Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:35

Vlinder25 schreef:
Heel banketstaaf en confronterend voor je vriendin maar waarom zou je met dat gewicht op een paard gaan zitten?

Ik zat in hetzelfde schuitje een aantal jaar geleden en Bokt was heel hard in een bepaald topic. Toen ook nog de manege waar ik wilde rijden zei dat ik wel aan de limiet zat qua gewicht gingen mijn ogen open.
Nu weeg ik rond de 70 kilo en kan me niet voorstellen dat ik er met 20 meer nog op zat.

Een paard is van nature niet gemaakt om op te zitten. Eens? Daarom laten we onze paarden ons meer op de achterhand dragen en willen we ze van de voorhand af hebben omdat ze daar al het meeste van hun eigen gewicht op dragen. Met ons erbij wordt het nog zwaarder. Wij willen een Rijpaard en dat is iets anders dan een paard...

Het hangt van het paard af wat voor gewicht het aan kan maar 95 kilo is te veel. Ook voor een groot paard. Wil ook niet zeggen dat een groot paard per definitie een sterke rug heeft.

Helemaal mee eens! *\o/*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:36

Willl65 schreef:
Nou dat vind ik geen onmogelijke opgave hoor. Van ouder worden en kinderen krijgen wordt je niet dik.
Het is in de meeste gevallen nog steeds het eetpatroon.

Zelf lijn ik niet, heb twee kinderen, wordt dit jaat 49 en weeg 60 kilo met 1.65

Dat ben ik niet met je eens eigenlijk. Ik had voor mijn kinderen maat 36 en 38 en ik vrat alles wat los en vast zat maar hoefde me er niet druk over te maken :o
Afbeelding
Dit was ik vrij kort voor de zwangerschap van mijn eerste kind. De foto op de schimmel is van na mijn tweede kind.

Na mijn eerste kind kan ik dat eten zonder rem echt niet meer. Ik zou terug kunnen naar uiterlijk maat 40 denk ik, maar dan moet ik echt blijvend op een strak eetregime. Mijn heupen zijn sowieso ongeveer twee keer zo breed na 3 kinderen en na het volledig doorscheuren van mijn ooit strakke buikspieren ben ik permanent voorzien van een buikje alsof ik 4 maanden zwanger ben. Ik zou beslist slanker kunnen zijn maar die maat 36/38 van toen zou ik niet meer terug halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:37

Urielle schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind het te klein idd :j

Dat mag, ik heb normaal een maat 42 en dan past 17,5 inch goed. Met maat 44 kon het net. De zadelmaker vindt met mijn (korte :P ) beenlengte de meeste 18 inch zadels te groot worden, dan ga ik zitten zoeken naar steun voor mijn benen, druk mezelf in stoelzit en ga helemaal met mijn kont op de lepel zitten. Daar wordt je paard niet beter van ;)
Deze zadels zijn beide zeer diep, dus je zit daar sowieso gesloten in. Wat ik overigens niet meer fijn vind nu :')

Misschien is dat het. Maar vind sowieso de tweede foto wel al passender dan de eerste :)

Misschien zit je nu zelf ook makkelijker, kan me herinneren dat je na Gohya bekkeninstabiliteit had, klopt dat? Dan is netjes zitten onmogelijk, als dat dramatisch is verbeterd, kan een vlakke zit idd fijner zijn :j

Mijn zadel heeft niet echt een diepe zit, wel wrong. De Kieffer had het net andersom. Ik vind deze fijner :j

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:38

Ik vindt 95 kilo echt te zwaar om te rijden.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:41

Urielle schreef:
Willl65 schreef:
Nou dat vind ik geen onmogelijke opgave hoor. Van ouder worden en kinderen krijgen wordt je niet dik.
Het is in de meeste gevallen nog steeds het eetpatroon.

Zelf lijn ik niet, heb twee kinderen, wordt dit jaat 49 en weeg 60 kilo met 1.65

Dat ben ik niet met je eens eigenlijk. Ik had voor mijn kinderen maat 36 en 38 en ik vrat alles wat los en vast zat maar hoefde me er niet druk over te maken :o
[ Afbeelding ]
Dit was ik vrij kort voor de zwangerschap van mijn eerste kind. De foto op de schimmel is van na mijn tweede kind.

Na mijn eerste kind kan ik dat eten zonder rem echt niet meer. Ik zou terug kunnen naar uiterlijk maat 40 denk ik, maar dan moet ik echt blijvend op een strak eetregime. Mijn heupen zijn sowieso ongeveer twee keer zo breed na 3 kinderen en na het volledig doorscheuren van mijn ooit strakke buikspieren ben ik permanent voorzien van een buikje alsof ik 4 maanden zwanger ben. Ik zou beslist slanker kunnen zijn maar die maat 36/38 van toen zou ik niet meer terug halen.

Het gaat niet om je maat he? :)

Voor een paard maakt het heus niet uit of je maat 36 of 42 bent en of je een buikje hebt, zolang je gewicht niet te hoog is en je ook niet te lang bent. Gewicht en maat hoeven niet direct in verhouding met elkaar te staan :)

En tuurlijk kan een lichte ruiter met een slechte houding etc ook schade aanrichten. Maar als je zwaarder wordt verbeterd je houding ook niet opeens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:42

Yamcha schreef:
Misschien zit je nu zelf ook makkelijker, kan me herinneren dat je na Gohya bekkeninstabiliteit had, klopt dat? Dan is netjes zitten onmogelijk, als dat dramatisch is verbeterd, kan een vlakke zit idd fijner zijn :j

Mijn zadel heeft niet echt een diepe zit, wel wrong. De Kieffer had het net andersom. Ik vind deze fijner :j

Dat dachten ze toen, bleken later 3 hernia's in de lendenwervels te zijn 8)7 Heb twee jaar geknokt om weer rechtop te kunnen zitten in alle gangen.
De foto op die schimmel is van na mijn tweede dochter.
De foto op de spikkel is volgens mij tussen de eerste en de tweede in de 'goede rijperiode' tussendoor genomen voor wat ik me herinner, Of misschien was ik al zwanger van de tweede, dat kan ook.
Ik begin me sinds kort echt te ergeren aan het teveel aan wrong met name op het zadel van de spikkel.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:47

Ik ben volgens de meeste van jullie te zwaar voor mijn tinker, toch we genieten zo enorm samen van 2x in de week een buitenritje van ongeveer een uur (mijn tinker is denk ik tegen de 20) de rest staat hij altijd buiten met schuilstal en vriendje. Dan vraag ik jullie welk paard heeft het zwaarder, mijn tinker die bovenstaand leven lijd of bv een paard met lichte ruiter die zijn paard iedere dag 1 uurtje uit zijn stal haalt om hem te rijden in een binnenbak waarna hij weer 23 uur op stal mag in zijn stal van bv 3 bij 3,5 en dagen lang geen lucht /zon/regen voelt ziet. Ieder zijn mening over wat nu niet goed is voor een paard.........jammer dat deze discussie iedere x weer oplaait op bokt.

xSlvna

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:48

Alsof het feit dat die buiten staat goedkeurt dat je te zwaar bent.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:49

binky schreef:
Ik ben volgens de meeste van jullie te zwaar voor mijn tinker, toch we genieten zo enorm samen van 2x in de week een buitenritje van ongeveer een uur (mijn tinker is denk ik tegen de 20) de rest staat hij altijd buiten met schuilstal en vriendje. Dan vraag ik jullie welk paard heeft het zwaarder, mijn tinker die bovenstaand leven lijd of bv een paard met lichte ruiter die zijn paard iedere dag 1 uurtje uit zijn stal haalt om hem te rijden in een binnenbak waarna hij weer 23 uur op stal mag in zijn stal van bv 3 bij 3,5 en dagen lang geen lucht /zon/regen voelt ziet. Ieder zijn mening over wat nu niet goed is voor een paard.........jammer dat deze discussie iedere x weer oplaait op bokt.

Want omdat een ander paard het slechter heeft is het inderdaad niet erg nee!

Wil niet zeggen dat je te zwaar bent, want ik ken je niet. Maar ik vind je redenering gewoon heel krom ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:56

Ik vind het vreemd dat iets zou mogen omdat een ander paard het misschien wel slechter heeft. Dat is een vreemde redenatie.
Het ene paard kan meer hebben dan het andere paard. En dat kan verschillende redenen hebben.

Ik heb zelf een haflinger van ongeveer 1.50 meter. Hij is redelijk stevig gebouwd. Toch laat ik er niet graag andere mensen op. Neem mijn eigen gewicht als het zwaarste gewicht van wat ik vind dat hij mag dragen. Dat is nu denk ik begin 70 kg.
Op het moment vind ik mijzelf wat te dik/zwaar en probeer ik weer meer op mijn voeding en beweging te letten. Voor mijn eigen gezondheid, maar ook om die van mijn pony. Ik vind dat ik hem niet mag opzadelen met mijn overgewicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:56

Binky helemaal met je eens. De discussie is veel ingewikkelder als 1+1 =2. Er zijn veel meer factoren die daarbij komen kijken wanneer het wel of niet schadelijk is voor de paardenrug. Iemand die recreatief af en toe een rondje rijdt of iemand die licht is en elke dag onder het motto van "geen gelul in de krul" het paard rijdt. Dat laatste vind ik toch echt veel schadelijker.
Daarbij eens met Urielle. Daarbij xslvna, je bent pas 16 jaar en weegt 55 KG. Toen ik 16 jaar was woog ik met mijn 1.78 ook maar 55 KG. Urielle heeft gelijk, kinderen krijgen, ouder worden (zoals 55+) doet allemaal iets met je hormonen, hypofyse en dus gewicht. Voor 5 jaar kon ik altijd alles eten zoveel als ik wilde. Ik heb nog nooit zo veel op eten gelet in mijn leven als de laatste paar jaren en toch kom ik aan. Maar ik geloof niet dat dit de discussie is. Want natuurlijk is letten op gewicht belangrijk met paardrijden daarmee eens Met AnnemiekvM want zelf doe ik precies het zelfde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:57

Ik vind het trouwens wel zwaar voor het paard als hij maar twee keer per week loopt (weet niet of je verder nog wat longeert of ment of iemand anders ermee rijdt of weet ik het) omdat zijn spieren dan niet zo getraind zijn. Dan is het best zwaar om met een zwaar gewicht op je rug een uur te moeten lopen en erna weer een paar dagen stil te staan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:57

binky schreef:

Ik vind het best ironisch dat je praat over een 'discussie die weer oplaait' terwijl je zelf een onderwerp aansnijdt dat hier niets mee te maken heeft (en ook al tig keer besproken is).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:59

Maar het feit dat je kinderen gehad hebt maakt voor het paard niks uit he. 100 kilo voelt niet als 70 kilo omdat er ooit een kind uit is gekomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:01

Jennyj01 schreef:
KimD schreef:

Dat vind ik wel beledigend. Niet alle mensen voelen zich onprettig met hun gewicht, als je flink bent wil niet automatisch zeggen dat je op de hometrainer hoort.

Dat 's niet beledigend bedoelt maar blijkbaar vat jij het zo op. De waarheid kan soms hard zijn maar je ook veel goeds brengen. Want het is nou eenmaal bewezen dat te zwaar niet gezond is. Niet voor jou en niet voor het paard waar je dan op gaat zitten.
En als niemand jou op een dag uitlegt dat het niet kan hoe ga je er dan achter komen. Wees blij dat iemand je er op wijst zodat je een keuze kan maken.

Jij hebt duidelijk mijn andere posts niet gelezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:03

Nee, maar het is WEL gemakkelijk praten als je pas 16 bent. Toen keek ik ook nog laatdunkend op het strand naar al die vette uitgelubberde ouwe wijven, dat die niet op hun gewicht letten joh! :oo Het ligt wel iets genuanceerder natuurlijk maar daar denk je op je 16e niet aan ;)
Ik reageerde trouwens alleen op de reactie van wiewashet?, een dame van 49 die na twee kinderen geen gewichtsproblemen heeft gekregen, om dat te weerleggen :)

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:06

Natuurlijk is het de eigenaresse haar goed recht om dit weigeren.
Maar ik vind het onzin.
Dat ene of twee uurtje(s) per dag dat de paardjes hier aan het werk moeten.
Nee, dan die arme ezels en paardjes in India en omstreken, die moeten elke dag wel 150 kilo op hun rug dragen. En dit de hele dag.
Natuurlijk zijn die beestjes veel sneller versleten dan onze paardjes.
Maar dat eventjes dat ze hier aan het werk worden gezet.
Jeetje, ik denk dat elke ezel en paard daarginds meteen zou willen ruilen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:07

Urielle schreef:
Nee, maar het is WEL gemakkelijk praten als je pas 16 bent. Toen keek ik ook nog laatdunkend op het strand naar al die vette uitgelubberde ouwe wijven, dat die niet op hun gewicht letten joh! :oo Het ligt wel iets genuanceerder natuurlijk maar daar denk je op je 16e niet aan ;)
Ik reageerde trouwens alleen op de reactie van wiewashet?, een dame van 49 die na twee kinderen geen gewichtsproblemen heeft gekregen, om dat te weerleggen :)

Is dit voor mij bedoeld? :)

Ik kijk helemaal niet laatdunkend naar vette uitgelubberde ouwe wijven. Maar ik bedoel gewoon dat het geen excuus is om toch op een paard te stappen als je te zwaar bent. Te zwaar is te zwaar en de oorzaak van het gewicht moet geen rol spelen vind ik :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:08

tinkerteun schreef:
Natuurlijk is het de eigenaresse haar goed recht om dit weigeren.
Maar ik vind het onzin.
Dat ene of twee uurtje(s) per dag dat de paardjes hier aan het werk moeten.
Nee, dan die arme ezels en paardjes in India en omstreken, die moeten elke dag wel 150 kilo op hun rug dragen. En dit de hele dag.
Natuurlijk zijn die beestjes veel sneller versleten dan onze paardjes.
Maar dat eventjes dat ze hier aan het werk worden gezet.
Jeetje, ik denk dat elke ezel en paard daarginds meteen zou willen ruilen.

Omdat er meisjes in india gedwongen in bordelen werken moeten wij dus ook niet zeuren als we 1 keer verkracht worden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:11

Mijn moeder is ook bijgekomen na mij, het aankopen van een auto en gewoon het ouder worden. So what? Ze heeft 4,5/5 jaar geleden een rondje mogen stappen op mijn paard (E-pony) en daar heb je het ook mee gehad, is nog niet eens 70 kilo zwaar, prima, wilt ze rijden gaat maar lekker fitnessen en anders houd ze het bij kijken. Grote geluk is dat ze mijn hobby niet deelt.

Kan een paard er wat aan doen dat een ruiter door kinderen of psychische problemen (wat het vaak zijn) > 90 kg geworden is? Nee toch.

"Nee ik mag rijden met mijn 95 KG want ik kan er niks aan doen", paard ook niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:11

Nee, niet dat jij zo kijkt (dat deed ik op mijn 16e := ) , alleen om te illustreren dat de kijk van xslvna erg leeftijdsgebonden is.
Zij is daar niet alleen in hoor, pasgeleden ook in een topic over gewicht, allemaal nogal veroordelende tieners en prille twintigers. Ik begrijp het wel omdat ik ook zo dacht ooit, maar ik denk ook tegelijk dat velen van hen (helaas) ook later wel wat genuanceerder gaan denken. ( ook over met 70 kilo incl je zadel te paard stappen trouwens ;) )

Verder ben ik het met je eens, de oorzaak van gewicht maakt niet uit. Met de grens van 70 incl. zadel van xslvna ben ik het niet eens ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:13

Oh dat heb ik nergens gezegd, 70 kg inc. zadel of ik moet me flink vertiept hebben. _O-

Even nagelezen, heb het over >90 / >100 kilo inc. zadel.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:15

Ja, maar jij gaat er ook vanuit dat een zadel 20 kg weegt := Dat van mij niet, hoor :')

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:16

muntdrop schreef:
Omdat er meisjes in india gedwongen in bordelen werken moeten wij dus ook niet zeuren als we 1 keer verkracht worden?

Deze vergelijking snap ik niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:16

xSlvna schreef:
70 KG + zadel = 90 KG, als je dat al doet vind ik je een behoorlijke lefgozer (en zeer triest eigenlijk).

En dan heb ik het over gemiddeld paard.

Het ging over deze.
Maar later heb je dat rechtgezet las ik verderop.