Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:04

M_D_H imo is dat meer een probleem met kudde management. 24/7 is er in zoveel vormen. Dat hoeft niet altijd in een grote groep. Of misschien is het paard eigenlijk niet geschikt om te leiden?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:12

Het ligt er helemaal aan wat je onder sportpaard verstaat. Sportpaard is imo Z en hoger. En ja je maakt het EN het paard EN jezelf een heel stuk moeilijker als je het dier 24/7 buiten stalt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:17

Volgens mij is het ook afhankelijk van de tak van sport waarin je uitkomt (of hangt het meer af van de overtuigingen van de ruiters die uitkomen in deze discipline :Y) ?)

Ik zie niet in waarom een sportpaard niet 24/7 buiten zou kunnen staan onder de juiste omstandigheden buiten dat het voor wat ongemak kan zorgen bij de eigenaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:19

Gypsy schreef:
M_D_H imo is dat meer een probleem met kudde management. 24/7 is er in zoveel vormen. Dat hoeft niet altijd in een grote groep. Of misschien is het paard eigenlijk niet geschikt om te leiden?

haha, het paard is absoluut geschikt om te leiden :)
het is alleen een klein druktemakertje.
lijkt me sowieso dat de leider van de groep de meest geschikte van de groep is om de leider te zijn.
Ook bij nieuwe paarden op stal blijft hij de leider.
Kuddemanagement is niks mis mee, de paarden staan allemaal in kleine groepen van 2 tot max 4 paarden, gescheiden door middel van draad en meerdere weides, toch richt ieder paard zich in bepaalde situaties op mijn paard. de leider van de stal dus.

maar dit doet er verder niet toe, net als dat 24/7 er niet toe doet...
het ging er om dat volgens jou een paard geen rust kon vinden in de stal.
En ik geef aan dat dit wel kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:19

Het komt meer voor, hoor. Mijn oude merrie heeft ook baat bij de nacht op stal om rust te hebben. Zij houdt ook veel in de gaten, is absoluut geen leider ofzo, maar wel altijd alert. In de stal weet ze dat er 's nachts rust is en dat zij dan ook gewoon kan liggen. Haar zul je ook niet snel zien liggen, ik zie er voornamelijk de sporen van.
Ook het ruintje van mijn vriend vind het heerlijk om 's nachts op stal geen last te hebben van anderen. Hij ontwijkt conflicten, vindt eten niet belangrijk genoeg om er een punt van te maken en wacht dus tot er ruimte is bij het voer buiten. Hij speelt geregeld met de andere ruinen, vindt overdag in de groep helemaal goed, maar dan wel 's avonds op stal.
In de zomer staan ze 24/7 buiten en staan ze alleen even op stal als wij met ze bezig zijn en een voerbakje geven. Het komt regelmatig voor dat we die 2 echt moeten overtuigen dat ze weer mee naar buiten moeten.....

Al met al ben ik niet overtuigd dat 24/7 voor ieder paard ideaal is, maar dat ligt niet aan zijn baan als sportpaard, maar meer aan het karakter en andere individuele zaken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:24

Waratje schreef:
Het komt meer voor, hoor. Mijn oude merrie heeft ook baat bij de nacht op stal om rust te hebben. Zij houdt ook veel in de gaten, is absoluut geen leider ofzo, maar wel altijd alert. In de stal weet ze dat er 's nachts rust is en dat zij dan ook gewoon kan liggen. Haar zul je ook niet snel zien liggen, ik zie er voornamelijk de sporen van.
Ook het ruintje van mijn vriend vind het heerlijk om 's nachts op stal geen last te hebben van anderen. Hij ontwijkt conflicten, vindt eten niet belangrijk genoeg om er een punt van te maken en wacht dus tot er ruimte is bij het voer buiten. Hij speelt geregeld met de andere ruinen, vindt overdag in de groep helemaal goed, maar dan wel 's avonds op stal.
In de zomer staan ze 24/7 buiten en staan ze alleen even op stal als wij met ze bezig zijn en een voerbakje geven. Het komt regelmatig voor dat we die 2 echt moeten overtuigen dat ze weer mee naar buiten moeten.....

Al met al ben ik niet overtuigd dat 24/7 voor ieder paard ideaal is, maar dat ligt niet aan zijn baan als sportpaard, maar meer aan het karakter en andere individuele zaken.

Hier ben ik het mee eens inderdaad :)
Mijn paard ligt ook nooit in de wei, maar als je hem smorgens vroeg van stal haalt heeft hij altijd gelegen :)

maar inderdaad, sportpaard of niet maakt imo niet uit, het karakter daar in tegen wel :)
en net als dat ieder mens een individu is is ook ieder dier een individu.
en je moet je aanpassen aan je dier en niet je dier zich laten aanpassen aan jou overtuigingen.
want als je een paard wat snachts beter binnen kunt zetten buiten laat staan omdat dit moet, hoort of past bij je overtuiging ben je net zo slecht bezig als wanneer je een paard altijd op stal laat staan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:30

InekeN schreef:
Nee, vind ik niet. Want we hebben in NL doorgaans drassige blubbergrond, te kleine weilanden, een nat klimaat etc.

Dan is het paard dus de dupe van de luiheid van de mens. Het klimaat en de bodem in Nederland zijn inderdaad niet zo geschikt voor paarden: pas dat dan aan.

Ik denk dat het sportpaard beter tegen een bestaan buiten kan dan de sportruiter. "Buiten" betekent, althans in Nederland, toch vaak wat primitievere omstandigheden. Zoals paard met blubberpoten of met z'n manen in de war na het spelen met een vriendje, geen of slechte of onverlichte rijbak, en na een wedstrijd nog in het donker staan klungelen met je trailer. De betere faciliteiten vind je toch vaak bij complexen waar paarden in hokken worden opgesloten. Dat is de afgelopen decennia zo gegroeid en het zal vrees ik nog wel even zo blijven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:35

Waratje schreef:

Hier ben ik het ook wel mee eens inderdaad :). Ik ben nog weinig gezonde paarden tegen gekomen waarbij 24/7 niet mogelijk was in de omstandigheden bij ons op stal maar wel wat ouwetjes waarvoor het net teveel was. Deze zouden denk ik trouwens wel 24/7 buiten hebben gekund onder andere omstandigheden.
Koper schreef:
Ik denk dat het sportpaard beter tegen een bestaan buiten kan dan de sportruiter. De betere faciliteiten vind je toch vaak bij complexen waar paarden in hokken worden opgesloten.

En ook hier ben ik het roerens mee eens. Overigens, vandaar mijn vorige post, merk ik persoonlijk dat vooral bij bepaalde takken van sport, paarden meer binnen staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:39

Wat is een sportpaard?
Maar ik denk dat je een heel eind kan komen als je wil. Maar dat er weinig stallen de luxe voor een sportruiter bieden (goede bak enz) en tegelijkertijd buiten. Op de meeste stallen waar ze veel buiten komen is er vaak geen goede (binnen)bak, goede spuitplaats (wat bij een buiten-wedstrijd paard toch ook wel een must is).

Mijn pony's (variërend van jaarling tot 20 jaar, van groen tot ZZ nivo) lopen 24/7 buiten. Maar presteren prima, ondanks hun niet doorsnee manier van trainen (ze lopen rustig de ene dag een bixie proef ohz om de volgende dag voor de wagen in de hogere klasses te presteren).

Maar ze staan zeker niet 24/7 op het land, dan zouden ze zo vet zijn dat ze geen B proef door zouden komen. 's Winters 24/7 in de paddock, half bestraat (dus ze hoeven niet in de nattigheid te staan), onbeperkt ruwvoer er bij in een stabiele groep. Zomers gaan ze overdag het land op, afhankelijk hoe dik ze worden pas ik het aantal uur aan per pony.

's Winters worden de pony's die op dat moment fanatiek in de sport lopen in een modelletje geschoren en krijgen een deken op. De andere die op dat moment minder lopen blijven gewoon harig zonder deken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:42

Persoonlijk vind ik het altijd jammer dat dergelijke discussies min of meer ontaarden in een 24/7 buiten versus 22/7 binnen discussie. En het ging hier specifiek over sportpaarden, dus ja, er zijn genoeg redenen waarom het gemakkelijker is (vooral voor de mens, maar ook zeker voor het paard!!) om sportpaarden ook deels binnen te houden.

En dat je egoïstisch bent en je wedstrijden meer voor jezelf zijn dan voor je paard, tja, dat klopt uiteraard. Maar dat geldt van zodra je een halster over het veulenhoofdje schuift.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:43

Dennis schreef:
Wat is een sportpaard?

In mijn optiek: een paard wat is aangeschaft en getraind wordt (en vaak ook gefokt is) om op regelmatige basis wedstrijden te lopen. Dat is het hoofddoel van de ruiter. Of die ruiter nou een professional is of iemand met een kantoorbaan die in het weekend op concours gaat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:46

Koper schreef:
Dennis schreef:
Wat is een sportpaard?

In mijn optiek: een paard wat is aangeschaft en getraind wordt (en vaak ook gefokt is) om op regelmatige basis wedstrijden te lopen. Dat is het hoofddoel van de ruiter. Of die ruiter nou een professional is of iemand met een kantoorbaan die in het weekend op concours gaat.

Dus een paard wat wel op dezelfde manier getraind wordt maar uiteindelijk de wedstrijdring niet ziet (omwille van geen vervoer etc) is dus geen sportpaard ongeacht dat hij dezelfde fysieke belasting kent?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:52

Gini schreef:
Persoonlijk vind ik het altijd jammer dat dergelijke discussies min of meer ontaarden in een 24/7 buiten versus 22/7 binnen discussie. .

Helemaal mee eens! Er is ook zoiets als de gulden middenweg...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:01

Yontheke schreef:
Dus een paard wat wel op dezelfde manier getraind wordt maar uiteindelijk de wedstrijdring niet ziet (omwille van geen vervoer etc) is dus geen sportpaard ongeacht dat hij dezelfde fysieke belasting kent?

Natuurlijk heeft sportpaard geen vaste definitie, maar voor mij hoort dat stukje competitie er toch zeker wel bij. Zo noem ik paarden die eens om de zoveel tijd op wedstrijd gaan ook geen sportpaarden. Mijn definitie van sportpaard heb ik al eerder gegeven: met de intentie om competitie te rijden en op een relatief korte tijd een zo hoog mogelijk niveau te willen halen (basissport voorbij liefst).
Trainingsschema's van paarden in competitie zijn toch vaak net dat tikkeltje intensiever en net iets minder vrijblijvend dan wanneer je recreatief traint.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:02

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:03

http://www.equitationscience.com/announ ... -release-3

Over een onderzoek over de behoefte van het paard.

Dit is ivm sport misschien extra van belang

Ladewig reported that some horse owners do not allow their horse to have group turnout, believing that injury is more likely in such settings. This belief is incongruent with the results of a study showing that horses in group turnout on pasture suffered no more injuries than horses housed individually in stalls.

sorry, kan de eerdere post niet verwijderen... foutje :o

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:07

Gini schreef:
Yontheke schreef:

Natuurlijk heeft sportpaard geen vaste definitie, maar voor mij hoort dat stukje competitie er toch zeker wel bij. Zo noem ik paarden die eens om de zoveel tijd op wedstrijd gaan ook geen sportpaarden. Mijn definitie van sportpaard heb ik al eerder gegeven: met de intentie om competitie te rijden en op een relatief korte tijd een zo hoog mogelijk niveau te willen halen (basissport voorbij liefst).
Trainingsschema's van paarden in competitie zijn toch vaak net dat tikkeltje intensiever en net iets minder vrijblijvend dan wanneer je recreatief traint.

Blijkbaar is wedstrijdsport voor veel mensen toch wel heel erg belangrijk. Maar waarom zou iemand die recreatief rijdt (en misschien wel wedstrijdambities heeft maar er geen geld voor heeft etc) niet even intensief kunnen trainen als iemand die wel op wedstrijd gaat?

Die paarden staan vaak wel 24/7 buiten. Lopen niet enkel in een piste met perfecte bodem en hebben geen stapmolen ter beschikking. Die doen het toch ook gewoon leuk?

Hierin zie ik dus geen verschil. Een paard is een paard ongeacht of die nu 4x per maand op wedstrijd hoeft of niet. Iemand die recreatief rijdt, wil toch ook geen paard met blessures?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:08

Alle paarden kunnen 24/7 staan!!! Maar vaak staan paarden op stal gewoonweg omdat de eigenaren geen ruimte hebben om ze buiten te stallen, of te lui zijn om ze telkens van de wei af te halen voor het rijden. En daarbij een paard op de wei wordt vies en dat betekend dus extra poetsen, ook daar hebben veel eigenaren geen zin in.

Tegenwoordig zijn er zooooveeeeel dekens op de markt die ieder paard kunnen beschermen tegen heftige weersomstandigheden en kou. Dus in principe moet ieder paard gewoon dag en nacht buiten kunnen staan.

Bij ons in de buurt staan al jaren alle paarden dag en nacht buiten (ongeveer 20 paarden) en het valt me op dat al deze paarden een stuk koeler in hun kop zijn dan stalpaarden. Daarbij heeft er in 12 jaar dat ik daar sta zelden een dierenarts langs hoeven komen. Mijn idee is dat paarden die dag en nacht op de wei staan een betere weerstand hebben dan paarden die dag en nacht op stal staan.

Helaas hebben niet alle paardeneigenaren de mogelijkheid om paarden zowel dag en nacht op de wei te laten. Al denk ik wel dat veel eigenaren hun paard uit "gemak" op stal hebben staan.

Op een stal waar ik werk het bewijs: springpaard kwam eerder nooit buiten en was niet te genieten. Nu gaat hij elke dag minimaal 6 uur de weide op. Springt en bokt dan lekker in het rond en graast wat. Sinds dit paard bij ons op stal staat is hij zoveel gemakkelijker geworden in de omgang wat ook weer positieve invloed heeft op zijn sportprestaties.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:16

Yontheke schreef:
Gini schreef:

Blijkbaar is wedstrijdsport voor veel mensen toch wel heel erg belangrijk. Maar waarom zou iemand die recreatief rijdt (en misschien wel wedstrijdambities heeft maar er geen geld voor heeft etc) niet even intensief kunnen trainen als iemand die wel op wedstrijd gaat?

Die paarden staan vaak wel 24/7 buiten. Lopen niet enkel in een piste met perfecte bodem en hebben geen stapmolen ter beschikking. Die doen het toch ook gewoon leuk?

Hierin zie ik dus geen verschil. Een paard is een paard ongeacht of die nu 4x per maand op wedstrijd hoeft of niet. Iemand die recreatief rijdt, wil toch ook geen paard met blessures?

De twee laatste vragen snap ik niet zo goed, want nergens heb ik toch het tegenovergestelde beweerd?

Om op je eerste vraag te antwoorden. Mensen die geen competitie rijden, trainen gewoon net ietsje vrijblijvender. Er is geen verplichting om te presteren, geen deadline en dat haalt een beetje van de druk op de training af. Als je je vierjarige mee wilt laten rouleren in de jonge paarden cyclus, moet die al heel wat kunnen. Welke recreatieve vierjarige wordt zo getraind? Zeer weinig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:23

Ik heb nog steeds het idee dat m.n. ruiters die dressuur starten eerder geneigd zijn het paard meer binnen te houden dan SGW of endurance ruiters om maar iets te noemen. Dat is iig mijn ervaring :o.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:29

Sportpaard continue de mogelijkheid geven tot beweging en frisse lucht is een stukje kapitaalbewaking.
Dit kun je uitrusten op een manier die tegemoet komt aan de wensen va de sportruiter.
Er zijn nog maar weinig stallen die voorzien in EN welzijn voor het paard, EN mogelijkheden voor de sportruiter.
Je moet veelal nog kiezen: "heb je ambities? mooi... dan kun je je paard binnen zetten".

Een duur paard wil ik niet teveel in een stal hebben met kans op verzuring, stijfheid, verslechterde spijsvertering, stof/ en urinedampen in de luchtwegen, etc...
Hoe duur of hoe mooi een stal ook is; het blijft een beperkte ruimte met meer 'viezigheid'.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:31

Ik heb nee gestemd omdat die van mij zomers 24/7 op het gras staat en daar gaan ze echt niet lekkerder van lopen. Als het onder de omstandigheden zou zijn die de ts stelt, zou ik het goed vinden voor mijn paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:33

Gini schreef:
Om op je eerste vraag te antwoorden. Mensen die geen competitie rijden, trainen gewoon net ietsje vrijblijvender. Er is geen verplichting om te presteren, geen deadline en dat haalt een beetje van de druk op de training af. Als je je vierjarige mee wilt laten rouleren in de jonge paarden cyclus, moet die al heel wat kunnen. Welke recreatieve vierjarige wordt zo getraind? Zeer weinig.

De vraag zou moeten zijn of het voor welke vierjarige dan ook goed is om zoveel druk op die training te hebben......
Blij toe dat er ook veel recreatieve vierjarigen die druk niet hoeven voelen :j
Maar goed, ik ga mijn sportgefokte recreatiepaard maar eens plagen met wat werk 8-)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:37

Sees schreef:
Ik heb nog steeds het idee dat m.n. ruiters die dressuur starten eerder geneigd zijn het paard meer binnen te houden dan SGW of endurance ruiters om maar iets te noemen. Dat is iig mijn ervaring :o.

Dat is ook meer seizoensgebonden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:38

Waratje schreef:
Gini schreef:

De vraag zou moeten zijn of het voor welke vierjarige dan ook goed is om zoveel druk op die training te hebben......
Blij toe dat er ook veel recreatieve vierjarigen die druk niet hoeven voelen :j
Maar goed, ik ga mijn sportgefokte recreatiepaard maar eens plagen met wat werk 8-)

Dat blijft de vraag inderdaad...
Het is jammer dat de sport/ markt zich op deze manier ontwikkeld heeft, zegt echter niet dat het 'juist' is....
Een vierjarig paard (hoe makkelijk het dier e.e.a. op basis van talent dan ook aanbied) blijft een kleutertje he?!