Hackney horse William

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:57

Hij is inmiddels naar de tandarts geweest en behandeld, verhuist naar pension (betere bak en bos), en onze eerste wedstrijd gehad.
Volgens mij zijn we laatste geworden omdat we allebij nerveus waren, maar ik heb zoveel plezier gehad. Heb het lintje aan een fotolijstje gehangen met een foto waar ik er een van de eerste keren op zat.
Afbeelding

Ik wil alleen nog de osteopaat een keer erbij halen (Just to be sure).

Ook ben ik erg blij op de stal waar ik nu sta. Hij is nou eenmaal geen doorsnee paard maar daar word goed mee omgegaan. In plaats van afstraffen word hij genegeerd bij nerveus gedrag. Wat bij hem gewoon heel goed werkt. Je hebt niet meteen resultaat maar op lange termijn wel een meer relaxed paard. Ik ben niet tegen afstraffen (grenzen moet je nou eenmaal duidelijk en consequent aangeven), maar bij hem wek je heel snel meer angst op en dat moet je voorkomen.
Mijn smid vind het een heel leuk paard en wilt om zijn vertrouwen te winnen hem beter leren kennen op een ongedwongen manier. Af en toe rijden, poetsen, de normale dingen die ik dagelijks met hem doe.
Daarbij lopen er op deze stal mensen rond die veel meer paarden in handen hebben dan ik, meer ervaring hebben, en met mij meekijken/denken/helpen. Ik ben natuurlijk ook niet alleswetend en wil graag de stijgende lijn blijven houden.

Zo werd hij regelmatig toch al even op de poetsplek gezet, bijvoorbeeld om de stal even te doen. (Hij komt wel gewoon dagdelen buiten) En dan haalt iemand die mij vaker helpt er dagelijks even minimaal een vijltje of iets anders qua hoefsmeden gereedschap langs, ik zelf doe dat ook dagelijks. Herhalen herhalen herhalen. Net zo lang tot het normaal word.

Oja ik heb hem nog geschoren, geen sedatie nodig gehad, hij ontspant er zelfs helemaal van (ja toch ruim twee uur lang een massage van een trilding krijgen :D ). Even wennen aan het geluid in het begin. Alleen bij zijn oren vond hij niet echt een geslaagd idee.

En bosrijden is helemaal ons ding, helemaal nu we niet meer gedwongen door het verkeer hoeven. (Zoek het nog wel af en toe op om te oefenen, maar dat is keuze).

Het is echt een prettig rijpaard, ik zie hem nog wel ooit met beginners door het bos sjokken.
Hij is totaal niet schrikachtig en heel nuchter, wat je eigenlijk niet verwacht van een paard dat zo nerveus kan zijn.

Oja hij heeft een ander zadel, gekozen voor een dressuurzadel (vind ik fijner dan veelzijdig) met verwisselbare boom omdat hij heel veel veranderd. Veel afgevallen, bespiering op nieuwe plaatsen etc. Toen ik begon had hij zadels met een extra brede boom nodig, en nu zit hij op een medium. Ik zou het niet gek vinden als dat binnenkort weer te krap is omdat hij meer bespiering krijgt. De tijd zal het leren.

Hoop veranderd in die paar maanden sinds de laatste update!

Afbeelding

Ook een aantal keer boomloos gereden, ik ben aan het sparen voor een betere pad zodat ik dat vaker kan doen want dat bevalt mij wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:39

Jeetje, ik kende de heftige filmpjes wel waar hij zo staat te stuiteren voor de hoefsmid. Elke keer dacht ik weer 'wat een bijzonder dier moet dat zijn.. zo bang maar zich toch niet losrukken van het halster'. En nu zie ik dat de dame die zo ontspannen en zacht op hem stapte een bokster is.
Diep respect voor je, ik vond je zo vriendelijk rijden, zo zacht in je handen en je hebt echt heel wat bereikt met hem. Moet een geweldig trots gevoel geven :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:42

mooie update. Zo mooi om te lezen dat bij elke update hij weer gegroeid is.
En gaaf dat jullie nu vaak het bos in kunnen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:37

Wat geweldig dat het zo goed gaat tussen jullie *\o/* mag trots op jezelf zijn hoor, met zo'n paard kunnen er niet veel door 1 deur.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:39

Wat fijn dat jullie elkaar hebben gevonden! Ik ben wel benieuwd naar een nieuw filmpje, volgens mij is het een heel ander paard wat energie betreft? Top hoor!

essie_blue

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:08

Goh bijzonder!! Vroegahh altijd de filmpjes bekeken van William en altijd onwijs onder de indruk geweest van zijn temperament en hoe de vorige eigenaar er mee om ging. Dacht zelf dat het ergens in Engeland afspeelde ofzo, wist ik veel :') En nu zie ik dit! Wat een topper ben je om dit voor elkaar te krijgen. Wat ziet hij er prachtig uit. En verdorie nog 'om de hoek' ook, ik woon bij Arnhem in de buurt. :') ga zo door en blijf maar komen met de updates!

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:34

@mars ja heel trots. Ik ben helemaal gek van dit paard.

@cynn en farahdiba dankjullie :D

@jessix ja absoluut. Even weer wat meer spanning de eerste week na het verhuizen, en ook een terugval na de behandeling van de tandarts. Maar hij word over het algemeen inderdaad steeds relaxter.

@essie je bent welkom om langs te komen! Zo te zien kan ik genoeg leren van jou :D

En bijgaand een filmpje van drie weken geleden, dit was nog voor de tandarts. De galop brengt nog spanning (of beter gezegd enthousiastme) maar dat word ook met de keer beter eigenlijk. Helemaal nu we een goede bak hebben om in te oefenen.

https://youtu.be/KoVDzrqyexAHij

Hij loopt alleen laag en lang als hij relaxed is, maar die momenten worden steeds langer en steeds sneller en nog steeds zo zacht als dat ik gewend ben van hem. Ik kan hem ook steeds vaker helemaal uitschuiven op een contactteugeltje. Opgericht lopen kan hij wel, maar de basis wil ik toch eerst voor elkaar hebben. En dat is nog best lastig met een paard dat van nature hoog wilt lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:13

Jullie zijn echt leuk samen en het is mooi om te zien wat je al hebt bereikt! +:)+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:00

Mis jullie wel hoor, op stal. Maar nu hebben jullie een fijne bak waar je lekker verder kan, en meer mensen op stal met verstand van zaken, dat is ook wat waard..

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:18

Heeeeey Miranda jij ook hier! Ja ik mis de oude stal ook, en jullie ook en de vrije omgang met elkaar en de paarden. Zie nog leuke plaatjes van jou en Zowie voorbij komen op Facebook.

Als er weer iets te updaten is zal ik dat zeker doen. Op stal herkenden ze hem trouwens van de filmpjes. Dat was heel apart haha. Net een bekende Nederlander maar dan anders.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:52

Echt een leuk paard en wat doet hij het super !
Ik heb zelf ook een grote maat hackney en vooral in de stap herken ik de houding van jou paard heel duidelijk.
Die van mij loopt in stap ook heel laag en te diep, ook al heb ik geen spanning op de teugel, maar zodra ik ga draven of galoperen komt ook die nek erop.
Dit is die van mij.
Afbeelding

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:36

Drie keer raden wie er naar de smid is geweest <3

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:48

Euhm....Euhm ik zou het niet weten

Maar super nieuws *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:14

Leeft de hoefsmid nog? :D ;)

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:30

Wat doet hij het goed zeg, leuk om te zien!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:12

geweldig, bij de hoefsmid geweest....en ging dat een beetje of moet je alweer op zoek naar een andere smid? :P
Dat is voor het eerst in jaren geweest denk ik zo, tenminste; gezien de filmpjes van de vorige eigenaar

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:13

Nou het is eindelijk gelukt om een goede meedenkende moderne dierenarts te vinden, en een hoefsmid die mijn paard kent en daarbij de mensen op stal die geweldig meedenken en helpen.

De vorige aanpak hield ook wel redelijk, maar hij was te vaak nog kreupel naar mijn zin en ik wil ook eigenlijk niks liever dan dat hij gewoon goed op de benen staat.

Hij is dus wel gesedeert, maar heeft ook nog een injectie gehad die bepaalde hormonen tijdelijk blokkeren waardoor er geen angstreactie kon zijn. Bij de vorige eigenaar is hij toen door de sedatie heen in paniek geraakt.

Ging dus super! Heeft volgens mij niks meegekregen, lekker stoned in lalaland.
Mocht savonds ook zelf alle 4 zijn voeten weer uitkrabben.

Dus ik ben blij echt heel erg blij.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:23

Hoefsmid check, tandarts check, zadel check.

Oja hij is vorige week klinisch gekeurd, en helemaal goed ook nog. Iets aan de dunne kant. Dus hij krijgt nu nog meer ruwvoer.

Op de lijst staat nu nog een tripje met de trailer naar de osteopaat.

En veel les natuurlijk.

Zelf ben ik druk bezig met sport om sterker te worden en een betere conditie te krijgen (astma).

Dat paard inspireert mij :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:02

Gix schreef:
Nou het is eindelijk gelukt om een goede meedenkende moderne dierenarts te vinden, en een hoefsmid die mijn paard kent en daarbij de mensen op stal die geweldig meedenken en helpen.

De vorige aanpak hield ook wel redelijk, maar hij was te vaak nog kreupel naar mijn zin en ik wil ook eigenlijk niks liever dan dat hij gewoon goed op de benen staat.

Hij is dus wel gesedeert, maar heeft ook nog een injectie gehad die bepaalde hormonen tijdelijk blokkeren waardoor er geen angstreactie kon zijn. Bij de vorige eigenaar is hij toen door de sedatie heen in paniek geraakt.

Ging dus super! Heeft volgens mij niks meegekregen, lekker stoned in lalaland.
Mocht savonds ook zelf alle 4 zijn voeten weer uitkrabben.

Dus ik ben blij echt heel erg blij.

Wéér een grote stap verder met William, geweldig hoor! *\o/*

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:43

Ik begin een beetje te twijfelen of het wel zo goed is geweest...
Hij loopt al sinds het bekappen heel kreupel.
Hij staat nu sinds gisteren op pijnstillers want ik moet wel iets van licht werk met hem blijven doen zodat hij kan wennen aan de nieuwe stand. De hoop is dat hij zonder pijn wat meer aandurft.

Ik had wel iets van 'op eieren lopen' verwacht, maar hij is gewoon echt kats kreupel arm ding :(

Ik heb ook geen ervaring met ditsoort dingen, heb geen idee hoe lang hij moet wennen of wat ik kan verwachten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:29

Vervelend dat William zo kreupel is, net nu het zo goed ging.
Het probleem is dat je vermoedelijk niet zomaar een andere hoefsmid kunt laten kijken naar Williams hoeven, want het hoort niet dat hij nu nog zoveel pijn heeft... Verder is het rigoureus aanpakken van de beenstand van een volwassen paard sowieso niet aan te raden (vandaar dat ik over een andere hoefsmid begin, wat in Williams geval natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is.)

Ik zou die hoeven geen tweede keer meer laten doen zo. Het is te hopen dat William aan dit hele avontuur geen zoolkneuzingen heeft overgehouden, want er is een goede kans dat er teveel is weggehaald van de zool, waardoor die extra dun en dus gevoelig (en kwetsbaar) is.
Lopen op zachte grond, en plekken met kiezelsteentjes vermijden tot William weer OK is... ik denk dat je weinig anders er aan kunt doen.
Een dierenarts zou kunnen kijken, maar ik denk dat alleen al het testen van de gevoeligheid van de zool (wat met een hele grote tang gedaan wordt) geen leuk gedrag uitlokt, alleen al vanwege het smid-trauma wat William heeft, dus hoe betrouwbaar is dat onderzoek... en dan heb ik het nog niet eens er over of dat bij William wel veilig te doen is...

Beterschap voor William! :(:)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:32

Jammer....weer geen positieve ervaring.

Misschien eerder gebeurd?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:37

ThreeFingers schreef:
Jammer....weer geen positieve ervaring.

Misschien eerder gebeurd?

Dat ga je je wel afvragen he.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:42

ik ken de filmpjes, omdat hackney horse william een tijdje gratis af te halen heeft gestaan, op een gegeven moment hebben ze hem zelf gehouden

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:20

Ik vermoed dat dit de laatste update gaat zijn. Want veel interessants valt er niet meer te melden eigenlijk.

Hij is erg achteruit gegaan in gewicht in de periode dat hij kreupel liep. Inmiddels loopt hij vrijwel weer goed, iets gevoelig op stenen maar dat wordt steeds minder, en er is wel een hoop aan bespiering verdwenen waardoor hij achter onzeker loopt maar dat trekt wel weer bij denk ik.

Hij begint weer goed in gewicht toe te nemen en ik bouw het rijden weer uit. Mijn doel is dat hij van de zomer regelmatig mee naar buiten kan zonder dat het in zijn nadeel werkt.

Hij/wij hebben gisteren voor het eerst een vrij intensieve 2 uurs rit gelopen als voorpaard op buitenrit.

Waar hij eerst nog onzeker kon zijn en 180 graden kon omdraaien zodat een ander paard voor kwam te lopen.
Is hij nu echt haantje de voorste en hij laat de andere paarden wel even zien hoe het moet (tenminste zo voelt het als je op William zit).
Moet je nagaan dat het ook erg druk in het bos was. Groepen mountainbikers, honden die om de groep paarden heen renden, mensen die naast het pad aan het voetballen waren etc. Hij gaf er eigenlijk niks om.

Na 2 uur had hij nog energie te over dus hij begint weer lekker in zijn velletje te zitten. Hij vind het allemaal ook weer leuk heb ik het idee.

Hij is nu meerdere keren meegeweest op de vrachtwagen en dat gaat super. Hij loopt er nog net niet zelf op omdat ik er nog tussen loop. Heel fijn te laden.

Met poetsen hoef je hem niet eens meer vast te zetten, gaat staan slapen. Tenzij het echt heel druk op stal is, dan zie je nog wel dat zenuwachtige voorbeen gemekker terug. Als ik mest uit de binnenbak haal loopt hij los mee. Net klittenband. <3 <3

Hij wordt ook steeds vriendelijker naar vreemden. Hij loopt nog niet meteen met je weg, maar dat wantrouwen naar vreemden is veel minder geworden. Zal nooit s'werelds meest sociale paard worden, maar het zit hem zelf gewoon minder in de weg en dat merk je wel.

Het is mij met hulp gelukt om een stabiele manier van onderhoud voor hem te vinden, en inmiddels zitten alle basis knopjes er wel op in omgang en met rijden. Ik verwacht ook niet dat we ooit het ZZ zwaar nog gaan halen :D rondje B is meer dan genoeg.

Dit word echt onze periode nu, we gaan genieten van de lente en zomer en vooral veel naar buiten!

Iedereen heel erg bedankt voor het meeleven en lezen. Het is dat ik het hem niet kan laten lezen. Maar ergens moet hij het gevoeld hebben.