Onverwachts twee pony'er bij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:51

Nimfee schreef:
Ik was een paar jaar geleden er van overtuigd dat ik geen paardenmens ben (meer een honden/katten/konijnen mens), ze zijn toch best groot. Misschien dat dat nu wel veranderd! Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel heel interessant vindt om te lezen over verzorging, gedrag etc. Qua gedrag verschilt het niet bijzonder veel van de hond, maar ik merk dat het vaak anders brschreven wordt maar het komt vaak op hetzelfde neer.
Ik ben zelf nou niet echt consequent bij m'n hond, geen idee hoe mijn zusjes zijn eigenlijk?

En in het donker weer naar binnen/buiten doen moet geen probleem zijn, eentje is overmatig wit met bruin en de ander bruin. Ik hoop dat ik het voor elkaar kan krijgen dat de shetjes straks minstens 12 uur buiten kunnen lopen....

@bhriseis: ik ga de titels onthouden! Ik ben nu nog even druk bezig met mn studie, dat gaat even voor.

Die wiki pagina's zijn trouwens echt een uitkomst! De website van paardnatuurlijk heb ik een tijd terug helemaal doorgelezen uit interesse, ook een goeie website idd.

Vergis je niet dat een hond van nature een roofdier is een een paard van nature een prooidier. Dat vergt wel degelijk een andere benadering en opvoeding. Al is bij beide het woord 'consequentie' even zwaar van toepassing.

Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had ik je graag een lesje basisopvoeding gegeven. :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:55

stef schreef:
Ik neem aan dat de pony's opgevoed zijn uit eerdere berichten van ts

Vergeet niet dat een paard heel snel zijn opvoeding "vergeet" als de eigenaar niet consequent is.
Met paarden ben je nooit klaar met opvoeden. Dit moet je onderhouden.
Zo zijn mijn paarden bij mij keurig opgevoed, maar als mn zusje ( paardenleek ) er mee gaat lopen zijn ze plotseling vergeten dat ze niet mogen eten tijdens het lopen bijvoorbeeld. Puur omdat ze door hebben dat ze van mijn zusje niks te vrezen hebben.

Dit hebben shetters ook heel snel door!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:13

3x3 is ongeveer de minimale afmeting voor een paardenstal maar aangezien ik denk dat de pony's samen in 1stal staan is dat wel ongeveer het minimale wat ze nodig hebben. Als ze apart staan mag de stal wel wat kleiner zijn

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:37

_Nelleke_ schreef:
Ts, allereerst wil ik je een pluim geven hoe je met de situatie omgaat. Wat ontzettend goed van je dat je je probeert in te lezen en je zusjes probeert te helpen om het voor de pony's zo goed mogelijk te maken. 'Do it for the horse'. Zo zijn er maar weinig! :)

Hetgene waar ik me nog het meeste zorgen over maak bij 2 shetlanders op stal is dat ze niet te hanteren worden en je zusjes daardoor snel angstig zullen worden en hun interesse gaan verliezen. Dan komen ze er helemaal niet meer uit of moeten ze straks weer weg.

Shetlanders zijn heerlijke pony's, maar hebben een consequente opvoeding en veel bewegingsvrijheid nodig. Natuurlijk geldt dit voor ieder paard maar shetlanders zijn over het algemeen nog wat dominanter en eigenwijzer. Daarbij zijn veel shets gevoelig voor hoefbevangenheid. Teveel gras (in 1x ) of teveel voeding met suikers (bix e.d.) is niet goed voor ze. Ze moeten juist sober gehouden worden.

Denk er ook aan dat een shet in een box vaak niet over de rand kan kijken. Ze staan dus de hele dag tegen blinde muren aan te staren. Zodra ze eruit komen hebben ze een overdaad aan prikkels en kunnen ook daardoor heel vervelend worden in de omgang.

Ik hoop als de shetjes straks naar buiten kunnen dat de shetjes niet druk worden oid. Mijn zusjes kennen deze paardjes al een jaar, dat stelt mij meer gerust. Al houd ik het wel in mijn achterhoofd.

Wat is bix nu precies? Want dat krijgen ze nu.. Is dat krachtvoer? Ik heb ook alles gelezen over hoefbevangenheid, vreselijk als een paard dat heeft zeg. En als ze dat krijgen weet ik echt niet hoe mijn ouders gaan reageren op de dierenarts rekening... Wat bedoel je precies met te veel gras in 1x, bedoel je het eten van gras of op het gras staan?

nynke55

Re: Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:43

Nog 1 tip, net als honden kunnen paarden erg vervelend worden als ze zomaar snoepjes krijgen, bij paarden word dat alleen heel snel heel vervelend.
Leer je zusjes dus om de pony's niet uit de hand te voeren, en laat de pony's werken voor een beloning.
Elke keer als ik wat biks op zak heb dat ik mijn shet wil geven laat ik haar eerst een kunstje doen, zoals achteruit lopen, dan pas krijgt ze de beloning.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:44

Bix zijn geperste brokjes, dat muesli achtige voer wat op je konijnenvoer lijkt, maar echt alleen brokjes.

Teveel gras in 1x, erop staan is voor de hoefjes niet schadelijk hoor ;) Als ze teveel in 1x eten kan dat wel schadelijk zijn. Ze hebben nu bijvoorbeeld een paar dagen geen gras gehad, als ze straks ineens de hele dat op de wei mogen staan kunnen ze daar ziek van worden. Dat moet langzaam opgebouwd worden.

Maar ook dan kan gras gevaarlijk zijn, dit heeft te maken met de hoeveelheid zon, temperatuur en de snelheid waarop het gras groeit.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:53

shet en bix o jee.die hebben aan hooi genoeg!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:54

Weet je hoeveel biks ( krachtvoer) ze krijgen? Want een shetje die verder niet zoveel doet heeft helemaal geen biks nodig. Van mijn 3 paarden krijgt maar 1 biks, en die word zwaar getraind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:55

Atent schreef:
shet en bix o jee.die hebben aan hooi genoeg!

Hooi + vitaminen&mineralen, want juist sobere dieren komen daaraan snel tekort.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:01

Geen idee hoeveel bix ze krijgen, ik zal het eens vragen. En hoe zit het met een liksteen, want ik had gelezen dat sommige paarden dat ook nodig hebben? Want mijn zusjes hebben dat gekregen. Ze dachten dat het ongezond zou zijn voor de shetjes, maar dat komt omdat het voor konijnen en cavia's zelfs gevaarlijk is en ernstige gezondheidsklachten geeft.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:09

Ik denk dat een shet niet dood gaat van 10 korrels ijslanderbiks, dus alsjeblieft niet overdrijven.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:11

Dat hangt er vanaf, je hebt likstenen die inderdaad vol suiker zitten, die zijn inderdaad niet gezond.
Als ze een goede liksteen hebben krijgen ze daar hun vitamines en mineralen mee binnen en kun je biks weglaten.
Hangt ook wel weer wat van het biks af. Er is ook speicaal krachtvoer voor sobere rassen.

@ Nynke. Hij zal er vast niet dood aan gaan, maar in principe is het ook niet nodig.
Maar het hangt natuurlijk van de soort biks af. Biks voor ijslanders is bijvoorbeeld al heel wat anders dan sportbrok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:28

Zoutsteen bevat 98-99% zout als natriumchloride verbinding, er blijft dan dus 1-2% over voor mineralen. Het is de vraag of een paard genoeg mineralen uit die steen haalt en of het dan niet een zoutoverschot binnen krijgt (niet meteen een probleem bij genoeg drinkwater, maar er op vertrouwen zou ik niet willen). Het kan op lange(re) termijn ook een gewoonte worden, die je in het gunstigste geval alleen veel extra bodembedekking kost door het vele plassen.

Fijner is het om een mineralenkorrel te geven en zoutsteen (liefst enkel zout, geen zoetigheid of mineralen stenen met ijzer, want daar krijgen pony's in deze omgeving al teveel van binnen). Opties voor mineralenkorrel zijn subli ponybrok (100gr per 100kg lichaamsgewicht) of marstall force (25 gr ong. per pony) Laatste zou ik ergens door mengen, want het zijn echt kleine brokjes. Pavo vital zal je ook wel tegen komen, maar daarvan is de c/p balans erg scheef omdat daar eigenlijk graan bij gevoerd moet worden en dat hebben shetjes niet nodig.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:36

Heb je toevallig ook foto's, TS? Ik lees stilletjes mee en ben heel benieuwd! :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:56

Hoe soberder je de shetjes houdt, hoe minder druk ze ook zullen zijn als je zusjes ze naar buiten brengen :)

Krachtvoer zit vol met suiker, en die boost aan energie kunnen ze in hun stal (of die paar uurtjes wandelen) niet kwijt.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:58

Nee naar buiten is echt een vereiste! Mijne worden gek als ze binnen zouden moeten staan de hele dag.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:02

als je goed hooi hebt hebben ze meer niet nodig, vooral niet als ze ook nog de wei opgaan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:23

dark_nijnte schreef:
Heb je toevallig ook foto's, TS? Ik lees stilletjes mee en ben heel benieuwd! :D

Die hoop ik vanmiddag te kunnen maken, zodat ik ze morgen kan laten zien hier :)

Wat bedoelen jullie met sober houden? Is er nog een andere manier met het houden van paarden? Ik ga ook even onthouden wat voor soort biks de shetjes krijgen, welk merk het is; dan kunnen jullie zeggen of het goed is of niet. Straks krijgen ze ook nog eens slechte biks, dat zou mij ook weer niet verbazen.
Ik twijfel dus nog over die zoutsteen, want dat zou wat mij betreft weg kunnen als je het ook via andere bix kan aanvullen. Te veel zout is nooit goed lijkt mij.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:33

De meeste paarden krijgen te veel voer. Vooral de sobere rassen, zoals shetlanders en ijslanders kunnen er slecht tegen, kunnen hoefbevangen worden. Vergelijk het maar met de "hardere" honderassen, zoals husky's.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:59

_Nelleke_ schreef:
Nimfee schreef:
Ik was een paar jaar geleden er van overtuigd dat ik geen paardenmens ben (meer een honden/katten/konijnen mens), ze zijn toch best groot. Misschien dat dat nu wel veranderd! Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel heel interessant vindt om te lezen over verzorging, gedrag etc. Qua gedrag verschilt het niet bijzonder veel van de hond, maar ik merk dat het vaak anders brschreven wordt maar het komt vaak op hetzelfde neer.
Ik ben zelf nou niet echt consequent bij m'n hond, geen idee hoe mijn zusjes zijn eigenlijk?

En in het donker weer naar binnen/buiten doen moet geen probleem zijn, eentje is overmatig wit met bruin en de ander bruin. Ik hoop dat ik het voor elkaar kan krijgen dat de shetjes straks minstens 12 uur buiten kunnen lopen....

@bhriseis: ik ga de titels onthouden! Ik ben nu nog even druk bezig met mn studie, dat gaat even voor.

Die wiki pagina's zijn trouwens echt een uitkomst! De website van paardnatuurlijk heb ik een tijd terug helemaal doorgelezen uit interesse, ook een goeie website idd.

Vergis je niet dat een hond van nature een roofdier is een een paard van nature een prooidier. Dat vergt wel degelijk een andere benadering en opvoeding. Al is bij beide het woord 'consequentie' even zwaar van toepassing.

Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had ik je graag een lesje basisopvoeding gegeven. :)

Goed dat je het zegt, ik was alweer vergeten dat paarden prooidieren zijn natuurlijk.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:06

Sober houden is door bijvoorbeeld alleen ruwvoer te verstrekken. Aangezien ze binnen staan, en ze wss veel eten uit verveling, kan je hun hooi in een slowfeeder doen (zodat ze er lang mee doen; hoeft niet duur te zijn, koop een grote plastic voerbak, daar vier gaten in boren, daar een hooinet overspannen met een elastiek zodat als het hooi op geraakt, de elastiek door het hooinet naar beneden trekt) (of twee hooinetten over elkaar doen).
Dan bereken je (of vraag je even aan de DA) hoeveel kg hooi per dag ze nodig hebben, en door het in feeders te doen doen ze er lekker lang mee. Als tussendoortje kan je wat hooi mengen met stro, zodat ze altijd iets te knabbelen hebben.

Of als hun vraatzucht meevalt, geef je ze gewoon onbeperkt hooi :)
Voor de vitamientjes kan je ze elke dag een halve pavo summerfit-koek geven; gecombineerd met een liksteen is dat ruimschoots voldoende.

Bovendien is enkel ruwvoer (waar het mogelijk is) een pak gezonder voor de spijsvertering/hoe ze zich warm houden etc. (ze krijgen warm door het verteringsproces van het ruwvoer) en natuurlijk om hoefbevangenheid te voorkomen.

Vergeet niet het hooi bij de grond te verstrekken, paarden horen met hun neusje tegen de grond te grazen, ook dit weer kan helpen bij hoefproblemen/slokdarmdingen etc.

Laat je ook niets wijsmaken door verkopers/andere pensionklanten: hooi is het allerallerallerbelangrijkste, en het kan een HOOP dierenartskosten besparen (want veel problemen worden veroorzaakt door voer, bijvoorbeeld koliek). Brokjes hebben ze écht niet nodig. Wil je ze eens iets extra geven dan kan je nog altijd een paar worteltjes in hun voerbak doen, dat vinden ze ook heerlijk :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:51

Peen geven is heel goed voor shetlanders. Biks hebben ze absoluut niet nodig!
In peen zit heel veel vitamines, en schijnt ook een stofje te bevatten die worm infecties tegen gaat.
Ze gaan er mooi van glanzen en ze zijn natuurlijk lekker... :9
mijn verzorg pony's & paarden krijgen 15/20kg per dag per stuk!
De shet krijgt tussen de 5 en 10 kg peen per dag, en een twee handjes biks voor de mineralen. (alles verdeeld over 3 voerbeurten)
En drie keer per dag een ferme pluk hooi.

Peen kun je in de meeste gevallen halen bij een wortelboer.
Wij betalen 10 euro per 500kg. (voerpeen) zelfde als wat ze in de winkel verkopen voor de peen en uien, alleen dan misvormd.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:43

Ik kan wel huilen....

de twee shetjes staan in 1 stal, wat naar mijn mening alleen groot genoeg is voor 1 shetlander. toen we aankwamen waren ze gefrustreerd en geïrriteerd, mijn zusjes durfde niet zo goed de stal in. ik zei al meteen, ajb die moeten nu naar buiten! durfden mijn zusjes dat niet... eentje wel, dat is de oudste shet en heel lief en rustig maar de jongste is echt erg fors voor een shetlander maar daar durven ze dus niks mee. mijn vader heeft 'm naar buiten gedaan (ik durf dat ook niet). Vervolgens hebben ze aan 1 stuk door gerent, echt ze hadden zo veel energie.

Ik maak me echt zorgen, ze moeten echt naar buiten.... maar niemand wilt dat begrijpen. mijn moeder zegt ook steeds dat ze best een dag op stal kunnen, hoe goed ik probeer uit te leggen dat dat NIET kan!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:44

wat belen zeg, waar kom je vandaan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:46

Wat zegt de pensionhouder ervan dan?