Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:03

Mensen hebben geen geld om een 'kapot' dier aan te houden. Het kost nou eenmaal ook een hoop geld. Ik snap wel dat je je paard dan wilt verkopen omdat je (in deze tijd) geen geld wilt steken in iets waar je 'niets' aan hebt. Even hard gezegd, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer. Dat ze het paard niet in willen laten slapen of naar de slager willen brengen snap ik ook wel, als je een paardenmens bent blijft dat toch een lastige keuze lijkt me. Mijn paard is nu ook kreupel en ik weet niet of dat wel goed komt. Ik zou haar nooit te koop willen zetten in die conditie omdat ik dan helemaal bang ben dat ze op een plek terecht komt waar je niet vrolijk van wordt, maar bij ons loopt ze niet in de weg, er is plek en het kost bijna niets. Niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:05

@Geerke, dat kan, maar niet altijd.
Ik heb (geloof ik dan toch) genoeg expertise om te denken dat ik weet wat ik doe.
Zit bijna 40 jaar in de paarden, en heb sinds bijna 30 jaar eigen paarden.

De dochter van de merrie die ingeslapen is en nu al zo lang hier staat te niksen is niet kapot gereden of verkeerd behandeld, die had gewoon een heel erge stofallergie en astma aanvallen, was al door verschillende DA opgegeven. Paard is altijd goed verzorgd. Puntgaaf op de benen.
Ingereden met 4,5 jaar, denk dat ze al met al goed ooit een jaar onder het zadel geweest is.
Niet belastbaar, maar met buiten lopen met schuilstal, geen stof, opletten met voer en hooi en goede voedingssupplementen kan die wel nog prima als weide-deco dienen.
Wel een dure grasmaaier, maar we zijn eraan gehecht, ze is nu bijna 20, heb ze zelf met de fles grootgebracht omdat moeders ze indertijd niet liet drinken, altijd al ons zorgenkindje geweest, maar ach...

Gaan we maar niet op vakantie, en hebben geen sjieke flatscreen of dure smartfoon :+

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:13

Ik zie het ook steeds vaker dat er van dat soort paarden te koop staan. Ik zou zelf op deze manier ook geen paard kunnen verkopen. Bij mijn paard is in augustus kissing spines geconstateerd, helaas niet meer te behandelen, het is al zo erg dat het wel aanwezig zal zijn geweest toen ik haar kocht. Jammer genoeg geen rugfoto's laten maken, wat wel weer een les geweest is. Het is nog een jong dier van 8 jaar, ik heb haar 2 weken geleden verhuisd naar een rusthuis. Ze staat ergens waar ze heerlijk van haar paardenleven kan genieten en ze blijft daar zolang ze pijnvrij is. Zodra ze er echt last van krijgt terwijl ze op de wei staat zal ze worden ingeslapen, ze word al niet meer gereden.

Ik zou haar niet kunnen verkopen of iets dergelijks, merrie heeft hartstikke haar best gedaan altijd voor mij. Dus dit is het enigste wat ik terug kan doen, haar een paardwaardig leven geven in een kudde met vriendjes. Ook wil ik er geen andere mensen mee opzadelen, die wellicht toch gaan proberen te rijden ofzo. (Bijv. Ouders die een leuk goedkoop paard denken te kopen voor hun dochter zonder dat ze iets van aandoening af weten)

Ik vind dat mensen wat meer verantwoordelijkheid voor hun eigen paard moeten nemen. Ze vinden tegenwoordig de paarden leuk als ze goed zijn maar zodra ze iets ergs mankeren(bijv. Kissing Spines, artrose, ataxie) moeten ze maar weg omdat ze het dan ineens niet meer waard zijn om er stallingskosten voor te betalen... Dat zie ik helaas veel de laatste tijd.

Ik kan nu zelf ook geen ander paard erbij hebben, vanwege dat ik dan kosten heb voor twee paarden.. Maar ik ga niet mijn paard weg doen zodat ik weer een paard kan kopen die wel goed is. Nu weet ik zeker dat mijn paard er goed bij staat en hoef ik me er nooit zorgen om te maken.
Dan maar mijn eigen doelen die ik wil behalen even bijstellen en dat komt later nog wel en anders niet. Mijn paard is me dierbaar en ik zorg ervoor dat ze een goed leven heeft totdat ze geen paardwaardig bestaan meer kan leiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:21

Sassy schreef:
@Geerke, dat kan, maar niet altijd.
Ik heb (geloof ik dan toch) genoeg expertise om te denken dat ik weet wat ik doe.
Zit bijna 40 jaar in de paarden, en heb sinds bijna 30 jaar eigen paarden.

De dochter van de merrie die ingeslapen is en nu al zo lang hier staat te niksen is niet kapot gereden of verkeerd behandeld, die had gewoon een heel erge stofallergie en astma aanvallen, was al door verschillende DA opgegeven. Paard is altijd goed verzorgd. Puntgaaf op de benen.
Ingereden met 4,5 jaar, denk dat ze al met al goed ooit een jaar onder het zadel geweest is.
Niet belastbaar, maar met buiten lopen met schuilstal, geen stof, opletten met voer en hooi en goede voedingssupplementen kan die wel nog prima als weide-deco dienen.
Wel een dure grasmaaier, maar we zijn eraan gehecht, ze is nu bijna 20, heb ze zelf met de fles grootgebracht omdat moeders ze indertijd niet liet drinken, altijd al ons zorgenkindje geweest, maar ach...

Gaan we maar niet op vakantie, en hebben geen sjieke flatscreen of dure smartfoon :+

maar een stofallergie is toch geen blessure?Dat is vaak gewoon pech hebben( in jou geval denk ik zeker aangezien het niet aan het management ligt)

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:27

Tarn schreef:
Ik kan nu zelf ook geen ander paard erbij hebben, vanwege dat ik dan kosten heb voor twee paarden.. Maar ik ga niet mijn paard weg doen zodat ik weer een paard kan kopen die wel goed is. Nu weet ik zeker dat mijn paard er goed bij staat en hoef ik me er nooit zorgen om te maken.
Dan maar mijn eigen doelen die ik wil behalen even bijstellen en dat komt later nog wel en anders niet. Mijn paard is me dierbaar en ik zorg ervoor dat ze een goed leven heeft totdat ze geen paardwaardig bestaan meer kan leiden.

Respect voor jou! Je verwoordt het precies zoals ik erover denk. Mijn merrie heb ik 19 jaar gehad, de laatste tijd ook niet meer kunnen rijden vanwege zware artrose. Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan dacht om haar dan maar weg te doen. En ik had haar in pension staan, dus financieel best zwaar met twee kleine kindjes. Maar er viel altijd wel een mouw aan te passen, en inderdaad dus ook je eigen doelen bijstellen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:08

Ik schrik nogal van iedereen die 'hemelen' zo'n goede oplossing vindt. We hebben het wel over een levend dier dat in de meeste gevallen prima geschikt is om in een kudde te lopen en te genieten van de wei. Als het paard met veel pijn moet leven, is het een ander geval, maar een paard dat alleen niet meer geschikt is om te rijden is naar mijn idee nog niet geschikt voor de hemel.

Ik wil echt niet zeggen dat het goed is om je paard weg te geven en dat er een grote kans is dat hij in de handel terecht komt, maar een goed paard laten vermoorden is naar mijn idee niet zomaar goed te praten.

Iedereen zegt: neem je verantwoordelijk en breng hem naar de slager. Nee, neem je verantwoordelijkheid en gun hem een prettig pensioen!

Brainless

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:09

@Ladyson
Het gaat om mensen die zo'n paard juist verkopen/weggeven ipv er zelf voor willen/kunnen zorgen.
Laat hem dan liever inslapen dan hem een onzekere toekomst geven.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:21

@Ladyson
Volledig met je eens dat je je verantwoordelijkheid moet nemen, maar het gaat hier om eigenaren die dat niet willen en/of kunnen. Als ik niet zelf voor mijn kapotte paard zou kunnen of willen zorgen, zou ik idd liever laten inslapen dan hem naar een wildvreemde brengen met het risico dat hij nog meer stuk gemaakt zou worden of verhandeld als rijpaard.
Ik heb twee jaar gedokterd met mijn paard voor ik hem een jaar geleden liet inslapen. Ik had besloten om hem een fijn leven als grasmaaier te gunnen, mocht hij pijnvrij blijven, maar heb nooit overwogen om hem weg te doen. Dat hij is ingeslapen heeft overigens niets te maken met niet voor hem willen of kunnen zorgen, maar met niet pijnvrij krijgen. Ik wilde het liefst dat hij 100 zou worden. Bij mij.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:32

Ladyson schreef:
Ik schrik nogal van iedereen die 'hemelen' zo'n goede oplossing vindt. We hebben het wel over een levend dier dat in de meeste gevallen prima geschikt is om in een kudde te lopen en te genieten van de wei. Als het paard met veel pijn moet leven, is het een ander geval, maar een paard dat alleen niet meer geschikt is om te rijden is naar mijn idee nog niet geschikt voor de hemel.

Ik wil echt niet zeggen dat het goed is om je paard weg te geven en dat er een grote kans is dat hij in de handel terecht komt, maar een goed paard laten vermoorden is naar mijn idee niet zomaar goed te praten.

Iedereen zegt: neem je verantwoordelijk en breng hem naar de slager. Nee, neem je verantwoordelijkheid en gun hem een prettig pensioen!

En wat als je dan je sport moet opgeven? Een paard kost handenvol geld, ook als hij/zij met pensioen is. Je kan toch niet verwachten van mensen dat ze alles opgeven om een paard tientallen jaren in de wei te laten staan. Dat paard maakt het niet uit of hij/zij op tien jarige leeftijd ingeslapen wordt of pas op dertig jarige leeftijd. Dat verschil is pure menselijke emotie.
Sorry, ik heb tot nu toe alles gehouden tot het niet meer kon omdat ik me dat kon permiteren maar als het anders is dan maak ik andere keuzes.

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 01:06

Hier ook helemaal mee eens. Als je weet dat je paard niet goed is. Of dit nu om ziekte of iets anders gaat. Kan je niet iemand anders er mee op zadelen. Wat gebeurt er met zon paard? Ik heb een soort gelijke mee gemaakt. Ze was niet oud of ziek. Ik had een paard gekocht. Die bleek gewoon helemaal gestoord te zijn. Levens gevaarlijk Hebben al het mogelijke geprobeerd, onderzoeken laten doen. Niets mocht baten. Terwijl ze 5 jaar was en en lichamelijk gezond. Ik had haar door kunnen verkopen. Onder het mom onbeleerd paard. ( het zelfde hebben ze bij mij gedaan) of haar weg kunnen geven. Niemand in mijn kennissen kring wou haar hebben. Maar heb hier ook met mijn DA over gehad. Met de eigenaar van de africhtingsstal En ik wou het niet op mijn geweten hebben. Dat er nog meer ongelukken zouden gebeuren. Of dat ze verot zou worden getrapt. (Onder het mom zullen we der wel afleren. )En ik vond het een verschrikkelijke keuze die ik heb moeten maken. Je brengt zomaar niet, een jong lichamelijk gezond paard weg. Maar als de stalhouder en je DA zeggen. Kappen. Ga ik niet iemand anders met mijn ellende op zadelen. Was ze mischien een mooie gras maaier geweest. het was een mooie meid. Mensen zouden toch weer met haar aan de gang zijn gegaan. En daar zouden ongelukken van komen. Ik kan 1paard onderhouden. En wil toch rijden. En heb haar dan ook weg laten brengen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:40

Ik kan me er ergens best wat bij voorstellen. Mijn paard van 4 heeft KS (maar nog wel in zo'n mate dat er geen vergroeiingen zijn) en ik kan hem momenteel niet zelf rijden omdat ik er gewoon af vlieg. Heb er een hele tijd over gedacht om iemand te zoeken die er beter mee om kon gaan en hem pijnvrij kon rijden en daar dan maar aan te verkopen, maar heb uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen: hem gehouden en door iemand anders laten trainen. Het is een vreselijk lief, mooi en op zijn KS na, goed paard. Maar ook mijn paard had ik dan met veel pijn in mijn hart verkocht voor bijna niks, aan iemand die er hopelijk beter mee door 1 deur kan dan ik, met als grootste angst dat hij in de handel zou zijn gekomen, niet op de juiste manier doorgetraind waardoor hij zou zijn gaan staken misschien met alle gevolgen vandien. Mede daarom heb ik hem nog. Maar dat heeft me bloed, zweet, tranen en heel veel stress gekost waarvan ik me goed voor kan stellen dat een ander een andere beslissing zal/moet nemen.. Er is in mijn ogen nooit maar 1 goede beslissing, maar ik vond hem in laten slapen echt nog een stap te ver gaan omdat hij met de juiste ruiter pijnloos lijkt te zijn (en geloof me, hij heeft heel duidelijk aangegeven dat hij pijn had)
Had ik hem dan voor de rest van zijn leven op het land moeten gooien terwijl dat inhoudt dat ik geen nieuw paard erbij kan kopen omdat dat niet betaalbaar is hier in het westen en bovendien dat hij misschien nog wel 20 jaar op het land staat te verpieteren? Hij houdt van werken en vooral van aandacht, ik vraag me af of ik hem daar op termijn een plezier mee doe, om het er niet over te hebben dat het zijn kwaal waarschijnlijk verergert, aangezien de problemen kwamen nadat ik hem van een gespierde 3jarige heb teruggebracht na een beginnende kleuter-training waardoor hij veel spieren is kwijtgeraakt...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:49

Er komen Idd veel grasmaaiers voorbij.
Als gezelschapspaard.
Eerlijk is eerlijk als ik nog een paard zou willen dan liever een die nog belast kan worden met werk.
Aankoop is maar 1x onderhouden blijft terug komen.
Ik ben van mening als je een stuk paard niet zelf wilt of kunt onderhouden je beter de laatste reis kunt maken met het paard.
Zo zal ik nooit mijn grote merrie aanbieden. Ik ga er mee om zoals het is, maar kan dat niet van een ander verwachten die er geen band mee heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:07

Ik heb slechts een deel gelezen, maar is het werkelijk zo nieuw? Ik zie al jaren veel kapotte paarden te koop staan; niet alleen op bokt, maar ook op de paardenmarktplaats hier in zweden en op een vergelijkbare site als marktplaats in nederland.
En dat niet alleen. In mijn zoektocht naar een geschikt paard, jaren geleden, bleken ook enorm veel zogenaamd gezonde paarden 'kapot' Bij een deel van hen had zelfs een blinde dat gezien.

Dat ik er toch in ben geslaagd om iedere keer miskopen te doen, heeft alles te maken met mijn eigen goedgelovigheid, het te graag willen hebben van bepaalde paarden en andere stommiteiten.
Pech voor mij, geluk voor de verkoper. Van de vier slechts 1 bruikbaar, maar van eentje wist ik dat het een gezelschapspony'tje was, dus dat telt eigenlijk niet.
Maar ze blijven gewoon hier hoor.

Maar dan heb ik het dus niet over de speciale 'koopjes' waarvoor met pijn in het hart wordt gezocht naar een goed thuis bla bla bla. Paarden waarmee dus duidelijk iets mis is en waar het ook bij wordt vermeld en die om die reden weinig tot niets kosten.
Keer op keer kom je de verhalen tegen van dit soort paarden dat toch weer de handel is gegaan (bv als rijpaard terwijl het daar niet meer geschikt voor is) of op internationaal slachttransport is gezet door zogenaamde 'aardige' kopers, die soms zelfs met een hele familie opdoken
Iedereen weet het en toch staat alles bol van de advertenties waarbij met pijn in het hart wordt gezocht naar een nieuw tehuis etc etc.
Het is blijkbaar toch gemakkelijker om je kop in het zand te steken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:10

Evitaali schreef:
Vraag: bestaat het leven van een paard uit rijden? Of bestaat het leven van een paard uit weiland, aandacht en verzorging? Zie dit eens uit het oogpunt van een paard! Tuurlijk wil een paard werken voor je, maar ik heb nog nooit een paard horen klagen die lekker in het land liep, zijn aandacht kreeg, en de juiste voeding +schuil mogelijkheden. Daarin tegen zie je paarden die dag en nacht op stal staan, niet lekker naar buiten kunnen, en geen waardig leven hebben. Die stereotypes gedrag vertonen. Dit is geen paarden leven, dit is wat mensen met paarden willen, niet paardenmensen! Paardenmensen kijken realistisch naar een paard, en ja soms is het beter om een paard in te laten slapen, en soms zijn er andere opties. Wat lievebettina wil is een goed huis. Dit is wat we toch allemaal willen? Of dit lukt of haalbaar is wijst de toekomst zich wel. Niemand kan een paard naar 4 jaar weg doen zonder dat het pijn doet. Laat iedereen op bokt in zijn waarden, ieder heeft zo zijn eigen mening. De genen die het paard wil adopteren heeft zelf de optie omdat te doen, niks is verplicht. En zoals ze al zegt in de advertentie hoeft ze niet direct weg.

En nu jij als koper.
Je gaat gemiddeld zo'n 350 Euro per maand besteden aan je paard. Een nieuw paard. Doe je dat aan een paard waarmee je kunt rijden of een waar je alleen naar kunt kijken?
(persoonlijk vind ik dan dat een leuke screensaver op de computer een stuk minder kost en ook nog eens periodiek gewisseld kan worden :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:19

_Natasja_ schreef:
Jammer dat mensen voor zulke paarden niet die laatste enkele reis kiezen en ze ipv daarvan de handel ingooien.

Zou jij je paard laten afmaken op een OCD tje ?
Ik zou kijken of ik nog een nieuw zou kunnen vinden.
Iemand die er recreatief mee wil rijden en geen ZZ licht.

Beetje apart al deze reacties hier. Als er bij van Veen meer geslacht wordt is het belachelijk.
En als een paard wat pijnvrij is als maatje of recreatie paard wordt aangeboden is het ook niet goed ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:20

Ik denk idd dat maar zeer zeer weinig mensen willens en wetens een ´kapot´ paard kopen als gezelschapsdier. Als men werkelijk een gezelschapspaard nodig heeft, zal iemand kiezen voor een goedkoop gezelschapsdier, zoals een shet of eentje die op zijn minst zeer geschikt is voor recreatief gebruik.
Maar je wordt wel doodgegooid met de kapotte paarden die te koop staan.

Eem portie nuchter verstand zegt dan dat dit een gat in de markt is voor de slimme handelaar met wat toneeltalent.
Dat wordt overigens ook keer op keer bewezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:22

peanutbutter, een koper zal altijd kiezen voor een paard zonder probleem, omdat je die problemen er vanzelf wel bij krijgt op den duur. Die hoef je niet te kopen.
Uitzondering zal zijn een bijzonder lief en betrouwbaar recreatiepaard, wiens problemen aantoonbaar niet van dien aard zijn dat het recreatief rijden ongemak veroorzaakt. Maar die zul je met een vergrootglas moeten zoeken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:40

Het is idd zorgwekkend hoeveel kapotte en oude paarden er aangeboden worden. Een groot deel daarvan heeft klachten waarmee ik zo'n dier allang had laten inslapen/slachten. Je krijgt haast de neiging ze over te nemen om ze op die manier te helpen. Ik denk dat er veel veschillende redenen achter zitten: uiteraard de goedbedoelende (lichtelijk naive imo) eigenaar die echt een fijn huisje zoekt; de eigenaar die zelfs inslapen teveel geld vind dus maar gratis weggeven; de emotionele eigenaren die inslapen niet aankunnen; de mensen die willen blijven sporten etc. Maar ik vind het persoonlijk vrijwel altijd neerkomen op egoisme en niet je verantwoordelijkheid nemen. Uiteraard is het anders als je een gezond paard verkoopt, ik praat puur over bejaarde en kapotte paarden. Je kan gewoon niet een ander opzadelen met kosten voor een paard als grasmaaier. Afmaken, rusthuis (o.i.d. Dus zelf de kosten houden!) of zelf houden, dat is je verantwoordelijkheid nemen!

Ik ben zelf een idioot die bewust een kapot paard heeft gekocht voor veeeeeel te veel geld. Puur omdat ik hem al jaren kende en een band met hem heb. Hij werd kapot gewerkt en ik heb hem gekocht met het idee hem naar de slacht te brengen, na 1 laatste revalidatiepoging. Hij staat nu nog blij in de wei daardoor en een ander huisje zal hij nooit meer zien. Zoiets zou ik echt niet zomaar doen voor een vreemd paard. Het kost veel geld, juist die kapotte en oude paarden zijn duur in onderhoud. Ik ga ver voor mn eigen dieren, maar ga niet opdraaien voor die van een ander.

Ladyson schreef:

Ik schrik juist van de hoeveelheid paarden die ik het hemelen zo gun, maar die in leven worden gehouden omdat afmaken zo zielig is.
Besef je je dat je vanuit menselijk oogpunt kijkt en niet vanuit het paard? Paard leeft in het hier en nu, het boeit niet of hij vandaag of over 20 jaar dood gaat. Je spreekt ook over vermoorden, dat geeft aan dat er voor jou een sterke emotionele lading bij komt kijken. Je denkt vanuit je emotie ipv ratio.
Prima geschikt om in de wei te leven, dat wil toch niet zeggen dat het perse moet? Of het beste is? Nogmaals, het paard denkt niet zo, dat is menselijk. Het paard denkt niet aan een mogelijke toekomst op de wei en beseft ook niet dat hem dat ontnomen wordt bij afmaken. Wat is er dan zo erg aan, gezien vanuit het paard?
Mijn andere paard als voorbeeld: niet ziek, alleen gevoelige darmen gecombineerd met een angstig karakter. 700 kilo tikkende tijdbom als je hem niet goed kan lezen, de meeste mensen zijn bang voor hem. Gewoon een lastig paardje, waarvoor ik extreem goed moet zoeken om mogelijk een geschikte eigenaar te vinden als ik hem weg zou moeten doen. Ga ik dus niet doen, meneer gaat dan toch echt gezond en wel naar de slacht(enige reden zou financien zijn) Ik wil het risico met zo'n paard niet lopen, hij is zo snel ongelukkig en gevaarlijk, de kans dat het fout gaat is mij gewoon te groot. Oprechte vraag: vind jij zo'n paard ook te goed om te hemelen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:45

Mijn ervaring is ook dat mensen geen problemen willen (maar vaak ook niets willen betalen). Ooit een veulen gekeurd door de nieuwe verkopers. Veulen stond buiten en waaide flink terwijl het droog was, hooi en stof dwarrelde rond en pony had doorzichtig vocht uit ogen en neus. Afgekeurd daarop. Middag mijn eigen dierenarts laten kijken, wil ook geen ziek paard buiten laten staan, ze kon geen afwijking vinden op de longen of wat dan ook. Hij had een been wat niet helemaal recht was, maar daar hebben heel veel paarden last van alleen bij een langpoot lijkt dat heel erg. Daar had hij dus ook een flinke bemerking op. Kortom kopers hoefde hem al niet meer.

Mijn pony die ooit haar kaak heeft gebroken maar zeer goede veulens geeft, zeer braaf is met rijden, in omgang echt zeer betrouwbaar is wil niemand omdat er geen bit in kan. Ze heeft hier totaal geen last mee daar hebben meerdere specialisten naar gekeken maar puur dat het afwijkt zorgt ervoor dat mensen haar nog niet gratis willen hebben. Echter is de pony zeer goed bitloos te rijden en zelfs zonder hoofdstel.
Dat ik haar kocht jaren geleden had ze dit ook, nog nooit een veulen gehad, hing vaak op de poetsplaats, niet bereden nog, en was door alles haar gebit heel scheef en dus ook haar lijf heel scheef geworden. En nee ik heb toen geen geld toe gekregen, maar het perfecte paard is er niet en zij is prima voor mijn doeleinden. Nu ik haar dochter hou en haar te koop heb komen mensen niet eens kijken en willen eerst de prijs bespreken. Vinden het vreemd dat ze elk jaar/anderhalf jaar naar de tandarts moet en het feit dat ik afraad om geen bit in te doen snappen ze helemaal niet. Heb al de gekste dingen gehoord om het op te lossen. een bit wat aan een kant dunner is bijvoorbeeld, of zoals mijn dierenarts zegt gewoon een bit indoen en rijden. En dat in het tijdperk van het bitloos rijden. Als het gaat tussen de veulens door wil ik haar bitloos gaan uitbrengen met de nieuwe regels. Een uitdaging.

http://2.media.hyves-static.net/1536716 ... 16937.jpeg
http://4.media.hyves-static.net/1536716 ... 16947.jpeg
http://1.media.hyves-static.net/1536717 ... 17000.jpeg
http://3.media.hyves-static.net/1536484 ... 84330.jpeg
http://3.media.hyves-static.net/1536318 ... 18330.jpeg

Echter kan ik me hierdoor ook heel goed voorstellen dat mensen niet meer eerlijk zijn bij verkoop. Kopers zien niet meer wat nu echt een probleem geeft en waar een paard gewoon mee kan werken, maar ze vergeten dat zelfs salinero, parzival en totilas wel iets hebben wat afwijkt van normaal....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:48

Ik vind het eigenlijk zorgwekkender dat er zoveel kapotte paarden zijn.
Ongelooflijk wat paarden allemaal kunnen mankeren. En hoeveel er dus chronisch iets mankeren.
Ik heb het idee dat dit meer is dan vroeger maar misschien vergis ik me.

OCD is trouwens niet kapot. Dat is operabel en valt voor mij niet onder de categorie kapot.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:50

niet alle ocd is operabel, ik heb er ook wel eens een daarom weggebracht.

vroeger werd er veel meer opgeruimd imo en minder mee gemodderd.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:57

ik heb mijn oudje ergens op een wei staan aan de grens van duitsland met een ander groepje paarden met schuil ze leven daar heerlijk ! een meer aan de wei gegrensd, noem t ook het oudjes paradijs.
het is dat mijn zus voor em kan zorgen anders had ik ook de keus moeten maken om hem in te laten slapen.
er zijn zat advertenties waar je je oudje de rust kan geven die die verdient maar vaak ver weg van je eigen huis en wie zegt dat die gene niet jou paard gaat gebruiken om te rijden.een gratis paard waar nog voor betaald word ook de eigenaar komt toch niet snel aan als het zo ver is.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:57

Cayenne schreef:
_Natasja_ schreef:
Waarom voelen mensen zich eigenlijk zo op hun tenen getrapt over het feit dat een aantal van ons vindt dat je een gebrekkig paard beter kunt laten inslapen??

Zou iedereen dat doen dan zou veel paarden leed voorkomen kunnen worden.

Omdat het paard teveel vermenselijkt wordt door een groot aantal mensen. Dat is hetzelfde als 'ik laat het paard nog van haar laatste zomer genieten en dan laat ik hem in de herfst inslapen'. Een paard heeft het beseft van 'die laatste zomer' helemaal niet maar heeft die hele zomer wel pijn. Van inslapen voelt een paard weinig hoor. Liever dat als in de handel of nog maanden op een land laten verpieteren met pijn.

En er blijft gewoon een taboe rusten op inslapen.

Inmiddels heeft iemand anders dit dacht ik ook al gepost, maar er zit natuurlijk nog een grijs gebied tussen afmaken of laten verpieteren op het land met pijn. Er zijn genoeg kwaaltjes waardoor een paard niet meer in de (top)sport kan, maar waarmee een paard prima een paar mooie jaren kan hebben met soortgenootjes op het land. Met name de paarden die gewoonweg ouder worden, ouderdom komt nu eenmaal met gebreken, dat vergt soms een aangepast management in de huisvesting, maar is heel vaak met wat kleine aanpassingenen en het niet meer intensief gebruiken van zo'n paard heel prima te doen, paardwaardig ook.

fokfanaat schreef:
Ik zal wel heel bokt over me heen krijgen maar ik vind het wel een goed bijverschijnsel van de crisis, dat met niet meer eeuwig aanmodderd met kreupele kapotte beesten, maar er eens een definitief einde aan maakt. Een dier heeft geen toekomstbeeld, maar als ze niet meer vrijuit kunnen bewegen, of pijn hebben, of jong doelloos worden, is een snel pijnloos einde vaak het beste imo.

Helemaal mee eens, er loopt genoeg half half spul rond, een schifting is niet zo verkeerd..

simodi schreef:
Salsa schreef:
Tja voor veel mensen zijn het dure cavia's om naar te kijken. Paardenmensen en mensen paarden is kul. Vaak dat aanklooien net dieren die lijden met uitzichtloze situatie omdat het baasje geen afscheid kan nemen vind ik juist voor mensen met paarden ipv paardenmensen

Je paard aanhouden en verzorgen als deze niet meer gereden kan worden is niet per definitie aanklooien!
Er is vaak een hele levensfase dat je paard (te) oud is geworden om te rijden, maar nog wel een fijn leven kan hebben en er helemaal geen sprake is van een uitzichtsloze situatie. Daarom zoeken al die mensen op Markt daarvoor ook een baasje.

Maar je kunt je ook afvragen of de ouderdom en gebreken niet gewoon horen bij het hebben van een dier .... ;) En of dat een reden is om een nieuwe baas voor dat dier te zoeken ... Maar dat is ieders persoonlijke keuze.

hier ben ik het volledig mee eens. En als je dan zelf niet de mogelijkheden heb om hete huisvesten dan blijven er imo twee keuzes;
- inslapen
- ergens staleln voor een goede oude dag.

Wij bieden thuis een zeer kleinschalige stalling aan voor oude paarden / paarden met blessures. Kunnen het doen omdat we land genoeg hebben en ook hooi en stro van eigen land kunnen halen. Bovendien zijn hier de grondprijzen lager , al met al kunnen we daarom een goed tehuis bieden voor zo'n beetje de helft van het geld dat je in andere delen van NL kwijt bent, scherp aan de prijs, verdienen er zelf niet echt op (arbeid moetje zeker niet uitrekenen), maar vinden het gewoon fijn om te doen en zien het als extra tak op het (landbouw)bedrijf. Toch wordt ik ontelbaar vaak beaderd door mensen waarbij het niets mag kosten, die willen zelf graag een tweede paard om de sport mee in te gaan en het afgedankte paard moet dan maar gratis bij ons staan. Ja zo werkt de wereld niet.. In zo'n geval zou inslapen een financieel eerlijker keuze zijn.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:00

Jaleesaa schreef:
ik heb mijn oudje ergens op een wei staan aan de grens van duitsland met een ander groepje paarden met schuil ze leven daar heerlijk ! een meer aan de wei gegrensd, noem t ook het oudjes paradijs.
het is dat mijn zus voor em kan zorgen anders had ik ook de keus moeten maken om hem in te laten slapen.
er zijn zat advertenties waar je je oudje de rust kan geven die die verdient maar vaak ver weg van je eigen huis en wie zegt dat die gene niet jou paard gaat gebruiken om te rijden.een gratis paard waar nog voor betaald word ook de eigenaar komt toch niet snel aan als het zo ver is.

klinkt als een prima oplossing :)
Wat toch rijden betreft; ik heb een full time baan en kom er amper aan toe om mijn eigen te rijden. Mijn schoonouders zijn overdag thuis en houden een oogje in het zeil (altijd met vee gewerkt, herkennen het dus als een paard ziek is en handelen daar naar). Maar die mensen kúnnen niet eens rijden. Ik kan me je angst wel voorstellen, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle ruststallen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:33

het viel me gister inderdaad ook al op,en dan vooral de advertentie waar 1000 euro voor een stuk paard gevraagd wordt...

hier staan ook 3 stukke paarden: 1 slechte pootjes,1 slechte rug,1 ataxie,en dan nog een oude merrie en een hengst die niet ingereden is...

die staan allemaal te lummelen op een wei,gekke is dat ik vaak lees dat paarden afgemaakt worden omdat "alleen op een wei staan" dan weer niets voor dat paard zou zijn....moet zeggen,mijn paarden werden vrij intensief gereden voor ik naar dld kwam,en geen 1 heeft huilend aan de deur gestaan of ik ajb weer wilde gaan rijden,ze vermaken zich opperbest zonder gereden te worden..

zeg dan dat je geen geld meer in een paard wat alleen op een wei staat wil steken,maar dat je door wil met een heel paard voor je eigen pleziertje...

anyway,als deze lading paarden zijn gaan hemelen hier,zou het best goed kunnen zijn dat er hier 2 of 3 plekken vrij komen voor paarden met mankement die pijnloos verder door het leven gaan :) ,ik rij verder toch niet meer en zo'n lege wei is ook maar leeg dan...

en nee,ik handel niet,paardjes blijven hier tot de dood,maar worden wel alleen maar grasmaaier,iets wat ook nog eens bijna zielig lijkt te zijn voor sommige paarden als ik het mag geloven...

alleen ga ik geen 1000 euro uitgeven voor een stuk paard,of een paard hier neerzetten met een contract waar zelfs boetes in staan... :n