Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:57

Gucci_ schreef:
Zeker inslapen en dan cremeren lijkt mij het beste. Heb er zelf (gelukkig) nog geen ervaring mee. Je wilt toch zelf ook ook niet geslacht worden als je ongeneselijk ziek wordt. Of je familie. Een dier is in mijn ogen gelijkwaardig aan een mens.

Je kunt ook kiezen voor alleen schieten.
Daarnaast zijn er genoeg mensen donor... of mensen die hun lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap.

Ik ben zo: dood is dood. Dan is het lichaam leeg, is de ziel weg.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:05

Gucci_ schreef:
Zeker inslapen en dan cremeren lijkt mij het beste. Heb er zelf (gelukkig) nog geen ervaring mee. Je wilt toch zelf ook ook niet geslacht worden als je ongeneselijk ziek wordt. Of je familie. Een dier is in mijn ogen gelijkwaardig aan een mens.

Ik ben liever nuttig na mijn dood. Ik ben donor, dus in mij kan er ook gesneden worden na mijn dood. Sterker nog, mij zouden ze best mogen gebruiken als vlees voor de leeuwen ofzo. Liever dat dan ergens onder de grond weg te liggen rotten. Maar dat is mijn keuze, en dat is voor iedereen anders. Dat kun je niet voor anderen zeggen, wat ze niet willen :) .

Snoevie

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:33

Nou gucci,dat komt ook niet zo netjes over voor de eigeraren die wel voor de slacht kiezen. Schieten betekend niet automatisch slacht

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 06:13

Brainless, er zit een mega groot verschil tussen narcose voor een operatie, of de voorprik voor het inslapen. Bij een operatie wil je graag dat het dier weer wakker wordt, bij een eerste prik voor het inslapen wil je dat juist niet. Een GOEDE veearts past de dosering zodanig aan dat een dier niet klem gezet hoeft te worden ( wat ook weer stress meebrengt) In alles krijgt het dier een OVERdosis, wat je bij een operatie écht niet gaat doen.

Bij ons hoeven de eigenaren het ook niet te zien dat het dier aan de weg wordt gelegd, wij doen dat keurig netjes met alle respect. Ze zijn ook niet als paard herkenbaar aangezien we altijd netjes een groot zeil er over trekken. Ook onze ervaring met de Rendac is dat ze heel netjes met het stoffelijk overschot omgaan. (Ze laten het niet in de auto ploffen.) Ook voor mij betekend een overleden dier dat het nog maar het omhulsel is, ik heb er dan ook vrede mee dat onze eigen paarden ook gewoon met de Rendac zijn meegegaan. Daarnaast heb ik alle begrip voor cremeren, ook dat is afgelopen week nog gebeurd. Crematorium komt ook met alle respect het overleden dier halen.

Maar al met al, wat mogen we blij zijn dat we ook hierin keuze hebben, iedereen kan doen waar hij zich prettig bij voelt. Stel je toch voor dat hier ineens de stekker uit de slachthuizen zou worden getrokken en je geen keuze meer zou hebben! Niemand doet dit soort dingen voor zijn lol, maar het hoort er wel bij om ooit eens de keuze te maken. Toch wel fijn om als je voor deze beslissing komt te staan een goede keuze kan maken. Ik hoop alleen nog steeds dat de "vecht"verhalen ooit achterwege kunnen blijven, want nogmaals, een goede VA zorgt er voor dat een paard NIET vecht.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 06:18

slangentje schreef:
omdat het paard gewoon opgegeten word of in voer gaat, ik vind het zelf echt een vreselijk idee. ( vind het beetje zelfde als je familie laten slachten, want je kan er nog wat mee verdienen... ik vind het gewoon niks)

Nee hoor, je kunt er ook voor kiezen om hem alleen te laten schieten, dan wordt hij niet verwerkt voor menselijke of dierlijke consumptie en moet je gewoon betalen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 06:30

femiaans schreef:
wij doen dat keurig netjes met alle respect. Ze zijn ook niet als paard herkenbaar aangezien we altijd netjes een groot zeil er over trekken. Ook onze ervaring met de Rendac is dat ze heel netjes met het stoffelijk overschot omgaan. (Ze laten het niet in de auto ploffen.) Ook voor mij betekend een overleden dier dat het nog maar het omhulsel is, ik heb er dan ook vrede mee dat onze eigen paarden ook gewoon met de Rendac zijn meegegaan.

En toch snap ik nog steeds niet hoe mensen erbij komen dat rendac dit wel zou doen. Zelf getrouwd met een boer en naast een ophaalplaats gewoond bij een andere boer. Nooit maar dan ook nooit werd er gesmeten met de kadavers. Ja er komt een klap vanaf, maar dat is altijd van de auto zelf, niet van het vallen van de koe. ik wou dat de rendac ook hier bestond!

Ook hier trouwens een nare ervaring met inslapen, paard van een kennis had een gebroken been. Ik had al slechte ervaringen met die DA bij de koeien (te weinig verdoving voor een keizersnede, te klein snijden voor een keizersnede enz gevolg, koe en kalf allebij doodziek en uiteindelijk af laten spuiten). Paard moest ingeslapen worden op de straat (daar zou ik ook niet graag gaan liggen en al helemaal niet met een gebroken been), wou niet gaan liggen en de DA heeft de merrie omgetrokken al vorens de laatste spuit te geven.

Ik ben niet tegen slachten en als het paard nog gezond en wel op de trailer kan staan (dus niet dampig, claustrofobisch, gebroken been, kreupel of een andere reden waarom de reis niet comfortabel is) en niet bang is van vreemde/kopschuw, dan zou ik het paard naar de slager brengen. En ook speelt het karakter van het paard mee, je kunt niet alle paarden naar de slager brengen en je kunt niet alle paarden laten inslapen. Ja het kan wel zolang je betaald, maar is het ook waardig naar je paard toe? Ik ben echt van mening dat dit per karakter verschillend is.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:01

Nu ben ik wel benieuwd.
Mijn paard haar oude vriendinnetje is een half jaar geleden overleden en lag met een blauw zeil op het terrein van de pensionstal. Ik was naar les geweest en we parkeren de vrachtwagen aan de andere kant van het terrein. Ik wil mijn paard afladen en wordt helemaal gek. Ze wil constant achterom kijken en is heel bang. En dat is ze anders nooit. Eenmaal beneden zie ik dat ze op ongeveer 30m afstand bang is voor het blauwe zeil. En dat rook ze op vrachtwagen al want ze kon dat zeil toen nog niet zien. Als je een paard naar de slager brengt, ruikt een paard dat toch? Ik denk dat mijn paard weer zo zou reageren door de geur die er is. En dat wens ik haar dan niet to -O-

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:06

nee, je paard ruikt dat een ander paard anders ruikt. In het slachthuis wordt er na elk paard schoongespoten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:41

Femiaans

Mijn paard kon je al niet gewoon enten...
Daar had je 2 man voor nodig, een stal en een praam.
Hoe had ik die in vredesnaam rustig thuis kunnen laten inslapen?

Fijn dat jij Emmeloord bestempeld als blijkbaar geen GOEDE dierenarts...
Ik ben bij meerdere inslapen geweest, en ja soms maakt het paard zoveel adrenaline aan dat het net een momentje langer duurt voordat hij zo slap op de benen wordt dat hij er door zakt.
Als ze op dat moment een spurt-sprong nemen ben je ze wel kwijt.
Goede dierenarts of niet.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:51

Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 30-10-13 14:04, in het totaal 3 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:54

marissa161 schreef:
Nu ben ik wel benieuwd.
Mijn paard haar oude vriendinnetje is een half jaar geleden overleden en lag met een blauw zeil op het terrein van de pensionstal. Ik was naar les geweest en we parkeren de vrachtwagen aan de andere kant van het terrein. Ik wil mijn paard afladen en wordt helemaal gek. Ze wil constant achterom kijken en is heel bang. En dat is ze anders nooit. Eenmaal beneden zie ik dat ze op ongeveer 30m afstand bang is voor het blauwe zeil. En dat rook ze op vrachtwagen al want ze kon dat zeil toen nog niet zien. Als je een paard naar de slager brengt, ruikt een paard dat toch? Ik denk dat mijn paard weer zo zou reageren door de geur die er is. En dat wens ik haar dan niet to -O-

Uiteraard ruiken ze dat ! Zelfde probleem hier, toen mijn paard ingeslapen lag in de wei waren de paarden ook erg angstig die langs liepen ( niet in de wei maar buiten de wei, was geen weideseizoen meer ) Er lag geen zeil op omdat hij binnen een half uur opgehaald zou worden door de trailer van het paardencrematorium

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:10

Ik heb inmiddels twee keer een paard laten inslapen en beide keren ging dat zo rustig en kalm, dat ik het voor de toekomst ook weer zo zou willen doen. Gewoon, op vertrouwd terrein en met 5 sec. was het voorbij. Zo stond ze nog te kijken naar een stel shetlanders die voorbijkwamen, zo was ze al weg voor ze de grond raakte.

Schieten heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar inslapen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:28

Brainless, uitzonderingen heb je altijd, en ik denk dat als je bij ieder ander paard met twee man een box inloopt, er al enorm veel spanning bij een paard komt.Zeker als ze er al bang voor zijn. Ook daar zijn wel trucjes voor. (En geen praam)
Emmeloord vind ik persoonlijk 1 van de betere klinieken, daar zal ik nooit wat over zeggen. Maar ook hier in vertel je al gelijk wat er mis kan gaan. Paard staat niet in zijn vertrouwde omgeving, heeft al een hoop stress ( pijn?) en dan telt als voor iedere VA, narcose voor een operatie is héél wat anders dan voor het inslapen. Daar heeft iedere VA mee te maken. (Altijd aan de voorzichtige kant blijven voor een operatie, voor het inslapen altijd meer geven) Als je heel goed leest, zie je al dat jezelf al antwoorden op je vragen/ stellingen geeft. ;) (En echt, als je voor laten slachten bent, helemaal prima, voor inslapen ook, ik blijf het alleen vervelend vinden als in stand wordt gehouden dat inslapen altijd met vechten te maken heeft. Dat is namelijk gewoon niet waar. (En ook ik spreek echt uit ervaring)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:15

Oh ik ben ook niet voor of tegen slacht/inslapen hoor.

Ik heb per paard gekeken wat het beste was/leek op dat moment.
Om zo veel mogelijk stress te beperken.

Maar ik heb helaas wel regelmatig naar mijn hoofd gekregen dat je dus niet van je paard hield als je hem liet schieten, en dat doet dan wel pijn.
De meeste voor slacht zeggen niet tegen de inslapers... jij bent slecht voor je paard.
Maar andersom kunnen de mensen die tegen slacht zijn heel hard zijn voor degene die daar wel voor kiezen.

Mijn paard had al veel behandelingen en onderzoeken gehad en daardoor niet zonder stress (zachtjes uitgedrukt) in de buurt van een DA. Ik heb echt tranen met tuiten gejankt toen ik haar weg moest brengen.
Maar toen ik eenmaal op het terrein was ging (gelukkig) de knop om en vind ze het ook super gezellig daar.
Ook toen ze eenmaal in de box stond stond ze rustig te kijken en kreeg nog een aai en een klopje van de medewerkers. Ik ben tot het laatste moment bij haar gebleven.
Ze is trouwens niet geslacht. Dus om het geld hoefde ik het ook niet te doen.

Mijn drachtige merrie heb ik in laten slapen op de kliniek (Wolvega), zij had een trauma aan haar voet.
Dat ging ook super netjes en rustig.

disaronno94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:46

Mijn eigen paard is heel rustig ingeslapen en de twee andere paarden waar ik bij ben geweest ook. Wel moet ik zeggen dat het bij alle drie niet meer mogelijk was om ze naar de slacht te brengen, was dit wel een optie zou ik het alsnog niet doen.

Mijn eigen paard is in de bak ingeslapen en ging zelf rustig liggen (dus viel niet zomaar om), maar had helaas wel wat last van stuiptrekkingen etc. Erg heftig om te zien, maar gelukkig heeft ze dit zelf niet meer gevoeld. De andere 2 paarden lagen al en zijn rustig ingeslapen. Ik vind het persoonlijk erg fijn om de paarden daarna nog even lekker te borstelen (ook al is het alleen voor het idee),te knuffelen en daarna pas te staart af te knippen (voor een armbandje bijv.).

We hebben de paarden zelf voor bij de weg gelegd met een verreiker en ik was er ook bij toen rendac kwam. Rendac gaat zoals eerder gezegd heel respectvol met de dieren om en maken nog even een praatje en gaan daarna verder.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:05

Ook al wil je thuis alleen laten schieten, er moet verbloed worden..
Dit is om het hart te laten stoppen..
Of de DA moet na het schieten nog een dodelijke spuit erin doen.

Dit is de keus aan de eigenaar.

Schieten en zelf het hart laten stoppen mag naar mijn weten niet.
Dit omdat het paard na het schieten enkel hersendood is, en als er niet correct geschoten is het paard nog kan bijkomen.

Laten schieten door dierenartsen raad ik sterk af. Deze mensen zijn hier niet voor opgeleid.
Die hebben in hun studie hooguit een koe moeten schieten, en dat is heel anders dan een paard.
Ik spreek uit ervaring als ik dit zeg.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:27

Jolliegirl schreef:
Ook al wil je thuis alleen laten schieten, er moet verbloed worden..
Dit is om het hart te laten stoppen..
Of de DA moet na het schieten nog een dodelijke spuit erin doen.

Dit is de keus aan de eigenaar.

Schieten en zelf het hart laten stoppen mag naar mijn weten niet.
Dit omdat het paard na het schieten enkel hersendood is, en als er niet correct geschoten is het paard nog kan bijkomen.

Laten schieten door dierenartsen raad ik sterk af. Deze mensen zijn hier niet voor opgeleid.
Die hebben in hun studie hooguit een koe moeten schieten, en dat is heel anders dan een paard.
Ik spreek uit ervaring als ik dit zeg.

het zal je gebeuren. Word je paard verkeerd geschoten.. ploft neer.. kom je later terug of wat en probeert ie op te staan.. :oo

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 01:14

pfoe zeg, dan lees ik en zie ik een aantal goede reacties over het een, wil ik dat liever(kan nog niet oordelen natuurlijk maar wel een mening creeren) dan weer goede over het ander. maar kan je een paard dus in de wei laten schieten? en moet het paard dan nog worden opgehaald door de redac ofz? tuurlijk moet ie opgehaald worden maar door wat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 03:20

En daarom dus het verbloeden. Zodat het hart stopt en het paard officieel dood is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 03:54

daffie1986 schreef:
En ook speelt het karakter van het paard mee, je kunt niet alle paarden naar de slager brengen en je kunt niet alle paarden laten inslapen. Ja het kan wel zolang je betaald, maar is het ook waardig naar je paard toe? Ik ben echt van mening dat dit per karakter verschillend is.

Absoluut. Als je een paard hebt dat wel van een uitje en van aandacht houdt, waarom zou je 'm niet naar het slachthuis brengen? Jeujjj, allemaal mensen die daar speciaal voor hém zijn! En hij krijgt nog een wortel ook.
En na zijn dood is hij nuttig, en draagt bij aan een enigszins normale cyclus waarin paarden door andere dieren worden opgegeten.

Dat lijkt me fijner dan dat een paard een spuitje krijgt, zowel voor het paard als voor de omstanders. Zo'n paard moet na de eerste spuit toch eerst op de grond voordat je 'm definitief kunt afspuiten. En daarna het gehannes met zo'n kadaver... nee. Maar goed, misschien dat mijn gebrek aan fiducie in veeartsen wel een rol speelt bij deze mening :7

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 07:14

Koper schreef:
Absoluut. Als je een paard hebt dat wel van een uitje en van aandacht houdt, waarom zou je 'm niet naar het slachthuis brengen? Jeujjj, allemaal mensen die daar speciaal voor hém zijn! En hij krijgt nog een wortel ook.

_O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 07:51

slangentje schreef:
pfoe zeg, dan lees ik en zie ik een aantal goede reacties over het een, wil ik dat liever(kan nog niet oordelen natuurlijk maar wel een mening creeren) dan weer goede over het ander. maar kan je een paard dus in de wei laten schieten? en moet het paard dan nog worden opgehaald door de redac ofz? tuurlijk moet ie opgehaald worden maar door wat?

Rendac is destructie bedrijf,al het dode vee moet ergens blijven als het niet geschikt is voor menselijke/dierlijke consumptie.
De Rendac zorgt ervoor dat de kadavers opgehaald worden voor verdere verwerking tot bio-brandstof.

http://www.rendac.nl/nl/producten-en-activiteiten/

Cikilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:11

Ook al is het voor Bailando en Akilha hopelijk nog lang niet zover, ik zou sws kiezen voor inslapen. Na alles wat zij voor me gedaan hebben. Ik vind slachten nogal heftig

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:42

Ik denk dat het echt een persoonlijke keuze is, wat bij jouw paard past en bij jezelf. Ik had zelf een prettiger gevoel bij inslapen. En voor mijn paard leek het me veel minder erg omdat ze nooit op de trailer wilde, soms nerveus was in vreemde omgeving en ook veel pijn had, dan nog 3 kwartier moeten rijden naar slachthuis zou waarschijnlijk geen pretje zijn (had haar pijnstillers gegeven, zou wellicht ook niet mogen bij slacht, maar dat heb ik niet meer uitgezocht). Ze had een heel meewerkend karakter, was niet bang voor de DA of voor prikken, dus ik verwachtte geen verzet bij inslapen en dat was er ook niet, het ging heel makkelijk en rustig. Ze ging gewoon rustig liggen en was zo vertrokken. De DA gaf aan dat hij het altijd zo deed, de paarden niet laten omvallen dus maar laten liggen, ben alleen vergeten hoe het precies zat.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:52

ik had bij mijn paardje het 'geluk' dat hij niet mocht geslacht worden. en dan was de keuze rap gemaakt, hij heeft een mooi pensioen gehad, maar werd uiteindelijk ziek. wij hadden daarbij ook het 'geluk' dat hij zelf al neerlag, maar de dierenarts gaf hem wel nog een spuitje dan duurde het minder lang.

ik heb ook veel gehoord dat het paard tijdens het inslapen het zelf niet merkt. weet ik alleen van horen zeggen. omdat ze eerst iets krijgen om te gaan liggen, wat weet ik niet en ze zijn zodanig moe, hebben geen besef meer, dat de dierenarts zonder problemen ze kan inslapen. nogmaals weet ik van horen zeggen.

persoonlijk denk ik dat het paard wel weet waar hij is en wat er gebeurd in een slachthuis. de buren van de manege waar mijn paardje staat, slachtte vroeger altijd kuikens, waardoor als wij buiten reden, de paarden de geur ruiken van dode kuikens. gevolg: de paarden waren in paniek. dus denk ik dat dat hetzelfde is in het slachthuis :)

mijn paardjes die ik nu heb worden ingeslapen of gaan 'vanzelf'. blijft inderdaad een persoonlijke keuze :)