Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sallandval schreef:Rij je zelf ook, TS? Ik vraag dat omdat ik me afvraag hoeveel ervaring je hebt met het heropvoeden van paarden. Dat is echt een heel andere 'tak van sport' dan het opleiden van een gewone jonge pony. Men zegt niet voor niets dat je een jong dier 'naar je hand kunt zetten', bij het hertrainen van probleempaarden kan dat niet en moet je puzzelen, zoeken, in oplossingen denken. Daar is fingerspitzengefühl en vaak heel veel ervaring voor nodig.
welshfan97 schreef:dochter wil een toppony om Z2 en kader te rijden maar daar is geen geld voor begrijp ik als ik ruw dit topic door lees. en een jonge pony heeft ze geen zin in. dan zit het toch ergens fout, ruiter moet beseffen dat een toppony alleen betaalbaar te krijgen is als hij nog niet zo ver in de sport loopt of een Z pony betaalbaar te krijgen is als het geen toppony is (en dan bedoel ik kader en dergelijke). Ikzelf vind niks mooiers dan jonge pony's rijden want eerlijk is eerlijk wij hebben thuis dat geld niet en geld is waar het in dat wereldje om draait. ik zou dochterlief nog eens heel duidelijk laten zien wat kan met jullie budget en daarin zelf laten zien wat ze wil. aan een probleem pony zou ik nooit mee beginnen, dan denk ik dat ze met een jonge pony meer leert en wie weet lukt het niet eens om met plezier die probleempony weer aan het lopen te krijgen.
Als je dochter een Z2 geklasseerde D pony gaat uitbrengen mag ze Z1 of Z2 starten.
geerke schreef:welshfan97 schreef:dochter wil een toppony om Z2 en kader te rijden maar daar is geen geld voor begrijp ik als ik ruw dit topic door lees. en een jonge pony heeft ze geen zin in. dan zit het toch ergens fout, ruiter moet beseffen dat een toppony alleen betaalbaar te krijgen is als hij nog niet zo ver in de sport loopt of een Z pony betaalbaar te krijgen is als het geen toppony is (en dan bedoel ik kader en dergelijke). Ikzelf vind niks mooiers dan jonge pony's rijden want eerlijk is eerlijk wij hebben thuis dat geld niet en geld is waar het in dat wereldje om draait. ik zou dochterlief nog eens heel duidelijk laten zien wat kan met jullie budget en daarin zelf laten zien wat ze wil. aan een probleem pony zou ik nooit mee beginnen, dan denk ik dat ze met een jonge pony meer leert en wie weet lukt het niet eens om met plezier die probleempony weer aan het lopen te krijgen.
Als je dochter een Z2 geklasseerde D pony gaat uitbrengen mag ze Z1 of Z2 starten.
terwijl je juist zoveel leert als je een jonge pony naar de Z weet te rijden.Dan heb je het echt zelf gedaan
sallandval schreef:Rij je zelf ook, TS? Ik vraag dat omdat ik me afvraag hoeveel ervaring je hebt met het heropvoeden van paarden. Dat is echt een heel andere 'tak van sport' dan het opleiden van een gewone jonge pony. Men zegt niet voor niets dat je een jong dier 'naar je hand kunt zetten', bij het hertrainen van probleempaarden kan dat niet en moet je puzzelen, zoeken, in oplossingen denken. Daar is fingerspitzengefühl en vaak heel veel ervaring voor nodig.
Het idee dat ik nu krijg is dat dochter graag verder wil op het niveau waar ze nu is, maar dan op een grotere pony. Het probleem is dat het geld er niet is voor een dergelijke pony.
Ik kan me voorstellen dat deze pony de oplossing op jouw probleem líjkt, maar ik ben echt bang dat het een illusie is (die de verkoper jou graag wil laten geloven natuurlijk) . De kans is zeer aanwezig dat het (veel) meer tijd gaat kosten om deze pony te heropvoeden dan zelfs om een groene pony te kopen en die zelf op te leiden.
Als je nou geld zat zou hebben en zou zeggen; "ach ik waag eens een gokje met een project-pony... lukt het niet; ook goed" dan was het wat anders... maar in dit geval zeg ik: echt niet doen!
no--a schreef:TS uit al jouw posts krijg ik niet echt het beeld dat jouw dochter nou zo'n getalenteerde ruiter is en ik krijg vooral ook het beeld dat je dochterlief gewoon graag op een goede pony zet, die de oefeningen bijna uit z'n hoofd kent zodat ze gelijk lekker winstpunten binnen kan gaan halen.
Als dat is wat je wilt, kijk dan gewoon eens hier op de boktmarkt, daar staan legio paarden aangeboden die Z1/Z2/ZZ ervaring hebben en die als braaf leerpaard worden aangeboden.
Kost waarschijnlijk aanzienlijk minder dan wat je nu op het oog hebt, en jullie hebben straks geen paard op stal staan waar je nog veel werk aan hebt (onvoorziene problemen daargelaten natuurlijk).
welshfan97 schreef:dochter wil een toppony om Z2 en kader te rijden maar daar is geen geld voor begrijp ik als ik ruw dit topic door lees. en een jonge pony heeft ze geen zin in. dan zit het toch ergens fout, ruiter moet beseffen dat een toppony alleen betaalbaar te krijgen is als hij nog niet zo ver in de sport loopt of een Z pony betaalbaar te krijgen is als het geen toppony is (en dan bedoel ik kader en dergelijke). Ikzelf vind niks mooiers dan jonge pony's rijden want eerlijk is eerlijk wij hebben thuis dat geld niet en geld is waar het in dat wereldje om draait. ik zou dochterlief nog eens heel duidelijk laten zien wat kan met jullie budget en daarin zelf laten zien wat ze wil. aan een probleem pony zou ik nooit mee beginnen, dan denk ik dat ze met een jonge pony meer leert en wie weet lukt het niet eens om met plezier die probleempony weer aan het lopen te krijgen.
SaskiaKa schreef:Ik begrijp ts en haar dochter eerlijk gezegd wel...
Meisje heeft twee pony's naar het Z gereden en vindt dit een leuke klasse, maar omdat ze te groot is voor haar huidige pony heeft ze een grotere nodig.
Als ik voor mezelf op zoek ben naar een paard voor de sport ga ik ook op zoek naar een talentvolle die lekker beweegt, niet eentje die zo lief en schattig is.
Wel denk ik dat het risico van "een kat in de zak" bij deze pony te groot is. Wellicht is het een idee om tóch twee jaar voor de iets minder talentvolle M2 pony te gaan die ter beschikking gesteld wordt. Deze rijdt ze waarschijnlijk ook wel het Z in en zo heb je nog twee jaar om te sparen voor een knap leerpaard om naar over te gaan als ze 16 is en kan zij nog een paar jaar leren en groeien.
spekenham schreef:no--a schreef:TS uit al jouw posts krijg ik niet echt het beeld dat jouw dochter nou zo'n getalenteerde ruiter is en ik krijg vooral ook het beeld dat je dochterlief gewoon graag op een goede pony zet, die de oefeningen bijna uit z'n hoofd kent zodat ze gelijk lekker winstpunten binnen kan gaan halen.
Als dat is wat je wilt, kijk dan gewoon eens hier op de boktmarkt, daar staan legio paarden aangeboden die Z1/Z2/ZZ ervaring hebben en die als braaf leerpaard worden aangeboden.
Kost waarschijnlijk aanzienlijk minder dan wat je nu op het oog hebt, en jullie hebben straks geen paard op stal staan waar je nog veel werk aan hebt (onvoorziene problemen daargelaten natuurlijk).
Waar baseer jij dat beeld op? Dochter is gewoon een harde werker en idd heeft heel veel begeleiding nodig is geen natuurtalent maar kind is pas 12 maa rom nu te zeggen dat ze "niks "kan en da twij alleen maar een pony met knopjes willen gaat toch wel erg ver, haar twee pony's die ze nu heeft heeft ze van groen binnen 2,5 jaar naar Z2 en Z1 gereden. verder ga ik hier niet meer op in.

spekenham schreef:SaskiaKa schreef:Ik begrijp ts en haar dochter eerlijk gezegd wel...
Meisje heeft twee pony's naar het Z gereden en vindt dit een leuke klasse, maar omdat ze te groot is voor haar huidige pony heeft ze een grotere nodig.
Als ik voor mezelf op zoek ben naar een paard voor de sport ga ik ook op zoek naar een talentvolle die lekker beweegt, niet eentje die zo lief en schattig is.
Wel denk ik dat het risico van "een kat in de zak" bij deze pony te groot is. Wellicht is het een idee om tóch twee jaar voor de iets minder talentvolle M2 pony te gaan die ter beschikking gesteld wordt. Deze rijdt ze waarschijnlijk ook wel het Z in en zo heb je nog twee jaar om te sparen voor een knap leerpaard om naar over te gaan als ze 16 is en kan zij nog een paar jaar leren en groeien.
Ondertussen zitten wij ook op dit plan, en overigens dochter is geen 14 maar 12 dus ze heeft de tijd wel met die andere pony ( mits die nie tverkocht wordt wan tdat is eigenlijk de bedoeling maar die mensen vragen echt veels teveel geld voor die pony ook zij denken dat de pony goud waard is.)
Ben nu eigenlijk niet direct meer met die probleempony bezig ( zitten toch nog wel wat haken en ogen aan) eerst even kijken of lukt om de m2 pony te kunnen gaan rijden.
spekenham schreef:no--a schreef:TS uit al jouw posts krijg ik niet echt het beeld dat jouw dochter nou zo'n getalenteerde ruiter is en ik krijg vooral ook het beeld dat je dochterlief gewoon graag op een goede pony zet, die de oefeningen bijna uit z'n hoofd kent zodat ze gelijk lekker winstpunten binnen kan gaan halen.
Waar baseer jij dat beeld op? Dochter is gewoon een harde werker en idd heeft heel veel begeleiding nodig is geen natuurtalent maar kind is pas 12 maa rom nu te zeggen dat ze "niks "kan en da twij alleen maar een pony met knopjes willen gaat toch wel erg ver, haar twee pony's die ze nu heeft heeft ze van groen binnen 2,5 jaar naar Z2 en Z1 gereden. verder ga ik hier niet meer op in.welshfan97 schreef:dochter wil een toppony om Z2 en kader te rijden maar daar is geen geld voor begrijp ik als ik ruw dit topic door lees. en een jonge pony heeft ze geen zin in. dan zit het toch ergens fout, ruiter moet beseffen dat een toppony alleen betaalbaar te krijgen is als hij nog niet zo ver in de sport loopt of een Z pony betaalbaar te krijgen is als het geen toppony is (en dan bedoel ik kader en dergelijke). Ikzelf vind niks mooiers dan jonge pony's rijden want eerlijk is eerlijk wij hebben thuis dat geld niet en geld is waar het in dat wereldje om draait. ik zou dochterlief nog eens heel duidelijk laten zien wat kan met jullie budget en daarin zelf laten zien wat ze wil. aan een probleem pony zou ik nooit mee beginnen, dan denk ik dat ze met een jonge pony meer leert en wie weet lukt het niet eens om met plezier die probleempony weer aan het lopen te krijgen.
Hoe kom je hierbij dochter wil helemaal geen kader rijden daar zitten wij financieel niet voor in de positie maar dat wil toch niet zeggen dat wij dan met "mindere"pony's op pad hoeven, ik zie graag een complete pony, en die pony heeft in principe dat allemaal in huis ( behalve karakter dan) lijkt me toch duidelijk dat je dan je wel even goed in de zaak duikt om uit te pluizen of je er wel verstandig aan doet om tot aanschaf over te gaan! En ik denk dat iedereen daar een andere mening over kan hebben maar dochter vind een jonge pony teveel werk ze heeft ernu ook twee jaar over gedaan om Z te geraken en ze wil eigenlijk over twee jaar op paard verder ( met haar lengte ook wel nodig denk ik), en ja dan een jong leuk paard maar daar kan ze dan wel jaaaaaaren mee voorruit.
spekenham schreef:Ondertussen zitten wij ook op dit plan, en overigens dochter is geen 14 maar 12 dus ze heeft de tijd wel met die andere pony ( mits die nie tverkocht wordt wan tdat is eigenlijk de bedoeling maar die mensen vragen echt veels teveel geld voor die pony ook zij denken dat de pony goud waard is.)
Ben nu eigenlijk niet direct meer met die probleempony bezig ( zitten toch nog wel wat haken en ogen aan) eerst even kijken of lukt om de m2 pony te kunnen gaan rijden.