Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:01

Dat klinkt al wat beter dan gekkenhuis. Gekkenhuis vind ik niet meer echt een benaming van deze tijd (behalve voor mijn keuken dan, en de slaapkamer van Fellow).

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:21

Wouw, best eng inderdaad als je er bij nadenkt. Ik rij zelf ook nooit alleen, was vroeger altijd omdat ik zou verdwalen, maar nu is er dus nog een reden bijgekomen. Zelf dacht ik altijd vrij 'veilig' te zijn op een paard. Ik zit liever op een paard dan dat ik in mijn eentje door het bos wandel.

En ze kunnen je er inderdaad zo aftrekken als ze willen. Heb ik vaak genoeg meegemaakt dat ik opeens naast mijn paard sta. (Als ik in de bak rij dan, de eigenaar vind dat soms wel grappig als we zonder zadel rijden, na een tijdje ben je toch wel wat moeilijker van je paard af te krijgen, haha. :clown: )

ZoeyDercksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:25

Ah wat creepy!!

Ik rij altijd alleen buiten maar heb altijd een zweep bij, plus een jong paard wat overal van schrikt als het ook maar ritselt (incl. zijn eigen staart die hij in de bosjes zwiept) en naar onbekende mensen of als hij ongeduldig is maait hij. Ben inderdaad bezig met zijgangen en voltes sluiten. stap-galop en galop-stap kent hij ook.

Met mijn vorige pony heb ik een keer een hond in haar staart gehad. Die hing er letterlijk in. Pony deed niks, maar werd heel onrustig. Uit schrik ben ik mega tekeer gegaan tegen die eigenaren en heb ik erop los gemept met m'n zweep. Mensen waren boos op MIJ omdat mijn paard wel had kunnen schoppen? Hoe haal je het in je hoofd... Lijn je hond aan als hij niet luistert ofzo. Ze riepen hem nieteens terug.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:27

Een hond moet niet in de buurt van mijn verzorghaf komen. Ze gaat er letterlijk achter aan, net een kat en muis spel dan... Ik zou het best wel eng vinden als ik erbij nadenk als er een hond te dicht bij haar zou moeten komen. Ik heb haar dan wel beter onder controle, want dan heb ik haar of vast of rij ik op haar, maar dan nog, als ze er écht voor gaat... Arme hond.. :(

ZoeyDercksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:30

Ja dat is begrijpelijk, maar als die hond vol in de aanval gaat heb je geen keus denk ik. Ik was iniedergeval blij dat ik een zweep had (maar ook dat pony behalve heet worden, niks deed op wat draaien na)

Degene die ik nu rij geeft dan weer helemaal niks om honden, of ze nou blaffen, grommen of naar hem toe komen haha.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:37

Heb je inderdaad geluk mee gehad, die van mij valt gewoon echt honden aan (slechte ervaring met een hond) en dan kun je flink in de problemen komen met de eigenaren. Zou het wel erg zielig voor de hond vinden ook, als de eigenaar niet verstandig genoeg zou zijn om de hond bij te houden, en de hond en andere personen daar de dupe van moeten zijn.
Ik snap ook niet dat de eigenaren boos op jou zijn geworden. :? Ik snap wel dat je het altijd een beetje voor je eigen 'partij' opneemt, maar jij was toch duidelijk niet in de fout hier.

ZoeyDercksJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:41

Ja inderdaad, ik wilde niet in problemen raken maar wilde wel die hond uit de pony haar staart.
Ik heb (toen ze eenmaal de hond gepakt hadden, dat duurde helaas wel even) ook vriendelijk gevraagd of ze hun hond als ze een paard zien aan kunnen lijnen de volgende keer, omdat hij er dus blijkbaar achter aan gaat. En dat was een Rottweiler dus die richten nog flinke schade aan als ze bijten ook.

Nee dat zij boos werden op mij snapte ik ook niet. Misschien omdat ik die hond een fikse tik met mijn zweep heb verkocht, maar ja wat moest ik dan. Pony was sowieso al heel druk en onrustig buiten dus ik kon ook in draf oid, dan was die hond achter me aangekomen.

Achteraf had ik eerst kunnen vragen of ze hem aan hadden kunnen lijnen ja, maar uit schrik deed ik dat niet. Denk ook niet dat ze dat gedaan hadden. Heeft uberhaupt 5 minuten geduurd voor ze eens een poging deden om die hond te roepen. Ze stonden eerst gewoon vrolijk te kijken :S

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:57

Moet je toch niet aandenken. Dat filmpje op de 1e pagina maakt wel weer duidelijk hoe makkelijk het kan gebeuren. Goed idee als hier ook cursussen komen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:06

Wilde er niemand mee tegen het hoofd stoten, had geen idee hoe het anders genoemd moet worden :) (Hier wordt dat woord altijd gebruikt zonder te denigreren ;) ). Hier zitten in ieder geval mensen met (ernstige) stoornissen, welke weleens eruit komen, ontsnappen en het treinspoor daarnaast is ook een plek waar wel vaker gesprongen wordt. Heel sneu hoor voor deze mensen, toerekeningsvatbaar zijn ze ook niet. Inrichting is wellicht een beter woord, maar wordt hier niet vaker gebruikt dan gekkenhuis.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:54

Ik heb hier ook over nagedacht.. Je hebt in mijn rijgebied hele lekkere natuurpaadje tussen de dorpen(ja woon in een gehucht) en dat zijn heerlijke paadjes om even uit te galopperen en vooral op te passen voor laaghangende takken. Maar hier is een hangplek voor jongeren. Dit vind ik best wel lomp. Ik heb al veel doomscenarios in mn hoofd gehad, hoe paardlief geslagen wordt en dat ze een het paard zitten of iets gooien etc. dan spring ik echt uit mijn vel.. Volgens mij kan ik het beste een zwaard meenemen ipv een zweet. Paard heeft geen zweep nodig dus kan ik mooi wat hoofden en handjes afhakken. Nee lijkt me heel eng als er echt iets gebeurt. Honden mogen best bij mijn paard komen, maar op eigen risico. Zou t heel erg vinden voor de hond maar ik ben niet verantwoordelijk.

Ik kan mijn paard niet even opbeuren en weghalen uit de situatie, en ik kan ook niet zegen: nu even niet trappen, paard. want er loopt een hondje achter je..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:15

geniaal topic haha, denk alleen dat t een beetje raar is om daar een sport voor te verzinnen... Denk dat t meer in je hoofd is wat je dan zou kunnen doen in een vervelende situatie

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:24

Ik heb er wel eens over nagedacht, grappig dat ik er een topic van tegen kom.
Ik heb mijn pony leren te draaien met zijn kont waar ik wou dat hij heen draaide, en te trappen. maar heb het nu een tijdje niet meer gevraagd aangezien hij het een te leuk trucje vond :+ Ik had het meer voor de grap geleerd, maar eigenlijk zou zo'n trucje nog best wel eens goed van pas kunnen komen op zich :P

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:30

Als ik er zelf even snel over nadenk, en ik doe bijna mn hele leven verschillende vechtsporten, dan dan ik dat als iemand zo dichtbij komt dat hij/zij je teugel vast kan pakken, je al te laat bent.
Je hebt je persoonlijke ruimte, net zoals dat je dat ook hebt als je gewoon aan t winkelen bent, zodra iemand daarin komt ga je actie ondernemen. Maar als ik denk aan een amazone waar een rare gast op komt aflopen, draaf,galoppeer weg zodra diegene in je persoonlijke ruimte komt. En die ruimte is dan dus de ruimte waarin jij nog weg kan draven, of in elk geval kan stappen en zodra je ziet dat diegene iets wil doen weg galoppeert.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:13

Thank god voor mijn tank-paard... (grote stevige nonius) die zodra hij iets ziet wat hij niet vertrouwd of merkt dat ik het niet vertrouw zeer imponerend in passage of un flinke galop over gaat en vervolgens met de oren in de nek en de mond open overal dwars doorheen ramt...

Echt een fantastisch beest... toen ik hoogzwanger was, stond zijn bescherm modus echt heel fel aan. Hij stond bij zijn schuilstal en ik stond 400 meter verderop vlak bij de omheining een onkruidplant te verwijderen... er kwam een meneer aan gelopen over het pad... die is serieus naar de andere kant van het pad gesprongen zo agressief deed mijn paard die in volle galop op hem afvloog... paard heeft achter hem gejaagd totdat mijn weide ophield.

Zo heb ik ook een keer mijn laarzen voor de weide aan willen doen... er zat alleen een verfrommelde sok in, ik dacht dat het een muis was en heb daar een panische schreeuw gegeven met als resultaat dat Neon ook aangevlogen kwam om me te redden van de sok :P

Dat beest is goud waard... denk dat een eventuele aanvaller zich heel snel bedenkt voofdat hij doorgaat met zijn waanzin plannen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 02:06

Ik ga dit topic morgen even verder lezen, ik rij ook altijd in de bossen nml

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:03

Over het meenemen van een zweep: ik heb ooit een cursus zelfverdediging gevolgd (niet op paard). Daar werd geleerd dat je niet op hulpmiddelen moet vertrouwen, zoals een mes of pepperspray. Die kunnen uit je hand geslagen worden en dan sta je machteloos als je daar enkel op vertrouwd hebt. Je zweep kan dus best handig zijn maar realiseer je dat je ook zonder zweep moet weten wat je moet doen.

Inderdaad wat gezegd wordt over persoonlijke ruimte, dat is een goeie, als iemand iets tegen je wil zeggen onderweg kan dat ook op een afstandje. Ik zou mijn paard een beetje onrustig laten draaien, zo van 'je kan niet dichterbij komen, zeg maar op een afstand dat je mijn paard mooi vindt ;-)'. Ik zou ook op mijn hoede zijn als iemand zou vragen of ik dichterbij wil komen en dat gewoon niet doen. Het is ook gewoon goed om alert te zijn op straat, sommige mensen gedragen zich al vreemd, dat je denkt wat doet die toch. Maar ook hele normaal lijkende mensen kunnen vreemde ideeen hebben... Van mijn vader leerde ik vroeger al: als je iemand niet vertrouwt, laat die dan voor je uit lopen, dan zie je tenminste wat die doet. Op straat doe ik dat nog wel eens. Makkelijk zat: even doen alsof je veter los zit en die ander voorbij laten gaan.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:53

belangrijk bij zo'n situatie is dat je je paard aan het been houdt. als je ook maar een beetje overbuigd (denk d'r aan is een stresssituatie) dan raak je alle mogelijkheid tot voorwaarts kwijt.

Je wilt zo snel mogelijk weg: galop is daarvoor heel nuttig.
dus verzamelde wendingen zijn nuttig, zijgangen zijn heel nuttig.

als het er op aan komt je paard eroverheen laten lopen, en als het echt moet z'n hoofd met twee handen vastpakken in drie draaingsassen draaien.... en zodra die loslaat alsnog weggalopperen, met of zonder teugels in je hand, dat zie je later wel.

Dus drie draaingsassen:
probeer dit zelf eens: ga staan en maak de volgende beweging:

als je je hoofd helemaal naar rechts draait, en dan nog eens helemaal naar linkss kantelt, zodat de bovenkant van je hoofd naar voren wijst, en dan de bovenkant van je hoofd naar je borst kantelt...

Juist... dat kan niet, dus je valt om...

zijn verschillende versies van, maakt niet uit, flink verdraaien en dan vallen ze onder je handen naar onder... wegrijden...

Dat is natturlijk veel agressiever, dus ik ben voor over ze heen rijden:::

Of bij voorkeur: don't be there.

maar als iemand echt eng is vraagt ie natuurlijk eerst heel lief of ie een koekje mag geven aan je paard, ofzo...dan staat ie dus al tegen je paard aan, dus dat soort situaties kunnen heel plotseling gebeuren.

het aller gevaarlijkste is als ze het bit pakken ipv de teugels. daar kunnen ze je paard mee omgooien, hetgeen ook je paard zeer ernstige schade kan toebrengen (is echt niet lief)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:06

Hm denk je dat dat zou lukken, een voetganger zó ten val brangen terwijl je te paard zit?
Als ik de aanvalller was, en ik probeer natuurlijk geen volwassen vent van z´n paard te sleuren, mijn slachtoffer is een jong meisje. Zij grijpt mijn hoofd, wat is mijn onmiddelijke (zelfs instinctieve) reactie?
Juist, ik grijp haar polsen, buig mijn knieen, en hang dan met mijn hele lichaamsgewicht aan haar armpjes.
Die blijft niet in haar zadel zitten....

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:26

Ff een tikje met de neus van de voet tegen het strottehoofd, en dan moven.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:09

ik zou mijn been aan het paard houden

Mijn suggestie gaat uit van iemand die in de enge mensur komt: dwz, zelf vlak bij je iets grijpt; paard, teugel, jouw been etc.

jij werkt met je handen bij je heupen, hij werkt boven z'n macht, dus ja, het kan werken.

Met alleworpen e.d. moet je de beweging ver genoeg inzetten voordat ie verspant.
maar het zijn dingen die natuurlijk zintuigen in een keer verwarren. En het is bedoelt om los te komen en weg te vluchten dmv het paard.

Zoals gezegd:
_eerste prio: niet in de buurt laten komen
-tweede prio: wegduwen dmv paard,
-laatste mogelijkheid: controle nemen over zijn balans
-algmeen: maak dat je weg komt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:12

Lianne86 schreef:
Ehm... even dom vraagje.. Jij bent verantwoordelijk voor wat je paard doet, stel hij trapt/bijt of wat dan ook :') zou zo'n malloot jou dan nog aan kunnen klagen? Of valt dit onder "beroepsrisico"? (Dit omdat je volgens mij als je een inbreker van je eigen terrein af iets aandoet, dat je dan ook zelf strafbaar bent (stel ik zie dat ze mijn fiets stelen, ik ren er achter aan en ik krijg hem halverwege de straat te pakken en ik sla hem, dan heb ik schuldig toch? Op eigen terrein is het zelfverdediging of zoiets mafs...)

Als iemand jou aanvalt (duidelijk kwaad in de zin heeft) en je paard verwondt die persoon vervolgens, zul je niet zo snel aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade die je paard heeft aangericht. Je mag jezelf in dit soort situaties namelijk verdedigen, dus je paard 'de opdracht geven' de aanvaller omver te lopen of te bijten/schoppen is dan te rechtvaardigen. De wetgever heeft het zo geregeld dat wanneer je paard in dit soort situaties uit zichzelf de aanvaller verwondt (dus niet op commando), de bezitter van het paard ook niet aansprakelijk is.

Mocht de rechter oordelen dat je toch aansprakelijk bent (omdat de tegenaanval bijvoorbeeld veel verder gaat dan nodig was uit zelfverdediging), zul je in veel gevallen niet alle schade hoeven te vergoeden. Door jou (en je paard) aan te vallen heeft de belager dan namelijk zelf voor een groot deel bijgedragen aan de ontstane schade.

Interessant topic dit. :j Beetje bewustwording van de risico's van allen buiten rijden is nooit verkeerd.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:23

Heb alles even gelezen. Maar wooww heb er nooit over na gedacht ofso.
Ik vindt die persoonlijke ruimte een hele goede tip!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 15:30

Eigen ruimte is inderdaad niet verkeerd, doen we zonder paard ook allemaal. Dus waarom met paard niet? En ik denk dat je paard alert houden, wat 'heet' over laten komen, ook helpt mensen op afstand te houden. Niet alleen voor enge typetjes, maar ook voor meer voorkomende zaken zoals vervelende honden/kinderen. Als je paard heter is en wat ' onrustig' oogt, zullen mensen sneller hun hond/kind op afstand houden denk ik :j

Ben benieuwd of er veel interesse in zo'n cursus zou zijn en veel aanmeldingen zou krijgen. En of er überhaupt al zo'n cursus INCL. paard bestaat. Nog niet kunnen vinden namelijk!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:56

paden in het bos of waar dan ook zijn niet altijd heel groot. dus je hebt soms vrij weinig ruimte om afstand te bewaren.
als iemand echt kwaad in de zin heeft is ie snel bij je. 3 meter is niet voldoende.

DIt zijn situaties die mannen gewoon vaker overkomen dan vrouwen. (het is cultureel gemakkelijker om een man te overvallen dan een vrouw, mannen lopen wat vaker alleen over straat etc etc) dus de ervaring leert dat het heel snel kan gaan en dat het heel moeilijk is aan te zien komen. Het valt me telkens weer op hoe veel meer ervaring de gemiddelde man heeft in dat soort situaties dan de gemiddelde vrouw. (het gebeurt vaker, en is waarschijnlijker dat het een vreemde is, dus dat het tot geweld komt) al is het maar op het schoolplein.
ik heb ook gewerkt met bereden politieagenten uit engeland en belgie die respectievelijk bij de miner strikes in noord engeland en in Luik zijn ingezet. dat zijn natuurlijk vrij dramatische situaties maar daar gelden al die tijd dezelfde principes.

Als geweld ontstaat gaat het vliegensvlug, dus vergis je niet hoe groot die 'eigen ruimte' moet zijn als het er echt op aan komt.

denk eraan: 'nobody sees the first punch' als er getuigen zijn horen die eerst kabaal, gaan dan eens kijken en orienteren en zien vaak pas de 3e of 4e gebeurtenis. dit is deels waarom mensen ernstig in de problemen komen, omdat de initiele aanval helemaal niet gezien wordt.

dus zorg ervoor dat je sommeert om los te laten in zeer luide toon. herhaaldelijk, meer dan drie keer.
zorg dat een reactie zeer snel gebeurd... als je wat doet moet het binnen drie seconden voorbei zijn, om tactische en wettelijke redenen.

besluit iets te doen en ga ervoor. energetische bewegingen zijn indrukwekkend ('violence of action', dat kan ook met overtuiging weggalopperen zijn)

over mensen heen galopperen is verbazend veilig. (relatief aan wat je zou denken, er is uiteraard een risico) het paard wil liever niet struikelen en probeerd dus naast het slachtoffer te stappen. daarnaast heeft die kerel ook de neiging om met z'n ellebogen afstand te houden en wordt domweg weggedrukt.

het is eerder een schouderduw dan wat anders.

maar uit je doppen kijken helpt al een hoop.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:04

Ik denk dat zo'n cursus meer voor de fun is dan praktisch. Leuk om geld mee te verdienen, thats it.
Het is gevaarlijk om in zo'n situatie te komen terwijl je denkt dat je jezelf kunt verdedigen, terwijl dat onzin is, dat is ook zo met veel vechtsporten.
Je moet gewoon niet in die situatie komen, punt.
Bijvoorbeeld(zonder paarden dan):
Stel je staat als vrouw op een lift te wachten, lift deur gaat open en er staat een eng figuurt. (gekke hooligan ofzo)
Veel "verdedigingssporten" gaan erop in dat je in de lift stapt en dan valt diegene je aan, je leert wat truukjes die alleen werken als iemand meewerkt of 50kg lichter is. Denk je dat dat werkt? Tuurlijk niet....
Oplossing: Lift deur gaat open, je ziet een eng figuur, je blijft gewoon lekker staan en stapt niet in! Word je raar aangekeken, of iemand maakt ruimte voor je om in te stappen, zeg: "Sorry ben op een vriend aan t wachten". Pak lekker de volgend lift, niets aan de hand en je loopt geen enkel risico.