Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:07

De persoon die daar over gaat is tijdelijk afwezig ivm gezinsomstandigheden.
Maar heb het aangegeven aan de mensen die het paard nu weer aan het opbouwen zijn.
En ik heb aangegeven een afspraak te maken met de persoon zodra ze weer aanwezig is.

Het personeel zei wel dat manege paarden in feite altijd te koop zijn, en als er kans is dat paarden het manege werk niet meer aan kunnen is er zeker over te praten. Maar goed zoals ik al zei, leuk dat de mogelijkheid er is. Maar ik wil (kan wel) het nog niet doen, want ik wil echt eerst mijn buffer op orde hebben. Bij aanschaf en maandelijkse lasten ben ik er imo nog niet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:10

lampjerulez schreef:
De persoon die daar over gaat is tijdelijk afwezig ivm gezinsomstandigheden.
Maar heb het aangegeven aan de mensen die het paard nu weer aan het opbouwen zijn.
En ik heb aangegeven een afspraak te maken met de persoon zodra ze weer aanwezig is.

Het personeel zei wel dat manege paarden in feite altijd te koop zijn, en als er kans is dat paarden het manege werk niet meer aan kunnen is er zeker over te praten. Maar goed zoals ik al zei, leuk dat de mogelijkheid er is. Maar ik wil (kan wel) het nog niet doen, want ik wil echt eerst mijn buffer op orde hebben. Bij aanschaf en maandelijkse lasten ben ik er imo nog niet.

Dat laatste was ook mijn geluk, dat ze het werk op de manege niet meer aan kon. Maar energie heeft ze genoeg hoor :))

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:31

Ja en het punt is wel dat die twijfel in ieder geval aanwezig is m.b.t. dit paard.
En dat is meteen ook weer mijn angst.. wat nou als dit toch allemaal te snel gaat, moet ik het dan wel willen/doen. Heb geen een 1,5 jaren plan uitgetrokken om er 1,5e maand over te doen :')

Moet er maar niet teveel aan denken, de manege zal hoe dan ook zorgen dat hij goed terecht komt, mocht hij wel weg moeten. En daarbij nog het feit dat ik niet weet of de band/klik nog steeds is zoals ik mij herinner. Momenteel op stal niet ieder geval :n maarja.. het is een werkpaard die gewongen op rust staat, ook in paddock en wei etc. hoor :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:52

Ik heb sinds ik 12 ben een eigen shetlander. Ik had daarvoor een verzorg shet en heb van de eigenaren haar veulen gekregen. Zij betaalden ook de dierenarts kosten en hoefsmid en dergelijke tot ik idefix heb verhuist (toen hij 4 was). Ik heb hier wel enorm veel van geleerd! Vooral veel ziekte beelden en hoe je een paard moet opvoeden. Ik kom nu nog steeds fouten tegen van mezelf in zijn opvoeding omdat ik te jong was, maar hij heeft ook ontzettend leuke dingen die ik bij andere paarden mis (maar dit kan ook allemaal aan het karakter liggen natuurlijk). Ik rij sinds mijn 8e en weet dus ook welk karakter paard bij mij past. Ik kan echt niets met sensibele heethoofden. Ik heb liever een eigenwijze die zich niet snel gek laat maken.

Mijn droom is ook om een eigen rij paard te hebben, het liefste een fjord of ander harig koudbloed :+ Mijn shet stond eerst bij mijn verzorg pony, daarna bij een boerderij en nu sinds een paar weekjes op de manege bij mij in het dorp. Dit bevalt wel het beste! Hij kan dan ook s'nachts op stal en ik kan hem trainen in de overdekte bakken. Ik hoef hier niets voor te betalen doordat ik klusjes terug doe elke week.

Ik studeer nu ook nog (3e jaar hbo) en kan een groot paard nu gewoon niet betalen. Ik heb wel een spaar potje voor nood gevallen, maar ik kan de vaste kosten nu gewoon niet betalen. Ik ga zelf dus wachten tot ik afgestudeerd ben, een vaste baan heb en het liefst ook een eigen huisje met land erbij (maar ik kan het paard natuurlijk ook ergens anders onderbrengen).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:57

Ik heb er ook over nagedacht een paard te leasen, maar al het geld wat je daar in stopt kan je ook sparen voor een eigen paard..

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:08

eerst : diploma halen
dan: schulden afbetalen
vervolgens: baan zoeken
en potje maken voor calamiteiten/ pensioenopbouw
dan kijken naar paard: laat iemand meegaan met verstand van zaken en die je helpt alles over het paard duidelijk krijgen en eventueel onderhandelt over de prijs..
Kijk naar de klik die je hebt met een paard; dat is niet noodzakelijker wijs het paard die je in je hoofd hebt, maar een klik is zo belangrijk!
Denk eraan dat een paard heel romantisch klinkt, maar dat een paard van alles kan hebben en dat het een behoorlijke emotionele investering kan zijn.
Ik wens je veel succes en hoop dat je vindt wat je zoekt!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 15:24

Ja die klik is echt het mooiste wat er is!
en dat had ik 6 jaar geleden met een bepaald paard, dus ben benieuwd of dat er nog is.
Als dat er nog is, pfff dan zal het wellicht heeeeeel moeilijk zijn om nog even te wachten.

Baan heb ik al :') wellicht moet ik het in mijn onderschrift noteren want iedereen ziet in de opening staan: afstuderen, conclusie: heeft geen baan
uhm tsja die studie heeft zichzelf ook niet betaald hoor _O-
Ik HEB al een fulltime baan , met nog redelijke functie ook
Maar goed bedoeld natuurlijk, snap ik wel :)

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:15

Ik heb ook de mogelijkheid om mijn verzorgpaard te leasen, maar toch besloten om het niet te doen. Kost net zoveel als een eigen paard en veel voegt het niet toe, qua verzorgen doe ik volgens mij hetzelfde. Enige jammere was dat ik eerst niet officieel met hem kon starten omdat het een manegepaard is. Gelukkig wordt de manege volgend jaar een fnrs manege en dan kan ik starten met een manege-startpas. Verder leer ik ontzettend veel van hem, wondjes, kreupel, daar worden we op de manege best vrij in gelaten, dat regelen we zelf, (natuurlijk wel onder toezicht van de baas en die heeft uiteraard ook het eindoordeel) maar daar heb ik nu het nodige ervaring in. Verder spaar ik vrolijk verder voor een eigen beestje.

Zomer 2016 afstuderen, vervolgens een goede baan zoeken. Wil denk wel eerst op mezelf voordat ik eigen paard koop (woon nu nog thuis). Ik moet alleen wel echt even flink doorsparen, denk het dubbele of driedubbele van jou ts, heb wel vrij hoge eisen qua paard. Scheelt dat ik nu al veel spullen heb, als ie er eindelijk komt heb ik waarschijnlijk alleen dekens en een kwaliteitszadel nodig haha.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:44

Wat een leuk topic, mag ik me hier ook melden? :)

Op het moment is een eigen paard voor mij geen optie ivm studeren en samenwonen (uitwonende student zonder vaste bijbaan = weinig geld). Gelukkig heb ik sinds juni 2011 een geweldig bijrijdpaard waar ik eigenlijk alles mee mag doen wat ik wil. Ik mag maandag tm zaterdag rijden, hoef de dagen niet door te geven en mag zowel in de bak als buiten rijden zonder dat ik hoef aan te geven wat en wanneer. Ook heb ik het geluk geen bijdrage te hoeven betalen. De eigenaresse rijdt ivm angst niet zo veel, en is dit aan het opbouwen met goede begeleiding. We bewijzen elkaar dus een dienst, ik heb een leuk paard om te rijden en zorg dat hij voldoende beweging krijgt, en zij kan op haar gemak en op haar eigen tempo het vertrouwen terug krijgen, zonder dat ze zich zorgen hoeft te maken over de mate van beweging en verzorging van haar paard. :) (Ze is wel elke dag op stal, om hem te poetsen, knuffelen, eten te geven etc. maar ik ben vrij in wanneer ik zelf wil komen en gaan).

Dit maakt voor mij ook dat een eigen paard geen haast heeft, omdat ik die nu zo goed als heb, maar zonder de kosten!
Toch lijkt het me heel fijn om ooit een paard van mezelf te hebben. Dan kun je zelf alles beslissen, ook de kleine dingetjes. :)

Plan van aanpak:
Afstuderen: Juli 2015
Vaste baan vinden: zomer 2015
"schuld" bij moeder aflossen: geen termijn, maar zsm dus laten we zeggen voor 2016.
Koop huis: Zomer 2017 (hebben nu een huurwoning)
7.000 euro sparen: Zomer 2019

Een lange termijn plan dus, maar zoals je in mijn verhaaltje kunt lezen heb ik geen haast. De 7.000 euro heb ik niet als budget omdat ik een duur sportpaard wil, ik ga opzoek naar een recreatie paard die een leuk pasje in de bak kan doen (liefst weer een Draver oid. dus prijsklasse tot 2.000 euro). Maar ik wil een potje achter de hand hebben voor onvoorziene kosten zoals dierenarts etc. en wil graag een goed op maat gemaakt zadel :)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:35

Oeewww wat is het stil hier zeg :oo
Mijn bijrijdpaard was wéér kreupel, dus dierenarts er weer bij gehaald. Ze loopt niet goed en we moeten haar zo min mogelijk over het harde laten lopen, dus als ik op een dag buitenritten wil gaan maken zullen er ijzers onder moeten :\

Ik heb vandaag een kasboek aangemaakt zodat ik goed kan bijhouden wat er per maand in en uit gaat :Y) Ik houd 'm wel heel basaal, dus geen btw-berekeningen etc, gewoon
datum-wat ik gekocht heb/binnen gekregen heb-bedrag-nadere omschrijving :list:

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 16:18

Haha even een update dan maar :P

want heb niet stilgezeten hoor!

gisteren gesproken op de manege over het leasen en de mogelijkheden.
Er is mij aangeboden het betreffende paard nu twee weken kosteloos te proberen en dan kan ik vervolgens kijken of het gaat en of ik verder wil met bijv leasen.

Nu is het lease bedrag per maand zodanig dat ik voor dat geld hier om de hoek 2 paarden kan stallen.
Dus dat is eigenlijk geen optie.

Zit wel in twijfel, 2 weken het paard uitproberen om te bekijken of ik hem wil kopen?
Heb in geen 5 jaar op dat paard kunnen rijden (zelf gestopt en toen ik weer begon had hij een blessure)
Of gewoon zeggen dat ik er van af moet zien.

Help....

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:32

Ùhm ja das een lastige... Het paard staat nu nog steeds met een blessure, of dat niet meer?
Als het paard nog steeds geblesseerd is, zou ikzelf toch zekerheid willen hebben of dat weer 100% goed komt... Als het niet meer geblesseerd is: dan zou ik twee weken proberen en kijken of je het paard nog steeds zo leuk vind en wilt kopen :Y)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 17:53

Naja hij is in opbouw, maar of hij dan helemaal blessure af is weet ik eigenlijk niet..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:37

Ik vind paarden met been blessures altijd een beetje eng.. Meestal blijft dat dan toch een zwakke plek!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:48

Het betreft een rugblessure geen beenblessure
Maar zelfde verhaal, misschien nog wel moeilijker zelfs.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:07

Knoop door gehakt, ik ga in ieder geval morgen kijken hoe hij loopt onder het zadel.
En waarschijnlijk zelf ook eventjes erop :D
Gewoon om te kijken of het nog het paard is wat ik wil, zo niet dan heb ik daar in elk geval rust over in mijn hoofd. Zo wel, dan kijk ik wel even verder, direct kopen is nog geen optie ondanks dat ik dat wel zou willen. Het is nu niet het moment om hem al te kopen.

Nog steeds school en schuld bij ouders
(schuld is bijna afgelost :D hoop eind januari daar mee klaar te zijn)
School.. uhm tjsa.. daar ga ik maar geen woorden aan vuil maken hoe dat zit.
zou deze week eindgesprek hebben maar dat loopt weer anders.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 19:58

Heb een oplossing gevonden,
Met mijn ouders gesroken en gevraagd wat zij er van vonden,
vooral in combinatie met de (studie)schuld wat ik van hun geleend heb.
Heb afgesproken dat ik mijn 13e maand aan hun geef, en in het voorjaar mijn vakantie geld.
Moeten we even kijken hoeveel er daarna nog overblijft maar dat zal niet veel meer zijn.

Omdat ik wil weten of een ECHT eigen paard iets voor mij is, wil ik toch gaan leasen.
Bijrijden heb ik zoals eerder beschreven al paar x bekeken maar is toch niet echt mijn eigen paard dan
Ik MOET deze maand afstuderen heb weeer een jurist ingeschakeld, en die zegt dat hij het dit jaar het eindgesprek nog wil zien plaatsvinden anders heeft school een probleem. (meer info kan via pb :o )

Ik neem zelf wel een bijrijder, niet zozeer vanwege de kosten. Maar vooral qua tijd, omdat de manege 30min auto afstand is kan ik op de dinsdag en de vrijdag moeilijk tussen mijn gebroken diensten naar mijn paard. En als er wat is met mijn auto of op het werk zit ik ook, (heb nogal flexibele functie laten we maar zeggen..) Als het wel mijn eigen paard wordt stal ik hem dichterbij huis en heb ik dat probleem minder.

Dan kom ik uit op 350 ongv per maand,
met benzine erbij wordt dat alsnog 400 maar ok bij echte nood aan de man ga ik maar een uur fietsen. Dan ga ik het 1 jaar proberen, daarna zien we weer verder :+
Ik heb vanaf januari 200 euro extra wat nu naar school ging, die andere 200 red ik gemakkelijk van mijn loon. Moet alleen nog even vragen hoe het zit bij hogere ziektekosten, want in het contract (voorbeeld wat ik mee heb gekregen) staat dat alle ziektekosten voor mij zijn, maar vraag mij wel af hoe dat zit wanneer hij naar plot opgenomen moet worden in een kliniek.
Ga hem dan wel maar voor 1 jaar (of half jaar moet even kijken) leasen.. maar toch je weet nooit

Dan kan ik ook kijken of dit paard waar ik al jaren verliefd op ben niet gaat vervelen, hij is zeer braaf. In het bos zo gek als een deur :P hij vind dat gewoon heel leuk.
En bij eventuele financiele of medische problemen kan ik het lease contract stopzetten.
Situaties waarvoor ik dat spaarpotje van mijn eerste post dus nodig heb zijn dus op te vangen op een andere manier.

Nadeel,
hij staat ver weg, ik heb een bijrijder nodig dus 'deel' hem.
Ik kan minder snel sparen voor het aanschaf bedrag en medisch spaarpotje voor de toekomst.
minder tijd voor vriendlief :P

Voordelen,
Ik hoef niet alle benodigde paardenspullen in 1x te kopen (hoeft sowieso niet natuurlijk maar nu helemaal niet want kan alles lenen van de manege in principe)
Hoef het aanschafbedrag niet te betalen
Het lease contract kan worden stopgezet indien ik dit noodzakelijk acht of wil.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:42

Wat een leuk topic en wat goed dat jullie allemaal een PvA hebben! +:)+
Ik wil me graag ook melden want ook ik ben 12 jaar geleden besmet met hem paardenvirus..
Mijn PvA is :
-in februari heb ik mijn praktijkexamen (rijbewijs B)
-in de tussentijd ga ik al beginnen met sparen zodat ik aankomende lente (lente 2015) een autootje kan kopen. Mijn moeder betaald mee met de aanschafprijs van een auto dus dat is fijn. Ook mede omdat ik in Amsterdam woon is een klein, zuinig autotje fijn.
-daarna iedere maand door blijven sparen
-in september beginnen met de studie die ik heel graag zou willen doen. (anesthesiemedewerker)
-sparen, sparen en nog eens sparen.
Uiteindelijk hoop ik dan over anderhalf a 2 jaartjes een paardje te kunnen kopen.
Het is een hele verantwoordelijkheid en af en toe heb ik nog een gevoel van is dat het allemaal wel waard? Maar ik blijf toch maar steeds dromen over een eigen paard.
Ik heb nog tijd zat dus ik kan altijd nog beslissen om het niet te doen.

Zelf wil ik ongeveer het dubbele van wat jij wilt sparen namelijk +- 10.000,-
Dat is mede omdat ik wel een paardje zou willen waarmee ik de dressuursport in zou kunnen gaan, en om ook alvast een buffer te hebben mocht de DA tegen die tijd vaak langs moeten komen..

Ik heb ook al naar veel stallen gekeken. Hier in Amsterdam is er natuurlijk niet super veel te vinden maar ik heb gelukkig wel een mogelijke stal gevonden waarbij het paardje lekker paard kan zijn (lees: genoeg weidegang en in de wintermaanden halve dagen op de paddock), die niet te ver weg is van mijn huis (door reistijd en natuurlijk ook benzinekosten) en die ook natuurlijk een beetje betaalbaar is.

Na alles uitrekenen zou ik zelf ook +-500,- per maand uitgeven aan een paard dus ik ga ook pas een paard kopen als ik dit bedrag elke maand makkelijk opzij kan zetten.

Ik hoop om vanaf januari 2015 t/m augustus 2015, 500 euro per maand op te sparen. Dan zit ik al gauw op 4000 euro aan salaris. Die 500 euro per maand kan ik nu best makkelijk missen trouwens. Ik werk zowat fulltime in de horeca. Daarnaast ga ik al het geld wat ik per maand verdien ook opsparen + verjaardagsgeld etc ook. Maar ik wilde in het voorjaar ook nog een autotje kopen dus dat zou dan natuurlijk van die 4000 euro af moeten. Maar ik moet me maar eerst goed oriënteren over welke auto ik precies zou willen en wat ik daaraan uit zou willen geven.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 14:02

4000 salaris :roll:

Ow wacht je bedoeld dat je dat dan heb opgespaard van je salaris

*dacht ook al

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:01

lampjerulez schreef:
4000 salaris :roll:

Ow wacht je bedoeld dat je dat dan heb opgespaard van je salaris

*dacht ook al

Was dat maar zo :')

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 12:10

Ja precies, wilde je al keihard van je roze wolk af schoppen :))

Maar samantha je bent nu 19, denk ook aan het feit dat je misschien niet eeuwig bij je ouders wilt blijven wonen. Dan ben je ook al snel 1000 euro p/m kwijt aan vaste lasten qua woning/eten etc.
Is voor nu wellicht niet interessant maar als je een paard neemt voordat je op jezelf woont is dat wel iets om rekening mee te houden voor de toekomst.
Mocht je al op je zelf wonen dan heb ik niks gezegd O:)

*ik was zelf 17 dat ik het huis uit ging

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:54

Nou update van mijn kant: nog steeds niet echt een bijbaan gevonden ;(
Daarentegen wel in dienst bij StudentenWerk en vandaag mijn eerste dag gewerkt op mijn eerste klus via SW *\o/* (kerstbomenverkoop bij de Ikea :+ ) Morgen mag ik lekker zes uur werken en krijg ik 12 uur uitbetaald :$
Volgens een collega krijg je vrij veel klussen als je aangeeft veel te willen/kunnen werken. Dus ik denk dat ik hier maar blijf dan :P Al die afwisselende baantjes lijken me leuk! Lekker veel variatie, als ik een baan zat ben wacht ik gewoon tot de klus af is en dan stroom ik door :P Daarbij verdient het stukken beter dan een supermarktbaantje, vanwege de gigalading toeslagen *\%/* En uiteraard is de ervaring die ik op doe ook heel gewenst!

Op het gebied van paarden leer ik nog steeds elke dag bij :) 't is doodeenvoudig, maar ik vond het heel fijn toch een keer gedaan te hebben alvast: ik heb een wormenkuur gegeven :o (paardlief loopt nog steeds stronteigenwijs met een witte vlek op d'r snoet xD ze wilde niet stil staan _O- )

Samengevat, kan ik met een goed gevoel het nieuwe jaar in. Want mijn Fase A is op tijd afgerond +:)+

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:20

Wij (mijn vriend en ik) hebben ook de knoop doorgehakt, wij gaan sparen voor een paard.
Wij beginnen vanaf 0 nu (wegens prive omstandigheden is alle spaargeld erdoor gevolgen!)
Eerder dit jaar zijn we al wezen kijken naar een stal, en tot op vandaag ben ik geen betere tegen gekomen.

Ik ben nu aan het brainstormen hoe ik alles het beste kan aanpakken.
Heb al eerder een eigen paard gehad maar die werd betaald door papa en mama O:)

Ik vind het vooral leuk om al rond te kijken naar paarden (stieken doe je dat toch) en dan merk ik meteen dat er véél aanbod is en ik door de bomen het bos niet meer zie.

Da, hoefsmid tandarts en alles is zeker te betalen voor ons, dus eigenlijk is het nu gewoon sparen en gaan *\o/*

Maaaaaaar wat zie ik over het hoofd, en vooral, ik moet het gewoon kwijt dat er weer een paard komt!!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 13:44

Hoeveel wil je gaan sparen voordat je het paard daadwerkelijk aanschaft branka?
Ik heb een minimum van 5000 inclusief aanschaf prijs en de rest is dan voor benodigdheden en dierenarts.

Nu zijn de kosten voor benodigdheden al minder aan het worden omdat ik tussendoor al dingetjes aan het aanschaffen ben. Ik ga een lease paard nemen (wat per maand duurder is dan eigen paard trouwens) maar ik krijg wel begeleiding en ik kan stoppen indien er ''omstandigheden'' zijn. Voor mij was die 5000 euro budget voornamelijk om de onvoorziene omstandigheden te kunnen opvangen. Dat hoeft nu niet, maandelijks kan ik het betalen. Dus ik heb nu toch alvast een eigen paard, met recht op eerste koop.
Dus wanneer ik wel genoeg buffer bij elkaar heb komt dat ook goed :D

Of ik kom erachter dat ik een compleet ander soort paard wil.
Maar dat zien we dan wel weer.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:14

Wij willen eerst 2500 euro sparen, dit is alleen voor de aanschaf.
Da kosten etc kunnen wel betaald worden als er iets is maar we sparen hierna gewoon verder.

Ik zit nog even te denken aan een zadel, misschien zit die er bij maar ik ga er stiekem van uit dat er een nieuwe moet komen.
Welk budget dat gaat vallen weet ik niet.
Ik wil hier niet zo onze inkomen delen maar via PB kan ik wel het een en ander vertellen :P
Voor het geval je vragen hierover hebt :j