Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:38

sflj schreef:
pipo schreef:
Ben het helemaal met je eens elenaMM77.

En dat is nou het hele probleem. (Huis) dieren zijn geen levende wezens maar dingen. Als ie te oud wordt of hij bevalt niet meer, verkoop je hem gewoon, geef je hem weg of gooi je (een léven!) weg door het dood te maken!
En dan koop je een paard om eindelijk op te kunnen rijden? En wat als die na een jaar ook een probleem krijgt/ blijkt te hebben? Maar weer hetzelfde traject?!
Dierenliefhebbers...

opnieuw, paarden zijn geen huisdieren.. je koopt ze niet om mee te troetelen als je heel reëel bent, op een enkele uitzondering na.

Je gooit toch ook een koeienleven weg om er een biefstukje van te laten maken... En een lammetje om er shoarma van te laten maken..

Als hij bevalt, of je hebt er geen klik mee.. natuurlijk verkoop je hem dan.. dan heb je het over een prima rijpaard alleen niet voor jou.. dus ja dan doe je hem gewoon weg.. Waar denk je waar de markt mee gevuld is, alleen maar van fokkers?

Als ik een tweede paard zou kopen en die krijgt na een jaar ook problemen, dan baal ik als een stekker.. maar dan gaat dat paard zeker ook naar de slacht.. ik heb het over onoverkomelijke problemen dus hier hè..

dan veranderd de functie van het dier van hobby/rijdier/ja zelfs maatje in consumptiedier.

Dierenliefde staat compleet los van of je wel of niet een einde maakt aan het leven van je dier.. maar de redenen waarop je je beslissingen maakt.. Ik vind het persoonlijk vriendelijker om je paard in een frikandel te steken dan om hem de rest van zijn leven op pijnstillers op de wei te zetten vanwege problemen in de benen of hoeven, alleen maar vanuit de optiek: 'ik houd van dieren dus ik laat ze niet gaan als hij nog pijnvrij of redelijk pijnvrij kan staan'.

Tot slot:
Iemand op de vorige pagina zei het heel treffend.. Je neemt een dier en zorgt er goed voor tot het einde van diens leven..

dat is ook precies mijn manier, tenzij we elkaar ongelukkig zouden maken (bijvoorbeeld geen klik of echt geen tijd, of mijn complete interresse in paarden weg of iets dergelijks.. dan heeft mijn paardje er niets aan als ik hem maar aanhoud maar er verder niet meer mee omga).

ik denk niet dat die poster het zo bedoelde. Maar ze gaf het zelf aan 'tot het einde van zijn/haar leven'.
Ik doe een paard dat mankementen heeft die onoverkomelijk zijn echt niet weg, of een oud paard.. Maar het is wel aan mijzelf om te bepalen wanneer en hoe dat einde van dat leven dan is.. En tot de laatste ademteug zal ik voor het dier zorgen. Ik ben het alleen er niet mee eens dat een dier maar moet blijven staan tot dat zijn laatste ademteug al reutelend zijn trillende oude stramme lichaam uit zichzelf verlaat, of dan pas de spuit erin laten zetten.. Dan houd je hem alleen aan vanuit je eigen emotie en band. niet omdat het perse beter of goed is voor een paard..

waar is de dierenliefde als je wettelijk mag bepalen dat je dier in redelijke gezondheid vanwege een blessure die niet meer overgaat het leven verlaat, maar je ervoor kiest tot hij zo oud is dat hij niet meer goed ziet, schrikt van iedere aanraking en iedere stap hem zeer doet vanwege zijn stramme lichaam? Ja hij kan nog jaren mee, maar voor wie is dat beter? IN mijn ogen is dat om het baasje de geruststelling te geven dat hij/zij er nog is en nog lang niet dood gaat. Voor het paard maakt het in feite helemaal niets uit, het leeft bij de dag.. een dag kan goed zijn, een dag kan slecht zijn.. en hoe ouder een paard zal worden, hoe meer slechte dagen het zal kennen.. Dus waarom is het fout dat zodra je merkt dat het dier ongemakken begint te kennen, en je niet meer dat met hem kunt doen wat jouw hobby is.. dat je op dat moment besluit dat je een jonger en gezond dier wilt om je hobby mee voort te zetten en je oude paardje alle slechte dagen die nog zullen komen en steeds vaker zullen komen wilt besparen..

Het tegenargument is, ja maar er kunnen ook nog vele goede dagen zijn.. Maar dat in mijn ogen is alleen weer van belang voor het baasje, niet voor het paard.. als je vandaag sterft, dan voel je niet het gemis van dingen die nog gaan komen.. alleen degene die achterblijft voelt het gemis van 'er had nog zoveel leuks kunnen gebeuren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:40

Helemaal niks Kimmie , maar daar heb ik ook al wel eens over zitten nadenken , maar wat is nog realistisch?

Ik heb er 2 en mijn Shetlander, die 6 jaar geleden als gezelschap gekomen is voor mijn grote, om nooit meer weg te gaan , heeft nu dus op 10 jarige leeftijd al cushing en ir en die kost mij elke maand 100! Euro meer dan mijn grote, waar ik op rijden . En ik heb het er met liefde voor over hoor, maar wat nu als zij (heel realistisch met haar ziekte) met het jaar ingeslapen moet worden? Moet er toch weer een maatje voor mijn grote komen en geld voor een gezonde te rijden knol heb ik nooit meer in mijn broekzak zitten, dus wat "krijg" je dan uiteindelijk ? Een oude kostenpost voor je kiezen , ik wil dat echt niet nogmaals denk ik?

Edit ik had ietwat overdreven, zag ik na narekenen :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-15 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:43

Een dier dat zijn laatste ademteug al reutelend uit zijn oude stramme lichaam laat gaan, is niet meer pijnvrij, dat kun je mij niet wijsmaken.
De voorbeelden die jij noemt zijn dus i.m.o ook niet meer paardwaardig en dat is waar ik het over heb.
Ik laat geen dier inslapen dat nog paardwaardig kan leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:47

ohjajoh6 schreef:
Moet er toch weer een maatje voor mijn grote komen en geld voor een gezonde te rijden knol heb ik nooit meer in mijn broekzak zitten, dus wat "krijg" je dan uiteindelijk ? Een oude kostenpost voor je kiezen , ik wil dat echt niet nogmaals denk ik?

Ik denk dat dat ik tegen de tijd dat ik er hier nog maar 1 of 2 over zou houden, een betaalde plek voor een pensionado zou aanbieden. Waarbij ik dan alsnog het risico loop dat ik een klant trek die na verloop van tijd niet meer betaalt (of kan betalen), maar goed.
In ieder geval zou ik nooit een gratis paard aannemen om er dan zelf geld in te stoppen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:48

nou,niet elk oud paard heeft standaard iets natuurlijk,wat dat betreft heb ik al heel wat oudjes gehad,en enige paard wat echt wel wat had was Gambit,terwijl ik juist van hem wel verwacht had dat hij fluitend 30 zou worden,werd hij 'maar' 23 jaar oud.

en tuurlijk,áls ik straks als ik plek heb kies voor een stuk/oud paard,dan weet ik ook dat er een risico is dat het dier een kostenpost wordt,maar zo te lezen is een 10 jarige shet ( of paard) ook géén garantie dat je daar geen kosten aan kan hebben..

maar ja,gras moet hier uiteindelijk toch opgegeten worden :D ,en ik denk dat ik tegen die tijd toch op zoek ga naar oudjes/kapotte paarden welke nog prima functioneren als graaspaardje.

dan maar hopen dat tegen die tijd niet iedereen zijn oudje of grasmaaier maar laat dood schieten/inslapen ,omdat het zoeken naar een pensioenplek niet acceptabel in de paardenwereld meer zou zijn .. ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:58

was niet tegen jou, was in t algemeen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:00

KoudbloedKim schreef:
Een dier dat zijn laatste ademteug al reutelend uit zijn oude stramme lichaam laat gaan, is niet meer pijnvrij, dat kun je mij niet wijsmaken.
De voorbeelden die jij noemt zijn dus i.m.o ook niet meer paardwaardig en dat is waar ik het over heb.
Ik laat geen dier inslapen dat nog paardwaardig kan leven.

daarom noemde ik ook het andere uiterste ;)..
natuurlijk is dat ook geen paardwaardig bestaan meer.

maar wat is paardwaardig en waarom willen wij persee dat een dier zijn leven uitzingt..
wij weten dat we sterfelijk zijn, een paard weet dat niet.. die voelt zich goed, of die voelt zich beroerd..
het moment dat wij besluiten onze dieren in te laten slapen, ligt vaak al veel verder dan waarop het paard zich nog jofel en goed voelde..

Waarom zou het slecht zijn om op het moment dat een paard nog vitaal is, vrolijk en redelijk gezond hem uit het leven te laten stappen? Alleen omdat we vinden dat hij meer pijn moet tonen voor hij mag gaan?

En stel je voor dat niemand meer zou besluiten om zijn paard naar de slacht te brengen (want dat is vaak helemaal een hekel punt), dan staat in notime het land vol met paarden met aangeboren afwijkingen en weides vol met oude dieren.. paardrijden zal langzaamaan dan helemaal verdwijnen, want de beschikbare plekken zijn nog altijd bezet.. Ohh en om maar niet te spreken wat het zal doen met de prijs van een frikandel en kroket ;)

De mensen die graag hun paard ergens laten grasmaaien zouden eigenlijk ook gewoon vrede moeten hebben met mensen die daar niet voor kiezen.. immers daarom is het mogelijk om je eigen paard een plekje te geven om ze wel oud te laten worden op het gras voor een redelijke prijs..

stel je voor wat de kosten gaan worden van een postzegeltje gras als iedereen zou besluiten dat paarden op het land oud horen te worden? En wat voor wachtlijsten voor zulke stukjes.. het gevolg zou toch uiteindelijk zijn dat je paard oud en versleten in een kleine box dan sterft.

kijk maar naar de bejaardentehuizen voor paarden, hoe lang zijn de wachtlijsten daar wel niet en dat is nog in een tijd dat men gelukkig toestaat dat een dier dat niet volkomen ondragelijk leid mag laten inslapen mag worden, of naar de slacht mag..

En ik krijg jammer genoeg maar geen antwoord op mijn koeien en lammetjes dillema..
waarom is het fout om te zeggen dat je paard een mooi leven heeft gehad maar dat hij nu een frikandel gaat worden? het is geen gebrek aan dierenliefde in mijn ogen, zeker niet als je hem tot de laatste ademteug goed verzorgd.. want als dat een gebrek aan dierenliefde is, dan bevind je je natuurlijk op glad ijs, want dan hebben boeren met slachtvee ook geen liefde voor hun dieren blijkbaar

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:02

kimmie261 schreef:
nou,niet elk oud paard heeft standaard iets natuurlijk,wat dat betreft heb ik al heel wat oudjes gehad,en enige paard wat echt wel wat had was Gambit,terwijl ik juist van hem wel verwacht had dat hij fluitend 30 zou worden,werd hij 'maar' 23 jaar oud.

en tuurlijk,áls ik straks als ik plek heb kies voor een stuk/oud paard,dan weet ik ook dat er een risico is dat het dier een kostenpost wordt,maar zo te lezen is een 10 jarige shet ( of paard) ook géén garantie dat je daar geen kosten aan kan hebben..

maar ja,gras moet hier uiteindelijk toch opgegeten worden :D ,en ik denk dat ik tegen die tijd toch op zoek ga naar oudjes/kapotte paarden welke nog prima functioneren als graaspaardje.

dan maar hopen dat tegen die tijd niet iedereen zijn oudje of grasmaaier maar laat dood schieten/inslapen ,omdat het zoeken naar een pensioenplek niet acceptabel in de paardenwereld meer zou zijn .. ;)

er zijn genoeg mensen met een gezond paard die zo'n plekje zouden willen hebben hoor, daar heb je geen oud of beschadigd paard voor nodig.. Maar die kunnen zo'n plekje niet krijgen omdat dat soort stukken land vaak vol staan met bejaarde of geblesseerde paarden..

Immers we klagen allemaal steen en been dat onze rijdieren te weinig weidetijd krijgen.. Maar wat staat er op de 24/7 weides, idd mensen die voor lage kosten hun dier daar oud willen laten worden. mooie lage kosten, paard lekker buiten.. maar dat zorgt er dus wel meteen ook voor dat veel mensen graag hun paard waar ze mee werken buiten willen houden, maar er gewoon geen plek is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:03

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet, maar ik zou het zelf niet doen.

En over je koeien en lammetjes dilemma... nee, als ik een koe of schapen zou hebben, zou ik die ook gewoon net als mijn andere dieren houden tot die van ouderdom of ziekte dood zou gaan en daarna in laten slapen.
Mijn dieren zijn niet voor comsumptie bestemd, dat is mijn keuze.

Anoniem

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:04

Het overgrote deel van de mensen met een (duur) rijpaard, willen ook andere faciliteiten, zoals een rijbak, binnenbak, longeerbak, wasplaats en stallen etc.
Die nemen geen genoegen met een enkel stukje land met daarop een schuilstal. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:05

Nee , garantie bestaat niet, dat is mij ook duidelijk, maar ik zou persoonlijk als de dood zijn , dat ik juist met zo een oudje weer een cushing klantje tref en ik ben wel zon doos , dat ik daar dan ook weer alles voor uit de kast zou gaan halen...

Vind Ibbel haar idee, ineens zo slecht nog niet :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:05

Ibbel schreef:
Margee schreef:
Helaas moet je dan een geruststelling ontnemen. Op het moment dat jij dement wordt, krijg jij geen spuitje meer. Dat gebeurt alleen als jij op het moment suprême met je volle verstand kunt aangeven dat dit het moment is.

Even geheel off topic: wist je dat dat niet waar is? Als jij nu schriftelijk vastlegt dat als je dement bent je een spuitje wilt, dan mág dat wettelijk en zou dat ook uitgevoerd moeten worden. Alleen doen artsen dat niet - en dus moet je familie hebben die achter die wens staat en die het ook af willen dwingen als het zover is. Maar wettelijk gezien is die mogelijkheid er wel degelijk.

Ik weet dat het een heel geregel is.....wettelijk gezien, en ik zal mijn broers en zussen dus maar erg goed te vriend houden.
Stel je voor dat het zo ver komt........lig ik daar nog een jaar of wat als ze even kwaad willen :n

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:09

Ik heb natuurlijk heel veel geluk met Britta van 32.Ze is afgelopen week gezond verklaart door de da alleen heeft ze cushing maar verder niets(afkloppen).Alleen is haar gebit verbouwt toen ze kwam met 28 en dat was wel duur.Het is dubbel.Ik rij voor de lol en kan ze thuis houden.Als ik niet meer kan rijden is het jammer maar maak er dan geen probleem van.Maar als je een paard heb voor de sport en ook maar 1 paard kan houden is dat natuurlijk een probleem.Onze Napolion is ook van iemand geweest die wedstrijden reed.Maar met 19 werd het hem te veel.Gelukkig heeft hij een super huis gekregen bij ons en zal dus ook een oude man bij ons worden.Als alles goed gaat in het leven natuurlijk.Dat weet je maar nooit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:13

elenaMM7 ,wat een rare en enge redenaties hou jij erop na zeg...

ik ga zeker geen paarden dood maken welke nog uitstekend functioneren, hier gaan ze pas hemelen als ze daadwerkelijk zoiets mankeren dat er niet meer van paardwaardig bestaan te spreken is.

en weilanden vol oude en kapotte paarden?? nou dan woon jij blijkbaar ergens anders als waar ik gewoond heb,want daar stond juíst alles vol met jonge sportpaarden en gewone rijpaarden.

daarnaast waarom mag een jong paard wél de wei opvullen en een gezond oud paard waar mensen van houden en dagelijks heel veel plezier van hebben niet??

oud worden hoort nu eenmaal óók bij het leven en als je aan een paard of dier begint weet je dat deze ook ooit eens bejaard gaat worden,dan maak je dat toch maar niet voortijdig dood....walgelijk zeg...

ik weet zeker dat er vast ook paardenmensen zijn die om het dier 'paard' geven,en niet alleen om het 'paardrijden',waar een paard ook vriendschap en liefde voor betekend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:16

Precies dat! :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:23

@ elenaMM77

Ik denk niet dat het "fout "is als jij er eerlijk voor uit komt dat jou paard in de frikandel terecht komt nadat hij bij jou een mooi leven heeft gehad.
En ik ben het met je eens dat dat ook getuigd van dierenliefde.

Ben alleen bang dat wij veel te ver zijn doorgeschoten met die zelfde dierenliefde.
Veel mensen zien liever een dier staan te verpieteren op een weitje dan naar een passendere oplossing zoeken.
We hangen incontinente hondjes met verlamde lijven liever met een luiertje om in een rolstoeltje dan dat we zeggen tot hier en niet verder.

Zou dat zijn om onszelf op de borst te kloppen of omdat het hondje het zo een meerwaarde vind om met zo een belachelijk karretje achter zich aan te rennen???

Maar natuurlijk......"hij ziet er nog zo vrolijk uit...en....kijk eens wat hij nog allemaal kan........"
Ja duh.....het beest heeft ook geen keuze.
Is overgeleverd aan het gezond verstand van een mens.
Bovendien zal een dier zelden zijn zwakheden zichtbaar maken omdat hem dat in de natuur kwetsbaar maakt.

We hangen de as van ons overleden paard liever in een sieraadje om onze nek dan dat we hem opeten.
Als je hem laat cremeren heb je tenslotte véél geld voor het dier overgehad dús heb je er veel van gehouden en goed voor gezorgd.
Dat het dier eventueel de laatste jaren van zijn leven op zijn tandvlees liep zeggen we er voor het gemak en het complete plaatje maar even niet bij......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:26

Maar wanneer ziet men nou eens in dat het niet bij iedereen om het geld draait???
Mijn grootste wens is ook om mijn paard te laten cremeren als ze is ingeslapen.
Niet omdat ik dan kan zeggen dat ik veel geld aan haar heb uitgegeven, maar omdat ik dan nog iets tastbaars van haar heb en ik het een mooi aandenken vind.
Ik snap niet dat men daar daadwerkelijk een probleem van maakt!

Ik zal mezelf nooit op de borst kloppen omdat ik geld uitgeef aan de paarden of goed voor ze zorg.
Dat vind ik namelijk heel normaal.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:26

Ik vind het je probleem verplaatsen. Jarenlang heeft zo'n paardje naast je gestaan etc en nu ineens is ie niet meer bruikbaar en wil je iets nieuws...ik vind dat echt zo triest...je weet dat een paard oud wordt en dat je er niet meer de dingen mee kunt doen die je altijd gewend was, maar je zet je opa of oma toch ook niet de deur uit als ze niet meer voldoen aan wat ze altijd deden? (oke...foute vergelijking...die mensen worden ook 'gewoon' in een bejaardentehuis gedrukt en zien nooit meer iemand). Nee, ik vind dat je als je een paard aanschaft, je je verantwoordelijkheid moet dragen tot aan zijn (natuurlijke) dood. Want ook het afmaken van paarden die eigenlijk niks mankeren behalve ouderdom, is imo ondenkbaar. Mochten mijn 2 paardjes ooit te oud worden (en wat is te oud, ook op een 25 jarig paard kun je doorgaans nog buitenritjes maken), dan mogen zij lekker samen van hun oude dag genieten op een weiland en krijgen ze nog steeds hun welverdiende aandacht en verzorging (en ja, dat kost geld, maar imo is dat niets in vergelijking wat je ervoor gehad hebt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:27

Het gaat hier nu ook echt om de ergste gevallen, maar niemand beweert hier dat je je dieren moet laten rondlopen met pijn of ongemak. :n

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:31

KoudbloedKim schreef:
Maar wanneer ziet men nou eens in dat het niet bij iedereen om het geld draait???
Mijn grootste wens is ook om mijn paard te laten cremeren als ze is ingeslapen.
Niet omdat ik dan kan zeggen dat ik veel geld aan haar heb uitgegeven, maar omdat ik dan nog iets tastbaars van haar heb en ik het een mooi aandenken vind.
Ik snap niet dat men daar daadwerkelijk een probleem van maakt!

Ik zal mezelf nooit op de borst kloppen omdat ik geld uitgeef aan de paarden of goed voor ze zorg.
Dat vind ik namelijk heel normaal.

Uiteraard geld dit niet voor iedereen en in die zin moet je het ook niet zo opvatten als lezer zijnde.
( Dat zou erg gemeen zijn want er zijn gelukkig ook heel oprechte paarden/ dierenvrienden, waar dit inderdaad een hele dierbare herinnering voor kan zijn. Ik wil alleen even aangeven hoe dun ook dit lijntje kan zijn in de zin van "waar sta ik ......als ik eerlijk ben )
Ik dénk alleen wel dat dit soort fouten sentiment vaker voor komt dan je zou verwachten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:32

RaafSmits schreef:
Dat het dier eventueel de laatste jaren van zijn leven op zijn tandvlees liep zeggen we er voor het gemak en het complete plaatje maar even niet bij......

er zit natuurlijk ook wel een heel groot verschil in gewoon gezond oud kunnen worden en jaren lijden...

alsof elk ouder dier standaard een lijdend ,weg kwijnend dier is zeg.. :n

gezonde oude dieren maar bij voorbaat in laten slapen zou ik dan ook echt nooit doen,ze moeten hier echt wel zoiets gaan mankeren dat het leven lijden wordt.

maar goed,zo heb ik 2 jaar geleden ook bij een oude hond een achterpoot laten amputeren,ze heeft nog 7 super maanden gehad,ben blij het gedaan te hebben,maar dat zal dan ook wel onder het kopje "op haar tandvlees gelopen hebben" voor buitenstaanders .. :roll: . ( ow en ik had ook nog een dierenarts welke een suggestie gaf om een rolstoel voor de hond te kopen :x ,domme dierenarts..)

maar dit soort dingen lezen is wel goed voor als ik nog eens een paard ( of hond) zou verkopen ( je weet maar nooit tenslotte ,niet dat ik enige plannen daarin heb),de vraag wat als ze oud worden,bij reacties zoals hierboven kan je deze mensen dan linea recta van je terrein af bonjouren :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:35

Het is hier wel beetje duidelijk dat de meesten van mening zijn dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar om de dier oud te laten worden... maar kan die verantwoordelijkheid ook niet zijn hem naar de slager brengen? ipv een nieuw huisje te zoeken omdat je de verantwoordelijkheid niet meer kan dragen (om wat voor reden dan ook... en dat kan iedereen overkomen... hoelang je ook op water en brood kan leven)

Anoniem

@RaafSmits; Ik denk dat je daar ook wel gelijk in hebt inderdaad.
Maar voor dierenliefhebbers is het ook gewoon een hele moeilijke beslissing.

Toen ik 7 was, kreeg ik Muis, een poes.
Zij is nu 22, doof en ziet niet meer heel goed.
Mijn moeder gaat zo'n 2 keer per maand met haar naar de DA om te laten controleren of ze geen pijn heeft en zich goed voelt.
Tot nu toe voelt ze zich prima en krijgen ze bijna dagelijks een visje of vlees en daar is ze dan als eerste bij.
De andere 2 zijn 19 en 17 en zijn ook nog kerngezond op wat grijze haartjes na en iets meer slapen.

Ieder moet voor zich weten wat voor beslissing hij of zij voor de dieren maakt.
Maar ik ben het niet overal mee eens en dat hoeft ook niet en daar mag best over gediscussieerd worden. :j
Ik vind ook dat er op zich netjes gepraat wordt hier en dat niemand zijn of haar mening opdringt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

RaafSmits schreef:
Ben alleen bang dat wij veel te ver zijn doorgeschoten met die zelfde dierenliefde.
Veel mensen zien liever een dier staan te verpieteren op een weitje dan naar een passendere oplossing zoeken.
We hangen incontinente hondjes met verlamde lijven liever met een luiertje om in een rolstoeltje dan dat we zeggen tot hier en niet verder.

Precies.

Maar er lopen hier nu een aantal dingen door elkaar.

Mensen die willen betalen voor een pensioenplek voor hun oude, maar niet lijdende, paard. Prima, sta ik ook achter (en ik kan het ook nog eens aan huis aanbieden).

Mensen die hun paard naar de slager brengen als het te oud is voor het doel waarvoor ze het gekocht hebben, en geen geld hebben voor een pensioenplek. Daar sta ík óók achter. Ik kan in niemands portemonnee kijken, en iedereen moet en mag zelf z'n prioriteiten stellen. Heeft verder niets met dierenliefde te maken, want dan spreken wíj een oordeel uit over iemand anders financiele situatie. Ik vind déze oplossing echt altijd beter dan het dier weggeven en je verantwoordelijkheid afschuiven, met de kans dat het dier uiteindelijk héul slecht terecht komt.

Mensen die hun dier laten inslapen als het gaat lijden: prima, zo hoort het ook.

Én mensen die veel te lang door gaan met hun lijdende dieren (zie quote boven) omdat ze. ook als het dier pijn lijdt, ze de knoop niet kunnen doorhakken.

En van alle 'groepen' die ik hier schets (en die hier langskomen als voorbeelden), vind ik deze laatste het ergst...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:48

kimmie261 schreef:
RaafSmits schreef:

er zit natuurlijk ook wel een heel groot verschil in gewoon gezond oud kunnen worden en jaren lijden...

alsof elk ouder dier standaard een lijdend ,weg kwijnend dier is zeg.. :n

gezonde oude dieren maar bij voorbaat in laten slapen zou ik dan ook echt nooit doen,ze moeten hier echt wel zoiets gaan mankeren dat het leven lijden wordt.

maar goed,zo heb ik 2 jaar geleden ook bij een oude hond een achterpoot laten amputeren,ze heeft nog 7 super maanden gehad,ben blij het gedaan te hebben,maar dat zal dan ook wel onder het kopje "op haar tandvlees gelopen hebben" voor buitenstaanders .. :roll: . ( ow en ik had ook nog een dierenarts welke een suggestie gaf om een rolstoel voor de hond te kopen :x ,domme dierenarts..)

maar dit soort dingen lezen is wel goed voor als ik nog eens een paard ( of hond) zou verkopen ( je weet maar nooit tenslotte ,niet dat ik enige plannen daarin heb),de vraag wat als ze oud worden,bij reacties zoals hierboven kan je deze mensen dan linea recta van je terrein af bonjouren :D

Ik dénk dat een en ander jou ontgaat.
Natuurlijk wordt niet ieder dier dat oud is of mankementen heeft zo maar afgeserveerd.
Het gaat er om dat wanneer je weet dat het bijna of enig zins al een aflopende zaak is je een dier dan maar gratis weg geeft.
( dus het probleem eigenlijk verlegd onder het mom van hij zóu nog jaren mee kunnen......)

Een dier met drie poten kan prima, helemaal als het verder jong en gezond is om zich daaraan aan te passen.
Is een hond 15 of 16 jaar oud als dat zich aandoet dan vraag ik me af of ik dat persoonlijk zou willen.
( Niet dus )
Een incontinente verlamde hond/kat die afhankelijk is van een wagentje is wat mij betreft uitgesloten.

Ik heb een grote Pyreneese berghond gehad waarbij botkanker werd geconstateerd in een achterpoot toen hij tien jaar was.
En ja.......hij kon aan de chemo en dan zou er mogelijk nog het een en ander kunnen........
Niet dus.
Ik heb de hond met veel verdriet dezelfde avond nog laten inslapen.
Mijn trotse stoere vriend laat ik niet transformeren tot een lab rat/ proefkonijn van de diergeneeskunde.