Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Ik heb juist een tijd iets gezocht om te rijden en mogelijk te starten, toen mijn paard en dik een jaar uit zou liggen. Was niks hier in de buurt, tenzij je 200 euro mee betaalden voor stalling en dan nog eigen lessen, hoefsmid enzovoorts... Apart toch?
Pinda_Dipje schreef:MyWishMax schreef:Ik heb juist een tijd iets gezocht om te rijden en mogelijk te starten, toen mijn paard en dik een jaar uit zou liggen. Was niks hier in de buurt, tenzij je 200 euro mee betaalden voor stalling en dan nog eigen lessen, hoefsmid enzovoorts... Apart toch?
Zo apart vind ik dat niet eerlijkheidshalve. Reden?
Als eigenaar van kostbare sportpaarden kun je besluiten je dieren in training te zetten bij een professional (voor echt goede dieren vaak slechts tegen stallingstarief en commissie-afspraak) met bijbehorende scherpe referenties en (fictieve) zekerheden dat je kostbare dier ook daadwerkelijk in goede handen zal zijn en een aannemelijke kans maakt op goede prestaties, een professional verbind immers toch zijn/haar naam eraan en wil deze niet ten grabbel gooien.
Echter zijn er ook eigenaren van goede sportpaarden die deze kans liever gunnen aan een leuke, spontane, ambitieuze wedstrijdamazone die zich zelf nimmer de aanschaf een écht goed sportpaard hadden kunnen veroorloven en al jaren dromen van een ultieme kans verder te komen in de sport met een dier dat méér is dan een doorsnee dier. Gunningsfactoren spelen hier vaak een grote rol in, maar daarnaast ook de mogelijkheid je dier kostenreducerend onder te brengen terwijl het toch in beweging blijft waardoor een win-win situatie ontstaat: De amazone een goed paard, de eigenaar lagere kosten. Staat tegenover dat de eigenaar in tegenstelling tot de stalling bij een professional hogere risico's moet nemen; De kans op succes is immers minder aannemelijk, het risico op blessures, onjuist stalmanagement of problemen groter. Een risico dat zich dan deels laat compenseren door een noemenswaardig financieel aandeel van de desbetreffende amazone te verlangen. Niet meer dan normaal aangezien zij de kosten voor een eigen paard ook had moeten maken, en de ervaring daarnaast leert dat men nu eenmaal zuiniger is op dieren/producten zodra men dit in eigen portomonnee gaat voelen. Om die reden vind ik het dan ook niet meer dan normaal om stallingskosten, wedstrijd(gerelateerde) zaken en lessen op eigen kosten te verlangen. Waarbij eventueel vooraf een commissie-percentage kan worden afgesproken zijnde extra stimulans het dier zsm op hoger niveau te krijgen.
Vorig jaar zelf ook weer een tijdje opzoek geweest naar een bijrijdpaard naast mijn jonge dier, maar nimmer met de verwachting daar niet voor te hoeven betalen. Zou mooi zijn, ik 7 dagen in de week andermans paard rijden, en de eigenaar ondertussen maar krom liggen en risico's nemen
Yelly schreef:Waarom zou jij haar bij het NRPS aanbieden?
Goos_Horses schreef:ze nemen de kleintjes echt wel serieus hoor bij het KWPN, door de jaren heen genoeg kleintjes gehad van 1.60m en zelfs nog kleiner die met Ster naar huis gingen. Hangt helemaal af van de andere kwaliteiten van het paard.
Needje schreef:Merrie spreekt me echt aan.
Maar buiten dat ik zelf niet echt op een veulen zit te wachten is er ook geen plaats voor op mijn stal.
Dus dat schiet ook niet echt op dan.
Indilover schreef:oke, dat weet ik dus niet, hihi, geen ervaring met friezen, deze is wel werkwillig voor zover ik weet, kan altijd zeggen om eerder te stoppen als het niet gaat met mijn rug, degene die mij les geeft weet ook van mijn rugklachten, dus zal dan wel goed zijn, als ze dit paard juist kiest voor mij om op te lessen.
laat het jullie vanavond wel weten![]()
ligt denk ik ook aan de fries zelf, zou het ook niet weten hihi.