Welke kruising jouw interesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:02

Ik ben ook geen superexpert hoor, maar bij valk zie je vaak dat ze door sooty en countershading dun lijken of soms zelfs bruin.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:04

Ja dat snap ik inderdaad nog :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:53

Myrna91 schreef:
Ik zit er wel eens over te denken om mijn KWPN merrie te laten dekken met een koudbloed ofzo.
Mijn merrie is erg werkwillig en behoorlijk heet, verder wel een schat van een beest en kan er alles mee.
Wat ik graag wil is meer body, iets koeler in de kop en mag van mij ook wel iets kleiner zijn.

Wat vinden jullie mooie/goede KWPN kruisings? Mijn doel daarmee zou dan zijn om lekker recreatief de bossen in te gaan, zo af en toe is een oefencross of een oefenwedstrijdje rijden. Dat ie een beetje springen kan is wel een pre, maargoed mijn merrie doet ook niks liever.

Ik denk dat een kruising haflinger daar wel redelijk bij in de buurt komt.
Niet bewust gefokt, maar wel voor mij een zeer gelukte kruising :).
kwpn x haflinger. Heel rustig in het hoofd, en mensgericht.
Wanneer ze in de toekomst geschikt blijkt te zijn zal ze worden ingezet op de manege voor gehandicapten.
[ITP] Lotte, 15 maand jong
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 05-01-13 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:54

Jaaaaa, Lotte is leuk! Alleen de naam al :o ....

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:01

Tjinta schreef:
[ Afbeelding ]
Als veulen... _/-\o_

Ik ben natuurlijk harstikke bevooroordeeld maar ik vind Frederiksborgers het einde... :j
Cool in de kop, maar ongelooflijk werkwillig en mensgericht.

haflinger en schwarzwalderfuchs lijkt me ook een supercombi.
Passen gewoon goed bij elkaar.

Mooi veulen! :D
Mijn merrie is vijfde in lijn met de bruinroan-kleur, dus ik weet dat ze het door kan geven, hoop ik althans wel, want ik vind haar kleur prachtig! :D Frederiksborgers zijn er over algemeen in vos toch? Vind Valentin ook een erg mooi paard, bij Moravita, maar de buckskin hengst die ze hebben is ook echt een plaatje!

En inderdaad, die laatste combi staat niet zo heel ver van elkaar af!
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 05-01-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:02

Zie veel mensen die met friezen willen kruizen. Stalgenootje heeft een leuke kruizing die je ook niet zou verwachten. Belgisch trekpaard x Fries. Stalgenootje van mij heeft er eentje. Ook best een leuk dier!

De middelste :P
Afbeelding

Zijn hoofd zit een beetje vol zand hier :P
Afbeelding

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:06

Ook een leuke inderdaad! Leuk die meelsnuit!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:20

Myrna91 schreef:
Ik zit er wel eens over te denken om mijn KWPN merrie te laten dekken met een koudbloed ofzo.
Mijn merrie is erg werkwillig en behoorlijk heet, verder wel een schat van een beest en kan er alles mee.
Wat ik graag wil is meer body, iets koeler in de kop en mag van mij ook wel iets kleiner zijn.

Wat vinden jullie mooie/goede KWPN kruisings? Mijn doel daarmee zou dan zijn om lekker recreatief de bossen in te gaan, zo af en toe is een oefencross of een oefenwedstrijdje rijden. Dat ie een beetje springen kan is wel een pre, maargoed mijn merrie doet ook niks liever.

mijn moeder heeft een kwpn x tinker supper leuk beestje, lekker makkelijk en rustig. wel afentoe heeeeeel eigenwijs

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:22

Fiffill schreef:
Ik ben ook geen superexpert hoor, maar bij valk zie je vaak dat ze door sooty en countershading dun lijken of soms zelfs bruin.

Z'n moeder had een 'bay' kleur maar werd in de zomer ook een stuk lichter. Bij haar was de streep plus zwart omlijnde oren en vage zebra strepen op haar benen dan goed te zien. Bij Dirrek zijn die strepen op z'n benen in de zomer ook duidelijker.

Zoals ik zei, ik kreeg de benaming 'Dunskin' ook maar toegeworpen :D Zelf noem ik het 'two-tone' lak, net als bij mooi gespoten auto's :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:24

Maar de moeder is toch gewoon bruin? Dat heeft helemaal niks met dun te maken. Dun is weer een aparte verdunning, dus daar heeft de moeder niks mee te maken als die gewoon bruin is.

Het kan best zijn hoor, maar dan moet wel een van de ouders dun dragen. En als de moeder bruin is kan dat dus niet, dus moet het de vader zijn. Google anders eens op "buckskin sooty" Hoe heet de vader? Edit al gezien in je profiel :P Edit 2: ik kan niks vinden over zijn kleur behalve cremello, dus als hij een gewone cremello is dan heb jij een buckskin (valk) en geen dunskin voor zover ik weet :) dat dun kan niet zomaar uit de lucht komen vallen :P

Verder vind ik het een hele mooie kleur wat het ook is <3

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:45

Fiffill schreef:
Maar de moeder is toch gewoon bruin? Dat heeft helemaal niks met dun te maken. Dun is weer een aparte verdunning, dus daar heeft de moeder niks mee te maken als die gewoon bruin is.

Het kan best zijn hoor, maar dan moet wel een van de ouders dun dragen. En als de moeder bruin is kan dat dus niet, dus moet het de vader zijn. Google anders eens op "buckskin sooty" Hoe heet de vader? Edit al gezien in je profiel :P Edit 2: ik kan niks vinden over zijn kleur behalve cremello, dus als hij een gewone cremello is dan heb jij een buckskin (valk) en geen dunskin voor zover ik weet :) dat dun kan niet zomaar uit de lucht komen vallen :P

Verder vind ik het een hele mooie kleur wat het ook is <3

Ja toch?

Merrie was echt niet zomaar bruin, verkleurde ook maar benen, staart, manen bleven gitzwart, ze had verder ook geen aftekeningen. Dit was in de zomer:
Afbeelding

Afbeelding

Dit in het begin van het voorjaar (met lover :D )
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:07

Da's gewoon een bruine hoor. Gaat meer om het gen, ik bedoel meer dat dun ergens vandaan moet komen en in dit geval kan dat alleen van de vader komen, is dat een gewone cremello dan kan je veulen geen dun dragen.

Dit is wel heel off topic trouwens :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:12

maar het is wel interessant :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:36

Fiffill schreef:
Da's gewoon een bruine hoor. Gaat meer om het gen, ik bedoel meer dat dun ergens vandaan moet komen en in dit geval kan dat alleen van de vader komen, is dat een gewone cremello dan kan je veulen geen dun dragen.

Dit is wel heel off topic trouwens :))

Best off topic, ja.. Sorry luitjes! :o

Ik probeer te graven in de afkomst van de hengst (Vandals Gold Cream) maar ik krijg geen afbeeldingen bij de namen...
Grappig, de moeder van Vandal komt uit een Wimpys lijn :D (zullen wel meerdere 'lijnen' zijn :o )

*edit* In de moederlijn van de hengst zit dun: http://www.allbreedpedigree.com/vandals+gold+cream (de kleuren staan erbij... blont)
Laatst bijgewerkt door EeCee op 05-01-13 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:38

Ik zat ook al te kijken van wat ik kan vinden zijn de ouders van de vader van jouw veulen beide palomino. Geen dun dus, dus de jouwe zal "gewoon" een valk zijn (buckskin) :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:40

Yep, ik zag het! Dan noemen we Dirrek gewoon een buckskin. Klaar :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:44

Al die benamingen en genetica ook... ik ben zelf wel gek op "aparte" kleurtjes maar valk is wel een van mijn favorieten.

Dan kunnen we nu weer on topic naar de kruisingen :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:46

maar als je in allbreedpedigree kijkt komt er drie keer 'dun' voor in zijn bloedlijn? (3e en 4e generatie merries via de moeder?) of is dat te ver weg om te vererven.
http://www.allbreedpedigree.com/vandals+gold+cream

en ook nog verder terug grullo en buckskin. sorry weer offtopic :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:56

Ja te ver weg. Een dun moet minstens 1 ouder hebben die dun draagt voor zover ik weet.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 15:01

oke, weer wat geleerd :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:07

Def schreef:
Ik heb zelf een haflinger x groninger (zie mijn onderschrift voor fotos).
Ik heb niet zo zeer naar de rassen gekeken, ik kende de merrie en de hengst zeer goed en ik ben voor hun karakters gegaan. Ik wilde ook een grotere pony dan de haflinger.
Mijn pony heeft ook niet de karaktereigenschappen die je zou verwachten bij deze kruising. Dat wist ik van te voren ook al, maar ze lijkt echt op haar vader en moeder.

Ik moet zeggen dat ik vaak wel val voor een iets zwaardere kruising met de beweging van een lichter paard.
Kruisingen met fries en fjord vind ik vaak niets. Ijslander met een groter wat lichter paard juist wel.
Het is ook maar net hoe de kruising uitpakt denk ik.

Jouw kruising vind ik echt geweldig :D
Myrna91 schreef:

Ik zou dan gewoon voor een Gelderse gaan.. Maar dat is misschien te saai voor in dit topic :)) KWPN x Haflinger zijn ook vaak leuke beesten :j
Fiffill schreef:
Ja te ver weg. Een dun moet minstens 1 ouder hebben die dun draagt voor zover ik weet.

Inderdaad, dun is dominant dus zit niet 'verstopt' en kan geen generatie overslaan.

Ik ga dit topic even volgens, zit ook te denken om met mijn merrie (fjord) een expirimentje te doen..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:10

mogen wij weten wat voor 'experimentje' of weet je het zelf nog niet? :D en voor welk doel gefokt? kunnen we leuk meedenken misschien!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:13

Tja, weet ik niet goed! Had al naar NRPS pony's gekeken, maar als ie dan smal uitvalt pas ik er misschien niet meer op.. Gewoon saai voor de dressuur :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:17

niks saais aan toch :D En de hoogte maakt niet veel uit, D-pony/E-pony? Misschien een hengst van Du Bois.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:23

Ik was altijd opzoek naar een kruising Welsh x New Forest. Omdat dit beide mijn lievelingsrassen zijn.
Wat jaren geleden reed ik altijd op een pony die ook Welsh*NF is en volgens mij is dit ook het ras van de pony die ik nu heb. Haar afstammeling is onbekend.
Zag een paar weken geleden een veulen op marktplaats staan, met dezelfde kruising, maar ik kan de advertentie nu nergens meer vinden.
Mocht degene ook op bokt zitten en dit lezen, dan hoor ik dat graag :)