Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:43

en idd, sommige paarden slopen alles. Allemaal dingen waar je naar kunt vragen als je een paard koopt.
Meestal zijn de koudbloedige paarden wat lomper en slopen meer.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:45

HJules schreef:
Ik zou voor de standaard mankementen bij haar gaan, maar voor de uitgebreidere zaken bij een veearts, een hond ontwormen is niet anders dan een paard ontwormen of inenten he :D
Wat kost een verzekering ongeveer?

Wat een paardenverzekering kost hangt af van het pakket wat je neemt en de waarde van het paard, lopen ook topic's over. Je kunt ook zeggen dat je geld achter de hand houdt voor ziekte en ongevallen.
Je krijgt lang niet altijd alles uitgekeerd en je hebt ook nog een eigen risico.

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:40

Ik heb m'n plannen even aangepast!
Mijn vriendin, die enkele zangersheides had, heeft me aangeraden door te sparen tot na m'n eerste jaar universiteit, dan zou ik meer budget hebben, zou ik m'n hond die in 2015 komt opgevoed hebben en zou ik meer ervaring hebben.
Dus ik denk dat er tegen de 4000 euro dan kan voorzien worden voor een paard, kan ik daar een Ijslander voor vinden?
Ik denk er wel over te verzekeren, maar als er geen valkuilen zijn..
Iemand goeie adresjes rond Gent voor Parelli?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:08

Dan zou ik helemaal wachten tot na je studies, tijdens je studies ga je sowieso geen tijd hebben voor een paard, tenzij je naar een universiteit dicht aan huis gaat :)

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:25

universiteit is zo goed als aan huis, 20min trein, of kwartiertje auto en ik krijg een auto dusja..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:34

Hoi Jules, je vroeg me op pagina 4 of een paard veel ziek word. Dat verschilt volgens mij echt per paard. Ik heb nu een 19-jarige merrie, die zo gezond is als maar kan, sterke maag, nooit koliek, nooit last gehad van peesblessures etc. Dus ligt echt aan het paard, en aan de ruiter hoeveel het ziek word.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:48

De vragen die hier gesteld worden horen eigenlijk meer thuis op PP, dus daar zal ik het nu heen verplaatsen. :)

WWW -> PP

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:59

Tijdens mijn studie had ik juist meer tijd dan ooit. Mijn studie was niet in mijn eigen stad maar ik hield echt genoeg tijd over. Ik heb juist nu met mijn werk in eigen stad veel minder tijd dan tijdens mijn studie helaas.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:44

marymary2 schreef:
liekensancho schreef:
Bekappen, 40 euro elke 6-8 weken, beslaan is minimaal het dubbele
Ontwormen, iedere paar maanden 30 euro
Enting, 100 euro per jaar
Tandarts 50 euro ongeveer minimaal 1 x per jaar
Hooi 2 tot 4 euro per dag
Evt. Krachtvoer, snoepjes, wortels 20 euro per maand

Dierenarts bij beetje behandeling ben je snel paar honderd euro kwijt. Eventueel kosten osteopaat of andere behandelaar vaak 100 euro per keer schat ik en verschilt enorm.
Dan komt je stalling nog en als je weide huurt toch ook onderhoud daarvan rekenen.

Houd altijd 1000 euro in ieder geval op reserve? En bij een operatie is dat vrijwel niets...je kunt je paard apart verzekeren, dat kost dan ook wel wat per jaar maar mocht er een grote ingreep moeten zijn, dan is het fijn als verzekering dat dekt :-).

Ik zal vast dingen vergeten, hier slopen 2 paarden wel wat dekens en halsters op een jaar...harnachement reken ik dan nog niet eens...winterdekens, regendeken, vliegendeken, peesbeschermers, noem maar op ;-).

Ik ben niet meer thuis in stallingskosten maar als je er op bezuinigt door mensen op je paard te zetten in lessen, zal ten koste kúnnen gaan van je paard en gebruiken die mensen dan ook je zadel, zadeldoeke, hoofdstel? Meeste mensen zijn niet zo zuinig op andermans spullen en spijtig genoeg ookniet andermans dieren...misschien cru gezegd maar goed.

Ohja, je shampoo, antiklit en al je ehbo spullen....

wat een dure hoefsmid, dierenarts, wormekuren hebt jij. Ben blij dat ik stukken goedkoper uit ben. Enten 100 euro in het jaar?, daar laat ik er 3 of 4 voor enten.
Tandarts kost 10,00 euro als hij alleen komt controleren, er hoeft niet altijd wat te gebeuren.
Paard zonder ijzers hoeft soms maar eens in de 3/4 maanden bekapt te worden a 35 euro. Hangt van het paard af hoe vaak de hoefsmid moet komen.
Ontworden: 4 keer per jaar gemiddeld 15 euro per keer. De ene keer moet je een duurdere geven dan de andere keer.
Hooi: ongeveer 3 dagen met 1 baal hooi, baal hooi is hier 3.75 per baal, vaak zit het hooi bij de stallingskosten berekent.
Wat een paard kost, lopen al meerder topics. Al met al kost een paard i.i.g wel veel geld. Als je paard wat heeft, lopen de dierenarts kosten erg op. Ze geven al snel pijnstillers(Metacam) en dat is rond de 50 euro voor een flesje. Ook bijv. een huidaandoeninkje kan zo een paar honderd euro kosten.

MaaikePolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:55

Hee, zocht je nou ook een Stal?
Ik ken wel een stal,
niet zo super luxe hoor,
maar wel goed!
De stal heet Stal FerDam.. Het is een Pensionstal... voor op de wei betaal je 150,- maar dan alleen wei met
Hooi enzo.
Het ligt inVoorthuizen (meeuweveenseweg 5) misschien moet je even gaan kijken op de site!

Je moet dan intypen pension stal in Voorthuizen!!
anders doet ie het niet
Daar staat info op

Groetjess

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:04

Is een Freiberger niet iets voor jou?

Koudbloed E-pony's, hoewel je dat niet zou zeggen. Er zijn 2 types, de lompe & een sportiever model.
Ze kosten wel redelijk wat. Voor een gemiddelde Freiberger leg je 4000-5000 neer.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:45

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 02:02

Oooh die heb ik gisteren ook zien staan, vond haar zo fantastisch <3 Als ik tijd en geld had voor een paard had ik haar zo opgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 02:26

Ik zou inderdaad voor een ijslander of Quarter gaan!

Quarters zijn trouwens helemaal geen deftige paarden. Ik rij in Zweden heel vaak op een westernstal, waar je echt lange buitenritten van 3 uur door de wildernis maakt. Vaak liggen er stenen, rotsen, boomwortels, etc... in de weg, maar Blue (waar ik altijd op rij, en dat is een Quarter) stapt stevig door. Ijzersterke paarden zijn het, en niet zo heel groot. Ook erg lief, en koel in het hoofd inderdaad.

En Ijslanders zijn ook echt precies wat je zoekt, maar inderdaad een geval apart. Ze voelen anders onder het zadel (mede door de "vreemde" gangen, maar ook in het algemeen), maar zijn erg goede leerpaarden, en ook koel in het hoofd. Ook zij zijn helemaal geschikt voor lange buitenritten (doe ik ook vaak in Zweden). Ze kunnen tegen elk weertype, al moet je inderdaad uitkijken met zomerexceem. Ook hebben ze harde hoeven, en zijn gewoon berensterk.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:20

Wat bedoel je met quarters geen deftige paarden?
En ik vind het heel erg kort door de bocht om een volledig ras (ijslanders) als goede leerpaarden te bestempelen, veel ijslanders zijn leuke hete, voorwaartse paardjes waar je echt geen beginner mee aan de gang wil laten gaan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:14

Ik denk dat het goed is dat je nog wacht tot 2015, want dit komt op mij vrij impulsief over. Dit komt doordat je vragen stelt als: moet een paard veel weidegang en wordt een paard vaak ziek?
Het is goed dat je die vragen stelt, alleen geeft wel aan dat je nu mi niet voldoende kennis hebt om jezelf met een paard te redden. Volgens mij is het goed dat jij je gaat verdiepen in de verzorging en het houden van paarden en pas daarna paarden gaat bezichtigen. Ipv ras en je blindstaren op een droompaard zou ik me houden aan de karaktereigenschappen en de kleur, formaat etc volgen daarna wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:15

maximuss schreef:
Wat bedoel je met quarters geen deftige paarden?
En ik vind het heel erg kort door de bocht om een volledig ras (ijslanders) als goede leerpaarden te bestempelen, veel ijslanders zijn leuke hete, voorwaartse paardjes waar je echt geen beginner mee aan de gang wil laten gaan.

Eerder dit topic had iemand het erover dat Quarters "deftige paarden" zijn, dus niet geschikt voor mee op buitenrit enzo.

En verder heb ik zelf veel ervaring met Ijslanders, en ben erg goed bevriend die in Zweden een eigen, erg succesvolle Ijslander stal heeft. Zij zegt zelf ook dat iedereen veel van Ijslanders leert, of het nou een beginnende of gevorderde ruiter is. Het zijn inderdaad leuke hete, voorwaartse paardjes zoals jij beschrijft, maar ook erg betrouwbaar. De ijslanders die ik ken (wat er behoorlijk wat zijn), zouden het niet in hun hoofd halen om ervandoor te gaan, of iets dergelijks. En wie zegt dat je van leuke hete, voorwaartse paardjes niets leert? Er zullen natuurlijk uitzonderingen bij zitten, maar die heb je in elk ras.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:17

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:24

@resistance: heel fijn dat jij zoveel ervaring hebt maar in de 13 jaar dat ik rondloop in het ijslanderwereldje ben ik bitter weinig paarden tegengekomen waar je gewoon een beginner op kunt droppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:30

Dan ben jij toevallig andere paarden dan ik tegengekomen :) Ik heb er als klein meisje op leren rijden, en ze hebben nooit een kik gegeven. Ook waren ze niet speciaal op beginners getraind enzo, dus daar lag het ook niet.

Maar al met al, TS, de keuze is aan jou. Jij moet er dadelijk op zitten en hem verzorgen. Ga niet op een bepaald ras af (natuurlijk zijn de tips van iedereen hier handig), maar zoek gewoon een paard wat bij jou past, en waar je je fijn bij voelt. Hij is helaas niet van mij, maar ik ben ook tot over mijn oren verliefd geworden, terwijl het een heel ander paard is dan wat ik normaal zou willen. Succes met je zoektocht!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:33

Het is écht niet zo dat 1 heel ras 100% geschikt is voor beginners.

Zeker de helft van de paarden valt sowieso af, omdat gewoon niet elk karakter bij een beginner past ;)
& de naam ijslander bepaalt niet dat elk paard geschikt is voor iedereen :P

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:34

Ik vind dravers ook ideale paarden,
in alle maten en rustig en pittig,
veel uithoudingsvermogen en snelheid :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:35

@resistance: ja zowel op basiswedstrijden, bk's, nk's, wk's en htk ijslanders. Op mijn merrie durf ik iedereen zetten maar niet zonder begeleiding en toelichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:40

maximuss schreef:
@resistance: ja zowel op basiswedstrijden, bk's, nk's, wk's en htk ijslanders. Op mijn merrie durf ik iedereen zetten maar niet zonder begeleiding en toelichting.

Wie zegt dat TS geen begeleiding gaat krijgen? Maar het verschilt gewoon. Ieder ras heeft makke en pittige dieren ertussen zitten.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:42

New forest zijn erg leuk!