Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:44

Florenc schreef:
Wat me wel opvalt, en wat ik zelf heel erg vreemd vind, is dat de situatie hier geen enkele keer omgedraaid wordt. Een klein kind op een enter/twenter zetten kan niet, want paard is nog niet volgroeid. Maar kan het dan wel dat je je kind van 2/3 op een volwassen paard zet? Het is ook algemeen aangenomen dat je kinderen voor hun 6jaar beter niet laat paardrijden, omwille van de ontwikkeling van hun heupjes. Moet je daar dan niet diezelfde logica doortrekken?

Waarom is bokt zoveel bezorgder over die arme paarden die nog niet volgroeid zijn, dan over die arme kinderen die nog niet volgroeid zijn? :+

Een kind van 2/3 zit toch alleen even voor de sier er op lijkt mij, een rondje wellicht wanneer iemand het kindje vasthoud, daar verandert de ontwikkeling van hun heupjes echt niet door hoor. Wanneer ze fanatiek ponyrijden en er niet af te krijgen zijn, is het zeker een discussie wat betreft de heupjes, maar in deze gevallen is het er denk ik toch alleen even op en af het paardje omdat ouders het blijkbaar erg leuk vinden.

_Femkeeex

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:48

Nogmaals, snap niet waarom je een klein kind op een jaarling wilt zetten. Leuk hoor, voor het zelfde geld rendt de pony ervandoor, grijp jij net mis en dan........... :n

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:15

Gaat het nu inmiddels over de veiligheid van het kind of over de eventuele overbelasting van het jonge paard :?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:15

Allebei :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:57

MightyMike schreef:
Florenc schreef:
Wat me wel opvalt, en wat ik zelf heel erg vreemd vind, is dat de situatie hier geen enkele keer omgedraaid wordt. Een klein kind op een enter/twenter zetten kan niet, want paard is nog niet volgroeid. Maar kan het dan wel dat je je kind van 2/3 op een volwassen paard zet? Het is ook algemeen aangenomen dat je kinderen voor hun 6jaar beter niet laat paardrijden, omwille van de ontwikkeling van hun heupjes. Moet je daar dan niet diezelfde logica doortrekken?

Waarom is bokt zoveel bezorgder over die arme paarden die nog niet volgroeid zijn, dan over die arme kinderen die nog niet volgroeid zijn? :+

Een kind van 2/3 zit toch alleen even voor de sier er op lijkt mij, een rondje wellicht wanneer iemand het kindje vasthoud, daar verandert de ontwikkeling van hun heupjes echt niet door hoor. Wanneer ze fanatiek ponyrijden en er niet af te krijgen zijn, is het zeker een discussie wat betreft de heupjes, maar in deze gevallen is het er denk ik toch alleen even op en af het paardje omdat ouders het blijkbaar erg leuk vinden.

Mij lijkt dat het omgekeerde in dat geval ook geldt? Een twenter zal in zijn ontwikkeling ook heus niet geremd worden, doordat er 5 minuten een kind op z'n rug gezeten heeft....

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:10

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:11

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:13

Sorry, :o zal voortaan beter lezen. Als de verkoper op bokt zit, m'n excuse.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:18

Niet alleen dat het verkeerd is voor het paard is het ook nog eens levensgevaarlijk! Alsof het paard vasthouden het tegen zal houden als het op hol slaat met zo'n kindje op de rug? Dat riskeer je toch ook al niet... Een jaarling is verreweg niet betrouwbaar genoeg in verhouding met een beleerd, rustig bekend dier.
Ik snap dat ieder paard op hl kan slaan maar de kans is alleen maar groter met een onbeleerde jaarling.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:21

chimello schreef:
Niet alleen dat het verkeerd is voor het paard is het ook nog eens levensgevaarlijk! Alsof het paard vasthouden het tegen zal houden als het op hol slaat met zo'n kindje op de rug? Dat riskeer je toch ook al niet... Een jaarling is verreweg niet betrouwbaar genoeg in verhouding met een beleerd, rustig bekend dier.
Ik snap dat ieder paard op hl kan slaan maar de kans is alleen maar groter met een onbeleerde jaarling.

+1

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:28

ik zie het probleem niet. Als je t jonge dier vanaf veulentje goed kent en er is veel vertrouwen en degene die het kleine kind op de rug zet, houd het kind ook vast en het gaat om nog geen minuutje, dan zie ik het probleem niet.
Heb het hier ook wel eens gedaan.
Ter info, ik rijd paarden niet in jonger dan 4 jaar, ben dus groot voorstander van een paard de tijd geven om volwassen te worden.

Het is iets anders dan echt rijden!!!!
de meeste veulens die hier geboren worden, zijn zo vertrouwd met mensen dat je ook " op" ze kunt zitten als ze liggen, nee niet met volle gewicht, maar op die manier leren ze heel spelenderwijs dat ze iemand boven zich hebben.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:29

Ik verbaas me over sommige mensen die denken dat je iets met een twee a twee en een half jarige kunt.

Ik ga toch ook niet een baby in zijn fontanel knijpen?

Een paard is inderdaad op zijn 7e pas uitgegroeid (al is dit wel paard afhankelijk).
Maar je kunt pas druk op de rug uitoefenen als de platen van de rug goed aansluitend zijn gegroeid.
Niet eerder. Ook niet een zadeltje erop leggen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:32

ik verbaas me dat er zeer veel mensen met 3 jarige aan de gang gaan, inrijden etc, veel longeren, losse bodem, maar zich druk maken om een klein kindje wat een heel kort moment ff op de rug zit van een 1 of 2 jarige.
een dier voorbereiden als rijpaard is wat anders dan daadwerkelijk rijden.
t kan hier ook wel eens gebeuren dat ik een paard opzadel en dat er een veulen bij staat te kijken, dan leg ik wel eens een zadeldekje op de rug. Ik vind dat soort dingen, echt onwijs onschuldig, mitst je weet wat je doet en iets van leerprincipes snapt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:48

Axel_Valerie schreef:
Een paard is inderdaad op zijn 7e pas uitgegroeid (al is dit wel paard afhankelijk).
Maar je kunt pas druk op de rug uitoefenen als de platen van de rug goed aansluitend zijn gegroeid.
Niet eerder. Ook niet een zadeltje erop leggen.

Waarom niet?

En welke platen moeten dan aansluiten?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:59

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:11

Ik vraag me af of de schade die dan ontstaat, in kaart gebracht is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:15

Paardjes45 schreef:
chimello schreef:

+1

Ik heb hier een jaarling staan die heel rustig is en betrouwbaar.
Vanaf dag 1 is hij elke dag in handen geweest, niet verpest, luistert perfect.
Zoals veel jaarlingen die ik ken.
Mijn dochter van 10 kan hem gerust borstelen, voetjes optillen enz.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-08-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:15

Noujah een voorbeeld hiervan is Kissing Spines. Dat kan veroorzaakt worden door veel te vroeg inrijden en te vroeg overbelasten.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:22

Welke wetenschappelijke artikelen tonen het causale verband tussen vroeg inrijden en kissing spines aan? Ben ik heel benieuwd naar.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:28

Mijn pony is helaas als jaarling bereden met bit en zadel.
Mevrouw kon niet wachten...
Ik snap sommige echt niet..... :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:29

Ja alles kan... maar of het ook zo is?

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:33

Ik vindt het ook echt niet kunnen wacht gewoon tot het oud genoeg is

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:43

Ryder schreef:
Welke wetenschappelijke artikelen tonen het causale verband tussen vroeg inrijden en kissing spines aan? Ben ik heel benieuwd naar.

Als je logisch nadenkt kun je het zelf ook bedenken.
Je kunt er ook even op google 'en.

Met logisch nadenken bedoel ik, het te vroeg overbelasten van de paardenrug zorgt ervoor dat je paard
niet kan ontspannen. De spieren van het paard proberen de rug bij elkaar te houden door aan te spannen maar zijn nog niet sterk genoeg. Het paard neemt of een te hoge hoofdhouding aan of trekt zijn rug hol (kan ook allebei). Hierdoor krijg je vergroeiingen die kunnen leiden tot Kissing Spines.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:52

Axel_Valerie: heb jij röntgenogen dan, dat je dat kunt zien? :wow: Daar kun je grof geld mee verdienen!

En noem eens voorbeelden van paarden waarbij dat gebeurd is? Ik gok dat vrijwel alle paarden die in de hogere sport presteren (Engelse dan wel western) op 2.5-3 jaar zijn ingereden.

Ik heb namelijk voldoende voorbeelden gezien van paarden die met 2 jaar ingereden zijn en toch op latere leeftijd (16+) nog goed presteerden in de sport. Hoewel ik er vrij zeker van ben dat dit meer met het niveau van de ruiter te maken heeft dan met de leeftijd waarop het paard is ingereden.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 30-08-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt