Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sassy schreef:@Geerke, dat kan, maar niet altijd.
Ik heb (geloof ik dan toch) genoeg expertise om te denken dat ik weet wat ik doe.
Zit bijna 40 jaar in de paarden, en heb sinds bijna 30 jaar eigen paarden.
De dochter van de merrie die ingeslapen is en nu al zo lang hier staat te niksen is niet kapot gereden of verkeerd behandeld, die had gewoon een heel erge stofallergie en astma aanvallen, was al door verschillende DA opgegeven. Paard is altijd goed verzorgd. Puntgaaf op de benen.
Ingereden met 4,5 jaar, denk dat ze al met al goed ooit een jaar onder het zadel geweest is.
Niet belastbaar, maar met buiten lopen met schuilstal, geen stof, opletten met voer en hooi en goede voedingssupplementen kan die wel nog prima als weide-deco dienen.
Wel een dure grasmaaier, maar we zijn eraan gehecht, ze is nu bijna 20, heb ze zelf met de fles grootgebracht omdat moeders ze indertijd niet liet drinken, altijd al ons zorgenkindje geweest, maar ach...
Gaan we maar niet op vakantie, en hebben geen sjieke flatscreen of dure smartfoon
Tarn schreef:Ik kan nu zelf ook geen ander paard erbij hebben, vanwege dat ik dan kosten heb voor twee paarden.. Maar ik ga niet mijn paard weg doen zodat ik weer een paard kan kopen die wel goed is. Nu weet ik zeker dat mijn paard er goed bij staat en hoef ik me er nooit zorgen om te maken.
Dan maar mijn eigen doelen die ik wil behalen even bijstellen en dat komt later nog wel en anders niet. Mijn paard is me dierbaar en ik zorg ervoor dat ze een goed leven heeft totdat ze geen paardwaardig bestaan meer kan leiden.
Ladyson schreef:Ik schrik nogal van iedereen die 'hemelen' zo'n goede oplossing vindt. We hebben het wel over een levend dier dat in de meeste gevallen prima geschikt is om in een kudde te lopen en te genieten van de wei. Als het paard met veel pijn moet leven, is het een ander geval, maar een paard dat alleen niet meer geschikt is om te rijden is naar mijn idee nog niet geschikt voor de hemel.
Ik wil echt niet zeggen dat het goed is om je paard weg te geven en dat er een grote kans is dat hij in de handel terecht komt, maar een goed paard laten vermoorden is naar mijn idee niet zomaar goed te praten.
Iedereen zegt: neem je verantwoordelijk en breng hem naar de slager. Nee, neem je verantwoordelijkheid en gun hem een prettig pensioen!
Evitaali schreef:Vraag: bestaat het leven van een paard uit rijden? Of bestaat het leven van een paard uit weiland, aandacht en verzorging? Zie dit eens uit het oogpunt van een paard! Tuurlijk wil een paard werken voor je, maar ik heb nog nooit een paard horen klagen die lekker in het land liep, zijn aandacht kreeg, en de juiste voeding +schuil mogelijkheden. Daarin tegen zie je paarden die dag en nacht op stal staan, niet lekker naar buiten kunnen, en geen waardig leven hebben. Die stereotypes gedrag vertonen. Dit is geen paarden leven, dit is wat mensen met paarden willen, niet paardenmensen! Paardenmensen kijken realistisch naar een paard, en ja soms is het beter om een paard in te laten slapen, en soms zijn er andere opties. Wat lievebettina wil is een goed huis. Dit is wat we toch allemaal willen? Of dit lukt of haalbaar is wijst de toekomst zich wel. Niemand kan een paard naar 4 jaar weg doen zonder dat het pijn doet. Laat iedereen op bokt in zijn waarden, ieder heeft zo zijn eigen mening. De genen die het paard wil adopteren heeft zelf de optie omdat te doen, niks is verplicht. En zoals ze al zegt in de advertentie hoeft ze niet direct weg.
) _Natasja_ schreef:Jammer dat mensen voor zulke paarden niet die laatste enkele reis kiezen en ze ipv daarvan de handel ingooien.
Ladyson schreef:Ik schrik nogal van iedereen die 'hemelen' zo'n goede oplossing vindt. We hebben het wel over een levend dier dat in de meeste gevallen prima geschikt is om in een kudde te lopen en te genieten van de wei. Als het paard met veel pijn moet leven, is het een ander geval, maar een paard dat alleen niet meer geschikt is om te rijden is naar mijn idee nog niet geschikt voor de hemel.
Ik wil echt niet zeggen dat het goed is om je paard weg te geven en dat er een grote kans is dat hij in de handel terecht komt, maar een goed paard laten vermoorden is naar mijn idee niet zomaar goed te praten.
Iedereen zegt: neem je verantwoordelijk en breng hem naar de slager. Nee, neem je verantwoordelijkheid en gun hem een prettig pensioen!
Cayenne schreef:_Natasja_ schreef:Waarom voelen mensen zich eigenlijk zo op hun tenen getrapt over het feit dat een aantal van ons vindt dat je een gebrekkig paard beter kunt laten inslapen??
Zou iedereen dat doen dan zou veel paarden leed voorkomen kunnen worden.
Omdat het paard teveel vermenselijkt wordt door een groot aantal mensen. Dat is hetzelfde als 'ik laat het paard nog van haar laatste zomer genieten en dan laat ik hem in de herfst inslapen'. Een paard heeft het beseft van 'die laatste zomer' helemaal niet maar heeft die hele zomer wel pijn. Van inslapen voelt een paard weinig hoor. Liever dat als in de handel of nog maanden op een land laten verpieteren met pijn.
En er blijft gewoon een taboe rusten op inslapen.
fokfanaat schreef:Ik zal wel heel bokt over me heen krijgen maar ik vind het wel een goed bijverschijnsel van de crisis, dat met niet meer eeuwig aanmodderd met kreupele kapotte beesten, maar er eens een definitief einde aan maakt. Een dier heeft geen toekomstbeeld, maar als ze niet meer vrijuit kunnen bewegen, of pijn hebben, of jong doelloos worden, is een snel pijnloos einde vaak het beste imo.
simodi schreef:Salsa schreef:Tja voor veel mensen zijn het dure cavia's om naar te kijken. Paardenmensen en mensen paarden is kul. Vaak dat aanklooien net dieren die lijden met uitzichtloze situatie omdat het baasje geen afscheid kan nemen vind ik juist voor mensen met paarden ipv paardenmensen
Je paard aanhouden en verzorgen als deze niet meer gereden kan worden is niet per definitie aanklooien!
Er is vaak een hele levensfase dat je paard (te) oud is geworden om te rijden, maar nog wel een fijn leven kan hebben en er helemaal geen sprake is van een uitzichtsloze situatie. Daarom zoeken al die mensen op Markt daarvoor ook een baasje.
Maar je kunt je ook afvragen of de ouderdom en gebreken niet gewoon horen bij het hebben van een dier ....En of dat een reden is om een nieuwe baas voor dat dier te zoeken ... Maar dat is ieders persoonlijke keuze.
Jaleesaa schreef:ik heb mijn oudje ergens op een wei staan aan de grens van duitsland met een ander groepje paarden met schuil ze leven daar heerlijk ! een meer aan de wei gegrensd, noem t ook het oudjes paradijs.
het is dat mijn zus voor em kan zorgen anders had ik ook de keus moeten maken om hem in te laten slapen.
er zijn zat advertenties waar je je oudje de rust kan geven die die verdient maar vaak ver weg van je eigen huis en wie zegt dat die gene niet jou paard gaat gebruiken om te rijden.een gratis paard waar nog voor betaald word ook de eigenaar komt toch niet snel aan als het zo ver is.
,ik rij verder toch niet meer en zo'n lege wei is ook maar leeg dan...