Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:26

ik denk alleen maar mee he!

het blijft jouw keuze en doe waar je gevoel het beste bij is!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:26

Zoek eens naar het topic van Boyo hier op bokt, daar lees je dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn ;) Misschien kan je daar wat tips uithalen, of haar eens PBen. Die is inmiddels weer helemaal op de rit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:28

veulenvrij in Tjechie zou misschien een perfecte oplossign zijn voor zo'n paard als deze; een natuurgebied zonder mensen die iets van je moeten, ongelijke grond/bergen om zelf je spieren te trainen/onderhouden.
Maar natuurlijk totaaaaal niet haalbaar tenzij je schatrijk bent, want wie gaat nou zijn paard daar permanent stallen, hartstikke duur en je hebt zelf niets meer aan je paard.

Ik wou ook al zeggen, er is al eens eerder een topic geweest, volgens mij heeft horsetopshop dat paard overgenomen en ging dat erg goed? Maar dit paard klinkt toch wel ect vele malen erger.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:28

tylando schreef:
tuurlijk maar zolang er nog 'iets ' is , waarom niet!

soms dat net "iets" teveel
klaar is gewoon klaar, aan dit paard is zo te lezen heel veel gesleuteld, over nagedacht ect
TS neemt een dappere, moeilijke maar zeer eerlijke beslissing

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:40

gohya schreef:
wph1
Een gevaarlijk paard beleren voor de kar? een paard wat een tijdbom is?

Hoezo wordt hij nu als gevaarlijk bestempelt......
Heb ik misschien toch iets niet gelezen sorry!!
Maar dat had ik niet zo begrepen....ik dacht te lezen dat zij er wel goed mee over weg kan maar de kopers hebben problemen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:42

wph1
Het paard is ook zeer gevoelig en is niet alleen onder zadel onberekenbaar.Vandaar dus een tijdbom.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:43

In een eerdere post heeft ze aangegeven hem niet te gaan beleren voor de wagen, omdat alles wat achter hem gebeurt eng is. terwijl ze andere eigen paarden/pony's wel voor de wagen beleerd zijn/heeft.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:44

Volg je verstand en je hart, je hebt eigenlijk de keuze al gemaakt en daarbij alle adviezen van bokt niet nodig. Soms is de dood beter dan MOETEN leven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:47

Ik ben het eigenlijk volledig eens met de 'voorstanders:. Je hebt zo'n beetje alles geprobeerd en soms is het nu eenmaal eerlijker om afscheid te nemen en een paard te laten gaan om voor iedereen, ook voor het paard, rust te kunnen creëren.

echter is er nog wel iets wat ik je graag mee zou willen geven.. Je schrijft meerdere malen dat hij erg gevoelig is, dat je hem niet kunt aaien als je een rotdag hebt. Mag ik vragen hoe je hem benadert als je bijvoorbeeld niet lekker in je vel zit? Paarden kunnen vrij heftig reageren op 'emotionele incongruentie', dit houdt (kort uitgelegd) in dat je het één voelt maar het ander doet. Dus bijvoorbeeld je rot voelen maar met een blije glimlach je paard benaderen. Mn vorige pony viel als ik zoiets deed met zn oren in zn nek naar me uit, terwijl het juist een enorm lief dier is. Zodra ik dan (in mezelf of hardop) toegaf me eigenlijk rot te voelen was dat gedrag ook direct over. Zo kan ik nog wel honderd voorbeelden geven.. Mn hengst spiegelt me enorm, tijd heel veel ruzie met hen gehad, hij was echt chagrijnig en niét leuk. Tot ik inzag dat hij mijn gedrag spiegelde (was effe rommeltje thuis) en zodra ik dat erkende had ik binnen no time weer een blij, vriendelijk paard.

Ik zeg beslist niet dat het DE oplossing is voor Ed want voor wat ik zo begrijp kon er wel eens meer aan de hand zijn, maar het is in elk geval het proberen waard :) Gewoon eens diep bij jezelf naar binnen kijken, misschien veraangenaamt het de tijd die jullie nog rest samen en anders; baat het niet dan schaadt het niet.

Nogmaals; ik vind het één moedige en eerlijke beslissing om Ed rust te gunnen. Denk dat het idd de juiste beslissing is.
Laatst bijgewerkt door amyz op 24-02-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:55

Ja eindeloos blijven proberen omdat iemand er nog een kans in ziet is in mijn ogen ook geen optie en of je Ed daar een plezier mee doet weet ik ook niet, ik vind het heel goed van je dat je wel zo eerlijk wilt blijven tegenover hem en jezelf petje af daarvoor!
Heel veel succes bij je keuze want makkelijk zal het zeker niet zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:58

amyz schreef:
Ik ben het eigenlijk volledig eens met de 'voorstanders:. Je hebt zo'n beetje alles geprobeerd en soms is het nu eenmaal eerlijker om afscheid te nemen en een paard te laten gaan om voor iedereen, ook voor het paard, rust te kunnen creëren.

echter is er nog wel iets wat ik je graag mee zou willen geven.. Je schrijft meerdere malen dat hij erg gevoelig is, dat je hem niet kunt aaien als je een rotdag hebt. Mag ik vragen hoe je hem benadert als je bijvoorbeeld niet lekker in je vel zit? Paarden kunnen vrij heftig reageren op 'emotionele incongruentie', dit houdt (kort uitgelegd) in dat je het één voelt maar het ander doet. Dus bijvoorbeeld je rot voelen maar met een blije glimlach je paard benaderen. Mn vorige pony viel als ik zoiets deed met zn oren in zn nek naar me uit, terwijl het juist een enorm lief dier is. Zodra ik dan (in mezelf of hardop) toegaf me eigenlijk rot te voelen was dat gedrag ook direct over. Zo kan ik nog wel honderd voorbeelden geven.. Mn hengst spiegelt me enorm, tijd heel veel ruzie met hen gehad, hij was echt chagrijnig en niét leuk. Tot ik inzag dat hij mijn gedrag spiegelde (was effe rommeltje thuis) en zodra ik dat erkende had ik binnen no time weer een blij, vriendelijk paard.

Ik zeg beslist niet dat het DE oplossing is voor Ed want voor wat ik zo begrijp kon er wel eens meer aan de hand zijn, maar het is in elk geval het proberen waard :) Gewoon eens diep bij jezelf naar binnen kijken, misschien veraangenaamt het DE tijd die jullie nog rest samen en anders; baat het niet dan schaadt het niet.

Nogmaals; ik vind het één moedige en eerlijke beslissing om Ed rust te gunnen. Denk dat het idd de juiste beslissing is.

Zoals jij het beschrijft is er mischien nog een optie voor hem..namelijk als therapiepaard..omdat ie zo gevoelig is en spiegelt..maar dan moet ie niet gevaarlijk zijn/worden en bij een zeer kundig persoon terecht komen..vraag is of dat haalbaar is..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:59

mss zou je even kunnen kijken op facebook bij isabel van laer! zij woont in belgie en traint paarden met gedragsproblemen! zij heeft op mijn vorige stal een paard overgekocht die agressief was en paardje heeft nu een fijne eigenaar en is helemaal opgeknapt! meisje waarvan het paard was zag ook geen andere uitweg dan de slacht.

meestal koopt zij het paard over ,traint ze en kijkt dan verder!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:03

tylando schreef:
tuurlijk maar zolang er nog 'iets ' is , waarom niet!

Zoals ik al zei, TS heeft al zóveel gedaan. Je moet gewoon voor jezelf en je paard op een gegeven moment een grens trekken. Genoeg is genoeg. En ik vind het heel knap dat TS dit doet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:06

ok ik zeg al niks meer hoor!

blijkbaar is er niks anders dan maar dood te laten gaan!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:08

tylando schreef:
mss zou je even kunnen kijken op facebook bij isabel van laer! zij woont in belgie en traint paarden met gedragsproblemen! zij heeft op mijn vorige stal een paard overgekocht die agressief was en paardje heeft nu een fijne eigenaar en is helemaal opgeknapt! meisje waarvan het paard was zag ook geen andere uitweg dan de slacht.

meestal koopt zij het paard over ,traint ze en kijkt dan verder!

Nou dit vind ik toch wel de moeite waard.[als ik voor die keuze stond].
Dit is iemand met de juiste ervaring.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:11

tylando schreef:
ok ik zeg al niks meer hoor!

blijkbaar is er niks anders dan maar dood te laten gaan!

Maar het is niet 'maar dood laten gaan'. Ze heeft al zóveel geprobeerd, hoe ver moet een mens gaan? Heb je gelezen dat lijstje dat ze een paar pagina's terug plaatste?

Ik ben ook van je probeert zoveel mogelijk, echt dat ben ik met je eens. Maar aan de andere kant moet je voor jezelf die grens ook trekken. Zeker als er gewoon ernstige gewonden ook vallen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:12

daarom gaf ik ook een tip om eens te kijken bij isabel van laer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:13

herhalen schreef:
het is niet zo dat ik zelfs de meest voor de hand liggende dingen nog niet heb gedaan mensen.
als je op het punt sta waar ik nu sta mag je er vanuit gaan dat je al die dingen toch al wel heb geprobeert.

dus ideen kwa:
tandarts
zadelmakers
oteopaat
dierentolk
fysio
chiropractor
massage
dierenarts
weidegang
stalling
kudde
voer
grondwerk
vrijheidsdressuur
suplementen
bloedonderzoek

sorry maar die zijn al uitgebeird onderzocht of geprobeert sommige met resultaat andere zonder.

Hoeveel moet zij van jou nog doen dan?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:13

gohya schreef:
wph1
Het paard is ook zeer gevoelig en is niet alleen onder zadel onberekenbaar.Vandaar dus een tijdbom.

Dan had ik mijn vorige paard ook naar de slacht moeten doen, op 6-jarige leeftijd.
Beest mishandelde mij echt: ik ben vaak geschopt geweest, gebeten, mee gesleurd aan de longe, omver gelopen in de piste/op de wei, ...
Paard moest me niet, en liet dat héél duidelijk merken ook. Hij was super dominant, en ik deed het in mijn broek van hem..

Maar dat lag vooral aan MIJ. IK was niet consequent genoeg, en liet letterlijk over me heen walsen.

Zijn huidige eigenaresse heeft die problemen helemaal niet! Die heeft veel meer lef, is wél strikt, en heeft hem helemaal opnieuw opgevoed. En naar het schijnt is hij nu de grootste knuffelkont die er rond loopt, en hij heeft nog nooit uitgehaald naar haar. Hij is nu bijna een jaar van haar trouwens.

Ik bedoel maar: soms ligt het aan de ruiter, of aan de combinatie ruiter-paard.
Ik heb een deel van het topic doorgelezen, en ben ook naar het topic met foto's gaan kijken. TS zegt inderdaad ook dat het paard erg gevoelig is, en desnoods onberekenbaar, maar daarom toch geen tijdbom?
Hij is de afgelopen 4-5jaar van hier naar daar gesleept (met de beste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan!), dat moet toch ook een impact hebben op zo'n dier? Hij geeft er misschien niet om wie zijn eigenaar is/waar hij staat, maar dat verhuizen en bepaalde frustraties bij de 'nieuwe eigenaar' zullen toch wel een indruk hebben nagelaten.

Ik las ergens dat de TS het gevoel heeft dat het vooral psychisch soms mis is. Is Ed niet geschikt als weidemaatje voor een ander paard? Moet je natuurlijk echt wel zeker zijn dat ze toch geen zadel meer op z'n rug gooien.. Maar als weidepaardje kan hij het nog goed doen, toch? Als je er niet mee rijdt, kun je er niet afvallen. En als hij fulltime op een wei staat, kunnen er ook geen ongelukken gebeuren door het naar/van de wei te halen :)

Ik geloof best dat je Ed aan lang niet iedereen kan mee geven. En hoewel het nog heel vroeg is om hem op 'pensioen' te sturen.. Als hij naar de slacht gaat, is hij uiteindelijk even jong, en is dat ook zonde :)

Ik vond mijn vorige paard ook levensgevaarlijk. En een hoop stalgenoten destijds vonden dat ook, als ze mij bezig zagen. Maar het is niet omdat IK er niet mee overweg kon, dat een ander dat niet kan..

Maar goed. Als hij echt te gevaarlijk is, ook om 'gewoon' op het weitje te staan, is de beste keuze uiteraard de eeuwige groene weien.
Maar ik vond het gewoon niet eerlijk om te zeggen dat hij een tikkende tijdbom is. Dat zeiden 'ze' van Ax destijds ook, terwijl het probleem de hele tijd bij mij lag. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:15

Maartje1990
Maar sommige met resultaat staat erbij?

JunkDeLuxe
Het lag aan JOU zeg je.Maar bij dit paard ligt het totaal niet aan de TS.
En daar zit het verschil.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:17

tylando schreef:
daarom gaf ik ook een tip om eens te kijken bij isabel van laer

Ik heb haar even gegoogled en ik heb aan de ene kant ook wel van. Ja, heel goed TS dat (of iets dergelijks) moet je inderdaad doen. Maar aan de andere kant snap ik als TS heeft van 'genoeg is genoeg' omdat ze al zoveel gedaan heeft. Misschien is ze zelfs al bij zo iemand geweest.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:17

gohya schreef:
Maartje1990
Maar sommige met resultaat staat erbij?

JunkDeLuxe
Het lag aan JOU zeg je.Maar bij dit paard ligt het totaal niet aan de TS.
En daar zit het verschil.

Inderdaad. Ik doel eigenlijk op de 'nieuwe' eigenaars.
Niet dat ik zeg dat zij niet weten waar ze mee bezig mee zijn! Ed lijkt me gewoon een paard met een serieuze handleiding; en heeft misschien gewoon echt die éne persoon nodig die écht bij hem past..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:18

dat antwoord ligt bij TS!

luister , ik wil alleen maar helpen, maar zoals ik al eerder zei, TS moet doen waar haar gevoel het beste bij is!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:18

Hmmm; als ik dit alles zo lees komt er één vraag in me op:
Hoeveel gewonden moeten er nog vallen vóór je het ultieme besluit durft te nemen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:19

JunkDeLuxe
Dat zou idd. ook kunnen dat hij die ene juiste eigenaar moet hebben.
Maar vind die maar eens.Daarbij de TS durft het gewoon niet meer,wat ik volledig begrijp.
Want hoe weet zij dat die persoon de enige juiste is? ze neemt dat risico niet meer.