Zwerte schreef:Ik zou zelf zo'n paard nooit laten keuren. Je weet eigenlijk al dat hij afgekeurd gaat worden, het is niet alsof je hem dan laat staan toch? Ipv een gewone keuring zou ik dan eerder die rug laten nakijken, dat lijkt me het grootste risico hier.
Een klinische keuring heb je al verrekte weinig aan, is een momentopname die weinig zegt over wat er verder binnenin fout gaat. Rontgen is voor zover ik weet (ben geen expert, kan hier fout zitten!) voornamelijk de benen en kost honderden euros. En waarvoor? Wat doe je als daar problemen uit komen? Je weet al dat hij niet goed meer is dus ik zie niet goed de meerwaarde van een keuring.
Ik heb de mijne dus laten onderzoeken na de koop. Wat er mis was zijn we gaan behandelen. Als er uit was gekomen dat er veel te veel mis was, had ik hem zelf naar de slacht gebracht of laten inslapen.
Ik denk dus dat het afhangt van je doel met dit paard. Wil je nog een recreatief bruikbaar paardje hebben, dan kan een keuring zinvol zijn omdat je hem kan laten staan als het te erg blijkt te zijn. Maar wil je hem sowieso een pensioen geven, dan is het imo verspilt geld en kan je dat beter besteden aan de zorg als je hem hebt.
Dat is een heel goed punt, nee ik vind het echt het belangrijkst dat ik hem een fijn pensioen kan geven, met veel aandacht en hier en daar misschien lekker een buitenritje.
Ik denk dat het dan inderdaad het beste is als we een dierenarts naar zijn rug laten kijken. Heel erg bedankt voor je bericht!