brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:04

nou mijn paard is niet ziek of zwak. Gewoon een veelvraat die door blijft eten tot ze erbij neervalt en een paard wat haar rust alleen krijgt van de uurtjes op stal.
Geen stal gebreken, geen verveling
, niet zielig gewoon haar behoefte.

Werkt dat 24/7 voor jouw paard wel? Toppie! Voor die van mij niet en dathoeft wat mij betreft ook niet
Ze staat schoon krijgt dagelijks heeel veel aandacht van mens EN paard en krijgt voldoende beweging.

Er is namelijk nog een wereld van verschil tussen 24/7 binnen en 24/7 buiten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:07

Dat niet alle paarden 24/7 buiten kunnen is echt kul, met de nodige zorg en aanpassingen kunnen ze dat allemaal. Maar paarden zijn gewoontedieren, als ze bekend zijn met op stal staan lijkt me daar weinig mis mee. Een misvatting die ik hier wel meerdere keren voorbij zie komen is kudde's van 20 - 30 paarden, in de natuur bestaat een kudde echt niet uit meer dan 10 - 15 paarden, dat is zelfs al veel...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:14

Ik had het ook niet over ziek en zwak, maar toch bedankt..
Het zijn maar voorbeelden, nogmaals, een beetje nuance doet niemand kwaad.

Mijn veelvraat blijft ook eten tot ze er bij neervalt, gok dat 80% in die categorie valt, wat heeft dat er mee te maken?

Anyway, ik dacht de eerste weken ook dat het niks voor haar was en dat ze weg zou kwijnen van ellende, ze leek het maar niks te vinden en moest echt wennen. Maar paarden blijken echt gewoonte dieren, want na een tijdje bloeide ze helemaal op en vond het fantastisch, terug naar de pensionstal daarna weer hetzelfde, de eerste weken een teleurgesteld paard maar ook dat went weer.

Vertel alleen maar mijn beleving, wil niemand 24/7 opdringen, ik sta het zelf ook niet meer.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:21

Caily schreef:
Dat niet alle paarden 24/7 buiten kunnen is echt kul, met de nodige zorg en aanpassingen kunnen ze dat allemaal. Maar paarden zijn gewoontedieren, als ze bekend zijn met op stal staan lijkt me daar weinig mis mee. Een misvatting die ik hier wel meerdere keren voorbij zie komen is kudde's van 20 - 30 paarden, in de natuur bestaat een kudde echt niet uit meer dan 10 - 15 paarden, dat is zelfs al veel...

Ja waar, in het wild is alles anders.

Heb ik een aantal post geleden al gezegd.

Lekker doen waar jij je goed bij voelt. Doe ik ook.

Willl65

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:23

Hoefbevangen en of slokdarmverstopping zit ik niet op te wachten. Ik heb het soort wat er niet goed tegen kan dat dooreten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:30

Mijn mening is dat alle jonge, gezonde paarden prima 24/7 buiten kunnen. Uiteraard wel met onbeperkt ruwvoer, voldoende schuilmogelijkheden, géén deken en in een goed gevormde kudde. Ook moeten ze droog kunnen staan: 24/7 tot hun knieën in de modder is het natuurlijk ook niet.

Bij ons op stal zie ik dat zelfs oudere paarden prima kunnen wennen aan dit leven, ze worden blijer, laten zichzelf meer zien en worden fitter.

Ik denk dat veel mensen hun paarden nog erg vermenselijken ''lekker warm in zijn stalletje in plaats van in de vrieskou'', dit is echter hoe wij denken, niet hoe paarden denken. Ook denk ik dat het risico van het leven in een kudde voor veel mensen een behoorlijke drempel is, en ja, ze hebben wel eens wondjes, waarschijnlijk meer dan wanneer ze op stal staan, maar dit zijn vooral wondjes van ruw spelen.

Voor mij in ieder geval nooit meer een stal, als ik zie hoe mijn paard opgeknapt is sinds hij altijd buiten staat doe ik hem dat echt niet meer aan. Van een afgesloten, sloom en ongelukkig paard is het nu een paard wat de hele dag door met verschillende paarden aan het klieren en spelen is, hij is open en laat zien wie hij is, wanneer hij het ergens niet mee eens is en hij is lang zo sloom niet meer.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:43

harstikke goed dat jouw paard van sloom en ongelukkig naar blij en energievol is gegaan! Je hebt naar je paard gekeken en heeft datgene gegeven wat het nodig had.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:44

Willl65 schreef:
Hoefbevangen en of slokdarmverstopping zit ik niet op te wachten. Ik heb het soort wat er niet goed tegen kan dat dooreten

Maar dan doel jij op 24/7 op gras, daar heb ik het nooit over gehad.
Mijne is ooit hoefbevangen geweest en zou dat ook nooit kunnen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:45

tita schreef:
Wat een ongeleid poedersuiker om te lezen, zorg voor fatsoenlijk zinsopbouw.
En verder compleet uit zijn verband gerukt niet meer van toepassing.
Nutteloos

_O- Droog haha. Maar wel waar.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:58

Vesceron schreef:
Willl65 schreef:

Maar dan doel jij op 24/7 op gras, daar heb ik het nooit over gehad.
Mijne is ooit hoefbevangen geweest en zou dat ook nooit kunnen

Ik bedoel 24/7 buiten metonbeperkt eten.

Eris echter nog meer. Mijn paard zal nooit een schuil mogelijkheid delen met andere paarden. Zij staat altijd op afstand van de kudde. Rust heeft ze niet.

Ik ben tevree hoe het nu geregeld is voor mijn paard en zij heeft het duidelijk ook naar haar zin.
Al goed eind goed.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:43

Ik had deze brief ook al op fb gezien en ondanks dat ik geen ‘traditioneel paardenmens’ ben, viel de brief bij mij ook in het verkeerde keelgat.
Het is al eerder aangehaald in het topic, de tunnelvisie die sommige mensen hebben is vermoeiend. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Wij leven niet meer in het wild en menig paard (inclusief de mijne) zou er nu niet meer zijn als dat wel het geval was.

Ik heb moeite met mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is en soms dingen willen proberen. En die mensen zijn er ook, de ‘verstokte naturals’.
Ik ken een paddock paradise waar de paarden fijn 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer, super fijne plek. Het merendeel van deze paarden wordt echter niet bereden (keuze eigenaar, geen fysieke belemmeringen). Veel van deze paarden hebben mijn inziens obesitas. Maar dat is niet zielig? Want ze staan immers buiten? Een enkeling gebruikt een grasmasker.
Van de zomer komen dan ook vaker foto’s voorbij van paarden die in het gras liggen door coma vreten en eruit zien alsof ze dood zijn. Met dan een ondertiteling erbij dat dit een paardenparadijs is. Persoonlijk vind ik dit net zo storend als de andere kant van het verhaal. Deze PP is een goede plek, maar doordat veel eigenaren een tunnelvisie erop na houden, hebben ze een te dik paard. Ongezond.

Ik wil hiermee aangeven dat het niet zo zwart-wit is.
Ikzelf kijk naar mijn eigen paard en onze (onze ja, we zijn een team en een sportief doel wordt aangepast op mijn paard haar kwaliteit en kunnen) doelstellingen. Mijn merrie (PPID, 30 jaar) staat 24/7 buiten met een dikke deken. Extra hooi heeft geen zin ivm haar gebit, ze krijgt genoeg bijvoer (pulp). Ik rijd nog met haar omdat ze het fysiek aankan en ze dat heel graag wilt (nee ik ben geen paardenfluisteraar, ik ken mijn eigen paard gewoon goed genoeg). Mocht ik nu geld hebben voor een 2e paard, dan komt er een endurance geschikt paard die daarom ook ijzers krijgt. Voorkeur voor geen ijzers, maar in mijn omgeving anders niet te doen. Verstokte naturals zullen dat afkeuren. Genoeg paarden die het echter leuk vinden om een sportief doel te hebben en daarvoor te trainen!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:51

Kuggur schreef:
Ik krijg altijd jeuk in m´n liezen* van zulke stukjes. Brrr.

*met dank aan Youp van het Hek.

Dit. En dit is helemaal niet door een paard geschreven, maar door een mens. Brrr

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:02

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat maam jij een verschikkelijk goed statement zeg!! Chapeau! Ik vind het erg leuk om te lezen! Zo zouden meer mensen moeten denken ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:00

Caily schreef:

Over het algemeen ben ik het toch vaakst jou eens, maar in dit geval niet...
Er zijn echt paarden die beter een poosje op stal kunnen staan...
Let wel! Ik zeg een poosje... niet 23/7.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:39

BrittS schreef:
Mijn mening is dat alle jonge, gezonde paarden prima 24/7 buiten kunnen. Uiteraard wel met onbeperkt ruwvoer, voldoende schuilmogelijkheden, géén deken en in een goed gevormde kudde. Ook moeten ze droog kunnen staan: 24/7 tot hun knieën in de modder is het natuurlijk ook niet.

Bij ons op stal zie ik dat zelfs oudere paarden prima kunnen wennen aan dit leven, ze worden blijer, laten zichzelf meer zien en worden fitter.

Ik denk dat veel mensen hun paarden nog erg vermenselijken ''lekker warm in zijn stalletje in plaats van in de vrieskou'', dit is echter hoe wij denken, niet hoe paarden denken. Ook denk ik dat het risico van het leven in een kudde voor veel mensen een behoorlijke drempel is, en ja, ze hebben wel eens wondjes, waarschijnlijk meer dan wanneer ze op stal staan, maar dit zijn vooral wondjes van ruw spelen.

Voor mij in ieder geval nooit meer een stal, als ik zie hoe mijn paard opgeknapt is sinds hij altijd buiten staat doe ik hem dat echt niet meer aan. Van een afgesloten, sloom en ongelukkig paard is het nu een paard wat de hele dag door met verschillende paarden aan het klieren en spelen is, hij is open en laat zien wie hij is, wanneer hij het ergens niet mee eens is en hij is lang zo sloom niet meer.

:j :j :j :j
Paarden horen gewoon buiten, dat zou toch altijd het startpunt moeten zijn. Je wilt toch tegemoet komen aan de natuur van het dier. Waarom zou het uitgangspunt een stal moeten zijn dat is toch vreemd? Zo komen we toch nooit waar we wezen willen? De meeste eigenaren van gezonde paarden die meer op stal staan dan buiten, en dat zijn er verdraaid veel (een hoger percentage dan die " naturals", dus hou aub op met de rollen om te draaien), zijn echt niet zo bewust bezig hoor met wat nu echt het beste is voor het paard. Vaak denken ze van wel... Er staan nog steeds veel te veel paarden op stal. Daar zouden alle forumleden tegen in opstand moeten komen en dan inderdaad helemaal aan de kant van de "naturals" moeten staan, zodat je hopelijk ergens in het midden eindigt, nuanceren kant altijd nog. Nu zitten we nog veel te veel aan die andere kant.
Het uitgangspunt voor ieder gezond paard zou moeten zijn:
- in een stabiele/vaste grote of kleine kudde, waar je paard zich het beste ontplooit; en niet alles bij elkaar gooien maar inderdaad bewust samenstellen. Kijk wat werkt en wat niet.
- met voldoende schuilgelegenheid, eventueel schuilstal als je denkt dat het voor je paard belangrijk is om ook binnen te kunnen staan
- met voldoende ruwvoer, arm ruwvoer in een slowfeeder voor snel dik wordende paarden en rijk ruwvoer en eventueel bijvoer voor paarden die snel te dun worden
- in een ruim weiland met strookbegrazing indien nodig en als het kan speciaal paardengras
- of op een ruime paddock met voldoende (arm) ruwvoer tegen verveling; eventueel een paar uur per dag op gras of een goed georganiseerde paddock paradise; de ultieme plek voor een hoefbevangen paard.
- met voldoende plekken waar ze droog kunnen staan
- in principe zonder deken en als t niet anders kan, met (altijd beter dan in een stal zetten)
- bij voorkeur zonder ijzers ivm beschadiging andere paarden in de kudde
- bij mok niet meteen modder de schuld geven; stress van verandering is bijvoorbeeld bij mijn paard een factor
- idem bij wondjes, er ontstaan over het algemeen meer problemen van op stal staan dan onder de juiste omstandigheden buiten
- jezelf iets minder belangrijk vinden en het welzijn van je paard voorop stellen

Vosje je brief is een prima uitgangspunt en het is heel goed dat het discussie op gang brengt, dat is namelijk het begin van verandering en bewustwording.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:13

Allemaal leuk die ideaalplaatjes maar compleet niet haalbaar. Mensen wisselen van stal komen nieuwe paarden bij dus een stabiele groep word lastig. En een groep samenstellen betekend dat pensionhouders mensen moeten weigeren als hun paard er niet bij zou passen.
klinkt allemaal heel mooi. Maar is voor de meeste pensionhouders niet haalbaar.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:25

Ik sta ergens waar t allemaal mogelijk is en ik denk dat dit niet het enige plekje in Nederland is.. De stalbeheerder denkt altijd in oplossingen. En we proberen eerst van alles. Het introduceren in de kudde gaat heel geleidelijk. Laatst paste een ruin ondanks dat niet in de gemengde kudde. De stalbeheerder is vervolgens een ruinenkudde gaan samenstellen, waar de kans van slagen voor die ruin groter was. Alles draait ook om de vraag. Als iedereen maar berust in stallen en er bij voorbaat van uit gaat dat het niet haalbaar is, dan verandert er nooit iets en je zal dan inderdaad de perfecte plek voor jouw paard niet vinden. Hoe meer vraag er komt hoe meer stalhouders hier op in zullen gaan spelen op termijn. Wij zijn verantwoordelijk voor die vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:39

Leuke brief +:)+

Weliswaar vind je er een erg uitgesproken visie in terug, waar ik me theoretisch wel in kan vinden, maar in de praktijk is het maar zelden zo zwart-wit.

Paarden zijn in eerste instantie, echt boven alles, gewoontedieren. Als een veulen nooit beter heeft gekend dan het traditionele stal-leventje, alles inbegrepen, en je gaat datzelfde paard op zijn 15e plots een totaal ander leven bieden, dan lukt dat niet altijd. Zelfs niet als je het stapje voor stapje doet.

Sommige paarden passen zich snel aan, anderen helemaal nooit. Er zijn vast bokkers genoeg die begrijpen wat ik bedoel. Hebben jaren geprobeerd hun paard 'om te switchen', zonder succes.

Je moet als eigenaar zelf zien hoe ver je kan gaan. Bv. zonder deken zetten, is prima haalbaar. Zorgen voor contact met soortgenootjes ook. Enige weidegang is altijd beter dan geen weidegang enzovoort.

De meest ideale situatie is natuurlijk dat je een veulen zelf kan opvoeden, dan kan je vanaf dag 1 de juiste keuzes maken :) in dat geval ben ik het heel erg eens met de natuurlijke visie.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:47

BrittS schreef:

Danku _/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:34

Ach, ik ga gewoon mij gang. In het begin kreeg ik wel opmerkingen dat ik mijn paarden de vernieling in zou helpen met 24/7 buiten, krachtvoer- deken- ijzer- boom- en bitloos. En dan ook nog eens natuurlijk bekappen en hoefschoenen! Jaja ik heb het gehele pakket! 8-)

Nu krijg ik juist steeds vaker de opmerking: "goh die van jou mankeren eigenlijk nooit wat he?" En vanuit dat punt krijgen mensen dan toch wel interesse. :j

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:44

stvieee schreef:
BrittS schreef:

Danku _/-\o_

Ik ben het volledig met je eens! (hoewel je elk paard als individu moet bekijken uiteraard)

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:45

Gypsy schreef:
Ach, ik ga gewoon mij gang. In het begin kreeg ik wel opmerkingen dat ik mijn paarden de vernieling in zou helpen met 24/7 buiten, krachtvoer- deken- ijzer- boom- en bitloos. En dan ook nog eens natuurlijk bekappen en hoefschoenen! Jaja ik heb het gehele pakket! 8-)

Nu krijg ik juist steeds vaker de opmerking: "goh die van jou mankeren eigenlijk nooit wat he?" En vanuit dat punt krijgen mensen dan toch wel interesse. :j

:D same here, gaat super!

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:48

paulinebes schreef:
Ik sta ergens waar t allemaal mogelijk is en ik denk dat dit niet het enige plekje in Nederland is.. De stalbeheerder denkt altijd in oplossingen. En we proberen eerst van alles. Het introduceren in de kudde gaat heel geleidelijk. Laatst paste een ruin ondanks dat niet in de gemengde kudde. De stalbeheerder is vervolgens een ruinenkudde gaan samenstellen, waar de kans van slagen voor die ruin groter was. Alles draait ook om de vraag. Als iedereen maar berust in stallen en er bij voorbaat van uit gaat dat het niet haalbaar is, dan verandert er nooit iets en je zal dan inderdaad de perfecte plek voor jouw paard niet vinden. Hoe meer vraag er komt hoe meer stalhouders hier op in zullen gaan spelen op termijn. Wij zijn verantwoordelijk voor die vraag.

Precies, als je echt wilt, kan er een heleboel. En het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod...Ik kreeg een aanbieding voor een nieuw op te zetten PP. Die vrouw had allerlei mooie plannen maar totaal geen geinteresseerden, heel bizar!

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:50

paulinebes schreef:
BrittS schreef:

:j :j :j :j
Paarden horen gewoon buiten, dat zou toch altijd het startpunt moeten zijn. Je wilt toch tegemoet komen aan de natuur van het dier. Waarom zou het uitgangspunt een stal moeten zijn dat is toch vreemd? Zo komen we toch nooit waar we wezen willen? De meeste eigenaren van gezonde paarden die meer op stal staan dan buiten, en dat zijn er verdraaid veel (een hoger percentage dan die " naturals", dus hou aub op met de rollen om te draaien), zijn echt niet zo bewust bezig hoor met wat nu echt het beste is voor het paard. Vaak denken ze van wel... Er staan nog steeds veel te veel paarden op stal. Daar zouden alle forumleden tegen in opstand moeten komen en dan inderdaad helemaal aan de kant van de "naturals" moeten staan, zodat je hopelijk ergens in het midden eindigt, nuanceren kant altijd nog. Nu zitten we nog veel te veel aan die andere kant.
Het uitgangspunt voor ieder gezond paard zou moeten zijn:
- in een stabiele/vaste grote of kleine kudde, waar je paard zich het beste ontplooit; en niet alles bij elkaar gooien maar inderdaad bewust samenstellen. Kijk wat werkt en wat niet.
- met voldoende schuilgelegenheid, eventueel schuilstal als je denkt dat het voor je paard belangrijk is om ook binnen te kunnen staan
- met voldoende ruwvoer, arm ruwvoer in een slowfeeder voor snel dik wordende paarden en rijk ruwvoer en eventueel bijvoer voor paarden die snel te dun worden
- in een ruim weiland met strookbegrazing indien nodig en als het kan speciaal paardengras
- of op een ruime paddock met voldoende (arm) ruwvoer tegen verveling; eventueel een paar uur per dag op gras of een goed georganiseerde paddock paradise; de ultieme plek voor een hoefbevangen paard.
- met voldoende plekken waar ze droog kunnen staan
- in principe zonder deken en als t niet anders kan, met (altijd beter dan in een stal zetten)
- bij voorkeur zonder ijzers ivm beschadiging andere paarden in de kudde
- bij mok niet meteen modder de schuld geven; stress van verandering is bijvoorbeeld bij mijn paard een factor
- idem bij wondjes, er ontstaan over het algemeen meer problemen van op stal staan dan onder de juiste omstandigheden buiten
- jezelf iets minder belangrijk vinden en het welzijn van je paard voorop stellen

Vosje je brief is een prima uitgangspunt en het is heel goed dat het discussie op gang brengt, dat is namelijk het begin van verandering en bewustwording.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik ben het volledig met jou eens, ik had het niet beter kunnen verwoorden!!!!

Vosje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:52

callum schreef:
Allemaal leuk die ideaalplaatjes maar compleet niet haalbaar. Mensen wisselen van stal komen nieuwe paarden bij dus een stabiele groep word lastig. En een groep samenstellen betekend dat pensionhouders mensen moeten weigeren als hun paard er niet bij zou passen.
klinkt allemaal heel mooi. Maar is voor de meeste pensionhouders niet haalbaar.

Tja als je alleen beren op de weg ziet, 'compleet niet haalbaar' vind ik een bijzonder startpunt