Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:56

Laten we de discussie over wat 'paardenmensen' zijn en wat 'mensen met paarden' inderdaad hier even buiten laten, daarover kun je namelijk heel andere gedachten hebben dan chipieke en het is een beetje off topic. De relatie met het financiele snap ik trouwens helemaal niet...

Ik heb geen overigens mening over wat je met zo'n paard zou moeten doen. Maar een paard heeft geen besef van tijd...dus voor het paard maakt het niet zo veel uit. Ik vind wel dat je als eigenaar verantwoordelijk bent om er voor te zorgen dat het paard goed aan z'n eind komt. Of dat na 3 maand of 3 jaar grasmaaien is zal voor het paard echt niets uitmaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:10

Ashkerlon schreef:
Jij kent een paard die kalmer geworden is, ik ken een paard die meer en meer zichzelf in de weg zit omdat ze niets te doen krijgt.
Schrikt van alles, is onaangenaam voor andere paarden, vreet zich rond uit verveling,... terwijl het een super lief ding was toen ze er net stond. Zolang deze kan werken en haar ei kwijt kan, is het een aangenaam dier. Maar zoals ze nu al tijden stil staat (eens in de maand een poging tot rijden) kan dit dier niet omgaan met zichzelf.

Precies mijn paard toen ze een jaar in de wei stond (staan ze altijd maar dan zonder training dus). Vanwege een blesuure.
Vervelend, opdringerig, ongelukkig. Kon poetsen wat ik wilde, ze bleef zo. Toen ze weer aan het werk mocht fleurde ze helemaal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:08

Kendra schreef:
Laten we de discussie over wat 'paardenmensen' zijn en wat 'mensen met paarden' inderdaad hier even buiten laten, daarover kun je namelijk heel andere gedachten hebben dan chipieke en het is een beetje off topic. De relatie met het financiele snap ik trouwens helemaal niet...

Eens... en ik ook niet.

Overigens, als elke Bokker zo braaf is en voor aaaaaaaaaaaaltijd-tot-de-dood-ons-scheidt hun (al dan niet kreupele en kromme) paarden bij zich houden, waarom staat de Boktmarkt dan zo vol met paarden die te koop worden aangeboden?

ElCamino

Re: Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:15

Precies Ffortuna, wanneer iedereen zo goed is en voor zijn paard blijft zorgen, zou marktplaats en de boktmarkt een stuk leer zijn.

Ik heb 2 paarden. Sinds een jaar of 3 aan huis.
De oude is 24 en met pensioen, heeft artrose, vele mankementen en kan niet meer bereden worden.
Nu héb ik de kans om hem te houden dus dat doe ik dan ook.
Wanneer de situatie zich voor zou dan dat hij weg moet....verkopen kan ik hm niet, en een goed tehuis geven geloof ik niet in....dan zou ik hem dus laten schieten. Hij heeft 17 jaar een superleven gehad en verdient het niet om tóch verkeerd terecht te komen.

De jonge is 6 jaar.... een paard wat luchtzuiger is, krampentrekker, ernstige hanetred heeft....en in zijn hoofd niet in orde. Als hij goede dagen heeft kan ik erop rijden, bij slechte dagen kom je niet eens in de buurt ( en ja hij is lichamelijk in orde verder) Zolang hij gelukkig bij mij is mag hij blijven.
Verkopen aan iemand ??? NOOIT!!!!! ik vergeef het mezelf niet wanneer iemand wat overkomt met hem... Hij gaat dus ook gewoon naar de slacht wanneer er een situatie zou zijn dat ik hem weg moet doen....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:31

Ffortuna schreef:
Overigens, als elke Bokker zo braaf is en voor aaaaaaaaaaaaltijd-tot-de-dood-ons-scheidt hun (al dan niet kreupele en kromme) paarden bij zich houden, waarom staat de Boktmarkt dan zo vol met paarden die te koop worden aangeboden?

Als dat altijd gebeurde, hadden we deze discussie niet. ;)

Ik vind het zelf not-done om je zieke/oude/niet meer bruikbare paard te dumpen bij een ander. Ik hou mijn paarden dan ook idd aan tot de dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:42

Mylittlejoy, dat vind ik ook niks inderdaad. Ik ben een groot voorstander van slachten in dat geval.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:52

Lastige discussie waar iedereen anders over denkt.
Denk ook niet dat de keuze ooit hetzelfde is.

Ik heb een aantal jonge dieren staan van 2 tot 12 jaar. Als die een onherstelbare blessure zouden krijgen laat ik ze hoogstwaarschijnlijk afmaken/inslapen.

Zo heb ik 2 jaar terug een pony van 7 naar de slacht moeten brengen ivm een gat in de pees, die bleek al oud maar speelde steeds weer op. Pees was heel slecht. Had haar net een klein jaartje daarvoor gekocht. Zij diende als lespony en werd verhuurd voor 3 dagen p/w aan een meisje. Beestje was te slecht om te rijden, en te jong om aan te houden als grasmaaier. Kon ook niet met zekerheid zeggen of ze wel pijnvrij zou zijn/blijven.

Heb ook 2 pony's van 29 jaar oud. Nu is toevallig eentje daarvan helemaal op en die laten we binnen 2 weken inslapen. De andere pony hebben we al 12 jaar en gaat dus ook niet meer van het erf tenzij overleden.

Mijn eigen merrie is nu 12 en zou ook tot haar dood mogen blijven indien ze een langdurige blessure heeft. Die is mij zo veel waard, die hoeft van mij nooit weg.

Voor alle andere paarden/pony's geld dat ik ze niet van plan ben 10 jaar aan te houden als grasmaaier, en mijn ouders denken er hetzelfde over.

En ziek beest verkopen is belachelijk imo.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:02

Geen 6 pagina's gelezen.

Wij hebben twee paarden en een ezeltje die als grasmaaier worden gehouden (aan huis).
Niets mis mee.

Als een paard (erge) pijn heeft, zou inslapen/slacht voor mij de enige optie. Ook als het dier geestelijk niet in orde zou zijn, en zichzelf of een ander paard/mens zou kunnen verwonden. Of zichzelf gewoon in de weg zit en er is geen oplossing voor.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:50

Wat een reacties zeg 8)7

Vind dat TS al voor een moeilijke beslissing staat.
En als ze haar wilt wilt inslapen, betekend niet gelijk dat ze door en door slecht is :S
Ik snap haar punt best wel hoor, als zij meer van de wedstrijdsport is en ze kan niks meer met dit paard tja wat moet je dan doen?
je ambities maar weggooien?
Dat vind ik niet, hoeveel mensen zijn er wel niet hier op bokt, die hun oh zo lieve pony verkopen omdat ze te groot worden maar toch willen doorgaan in de sport en er dus een paard moet komen.
Of dat een paard niet verder als de M kan komen maar ze wel hogere amibities hebben? Dan verkopen ze hun paardje, maar dat is niet verschrikkelijk omdat het paard dan blijft leven?
Dat is logisch want waarschijnlijk is het gewoon een gezond paard.
Maar waarom houden hun niet hun gezonde paard, en laten het lekker grasmaaier worden want je kan toch een paard niet wegdoen? Maar dat word niet gedaan.

Een ongezond paard ( zoals die van TS) kan je toch niet verkopen?
dus moet ze er dan jaren lang voor betalen haar ambities weggooien, en dan toekijken hoe haar paardje langzaam begint te verpieteren, nou dat zou ik ook niet kunnen hoor.
En ik ben geen wedstrijdruiter met hoge amities ( sterker nog ik heb nog nooit een wedstrijd gereden)
Maar ik kan me wel in haar verplaatsen.

In ieder geval TS Veel sterkte en succes met de keuze die je gaat maken! :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:01

Verkopen is not done in mijn ogen. Ik zie dat als een zwaktebod (het niet zelf kunnen nemen van die hele moeilijke beslissing) en niet in het belang van het paard. Vaak zie je toch dat het toch niet goed gaat met dit soort transacties.

Als je geen plezier meer aan je paard kan beleven, dan rest ook maar 1 oplossing mijn inziens. Plezier kan dan zijn er naar kijken, wandeltochtjes of een enkel buitenritje. Uiteraard geheel pijnvrij voor het paard.
Persoonlijk zeg ik altijd dat al ik een paard niet meer kan gebruiken voor het doel waar ik het voor heb dan betekend dat helaas het einde voor het paard.
Zoals ik al eerder las, dat paard merkt er niets van, het is vervelender voor de eigenaar om die beslissing te moeten nemen.

Ik heb ooit een gezond paard naar de slager moeten brengen omdat ze echt te gevaarlijk was om te houden of met goed fatsoen te verkopen. Leuk was anders maar ik weet zeker dat het paard goed verzorgd is gebleven tot haar einde en niet van hot naar her gesleept is en uiteindelijk nog op slachttransport naar italie gezet is. Ook weet ik zeker dat ze niemand ander verwond heeft.
En deze wetenschap levert toch wel een hele goede nachtrust op.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:44

Mijn situatie met paard is nu toch iets anders geworden na een second opinion... Lees dat even in mijn andere topic aub....

Maar ik blijf nog steeds bij mijn standpunt, als ze recreatief niet meer goed inzetbaar is, en ik zie dat ze echt niet verbeterd, dan is voor mij de keuze niet makkelijk maar wel duidelijk, dan zal ik haar Laten slachten. Genoeg paarden die toch weer in de handel raken en weet ik veel wat ze weer moeten presteren in sport. Ik hoop dat dit alles niet van toepassing hoeft te zijn op mijn paard...