Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
?)Gypsy schreef:M_D_H imo is dat meer een probleem met kudde management. 24/7 is er in zoveel vormen. Dat hoeft niet altijd in een grote groep. Of misschien is het paard eigenlijk niet geschikt om te leiden?

Waratje schreef:Het komt meer voor, hoor. Mijn oude merrie heeft ook baat bij de nacht op stal om rust te hebben. Zij houdt ook veel in de gaten, is absoluut geen leider ofzo, maar wel altijd alert. In de stal weet ze dat er 's nachts rust is en dat zij dan ook gewoon kan liggen. Haar zul je ook niet snel zien liggen, ik zie er voornamelijk de sporen van.
Ook het ruintje van mijn vriend vind het heerlijk om 's nachts op stal geen last te hebben van anderen. Hij ontwijkt conflicten, vindt eten niet belangrijk genoeg om er een punt van te maken en wacht dus tot er ruimte is bij het voer buiten. Hij speelt geregeld met de andere ruinen, vindt overdag in de groep helemaal goed, maar dan wel 's avonds op stal.
In de zomer staan ze 24/7 buiten en staan ze alleen even op stal als wij met ze bezig zijn en een voerbakje geven. Het komt regelmatig voor dat we die 2 echt moeten overtuigen dat ze weer mee naar buiten moeten.....
Al met al ben ik niet overtuigd dat 24/7 voor ieder paard ideaal is, maar dat ligt niet aan zijn baan als sportpaard, maar meer aan het karakter en andere individuele zaken.

InekeN schreef:Nee, vind ik niet. Want we hebben in NL doorgaans drassige blubbergrond, te kleine weilanden, een nat klimaat etc.
Waratje schreef:Al met al ben ik niet overtuigd dat 24/7 voor ieder paard ideaal is, maar dat ligt niet aan zijn baan als sportpaard, maar meer aan het karakter en andere individuele zaken.
. Ik ben nog weinig gezonde paarden tegen gekomen waarbij 24/7 niet mogelijk was in de omstandigheden bij ons op stal maar wel wat ouwetjes waarvoor het net teveel was. Deze zouden denk ik trouwens wel 24/7 buiten hebben gekund onder andere omstandigheden. Koper schreef:Ik denk dat het sportpaard beter tegen een bestaan buiten kan dan de sportruiter. De betere faciliteiten vind je toch vaak bij complexen waar paarden in hokken worden opgesloten.
Dennis schreef:Wat is een sportpaard?
Koper schreef:Dennis schreef:Wat is een sportpaard?
In mijn optiek: een paard wat is aangeschaft en getraind wordt (en vaak ook gefokt is) om op regelmatige basis wedstrijden te lopen. Dat is het hoofddoel van de ruiter. Of die ruiter nou een professional is of iemand met een kantoorbaan die in het weekend op concours gaat.
Yontheke schreef:Dus een paard wat wel op dezelfde manier getraind wordt maar uiteindelijk de wedstrijdring niet ziet (omwille van geen vervoer etc) is dus geen sportpaard ongeacht dat hij dezelfde fysieke belasting kent?
Gini schreef:Yontheke schreef:Dus een paard wat wel op dezelfde manier getraind wordt maar uiteindelijk de wedstrijdring niet ziet (omwille van geen vervoer etc) is dus geen sportpaard ongeacht dat hij dezelfde fysieke belasting kent?
Natuurlijk heeft sportpaard geen vaste definitie, maar voor mij hoort dat stukje competitie er toch zeker wel bij. Zo noem ik paarden die eens om de zoveel tijd op wedstrijd gaan ook geen sportpaarden. Mijn definitie van sportpaard heb ik al eerder gegeven: met de intentie om competitie te rijden en op een relatief korte tijd een zo hoog mogelijk niveau te willen halen (basissport voorbij liefst).
Trainingsschema's van paarden in competitie zijn toch vaak net dat tikkeltje intensiever en net iets minder vrijblijvend dan wanneer je recreatief traint.
Yontheke schreef:Gini schreef:
Natuurlijk heeft sportpaard geen vaste definitie, maar voor mij hoort dat stukje competitie er toch zeker wel bij. Zo noem ik paarden die eens om de zoveel tijd op wedstrijd gaan ook geen sportpaarden. Mijn definitie van sportpaard heb ik al eerder gegeven: met de intentie om competitie te rijden en op een relatief korte tijd een zo hoog mogelijk niveau te willen halen (basissport voorbij liefst).
Trainingsschema's van paarden in competitie zijn toch vaak net dat tikkeltje intensiever en net iets minder vrijblijvend dan wanneer je recreatief traint.
Blijkbaar is wedstrijdsport voor veel mensen toch wel heel erg belangrijk. Maar waarom zou iemand die recreatief rijdt (en misschien wel wedstrijdambities heeft maar er geen geld voor heeft etc) niet even intensief kunnen trainen als iemand die wel op wedstrijd gaat?
Die paarden staan vaak wel 24/7 buiten. Lopen niet enkel in een piste met perfecte bodem en hebben geen stapmolen ter beschikking. Die doen het toch ook gewoon leuk?
Hierin zie ik dus geen verschil. Een paard is een paard ongeacht of die nu 4x per maand op wedstrijd hoeft of niet. Iemand die recreatief rijdt, wil toch ook geen paard met blessures?
. Gini schreef:Om op je eerste vraag te antwoorden. Mensen die geen competitie rijden, trainen gewoon net ietsje vrijblijvender. Er is geen verplichting om te presteren, geen deadline en dat haalt een beetje van de druk op de training af. Als je je vierjarige mee wilt laten rouleren in de jonge paarden cyclus, moet die al heel wat kunnen. Welke recreatieve vierjarige wordt zo getraind? Zeer weinig.
Waratje schreef:Gini schreef:Om op je eerste vraag te antwoorden. Mensen die geen competitie rijden, trainen gewoon net ietsje vrijblijvender. Er is geen verplichting om te presteren, geen deadline en dat haalt een beetje van de druk op de training af. Als je je vierjarige mee wilt laten rouleren in de jonge paarden cyclus, moet die al heel wat kunnen. Welke recreatieve vierjarige wordt zo getraind? Zeer weinig.
De vraag zou moeten zijn of het voor welke vierjarige dan ook goed is om zoveel druk op die training te hebben......
Blij toe dat er ook veel recreatieve vierjarigen die druk niet hoeven voelen![]()
Maar goed, ik ga mijn sportgefokte recreatiepaard maar eens plagen met wat werk