[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:20

Interessant topic, lees mee van onder mijn leessteen.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:55

Maflinger, 1 keer raden wat ik vorige week besteld heb en gisteren geleverd werd :D . Jep, de rambo micklem multi!

Ivm grondwerk: ik weet het. Longeren is belangrijk, maar daarnaast is er nog zoveel meer, het rechtrichten, het wijken, volgen, masseren (aanraking in het algemeen), ...
Voor en na het rijden stretch ik ook steeds de benen, schouders, knieën, heupen en rug van mijn paard. Eigenlijk is dit ook een vorm van grondwerk, hé. Houdt niet veel in (15 minuten als je het goed kan), maar het levert zoveel voordelen op voor je paard zelf. En het is uitstekend om een vertrouwensrelatie op te bouwen hé.

Morgen meer, nu nog wat werk voor de boeg!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:51

Goed bezig :D.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 08:23

Maandag weer les met Chumani. Ik heb nu al stress om haar de trailer in de zetten. Begint al goed :') . Ik heb wel geoefend op het naast me stappen in een rechte lijn, vooruit en kleine stukjes achteruit. De stal stapt ze zonder problemen in, maar zodra ze de trailer ziet, begint ze al te stressen (lees: steigeren) en bijgevolg: ik ook. Geen goeie start alvast, als ik mijn stress niet onder controle kan krijgen .

Ze hoeft de trailer nog maar te zien en 't is al van dat (de trailer staat binnen gestald, zodra we de trailer buiten rijden op de parking naast de weide, dan kan ik Chumani zelfs niet meer bij mij laten komen).

Ik zou haar een tijdje eten (muesli) moeten geven in de trailer, zonder ermee te rijden, ik weet het. Maar tijd en praktische haalbaarheid gooien weer roet in het eten.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:48

Hèhè, ze staat erop, op de trailer! Op nog geen kwartier tijd, dus het ging pakken vlotter dan vorige week _/-\o_ . Ik heb haar wel efkes "strenger" aangepakt, ik heb ondertussen begrepen dat dit bij Chumani het beste werkt :D . Eerst gewoon stappen naast mij aan het touw, tikje van de zweep op de flank als ze achter mijn rug wegdraaide en blokkeren met mijn hand als ze voor mij indraaide. Op nog geen 5 minuten had ze dit al beet.
Dan komt haar volgende truc: als ze niet meer achteruit of vooruit weg kan, dan gaat ze omhoog. Maar ondertussen weet ik dat al :P . Dus als ze omhoog ging, heb ik mijn zweep omhoog gedaan (niet geslagen!) en een ruk aan het touw gegeven. Dat laatste mag eigenlijk niet, maar na 3 keer proberen, stond ze naast me, schudde ze haar hoofd, geeuwde ze en ging ze de trailer op - naast mij. :D . De trut!

Ze heeft dan nog de wortel opgesmikkeld, dus zooooveel stress zal ze niet gehad hebben (een dier in stress neemt geen voedsel aan, oiv adrenaline en cortisol (stresshormonen) stokt de spijsvertering, omdat het dier in vlucht- of vechtmodus komt.) Dus eigenlijk komt het er weer maar eens op neer dat Chumani met haar kop aan het spelen was, en door kreeg dat het toch precies niet zo werkte...

Op naar haar volgende truc! Op een gegeven moment moet haar trukendoos toch eens leeg raken (hoop ik)...

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:26

ik denk dat Chumani <3 ( wat een geweldig paard) nooit zonder trucjes zal raken ze is slim maar dat houdt jou wel lekker alert
ik heb echt het idee dat je nog ver gaat raken met haar +:)+ en fijn om weer wat te volgen je schrijft zo leuk en de verhalen zijn geweldig ik zie het al helemaal voor me :o

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 09:23

CharlotteJay schreef:
ik denk dat Chumani <3 ( wat een geweldig paard) nooit zonder trucjes zal raken ze is slim maar dat houdt jou wel lekker alert
ik heb echt het idee dat je nog ver gaat raken met haar +:)+ en fijn om weer wat te volgen je schrijft zo leuk en de verhalen zijn geweldig ik zie het al helemaal voor me :o

Thx, CharlotteJay. Maar helaas leidt Chumani ook thuis tot veel discussies. Ze leert ons heel erg veel, dat is zeker. Een beter leerpaard kan je haast niet hebben!

Ik wil doorzetten, mijn dochter twijfelt en mijn man zou haar liever verkopen aan een (veel) meer ervaren ruiter...

We zijn er nog niet uit, vrees ik.

Maar het goede nieuws: de les ging gisteren erg goed! Ik heb enkel de laatste 10 minuten gezien, toen was Chumani zacht en nageeflijk. Blijkbaar was ze in het begin vrij hevig en heeft de lesgeefster haar door de roundpen gestuurd, zonder longetouw, gewoon weggestuurd met zweep en haar even laten uitrazen. Daarna was ze heel rustig.

Enkele foto's van gisteren. Ik heb ook filmpjes, maar helaas lukt het me niet om die hier op te laden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:44

En is ruilen van paard (dus jij Chumani en je dochter de tinker) voorlopig een optie? Het zou zonde zijn om Chumani te verkopen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:50

Maflinger_S schreef:
En is ruilen van paard (dus jij Chumani en je dochter de tinker) voorlopig een optie? Het zou zonde zijn om Chumani te verkopen.

:j dat vind ik een goede

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 09:19

Hmmm, ik rij nog geen jaar... Ik ben echt een onervaren ruiter en dat houdt me wel tegen. Aislinn is zo'n makkelijk paardje, ze vergeeft je gewoon alle fouten. Maar Chumani niet, helaas.

Ik heb er zelf ook al aan gedacht, maar Machteld rijdt zoveel beter dan mij, ik denk dat ik Chumani zou "verprutsen" door mijn onkunde als ruiter :') . Op de manège rijdt Machteld bij de gevorderde ruiters (dressuurlessen en springen) terwijl ik nog steeds "hang" bij de beginnelingen.

En Machteld wil wel eens rijden met Aislinn, maar ze zegt ook zelf dat dit veel te makkelijk is voor haar. Een buitenwandeling, OK, maar echt doorrijden (galopwissels, wijken, ...) is niet echt iets voor Aislinn. En springen met mijn "oude" tinkermeisje is helemaal niet aan de orde.

Nu, Machteld rijdt momenteel nog altijd 3 uur per week, maar met manegepaarden. Ook jonge paarden, van 4 à 5 jaar, en dat gaat prima.
Ondertussen werkt ze 4 uur per week onder begeleiding van de trainster met Chumani, enkel grondwerk. En ook dat gaat goed. Woensdag heeft ze een heel parcours gebouwd van 60 cm en Chumani in vrijheid laten springen. Vonden ze allebei superleuk om te doen. Maar het liefst van al wil Machteld gewoon met Chumani kunnen rijden, zonder dat voortdurende gevecht - en dat snap ik ook wel!

Het meest frustrerend voor Machteld is dat haar vriendin ook een Amerikaanse appaloosa heeft gekocht, 3 maand jonger dan Chumani, eveneens onbeleerd (zelfde achtergrond als Chumani). 5 maand later dan Chumani is dat meisje aan de slag gegaan met haar appaloosa-merrie, bij dezelfde trainster als Machteld en Chumani. En die combinatie rijdt nu al zelfstandig rond, ze beginnen binnenkort zelfs met springlesjes.

Machteld beseft ook wel dat geen enkel paard hetzelfde is, en ergens is ze wel trots op Chumani en haar pittige karakter. Maar langs de andere kant wordt ze er soms moedeloos van en als moeder is dat niet fijn te zien. Ik wil Chumani zeker niet opgeven, maar ik wil ook niet dat mijn dochter haar passie voor paarden zou verliezen omdat Chumani toch te moeilijk is voor haar.... Pffff, echt moeilijk hoor!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 09:27

Chumani en Panita, de 2 appaloosa-meissies. Ze komen ook erg goed overeen, maar dan: Chumani is gelukkig heel sociaal met andere paarden!

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:40

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Zoals ik het lees heeft Machteld eigenlijk maar 1 ding tegen (of eigenlijk 2): haar leeftijd, waardoor je nog geen lange termijn visie hebt en waarschijnlijk te weinig geduld om die visie waar te maken.

Voeg daarbij dat haar vriendin in vergelijkbare beginomstandigheden zo te zien veel meer vooruitgang boekt en je zou er moedeloos van worden. Vergeet echter niet dat als Chumani eenmaal op de rit is, Machteld daar veel meer voldoening uit zal halen en daar ook veel langer plezier van zal hebben dan van een wat "makkelijker" paardje, zeker als Machteld nu al bezig is met galopwissels en wijken.

Het is best wel saai om op een paard te rijden waar alle knopjes al op zitten maar op een paard rijden waarop je zelf alle knopjes hebt gezet is top en blijft ook een uitdaging.

(Even mijn eigen ervaring erin gooien, hoewel ik veel ouder ben dan Machteld. Ik kocht 8 jaar geleden een 4-jarige haflinger, mijn mafje Sarah. Die kende en kon nog niet zo veel en ik ook niet (ik reed net weer een jaar nadat ik 20 jaar niet had gereden en ik had de omslag gemaakt naar western). Ik had ook de keuze om Oma (sorry, zo werd ze echt genoemd) te kopen, een 17-jarige Quarter, die alles al kon en wist en had meegemaakt. Oma kopen werd me afgeraden, omdat ik daarmee eerder zou gaan afbouwen dan opbouwen en het voor mij niet voldoende uitdaging zou kunnen zijn. Met mafje train ik nu 8 jaar en we zijn samen een heel eind gekomen. Het ging/gaat niet snel, we moesten allebei apart en samen heel veel leren, maar het was/is zo leuk! Zo'n levenslang levend "project". Ik heb vooral ook veel over mezelf geleerd, en dat maakt het zo de moeite.)

Ik zie ook om me heen dat eigenlijk iedereen een paard heeft gekozen waarvan ze veel kunnen leren, in welke vorm dan ook. Ik vraag me dan ook al een poosje af of het eigenlijk niet zo is dat een paard zijn mens kiest of dat het een combinatie is...

Ben je bekend met de boeken van Linda Kohanov? Die kan ik je aanraden als interessant leesmateriaal...

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 08:36

Ja, die heb ik gelezen. De lesgeefster waar we bij trainen is ook heel erg bezig met EAPD en equitherapie. Paard als spiegel van je innerlijke ik...

Ik begrijp wat je bedoelt met of je wel bewust je paard gekozen hebt en of dit paard niet eerder onbewust maar wel bedoeld op je pad is gekomen...

Ik heb het al eens eerder geschreven, geloof ik: ik ben aangetrokken door dieren met een hele historiek en een "moeilijker" karakter. Bij honden kan ik hen er zo uithalen, in 1 oogopslag. Om en bij de 1000 honden heropgevoed hebben, helpt daar wel een handje bij - uiteraard. Ik mis echter wel de ervaring bij paarden, maar misschien is het aan Chumani om me daarbij te helpen en misschien moet ik wel - als onervaren ruiter - toch met haar aan de slag gaan en dat zij mij daarbij kan helpen... Want dat verwijt mijn dochter mij soms: ik heb Chumani gekozen en Machteld is akkoord gegaan. Maar dan, op dat moment was Machteld met élk paard akkoord gegaan, zolang het maar geen koudbloed was ;) .

't Is waar, ik had meteen een klik met Chumani, net zoals met Aislinn ook.
En ook: Chumani's karakter is een afspiegeling van mijn dochter: explosief, stoer van buiten en onzeker van binnen. Maar toch met een goed hart... En continu trucs om onder het werk uit te komen... Ze lijken zooooo goed op elkaar, bijna beangstigend soms!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:25

Ik ben een stille meelezer, maar wat een gaaf paard! Wel een karakter, maar ik denk dat als Machteld en Chumani samen door deze periode heen komen, ze elkaar door en door vertrouwen!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:53

Marein, ik moet wel een beetje om je lachen. Je wéét het allemaal wel, je intuïtie is duidelijk genoeg. Overwin je schroom en ga met Chumani aan de slag. De vaardigheden die jij hebt zullen die van Machteld mooi aanvullen om van Chumani een nog fijner paard te maken dan ze al is.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 14:51

Het valt wel op dat ik geweldig onzeker van mezelf ben, zeker? We komen er wel, ik denk dat ook! Alleen jammer dat het steeds soms wat vechten tegen omgeving lijkt... (overal hoor je immers dat 2 maand meer dan voldoende is om een paard zadelmak te maken en dat wij nu al bijna 9 maand bezig zijn... dus wat is er mis met het paard of met de ruiter... De enige positieve opmerkingen en commentaren die we krijgen, is hier op Bokt...)

O ja, voor alle duidelijkheid: ik weet wel dat er niets mis is met het paard - behalve veel karakter - en ook niets met de ruiter - behalve jong en onervaren! Maar al die commentaar, je zou van minder twijfelen en onzeker worden :\

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:57

gewoon op bokt blijven komen dus wij zijn er voor je Y;( :(:)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:11

Ik vind dat jullie het hartstikke goed doen! Juist knap dat jullie door gaan als zo veel mensen commentaar hebben. Het is niet een standaard paard, ik vind het juist knap hoe jullie het doen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:45

Marlein, je bent dan misschien voor je eigen gevoel onzeker, maar je weet het wel heel mooi en duidelijk te omschrijven, reflecteren. Dat is een goede weg om juist daar overheen te komen.
En verder respect hoe jullie gezamenlijk met dit paard doorgaan. de band wordt alleen maar sterker lijkt mij.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 09:44

Euh, plots weer nieuws. Chumani blijft bij ons hoor, daar zijn we ondertussen wel uit. Niemand kan in de toekomst kijken, uiteraard, maar voorlopig blijven we met haar aan de slag. En Machteld ziet het ook weer helemaal zitten, het grondwerk gaat bijzonder goed en ze zegt zelf al dat ze zin heeft om weer het zadel op te gaan.

Maar... er komt een derde paard over enkele weken :o . Een nieuw "projectje" dat ons in de schoot geworpen wordt. Een goeie klant van mij heeft een eigen renstal met Engelse volbloed paarden. Rensport dus. Zijn allereerste eigen gekochte en getrainde paard, Engels volbloed, gaat op pensioen - ze is 9 jaar en voor de rensport fin de carrière. Ze heeft een heerlijk en eerlijk karakter en is erg gezond. Goede rug, goede benen, werkwillend karakter. En de eigenaar wil haar schenken aan ons...

Lang getwijfeld, want pff, opeens 3 paarden om te trainen en mee te werken. Maar goed, ondanks haar grootte zou Machteld met dit paard wel vrij snel dressuur kunnen rijden en lichte sprongen kunnen nemen. Terwijl ze dan gewoon verder blijft trainen met Chumani zonder druk.

Ik heb er over gesproken met de trainster van Chumani, en zij ziet het ook wel zitten om te helpen bij de omscholing van renpaard naar recreatiepaard.
Dit wordt een eigen volgtopic, naast dit van Chumani ;) . En ikzelf blijf rijden met mijn lieve Aislinn én blijf aan de slag met Chumani.

(Gelukkig hebben we dit voorjaar een nieuw stuk weide gekocht, dat ondertussen ingezaaid is en waar over een maand de paarden al in mogen... Nu nog een nieuw dak op de stallen en de ruimte is er!)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:08

Wat leuk! En dat omscholen gaat vast goedkomen: ik heb zelf een draver waar nog maar een keer of 5 iemand opgezeten had voor ik hem kocht (2012) en dat is een heerlijk dier. Heel sensibel, maar o zo leergierig en werkwillig. Echt een topper!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:15

Gaaf! Gefeliciteerd! Ik ben nu wel benieuwd naar foto's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:17

Ik ben een meelezer, maar wat ik denk he. Is het niet zonde, je hebt al een paard wat je moeilijk mee kan werken, je weet niet hoe dit paard het gaat doen. Kan heel braaf zijn, maar het kan ook weer problemen opleveren. Als je die gok wilt nemen, m0et je het doen, maar hou er rekening mee dat je met 2 paarden zit die nog doorgereden moeten worden. Wil je dochter niet gewoon lekker gaan rijden?

Onderschat daarnaast de power van een renpaard niet, ze kunnen braaf zijn, maar als ze gaan, zijn ze moeilijk te houden.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:34

Joolien, je hebt helemaal gelijk. Dat zijn ook enkele van mijn bezorgdheden. Een paard dat van de renbaan komt, altijd een goede ruiter op de rug gehad, ... Dat wordt investeren om er een recreatiepaard van te maken en klaar te stomen voor dressuur en eventueel springen. Terwijl Machteld al meer dan tijd genoeg in Chumani moet stoppen om dit karaktervolle paard in goede banen te blijven leiden.

Dus zouden we het inrijden en doorrijden van de Engelse volbloed (Soprana heet ze) overlaten aan 2 bijrijdsters. 2 zussen van 19 en 17 jaar die samen met Machteld in de les rijden. Ze hebben allebei al meer dan 8 jaar rijervaring en de oudste van hen wil heel graag op wedstrijd gaan met een paard, maar zelf hebben ze geen eigen paard. En de manege waar Machteld en de meiden rijden, verhuurt de paarden niet voor wedstrijden.

De 2 zussen zouden 2 keer per week les volgen met Soprana en als ze er klaar voor is, ook met haar op wedstrijd mogen gaan. Machteld zou dan - als Soprana klaar is voor de groepslessen - met Soprana in de groepslessen rijden ipv met een manegepaard. En ondertussen blijven werken met Chumani.
En dan, uiteraard, samen met de zussen mee op wedstrijd gaan met Soprana, hé. Want daar kijkt Machteld enorm naar uit. Afgelopen seizoen haar eerste 10 wedstrijden gereden - dressuur en springen. Maar voor volgend seizoen zal Chumani helemaal nog niet klaar zijn om al op wedstrijd te gaan! Ik zal blij zijn als Machteld tegen eind dit jaar in stap figuren zal kunnen rijden met Chumani, zonder dat Chumi de controle terug overneemt :P .

Ze wordt dan wel van ons, maar het "werk" is voor iemand anders. Met deze afspraken zag ik het in ieder geval wel zitten. Ik ken de meisjes goed, en ze zullen enkel onder begeleiding van Chumani's trainster met Soprana werken, dus ben ik ook vrij zeker dat Soprana niet "verprutst" zal worden door onkunde ;) .

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:45

Nog een paard, was ook mijn eerste gedachte, terwijl jullie nog zo aan het leren en beleven zijn met de twee die je eigenlijk nog niet zo lang hebt. Maar met je laatste uitleg erbij, dat het nieuwe "projectje" vooralsnog gereden en begeleid zal worden door twee bijrijdsters klinkt het wel weer logisch. Voordeel is dat het voor jou en Machteld de mogelijkheid geeft om nog meer en/of andere dingen te leren van een derde leermeester waar je bij de andere twee wellicht weer profijt van hebt. Ik denk wel dat jullie er een beetje voor moeten waken niet alleen maar met paarden bezig te zijn en als dat wel zo is, dat er dan ook nog een beetje ruimte is voor "lol met je knol" in plaats van alleen maar leren en "het goed willen doen".