Wat een prachtig paard!! ik ga dit volgen ben erg benieuwd hoe hij het onder het zadel gaat doen
Dreamy
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-14 22:08
Dag 8
Vandaag weer lekker aan de slag geweest! Vandaag mocht ik hem opzadelen, wat eigenlijk gewoon helemaal prima ging! Zolang ik juist het zadel etc. lekker bleef bewegen en lekker prutsend aan de gang ging, was het oke! Gewoon doen zoals je het normaal zou doen dus!
Even de beugels bij elkaar gebonden, om klapperen tegen te gaan.
En vandaag kwam er een skippybal bij kijken. Hiermee hebben we eerst naast hem gelopen, hem ermee aangeraakt, geaait etc.
En vervolgens hebben we de skippybal aan het zadel gebonden, zodat hij zou wennen dat er dan ook iets op en achter hem beweegt. Dit vond hij echt extreem eng, en dat komt doordat ik er eens iemand op heb proberen te laten hangen toen ik dacht dat hij er aan toe was .. wat uiteindelijk mis ging (hij sprong weg en zij "viel"). Hij is daardoor toen zo geschrokken, waardoor hij dit dus ook een stuk spannender vindt. Dus deze stap zal misschien wel wat langer duren, door helaas mijn eigen fout! Maar voor alsnog ben ik hartstikke trots op hem!
Eerst begeleidend naast hem lopen..
En toen mocht ie "los" van ons, maar dat was écht even spannend!
Al rustiger, maar hij was het er echt niet zo mee eens..
Nou, oké dan...
Hierna, dus toen hij iets gekalmeerd was, ook gelijk de skippybal eraf gehaald. Braaf paard! Even lekker de spanning eraf, en daarna Bob nog even erbij gepakt.
Paard is moe van de skippybal
Tussendoor stappen we steeds even weg, om de spanning wat meer weg te halen. Vandaar dat je op de foto's vaker een andere plek ziet.
Aan de andere kant is Bob wel wat spannender.
En nadat Bob een paar keer tegen hem aan had geleund en zelfs op en neer naast hem is gegaan, zijn we daar ook weer mee gestopt. Gelijk lekker afgezadeld en lekker gaan uitlopen..
Aahh, helemaal moe! Die skippybal vond ie erg spannend zo te zien! Dat heb ik gedaan door een grote pion op zijn rug te zetten, een tweede persoon gevraagd om mee te wandelen zodat ik de pion vast kon houden en heen en weer bewegen
Je kunt het straks wel in boekvorm gaan uitgeven. Hoe leid ik een jong paard op
djodjodjo
Geplaatst: 08-04-14 13:41
Ontzettend interessant om te zien! Man, ik wist niet dat er zóveel werk in zat om een paard te beleren, heb hier dan zelf uiteraard ook geen ervaring mee
Heel veel succes met het vervolg, het ziet er wel super uit, de rust en de tijd die je hem geeft lijkt me heel erg fijn.
Ik heb zojuist je hele topic doorgelezen en wat vind ik dit gaaaaaf! Ik volg dus! Ik ben een enorme fan van deze werkwijze en wat een ontzettend goed idee om dit allemaal vast te leggen. Heel leerzaam, ook voor ons als volgers Wat een prachtig paard!!
Heel erg leuk om te zien Komt op mij over als een fijne en paardvriendelijke manier van zadelmak maken, dat zou ik graag op meer plekken zo willen zien
Fiëgo heeft het vandaag weer prima gedaan! Ik plaats straks een verslag.
We maken kleine stapjes, maar hij vindt het gewoon allemaal net wat enger dan het gemiddelde paard en uit dit door te blokkeren. Daarom hebben we dus met de skippybal gewerkt en doen we sommige dingen net weer wat anders. Het ligt per paard hoe er dingen worden aangepakt, en die van mij heeft heel veel herhaling nodig! Ik vind het fijn dat ze niet een manier aanhouden, maar zich dus aanpassen op het paard!