Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:25

laurenuptown schreef:
turquoises schreef:
Dus is het niet zo als je eerder zegt dat iedereen bezet is.

.... iedereen die mense mij aanrade was bezet ik had verder nog niet tussen de mails gekeken maar iedereen die ik heb geprobeerd was bezet.

Linda714 heeft haar hulp aangeboden ;)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:31

turquoises schreef:
Dus is het niet zo als je eerder zegt dat iedereen bezet is.

.... iedereen die mense mij aanrade was bezet ik had verder nog niet tussen de mails gekeken maar iedereen die ik heb geprobeerd was bezet.[/quote]

Linda714 heeft haar hulp aangeboden ;)[/quote]

ja het punt is dat wel 20/30 andere mensen zich aanbieden , en ik kan niet op iedereen reageren in zon korte tijd, en ookheb ik nog een moeder die mensen moet aanstaan.. als zei zegt nee die hoef ik niet kan ik daar niks tegen doen, zei betaald tenslotte

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:32

Pfff? Ik wil je niet bang maken, maar mijn eerste paard was een tuiger, een merrie van Manno, en dat was echt een draak met rijden. Beest kon fantastisch sjouwen, maar was absoluut geen relaxt buitenritten paardje ( wat ik zocht ) ben regelmatig bokkend en steigerend het bos en de weg over gevlogen. Beest helemaal na laten kijken, mankeerde niets aan, gewoon een kronkel in haar kop, vreselijk dominant en onzeker. Slechte combinatie. Niet alle tuigers over 1 kam scheren, dat is niet eerlijk, er zullen ook poepiebrave inzitten. Maar veelal zijn de nakomelingen van Renovo niet de braafste. Echte bloedpaarden, hittepetitten. Ik wens je veel succes met je keuze.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:33

Citaat:
TS, wat is de afstamming van dit paard?

zou ik zo 1 2 3 niet weten..

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er op zijn papier staat.[/quote]

net even gekeken, de papa is ulandro en opa manno

Piloetje

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:35

Succes!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:36

Piloetje schreef:
Pfff? Ik wil je niet bang maken, maar mijn eerste paard was een tuiger, een merrie van Manno, en dat was echt een draak met rijden. Beest kon fantastisch sjouwen, maar was absoluut geen relaxt buitenritten paardje ( wat ik zocht ) ben regelmatig bokkend en steigerend het bos en de weg over gevlogen. Beest helemaal na laten kijken, mankeerde niets aan, gewoon een kronkel in haar kop, vreselijk dominant en onzeker. Slechte combinatie. Niet alle tuigers over 1 kam scheren, dat is niet eerlijk, er zullen ook poepiebrave inzitten. Maar veelal zijn de nakomelingen van Renovo niet de braafste. Echte bloedpaarden, hittepetitten. Ik wens je veel succes met je keuze.

mijne is kleinzoon van manno net gezien, herken het wel wat je zegt hij is enorm dominant maar volgnesmij ook best wel onzeker maar het dominanre deel overheerst zodra we buiten de stal komen

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:41

dan moet je er helemaal voor zorgen dat hij jou als leider gaat zien...
dominant en onzeker is geen goede combi!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:41

Ik was smoorverliefd op de mijne. Vond haar fantastisch. Heb het een jaar met hart en ziel geprobeerd maar het ging mij echt niet lukken. Was mijn eerste eigen paardje, was gevallen op haar looks en karakter maar ik kon haar echt niet de baas.

Elke maand stalgeld, maar er kwam niets terecht van mijn dromen om samen er op uit te trekken. Heb de knoop doorgehakt en nu een kanjer van een criollo staan waar ik alles mee kan. Heerlijk uren op pad met zijn tweeën, door het bos, over het strand, door het dorp.

Er zijn zoveel leuke paarden! Ik weet dat het moeilijk is, maar als je relaxt zonder zadel buiten wil rijden is een tuiger niet de juiste keus. Bij dagelijks hard werken voor de kar of onder het zadel zijn ze op hun best.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:56

Piloetje schreef:
Ik was smoorverliefd op de mijne. Vond haar fantastisch. Heb het een jaar met hart en ziel geprobeerd maar het ging mij echt niet lukken. Was mijn eerste eigen paardje, was gevallen op haar looks en karakter maar ik kon haar echt niet de baas.

Elke maand stalgeld, maar er kwam niets terecht van mijn dromen om samen er op uit te trekken. Heb de knoop doorgehakt en nu een kanjer van een criollo staan waar ik alles mee kan. Heerlijk uren op pad met zijn tweeën, door het bos, over het strand, door het dorp.

Er zijn zoveel leuke paarden! Ik weet dat het moeilijk is, maar als je relaxt zonder zadel buiten wil rijden is een tuiger niet de juiste keus. Bij dagelijks hard werken voor de kar of onder het zadel zijn ze op hun best.

ja ik kan hem denk ik die dagelijkse vele beweging niet bieden, ik heb de keuse al gemaakt voor mij js het verkopen en bem een baasje geven waar hij wel zijn ding kan dlen, maar mijn ouders denken ho is even nog even een paar maandjes wachten!

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:06

Ik denk idd dat je hem het beste kunt verkopen, er staan zoveel leuke paardjes te koop die wel geschikt voor jullie zijn.
Het moet tenslotte ook nog leuk zijn, en niet iedere dag spanning/strijd

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:12

petra85 schreef:
Ik denk idd dat je hem het beste kunt verkopen, er staan zoveel leuke paardjes te koop die wel geschikt voor jullie zijn.
Het moet tenslotte ook nog leuk zijn, en niet iedere dag spanning/strijd

ja daarom het moet leuk blijven voor bijde, kom nu altijd boos of jankend thuis, helemaal gesloopt en paard is overstuur, wat moet je daar mee? niks...

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:16

Ik heb niet alle pagina's gelezen, dus misschien is het advies wat ik je wil geven al een keer eerder langsgekomen.
Vergeet het rijden voorlopig en ga eerst aan de slag met grondwerk/longeren. Met name d.m.v. grondwerk leren jullie elkaar vertrouwen en kun je langzaam en van daaruit beginnen met rijden. Zoek een ervaren instructeur hiervoor (bijvoorbeeld een Parelli-instructeur). Ik geloof vast dat jij en je paard dan een goede band zullen krijgen en je een paard krijgt waar je mee kunt lezen en schrijven!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:26

Klinkt heel positief. Had ook een NHer op mijn tuiger losgelaten, maar die jaagde het mens steigerend de bak uit, hahaha. Geloof me, er bestaan paarden die monty roberts en pat parelli gillend gek zouden maken. Die van mij was er ook zo eentje.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:31

Piloetje schreef:
Klinkt heel positief. Had ook een NHer op mijn tuiger losgelaten, maar die jaagde het mens steigerend de bak uit, hahaha. Geloof me, er bestaan paarden die monty roberts en pat parelli gillend gek zouden maken. Die van mij was er ook zo eentje.

dan heb jij geen goeie instructeur gehad :D

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:00

laurenuptown schreef:
Grondwerk zou k graag willen doen maar dat kan dus niet want ik mag geen stap met hem in de bak zetten.. dan kan ik wel leuk allemaal kunstjes in zn stal gaan leren maar ik denk niet dat dat ook maar enig nut heeft :p

Grondwerk is geen kunstjes aanleren. -O-

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:03

star_hutch schreef:
Ik heb niet alle pagina's gelezen, dus misschien is het advies wat ik je wil geven al een keer eerder langsgekomen.
Vergeet het rijden voorlopig en ga eerst aan de slag met grondwerk/longeren. Met name d.m.v. grondwerk leren jullie elkaar vertrouwen en kun je langzaam en van daaruit beginnen met rijden. Zoek een ervaren instructeur hiervoor (bijvoorbeeld een Parelli-instructeur). Ik geloof vast dat jij en je paard dan een goede band zullen krijgen en je een paard krijgt waar je mee kunt lezen en schrijven!

Heb ik ook al gezegd. Met grondwerk de basis aanleren, en dan pas verder denken. Als een paard iets niet snapt, moet je één of meerdere stappen terug. Kan het paard de bak niet in? Dan begin je naast de bak. Gewoon aan een halstertouwtje meenemen en steeds een stapje verder. Belonen als het goed gaat! Al is het maar 1 braaf stapje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:13

Maar ook grondwerk moet de ts nog leren. Ze moet alles nog leren. Met dit paard gaat dat echt een strijd worden,dat is voor beide toch niet leuk?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 09:24

superwoman schreef:
Maar ook grondwerk moet de ts nog leren. Ze moet alles nog leren. Met dit paard gaat dat echt een strijd worden,dat is voor beide toch niet leuk?

grondwerk nog leren? zo erg is het ook weer niet hoor, sorry hoor maar ik heb met verschillende paarden grond werk gedaan ben daar met hem ook mee bezig hij heeft er gewoon moeite mee bij andere paarden weg te gaan

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:27

superwoman schreef:

Alleen omdat ze een woordje niet weet? Dat vind ik nou niet per se iets zeggen hoor.. zeker niet zo'n woordje als grondwerk.

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:30

Ik weet van wie ze het paard heeft gekocht.
en ik begreep dat hij van daag langs komt om je te helpen.
en dit vindt ik heel goed van jou om hem te vragen.
want hij heeft altijd gewerkt met dit soort paarden

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:36

Ik lees ook veel over de afstammeling van Mano dat dit niet zulke lieve paarden zijn.
Maar dit kan ook anders
IK heb zel fook een merrie van Manno x Makari Jetsetter. (4 jaar) en hebben haar al vanaf dat ze en half jaar is
Is op stal erg druk maar in de bak en in de omgang heel erg makkelijk en wil graag leren en is erg nieuwsgierig.
Maar af en toe moet ze ook terug gezet worden op zijn plaats

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 09:42

Linda714 schreef:
Ik lees ook veel over de afstammeling van Mano dat dit niet zulke lieve paarden zijn.
Maar dit kan ook anders
IK heb zel fook een merrie van Manno x Makari Jetsetter. (4 jaar) en hebben haar al vanaf dat ze en half jaar is
Is op stal erg druk maar in de bak en in de omgang heel erg makkelijk en wil graag leren en is erg nieuwsgierig.
Maar af en toe moet ze ook terug gezet worden op zijn plaats

is bij dus net andersom:j op stal een rustige schat en zodra hij buiten is hij heel onrustig en noemen vele hem gevaarlijk

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:43

Meis, als dit niet de juiste combinatie is zou ik hem verkopen als ik jouw was. Je kunt nog maanden met hem gaan vechten maar jouw en zijn lol zullen er volledig door verdwijnen. Als je een goede nieuwe baas voor je paardje zoekt, die wel met hem overweg kan, zal je paardje daar gelukkiger van worden. Als jij dan daarna een paardje kan kopen wat wel bij je past, zal ook jij daar gelukkiger van worden.
Neem bij een volgende zoektocht naar een leuk dier wel een kenner mee, iemand die goed in kan schatten wat jij kunt, en wat voor dier daar bij past.
Hoe het ook gaat, ik wens je veel succes en sterkte met het maken van je beslissing.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:46

Ik begrijp echt niet waarom iedereen zo moeilijk doet
Het is toch echt heel simpel
1 Dit paard is pittig en dominant zal echt niet veranderen wil je dat
2 Kun je er mee om gaan en niet van dat leer ik wel
3 Ben je bereid geld te investeren om het paard en jou zover te krijgen dat je er wat mee kunt
Zijn de antwoorden nee stop er dan mee voordat je in het ziekenhuis beland
De opmerkingen zijn goed bedoeld en je kunt veel leren maar het gaat om hoe en nu
Je kunt niet leren van een groen paard
En wees eerlijk jij kunt het paard ook niets leren

Dus

Ik heb een 3 jarige merrie van Manno Patijn gehad
Dit paardje was ook gefokt om te showen en drukkig en dominant
Maar nam jij de leiding dan kon je er alles mee wilde graag voor je werken maar ik houd van pittig en vond haar echt geweldig
In omgang was ze ook een draaitol niet stil staan met poetsen ik heb geen zin dus ik doe het niet
Maar met werken geweldig oortjes erop en gaan mits jij de leider was als ze iets eng vond zocht ze ook steun bij jou en ging echt niet aan de kletter ( vertrouwen )
Vind het nog steeds Jammer dat ik haar weg moest doen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:58

Ts, is dit de afstamming van je paard?

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/548328

Ulandro is een Manno x Balmoral. Van Manno komen hele goede concourstuigpaarden. Er zijn brave van en minder brave..(zoals bij elke hengst) Balmoral stond echter bekend voor het leveren van boefjes.

Als bovenstaande afstamming inderdaad van jouw paard is dan zit er verderop Ahoy....dat is een Gelderse hengst die bij uitstek om zijn goede karakter bekend staat. Droomwals weet ik minder van qua karakter.