Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:15

Collie2008 schreef:
Ik vind vaak juist dat mensen overdreven geld wegbrengen naar hun paard vooral met dierenartsen, magnetiseurs, zadels, hdonopleggers, osteo's etc.

Wil niet zeggen dat behandelen zinloos is (aalthans voor mij de osteo rn da dan) maar om ieder wondje kreupel loopje etc wordt een dierenarts ingevlogen.

Ik vertrouw eerst op mn nuchtere ik.

Tandarts vind ik jaarlijks wel belangrijk

ik ben het wel met je eens maar toch ook niet, mijn paard heeft het echt nodig om door een oateo behandeld te worden en ook om een goed passend zadel te hebben! En een goed passend zadel mag voor mij best wat extra's kosten als ik daar door weet dat ze minder last heeft van de rug!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:55

Sinds ik bijhoud wat mijn paard per maand kost...
Het loopt de spuigaten uit.
Momenteel studeer ik nog maar daarna wil ik uit huis en financieel onafhankelijk zijn.
Als mijn uitgavenpatroon blijft zoals het nu is gaat dat gewoonweg niet lukken met een HBO start salaris.
Ik heb een afspraak met mezelf gemaakt 'neem het er dit jaar nog even van'.
Wedstrijden rijden, 'extraatjes' zoals preventieve behandelingen en spullen die wel mooi zijn maar ik eigenlijk niet nodig heb.
Volgend jaar is het afgelopen. Paard kwam altijd op 1 en dan blijft zo, maar de extraatjes zijn straks voor mij, om voor mezelf te sparen en spullen voor mezelf te kopen.
Ik stel een budget vast op 400,- voor paard gerelateerde uitgaven: stalling, sparen en dingen die écht nodig zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:21

Snorlex schreef:
Sinds ik bijhoud wat mijn paard per maand kost...
Het loopt de spuigaten uit.
Momenteel studeer ik nog maar daarna wil ik uit huis en financieel onafhankelijk zijn.
Als mijn uitgavenpatroon blijft zoals het nu is gaat dat gewoonweg niet lukken met een HBO start salaris.
Ik heb een afspraak met mezelf gemaakt 'neem het er dit jaar nog even van'.
Wedstrijden rijden, 'extraatjes' zoals preventieve behandelingen en spullen die wel mooi zijn maar ik eigenlijk niet nodig heb.
Volgend jaar is het afgelopen. Paard kwam altijd op 1 en dan blijft zo, maar de extraatjes zijn straks voor mij, om voor mezelf te sparen en spullen voor mezelf te kopen.
Ik stel een budget vast op 400,- voor paard gerelateerde uitgaven: stalling, sparen en dingen die écht nodig zijn.

Het ligt er voor een heel belangrijk deel aan welke eisen je stelt en in welke omgeving je woont (of gaat wonen).
Als je per se hartje A'dam wil wonen, gaat je dat niet eens bij benadering lukken; ga je ergens in landelijk gebied zitten waar meer stallingsaanbod dan vraag is, dan redt je het fluitend.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:09

Ik zit nu iedere maand >550.

Het wegvallen van de wedstrijden, wekelijkse lessen (springen en dressuur) en dure hebbedingetjes zullen een hoop schelen.
Mocht ik naar de randstad moeten verhuizen zal de binnenbak wel verdwijnen. :')
Maargoed, ik woon in het noorden en heb geen verhuis plannen (behalve uit huis gaan).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:43

Binnenbakken zijn hier anders in overvloed hoor :+ Het is met met een vergrootglas zoeken naar een beetje weiland ;(

danoesje

Re: Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:35

Nikass, en dan heb je weiland, is het zeiknat omdat we n rotwinter hadden :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:43

danoesje schreef:

Dat heeft weinig met een zeikwinter te maken maar alles met het waterbeheer. Dat hoort erbij als je beneden de zeespiegel woont.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:07

Ik vind ook dat sommige mensen om de haverklap de dierenarts op laten draven, en ik vind dat complete onzin.

Zelf ben ik pas 16 jaar oud en dus verzorgen mijn ouders het financiële gedeelde van mijn jongste sportpaard. Zelf ben ik verantwoordelijk voor het kostenplaatje van mijn pony merrie. Gelukkig is alles van de stalling nu gedekt met dank aan mijn twee leasers die haar beide 2 keer per week rijden, (ik pas zelf ook niet meer goed op mijn pony) en zo nu en dan komt de hoefsmid. Ze staat sinds enkele weken weer blootvoets, eerder had ze voor ijzers omdat ze een scheur in haar hoef had wie ik dicht wilde hebben om eventuele infectie's en dergelijke binnen in die scheur te voorkomen, ijzers zijn helaas wel vrij duur en daarom zijn ze er nu weer onderuit ik vind het ook zo'n onzin als mensen hun paarden op ijzers laten staan terwijl te paarden het helemaal niet nodig hebben gewoon omdat het er 'chique' uitziet.
Laatst is mijn pony ook nog bij de tandarts geweest omdat ze haken aan haar tanden had (ze pakte vast op links tijdens het rijden), maar daarvoor is ze al zeker 2 á 3 jaar niet meer bij de tandarts geweest, ik vind gewoon als je je paard kent dan merk je vanzelf of het gedrag veranderd. En als het gedrag veranderd moet je, vind ik, opzoek naar een oorzaak.
En moet ik dan mijn 14 jarige pony met artrose in de achterbenen verkopen? Omdat als mijn leasers weggaan dat ik het dan nog een half jaar rond kan krijgen? Nee, dat zie ik dan wel weer. Dan ga ik wel meer werken oid, ik leef in het nu en ik leef niet volgend jaar. Ik zou het me nooit vergeven als mijn pony verkeerd terecht komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:39

ikke schreef:
danoesje schreef:

Dat heeft weinig met een zeikwinter te maken maar alles met het waterbeheer. Dat hoort erbij als je beneden de zeespiegel woont.

Kom ze dat hier maar even uitleggen ;)

Snorlex: ik zou als ik jou was hoe dan ook NIET je paard naar de randstad verhuizen.

Off topic: ben jij een pokémon? :+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:52

Ben ik niet van plan Nikass maar het banen-aanbod in mijn branche is daar wel een stuk groter...

En off topic: ja ik ben een pokémon :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:59

Nikass schreef:
ikke schreef:

Kom ze dat hier maar even uitleggen ;)

Nee, dat zal ik jou even uitleggen: je wil de waterstand zo hoog mogelijk hebben om inklinken van de grond te voorkomen of op z'n minst te beperken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:07

Ik vind dat je een paard of welk levend wezen dan ook alles moet kunnen geven wat die nodig heeft om gezond en happy te zijn. Ik heb geen limit aan wat ik uit zou geven aan mijn paard, wel kijk ik naar overlevingskansen en vooral welzijn bij medische beslissingen. In de dagelijkse verzorging bezuinig ik ook nergens op. Ik geef het liever uit aan mijn dieren dan aan andere dingen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:10

De pokemon is met een a :P

Maar wat heeft een paard dan nodig om gezond en happy te zijn, Jessix? Want je kunt echt tot in het oneindige doorredeneren. Wat misschien heeft hij wel hier pijn, of daar pijn, of is er ergens een nog beter zadel te koop... waar ligt de grens?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:16

Sheran schreef:
De pokemon is met een a :P

Maar wat heeft een paard dan nodig om gezond en happy te zijn, Jessix? Want je kunt echt tot in het oneindige doorredeneren. Wat misschien heeft hij wel hier pijn, of daar pijn, of is er ergens een nog beter zadel te koop... waar ligt de grens?

Ik ben geëvolueerd :))

De grens is lastig aan te geven.
Nu geef ik geld uit omdat het kan. Alles net iets luxer, net iets mooier, net iets vaker :')
Als straks mijn gouden tijden voorbij zijn -O- haha neem ik 'ongemak/gezondheid' als graadmeter.
Zelf goed opletten en je paard leren kennen.
Natuurlijk komt de zadelmaker als ik merk dat de ligging is veranderd.
Natuurlijk komt de tandarts als ik merk dat ze weer proppen (diastase) gaat maken.
Maar dat nieuwe hoofdstel omdat het bakstuk kapot is? Nee, dat doe ik niet meer. Ga wel naar de schoenmaker.
Wedstrijden rijden? Is leuk maar moet niet. Net als 4-kant op ijzers (bij mijn paard).