel wat!

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:54

MarlindeRooz schreef:
Langs Benjamins ruitersport in Hellendoorn / Collendoorn gaan! Samen met je pony, dan kan je het ene onderdeel in de ene maat hebben en de andere in een groter maat bijvoorbeeld! Kost wel wat maar dan heb je wel wat!

Oke bedankt! Ik zal het even bekijken. :o

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 00:06

froutjee schreef:
Ik zie de foto's niet

Wat raar, doe je via mobiel of computer?

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 07:58

Ik zou voor haar naar shetmaat kijken, pony gaat te groot zijn.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:04

Fennadev schreef:
Heel jammer van de sulky, maar die is echt een maatje te groot, der zal wel een shet van minstens 1 meter voor moeten inderdaad. Die van mijn buurman zouden er wel voor passen :j

Alex vindt vrij springen ook helemaal super en water in zijn gezicht ook helemaal niks.

Ik ben ook aan het sparen voor een hca sulky, wij hebben alleen een boerenwagentje en die kan hij net aan trekken over asfalt.
Op de foto waren we hooi aan het halen en dit is dan ook wel het zwaarste wat ik hem aandoe qua gewicht.
[ Afbeelding ]

Ik denk dat het borsttuig een gaatje omhoog mag en de broek een stuk naar beneden.
Ik vind persoonlijk dat je jouw pony nuvwel erg stevig belast zo over het gras met zo'n lading.

Voor TS: maat shetlander moet passen hoor, dat draagt mijn welsh ook.

froutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:31

xhereisanne schreef:
froutjee schreef:
Ik zie de foto's niet

Wat raar, doe je via mobiel of computer?

Via IPad, maakt dat uit..? Wel leuke pony!!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:23

Tis een oude foto. Broek hangt een gaatje lager en borst een gaatje hoger nu :)
Ik heb alleen niks recenters qua zijaanzicht foto. Bovendien halen we hooguit nu nog dit soort acties uit(met eerste kerstdag):

Afbeelding

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 18:48

Het is weer tijd voor een update!

Een hele tijd hebben we niks van ons laten horen, aangezien er niet echt 'spannende' updates waren. Maar nu hebben we die wel!

Vrijdag heeft Anne een nieuw mentuig voor Diva gekocht! Het was iets te groot, daarom hebben we er extra gaatjes ingeknipt op een aantal plekken. De singel van de schoft was wel veel te groot, daar gaan we een stuk van afhalen, oftewel inkorten (we gebruiken daarom nu nog even de longeersingel, gaat prima zo, de schoft wordt zo snel mogelijk ingekort. Ook hebben we even twee riempjes aan de broek gedaan en zo aan het borsttuig, zodat de broek en het borsttuig niet klappert.
Afbeelding
Afbeelding

Vrijdag hebben we gelijk het mentuig gepast en Diva er daarna even mee gelongeerd. In het begin vond ze de broek erg eng, omdat dat achter haar achterbenen hangt, dit is een puntje waar we al erg lang aan werken. Maar toen ze uiteindelijk doorhad dat het niet eng was, liep ze ongestoord door. We hebben haar hooguit een kwartiertje gelongeerd, puur om haar aan het tuig te laten wennen.

Zaterdag hebben we Diva weer eerst gelongeerd met het tuig, ze accepteerde de broek dit keer wat sneller, wat heel fijn was. Na een kwartiertje longeren wouden we kijken hoe ze het deed aan de lange lijnen. Dit ging perfect! Ze liep meteen vrolijk door alsof ze nog nooit anders had gedaan (ze kent lange lijnen wel, maar heeft dit nog nooit gedaan met een mentuig).
Afbeelding
Afbeelding

Omdat lange lijnen zo goed ging, hebben we besloten om een klein rondje buiten te gaan 'mennen' maar dan zonder sulky. En ook dit ging perfect! Gelijk geoefend met de oogkleppen. We merkten dat ze zich dan veel beter concentreert en niet zo snel afgeleid is.
Afbeelding

En vandaag hebben we haar weer eventjes gelongeerd met het tuig, max 10 minuten, puur om haar weer even te laten wennen, maar ze gaf er niks om. Omdat Diva het al zo goed deed, hebben we besloten om haar te laten wennen dat ze iets moet trekken. Dus is Anne eerst naast Diva gaan lopen, en ik erachter en gaf zo druk op het borsttuig. Omdat ze dat goed deed, hebben we daarna een paal erachter gehangen (we hebben voor een paal gekozen omdat die goed blijft liggen en deze was erg licht.) En ook dit ging gewoon helemaal prima!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook nog een filmpje:

Morgen doen we het lekker rustig aan, aangezien ze al veel geleerd heeft in het weekend. Dinsdag ga ik haar nog weer even longeren met het tuig, verder niks aangezien we met de rest minimaal met twee personen erbij willen zijn. Woensdag gaan we het slepen weer verder oppakken en dan zien we wel verder.

Voorlopig gaat het beleren geweldig en zijn we heel erg trots op Diva. *\o/* <3

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:32

Ziet er al goed uit voor zo in het begin!(stille meelezer meldt zich :o )

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:38

TIPS ZIJN ALTIJD WELKOOOMM.
Ik zie er weer top uit op de foto's en filmpje. :')

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:05

Gisteren uitval van school, dus samen met Noa naar Diva gegaan en toch nog heel even het tuig erop gelegt.
We gingen maar heel even slepen en daarna een lekker ontspannen buitenritje aan de lange lijnen.

We hebben er dus een lichte balk achter, en de strengen lopen dus naar beneden langs haar benen. Wanneer ze rechtdoor loopt is er geen probleem, alleen in een bocht komen die strengen dus tegen haar achterbenen aan, dat vind ze heel eng door haar verleden.
Moet ik gewoon zo blijven oefenen? of heeft iemand nog tips?

EDIT: Voor de mensen die nu in de war raken. Ik ben ook de verzorgster van de shet. Dit is Noa's topic maar ik zal ook soms wat nieuwe dingen erop zetten. :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:21

Gewoon oefenen met dat je de strengen tegen haar achterbenen aan kan klapperen, stel ze stapt voor de sulky een keer per ongeluk over de streng dan is het heel handig dat ze er niet meteen vandoor vliegt. Dus 1 persoon houdt de pony vast in stilstand en tweede persoon klappert met de strengen tegen de achterbenen en tussen de achterbenen, na een paar minuten hebben de meesten dan wel door dat het ze niet opvreet.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:33

Precies wat Fenna zegt. Hier ook mijn shetlander aan het beleren, ze heeft gister voor de 2e keer voor de wagen gestaan. Ze gaf een bokje ek kwam met 1 van de voeten over de streng maar daar reageerde ze niet op. :Y)

Oefening baart kunst. ;)

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 18:27

Fennadev schreef:
Gewoon oefenen met dat je de strengen tegen haar achterbenen aan kan klapperen, stel ze stapt voor de sulky een keer per ongeluk over de streng dan is het heel handig dat ze er niet meteen vandoor vliegt. Dus 1 persoon houdt de pony vast in stilstand en tweede persoon klappert met de strengen tegen de achterbenen en tussen de achterbenen, na een paar minuten hebben de meesten dan wel door dat het ze niet opvreet.

hielkebro schreef:
Precies wat Fenna zegt. Hier ook mijn shetlander aan het beleren, ze heeft gister voor de 2e keer voor de wagen gestaan. Ze gaf een bokje en kwam met 1 van de voeten over de streng maar daar reageerde ze niet op. :Y)

Oefening baart kunst. ;)

We hebben veel geoefend dat de strengen tegen haar benen aanklapperen, ik liep (schuin) achter terwijl ik de strengen vast had. Anne hield Diva vast. Dit ging heel goed! Uiteindelijk vond ze het wel prima, ze vond het niet heel fijn maar was er ook niet meer bang voor :) Later hebben we er dus ook de balk aangehangen en ook daar klapperden de strengen af en toe tegen haar benen, ook dit accepteerde ze. :)

We zijn nu bezig met Diva tussen de sulky te krijgen, gewoon alleen dat ze er tussen staat. Dit vind ze namelijk nog heel erg eng. Ze durft er wel 'andersom' in (we oefenen nu met de te grote sulky, alleen het ertussen zetten, we maken de sulky niet aan haar vast) maar ze durft er niet achterwaarts in. Daarom zijn we nu aan het oefenen met 4 palen en lintjes, zodat we haar er achterwaarts in kunnen zetten. Misschien een beetje vaag uitgelegd maar we zullen het binnenkort gaan filmen :Y)

Heeft iemand verder nog tips hoe we haar het beste aan de sulky kunnen laten wennen? We merken namelijk dat ze het toch wel heel erg eng vind, de stangen naast haar.

edit: quoten ging verkeerd :+

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:59

Wat supergoed dat jullie haar weer hebben opgepakt en fijn dat ze het zo makkelijk doet allemaal! Hoe gaat het nu?

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:56

Ik ben een paar dagen op vakantie geweest dus ik ben niet met Diva bezig geweest..

Ik ga er vanmiddag weer even heen en nog even werken.

Btw, kennen jullie iemand die een sulky voor a b pony wil kopen? Ik zit er nog steeds aan vast. |o

We kwamen erachter dat Diva voor de kar staan zelf nog eng vind. Dus dat hebben we geoefent en dat gaat steeds beter.
Afbeelding

Edit; dit is dus de te grote sulky maar hier kunnen we natuurlijk goed mee oefenen tot ik een nieuwe heb en deze weg is

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:14

Ziet er goed uit, ga zo door! Leuke woonplaats ook :D
Ik ken helaas niemand, hoop dat je m snel kwijt bent

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:24

Ik heb misschien wel interesse ind e sulky. Hoe groot is jouw pony? Die van mij is 1.05 m. Ik denk net een slagje groter dan die van jou. Mijn dochter wil een sulky voor dr verjaardag :-)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:01

Mooi dat jullie alles zo goed en rustig aanpakken. Klinkt helemaal prima zo. Hopelijk hebben jullie snel een sulky die meer bij haar past. Wij doen inmiddels iets meer dan hobbelen:
Dressuurles elke week met een heuse hca sulky:
Afbeelding

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:36

bonny123 schreef:
Ik heb misschien wel interesse ind e sulky. Hoe groot is jouw pony? Die van mij is 1.05 m. Ik denk net een slagje groter dan die van jou. Mijn dochter wil een sulky voor dr verjaardag :-)

Mijn shet is ongeveer 95 cm. Ik zal zo snel mogelijk een keer echt alles goed opmeten van de sulky en dan zal ik je een pb sturen.