wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:12

En het belangrijkste is dat je een veearts hebt die ook eerlijk is.

Je veearts kan zeggen, ik bel Utrecht op dat je er aankomt.
Als hij er gelijk bijzegt dat het een euro of 3000 gaat kosten met weinig overlevings kans.
Ga je daar mee accoord ??
Heb je een auto en trailer paraat staan om naar Utrecht te gaan ?
Er zijn zat paarden eigenaren die dat doen.

De veearts kan ook zeggen, sorry eigenaar, het is beter voor het paard dat ik het euthaniseer.

Ik zeg dan, beste veearts, geef het telefoon nummer van de slager.

Maar dat is zielig, een paard uit zijn lijden helpen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:12

TS ik denk ook wel dat veel paarden meer pijn hebben dan wij in eerste instantie kunnen zien. Het zijn bikkels, en zwakheid leidt in de natuur sowieso tot de dood.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een paard van eind twintig met een ze ernstige blessure van mij mag gaan. En dan bedoel ik, dat ik hem/haar dan gun dat ze kan inslapen zonder dat er alsnog een lijdensweg komt. Er komt toch een moment dat je afscheid moet nemen, op die leeftijd en met iets zeer ernstigs wil ik mijn paard dat besparen.
Ik zou niet willen dat mijn oudje een lijdensweg krijgt aan het eind van zijn leven, als we het verder samen fijn hebben gehad. Dan durf ik te kiezen voor misschien liever iets te vroeg, dan uiteindelijk te laat ....
En dat staat dus helemaal los van de kosten die er gemaakt moet worden, ik koppel dat echt los van elkaar. :j

jamiroquai

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:21

Wat Ariebren zegt, klopt wel: sommige dierenartsen trekken alle mogelijkheden uit de kast qua onderzoek en behandeling.En ze gaat er ongevraagd vanuit dat je dat ook allemaal bij je paard wil doen. Een eerlijke veearts is ook heel belangrijk, maar je eigen gevoel weegt het zwaarst.

Ik spreek wel af met de veearts dat als het bij de operatie toch tegenvalt, hij eerst met mij moet overleggen. Aan een paard van eind twintig zou ik ook niet meer echt uitgebreid gaan rommelen. Denk ik....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:22

Ariebren schreef:
En het belangrijkste is dat je een veearts hebt die ook eerlijk is.

Je veearts kan zeggen, ik bel Utrecht op dat je er aankomt.
Als hij er gelijk bijzegt dat het een euro of 3000 gaat kosten met weinig overlevings kans.
Ga je daar mee accoord ??
Heb je een auto en trailer paraat staan om naar Utrecht te gaan ?
Er zijn zat paarden eigenaren die dat doen.

De veearts kan ook zeggen, sorry eigenaar, het is beter voor het paard dat ik het euthaniseer.

Ik zeg dan, beste veearts, geef het telefoon nummer van de slager.

Maar dat is zielig, een paard uit zijn lijden helpen.

gelukkig heb ik een goede en fijne DA die eerlijk is.
en met mijn probleem paard heb ik uitvoerig gepraat met DA van de kliniek voor we de behandelingen begonnen
en ik was het met de 1ste kliniek niet eens toen hun zeiden dat inslapen de optie was, ik geloofde niet in hun oordeel over hem
mijn gevoel zei dat het wat anders was en dat bleek ook zo te zijn.

mijn appie is ook ingeslapen, wel na 11 dgn kliniek toen de uitslag kwam was het over.
ik heb haar wel een kans gegeven,zomaar inslapen/slachten kan ik niet,alleen als het niet anders kan
niet omdat ik geen geld voor behandelen over heb!dat zou ik niet kunnen :n

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:46

Hier geen potje voor de paarden speciaal ... wel een spaarrekening waar ik dan gewoon geld kan afhalen in geval van nood.

Laatste half jaar al behoorlijk wat pech gehad met de paarden heeft me al wel ettelijke euro's gekost maar ja je doet wat voor je beest he.
Nou heb ik eentje die enkel nog als grasmaaier / wandelpaard (enkel stappen) kan dienen. is nog maar 15. ja die mag van mij blijven hoor.

Bij de andere verslechtering op straalbenen vastgesteld, en scheur in miniscus waar vroeg of laat arthrose op komt. laat er speciaal beslag onder zetten en zie wel hoever het komt maar 2 manke paarden ga ik waarschijnlijk niet bijhouden.

Naja het is een beetje kiezen en delen en kijken hoever je komt met je financiële middelen en mogelijkheden

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 00:05

Jeetje Pevinetto, jij hebt het wel voor je kiezen gekregen met 2 pechpaarden.

Het zijn ook niet alleen de dierenartskosten, maar omdat ik 2 keer per dag naar het paard toe moet, heb ik ook een extra tank benzine in de maand. (Niet dat dat erg is, maar eigenlijk kun je dat er ook bij optellen, net als extra opvang voor de kinderen. Die kun je ook niet elke dag verplicht meeslepen...)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:22

Hier eentje met kieswortelontsteking. Lange nabehandeling met alsnog een operatie in Gent. Is 15 jaar. Het is het paard van mijn zoon. Heeft tot nu toe 6000 Euro gekost. Prognose is goed. Moest ik mijn zoon vertellen dat ik het geld er niet voor over heb? De eerste behandeling kostte 1500 Euro. Door complicaties
is het nu zo duur geworden. Je zit dan eenmaal in die molen en gaat dan door. We zijn nu bijna aan het einde van de behandeling en het ziet er gelukkig goed uit. Zou zomaar nog 10 jaar mee kunnen. Hij is het
ideale paard voor mijn zoon, die ik niet overal op kan zetten, want beginner. Hij is gek met het beest.
Paard heeft 3500 euro gekost. In totaal bijna 10000 Euro, maar hij is het waard. Geen spaarpotje. We hebben een goed inkomen, maar laten er andere dingen voor vallen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 00:41

Als je eenmaal bezig bent met dokteren, dan denk je toch al gauw: Nou, laten we dit nog maar eens proberen, maar als dit niet meer helpt....

En als het dan niet helpt, of een beetje helpt, ga je toch weer verder....

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 02:20

tsja dat bedrag is ook ervoor als ze een keer opereerd moet worden.
want bij mij mag ze oud worden ook al kan ik er niet meer mee rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 03:38

Voor mij ligt de grens bij dierwaardigheid. Waar die ligt? Dat verschilt per dier. Rijden is voor mij geen noodzaak, maar een eindeloze revalidatie met onzekere uitkomst zoals bij veel peesblessures, vind ik niet dierwaardig.

Als het dier een dierwaardig bestaan kan leiden zonder langdurige of zelfs eindeloze revalidatie? Dan heb ik er heel veel geld voor over, en ben bereid om zelf in een caravan of zo te gaan wonen voor het dier. Gaat het dier een onzekere toekomst tegemoet, of is er zekerheid van een revalidatie die langer duurt dan een paar weken? Dan vind ik dat niet dierwaardig. Het dier begrijpt niet waarom die opgesloten wordt in een stal, of op een postzegel paddock/ weiland, het dier begrijpt niet dat als hij dat maar een tijdlang volhoudt het heus wel weer beter wordt. Daarom ook geen operaties, hoewel daar ook een verschil in zit. Koliekoperaties? Begin ik niet aan. Een kleine operatie die eventueel onder plaatselijke verdoving kan en een korte revalidatie kent? Dat is een ander verhaal. Wonden verzorg ik natuurlijk gewoon, maar ook daarbij kijk ik wel naar de kans op een pijnvrij bestaan op de langere termijn. Mij zal je niet een paard een jaar op boxrust zien zetten omdat er een kansje is dat ie ooit weer op nivo mee kan doen in de sport. Kan het paard echter op een dierwaardige manier revalideren, dan ga ik ervoor koste wat het moge kosten.

Vandaar ook mijn eerdere voorbeeld van een zomerexcemer. Ik vind zomerexceem een zware beperking voor het paard die veel leed veroorzaakt, maar gezien de hoeveelheid excemers die je gemiddeld genomen tegenkomt zijn de meeste mensen dat niet met me eens. IK vind het niet dierwaardig het dier in te pakken als een postpakketje zodra de eerste zonnestralen verschijnen, in dekens die ook nog eens stuk kunnen (en ook gaan). Kan je de garantie geven dat een deken niet stuk gaat en het dier er geen last van heeft, onder geen enkele omstandigheid? Dan prima. Gaan we ervoor. Kan die garantie niet gegeven worden (en die kan niet gegeven worden!) dan helaas.

Voor mij ligt de grens dus heel eenvoudig bij dierwaardigheid. (ik heb nu een schuld lopen bij de DA vanwege mijn kat. Die een prima katwaardig leven leidt, maar dat heeft een beste cent gekost en dat voelen we echt nog wel een tijdje. Beestje is al bejaard, maar elke cent waard. Ook als ze morgen dood neervalt. Zij heeft weinig last gehad van de behandeling en leeft er vrolijk op los en dat is het dus waard).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:13

ik las net mijn bedrag maar het moest idd 1.400 wezen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:09

Yelly schreef:
Mijn vorige merrie was ook goedkoop in aanschaf, maar dat deed voor mij niet af aan de emotionele waarde.

Ik heb het idee dat je (mede) op mij doelt in jouw laatste bericht, Aerdenhout. Eerlijk gezegd vind ik dat een vrij vervelende steek onder water. Wij hebben nog contact via PB gehad over Unique en jij weet ook dat dat paard veel voor mij betekende. Ik had haar heel graag een lang en fijn pensioen gegund, maar een paard met pijn doe je daar geen plezier mee. Alle eventuele opties zijn uitvoerig met mijn toenmalige instructrice, de staleigenaresse, diverse stalgenoten en uiteraard de dierenarts besproken. De beslissing om haar in te laten slapen was voor mij al moeilijk genoeg en deze beslissing had ik ook zeker niet genomen wanneer de dierenarts had aangegeven haar te kunnen en willen behandelen.

Ik heb inderdaad vrij vlot een nieuw paard gekocht, dat zal niemand ontkennen. Dat betekent echter nog niet dat Unique vergeten is of niet meer wordt gemist :n Ik vond het persoonlijk prettig om weer met een nieuw paard aan de slag te gaan, omdat dat toch ook weer voor plezier en afleiding zorgt, naast het gemis. Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn. Rijden staat bij mij verder zeker niet op nummer één.

Voor de meelezers, ik heb met mijn vorige merrie bij Aerdenhout op stal gestaan ;)

Raar dat je je aangevallen voelt! Maar het ging in dit geval niet over jou , maar over 2 andere mensen ( en vele meer uit het verleden!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:55

Mijn paard heeft door de jaren heen heel wat kliniekbezoekjes gehad en ook veel da gezien.
Ze is al jaren met pensioen, maar ook een paar weken geleden weer op de kliniek geweest voor endoscopie, bloedonderzoek enz.
Het laatste kliniekbezoek meende ze een vernauwing in de slokdarm door misschien een tumor of iets.
Ik ben heel eerlijk, ik ga aan haar geen hele dure operaties meer doen.
Ze mag oud worden en rond blijven lopen en krijgt alles wat ze nodig heeft.
Ze heeft zoveel dingen waaronder artrose door haar hele lijf en benen, bronchites, waarschijnlijk cushing, afgescheurde spier in haar rechter bil.
Op een gegeven moment moet je eerlijk zijn.
Als er laatst dus iets uit was gekomen dat er iets in de keel of slokdarm zat, was ze waarschijnlijk diezelfde week nog ingeslapen.
Gelukkig was alles goed *\o/*
Zo gauw ze pijn vertoont, is het ook een punt om te zeggen: tot hier en niet verder.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:43

Volgens mij vindt een paard het niet erg om een half jaartje op de wei te staan hoor. Een stal is wat anders......

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:55

Bij mij heeft het bepalen van de kosten 2 afwegingen: Wat is de leeftijd van het dier en wat zijn de overlevingskansen. Mijn paard is 24 en inmiddels al een paar jaar met pensioen. Hij heeft de laatste jaren zo veel onderzoeken gehad en zoveel kosten gehad dat je er een klein nieuw autootje van had kunnen kopen. Helaas heeft het weinig geholpen maar momenteel kan hij pijnvrij van zijn pensioen genieten. Het basisonderhoud van inentingen, hoefsmid en tandarts betaal ik gewoon, maar hij zal niet meer naar een kliniek gaan voor onderzoek. Mocht hij nu kreupel worden is het einde verhaal. Ik wil hem het gewoon niet nog een keer aandoen. Hij heeft zoveel injecties, infusen en onderzoeken gehad dat het genoeg is geweest. De DA heeft hem 4 jaar geleden opgegeven, dus iedere dag dat hij door het weiland huppelt is een bonusdag.

Met de kat is het anders. die in nu 8 en heeft met een beetje mazzel gaat ze nog wel 10 jaar mee. Daar zijn kosten niet van belang, zolang het maar dierwaardig blijft. Ik zal haar geen maandenlange of pijnlijke behandelingen laten ondergaan als zoiets haar leven maar even zou verlengen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:19

Ik ben een recreatie ruiter, ik stap er nu ook wel eens een maand niet op. Dus wat dat betreft zou mij het niet uitmaken als hij een half jaar weide rust moet hebben (zeer langdurig stalrust is een ander verhaal, hij staat nu al jaren 24/7 buiten dus ik weet niet of ik dat ervoor over zou hebben, want zijn vriendje staat wel op de wei dan en dat is natuurlijk geen doen dan).

Maar als hij op deze leeftijd al grasmaaier moet worden en zo nog 15 jaar alleen als weideopvulling dient (wat uiterst onhandig is aangezien hij snel dik wordt en ook echt aan het werk gezet moet worden) dan heb ik er niets aan. Ik vind rijden niet het belangrijkste, maar 15 jaar alleen mijn paard als kijkobject te hebben? Nee, daar heb ik weinig lol aan en mijn pony is ook gek op buitenrijden dus tja... Dan zal ik na een jaar toch wel even overleggen met de dierenarts.
Ik kan er geen ander paard dan bij nemen, mogen op die plek maar 2 pony's staan en die staan er al.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:22

Die van mij heeft al een jaar of 5/6 weiderust. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:24

Maar je hebt er wel nog een paard bij toch? :)

Als ik die mogelijkheid heb, dan mag hij van mij echt tot het eind der tijden weideopvulling zijn hoor! Maar op dit moment kan het niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:26

Hier ook geen speciale spaarpot. Maar gelukkig had ik het afgelopen jaar voldoende geld op de spaarrekening om 5000 euro aan ziekte kosten te kunnen betalen. Als iets gefixt moet worden en het dier heeft nog kwaliteit van leven dan doe ik dat. Gebruiksdoel vind ik een naar woord. Een levend wezen wat een kans op een goed leven heeft krijgt dat bij mij ongeacht wat ik ermee wil.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:29

vuurneon schreef:
Maar je hebt er wel nog een paard bij toch? :)

Als ik die mogelijkheid heb, dan mag hij van mij echt tot het eind der tijden weideopvulling zijn hoor! Maar op dit moment kan het niet.

Nee ik heb mijn oude gepensioneerde dame en mijn shet die ook door blessure niet meer loopt.
Als ik zou willen rijden heb ik genoeg mensen om me heen waar ik best eens van op hun paarden mag rijden.
Ik zou haar nooit weg kunnen doen, heb haar 18 jaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:37

Vind ik lief van je :j

(kan best zijn dat ik exact hetzelfde zou doen als het zover is, zou het toch lastig vinden als een paard die geen pijn heeft te laten gaan. Sowieso een jaar op proef, voor hetzelfde vindt mijn pony het zelf niets natuurlijk. Dan is het keuze ook makkelijker te maken)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:53

Hier geen eigen paard maar verzorgpaard. Handig zou je denken want dan heb je de kosten niet.
Aan de andere kant ook lastig want je hebt ook de mogelijkheid tot een keuze niet.

Bij een eigen paard is het totaal afhankelijk van leeftijd, prognose, en mogelijkheden. Hangen die naar de negatieve kant dan zou ik mijn paard naar de slager brengen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:21

vuurneon schreef:
Vind ik lief van je :j

(kan best zijn dat ik exact hetzelfde zou doen als het zover is, zou het toch lastig vinden als een paard die geen pijn heeft te laten gaan. Sowieso een jaar op proef, voor hetzelfde vindt mijn pony het zelf niets natuurlijk. Dan is het keuze ook makkelijker te maken)

Ik kan best wel eens aardig zijn :P

Ik denk dat dat een keuze is die iedereen in zijn eigen situatie zelf moet maken.
Ik heb een vriendin die zegt van nou mijn paard heeft de pezen kapot,rijden kan niet meer op de wei staan kan misschien wel nog maar daar heb ik 'm niet voor.
Later bleek hij toch ook wel pijn te hebben en was de keuze snel gemaakt om hem te laten slachten en koopt een nieuw paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:29

Ik heb geen spaarpotje, wel een beetje spaargeld voor noodgevallen, waar paarden ook onder vallen...
Ik ben ook best bereid om redelijk wat geld uit te geven voor veeartskosten als dat nodig is, want je kiest er tenslotte voor om de verantwoordelijkheid voor je dieren te dragen, of het nou om de hond of om het paard gaat...
Maar het moet wel reeël zijn, dat wil zeggen, er moet een grote kans in zitten (bijna 100%) dat er volledig herstel mogelijk is.
Als de toekomst heel onzeker zal zijn en er ook nog maandenlange verplichte boxrust aan vast zit bijv, weet ik niet of ik het zal doen, ik denk zelfs dat ik het dan niet zal doen...

Vorig jaar heeft mijn merrie een enorm grote buikwond opgelopen waaraan ze voor heel veel geld in Utrecht is geopereerd.
Die operatie had ik niet uit laten voeren als ze in Utrecht negatief waren geweest over het herstel, of als ze er maandenlang voor opgesloten had moeten staan.
Maar zijn waren heel positief over de toekomst, en daarom vond ik dat we het moesten doen.
Ze is aan de wonden inderdaad volledig hersteld, je ziet de littekens nog, maar ze heeft er geen last meer van.

Op dit moment loopt ze voor helaas nog steeds gevoelig door te dunne zolen en HB die ze na het ongeluk vorig jaar heeft opgelopen.
En is ze 2 weken geleden ook nog ernstig kreupel geraakt aan 1 achterbeen...
En dan kom je wel weer bij de vraag, waar houdt het op...
en dat is lastig...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:32

Nouvel, moeilijk is dat he, wat is wijsheid.
Hopelijk kun je voor jezelf en voor het paard een goede beslissing maken.
Sterkte.