Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cassidy schreef:Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt wat voor paard je hebt. En hoe lang en hoe vaak je dit gaat doen.
Kijk maar.
http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWeK08
chelle_dora schreef:Waar haalt iedereen vandaan dat je op manege's pas vanaf je 7e of 9e of wat dan ook mag rijden? Da's bij iedere manege anders. Hier is een manege waar je vanaf je 6e geloof ik mag rijden, en er zijn ook maneges waar je vanaf je 4e een beetje mag hopsen op een shetlander, is nog niet eens rijden te noemen.
Volgens mij is het 'mijn schuld' dat er blijkbaar bokkers bij betrokken zijn geraakt met de oordelen over het rijden door kinderen, terwijl dat niet mijn bedoeling was. Ik wilde enkel aantonen dat enkele opmerkingen in dat topic erg hypocriet waren over de kwestie 'een 5jarige hoort niet te rijden', maar dat er dan wel in dergelijke kind-topics de ooh's en aah's worden geroepen. Er zijn hier meerdere mensen die hun kindje met hun eigen pony showen en het was niet mijn bedoeling om mensen boos te maken en ik had daarom ook bewust geen namen genoemd, sorry als ik een ophef heb veroorzaakt.
Ik mocht willen dat ik als 5jarige een pony had om op te rijden. Het dochtertje van onze staleigenaar rijdt ook op een shetlander en af en toe op het hele grote paard van de stalhouder. Die is met pensioen maar af en toe stapt ie een rondje met dat meisje op z'n rug. Meisje is nog keurig in orde en ze rijdt echt niet iedere dag een uur.
Wat betreft gevaar en risico; zullen we dan beginnen over de tig topics van mensen die rijden zonder cap op? Zonder zadel rijden kan dan ook gevaarlijk zijn, zullen we daar ook een heisa van gaan maken?
Paardensport is nou eenmaal gevaarlijk. Voor een kind maar voor een volwassene net zo goed. En met een brave pony kan er prima gereden worden. De ouder kan zelf echt wel bepalen of de situatie veilig genoeg is voor ruiter en dier. En de kinders worden geloof ik allemaal goed uitgerust met een cappie, laarsjes, rijkleding, en een mooi zadeltje en touwtje om aan vast te houden. Erg jammer om dan te lezen dat mensen geen topics meer willen plaatsen van hun kids, enkel en alleen omdat mensen op bokt het schandalig vinden. Wat ik al zei, wat doen we dan met de topics waarin mensen rijden zonder cap? Die mogen dan ook wel de deur uit, is immers aanzet voor jonge ruiters om zonder cap te rijden. Als we toch als een stelletje pitbulls op de voorbeeldfunctie en verantwoording gaan hameren, zou ik daar eens beginnen, en niet bij de kleuter die af en toe eens op een pony zit.
Ik zie liever 20 jonge kinderen met een cap op een pony, dan 1 volwassen ruiter zonder zo'n doppie. Een kind kan prima op een pony rijden, mits goed uitgerust met de juiste bescherming.
44Myrthe44 schreef:Maartje1990 schreef:Even post van de TS gelezen, dus de vergelijking paardrijden is gevaarlijker als fietsen, want er gebeuren meer ongelukken met paardrijden dan met fietsen. Die ongelukken met paarden, wanneer gebeuren die? Als er 2 mensen langs een pony lopen, waarvan 1 het kindje vast houdt of er extra bijloopt en de ander de pony vasthoudt? Of gebeuren die als er gegalloppeert wordt, gesprongen, voltige, weet ik veel wat? Dat doe je toch ook nog niet met een 5 jarig kind? Ik vind fietsen van een 5 jarige véél gevaarlijker dan een 5 jarige op een paard, ja als je je 5 jarige kind al maffe toeren met ponylief laat doen (zoals bijv. springen) dan is het een ander verhaal. Maar zoals ik het beschrijf, vind ik paardrijden véél veiliger
Ik probeer juist duidelijk te maken dat de discussie ''hoort een 5-jarige op een fiets?'' niet relevant is voor de discussie ''hoort een 5-jarige op een paard?''.
Maar het lukt niet echt.
En dat er met paardrijden meer ongelukken gebeuren dan met fietsen, wat waar is, maar als je procentueel zou gaan kijken denk ik dat er minder ongelukken gebeuren met 5 jarige ruitertjes dan met 5 jarige fietsers
Barb77 schreef:Ik had altijd begrepen dat kinderen ouder dan 6 jaar moeten zijn om te starten met rijden i.v.m. groei bekken? Dus lichamelijk is het (schijnbaar) niet verstandig.
Verder denk ik dat onder begeleiding van een volwassene op een brave en passende maat pony en mét de nodige veiligheidsmaatregelen, het moet kunnen. Wie heeft er nou niet als kleuter even op de shetlander van de kinderboerderij gezeten?![]()
edit: hierboven pecies wat ik bedoel![]()
![]()
Het is MIJN hobby en niet die van haar. Ze begint er vanzelf wel over als wat groter is en mee wil naar de paardjes ) huppelz schreef:vind zelf je vraagstelling wat onduidelijk TS: wil je met je discussie naar een welzijnstopic voor kinderen jonger dan 10 jaar of wil je praten over emoties vanwege het ongeluk met dat kindje van 5 jaar?
Wat is het doel van de discussie bijv.?
Hoewel het goed is dingen bespreekbaar te maken natuurlijk, vind ik de openingstitel toch wat bitter en zeker omdat je verwijst naar het topic waar dus iets over gezegd gaat worden.
Hoe goed bedoeld ook: het is daarmee misschien wat ongepast het zo als titel neer te zetten.
Zelf denk ik niet dat er een leeftijdsgrens is om op een pony/ paard te zitten. Ponypark Slagharen heeft het hele concept daar omheen volgens mij.
44Myrthe44 schreef:JorisDy schreef:Ik hobbelde op mijn vijfde al op de manegepony's rond en nog jonger ging ik bij mijn oom voorop het bos in. Vind dat het dus prima kan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat is met alles zo. Fietsen, traplopen, op een stoel gaan zitten kan allemaal gruwelijk mis gaan. Dat een 5jarig kind dan ook maar niet meer laten doen?
Fietsen, traplopen, en op een stoel gaan zitten zijn allen minder risicovol dan paardrijden.
Bovendien is de discussie hier; hoort een kind op een paard? En niet: hoort een kind op een fiets?
Dat er ook ongelukken gebeuren op de fiets is een feit, maar niet relevant voor deze discussie (drogredenen).
Zij heeft nog zijwieltjes ook.