pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:02

Ben het compleet met bovenstaande reactie's eens. Als je je dochter verder wilt laten komen is dat de weg. Een verknipte, pony zal haar eerder tegen gaan houden.

Jouw dochter heeft laten zien dat ze wat in haar mars heeft maar koester dat en overvraag haar niet. Zeg niet dat je dat doet maar als je deze pony koopt loop je wel een risico. Zonde van jouw dochter.

no--a

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:08

TS uit al jouw posts krijg ik niet echt het beeld dat jouw dochter nou zo'n getalenteerde ruiter is en ik krijg vooral ook het beeld dat je dochterlief gewoon graag op een goede pony zet, die de oefeningen bijna uit z'n hoofd kent zodat ze gelijk lekker winstpunten binnen kan gaan halen.
Als dat is wat je wilt, kijk dan gewoon eens hier op de boktmarkt, daar staan legio paarden aangeboden die Z1/Z2/ZZ ervaring hebben en die als braaf leerpaard worden aangeboden.
Kost waarschijnlijk aanzienlijk minder dan wat je nu op het oog hebt, en jullie hebben straks geen paard op stal staan waar je nog veel werk aan hebt (onvoorziene problemen daargelaten natuurlijk).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:13

sallandval schreef:
Rij je zelf ook, TS? Ik vraag dat omdat ik me afvraag hoeveel ervaring je hebt met het heropvoeden van paarden. Dat is echt een heel andere 'tak van sport' dan het opleiden van een gewone jonge pony. Men zegt niet voor niets dat je een jong dier 'naar je hand kunt zetten', bij het hertrainen van probleempaarden kan dat niet en moet je puzzelen, zoeken, in oplossingen denken. Daar is fingerspitzengefühl en vaak heel veel ervaring voor nodig.

Naar je eigen hand zetten kan net zo goed op oudere leeftijd en ook met een probleempaard. Karakter moet je liggen en dat heeft niets te maken met het al dan niet gereden zijn.
Alleen is het aanleren van iets veel makkelijker dan het afleren.
Een jong paard wat nog groen is, hoef je alleen maar nieuwe truucjes te leren en omdat ze nog zo 'blanco' zijn zijn ze meestal heel leergierig. Een probleempaard heeft al geleerd dat bepaalde dingen of mensen niet leuk zijn en die moet je dus eerst slechte gewoonte's afleren, vertrouwen teruggeven en dan pas nieuwe dingen aanleren.
Is idd een totaal ander en veel intensiever proces dan een jong paard opleren.
Als je het nooit gedaan hebt moet je er niet zomaar aan beginnen en het zeker niet van je dochter gaan verwachten.
(ik snap niet dat je het serieus overweegt, het gaat toch om de gezondheid en het plezier van je kind)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:13

Ik denk dat de veiligheid en het plezier van dochter voor TS van ondergeschikt belang is. Dochter moet op wedstrijden de blits maken met een 'eyecatcher' kaderpony. Ik denk dat dat de hoogste prioriteit heeft voor TS. Dat het hier om een niet werkwillige en stakende pony gaat is bijzaak.
Ik zeg niet doen, TS! Heel onverstandig...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:33

dochter wil een toppony om Z2 en kader te rijden maar daar is geen geld voor begrijp ik als ik ruw dit topic door lees. en een jonge pony heeft ze geen zin in. dan zit het toch ergens fout, ruiter moet beseffen dat een toppony alleen betaalbaar te krijgen is als hij nog niet zo ver in de sport loopt of een Z pony betaalbaar te krijgen is als het geen toppony is (en dan bedoel ik kader en dergelijke). Ikzelf vind niks mooiers dan jonge pony's rijden want eerlijk is eerlijk wij hebben thuis dat geld niet en geld is waar het in dat wereldje om draait. ik zou dochterlief nog eens heel duidelijk laten zien wat kan met jullie budget en daarin zelf laten zien wat ze wil. aan een probleem pony zou ik nooit mee beginnen, dan denk ik dat ze met een jonge pony meer leert en wie weet lukt het niet eens om met plezier die probleempony weer aan het lopen te krijgen.
Als je dochter een Z2 geklasseerde D pony gaat uitbrengen mag ze Z1 of Z2 starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 07:21

Wat vind dochter zelf? Heb im goed gelezen dat ze 14 is? Dan is ze ook zelf zich bewust wat ze kan en durft en wil....

Stel dat de probleem pony steeds buiten de prijzen valt omdat er toch iets is met de mentaliteit van de pony en dat staak gedrag gewoon koppigheid en niet willen is....pony geweldig kan lopen, mooi is, maar geen sport mentaliteit omdat het dier niet voldoende werkwillig is....

Vind de dochter het na een jaar ellende en teleurstelling de pony nog leuk?

Velen gaan louter op wedstrijd om te scoren, alles inclusief her dier is nier van belang, 1e worden is wat telt...stel je dochter zier africhting en verworven prestatie niet de uitdaging, maar snel opklimmen en naam maken de uitdaging, dan kan er een grote teleurstelling ontstaan..

Deze pony is dan ook niet makkelijk zonder verlies te verkopen....hoeveel eigenaren heeft pony gehad ?

Ga eens bronnen aanboren of er mensen zijn met een topper die hun paard of pony uit willen laten brengen....of sponsoren die het leuk vinden om een getalenteerd meisje een handje te helpen...

Helaas zijn er meerdere meiden met veel talent maar geen pecunia....

Als je dochter bij gp ruiters stal ruiter wil gaan worden, kan ze misschien kans maken op bekendheid en de juiste paarden voor anderen uit te brengen, uiteindelijk zelf dat juiste jonge paard kunnen kopen en opleiden....een lange weg, maar geeft veel ervaring en voldoening

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 07:59

welshfan97 schreef:
dochter wil een toppony om Z2 en kader te rijden maar daar is geen geld voor begrijp ik als ik ruw dit topic door lees. en een jonge pony heeft ze geen zin in. dan zit het toch ergens fout, ruiter moet beseffen dat een toppony alleen betaalbaar te krijgen is als hij nog niet zo ver in de sport loopt of een Z pony betaalbaar te krijgen is als het geen toppony is (en dan bedoel ik kader en dergelijke). Ikzelf vind niks mooiers dan jonge pony's rijden want eerlijk is eerlijk wij hebben thuis dat geld niet en geld is waar het in dat wereldje om draait. ik zou dochterlief nog eens heel duidelijk laten zien wat kan met jullie budget en daarin zelf laten zien wat ze wil. aan een probleem pony zou ik nooit mee beginnen, dan denk ik dat ze met een jonge pony meer leert en wie weet lukt het niet eens om met plezier die probleempony weer aan het lopen te krijgen.
Als je dochter een Z2 geklasseerde D pony gaat uitbrengen mag ze Z1 of Z2 starten.

terwijl je juist zoveel leert als je een jonge pony naar de Z weet te rijden.Dan heb je het echt zelf gedaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:02

Als mams ook rijdt, dan weer ze her verschil tussen zelf kunnen rijden en opleiden en goed narijden van goed afgericht paard, na de Z2, komen je rijtechnisch gevoeligheid en finetuning aan de beurt. Ervaring en talent...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:07

geerke schreef:
welshfan97 schreef:

terwijl je juist zoveel leert als je een jonge pony naar de Z weet te rijden.Dan heb je het echt zelf gedaan :j

Jep! Heb het zelf nu meerdere keren mogen meemaken (3 pony's zelf opgeleid en naar hoogste klasse gereden) en het is zo leuk! En met iedere pony die je opleid beloop je weer een iets andere weg en je leert er iedere keer weer een hoop bij.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 08:16

sallandval schreef:
Rij je zelf ook, TS? Ik vraag dat omdat ik me afvraag hoeveel ervaring je hebt met het heropvoeden van paarden. Dat is echt een heel andere 'tak van sport' dan het opleiden van een gewone jonge pony. Men zegt niet voor niets dat je een jong dier 'naar je hand kunt zetten', bij het hertrainen van probleempaarden kan dat niet en moet je puzzelen, zoeken, in oplossingen denken. Daar is fingerspitzengefühl en vaak heel veel ervaring voor nodig.

Het idee dat ik nu krijg is dat dochter graag verder wil op het niveau waar ze nu is, maar dan op een grotere pony. Het probleem is dat het geld er niet is voor een dergelijke pony.

Ik kan me voorstellen dat deze pony de oplossing op jouw probleem líjkt, maar ik ben echt bang dat het een illusie is (die de verkoper jou graag wil laten geloven natuurlijk) . De kans is zeer aanwezig dat het (veel) meer tijd gaat kosten om deze pony te heropvoeden dan zelfs om een groene pony te kopen en die zelf op te leiden.

Als je nou geld zat zou hebben en zou zeggen; "ach ik waag eens een gokje met een project-pony... lukt het niet; ook goed" dan was het wat anders... maar in dit geval zeg ik: echt niet doen!

Ja dit verhaal klopt helemaal moet er wel bij zeggen dat ik zelf zz licht heb gereden dus zou geen moeite moeten kosten maar rijd nu zelf ook een 4 jarige en lichamelijk moet ik vaak een stapje terug doen dus 2 rijden is dan lastig

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 08:28

no--a schreef:
TS uit al jouw posts krijg ik niet echt het beeld dat jouw dochter nou zo'n getalenteerde ruiter is en ik krijg vooral ook het beeld dat je dochterlief gewoon graag op een goede pony zet, die de oefeningen bijna uit z'n hoofd kent zodat ze gelijk lekker winstpunten binnen kan gaan halen.
Als dat is wat je wilt, kijk dan gewoon eens hier op de boktmarkt, daar staan legio paarden aangeboden die Z1/Z2/ZZ ervaring hebben en die als braaf leerpaard worden aangeboden.
Kost waarschijnlijk aanzienlijk minder dan wat je nu op het oog hebt, en jullie hebben straks geen paard op stal staan waar je nog veel werk aan hebt (onvoorziene problemen daargelaten natuurlijk).

Waar baseer jij dat beeld op? Dochter is gewoon een harde werker en idd heeft heel veel begeleiding nodig is geen natuurtalent maar kind is pas 12 maa rom nu te zeggen dat ze "niks "kan en da twij alleen maar een pony met knopjes willen gaat toch wel erg ver, haar twee pony's die ze nu heeft heeft ze van groen binnen 2,5 jaar naar Z2 en Z1 gereden. verder ga ik hier niet meer op in.
welshfan97 schreef:

Hoe kom je hierbij dochter wil helemaal geen kader rijden daar zitten wij financieel niet voor in de positie maar dat wil toch niet zeggen dat wij dan met "mindere"pony's op pad hoeven, ik zie graag een complete pony, en die pony heeft in principe dat allemaal in huis ( behalve karakter dan) lijkt me toch duidelijk dat je dan je wel even goed in de zaak duikt om uit te pluizen of je er wel verstandig aan doet om tot aanschaf over te gaan! En ik denk dat iedereen daar een andere mening over kan hebben maar dochter vind een jonge pony teveel werk ze heeft ernu ook twee jaar over gedaan om Z te geraken en ze wil eigenlijk over twee jaar op paard verder ( met haar lengte ook wel nodig denk ik), en ja dan een jong leuk paard maar daar kan ze dan wel jaaaaaaren mee voorruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:35

Mij lijkt karakter nou zo ongeveer wel het belangrijkste. .... Een paard dat niet voor je wil werken zal zich nooit 100% inzetten je hebt meer aan een iets minder getalenteerde pony die voor je door het vuur gaat dan een zeer getalenteerde rotbok die weigert voor je te werken...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:35

Ik krijg de indruk dat jullie best wel weten hoe het werkt in de paarden en beide ook best wel kunnen rijden. Als jullie er dan wat in zien en het dier is fysiek in orde kan je het toch gewoon doen?
Als je een andere pony koopt moet je ook aan de afstemming werken en is het ook de vraag of de klik er is. Er zijn overigens wel meer paarden en pony's die het bij een prof niet doen en bij een particulier wel. Die hebben vaak net iets meer tijd en aandacht voor ze.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:45

Oke dan heb ik het verkeerd begrepen en wil ze geen kader rijden maar ze wil wel dat soort pony's want dat zijn de complete pony's en als ze dan niet in het kader wil zullen daardoor de pony's niet goedkoper worden want je zoekt uiteindelijk toch dat soort pony's. En zijn namelijk weinig mensen die een goede pony hebben en hem dan voor een habbekrats aan een jong ruitertje kan geven terwijl hij ook duur de internationale sport in verkocht kan worden.

Daarnaast vind ik karakter op 1 staan. Als een pony wat minder kracht heeft ofzo kun je dat trainen, als hij er mentaal geen zin in heeft wordt het al moeilijker. Maar dat is mijn mening. Ik ben mijn ouders dankbaar dat ik toendertijd een jonge pony kreeg ipv een ervaren goede pony met complicaties, daar hebben we er ook een van gezien in die tijd maar ik ben met mn jonge pony tot en met het Z2 gereden (ook niet zonder slag of stoot maar wel met plezier in een redelijk tempo) en diegene is in de dezelfde tijd ergens halverwege blijven steken helaas.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:11

Ik begrijp ts en haar dochter eerlijk gezegd wel...
Meisje heeft twee pony's naar het Z gereden en vindt dit een leuke klasse, maar omdat ze te groot is voor haar huidige pony heeft ze een grotere nodig.

Als ik voor mezelf op zoek ben naar een paard voor de sport ga ik ook op zoek naar een talentvolle die lekker beweegt, niet eentje die zo lief en schattig is.

Wel denk ik dat het risico van "een kat in de zak" bij deze pony te groot is. Wellicht is het een idee om tóch twee jaar voor de iets minder talentvolle M2 pony te gaan die ter beschikking gesteld wordt. Deze rijdt ze waarschijnlijk ook wel het Z in en zo heb je nog twee jaar om te sparen voor een knap leerpaard om naar over te gaan als ze 16 is en kan zij nog een paar jaar leren en groeien.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:16

mwha ik snap het ook wel maar eigelijk zijn er maar zat ponys die in het plaatje kunnen passen

maar lijkt dat ts eigelijk al haar zin op deze pony heb gezet
laat dochterlief is een paar keer rijden met die pony eventueel op een ander terein of iets
succes

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:37

SaskiaKa schreef:
Meisje heeft twee pony's naar het Z gereden en vindt dit een leuke klasse, maar omdat ze te groot is voor haar huidige pony heeft ze een grotere nodig.

Als ik voor mezelf op zoek ben naar een paard voor de sport ga ik ook op zoek naar een talentvolle die lekker beweegt, niet eentje die zo lief en schattig is.

Wel denk ik dat het risico van "een kat in de zak" bij deze pony te groot is. Wellicht is het een idee om tóch twee jaar voor de iets minder talentvolle M2 pony te gaan die ter beschikking gesteld wordt. Deze rijdt ze waarschijnlijk ook wel het Z in en zo heb je nog twee jaar om te sparen voor een knap leerpaard om naar over te gaan als ze 16 is en kan zij nog een paar jaar leren en groeien.

Ondertussen zitten wij ook op dit plan, en overigens dochter is geen 14 maar 12 dus ze heeft de tijd wel met die andere pony ( mits die nie tverkocht wordt wan tdat is eigenlijk de bedoeling maar die mensen vragen echt veels teveel geld voor die pony ook zij denken dat de pony goud waard is.)

Ben nu eigenlijk niet direct meer met die probleempony bezig ( zitten toch nog wel wat haken en ogen aan) eerst even kijken of lukt om de m2 pony te kunnen gaan rijden.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:13

spekenham schreef:
no--a schreef:

Waar baseer jij dat beeld op? Dochter is gewoon een harde werker en idd heeft heel veel begeleiding nodig is geen natuurtalent maar kind is pas 12 maa rom nu te zeggen dat ze "niks "kan en da twij alleen maar een pony met knopjes willen gaat toch wel erg ver, haar twee pony's die ze nu heeft heeft ze van groen binnen 2,5 jaar naar Z2 en Z1 gereden. verder ga ik hier niet meer op in.

Dat beeld baseer ik me op alles wat ik heb gelezen in dit topic.
Ik zeg nergens dat je dochter niks kan. Ik geef aan dat je dochter nou niet zo'n geweldig getalenteerde ruiter is. Iets wat jij zelf hebt gezegd in dit topic ('Volgens mij heb ik zelfs dit nog ergens vermeld dat dochter een gewone ruiter is die toevallig met een hele fijne c pony toch alle klasses snel en goed doorlopen heeft'). Betekend niet dat je dochter niks kan qua rijden ;)

Verder geef je ook aan dat je liefst een paard wilt met alle knopjes erop en eraan.
'ga mijn dochter nu nog niet op een jong paard zetten gewoon een oudere met alle knopjes erop dat is eigenlijk mijn voorkeur
Een jonge pony is wel leuk maar eerlijk gezegd vind mijn dochter het zelf niet zo leuk om weer vooraan te beginnen'

Dus alles wat ik in mijn eerste post heb geschreven is puur gebaseerd op wat jij zelf hebt getypt. Kan ik ook niks aan doen ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:20

spekenham schreef:
SaskiaKa schreef:

Ondertussen zitten wij ook op dit plan, en overigens dochter is geen 14 maar 12 dus ze heeft de tijd wel met die andere pony ( mits die nie tverkocht wordt wan tdat is eigenlijk de bedoeling maar die mensen vragen echt veels teveel geld voor die pony ook zij denken dat de pony goud waard is.)

Ben nu eigenlijk niet direct meer met die probleempony bezig ( zitten toch nog wel wat haken en ogen aan) eerst even kijken of lukt om de m2 pony te kunnen gaan rijden.

Als jullie het niet erg vinden om eerst even thuis te trainen dan kan je ook gewoon uit kijken naar een leuke M pony toch? Ze mag toch in een keer Z starten.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:06

Ik vind het nogal verdacht van 25 duizend naar aanzienlijk minder als hij door profs gereden word dan is het of een verkooppraatje om jullie lekker te maken of hij is kapot. Als de profs hem al niet goed krijgen lijkt mij het sterk dat een gemiddelde ruiter hen goed krijgt, denk dat hun toch wel weten waar ze mee bezig zijn het is dan geen huis tuin en keuken pony die zomaar omdat hij even staakt beduidend in bedrag zakt. Ze zullen vast allerlei dingen hebben geprobeerd dit op te lossen het gaat niet om 100 euro. Je wilt je paard toch ook zo goed mogelijk verkopen voorstellen tenminste ik zou als ik mijn paard zou verkopen eerst het probleem proberen op te lossen voordat hij te koop komt tenzij er geen land meer mee te bezeilen valt. Wil je het toch proberen helemaal van top top twen op de foto laten zetten met als voorwaarde als hij niet goed is op hun kosten of 50/50, gaan ze hier niet mee akkoord denk ik dat je al na moet gaan denken

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:21

spekenham schreef:
no--a schreef:

welshfan97 schreef:

Hoe kom je hierbij dochter wil helemaal geen kader rijden daar zitten wij financieel niet voor in de positie maar dat wil toch niet zeggen dat wij dan met "mindere"pony's op pad hoeven, ik zie graag een complete pony, en die pony heeft in principe dat allemaal in huis ( behalve karakter dan) lijkt me toch duidelijk dat je dan je wel even goed in de zaak duikt om uit te pluizen of je er wel verstandig aan doet om tot aanschaf over te gaan! En ik denk dat iedereen daar een andere mening over kan hebben maar dochter vind een jonge pony teveel werk ze heeft ernu ook twee jaar over gedaan om Z te geraken en ze wil eigenlijk over twee jaar op paard verder ( met haar lengte ook wel nodig denk ik), en ja dan een jong leuk paard maar daar kan ze dan wel jaaaaaaren mee voorruit.

Als ze een jonge pony teveel werk vindt dat lijkt me deze pony met een rijtechnisch probleem niet de juiste match voor haar. Een pony rond m niveau of hoger lijkt me dan passender en die zijn er toch ook in een redelijke prijsklasse.

Als het gaat om de show met een bewegingswonder, waar je in goede staat nu het geld niet voor hebt, dan kun je altijd een poging wagen (mits het dier klinisch en röntgen goed is)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:26

spekenham schreef:

Een verstandig plan, denk ik. Weten doe je het toch nooit, je kunt altijd nog gaan voor een wat oudere Z pony, die zijn vaak ook wat goedkoper... vooral als het toch maar om max een jaar of 4 gaat dat ze nog tussen de ponies wil rijden.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 11:34

[quote met advertenties verwijderd. Het is niet toegestaan advertenties te bespreken.]

pony nr 6 is wel een leuke pony de rest is of te groot of prijs op aanvraag of leeftijd niet gemeld ( e pony of niet de kleur) de zgn internationale pony ( mathador) is nou niet bepaald een voorbeeld van een pony die lekker gereden wordt en denk ik ook al een pony op leeftijd) Een pony die z loopt wil niet zeggen dat die pony ook daar successen in haalt en ik vind een pony moet toch wel 65% kunnen scoren dus ik denk dat meerdere van deze pony's daar niet aan toe komt.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 02-05-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:35

Niet haar kleur....Meen je dat? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:37

De ruiter maakt voor een groot deel of de pony 65% kan scoren :)