Wie heeft er nog meer een 18+ paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:49

Marije_jiplover schreef:
Even geheel offtopic:
Sorrie, maar een endurancepaard redt het niet op conditie alleen, die heeft (spier)kracht nodig om dat 160 km vol te houden! Een (goed) endurancepaard is wel degelijk bespierd!
Net zoals een spring- of crosspaard spieren nodig heeft om uberhaubt te kunnen springen!

Uiteraard heeft een dressuurpaard ook bespiering nodig om zijn werk te kunnen doen, maar door de bank genomen zie ik onder dressuurpaarden ook vrij veel te vette paarden, die dan zgn zeer bespierd heten te zijn.

Wat betreft je voer: ik zou in elk geval zorgen voor een hoger aandeel eiwit in het rantsoen. Zonder bouwstenen valt er immers niets te bouwen.
Maisvlokken ben ik persoonlijk niet zo weg van als paardenvoer.

Het ging even om een mentaal plaatje maken tussen een paard dat vooral "gaat" en een paard dat heel specifieke oefeningen doet.

Je doet net of ik het endurance paard tekort wil doen ofzo...

Dit is wel het typische endurance paard

Tegen dit typische dressuurpaard.

Maar je kunt ook mensen in je hoofd nemen :D , hardlopen doe je om af te slanken en op te drogen, niet om aan te komen en rondingen te krijgen.

Uiteraard moet er goede voeding bij zoals ook door een poster voor mij aangegeven en ik heb al opgemerkt dat het voer dat ze gebruikt gewoon te laag in eiwit is.

antje_vip

Re: Wie heeft er nog meer een 18+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:53

Tellen shetlanders ook? Die van mij is 21 en woont al 16 jaar bij mij :D

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:43

Heb hier ook een oudje! Heros is zijn naam, 11jaar geleden gekocht bij een "manege", wat achteraf een louche handelaar bleek te zijn. Hij was zogezegd 9. Bleek er alleen bij thuiskomst 16 à 17 te zijn... Dus nu een jaar of 27 :j
Rijden doen we al een tijdje niet meer, hij heeft last van artrose, een dikkerdje is het nooit geweest maar sinds dit jaar begint hij wel erg in te vallen.
In de zomer ben ik toch nog eens op hem gekropen en zoals altijd stond hij lekker te dutten :Y)
Afbeelding

jolly_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:01

Hoi!
Ik heb ook een lieve knollie van 24 jaar! (dat in april 25 wordt)
maar ik rijd er nog steeds mee en doe nog steeds wedstrijden met hem zonder problemen!
Hij is een duitse rijpony van 1m48 en reed vroeger voor dressuur M2 met zijn vorige eigenaars in Nederland! Afbeelding Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:05

Ik heb een 20 jarige fokmerrie, is nu drachtig van haar 13e veulen.

Merk er nog niets van dat ze wat ouder is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:14

Ik heb 24 jaar geleden een 2-jarige ruin gekocht, die is nu dus 26 jaar. Heeft van zijn 3-e t/m zijn 16-e in de sport gelopen, Z2 met ca. 50 winstpunten. Nu met mooi weer nog boscrosspaard. Deze foto is van een week of 3 geleden:
Afbeelding
Is wel een beetje ontploft op de wei deze zomer... :o .

Hij mist inmiddels 2 tanden en een kies, maar is verder nog topfit.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:28

Ja, ik heb een 18-plusser.
Hij is 20, per 1 januari 21.

Hij heeft afgelopen winter een zware medische dip gehad, maar is daar gelukkig vrijwel doorheen. (Maagproblemen) Hij houdt wat restklachten, maar niet zodanig dat we geen lol meer kunnen maken...

Dit is vorige week zaterdag tijdens een fotomeeting. Tweet was de oudste die mee was, maar beslist niet de rustigste :+ :D

Afbeelding
Suus Fotografie

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:41

Ik meld mij ook! Mijn merrie is nog geen 18+ wel bijna, nu 18 jaar. Wij rijden nog buiten, springen en dressuur. Wedstrijden zijn we helemaal mee gestopt, dressuur doe ik haar geen plezier mee & springen vind ik te hoog :+ Twee jaar geleden een peesblessure gehad, maar tot nu gelukkig helemaal goed :D

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:43

Ik breng dit topic [HK] [FOTO] Heb je een paard/pony ouder dan 20? Hier een foto! ook maar weer eens onder de aandacht :D

Ben zelf in het bezit van een nu 22-jarige dravermerrie en we zijn weer aan het opbouwen na een peesblessure dit voorjaar. Paard is in fris zat en wil graag werken dus pensioen zit er voorlopig nog niet in. Daarbij ben ik van mening dat rust roest.

Lusitana schreef:
Maar je kunt ook mensen in je hoofd nemen :D , hardlopen doe je om af te slanken en op te drogen, niet om aan te komen en rondingen te krijgen.

Hardlopen in de zin van lage afstanden of sprinten? Die laatse hebben echt wel rondingen ;)
Verschil zit hem metname in de soort spieren die ontwikkeld worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:33

Gezien het feit dat het eerdere voorbeeld om endurance paarden ging, nam ik aan dat ik niet hoefde te verduidelijken. Daarbij had ik het over hobby hardlopen -hench het afvallen, daar doet een atleet het niet voor- en dat is over het algemeen afstanden. Je gaat een "blokje om" rennen, je gaat niet een blokje om sprinten.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:43

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:58

Ik heb ook een 18+ser :) Een D pony van 19 jaar oud, ze word in januari al weer 20! (leeftijd is geschat het vermoeden is is dat ze misschien wel al ouder is)

Altijd mijn favoriete pony op de manege geweest, en afgelopen mei dit jaar wilde de manege van deze pony af en hebben wij haar overgekocht. Ze heeft 15 jaar manege lessen gelopen en is helemaal bijgetrokken bij ons, heerlijk op het land iedere dag en ze is helemaal happy in haar eigen kleine kudde. Ze was op de manege ook vaak wat zuur maar daar is niks meer van over het is een superlieve pony! En ik hoop nog jaren van der te mogen genieten! We doen over het algemeen gewoon zoveel mogelijk leuke dinge, ze gaat voeral mee naartoe, clincs, strand, duinen ze vind alles leuk :D

Hier 2 foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:06

Hier nog iemand met een 18 +er.
Kan helaas geen foto's plaatsen omdat ik op werk ben, maar voor interesse kijk mijn profiel! Donker bruine kanjer is nu 20, wordt in maart 21.
Loopt momenteel zzl, maar begin de laatste tijd wel te merken dat dit wat zwaarder voor hem wordt.
hij heeft een ongeloofelijk werkwillend karakter dus daarom doen we tegenwoordig naast de trainingen in de bak meer buitenritjes, wandelen aan de hand. op deze manier hou ik hem toch aan het werk en heeft hij wat afwisseling voor zijn lijf!

Ben nog steeds super trots en blij met hem en hij doet het zo goed <3

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:11

18+ is helemaal niet oud, zoals uit dit topic ook maar weer blijkt vind ik!!

Mijn shetje is 32 jaar oud en inmiddels ook echt wel oud. Haar gehele gezicht is wit aan het worden (ze is vos) en haar lijfje raakt ook uitgezakt en ingevallen. Het kost steeds meer moeite haar op gewicht te houden, maar met een aantal aanpassingen in dieet en met koud weer een dekentje of wat eerder naar binnen, doet ze het nog heel prima en is ze heel opgewekt en druk buiten. Maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat als dit een heel koude winter wordt met veel ijs en sneeuw en ellende, dat dit misschien inmiddels wel haar laatste winter kan worden.

Mijn Gelderse merrie is inmiddels 19. We reden vorig jaar nog M SGW, maar dat heb ik dit jaar terug geschroefd naar L omdat ik de inspanning en belasting van het M te zwaar vond worden.
We zijn daarnaast fanatiek (althans, fanatieker dan eerst ;) ) dressuur aan het rijden en bijna het Z1 door. Als de wissels er netjes in zitten hoop ik door te kunnen naar het Z2.

Zolang mijn paard werken leuk blijft vinden, nieuwe dingen aan wil en kan leren en de energie blijft houden, gaan wij lekker op niveau door. Zodra ik moet gaan duwen, moet gaan dwingen om dingen gedaan te krijgen, dan gaan we een stapje terug en houden wedstrijden op niveau heel simpel op.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:15

Hier ook een 20 jarige arabische merrie,die ik heb vanaf dat ze 7 is..Ze heeft altijd best veel kwalen gehad,maar het gaat nu eigenlijk heel goed met haar..Ik doe nog van alles met haar zoals rijden en grondwerk en ik hoop echt dat ze nog lang in goede conditie blijft zodat ik nog een poos van haar kan genieten!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:16

Ik heb ook een aantal 18-plussers! :)

Een 22-jarige KWPN merrie met vervroegd pensioen
Een 20-jarige draver ruin die nog recreatief wordt bereden
Een 18-jarige Henson merrie die nog vol wordt bereden
Een 18-jarige Welsh Mountain merrie die nog altijd actief het gras maait

:D

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:34

Ik had mijn fjord (24 jaar) al eerder voorgesteld maar hier nog een paar foto's (:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:54

Ik meld me ook aan :D in trots bezit van een 26-jarige arabische merrie. Gaat zoiezo nog 3 keer per week heerlijk mee op buiten rit. Lijkt dan plots weer een jaar of 5 :) voor fotos zie mijn profiel

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:03

Ik heb een 18jarige kwpn!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:17

Nickeltje schreef:
18+ is helemaal niet oud, zoals uit dit topic ook maar weer blijkt vind ik!!

Helemaal met je eens!
Zolang je merk dat ze het nog leuk vinden wat te doen vooral lekker bezig houden toch?
Rust roest :j haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:48

Lusitana schreef:
Marije_jiplover schreef:
Even geheel offtopic:
Sorrie, maar een endurancepaard redt het niet op conditie alleen, die heeft (spier)kracht nodig om dat 160 km vol te houden! Een (goed) endurancepaard is wel degelijk bespierd!
Net zoals een spring- of crosspaard spieren nodig heeft om uberhaubt te kunnen springen!

Uiteraard heeft een dressuurpaard ook bespiering nodig om zijn werk te kunnen doen, maar door de bank genomen zie ik onder dressuurpaarden ook vrij veel te vette paarden, die dan zgn zeer bespierd heten te zijn.

Wat betreft je voer: ik zou in elk geval zorgen voor een hoger aandeel eiwit in het rantsoen. Zonder bouwstenen valt er immers niets te bouwen.
Maisvlokken ben ik persoonlijk niet zo weg van als paardenvoer.

Het ging even om een mentaal plaatje maken tussen een paard dat vooral "gaat" en een paard dat heel specifieke oefeningen doet.

Je doet net of ik het endurance paard tekort wil doen ofzo...

Dit is wel het typische endurance paard

Tegen dit typische dressuurpaard.

Uiteraard moet er goede voeding bij zoals ook door een poster voor mij aangegeven en ik heb al opgemerkt dat het voer dat ze gebruikt gewoon te laag in eiwit is.

Nogmaals hartstikke bedankt voor je advies. We gaan hem anders aanpakken. Ik ga overstappen op merriebrok en de pavo 18+ :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:27

Zijn er hier meer mensen met ervaring met die nieuwe Pavo 18+ voeding?
Bij ons op stal wordt een standaard rantsoen gegeven en dat is allemaal best volledig en goed van kwaliteit hoor, maar in het zwaardere seizoen geef ik mijn paard extra. Ze krijgt dan Speedybeet (hoop dat ik het goed schrijf) en PAVO allsports muesli.

Geen voeding speciaal voor een ouder paard dus, en op zich heb ik het idee dat ze het hier prima mee doet maar ik twijfel of het beter is over te stappen naar die PAVO 18+...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:18

Mijn paard krijgt er bulten van. Ik voer het niet meer. Wel voer ik senioren muesli van marstall en seniores priores van subli

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:23

Bulten? Overgevoeligheid voor iets dat er in zit wellicht...
En hoe actief is jouw 18+-er? Ik denk namelijk dat dat ook wel van belang is bij de voeding. Mijn shetje krijg allerlei voeding om haar gewoon mooi op gewicht te houden en goed in haar vacht te hebben zitten.
Maar mijn paard is nog lang niet met pensioen, dus ook nog aan de soms best wel zware arbeid...

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:25

Ik heb ook een 18jarige hier, zal straks een foto plaatsen. Hij is nog heerlijk fit en doet alles :)