Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:02

Ik kan niet op een fries rijden hoor met mijn rug :n Maar goed, ik moest 10 jaar geleden stoppen met rijden en ik rijd nog steeds eigenwijs. :+

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:03

MyWishMax schreef:
Ik heb juist een tijd iets gezocht om te rijden en mogelijk te starten, toen mijn paard en dik een jaar uit zou liggen. Was niks hier in de buurt, tenzij je 200 euro mee betaalden voor stalling en dan nog eigen lessen, hoefsmid enzovoorts... Apart toch?

Zo apart vind ik dat niet eerlijkheidshalve. Reden?
Als eigenaar van kostbare sportpaarden kun je besluiten je dieren in training te zetten bij een professional (voor echt goede dieren vaak slechts tegen stallingstarief en commissie-afspraak) met bijbehorende scherpe referenties en (fictieve) zekerheden dat je kostbare dier ook daadwerkelijk in goede handen zal zijn en een aannemelijke kans maakt op goede prestaties, een professional verbind immers toch zijn/haar naam eraan en wil deze niet ten grabbel gooien.

Echter zijn er ook eigenaren van goede sportpaarden die deze kans liever gunnen aan een leuke, spontane, ambitieuze wedstrijdamazone die zich zelf nimmer de aanschaf een écht goed sportpaard hadden kunnen veroorloven en al jaren dromen van een ultieme kans verder te komen in de sport met een dier dat méér is dan een doorsnee dier. Gunningsfactoren spelen hier vaak een grote rol in, maar daarnaast ook de mogelijkheid je dier kostenreducerend onder te brengen terwijl het toch in beweging blijft waardoor een win-win situatie ontstaat: De amazone een goed paard, de eigenaar lagere kosten. Staat tegenover dat de eigenaar in tegenstelling tot de stalling bij een professional hogere risico's moet nemen; De kans op succes is immers minder aannemelijk, het risico op blessures, onjuist stalmanagement of problemen groter. Een risico dat zich dan deels laat compenseren door een noemenswaardig financieel aandeel van de desbetreffende amazone te verlangen. Niet meer dan normaal aangezien zij de kosten voor een eigen paard ook had moeten maken, en de ervaring daarnaast leert dat men nu eenmaal zuiniger is op dieren/producten zodra men dit in eigen portomonnee gaat voelen. Om die reden vind ik het dan ook niet meer dan normaal om stallingskosten, wedstrijd(gerelateerde) zaken en lessen op eigen kosten te verlangen. Waarbij eventueel vooraf een commissie-percentage kan worden afgesproken zijnde extra stimulans het dier zsm op hoger niveau te krijgen.

Vorig jaar zelf ook weer een tijdje opzoek geweest naar een bijrijdpaard naast mijn jonge dier, maar nimmer met de verwachting daar niet voor te hoeven betalen. Zou mooi zijn, ik 7 dagen in de week andermans paard rijden, en de eigenaar ondertussen maar krom liggen en risico's nemen :')

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:05

Ik heb een tijd een Fries van iemand anders gereden. Een heel lief paard hoor, maar het was niet echt mijn ding. Hij was namelijk liever lui dan moe en amper vlug te maken :D Nou zijn er natuurlijk ook wel heel werkwillige Friezen, daar niet van :)

Qua gangen lijkt een Fries me niet ideaal als je rugklachten hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:08

Pinda_Dipje schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb juist een tijd iets gezocht om te rijden en mogelijk te starten, toen mijn paard en dik een jaar uit zou liggen. Was niks hier in de buurt, tenzij je 200 euro mee betaalden voor stalling en dan nog eigen lessen, hoefsmid enzovoorts... Apart toch?

Zo apart vind ik dat niet eerlijkheidshalve. Reden?
Als eigenaar van kostbare sportpaarden kun je besluiten je dieren in training te zetten bij een professional (voor echt goede dieren vaak slechts tegen stallingstarief en commissie-afspraak) met bijbehorende scherpe referenties en (fictieve) zekerheden dat je kostbare dier ook daadwerkelijk in goede handen zal zijn en een aannemelijke kans maakt op goede prestaties, een professional verbind immers toch zijn/haar naam eraan en wil deze niet ten grabbel gooien.

Echter zijn er ook eigenaren van goede sportpaarden die deze kans liever gunnen aan een leuke, spontane, ambitieuze wedstrijdamazone die zich zelf nimmer de aanschaf een écht goed sportpaard hadden kunnen veroorloven en al jaren dromen van een ultieme kans verder te komen in de sport met een dier dat méér is dan een doorsnee dier. Gunningsfactoren spelen hier vaak een grote rol in, maar daarnaast ook de mogelijkheid je dier kostenreducerend onder te brengen terwijl het toch in beweging blijft waardoor een win-win situatie ontstaat: De amazone een goed paard, de eigenaar lagere kosten. Staat tegenover dat de eigenaar in tegenstelling tot de stalling bij een professional hogere risico's moet nemen; De kans op succes is immers minder aannemelijk, het risico op blessures, onjuist stalmanagement of problemen groter. Een risico dat zich dan deels laat compenseren door een noemenswaardig financieel aandeel van de desbetreffende amazone te verlangen. Niet meer dan normaal aangezien zij de kosten voor een eigen paard ook had moeten maken, en de ervaring daarnaast leert dat men nu eenmaal zuiniger is op dieren/producten zodra men dit in eigen portomonnee gaat voelen. Om die reden vind ik het dan ook niet meer dan normaal om stallingskosten, wedstrijd(gerelateerde) zaken en lessen op eigen kosten te verlangen. Waarbij eventueel vooraf een commissie-percentage kan worden afgesproken zijnde extra stimulans het dier zsm op hoger niveau te krijgen.

Vorig jaar zelf ook weer een tijdje opzoek geweest naar een bijrijdpaard naast mijn jonge dier, maar nimmer met de verwachting daar niet voor te hoeven betalen. Zou mooi zijn, ik 7 dagen in de week andermans paard rijden, en de eigenaar ondertussen maar krom liggen en risico's nemen :')

Ik vond 200 euro van de 300 euro stalling voor 3/4 dagen en daarnaast alle bijkomende kosten flink prijzig, maar in mijn geval bleef de eigenaar er ook op rijden.

Als je paard 7 dagen tot je beschikking hebt, vind ik het normaal dat je zelf betaald, maar niet als eigenaar zelf ook blijft rijden. ;)

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:10

oke, dat weet ik dus niet, hihi, geen ervaring met friezen, deze is wel werkwillig voor zover ik weet, kan altijd zeggen om eerder te stoppen als het niet gaat met mijn rug, degene die mij les geeft weet ook van mijn rugklachten, dus zal dan wel goed zijn, als ze dit paard juist kiest voor mij om op te lessen.

laat het jullie vanavond wel weten ;)
ligt denk ik ook aan de fries zelf, zou het ook niet weten hihi.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:23

Telgang moet je niet willen, maar tolt is bijzonder comfortabel en de variaties die de verschillende amerikaanse (noord en zuid) rassen hebben zijn dat vaak ook wel.
Quarters hebben ook nogal vlakke gangen, zeker als je een pleasure-gefokte zoekt.
Friezen hebben van oorsprong vrij veel knie-actie, zou ik niet doen met rugklachten.

Indilover

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:29

oke dank je voor de tip waratje

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:57

Ik lees ook weer mee!

Bij ons op stal staat nog een 9 jarige donker bruine ruin van ongeveer 1.71 te koop
Ronaldo x wolfgang, heeft M1 dressuur gelopen.
Is al goedgekeurd voor de sport.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:57

Yelly schreef:
Waarom zou jij haar bij het NRPS aanbieden :)?

In mijn ervaring (had ooit ook kleine merries) hebben ze bij NRPS wat meer respect voor zowel kleinere merries als 'fokdag-beginners'.
Ik denk dat je daar een leukere ervaring zult opdoen en je merrie daar meer kans maakt op een netjes predicaat behorende bij haar kwaliteit (ipv haar hoogte).
Was deze merrie nu 1.63m., dan zou het KWPN nog een optie zijn. Maar een 'hakken-over-de-sloot' kleintje van 1.60m willen ze daar niet echt serieus nemen. Bij NRPS wel.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:00

ze nemen de kleintjes echt wel serieus hoor bij het KWPN, door de jaren heen genoeg kleintjes gehad van 1.60m en zelfs nog kleiner die met Ster naar huis gingen. Hangt helemaal af van de andere kwaliteiten van het paard.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:03

Bedankt voor je antwoord :) Je hoort het al, ik ben een leek op het gebied van keuringen :D

Ik zal haar begin 2013 nog eens nameten en er tegen die tijd nog eens over nadenken :) Misschien moet ik dan ook eens een topic openen met betrekking tot een exterieurbeoordeling :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:12

Goos_Horses schreef:
ze nemen de kleintjes echt wel serieus hoor bij het KWPN, door de jaren heen genoeg kleintjes gehad van 1.60m en zelfs nog kleiner die met Ster naar huis gingen. Hangt helemaal af van de andere kwaliteiten van het paard.

Kleiner dan 1.60m. kunnen ze geen ster worden.
Staat in het KWPN-regelement.

Bij het NRPS zal de amateur-merriehouder overigens een leukere ervaring hebben, zeker met een kleinere merrie.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:15

wij hebben 5 jaar terug een merrie van 1.58m gehad en die is ster geworden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:16

Dan ben je flink gematst bij het opmeten ;)
Lees het reglement er maar op na, dergelijke merries komen niet in aanmerking voor het ster-predicaat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:22

Needje schreef:
Merrie spreekt me echt aan.
Maar buiten dat ik zelf niet echt op een veulen zit te wachten is er ook geen plaats voor op mijn stal.
Dus dat schiet ook niet echt op dan.

Kan me ook heel goed voorstellen dat je niet op een veulen zit te wachten.
Vind dat er ook wel heel makkelijk over gedacht wordt, het is en blijft wel een extra risico zo'n dracht en bevalling.

Goos_horses, hebben jullie een knappe 4-jarige Berlin op stal?

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:24

Indilover schreef:
oke, dat weet ik dus niet, hihi, geen ervaring met friezen, deze is wel werkwillig voor zover ik weet, kan altijd zeggen om eerder te stoppen als het niet gaat met mijn rug, degene die mij les geeft weet ook van mijn rugklachten, dus zal dan wel goed zijn, als ze dit paard juist kiest voor mij om op te lessen.

laat het jullie vanavond wel weten ;)
ligt denk ik ook aan de fries zelf, zou het ook niet weten hihi.

Ben heel benieuwd, ik had het idee dat ik op een kameel zat toen ik voor het eerst op een Fries zat :o

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:25

haha oke, ja ben ook benieuwd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:44

Dees schreef:
Dan ben je flink gematst bij het opmeten ;)
Lees het reglement er maar op na, dergelijke merries komen niet in aanmerking voor het ster-predicaat.

Goede vriendjes zijn met de juiste personen doet ook een heleboel..........

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:47

ikke schreef:

Wat een kul.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:51

DePaardenman schreef:
ikke schreef:

Wat een kul.

Praktijk :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:51

DePaardenman schreef:
Wat een kul.

Algemeen gegeven. Vriendjes met iemand die je daar kent, en veel is plotseling bespreekbaar ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:56

En of dat geen kul is heb dieren van grote fokkers ster zien worden en zelfs voorl keur die veel minder waren dan anderen :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:04

Ik heb het zelfs een keer zo mooi gehad dat de kwpn-jury die in 'charge' was die dag me naar huis stuurde met een stamboekpaard, terwijl 2 andere kwpn-juryleden met stomheid geslagen naast mijn vrachtwagen stonden: "Dit paard is minimaal ster-predikaat waardig, meisje meisje... Doe me een lol, bied hem volgend jaar nogmaals aan voor de keuring." Waarbij men niet veel later ook de discussie aan ging met het jurylid in charge met een x-aantal verwijten, sindsdien neem ik alles toch wat minder serieus bij die stamboek verenigingen ;)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:05

Seven schreef:
En of dat geen kul is heb dieren van grote fokkers ster zien worden en zelfs voorl keur die veel minder waren dan anderen :j

Jij vond dat die andere beter waren, betekent dat dan dat het ook echt zo is :)*

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:09

Nergens zeg ik dat IK vond dat ze beter waren :D
De keurmeesters gingen zelfs zo in discussie dat ze meer dan een uur uitliepen := Heel toevallig ook dat elke merrie van die bewuste fokker ster waren geworden.