Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

CrazyCat

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:28

Mijn paarden staan nu op bijna 700 km afstand, omdat ik mijn jaarling hier geen fijne opgroei plek kon bieden in de bergen. Alleen zomers lopen ze mooi in natuurgebied op de alm, maar dan heb je het over 5 maanden per jaar. De winter is lang met heel veel sneeuw en de paddocks zijn niet altijd even goed begaanbaar waardoor het oppervlak toch beperkter wordt.

En moeder kon natuurlijk niet alleen blijven staan dus die staat de komende 2 jaar ook daar.
En ja zo ver, omdat dat bij een goede vriendin is met vele hectaren natuurgebied en een mooie kudde.
En zo heb je dus 2 paarden waarmee je niets kunt doen 2 a 3 jaar lang.

Mocht een van mijn dames geblesseerd raken gaan ze gewoon weer naar dezelfde plek voor pensioen. Maar ik durf dat alleen, omdat het bij een goede vriendin is en ik gewoon weet dat ze er super staan. Anders zou ik ten alle tijden zelf kiezen voor inslapen/slacht.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:29

Demolove:

Je had het specifiek over minder geld en mindere voorzieningen. Dit vind ik dus onzin. Als ik niet meer kan rijden zoek ik dus wel een stal met minder voorzieningen daar de meeste voorzieningen toch echt ook voor ruiterplezier zijn en je per saldo minder geld kwijt bent voor een een stal met alleen weiland en eventueel een buitenbakje.

Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, want jij kiest voor een bepaalde weg en wuift meteen alle andere manier weg onder het mom dat jij het zelf zo al anderhalf jaar doet.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:29

Hahah @brainless, we hadden het toch over zielige paardjes hier? niet over gezonde dacht ik, maar misschien heb ik het verkeerd gelezen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:33

demo_love schreef:
Dat risico ken je als je een paard koopt. Hetzelfde als je kinderen wilt en je baby blijkt bij geboorte een aandoening te hebben. Kost ook geld, maar ook aan een kind zit je vast.
Als ik een paard koop, dan is dat voor levenslang en behandel ik mijn paard als een gezinslid. Dus wat er ook gebeurt: dat paard gaat niet meer weg.

Uiteraard enkele uitzonderingen: ernstige ziekte met veel pijn is uiteraard euthanasie. Ik denk dat je je paard daarmee alleen maar een grote dienst bewijst.

En daar verschillen wij van mening.
De paarden die ik nu heb gaan niet weg.
Als ik er om wat voor reden niet meer voor kan zorgen, mogen de oude eigenaren ze komen halen.
Kunnen ze hun paardje niet hebben, dan zal ik ze verkopen/weggeven.

Daarnaast heb ik regelmatig paarden gehad die ik opkocht en weer door verkocht.
Dit heb ik de laatste jaren niet gedaan, maar na de winter wil ik daar wel weer mee beginnen.

En ja ikw eet echt wel dat een paard geld kost en dat dit ook veel kan zijn.
Heb de laatste 4 jaar heel veel geld uitgegeven, daar had ik een mooie auto van kunnen kopen.
Maar mijn gezin gaat voor en ja ik heb een kind met extra kosten en als ik dat niet meer kan betalen gaan de paarden (de grootste kostenpost) er toch als eerste uit.
Hoe gek ik ook ben op mijn huidige paardjes, hoe veel ik ook om ze geef... als ik moet bezuinigen zullen ze toch het erf af moeten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:26

Opmerkingen als: mijn paard is mijn maatje dus gaat ie niet weg, of, ik neem mijn verantwoording dus hij blijft of gaat dood... Steken mij echt....
Alsof mijn paard mijn maatje niet was... Alsof ik mijn verantwoording niet heb genomen.... -O-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:30

@LadyMadonna, dat is heel vervelend maar het zijn opmerkingen van mensen die noch jou noch jouw paard kennen... dus waarom voel je je daar zo persoonlijk op aangesproken.
Er zullen altijd mensen zijn die een andere manier hebben of een andere mening... als jij echt tevreden bent met je keuzes dan zou je dat toch allemaal niet uit moeten maken.
(misschien zou je toch eens moeten gaan kijken hoe je paard het nu heeft... dan kan jij zeker roepen dat het goed is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:32

Mijn paard is geblesseerd maar heeft als grasmaaier absoluut geen pijn! Zolang ik het kan betalen mag hij blijven, als dat niet meer lukt dan breng ik hem naar de slager.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:32

Voor iedereen is dat anders LadyMadonna, en je kunt van tevoren nooit precies weten hoe alles gaat lopen. Iedereen maakt beslissingen en je kunt situaties niet goed vergelijkt. Als je met je hart en verstand een beslissing maakt kan het haast geen foute zijn toch?

Met mijn huidige paard heb ik zo'n dusdanige band dat ik hem iig niet voor een kleinigheidje weg zou doen. Als ik het kan betalen, dan blijft hij. Mocht hij wegmoeten doordat mijn situatie zou veranderen maar is er niet meer mee te rijden, dan zou ik hem misschien wel laten inslapen uit voorzorg. Om hem uit de handel te houden bijvoorbeeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:36

Ik sta 100% achter mijn beslissing, absoluut.
Maar als iemand dan zegt bijv: ik geef mijn paard niet aan een zorginstelling, want mijn paard is mijn maatje....
Dan denk ik: oh, dus als je dat wel doet, is het je maatje niet :?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:37

Dat is ieders eigen beleving toch? Zo kun je alles wel kromtrekken.

Ik zou iig de zorg van mijn paard zelf willen uitvoeren. Kan ik dat niet meer, dan eet ik hem op :+
(bij wijze van spreken)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:44

Mijn paarden mogen blijven, zie ook het topic in mijn onderschrift. Ben zelfs zo zot geweest om al mijn gezonde dieren te verkopen zodat ik de 'arbeidsongeschikte' kon aanhouden ondanks al zijn special Needs.
Zou het zo weer doen, mijn dieren zijn meer dan een gebruiksvoorwerp, het zijn mijn maatjes, mijn familie en we eten met ons gezin dus liever droog brood dan dat we het desbetreffende dier euthanaseren terwijl het nog gelukkig is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:58

Wat is gelukkig? Paard heeft daar echt geen benul van hoor. Dat maken wij er van.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:59

Dat hangt erg af van de situatie.

Ik heb momenteel een verzorgpony, die ook al ruim een jaar niet meer gereden kan worden. Hij is afgekeurd. Het gaat nu wel steeds beter en misschien dat we in de toekomst licht werk kunnen doen. Eigenaresse is dol op dat beest, ik ken het dier ook inmiddels al weer 6 a 7 jaar. Eigenaresse zou hem nooit weg kunnen doen, alleen op moment dat hij voordurend pijn gaat lijden zal ze hem een spuitje geven. Ze heeft het ervoor over, betaalt het nog steeds en gaat elke dag langs, anders bespreekt ze met mij dat ik het een dag moet overnemen. Als het mijn paard was geweest had ik het denk ik eerst aangekeken, en hem met deze verbetering gehouden. Was hij er niet op vooruit gegaan had ik voor hem een full pensioen geregeld en daar neergezet, zodat hij van zijn oude dag kan genieten. Ik er dan in de weekenden heen, als ik tijd zou hebben.

Anderzijds, een kennis van mij had een bijrijdpaardje dat op buitenrit uitgegleden was. Zij haar enkel gebroken, paard een blessure. DA voorspelde dat het dier binnen een half jaar weer de oude zou zijn. Eigenaren hebben hem toch in laten slapen, dier stond al te koop.
Daar ben ik wel goed woest om geweest, het is niet eens levenslang notabene.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:03

Paarden denken niet zoals wij!

Ze hechten zich aan de kudde, de vaste persoon die ze komt verzorgen en eten geeft. Dat herkennen ze.

Maar het 'genieten van oude dag' zullen ze nooit begrijpen. Tuurlijk, als het kon zou ik daar ook voor kiezen, maar we moeten niet de gevoelens en emoties die wij hebben aan paarden toeschrijven.

Ik vind dat bij sommige echt te ver gaan hier hoor.

Als wij droog brood moeten gaan eten omdat ik persé een paard wil onderhouden..........dan gaat er iets niet goed in het gezin hier. Ik zou mijn kinderen daar nooit onder willen laten lijden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 18:07

Als je honderd procent achter je beslissing kan staan hoef je je in mijn ogen nooit aangesproken te voelen door opmerkingen van anderen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:13

Vala schreef:
Als je honderd procent achter je beslissing kan staan hoef je je in mijn ogen nooit aangesproken te voelen door opmerkingen van anderen.

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:26

Dimple schreef:
Als wij droog brood moeten gaan eten omdat ik persé een paard wil onderhouden..........dan gaat er iets niet goed in het gezin hier. Ik zou mijn kinderen daar nooit onder willen laten lijden.

Ben ik helemaal met je eens!

En uiteraard staat een paard niet over zijn "oude dag" na te denken. Wat is gelukkig? Ik ben van mening dat een dierwaardig bestaan (in dit geval paardwaardig) een "gelukkig" dier als gevolg heeft. Een paard wat lekker buiten met soortgenoten kan staan, dat genoeg te eten/drinken krijgt en verder goed verzorgd wordt is in mijn ogen dierwaardig. Maar ook bij mijn grasmaaier is het zo dat als ik het niet meer kan betalen hij gewoon naar de slager gaat. Daar heeft hij geen idee van.

En natuurlijk als hij (teveel) pijn krijgt en dus geen "paardwaardig" bestaan meer kan hebben, krijgt hij ook een enkele reis.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:50

Een paard is gelukkig als het dier goed eet en drinkt,mooi in de vacht zit,goed poept en plast,rolt en goed slaapt.Onze Britta heeft ook altijd vakantie en is gelukkig met haar pensioen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:31

Sinds vijf maanden heb ik m'n aller eerste eigen paardje. Een IJslander van 14.
In de hoop dat ik er nog zeker 10 jaar een leuk recreatiepaard aan heb en in de wetenschap dat er ooit een tijd komt dat hij oud is, niet meer bereden kan worden en als knuffeldier op de wei zal staan.
Die eindfase heb ik meegenomen in m'n overwegingen om een eigen paard te nemen. Wat mij betreft part of the deal.
Daarbij heeft mijn paardje al té veel eigenaren gehad die hem niet begrepen. Bij mij gaat het goed, bij mij krijgt hij zijn eindstation. Punt uit. En als dat betekent dat ik de laatste jaren van zijn leven mijn hobby, rijden, niet kan beoefenen en ik toch geld kwijt ben, dan is dat zo. Dat is mijn weloverwogen keuze geweest bij de aanschaf van een paard.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor andere mensen anders ligt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:46

Ik vind het ook belachelijk dat mensen zoiets doen. Een paard verkopen oké, maar niet als enkel argument dat je geen zin hebt in de pas opgelopen blessure/pensioen. Je paard heeft jullie hele samenzijn voor je gewerkt en je bouwt er een band mee op, en dan wordt het afgedankt alsof het oud speelgoed is.

Maargoed dat wordt met mensen ook gedaan; kijk eens in het bejaardentehuis hoeveel oudjes daar in hun alleentje zitten omdat men ze 'saai' vindt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:04

Ikzelf pas mijn doelen of ambities aan als ik mijn paard daarvoor niet meer kan gebruiken. Een paard is geen auto die stuk is, het is een levend wezen die zijn best voor je heeft gedaan. M dan inslapen alleen omdat deze vanwege iets niet meer voor je doel gebruikt kan worden zou ik nooit doen.

Toen ik van mijn shet afgroeide heeft hij nog gewoon in de wei gestaan terwijl ik op mijn (nieuwe) haflinger ging rijden. Af en toe poetsen en wandeleb paard moet niet gereden worden. Toen mij haflinger door problemen in haar rug niet meer bereden kon worden heeft ze nog 2 jaar lekker in de wei mogen staan, uiteindelijj moeten laten inslapen omdat ze teveel pijn had. Ik heb toen die shet (ondertussen zon 5 jaar verder, pony 21) voor de wagen laten beleren. Ponylief is ondertussen 24 en loopt nog eens in de zoveeltijd heerlijk voor de wagen. Mocht dit niet meer gaan mag hij lekker zn oude dag slijten in de wei. Ik heb hem trouwens bijna 16 jaar :D

Mijn nu tweejarige haf wil ik graag wedstrijden mee gaan rijden, mocht dit niet mogenlijk zijn (bijv medisch) ga ik haar ook niet weg doen. Dan lekker het bos in of alleen maar op de wei. Behalve als een paard teveel pijn heeft zal ik m pas laten afmaken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:13

Nu heb ik de luxe van ruimte aan huis dus oud en/of geblesseerd blijven ze lekker staan.

Maar als je een dier hebt dat in de bloei van zijn leven is, je hebt hem.in pension staan, lekker rijden/wedstrijden etc noem maar op. En dat paard krijgt een onherstelbare peesblessure? Wat dan? Het is een hobby en al die kosten voor een dier waar je eigenlijk niks mee kan zou ik persoonlijk niet doen. (wie dat wel doet alle lof absoluut. Maar ik zeg echt geen slecht woord over iemand die dan voor een paard.kiest waar hij/zij wel wat mee kan, we weten allemaal dat het hartstikke duur is allemaal)

Dat gezegd, zou ik het dan ook niet aandurven om hem ergens anders neer te zetten wegens risico op verkopen, toch weer rijden of zelfs verwaarlozing. In dat geval zou ik euthanasie kiezen. Paard voelt daar echt niks van. Dood is dood heel simpel. Dat dan liever dan gesleep en risico's bovengenoemd met een 'kapot' paard.
Stukje verantwoordelijkheid imo.

Een oudje die jaren hard gewerkt heeft.voor zn baasje aan de kant schuiven wegens ouderdomskwaaltjes vind ik ook sneu. Dan doel ik op mensen die ze dan te koop aanbieden... Als je het niet meer op kan brengen laat het dier dan inslapen.of zet lekker op een weitje. Wederom stuk verantwoordelijkheid. Niet je sneue paarden met problemen op een ander afschuiven :n

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:12

Dimple schreef:
Paarden denken niet zoals wij!

Ze hechten zich aan de kudde, de vaste persoon die ze komt verzorgen en eten geeft. Dat herkennen ze.

Maar het 'genieten van oude dag' zullen ze nooit begrijpen. Tuurlijk, als het kon zou ik daar ook voor kiezen, maar we moeten niet de gevoelens en emoties die wij hebben aan paarden toeschrijven.

Ik vind dat bij sommige echt te ver gaan hier hoor.

Ben het zooooo met je eens. Paarden worden een beetje vermenselijkt af en toe.

MyNadieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:45

.
Laatst bijgewerkt door MyNadieh op 12-09-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:56

Dimple, je hebt zeker een punt. We moeten paarden niet vermenselijken.

Maar een paard die je niet meer kan rijden, verder gezond en dan dood moet vind ik ook niet echt ethisch.....
Ik vind het enorm lastig, ik heb nu een paard met een peesblessure ik heb er al een jaar niet opgezeten die onwijs happy is en "waarschijnlijk" geen pijn heeft. Wat is wijsheid in dit geval??? Als ik een plek vond waar hij paard kan zijn en dagelijks zijn zomereczeem kan controleren en de verzorging kan geven waardoor hij een jeukvrij en gelukkig kan leven dan gaat hij daar naar toe. Maar vind maar zo'n plek? Ik kan in dat geval mijn paard niet in andere handen geven...... Maar moet hij dood, omdat ik dat niet kan vinden.
Ik noem expres dood, omdat dat het gewoon zo is. Inslapen klinkt mij te vriendelijk in de oren.

Er zijn mensen die die beslissing met droge ogen kunnen maken, maar ik niet..... Ik vermenselijk mijn paard zeker niet. Hij is paard en ik behandel hem als paard niet meer niet minder. Ik heb hem gekocht en ben verantwoordelijk voor hem (al 10 jaar). Ik moet ook een beslissing maken als het niet meer kan of als hij krijgt nog een peesblessure of iets anders krijgt.
Bij zware koliek of ernstig hoefbevangen ben ik er al uit. Maar een peesblessure is iets heel anders ze kunnen daar weer van herstellen en in mijn omgeving zijn er al een aantal succesverhalen en dat geeft me toch hoop om samen te vechten dat we uiteindelijk weer samen aan het werk kunnen.