hoe leer ik het mezelf af?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:21

waarom zou ze haar inkomen moeten delen met ons? TS beweert dat ze genoeg inkomen heeft om een paard te kopen, onderhouden en ook nog mocht haar vriend wegvallen en er extra kosten bij komen. in dat geval kun je haar op haar woord geloven of niet.

en eerlijk, wat heeft het ermee te maken of ze recreatieruiter is of niet? ik snap dat je de instelling hebt dat een beginner misschien beter niet aan een eigen paard kan beginnen, maar als recreatieruiters dat ook beter maar niet kunnen doen, wat blijft er dan over? moet dan elke ruiter die geen wedstrijden wilt rijden maar geen paard nemen??? die snap ik niet helemaal.

daarnaast is het niet TS haar paard dus vind ik dat ook de eigenaar verantwoordelijk is. sterker nog, als ik een paard van een ander verzorg verwacht ik toch echt niet dat ik degene ben die een tandarts moet gaan betalen. dit is namelijk niet mijn paard. zadel bekostigen kan ik me nog wat bij voorstellen als ik de enige ben die er op rijd, maar of TS de enige is die de haf rijd weten we nu niet.

dus ik snap dat mensen ermee zitten dat TS dus problemen heeft en de haf een scheef gebit en slecht passend zadel maar we kunnen het niet allemaal op haar schuiven. ook de eigenaar is verantwoordelijk voor deze dieren.

PowerReiner schreef:
Je kan er dan toch voor kiezen je loon niet meer over te storten? Voor gezamelijke kosten kun je ook een aparte rekening openen. Ik ben al bijna 6 jaar samen met mijn vriend en hebben de financien nog steeds apart. Kan dus best. Alleen je moet een manier zien je vinden dit zachtjes te brengen aan je vriend. Daarnaast begrijp ik niet zo goed wat niveau ermee te maken heeft in deze. Zal wel te maken hebben met de haf.
Wat ik wel wil zeggen is dat er nog veel meer bestaat dan rijden alleen.
O ja, en heel knap hoor dat je kan blijven zitten op een bokkend paard, maar over het algemeen bokken ze niet zomaar, daar is dus wat mee.

Dat jij vind dat er best 3 paarden kunnen is prima, maar daar gaat het in deze niet om. Het gaat erom wat zij vinden (tenslotte hun land) en wat de afspraken zijn. Daarnaast moet je er ook over nadenken dat als jij jou paard daar neerzet en snachts dus buiten laat, dat je paard iedere nacht alleen staat, omdat die andere paarden naar binnen gaan. Niet ieder paard vind dat prima.

op het vetgedrukte: er werd in een eerdere post genoemd dat wij niet weten wat voor niveau TS rijd. daar reageert ze waarschijnlijk op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:17

Thnx princequillo. Eindelijk eens een positiever antwoord.

Maar bon, over het 3e paard en de eigenaars van de grond.
De eigenares zou het geen enkel probleem vinden om er een 3e of zelfs een 3e en 4e bij te zetten. Integendeel, ze zou dat zelfs heel leuk vinden als er een paard zou bijkomen waar zij ook terug op kan rijden. En dan mijn eigen paard zodat we samen leuke ritjes kunnen maken.

Maar ze zegt dat ik moet luisteren naar mijn vriend omdat ze anders misschien ruzie kan krijgen met mijn vriend als zij een paard zal kopen speciaal voor mij. Dat mag ze helemaal niet doen heb ik haar gezegd, niet om mij gelukkig te maken en ook niet omdat ik geen ruzie wil tussen mijn vriend en haar. Daar zou ik kapot van gaan.

Ik weet ook dat er meer bestaat dan rijden alleen, maar wat is er nog plezant als je verzorgpaard niet mee wil buiten de wei omdat je beide paarden niet kan meenemen en ook beide niet kan tegen houden als 1 van hen ergens van schrikt? En de fjord schrikt zeer snel, is ook al eens vastgelopen op de spoorweg dus dat vertrouw ik helemaal niet. (is wel gebeurd toen de fjord een heel stuk jonger was).
Ook de broer van de eigenares is niet meer zo sterk om de fjord tegen te houden als die schrikt. Daarom heb ik ook altijd de haflinger aan een halstertouw en de fjord houd ik ook vast met een longeerlijn terwijl de broer van de eigenaar de fjord vast heeft met een halstertouw.
Het is 1 keer voorgevallen dat de fjord van een loslopende hond schrok (honden verplicht aan de leiband hier in België!!) en de broer kon hem niet gekalmeerd krijgen waardoor ik de haf aan de eigenares gegeven heb en de fjord overnam, rustig tegen de fjord gefluisterd en rustig gestreeld. Uiteindelijk werd die dan toch kalmer en ben ik met de fjord terug naar de wei gewandeld. En de broer en eigenares met de haf achter mij aan.
Maar ook de haf was hierdoor niet meer erg op zijn gemak, toch ging hij braaf mee. Hij zal wel schrikken, maar niet meteen de benen nemen zoals de fjord wel wil doen.

Daarom is wandelen fijner zonder de fjord, maar dat kan alleen als ik de haf met wortels vooruit lok.
In de wei luistert de haf wel goed naar mij:
- volgen doet hij perfect
- wegsturen lukt goed
- terugroepen lukt ook al goed (wel moet ik daarvoor wat zot doen, maar de beloning is nog opgewekter)
- op een volte sturen
- volte terug vergroten/verkleinen
- over balkjes gaan (wel als ik er ook over ga, anders niet)

dat gaat allemaal in de wei. Maar erbuiten doet hij niets zonder de fjord.
Ik ga ook regelmatig in een andere wei waar hij de fjord niet kan zien en daar luistert hij ook naar mij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 19:15

Hier ook even het struikelgeval van de fjord, de reden waarom ik met hem niets meer wil doen. Want dit lijkt me eigg toch pijnlijk voor dat gewricht. (zie voorbeen) En idd had mijn handen niet juist op dat moment.
Afbeelding

En dit is ook iets wat me opvalt. Maar dan aan het achterbeen. het lijkt of dat been soms blokkeerd bij het bewegen ervan. De kogel zakt normaal toch iets door, wat hier niet gebeurt?
(zie achterbeen dat op de grond staat)
Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:27

Ik zie hem struikelen, maar kan ook dat ie wat uit balans getrokken wordt op de volte
(ik weet niet hoe klein de volte is, ik zie wel een aangelijnd touwtje...dus hij wordt vastgehouden?)
Als de ruiter dan ook nog te weinig begeleiding/ondersteuning geeft dan kan ieder paard struikelen ;)

ps je neusriem zit verkeerd! hoort voor het bit ipv achter :o

aan je houding te zien heb je ook weinig ervaring zo te zien, dus die manege lessen zijn geen slecht idee!

Mijn mening: Eerst ervaring en kennis opdoen, privé alles op de rit en dan pas een eigen paard!

Art_Ificious

Re: hoe leer ik het mezelf af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 19:35

Deze volte is groot (volledig longeertouw ter beschikking.) Maar het struikelen gebeurt ook bij het wandelen of gewoon rijden in de wei.

Neusriem was me nog niet opgevallen.
Ik moet sowieso mij stijgbeugels langer laten, zit nu nog te veel met mijn knieën gebogen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:23

listiglistje schreef:
Mijn mening: Eerst ervaring en kennis opdoen, privé alles op de rit en dan pas een eigen paard!

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:42

ben je wel gelukkig in deze relatie?

Buiten het feit om of je nou wel of niet geschikt bent voor een eigen paard.
Als jij het allemaal kan bekostigen vind ik het belachelijk dat je zo ingekort wordt gehouden.
Ik krijg meer een vader gevoel van dit figuur dan als van een vriend.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:53

Ik ben gelukkig, en leef nu geheel stressvrij. Bij mijn ouders was het echt niet uit te houden. Daarom was ik blij dat we een fitness bos hadden vlakbij en dat ik 2 verzorgponies had ook vlakbij. Daar zat ik vaak, zelfs in de regen of sneeuw.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:08

TS door alles wat je hier beschrijft blijf ik erbij dat je beter nog eens goed nadenkt eer je aa een eigen paard begint in deze omstandigheden.

Stel nu je zet je paard er neer: Hij word dikke vriendjes met de fjord en wil ook niet meer van het erf af zonder hem. Wat ga je doen ?

Mijn paarden gaan helemaal niet graag zonder elkaar van het erf af en mijn merrie word zelfs heel erg gevaarlijk als ik met haar alleen het erf verlaat. Dat is een kwestie van doorbijten en vooral van veel trainen. Eerst met een een ander paardje naar buiten die al goed verkeersmak is en daarna leren om zelf vooraan te gaan lopen en beetje bij beetje meer en meer vertrouwen aan je paard geven zodat hij dat ook alleen aandurft.

+ je wilt geen geld gaan investeren in die haf, maar je wilt wel dat hij voor je werkt ? Voor niets gaat de zon op. Dus jij reed met die haf met niet passend zadel, slecht gebit,... Je kunt toch moeilijk gaan verwachten dat de eigenaars voor jou een nieuw zadel gaan kopen ?
+ een halfpension is niet altijd gratis. Jij hebt helemaal gratis 2 paarden ter beschikking. Een 2de hands degelijk passend zadel hoeft echt niet meer als 250 of 350 te kosten en een tandarts is ook niet zo overdreven duur. Neem nu 250 voor een zadel + 100 voor een tandarts en je bent 350 kwijt. Deel dit door 12 maanden en voor 30€ per maand heb je 2 paarden ter beschikking waarvan eentje met passend zadel en proper gebit. Dan kun je daar zelfs nog iets opleggen voor instructie zodat je ervaring opdoet en handiger wordt als hij niet meewerkt. Volgens mij zie jij het hebben van een paard veel te rooskleurig in. Ja en eigen paard is leuk, maar als je wilt rijden en ze staan samen op de weide dan ga je regelmatig tegenslag hebben of dat nu met een verzorgpard is of met eigen paard. Ik heb niets tegen het aankopen van een eigen paard, maar als jij niets over hebt voor instructie, verzorgpaard en rijtechnische problemen op het paard gaat steken (zoals het verlaten van het erf) dan denk ik dat je nogal teleurgesteld gaat zijn als je eigen paard niet helemaal voldoet aan jouw droombeeld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 13:13

Awel merci. Ik ga idd geen geld uitgeven aan een paard wat niet van mij is. Er zijn halve stallen in mijn buurt maar juist omdat die geld vragen doe ik daar niet aan. Is niet mijn paard dus spendeer ik er geen geld aan.
Heb in de haf en de fjord al gespendeerd voor nieuw zadeldekjes. Maar toch, een goed zadel vinden is ook niet makkelijk, en als daarna blijkt dat het paard dan nog niet wil werken en de rug en gebit in orde zijn is alles voor niets geweest.

Dan spendeer ik liever in een eigen paard en of goede lessen. Die in mijn buurt zeldzaam zijn denk ik. Want ben op een manege gaan zien, de ruiters van diverse leeftijden samen maar bijna niemand die de steigbeugels op juiste lengte had. Ene zat zelfs als een jocky met hoog opgetrokken knieën. Instructeur zei er niets van. En een vriendin van mij raad een andere manege in de buurt ook af. Dus weet nu even niet meer of je op maneges echt bijleert.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:02

Je wilt niets uitgeven aan instructie of halfpension, die haflinger wil niet voor je werken, maar weet je geen enkel paard wil graag voor je werken, dat is iets dat je ze moet leren ! Als je met die instelling aan een eigen paard wilt beginnen dan wens ik je alvast heeel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:08

MaricoGraphy schreef:
Awel merci. Ik ga idd geen geld uitgeven aan een paard wat niet van mij is. Er zijn halve stallen in mijn buurt maar juist omdat die geld vragen doe ik daar niet aan. Is niet mijn paard dus spendeer ik er geen geld aan.
Heb in de haf en de fjord al gespendeerd voor nieuw zadeldekjes. Maar toch, een goed zadel vinden is ook niet makkelijk, en als daarna blijkt dat het paard dan nog niet wil werken en de rug en gebit in orde zijn is alles voor niets geweest.

Dan spendeer ik liever in een eigen paard en of goede lessen. Die in mijn buurt zeldzaam zijn denk ik. Want ben op een manege gaan zien, de ruiters van diverse leeftijden samen maar bijna niemand die de steigbeugels op juiste lengte had. Ene zat zelfs als een jocky met hoog opgetrokken knieën. Instructeur zei er niets van. En een vriendin van mij raad een andere manege in de buurt ook af. Dus weet nu even niet meer of je op maneges echt bijleert.

Als je nou eens begint met je zadeldekjes te verkopen en daarvan een fatsoenlijk zadel aan te schaffen die past. Voor mijn part begin je met een boomloos zadel (dan voelt het voor jou niet als een loze investering want die neem je daarna gewoon mee naar je eigen paardje).

Wat Betadine zegt sluit ik me echt helemaal bij aan; een paard wil per definitie voor je werken, en mooie roze zadeldekjes maken dat echt niet goed.

En geloof me, je hebt nog zó veel te leren als ik het zo eens zie dat een manege voor jou een prima plek is om te leren hoe je met paarden om gaat en om contacten op te doen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 15:26

Manege is idd een optie, maar zoals ik al zij op ene zeggen ze niets over de houding van hun ruiters en de ander wordt door een vriendin afgeraden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:38

Ben ik nou de enige die zulke grote investeringen nooit zou doen in een verzorgpaard, en al helemaal geen paard op leeftijd... Ik vind het nogal bizar dat mensen de TS aanraden om maar "even" een zadel van 3/400 euro te kopen. Ik denk dat de TS beter dat geld kan investeren in een eigen paard of lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:39

MaricoGraphy schreef:
Manege is idd een optie, maar zoals ik al zij op ene zeggen ze niets over de houding van hun ruiters en de ander wordt door een vriendin afgeraden.

Ben je er zelf al wezen kijken en rijden?

Ik zou eerst zélf eens een paar lessen rijden alvorens je op de mening van een of andere vriendin af gaat; wat ik al zei, ik denk toch echt dat jij prima op je plek zal zijn op een manege. Je vind immers niks de moeite waard om te investeren, halve stal vind je ook onzin want dan is het niet jouw paard, maar ik vind het echt heel vervelend voor je om dit te moeten zeggen, maar het lijkt wel het ene excuus na het andere excuus; onthoud wel dat paarden spiegelen. Jij roept dat de haflinger niet wil werken voor je; maar jij wil immers ook niet werken voor de haf, dus waarom zou een paard die moeite in jou stoppen?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:00

Handig regeltje voor de beugellengte: vingertoppen aan de basis vd beugelriem en dan moet je beugel in je oksel eindigen.
Bij een veelzijdigheidszadel klopt dit bijna altijd.

En inderdaad ga daar gewoon les nemen en oordeel zelf!
Ben ervan overtuigd dat ze je daar vast veel kunnen leren (al is het maar correct optomen, zie neusriem fjord!)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:35

Focussed schreef:
Ben ik nou de enige die zulke grote investeringen nooit zou doen in een verzorgpaard, en al helemaal geen paard op leeftijd... Ik vind het nogal bizar dat mensen de TS aanraden om maar "even" een zadel van 3/400 euro te kopen. Ik denk dat de TS beter dat geld kan investeren in een eigen paard of lessen.

Ik zou het dus ook nooit doen.

Maar ik vind sowieso dat bokt altijd op een of andere manier denkt dat je minimaal zoveel verzorgpaarden moet hebben gehad en tig jaren manege voordat je een eigen paard mag kopen.
Er zijn zat mensen die met nog minder kennis van zaken dan TS een paard kopen en goh, meestal gaat het goed.
Bij mij op stal staan serieus een aantal mensen die een paard hebben gekocht na 2 jaar manegelessen en zo goed als nooit lessen, die paarden komen echt niets tekort en gaan happy door het leven met een baasje die alleen maar in het bos hobbelt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:42

Van alle negatieve reacties hier zakt zelfs mij de moed een beetje in de schoenen.
En onterecht!
Zoals ik het hier heb gelezen, luisteren veel bokkers niet naar wat ts zegt.
Ts wil niét in de haflinger investeren, wel in haar eigen paard en lessen volgen (met toestemming van haar vriend).

Ik ben het eens met ts.
Ik was zelf ook geen 500 euro gaan investeren in een paard wat niet van mij is.
En kom op! Je verkoopt je zadeldekjes voor een zadel? Dan mag je zeker 400 dekjes hebben!!
Niet helemaal reëel lijkt mij.

Dat ts voldoende geld heeft vertrouw ik op, zij zegt dat namelijk.
En ook dat er wordt gesuggereerd (uit reactie's die ik lees op...) dat je perse wedstrijden moet rijden bij een eigen paard vind ik nergens op slaan.
Zelf, dolgelukkig met mijn paard, rij ik ook geen wedstrijden. En wie verplicht het mij?
Voor mij komt het beter uit om geen wedstrijden te rijden.
Zo nu en dan een lesje vindt ik dan wel leuk.

Als er geen goede maneges in de buurt zijn zou ik daar ook NIET gaan rijden.
Ik heb op mijn manege springen ook verkeerd aangeleerd, om daarna het weer goed te krijgen zijn heel veel lessen en oefeningen aan voorbij gegaan.

Misschien iemand in je omgeving die jou (hoeft echt niet orun gediplomeerd) wat kan bijleren? Misschien wel met je toekomstige paard?

Ik had met mijn eerste pony 2 keer per week een Z amazone die mij hielp met het rijden. Dit ging super.
En we rijden toch voor de lol :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:50

WillBokker; als je de moeite neemt om wat meer topics van TS te volgen zul je denk ik ook tegen het topic aanlopen met foto's waar het zadel echt voor geen méter ligt, en het dan raar vinden dat die paarden niet meer voor haar willen werken. Wat ik me dan afvraag; waarom wel investeren in een knudde zadel, en wanneer het paard dus in protest gaat is het een rotbok en zonde van je geld om erin te investeren. Een eigen paard is leuk, maar ook daar moet je maar wel een passend zadel op zien te vinden.

"Moeilijke" paarden zijn echt de beste leermeesters, en dan maakt het echt niet uit of het een eigen paard is, of een verzorgpaard. TS geeft zelf aan dat ze "al" heeft gespendeerd/geinvesteerd in nieuwe dekjes voor de fjord en de haflinger. Ontgaat mij echt compleet de logica aan; waarom koop je nieuwe dekjes voor een paard dat niet wil werken voor je?

En dan moet je nog maar het juiste paard treffen bij de particulier; als ik TS langs zou krijgen om m'n paard te kopen (er vanuitgaande dat ik nog een paard zou hebben staan) staat het een particulier altijd vrij om te zeggen dat dit niet het juiste paard voor d'r is. Dat zeggen mensen dan niet om bot te zijn, maar om ongelukken te voorkomen. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik een fijn paard zou verkopen aan iemand die 3,5 lesje heeft gevolgd bijvoorbeeld.

En ik zeg dat echt niet omdat ik TS geen paard gun, maar simpelweg omdat ik niet snap waarom er zo'n haast is bij het kopen van een eigen paard. Na 10x een topic te hebben voorbij zien komen over waarom het zo oneerlijk verdeeld is en hoe ze eigenlijk nou verder moet met het rijden, longeren, hoe je zoiets nou aanpakt en dat je vriend je al een jaar lang kwetst omdat jij geen paard mag kopen. Als het zo'n hork van een vent is, dan wordt het toch echt eens tijd om op eigen benen te gaan staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:05

manie schreef:
Handig regeltje voor de beugellengte: vingertoppen aan de basis vd beugelriem en dan moet je beugel in je oksel eindigen.

Ben ervan overtuigd dat ze je daar vast veel kunnen leren (al is het maar correct optomen, zie neusriem fjord!)

Nou dat regeltje voor de beugellengte pas ik ook toe, maar heb denk ik langere benen dan armen.

Ben 1x gaan kijken op d emanege die een vriendin afraad. Er zijn vooral ruiters met eigen paard en die wedstrijden rijden. Maar op het moment dat ik daar was, was er een les voor beginnertjes op ponies. Moesten gewoon wat achter elkaar hobbelen. :z

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:05

Bij u op stal staan... Dat is iets veel anders. Op stal heb je instructie, andere mensen die je kunnen helpen, andere ruiters die het kunnen overnemen.

Maar als min of meer beginner of toch niet volledig gevorderde ruiter alleen met een paard gaan aanmodderen op een weiland dan loop je snel tegen problemen aan. Paard probeert eens, een nare val met angst tot gevolg en niemand die TS kan bijstaan in de simpele dingen als harnachement, rijden, buitenritje. Dan mag jij mij er een paar opnoemen die met een gelijkaardig niveau als dat van TS een eigen paard meenemen op buitenrit, in het weiland rijden en noem maar op, want uit wat ik in mijn omgeving zie en soms ook bij mijn lessertjes is dat bij gebrek aan ervaring + geen deskundige hulp uit de directe omgeving de paarden er al snel komen stil te staan omdat het paard stout wordt of niet luistert terwijl het met een beetje begeleiding (en doorzetting van de ruiter) al snel een heel ander paard verschijnt. TS wilt haar paard op dezelfde weide gaan houden. De winters zonder rijbak, verlichting ? vervoer ? En dan in de zomer terug opstappen en verwachten dat paard braaf terug aan de slag gaat...? Lijkt me helemaal niet realistisch of wordt al snel een corvee in plaats van een hobby.

Tenzij dat TS genoeg verdient voor een degelijk pension + instructie + hoefsmid + DA kosten te betalen. Dat is al een heel ander verhaal, maar ik ben eerlijk gezegd niet zo een voorstander van "een eigen paard" zonder eerst degelijke lessen gehad te hebben. 1 jaartje of 2 op manege of privé les met verzorgpaard is echt geen overbodige luxe als je graag een eigen paard zelfstandig wilt gaan houden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:20

Focussed schreef:

Nee hoor, absoluut niet! Het is toch van de gekken ook. Toen ik 6/7 jaar was kon ik makkelijk een gratis verzorgpony krijgen waar de eigenaar gewoon compleet voor betaalde. Dat is zo'n 10 jaar geleden. In die tijd kwam het zoveel niet voor dat mensen meebetaalden aan een verzorgpaard...

Het is een ander verhaal als de TS iets voor de pony wilt kopen wat de eigenaresse niet noodzakelijk vind, maar kom nou zeg, je kunt iemand niet afschrijven omdat die niet bereid is honderden euro's in een paard van een ander te steken, als ze die net zo goed in haar eigen paard kan investeren.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:21

MaricoGraphy schreef:
manie schreef:

Nou dat regeltje voor de beugellengte pas ik ook toe, maar heb denk ik langere benen dan armen.

Ben 1x gaan kijken op d emanege die een vriendin afraad. Er zijn vooral ruiters met eigen paard en die wedstrijden rijden. Maar op het moment dat ik daar was, was er een les voor beginnertjes op ponies. Moesten gewoon wat achter elkaar hobbelen. :z
Zo gaat het nou eenmaal in een beginnersles, daar zijn het beginners voor.

Ik begin een beetje te twijfelen aan de ervaring die jij hebt met paarden en paardrijden. Een manege is niet per definitie slecht omdat er niks word gezegd door een instructeur over ruiters' hun houding, dat word niet gezegd door de instructeur en zegt dus niets over de manege zelf. Er zijn waarschijnlijk ook nog andere instructeurs waar je les van zou kunnen krijgen, meestal heb je daar zelf keuze in. Ga eerst eens kijken voor je over iets oordeeld en rij als dat mogelijk is een proefles mee. Een eigen paard koop je na jaren ervaring en wanneer het moment daar rijp voor is. Ik denk dat dit bij jou nog niet het geval is en ik begrijp dus goed dat jou vriend het niet wil hebben, ondanks dat het jou eigen geld is.

En dit zul je vast de zoveelste negatieve reactie vinden, maar probeer wat te doen met de tips die gegeven worden en realiseer je dat je niet zomaar een paard koopt, ookal heb je daar het geld voor.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:26

Afgezien van een eigen paard zou ik eerst kijken voor het ene. Reeel gezien is de verhouding met je vriend niet gezond. Probeer, ik weet zeg het makkelijk, een stuk financiele vrijheid voor jezelf te maken. Probeer je vriend te overtuigen dat het beter is dat je leert ook met geld om te gaan. Ik begrijp dat je nu een "veilig" gevoel hebt na de stress bij je ouders thuis. Maar prober echt zelfstandiger te worden. Een eigen paardje kan daar zeker bij helpen. En ook met een eigen paardje is het hetzelfde als met een verzorgpaard, al doende leert men. Al moet je er natuurlijk wel voor uitkijken dat paardlief niet de dupe wordt. Ga eventueel met paard eerst met hulp aan de slag. Later kun je weer lekker zelf "aanmodderen".
succes

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:29

Als jij een paard wil kopen moet je dat gewoon doen, mits je het geld er voor hebt en er goed voor kan zorgen. Sowiso zou ik als ik jou was stoppen met al je loon overmaken aan je vriend, want op deze manier ben je toch financieel afhankelijk van hem. Tuurlijk is de aanschaf van een dier wel iets om te overleggen, want het is toch een verantwoordelijkheid. Maar als het echt is wat je wil wie is je vriend dan om je tegen te houden?

Ook zeg je dat wanneer je een eigen paard had je er wel 4 dagen in de week heen zou gaan, maar wie zorgt er die andere 3dagen van de week dan voor? Of mest je vriendin zijn stal op die dagen uit? dit zijn wel dingen waar je over na moet denken. Ook zou ik echt kijken of je echt wel gelukkig bent met je vriend of dat het toendertijd meer een uitvlucht voor je was.

ik hoop echt dat je een goede keuze kunt maken en je misschien binnenkort kunt genieten van je eigen paard :)