22 uur op trailer, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:47

Lara_Silver schreef:
Ik heb destijds voor het traject Nederland-Zwitserland al een stop van een hele nacht ingelast (incl. weidengang voor mijn pony) dat vond ik nog kunnen, dat was twee keer 5 uur. Maar 22 uur met kleine pauzes, zonder ook maar één keer uit de trailer te halen? Ik vind dat helemaal niet normaal, bijna schandalig zelfs. Uiteindelijk moet iedereen doen met zijn/haar paard wat ie wil, maar over het nou zo paardvriendelijk is, lijkt me niet.

Tsja als je 5 uur al lang vind (typisch Nederlands), dan kom je hier helemaal nergens met je paard.
En ik kan je vertellen dat Zweden qua paardenwelzijn veel beter geregeld is dan in Nederland, er veel strengere regels zijn en alles veel strenger gecontroleerd wordt. Als het echt zo slecht zou zijn zou dat juist hier in Zweden niet toegestaan zijn.

Wat dat betreft is Nederland een onder ontwikkeld land qua paardenwelzijn, daar is het heel normaal dat een paard opgehokt wordt in een 3x3 stal en er 1 uurtje per dag uit mogen. Het wordt nog steeds toegestaan dat een paard alleen staat en in weer en wind buiten staat zonder beschutting. Mensen vinden een 20x40 weide al enorm, nou dat is een postzegeltje hier hoor.

En dan ga je mij vertellen dat 1 dag in een trailer zo slecht is voor het paardenwelzijn? Natuurlijk is een hele dag op 10 hectare wei staan veel beter en fijner voor het paard, maar ze gaan er echt niet dood aan en hebben er absoluut niet onder te leiden. Zo zielugh is dat niet, de echte sport paarden (dus de topsport paarden) staan wel langer en (veeeeeel) vaker op de trailer of vrachtwagen.

Dus gewoon door rijden en geen gezeik, dan zijn de paarden er ook sneller vanaf en staan ze sneller lekker weer op de wei met een berg hooi.

riannezweeds

Re: 22 uur op trailer, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:33

niets meer aan toe tevoegen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:46

nee, uiteraard niet. Aangezien het helemaal in jouw straatje past en precies is wat je wilt horen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:50

Amaris schreef:
nee, uiteraard niet. Aangezien het helemaal in jouw straatje past en precies is wat je wilt horen.

haha nee hoor, wat ik eigelijk wou horen was of er nog iemand tips had om mee te nemen ik vroeg niet of jullie allemaal konden zeggen waarom niet en wat je er van vind... ik weet dat deze vrouw haar paarden op precies de zelfde manier heeft vervoert als dat ik het ga doen, weet niet waarom je de hele tijd zo boos doet? misschien moet je het paard maar komen redden, en mijn andere paarden ook? zullen het vast heel slecht hebben hahaa ik ben toch niet simpel ofwel dan

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:52

Ach, de meeste mensen in Nederland sluiten liever de paarden 23/7 op. ;)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:55

Quir schreef:
Ach, de meeste mensen in Nederland sluiten liever de paarden 23/7 op. ;)

ja echt he en dan nog een heel paardenleven lang omdat het wel een echt sportpaard is!! hahaha die van mij staat ma 22 uur van zn hele leven zo verder worden er met dit paard echt geen verre reizen meer gemaakt hoor hahaha, als ie hier is gaat ze lekker op 7ha land heerlijk! kunnen die neit zeggen die ze ma op n halve houden bwhahaa

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:12

Quir schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik heb destijds voor het traject Nederland-Zwitserland al een stop van een hele nacht ingelast (incl. weidengang voor mijn pony) dat vond ik nog kunnen, dat was twee keer 5 uur. Maar 22 uur met kleine pauzes, zonder ook maar één keer uit de trailer te halen? Ik vind dat helemaal niet normaal, bijna schandalig zelfs. Uiteindelijk moet iedereen doen met zijn/haar paard wat ie wil, maar over het nou zo paardvriendelijk is, lijkt me niet.

Tsja als je 5 uur al lang vind (typisch Nederlands), dan kom je hier helemaal nergens met je paard.
En ik kan je vertellen dat Zweden qua paardenwelzijn veel beter geregeld is dan in Nederland, er veel strengere regels zijn en alles veel strenger gecontroleerd wordt. Als het echt zo slecht zou zijn zou dat juist hier in Zweden niet toegestaan zijn.

Wat dat betreft is Nederland een onder ontwikkeld land qua paardenwelzijn, daar is het heel normaal dat een paard opgehokt wordt in een 3x3 stal en er 1 uurtje per dag uit mogen. Het wordt nog steeds toegestaan dat een paard alleen staat en in weer en wind buiten staat zonder beschutting. Mensen vinden een 20x40 weide al enorm, nou dat is een postzegeltje hier hoor.

En dan ga je mij vertellen dat 1 dag in een trailer zo slecht is voor het paardenwelzijn? Natuurlijk is een hele dag op 10 hectare wei staan veel beter en fijner voor het paard, maar ze gaan er echt niet dood aan en hebben er absoluut niet onder te leiden. Zo zielugh is dat niet, de echte sport paarden (dus de topsport paarden) staan wel langer en (veeeeeel) vaker op de trailer of vrachtwagen.

Dus gewoon door rijden en geen gezeik, dan zijn de paarden er ook sneller vanaf en staan ze sneller lekker weer op de wei met een berg hooi.

Denk je nu echt dat die hele lap tekst maakt dat ik opeens mijn mening verander? Dat jij je paard veel langer op de trailer kan laten staan zegt meer over jou geweten en persoonlijke notie van dierenwelzijn, dan over datgene wat werkelijk het beste is voor een paard. En begin me niet over regelgeving, in Amerika mogen ze hun l*l in een paard steken, omdat het 'geen kwaad kan'. Vind het dan ook geen argument eerlijk gezegd. Maar nogmaals, ík vind het schandalig, daar veranderd een imo onnozele wetgeving niets aan.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:22

Mijn pony is in 2011 met BSS paardentransport naar Noorwegen gekomen, ik denk qua afstand hetzelfde als waar jij heen gaat.
Hij heeft 1 nacht overnacht in een boks op een manege ergens in Zweden. En 1 nacht in de vrachtwagen, toen waren ze nog maar met 3 paarden en stonden allen los in boks-formaat op de wagen.

Mijn mening is dat je toch met zo'n reis 1 overnachting wel moet plannen. Dat heeft je paard gewoon even nodig om bij te komen na zo'n tijd in de trailer. Jullie moeten dan toch zelf ook slapen neem ik aan?

Wat je mee moet nemen zijn je papieren en invoerdocumenten. Ik weet niet hoe het zit met quarantaine in Zweden... Water, een extra halster en touw, en voldoende hooi. Telefoonnummers van DA en anwb zijn ook mooi meegenomen.

Wens je in ieder geval succes, paarden verhuizen over zo'n afstand is niet leuk.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:36

in zweden hoeven ze niet in qaurantaine ;) nee we overnachten dus niet zoals overal al staan en waar iedereen zich zo druk overmaakt, we slapen zelf onderweg in de auto dit gaat prima zo hebben we het zodner trailer ook al heel vaak gedaan en gaat super! aangezien we allemaal goeie autoslapers zijn :p bedankt! het gaat goed komen daar vertrouw ik op!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:54

Wat een reis! Lijkt me best spannend!

Qua tips lastig, hier in nederland heb ik mijn paard altijd peesbeschermers en springschoenen om of transportbeschermers. Maar of dat met zon hele lange reis verstandig is? Ik weet niet of je paard ijzers heeft maar anders zou ik hem voor en achter alleen springschoenen omdoen. Voor de rest inderdaad water en hooi aanbieden. En afhankelijk van het weer een dekentje op.

Of het wel of niet verstandig is om het in 1 ruk te doen? Geen idee ik heb er geen ervaring mee. Wel lijkt het me logisch dat je je paard niet naast de snelweg van de trailer haalt. Voor de rest heb je er geloof ik goed over nagedacht. Ik hoop dat de reis goed verloopt, ik zou toch blij zijn als ik en mijn paard veilig aangekomen zijn!
Wanneer begint de grote reis?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:55

Omdat het kan wilt niet zeggen dat het moet.
Ik als mens kan zelfs niet 22 uur wakker in de auto zitten en ik heb dan nog de mogelijkheid om te redeneren (afstand, tijd, doel van de reis).

Dat er nu ineens weer paarden worden bijgehaald die 23/7 op stal staan, vind ik gek. Maar goed, het is bokteigen dat dit argument in iedere discussie naar boven moet komen. Dit is niet tegen jou TS, jouw redenering heb ik gekregen en daar wil ik niet per sé tegenin gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:57

Jumpie schreef:

Qua tips lastig, hier in nederland heb ik mijn paard altijd peesbeschermers en springschoenen om of transportbeschermers. Maar of dat met zon hele lange reis verstandig is? Ik weet niet of je paard ijzers heeft maar anders zou ik hem voor en achter alleen springschoenen omdoen. Voor de rest inderdaad water en hooi aanbieden. En afhankelijk van het weer een dekentje op.

Of het wel of niet verstandig is om het in 1 ruk te doen? Geen idee ik heb er geen ervaring mee. Wel lijkt het me logisch dat je je paard niet naast de snelweg van de trailer haalt. Voor de rest heb je er geloof ik goed over nagedacht. Ik hoop dat de reis goed verloopt, ik zou toch blij zijn als ik en mijn paard veilig aangekomen zijn!

Over die ijzers: ik zou ze er lekker onder uit halen. Veel minder kans dat ze zichzelf open trappen, en blote voetjes zijn veel stugger en dus ook prettiger om mee te blijven staan op de trailer.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:01

Vjestagirl schreef:
Jumpie schreef:

Over die ijzers: ik zou ze er lekker onder uit halen. Veel minder kans dat ze zichzelf open trappen, en blote voetjes zijn veel stugger en dus ook prettiger om mee te blijven staan op de trailer.

Daar heb je inderdaad weer een punt, daar had ik niet bij na gedacht!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:04

En geen beenbescherming, dat gaat irriteren na een tijd. Mag op transport ook niet.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:05

heeft nu geen ijzers krijgt ze hier denk ik weer ;) bedankt jongens :p
doe idd denk ik alleen springschoenen om

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:15

Ik zou zelfs geen springschoenen omdoen. Als je chaufeurs gewoon normaal rijden is de kans dat ze zichzelf open trapt minimaal, en de kans dat de springschoenen gaan irriteren veel groter.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:16

mwa, ik heb er hier ook een met springschoenen op de wei staan, denk dat het dus wel mee valt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:57

Zelf weten, maar ik denk dat 22 uur met springschoenen aan niet zo lekker is. Ook niet omdat ze natuurlijk wel met de achtervoeten in de eigen mest en urine staan, en dat zo lekker in zo'n springschoen kan gaan zitten...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:24

Vjestagirl schreef:
Zelf weten, maar ik denk dat 22 uur met springschoenen aan niet zo lekker is. Ook niet omdat ze natuurlijk wel met de achtervoeten in de eigen mest en urine staan, en dat zo lekker in zo'n springschoen kan gaan zitten...

Inderdaad en na een tijd gaan die irriteren als ze stil staan en gaan dan juist stampen. Kan je beter niets om doen, blijven ze heler.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:50

Even nog een technische en tactische tip voor de grote reis begint.

Wat is de onderhouds status van de trailer en de caravan ??

Rijd je met een trailer die al lang niet meer echt goed nagekeken is dan kan er wel eens een wiellager of trommelrem voor een irritant piepend geluid gaan zorgen.
Dat is niet fijn voor het paard.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:50

pap is automonteur en kijkt alles na van te voren dus dat komt iniedergeval goed ;)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:04

Kukkie schreef:
Je moet je papierwerk in orde hebben.

Ik heb het ook gedaan. Zweden. We zouden 17 uur onderweg zijn maar dat werden er 22. Paard stond alleen in de trailer. Ze raakte in een soort trance. Wilde wel hooi eten maar niet drinken.
We zijn vaak even een kwartier gestopt maar hebben haar niet van de trailer gehaald om de trance niet te onderbreken.
Het brak mijn hart! Maar het enige wat me zieliger leek was haar eraf halen, wakker laten worden, lekker een kwartier stappen en laten denken dat we er zijn en dan toch weer de trailer op moeten.

Na aankomst was ze wel even zielig en mager en moe. Maar eigenlijk was ze de volgende dag alweer normaal en erg blij. Nooit stijf geweest.

Erg zwaar. Zou het nooit gedaan hebben als daar geen paradijsje wachtte.

maar die trance is toch hellemaal niet goed voorn paard?!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 02:37

Nee is het ook niet. Maar dat krijg je wel als je zo lang rijdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:36

Kort gezegd, zo lang rijden is überhaupt niet goed voor een paard. Het is dat ze onderweg niet kunnen klagen en van zodra ze zijn aangekomen het hele gedoe al snel weer vergeten zijn bij een hap hooi, dat wij onze paarden dat toch "aandoen".

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 09:05

tja ik weet ook dat n erg lange reis is, maar kan m niet korter maken hoe graag ik dat ook zou willen ;)