Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:32

Zelf ben ik heel vroeg begonnen met rijden ( 3 jaar ) op de pony van mijn tante. Onwijs brave makkelijke pony die het liefst de hele dag stil bleef staan en geen stap verkeerd zette.

Met 5 aan de longe beginnen rijden vind ik niet zo'n probleem bij sommige kinderen. Ik heb ook kinderen les gegeven van rond 7 die zo onstabiel zaten dat ik er de hele tijd iemand naast liet lopen. Het verschilt heel erg. Een heel jong kindje zou ik niet op een pony zetten los. Vooral de pony niet los. De pony's kunnen zo snel zijn dat je een kind niet kunt vastpakken of opvangen. En idd een kind heeft in verhouding een zwaarder hoofd en zal dan ook 9 van de 10 keer op het hoofd vallen.

Er zijn uitzonderingen zoals het filmpje hierboven. Ook heb ik een kindje op de manege van 5 die de sterren van de hemel rijdt en een parcoursje springt waar ik jaloers op ben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:01

Cassidy schreef:
Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt wat voor paard je hebt. En hoe lang en hoe vaak je dit gaat doen.

Kijk maar.

http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWeK08

zo lief!
kan deze combi nog wat van leren:
http://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM

Mijn mening:
Vanaf jonge leeftijd tussen de pony's is niets mis mee onder begeleiding. Wel vind ik dat het niet alleen om rijden moet draaien maar ook de verzorging, de gevaren wat wel en niet kan, de aard van het dier, helpen met klusjes, etc.

5 jaar:
http://stal-myrza.hyves.nl/album/467807 ... _state__=1

7 jaar:
http://7.media.hyves-static.net/1429409 ... 09670.jpeg

8 jaar (toen begon ze echt te rijden):
http://3.media.hyves-static.net/1500537 ... 37370.jpeg
Door les op manege helaas ook rechte armen gekregen die ik er nog altijd niet uitgekregen heb omdat op de manege ze het net zo hard weer wel moet doen. Jammer want ze komt wel op het niveau om meer van een pony te vragen maar dat gaat niet met rechte armpjes, meebewegen is dan onmogelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=p6laJQSj0pc
http://www.youtube.com/watch?v=5PwbpzZ8b5o
menig kinderen die dit nog niet met een pony kunnen, helaas, maar wel al een tijdje op les zitten.

9 jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=YJs8bQ1AhZk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:03

Bij manege's idd niet doen, te veel risico's.
Eigen paard of pony dan kan het denk ik wel.. als je paard of pony een kinderpony is en je het vertrouwt..

Anoniem

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:35

Waar haalt iedereen vandaan dat je op manege's pas vanaf je 7e of 9e of wat dan ook mag rijden? Da's bij iedere manege anders. Hier is een manege waar je vanaf je 6e geloof ik mag rijden, en er zijn ook maneges waar je vanaf je 4e een beetje mag hopsen op een shetlander, is nog niet eens rijden te noemen.

Volgens mij is het 'mijn schuld' dat er blijkbaar bokkers bij betrokken zijn geraakt met de oordelen over het rijden door kinderen, terwijl dat niet mijn bedoeling was. Ik wilde enkel aantonen dat enkele opmerkingen in dat topic erg hypocriet waren over de kwestie 'een 5jarige hoort niet te rijden', maar dat er dan wel in dergelijke kind-topics de ooh's en aah's worden geroepen. Er zijn hier meerdere mensen die hun kindje met hun eigen pony showen en het was niet mijn bedoeling om mensen boos te maken en ik had daarom ook bewust geen namen genoemd, sorry als ik een ophef heb veroorzaakt.

Ik mocht willen dat ik als 5jarige een pony had om op te rijden. Het dochtertje van onze staleigenaar rijdt ook op een shetlander en af en toe op het hele grote paard van de stalhouder. Die is met pensioen maar af en toe stapt ie een rondje met dat meisje op z'n rug. Meisje is nog keurig in orde en ze rijdt echt niet iedere dag een uur.
Wat betreft gevaar en risico; zullen we dan beginnen over de tig topics van mensen die rijden zonder cap op? Zonder zadel rijden kan dan ook gevaarlijk zijn, zullen we daar ook een heisa van gaan maken?

Paardensport is nou eenmaal gevaarlijk. Voor een kind maar voor een volwassene net zo goed. En met een brave pony kan er prima gereden worden. De ouder kan zelf echt wel bepalen of de situatie veilig genoeg is voor ruiter en dier. En de kinders worden geloof ik allemaal goed uitgerust met een cappie, laarsjes, rijkleding, en een mooi zadeltje en touwtje om aan vast te houden. Erg jammer om dan te lezen dat mensen geen topics meer willen plaatsen van hun kids, enkel en alleen omdat mensen op bokt het schandalig vinden. Wat ik al zei, wat doen we dan met de topics waarin mensen rijden zonder cap? Die mogen dan ook wel de deur uit, is immers aanzet voor jonge ruiters om zonder cap te rijden. Als we toch als een stelletje pitbulls op de voorbeeldfunctie en verantwoording gaan hameren, zou ik daar eens beginnen, en niet bij de kleuter die af en toe eens op een pony zit.

Ik zie liever 20 jonge kinderen met een cap op een pony, dan 1 volwassen ruiter zonder zo'n doppie. Een kind kan prima op een pony rijden, mits goed uitgerust met de juiste bescherming.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:49

chelle_dora schreef:
Waar haalt iedereen vandaan dat je op manege's pas vanaf je 7e of 9e of wat dan ook mag rijden? Da's bij iedere manege anders. Hier is een manege waar je vanaf je 6e geloof ik mag rijden, en er zijn ook maneges waar je vanaf je 4e een beetje mag hopsen op een shetlander, is nog niet eens rijden te noemen.

Volgens mij is het 'mijn schuld' dat er blijkbaar bokkers bij betrokken zijn geraakt met de oordelen over het rijden door kinderen, terwijl dat niet mijn bedoeling was. Ik wilde enkel aantonen dat enkele opmerkingen in dat topic erg hypocriet waren over de kwestie 'een 5jarige hoort niet te rijden', maar dat er dan wel in dergelijke kind-topics de ooh's en aah's worden geroepen. Er zijn hier meerdere mensen die hun kindje met hun eigen pony showen en het was niet mijn bedoeling om mensen boos te maken en ik had daarom ook bewust geen namen genoemd, sorry als ik een ophef heb veroorzaakt.

Ik mocht willen dat ik als 5jarige een pony had om op te rijden. Het dochtertje van onze staleigenaar rijdt ook op een shetlander en af en toe op het hele grote paard van de stalhouder. Die is met pensioen maar af en toe stapt ie een rondje met dat meisje op z'n rug. Meisje is nog keurig in orde en ze rijdt echt niet iedere dag een uur.
Wat betreft gevaar en risico; zullen we dan beginnen over de tig topics van mensen die rijden zonder cap op? Zonder zadel rijden kan dan ook gevaarlijk zijn, zullen we daar ook een heisa van gaan maken?

Paardensport is nou eenmaal gevaarlijk. Voor een kind maar voor een volwassene net zo goed. En met een brave pony kan er prima gereden worden. De ouder kan zelf echt wel bepalen of de situatie veilig genoeg is voor ruiter en dier. En de kinders worden geloof ik allemaal goed uitgerust met een cappie, laarsjes, rijkleding, en een mooi zadeltje en touwtje om aan vast te houden. Erg jammer om dan te lezen dat mensen geen topics meer willen plaatsen van hun kids, enkel en alleen omdat mensen op bokt het schandalig vinden. Wat ik al zei, wat doen we dan met de topics waarin mensen rijden zonder cap? Die mogen dan ook wel de deur uit, is immers aanzet voor jonge ruiters om zonder cap te rijden. Als we toch als een stelletje pitbulls op de voorbeeldfunctie en verantwoording gaan hameren, zou ik daar eens beginnen, en niet bij de kleuter die af en toe eens op een pony zit.

Ik zie liever 20 jonge kinderen met een cap op een pony, dan 1 volwassen ruiter zonder zo'n doppie. Een kind kan prima op een pony rijden, mits goed uitgerust met de juiste bescherming.

Goed gesproken en ben het zo met je eens.
Ik heb de fout 1x gemaakt om zonder cap te rijden en heb dat ook geweten.

Mijn dochter krijgt echt wel de beginselen van het rijden en verzorgen mee. Meisje is nu 5 en ik zie daar het probleem niet in.
Ben zelf ook op die leeftijd begonnen en je moet er gewoon bijblijven. Ken je kind en je paard. En tuurlijk gooi je ze niet direct los en laat je het kind het maar "uitzoeken". Je begeleid ze en leert ze wat wel en wat niet.
Bij een manege zou ik niet direct doen met 5. maar dit is ook weer per kind verschillend. Is je kind angstig aangelegd kun je beter even wachten en begeleid met paarden leren omgaan.
Maar is het voor de duivel niet bang waarom niet?

Maartje1990

44Myrthe44 schreef:
Maartje1990 schreef:
Even post van de TS gelezen, dus de vergelijking paardrijden is gevaarlijker als fietsen, want er gebeuren meer ongelukken met paardrijden dan met fietsen. Die ongelukken met paarden, wanneer gebeuren die? Als er 2 mensen langs een pony lopen, waarvan 1 het kindje vast houdt of er extra bijloopt en de ander de pony vasthoudt? Of gebeuren die als er gegalloppeert wordt, gesprongen, voltige, weet ik veel wat? Dat doe je toch ook nog niet met een 5 jarig kind? Ik vind fietsen van een 5 jarige véél gevaarlijker dan een 5 jarige op een paard, ja als je je 5 jarige kind al maffe toeren met ponylief laat doen (zoals bijv. springen) dan is het een ander verhaal. Maar zoals ik het beschrijf, vind ik paardrijden véél veiliger :j

Ik probeer juist duidelijk te maken dat de discussie ''hoort een 5-jarige op een fiets?'' niet relevant is voor de discussie ''hoort een 5-jarige op een paard?''.
Maar het lukt niet echt :P .

is het ook niet echt, maar je voert aan dat paardrijden voor een 5 jarige gevaarlijker is dan fietsen. En daar ben ik het mee oneens :) En dat er met paardrijden meer ongelukken gebeuren dan met fietsen, wat waar is, maar als je procentueel zou gaan kijken denk ik dat er minder ongelukken gebeuren met 5 jarige ruitertjes dan met 5 jarige fietsers :)

Blabla1980

Mijn dochtertje "rijd" al op de manage sinds ze 4 /4,5 is.

Sinds dit jaar (vlak voor ze 5 werd) rijdt ze los.

Maar wat heet rijden. Ze stapt en draaft kleine stukjes en verder is het vooral dingen als slalommen, over balkjes heen of er tussendoor..figuren rijden in stap, rondje om de wereld, achterstevoren op de pony (die dan uiteraard word vastgehouden) en soms een rondje door het bos

Dit alles gebeurd om een pony waarvan ik weet dat die geen gekke dingen doet (en ja het blijft een levend wezen en die kan ook schrikken..maar bokken of andere gemene acties uithalen doet ze niet.

En ja je houdt er rekening mee dat je kindje er een keer af kan vallen..dat risico loop je nou eenmaal, ook met andere dingen hoor. een kind kan van een klimrek vallen, van dr fiets afvallen als ze leren fietsen of andere ongein.

Ze draagt netjes een goedpassende cap en ze heeft ondertussen de balans om als de pony een keer een onverwachtte beweging maakt, ze er netjes op blijft zitten.

en vergis je niet..er zijn kinderen van 9 die door hun angst minder stabiel zitten en vaker en harder van hun pony afdonderen
Laatst bijgewerkt door Blabla1980 op 13-08-13 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:50

leeftijd grens bij ons op de manege is 6jaar, op shetlanders en de eerste 5/10 lessen worden ze vastgehouden, dat vind ik jong zat!

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:50

Ik zou kinderen pas op een latere leeftijd laten rijden,

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:51

Annelove16x schreef:

iets meer onderbouwing mag wel hoor ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:52

Annelove16x schreef:

Rijden wel misschien maar rondje stappen kun je toch eigenlijk ook geen rijden noemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:04

Barb77 schreef:
Ik had altijd begrepen dat kinderen ouder dan 6 jaar moeten zijn om te starten met rijden i.v.m. groei bekken? Dus lichamelijk is het (schijnbaar) niet verstandig.
Verder denk ik dat onder begeleiding van een volwassene op een brave en passende maat pony en mét de nodige veiligheidsmaatregelen, het moet kunnen. Wie heeft er nou niet als kleuter even op de shetlander van de kinderboerderij gezeten? :o

edit: hierboven pecies wat ik bedoel :D :D :D

Nee hoor, dat is echt onzin. Ik heb het destijds gevraagd aan mijn buren (beide arts). Mijn dochter is met 5 begonnen, half uurtje per week. Zolang ze geen hele dagen in het zadel doorbrengen hoef je niet bang te zijn dat dat invloed op het bekken heeft.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:05

Waarom niet rijden op 5 jarige leeftijd???

Afbeelding
5 jaar

Afbeelding
6 jaar

Afbeelding
7 jaar

Afbeelding

Afbeelding
8 jaar

Denk dat ze nog niet zo zou springen als ze nu doet wanneer ze met 7 jaar begonnen was!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:32

Geweldig, daar kan qua rijden menige oudere een voorbeeld aan nemen. Toch dat 'jong geleerd, oud gedaan' :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:47

Geen standaardantwoord mogelijk; de ene vijfjarige is de ander niet ;)
Paardrijden is wat dat betreft wel te vergelijken met zwemmen; de ene kleuter zwemt na al 1 of 2 lessen als een vis, een ander kan pas op z'n zevende zonder bandjes blijven drijven :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:47

Ah, zo heb ik er ook nog een paar:

Vijf jaar:

Afbeelding

Zes jaar:

Afbeelding

We kochten de kleinste bodyprotector die er te vinden was:

Afbeelding

7 jaar
Afbeelding

9 jaar op verzorgpony Mahendra

Afbeelding

Afbeelding

14 jaar op onze gezinspony

Afbeelding

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:02

er is hier manege dat je vanaf je 5 jaar mag rijden mijn vriendin rijdt al op shetlander vanaf 2.5 jaar en in die tijd had je geen body protecter alleen zo eierdop ik denk dat ook ligt aan hoe begleiding is van ouders en rijinstructeur op manege waar we nu tijdelijk staan loopt hier 7 jarig kind met leaspony helemaal alleen dat vindt onverantwoordelijk gedrag gezien paard pas 4 jaar oud is en pas geruind en nog ergenst hengsten gedrag vertoond dus ik vind ligt echt aan begleiding

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:09

Ook geweldig. En je kan zeggen wat je wilt, maar ik zie die kleintjes liever op of met een pony rond rommelen, dan de kinderen die vanaf kleins af aan alleen maar, heel veilig, uren achter hun spelcomputer zitten. Dit is toch wel veel gezonder ook al brengt het wat risico met zich mee. De extreme gevallen zoals overlijden of blijvend letsel zal qua aantal denk ik nog best wel meevallen. Als ik zo om me heen kijk, zie ik meer botbreuken, kneuzingen enz. En ja, dat is heel vervelend, maar doorgaans wel overkomelijk. Zijn dan niet eens kinderen.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:13

https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/398583_371241522970958_2125786885_n.jpg

https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/946427_447058358722607_1842176732_n.jpg

Tja.. Dochtertje van toen 2 & 7 maanden.. ( de eerste en de voorlopig laatste keer op stal :+ Het is MIJN hobby en niet die van haar. Ze begint er vanzelf wel over als wat groter is en mee wil naar de paardjes )
Er is toch niets mooier als je allergrootste trots meenemen naar je allergrootste hobby? Ik hoop echt heel erg dat ze later ook mee wil naar stal en dan lekker samen te kunnen rijden.

Maar ik ben het wel eens met het over grote deel hier. Het kan in mijn ogen geen kwaad mits onder goede begeleiding, goede uitrusting, een super mak paard en echt maar een paar minuutjes..
Ik grap er vaak over dat ik aan het zoeken ben naar een leuk A ponytje voor haar, maar echt niet dat ze op jonge leeftijd al gaat 'rijden'. Er staan een hoop leuke kleintjes op stal waar ze, als ze dat zou willen, een rondje op zou kunnen maken en dan er gauw weer af.

Zelf ben ik begonnen met 6 jaar.. Of het er aan ligt of niet, ik heb regelmatig behoorlijk last van mijn heupen en loop soms als iemand van 80..

Edit, foto's waren erg groot, dus even in link.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:02

vind zelf je vraagstelling wat onduidelijk TS: wil je met je discussie naar een welzijnstopic voor kinderen jonger dan 10 jaar of wil je praten over emoties vanwege het ongeluk met dat kindje van 5 jaar?
Wat is het doel van de discussie bijv.?

Hoewel het goed is dingen bespreekbaar te maken natuurlijk, vind ik de openingstitel toch wat bitter en zeker omdat je verwijst naar het topic waar dus iets over gezegd gaat worden.
Hoe goed bedoeld ook: het is daarmee misschien wat ongepast het zo als titel neer te zetten.

Zelf denk ik niet dat er een leeftijdsgrens is om op een pony/ paard te zitten. Ponypark Slagharen heeft het hele concept daar omheen volgens mij.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:07

huppelz schreef:
vind zelf je vraagstelling wat onduidelijk TS: wil je met je discussie naar een welzijnstopic voor kinderen jonger dan 10 jaar of wil je praten over emoties vanwege het ongeluk met dat kindje van 5 jaar?
Wat is het doel van de discussie bijv.?

Hoewel het goed is dingen bespreekbaar te maken natuurlijk, vind ik de openingstitel toch wat bitter en zeker omdat je verwijst naar het topic waar dus iets over gezegd gaat worden.
Hoe goed bedoeld ook: het is daarmee misschien wat ongepast het zo als titel neer te zetten.

Zelf denk ik niet dat er een leeftijdsgrens is om op een pony/ paard te zitten. Ponypark Slagharen heeft het hele concept daar omheen volgens mij.

Het dikgedrukte is zeker niet de bedoeling van dit topic. De vraagstelling is: horen jonge kinderen op een paard/ pony, ja of nee? En vinden jullie dat een manege dit ook mag bepalen? Of ligt dat aan de ouders zelf?
Doel van de discussie: uitvinden hoe andere mensen over dit onderwerp denken. Ik ben gewoon benieuwd wat bokt van dit onderwerp vindt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:25

TS, maar wat is jouw mening dan?
Ik lees er tientallen behalve die van jou. :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:27

Ik geloof dat veel mensen het met mij eens zijn als ik zeg dat onder goede begeleiding een kindje van 5 of jongwr. Prima een beetje kan 'paardrijden' op een brave pony mits niet te vaak en te lang. Wat ik onder goede begeleiding versta? 1 persoon die de pony aan het halstertouw vast heeft een persoon die op het kind let, al dan niet vast houdt, cap op zadel met een touwtje of westernzadel met knop.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:07

44Myrthe44 schreef:
JorisDy schreef:
Ik hobbelde op mijn vijfde al op de manegepony's rond en nog jonger ging ik bij mijn oom voorop het bos in. Vind dat het dus prima kan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat is met alles zo. Fietsen, traplopen, op een stoel gaan zitten kan allemaal gruwelijk mis gaan. Dat een 5jarig kind dan ook maar niet meer laten doen?

Fietsen, traplopen, en op een stoel gaan zitten zijn allen minder risicovol dan paardrijden.
Bovendien is de discussie hier; hoort een kind op een paard? En niet: hoort een kind op een fiets?
Dat er ook ongelukken gebeuren op de fiets is een feit, maar niet relevant voor deze discussie (drogredenen).

Whahah nou dan heb je die van mij nog niet op de fiets gezien :Y) Zij heeft nog zijwieltjes ook.
Zet ik haar liever onder mijn begeleiding op een pony van stal.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:12

Mijn dochter is bijna 5 en begint nu langzaam te rijden op onze shetlander. Ze heeft natuurlijk cap en bodyprotector en ik ben er bij. Ik loop ernaast en we oefenen draven, daarna mag ze (in de bak of weiland) los stappen en oefenen met sturen.
Dit mag ze max. 1-2 keer per week. Als ze 6 wordt mag ze bij de ponyclub op rijles. Dit gaat spelenderwijs en eerst aan de longe.

Ik vind dit absoluut niet onverantwoord, maar moet haar wel begrenzen omdat kinderen geen angst zien. Maar goed daar ben ik toch haar moeder voor!