Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:27

Emmaa_ schreef:
Ik zou hem bij aankoop klinisch laten keuren door een dierenarts. Röntgen heb je in dit geval niet zo heel veel aan omdat je niet meer van plan bent om de sport in te gaan lijkt mij.

En willen je twee grote zussen dan ook meehelpen in de kosten voor het onderhoud/dierenarts? Of willen ze alleen helpen in de aanschafkosten?

Sowieso de aanschafkosten, qua onderhoud weet ik niet, maar ik en een van mijn zussen zijn wel van plan een baantje ervoor te gaan nemen (andere zusje is nog te jong). Dierenartskosten zijn vooral de kosten waar mijn ouders echt over gaan, daar moeten we dus goede afspraken over maken.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:33

Zwerte schreef:
Ik zou zelf zo'n paard nooit laten keuren. Je weet eigenlijk al dat hij afgekeurd gaat worden, het is niet alsof je hem dan laat staan toch? Ipv een gewone keuring zou ik dan eerder die rug laten nakijken, dat lijkt me het grootste risico hier.
Een klinische keuring heb je al verrekte weinig aan, is een momentopname die weinig zegt over wat er verder binnenin fout gaat. Rontgen is voor zover ik weet (ben geen expert, kan hier fout zitten!) voornamelijk de benen en kost honderden euros. En waarvoor? Wat doe je als daar problemen uit komen? Je weet al dat hij niet goed meer is dus ik zie niet goed de meerwaarde van een keuring.

Ik heb de mijne dus laten onderzoeken na de koop. Wat er mis was zijn we gaan behandelen. Als er uit was gekomen dat er veel te veel mis was, had ik hem zelf naar de slacht gebracht of laten inslapen.
Ik denk dus dat het afhangt van je doel met dit paard. Wil je nog een recreatief bruikbaar paardje hebben, dan kan een keuring zinvol zijn omdat je hem kan laten staan als het te erg blijkt te zijn. Maar wil je hem sowieso een pensioen geven, dan is het imo verspilt geld en kan je dat beter besteden aan de zorg als je hem hebt.

Dat is een heel goed punt, nee ik vind het echt het belangrijkst dat ik hem een fijn pensioen kan geven, met veel aandacht en hier en daar misschien lekker een buitenritje.
Ik denk dat het dan inderdaad het beste is als we een dierenarts naar zijn rug laten kijken. Heel erg bedankt voor je bericht!

Solleke_Noah

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:40

Hier ook geen klinische keuring gedaan, ik wist toch al dat hij vanalles mankeerde, en dat ik hem hoe dan ook zou nemen.

Wel heb ik hem na aankoop laten checken en behandelen door dierenarts en osteopaat.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:50

Hopelijk heb je snel de mogelijkheid met je moeder te praten :)

Ik wil nog zeggen dat ik je enorm volwassen vind voor je 17e! Heb genoeg topics langs zien komen van 17-jarigen die denken dat ze er zijn met 500 euro.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:01

Solleke_Noah schreef:
Hier ook geen klinische keuring gedaan, ik wist toch al dat hij vanalles mankeerde, en dat ik hem hoe dan ook zou nemen.

Wel heb ik hem na aankoop laten checken en behandelen door dierenarts en osteopaat.

Dat is ook mijn plan denk ik, een dierenarts laten komen vlak na aankoop. Hij zal ook vast baat hebben bij een osteopaat! Hij zit voor mijn gevoel echt een beetje vast in zijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:05

Inderdaad een ostheopaat naar zijn rug laten kijken. Mischien kun je bij de manege alvast aankaarten dat je erover denkt en met je ouders in onderhandeling bent om hem een fijne oude dag te geven. Of sowieso al vragen aan de manege wat ze met hem van plan zijn. Dan weet je dat alvast.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:07

Selina schreef:
Hopelijk heb je snel de mogelijkheid met je moeder te praten :)

Ik wil nog zeggen dat ik je enorm volwassen vind voor je 17e! Heb genoeg topics langs zien komen van 17-jarigen die denken dat ze er zijn met 500 euro.

Dat is leuk om te horen! Dat wordt dan waarschijnlijk gecompenseerd door mijn uiterlijk, bijna niemand schat mij namelijk 17 :+

Ik probeer wel zo realistisch mogelijk te blijven, al is dat lastig met zo'n emotioneel geval..

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:10

Lianne schreef:
Inderdaad een ostheopaat naar zijn rug laten kijken. Mischien kun je bij de manege alvast aankaarten dat je erover denkt en met je ouders in onderhandeling bent om hem een fijne oude dag te geven. Of sowieso al vragen aan de manege wat ze met hem van plan zijn. Dan weet je dat alvast.

Dat ga ik denk ik wel doen inderdaad, eerst vragen hoe het met hem is en kijken wat ze van plan zijn, en dan voorleggen dat we erover denken hem een pensioenplek te geven. Donderdag is mijn moeder er meestal ook bij, en als mijn instructeur dan zoals altijd na de les even bij de ouders gaat kletsen brengt hij het vast ter sprake bij mijn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:11

Zou mooi zijn! Hopelijk is hij er nog donderdag, ik duim erg hard voor jou en hem!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:13

Lianne schreef:
Zou mooi zijn! Hopelijk is hij er nog donderdag, ik duim erg hard voor jou en hem!

Heel erg bedankt, ik hoop ook echt met heel mijn hart dat hij er nog staat, ik zou echt ontroostbaar zijn zou hij vlak van tevoren ineens weg zijn..

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:30

Mijn vorige paard was mijn ex lievelings manege paard. Ik heb haar gekocht toen ze 18 was. Ik wilde rustiger gaan staan met haar dus heb haar meegenomen waar we rustig stonden en waar ze de wei op kon.
Eenmaal daar merkte ik dat je oude bomen niet moet verplaatsen. Paard kon niet buiten staan want snapte gras eten niet en liep heel de dag op en neer. Dat werd met de tijd wel iets beter maar het bleef slecht. Daarna kreeg ze een peesblesure die er al een langere tijd zat te irriteren en dat is nooit goed gekomen. Mijn paard is op het laatst misschien nog wel even happy geweest maar achteraf had ik het niet moeten doen. Ik was zo verliefd en wilde haar een beter leven geven maar ik heb haar uit haar "comfort" zone gehaald dus of dat gelukt is blijft een vraag. Denk hier goed over na, ik had achteraf voor dat geld beter wat anders kunnen kopen maar wist ik veel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:39

Mijn oude dame heeft 23 jaar op dezelfde manege gestaan en is bij ons in een outdoor, all weather pony verandert zonder probleem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:02

Zwerte schreef:
Ik zou zelf zo'n paard nooit laten keuren. Je weet eigenlijk al dat hij afgekeurd gaat worden, het is niet alsof je hem dan laat staan toch? Ipv een gewone keuring zou ik dan eerder die rug laten nakijken, dat lijkt me het grootste risico hier.

Dat benoemde ik dus zelf ook al ;)
Het gaat ook niet om het 'goedkeuren', het gaat erom dat je weet wat de klachten zijn er waar je tegenaan gaat lopen de komende jaren. Noem het een keuring, noem het een bezoek van de dierenarts, om het even. Ik zou laten kijken iig.

Rontgenologisch keuren heeft geen zin, zijn gewrichten zijn echt niet goed meer.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:07

een keuring zou ik idd ook doen, gewoon om te weten waar je tegenaan gaat lopen :-). zo'n paardje nog een goed thuis geven <3 , super, als ik ruimte had dan hadden er ook nog wat bij gekomen vrees ik ;-).
wat altijd goed is om hem recht te richten met grondwerk ( zie fb marijke de jong) en osteopaat loop ik helemaal mee weg, ik heb daar zo'n superervaring mee ( mits een goede ;-) ) en heeft bij een van mijn paarden wonderen verricht.
ik ben heel benieuwd, hopelijk zien we nog foto's en horen we nog van de manegekanjer. Deze paarden verdienen in mijn ogen grootst mogelijk respect en de mooiste oude dag .... <3

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 15:07

Marlou_ schreef:
Mijn vorige paard was mijn ex lievelings manege paard. Ik heb haar gekocht toen ze 18 was. Ik wilde rustiger gaan staan met haar dus heb haar meegenomen waar we rustig stonden en waar ze de wei op kon.
Eenmaal daar merkte ik dat je oude bomen niet moet verplaatsen. Paard kon niet buiten staan want snapte gras eten niet en liep heel de dag op en neer. Dat werd met de tijd wel iets beter maar het bleef slecht. Daarna kreeg ze een peesblesure die er al een langere tijd zat te irriteren en dat is nooit goed gekomen. Mijn paard is op het laatst misschien nog wel even happy geweest maar achteraf had ik het niet moeten doen. Ik was zo verliefd en wilde haar een beter leven geven maar ik heb haar uit haar "comfort" zone gehaald dus of dat gelukt is blijft een vraag. Denk hier goed over na, ik had achteraf voor dat geld beter wat anders kunnen kopen maar wist ik veel.

Hier ben ik ook wel een beetje bang voor ja.. Ik haal hem toch van zijn vertrouwde plek weg.. Maar ik ben ook bang dat hij sowieso niet lang meer op de manege blijft staan hoe het er nu uitziet..

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 15:12

liekensancho schreef:
een keuring zou ik idd ook doen, gewoon om te weten waar je tegenaan gaat lopen :-). zo'n paardje nog een goed thuis geven <3 , super, als ik ruimte had dan hadden er ook nog wat bij gekomen vrees ik ;-).
wat altijd goed is om hem recht te richten met grondwerk ( zie fb marijke de jong) en osteopaat loop ik helemaal mee weg, ik heb daar zo'n superervaring mee ( mits een goede ;-) ) en heeft bij een van mijn paarden wonderen verricht.
ik ben heel benieuwd, hopelijk zien we nog foto's en horen we nog van de manegekanjer. Deze paarden verdienen in mijn ogen grootst mogelijk respect en de mooiste oude dag .... <3

Rechtrichten vind ik ook heel belangrijk, doe ik met mijn eigen paardje ook en zal vast helpen bij het soepel maken van de rug en benen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:16

Hoe lang staat hij al op de manege en hoe zijn de omstandigheden bij de manege waar je rijdt? Komen de paarden wel eens op de wei?

Ik denk dat op het moment dat je zo'n beestje bij jongere dieren in de wei zet hij automatisch wel gras gaat eten, dat zit er instinctief wel redelijk in gebakken. Een paard dat geboren is op een manege en nooit een weiland gezien heeft is misschien een ander verhaal..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:30

Marlou wat jammer!
Ik heb die ervaring niet. Ons manegepaard kwam nooit op de wei en stond behalve de lessen altijd op stal.
Zij genoot van de wei en later samen lopen met mijn andere 2 paarden.
Je merkte wel dat ze wei niet kende want ze wilde altijd na een paar uur weer op stal. Ik had haar op een pensionstal staan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:42

Simodi herkenbaar ja, af en toe een hapje gras eten en dan werd ze weer onrustig en zenuwachtig. Echt zielig.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar de omstandigheden van het paard nu. Ik denk dat het wel anders is als ze af en toe al buiten komen en ze snappen dat je gras kunt eten. Denk dat dat de helft scheelt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:44

MIjn pony kende ook de wei niet, stond 23/7 op een box voor de 18 voorgaande jaren en dan 1 uurtje per dag eruit om te werken. De eerste 4 jaar van zijn leven ken ik niet, hij was 4 en ik 11 toen hij op de manege kwam en hij was 22 toen hij naar mij toe kwam.

Vanaf dag 1 bij mij 24/7 buiten met schuilstal (en dekens) en dat heeft hij wonderwel goed opgepakt.
Sterker nog, als hij nu een keer in een box komt te staan, wil hij niet eten en alleen maar eruit!

Dat is dus wel echt per paard verschillend.

Heb ook wel slapeloze nachten gehad of het wel goed zou gaan hoor, maar aangezien ik in het laatste jaar voor hij met pensioen mocht naar de andere kant van het land was verhuisd, was hem op de manege laten maar dan in een pensionstal ipv een manegestal geen optie.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:18

LaScar schreef:
Lianne schreef:

Heel erg bedankt, ik hoop ook echt met heel mijn hart dat hij er nog staat, ik zou echt ontroostbaar zijn zou hij vlak van tevoren ineens weg zijn..

Waarom bel je dan gewoon niet even naar de manege? Of hij er nog zal staan donderdag en wat voor mogelijkheden er zijn tot koop/pensioen? Dat gedoe van constant wachten is ook niets. Straks wacht je te lang en is het paard weg/dood.

Je klinkt wel heel verstandig voor je leeftijd, maar ondanks dat heb ik het idee dat dit iets is wat niet gaat gebeuren, want je zit er niet echt bovenop. Zowel met je ouders als de manege niet, want beide zijn nog helemaal niet echt ingelicht. Dan zitten er nog haken en ogen aan het financiële plaatje. Volgens mij is het meer dromen over dat het kan gebeuren dan iets wat daadwerkelijk gaat gebeuren.

Zou mooi zijn als het wel lukt en dat hoop ik dan ook, maar heb wel zo twijfels of het inderdaad gaat gebeuren/lukken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:10

Marlou_ schreef:

Jammer dat het zo gelopen is.

Mijn ervaring is echter heel anders. Ik heb een tijd meegewerkt in een opvang voor oude manegepaarden. In totaal hebben we meer dan 40 ex-manegepaarden herplaatst. Deze paarden leefden stuk voor stuk op!

We hebben in die vier jaar tijd en op die 40 paarden, maar één paard gehad dat niet kon wennen: een 36-jarig manegepaard dat zijn hele leven in de manege had doorgebracht. Uiteindelijk is dit dankzij de manege super opgelost, zijn oude ponyvriend van in de manege (toen ook al dik 25 jaar oud) mocht mee op pensioen. Géén getreur meer, het 36 jarige paard leefde helemaal op en was dolblij met het terugzien van zijn maatje.

Hier dus geen negatieve ervaringen met het uit de comfortzone halen, integendeel vaak heel gelukkige paarden die ondanks hun hoogbejaarde leeftijd enorm opbloeien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:19

Niet om je topic te vervuilen TS! Maar om te tonen dat ex-manegepony's vaak wel echt kunnen genieten van een pensioen.

Nog wat foto's van allemaal ex-manegepaarden na hun verhuis van de manege. We genoten elke keer opnieuw van die blije koppies op de wei :) zeker als je ziet dat ze in het begin zo stram en stijf zijn en na enkele weken weer een galopje door de wei wagen.

De paarden en pony's op de foto's zijn wel allemaal hoogbejaard (meesten zijn 30+).

Vrolijk meisje! Dit pony'tje was 32 toen ze op pensioen kwam en moest je zelfs gaan vangen, ze wou niet meer 's nachts de stal inkomen :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze kanjer van 36 jaar met zijn ponyvriend <3 helaas ondertussen beiden ingeslapen

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:05

Wat mooi dat jullie dat doen! ik denk idd wel dat paarden hun maatjes kunnen gaan missen en daar op reageren. Het ene paard is daar gevoeliger voor dan de andere..

TS: je denkt er goed over na, persoonlijk denk ik als de aanschaf kosten niet te hoog zijn dat je er gewoon voor moet gaan. {mits met toestemming van je ouders uiteraard}
Want naar de slager brengen kan altijd nog als het echt niet gaat..
Maar de kosten kun je opsplitsen..{aanschaffen, rust, ostheopaat, zadel} en zo kun je stap voor stap kijken wat je investeert en wat je volgende stap is.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:07

Ik zou het ook doen. Ik ken een paard die nu in de 30 is, en is ook ooit manegepaard geweest. Super lief en aanhankelijke pony nog steeds!

Heel veel succes. Zal voor je duimen!