Volgens mij zijn we laatste geworden omdat we allebij nerveus waren, maar ik heb zoveel plezier gehad. Heb het lintje aan een fotolijstje gehangen met een foto waar ik er een van de eerste keren op zat.

Ik wil alleen nog de osteopaat een keer erbij halen (Just to be sure).
Ook ben ik erg blij op de stal waar ik nu sta. Hij is nou eenmaal geen doorsnee paard maar daar word goed mee omgegaan. In plaats van afstraffen word hij genegeerd bij nerveus gedrag. Wat bij hem gewoon heel goed werkt. Je hebt niet meteen resultaat maar op lange termijn wel een meer relaxed paard. Ik ben niet tegen afstraffen (grenzen moet je nou eenmaal duidelijk en consequent aangeven), maar bij hem wek je heel snel meer angst op en dat moet je voorkomen.
Mijn smid vind het een heel leuk paard en wilt om zijn vertrouwen te winnen hem beter leren kennen op een ongedwongen manier. Af en toe rijden, poetsen, de normale dingen die ik dagelijks met hem doe.
Daarbij lopen er op deze stal mensen rond die veel meer paarden in handen hebben dan ik, meer ervaring hebben, en met mij meekijken/denken/helpen. Ik ben natuurlijk ook niet alleswetend en wil graag de stijgende lijn blijven houden.
Zo werd hij regelmatig toch al even op de poetsplek gezet, bijvoorbeeld om de stal even te doen. (Hij komt wel gewoon dagdelen buiten) En dan haalt iemand die mij vaker helpt er dagelijks even minimaal een vijltje of iets anders qua hoefsmeden gereedschap langs, ik zelf doe dat ook dagelijks. Herhalen herhalen herhalen. Net zo lang tot het normaal word.
Oja ik heb hem nog geschoren, geen sedatie nodig gehad, hij ontspant er zelfs helemaal van (ja toch ruim twee uur lang een massage van een trilding krijgen
). Even wennen aan het geluid in het begin. Alleen bij zijn oren vond hij niet echt een geslaagd idee. En bosrijden is helemaal ons ding, helemaal nu we niet meer gedwongen door het verkeer hoeven. (Zoek het nog wel af en toe op om te oefenen, maar dat is keuze).
Het is echt een prettig rijpaard, ik zie hem nog wel ooit met beginners door het bos sjokken.
Hij is totaal niet schrikachtig en heel nuchter, wat je eigenlijk niet verwacht van een paard dat zo nerveus kan zijn.
Oja hij heeft een ander zadel, gekozen voor een dressuurzadel (vind ik fijner dan veelzijdig) met verwisselbare boom omdat hij heel veel veranderd. Veel afgevallen, bespiering op nieuwe plaatsen etc. Toen ik begon had hij zadels met een extra brede boom nodig, en nu zit hij op een medium. Ik zou het niet gek vinden als dat binnenkort weer te krap is omdat hij meer bespiering krijgt. De tijd zal het leren.
Hoop veranderd in die paar maanden sinds de laatste update!

Ook een aantal keer boomloos gereden, ik ben aan het sparen voor een betere pad zodat ik dat vaker kan doen want dat bevalt mij wel.
mag trots op jezelf zijn hoor, met zo'n paard kunnen er niet veel door 1 deur.
En nu zie ik dit! Wat een topper ben je om dit voor elkaar te krijgen. Wat ziet hij er prachtig uit. En verdorie nog 'om de hoek' ook, ik woon bij Arnhem in de buurt.