Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:30

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ja echt al heel mijn paardengeschiedenis (die niet heel groot is overigens) wordt me met grondwerk en zo geleerd dat paarden vluchtdieren en kuddedieren zijn.

Bedankt voor weer een illustratie van hoe breed de basis ontbreekt.

Nou zeg dankjewel.

Ik doe erg mijn best, blijkbaar ben jij de grootste leermeester in de paardenwereld, en zijn wij allemaal dom.
Ben namelijk zeker weten niet de enige die dat geleerd krijgt.

Ik vraag je nota bene wat het dan wél is! Hoe het dan allemaal wél zit volgens jou. Krijg ik daar antwoord op? Nee.
Je kan alleen maar spuien wat je allemaal wel niet weet en hoe slecht het wel niet gesteld is met de kennis in de paardenwereld.
Maar een fijne 'jip en janneke' uitleg voor de domme mensen die hier allemaal zitten, met een goeie onderbouwing krijg ik niet.
Jammer want ik leer graag. :)
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 31-07-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:31

** amykimmie: veel plezier , ik ga ook straks in met al mijn onwetenheid naar mijn paardje!!!
mijn nichtje is ook maar 16 jaar en weet heel veel van paarden hoor , laat je daar niet van onthouden!
zij rijd supergoed en is veel met NH bezig ..leeftijd maakt niet echt superveel uit! het is maar hoe je je er naar gedraagt!
ik ben er ook vandoor !!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:32

Paard hoort in het verkeer naar je te luisteren. Gebeurt het niet ligt het of aan het paard (ervaring), of aan de ruiter (ervaring), daar dient dan op bijgespijkert te worden, stapje terug of begeleiding. Heb er zelf ook eentje die ook zo reageert, is prima die gaat dan nog niet alleen mee. Paard ongeluk to daar aan toe, maar een mens een ongeluk door een dier van mij, :n .
Streng reageer ik omdat de ruiterij al een slechte naam heeft in het verkeer, en dit natuurlijk niet helpt bij onze goede naam.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:33

Wielrenners.. Moet er ook niet van weten, en dat terwijl ik dicht bij een trekpleister van de Ronde van Vlaanderen woon, dus ja, énorm veel wielertoeristen := Het klopt wel, dat het eigenlijk ook een beetje onze fout is.. Paard niet in de hand is niet hun probleem. Maar een beetje respect is ook wel nodig. Van weerskanten natuurlijk!

Onlangs ook (wel geen wielrenner) kwam er zo'n piepend motorfietsje aan met zo'n jonge gast op. Ik in sulky met de shet, net vriendin aan het mennen (die het nog moet leren) en pony werd dus beetje druk. Ik met mijn hand teken doen dat de chauffeur moet vertragen. Neen hoor, met een snelheid van 50 km / uur raast ie voorbij. Godzijdank dat ik een brave pony heb! Maar daarna, nog zo'n jonge gast in een BMW.. Zat super kwaad naar ons te kijken omdat 'ons tempo' hem niet aanstond, terwijl hij genoeg plaats had om voorbij te rijden.. Totààl geen respect. Zo'n vies gezicht dat ie trok, scheelde niet veel of hij zat te claxoneren :roll: Had het ook even gehad toen hoor, scheelde niet veel of ik had iets teruggedaan naar meneer :D

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:33

NeverGiveUp schreef:
x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Wat is dat voor onzin, iedereen heeft weleens een miscommunicatie.
En daarbij maak jij mij niet wijs dat jij je paard wel onder controle hebt, het blijven vluchtdieren.

Fietsen niet, als je een beetje respect heb zeg je doe rustig aan hoor, of moet ik je even helpen, of ik ga er even voorzichtig langs hoor!

Dat zal jij mij ook nooit horen zeggen. Mijn paard is levensgevaarlijk buiten dus daarmee ga ik niet de weg op :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:34

Huertecilla schreef:
tylando schreef:
dus we moeten allemaal maar in jouw straatje passen en anders heb je geen kennis van paarden! iedereen heeft zijn eigen manier van met paarden om te gaan en als het niet op jouw manier is dan is het maar slecht!! pff sorry hoor

Mijn manier?

Jee; dat is echt veel te veel eer.

Het staat allemaal in goed onderzochte wetenschappelijke publicaties.
Omdat echter een goed boek lezen in de ruiterij gelijk staat aan godslastering líjkt het wellicht of het ´mijn´
is maar ik ben die dank verschuldig aan vele wetenschappers.

Ik ga die ´kudde´ van mij binnen de nachtomheining roepen. Komt de leidmerrie voorop en de haremhengst achteraan. Bij gevaar gaat die laatste en zijn helper; een assertieve merrie, erop af en de rest wacht onder leiding van de leidmerrie op een kluitje op wat die twee besluiten. Meestal is dat aanval of niets.

veel plezier met al je boeken en je kudde!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:34

saskiakefie schreef:
x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Een paard is en blijft een vluchtdier ;)

Ja, en? Daar hebben medeweggebruikers anno 2012 geen boodschap aan.

TS haar redenatie ten aanzien van paarden vergeleken met dit: Een Dafje kan in zijn achteruit net zo hard wegrijden als vooruit. Dus als iemand achteruit rijdt, en iemand aanrijdt, ligt dat aan de automatische transmissie van het Dafje dat anders reageerde dan de bestuurder van schakelauto's gewend is. Dus de persoon aan het stuur gaat vrijuit, het ligt allemaal aan degene die zo dom was vlak achter het Dafje te blijven staan... 8)7

Dat staat verder helemaal los van wat collega-wielrenners voor capriolen uithalen op de weg. Graag elk geval afzonderlijk zien, of willen alle paardrijdsters ook over één kam geschoren worden met hun collega's?
Netjes "sorry" zeggen voor je onkunde tegenover de wielrenner is zéker op zijn plaats. Hij had zijn nek wel kunnen breken dankzij de manoevre van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:38

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:
Hoe kun jij nou weten of ik nog veel moet leren of niet?
Ik houd het bij 'klassiek'paardrijden, niet bij horsemanship of bitloos of weet ik wat.
Dat ik daar niets van weet, sorry.Niet mijn tak.

Beste Kimmie,
Denk jij werkelijk dat jij het allemaal al weet?
Je bent nog zo jong en daarmee zeg ik niet dat je niets weet maar je kunt op de leeftijd van 16 jaar gewoon niet alles weten.
De reden dat jij paarden te rijden krijgt is omdat je een goedkope kracht bent en niet bang. Ervaren ruiters kosten nml. een hoop geld. Die gaan niet voor een habbekrats op een jong dier zitten.

Ik wens je nog veel succes toe en vooral heel veel wijsheid. :wave:
ps: en wat meer bescheidenheid zou je ook sieren.

Nee, ik weet het allemaal niet.
Zoals eerder gezegd; leeftijd maakt niets uit, ervaring wel.
Ehm, ja. Daarom worden er meiden die langskomen om te vragen; mag ik een paard LEASEN? (Dus de eigenaar krijgt nog geld ook)
vriendelijk worden gezegd dat er geen paarden zijn en de eigenaar dat niet wilt.
Okee. Ik krijg geen geld, ojaa toch wel.
Nou eerst, mn pony staat daar gratis, omdat ik daar die paarden rijdt.
En ik krijg ook nog verjaardagsgeld van die mensen, kerstgeld, extra geld als ze er niet zijn voor het verzorgen van alle dieren.
Dus, misschien wordt ik wel degelijk betaald.
En er wordt altijd nog met mij overlegd of ik het paard zadelmak wil maken, de dochter, of naar een man uit de buurt die dat al jaren doet.
En goedkope kracht, ik ben daar niet in dienst ofzo...

ik wens jou ook super veel succes toe met je paardjes, en ook nog ontzettend veel wijsheid.
ps; ontopic blijven invervolg misschien? Het ging er volgens mij niet om of ik nou wel of niet kan rijden.
En iets minder snel conclusies trekken zou jou ook zeker sieren. :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:39

tylando schreef:
** amykimmie: veel plezier , ik ga ook straks in met al mijn onwetenheid naar mijn paardje!!!
mijn nichtje is ook maar 16 jaar en weet heel veel van paarden hoor , laat je daar niet van onthouden!
zij rijd supergoed en is veel met NH bezig ..leeftijd maakt niet echt superveel uit! het is maar hoe je je er naar gedraagt!
ik ben er ook vandoor !!

Dankje!
Ja, ik ga zo lekker over het asfalt crossen in galop en alle weggebruikers van de weg blazen.
Ze horen rekening te houden met mij, toch! ;)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:40

Yep.. Wielrenners kom ik liever ook niet tegen, die denken dat de hele weg van hun is. Ze fietsen vaak met z'n 4en naast elkaar, en een stukje aan de kant gaan ho maar.

Maar fietsers opzich maken er ook een zooitje van op de weg, met name schoolkinderen.
Laatst was ik aan het wandelen met mijn paard, ze is wel verkeersmak maar ze kan niet goed tegen een veranderende omgeving dus dat vind ze wel spannend. Soms zet ze haar achterhand opzij, daarom wandel ik ook altijd op een plek waar geen verkeer en heel weinig fietsers komen. Maar om daar te komen moet ik wel een klein stukje over een vrij drukke dijk.
Ik liep daar dus, en me paard ging al opzij. Er reden 2 fietsers achter me, en 1 daarvan zei dat ze even moesten wachten, waarop de ander zei "nee! Gewoon doorrijden" 8)7 toen had ze dus bijna een paarden kont boven op haar fiets. En dat moet mijn schuld zijn. Ze ziet dat me pony opzij komt en ze rijd gewoon door, als ze even had gewacht had ik haar kont weer recht gezet zodat ze er lang kon.. Eigenwijs hè :')
Laatst bijgewerkt door Leslie90 op 31-07-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:41

Wielrenners zijn niet alleen de schrik van paarden, maar ook van kinderen, ouderen, gezinnen en alle andere groepen die zich een weg door het verkeer moeten banen...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12636765/__Bang_voor_aso-racers__.html

Ik heb vreselijk brave dieren die werkelijk nergens van opkijken... hun berijdster, ik dus, wordt echter wel helemaal horendol van die wielrenners...
Ga fietsen in de polder, ga niet zo idioot hard in het meest drukke gedeelte van het land... en gedraag je godesnaam.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:42

Ik denk dat er al een hoop ergernis voorkomen had kunnen worden als ts de wielrenner even gewaarschuwd had, of gevraagd had om even te wachten; bijv pas op!wilt u even wachten? Dit paard is in training.

Niet iedereen kan aan een paard zien dat hij iets eng vindt, of dat de ruiter juist heel veel moeite doet om het paard aan de kant te krijgen. De wielrenner heeft waarschijnlijk gedacht; wat moet dat paard op het fietspad, en dan zet ze hem ook nog eens dwars over de weg, en als ik er netjes achterlangs ga zet ze hem achteruit! Logisch dat ze boos is.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:43

Persoonlijk vind ik dat jij met een niet verkeersmak paard onder begeleiding de weg op moet, of op zijn minst moet afstappen wanneer het dier een gevaar voor weggebruikers (of jezelf) veroorzaakt. Daarbij had je de vrouw ook kunnen seinen dat ze langzamer moest gaan, niet iedereen herkent immers de angst in een paard.

Geen enkel paard is angstvrij, maar als mijn paard iets heeft, en ik heb niet de mogelijkheid om direct af te stappen, dan heb ik altijd nog mijn hand, iedere idioot snapt het als jij een stopteken met je hand geeft, of dat als ik mijn hand even op en neer beweeg dat ik daarmee bedoel dat ik graag zou willen dat die persoon afremt.

Overigens ben ik het wel met je eens dat veel wielrenners ontzettend asociaal zijn, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze kunnen lezen dat jij jouw paard aan het kalmeren bent, dus kun je het zelf beter duidelijk maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:45

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:
Hoe kun jij nou weten of ik nog veel moet leren of niet?
Ik houd het bij 'klassiek'paardrijden, niet bij horsemanship of bitloos of weet ik wat.
Dat ik daar niets van weet, sorry.Niet mijn tak.

Beste Kimmie,
Denk jij werkelijk dat jij het allemaal al weet?
Je bent nog zo jong en daarmee zeg ik niet dat je niets weet maar je kunt op de leeftijd van 16 jaar gewoon niet alles weten.
De reden dat jij paarden te rijden krijgt is omdat je een goedkope kracht bent en niet bang. Ervaren ruiters kosten nml. een hoop geld. Die gaan niet voor een habbekrats op een jong dier zitten.

Ik wens je nog veel succes toe en vooral heel veel wijsheid. :wave:
ps: en wat meer bescheidenheid zou je ook sieren.

het siert jou ook niet bepaald dat je aleen op basis van leeftijd denkt dat jij het beter weet omdat je ouder bent..
Wie weet heeft TS op bepaalde vlakken wel veel meer kennis en ervaring als jou...ik ken mensen van 40 die hun hele leven gewoon een leuk paardje hebben gehad voor de reacreatie. Die weten minder van veel zaken als mijn vriendin van 20 die in de top van de dressuur meerijdt. maakt verder niets uit..maar ts erop aan kijken vindt ik niet fair...

LadyMadonna

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:47

Mensen die hier zeuren over wielrenners, weleens op een racefiets (met klik pedalen) gezeten?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:51

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ja echt al heel mijn paardengeschiedenis (die niet heel groot is overigens) wordt me met grondwerk en zo geleerd dat paarden vluchtdieren en kuddedieren zijn.

Bedankt voor weer een illustratie van hoe breed de basis ontbreekt.

Een paard is een vluchtdier en kuddedier HC, of jij dat nu leuk vindt of niet...en of je het in het grieks of het spaans schrijft.
Hoe je daar in je training mee omgaat en hoe je een paard conditioneerd en leert om te gaan met zijn schrikreactie staat daar los van.
Het uiteindelijke resultaat: hoe een paard reageert op een spannende situatie heeft dus te maken met training. Niet met of een dier een vluchtider is of niet. Dat is een paard namelijk.
ALs je hier verder op in wil gaan, dan graag met wetenschappelijk bewijs, niet met dure taal en leuke woorden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:53

stef schreef:
Mensen die hier zeuren over wielrenners, weleens op een racefiets (met klik pedalen) gezeten?

Dat betekent niet dat je paarden van de weg mag rijden, onder lint door mag scheuren wat een PD beschermt. Ook niet dat je mag gillen: Oprotten, opdonderen of iets in die trend..Kunnen anticpireren is verplicht in het verkeer...voor paardrijders en wielrenners :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:54

hier helaas ook geen goeie ervaring met de aller gezelligste wielrenners, ponylief zal het echt een worst wezen hoe dicht ze ervoorbij gaan. maar als ze toch zelf op hun smoel gaan(ik reed in de berm naast een normale weg zonder fietspaden) doordat ze met hun stuur in me beugel rijden dan vind ik toch echt dat je meer afstand moet houden.
verder ga ik met mijn jonkie met een braaf ervaren paard langs de weg voor het verder verkeersmak maken, helaas zelfs met ervaren paard voorop wil ze nog wel eens opzij stappen wat voor maatregelen moet een mens nog meer nemen dan?
gelukkig worden de paarden van sommige personen hier in dit topic verkeersmak/zadelmak en goed doorbeleerd geboren! bel je als er weer zo 1 geboren word ;)

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:57

Racefietsers en mountainbikers daar kan ik me soms ook aan irriteren.... In de duinen komen we regelmatig mountainbikers tegen op het ruiterpad. De eerste keer was mijn paard helemaal over zijn theewater, en denk je dat de fietsers ermee zitten ? Dus nu hebben we een spelletje bedacht, als we een mountainbiker tegenkomen op het ruiterpad geven we even gas, moet je zien hoe snel ze zich uit de voeten maken ! En op de een of andere manier, vindt mijn paard dat minder eng :).

Ook kwamen we tijdens een strandrit een grote groep fietsers tegen, die uit de tegenovergestelde richting kwam, in plaats van als 1 groep om ons heen te rijden, splitst de groep zich en fietsen er twee groepen aan weerskanten rakelings langs ons ! Je kunt je wel voorstellen hoe mijn paard daarop reageerde...

Heel veel mensen beseffen niet dat paarden van de kleinste en voor anderen normaalste dingen kunnen schrikken, daarom is het voor ruiters en amazones belangrijk om ook overige weggebruikers in de gaten te houden en als het even kan ervoor te zorgen dat je niet in zo'n situatie terecht komt....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:58

gekvanfleur schreef:
stef schreef:

Dat betekent niet dat je paarden van de weg mag rijden, onder lint door mag scheuren wat een PD beschermt. Ook niet dat je mag gillen: Oprotten, opdonderen of iets in die trend..Kunnen anticpireren is verplicht in het verkeer...voor paardrijders en wielrenners :)

Klopt, maar men wil begrip voor de paardensport, maar begrip voor de wielrennerij ho maar. Want elke wielrenner is tenslotte een hufter als je het topic moet geloven.

LadyMadonna

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:59

Liefbeestje: dat is toch logisch? Iemand die niks met paarden heeft weet niet hoe een paard "werkt".

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:03

gekvanfleur schreef:
stef schreef:

Klopt, maar men wil begrip voor de paardensport, maar begrip voor de wielrennerij ho maar. Want elke wielrenner is tenslotte een hufter als je het topic moet geloven.[/quote]

Daar maakt de wielerij het zelf naar. En geloof mij: ik heb ook een racefiets...

Ik vergelijk het maar met autorijden...je mag met een auto geen 200 rijden waar je 100 mag en zeggen dat je een raceauto hebt. Dan is de reactie van oom agent: daar is een circuit voor.
Wielrenners hebben deze positie wel! Zij mogen ongeveer twee keer zo hard als de gemiddelde weggebruiker...geweldig, maar dat geeft extra verantwoordelijkheid!!
En het gedrag van wielrennners zoals het nu gaat helpt daar niet aan mee..Ik ga aan de kant als ik er een aan zie komen, maar wil niet met een HE!!! van de weg geblazen worden...simpel.

Net zoals ik het schofterig vind als ruiters zeggen dat paardenpeop op de weg niet uitmaakt en dat het niet smerig is! Neem je verantwoording en ruim het op!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:04

Hè ja! Laten we lekker alle wielrenners over één kam scheren! En dan doen we meteen alle hondenbezitters er maar bij en laten we die lui met die paarden niet vergeten! Wat dacht je van automobilisten! ERRUG! Skaters, rolskieërs, nordic walkers....Hardlopers!

Kom op zeg, je kunt van een ander niet verwachten dat hij/zij kan inspelen op jouw situatie met je paard. En nee, ik weet ook niet wat je daar met je paard doet, dwars over een fietspad. Gelukkig heb ik een paard en weet ik er nogal wat van.... en zal ik me rustig houden en de situatie even aanzien, mogelijk zelfs de goede kant uit helpen. Maar ik ben dan ook een kenner. Het is aan degene die het paard leidt, om de omgeving evt. te waarschuwen en een excuus te maken. Mijn jonge ruin is ook wel eens eigenwijs. Dan roep ik vast iets naar naderende medeweggebruikers en zeg ik: Sorry, en bedankt voor Uw geduld.
De meeste mensen vinden dat wel prettig en begrijpen het dan een beetje en ze zeggen vaak, dat het niet zo erg is...met een paard dat in de weg staat.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:05

ik snap je helemaal ;)
Tot nu toe maar 1 groepje aardige tegen gekomen :o

die zagen WEL dat de paarden gek aan het doen waren en niks wilde. Ze vroegen zelfs van: kunnen we er langs of niet?
wij zeiden: ja hoor (ze gedroegen zich weer redelijk)
hun: zeker?
wij: nee!!!!haha ze deden weer gek .

toen gingen de wielrenners over de weg en zeiden aardig fijne dag verder :D

maar goed er zijn er een heleboel die niet zo zijn!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:09

Jetta schreef:
Hè ja! Laten we lekker alle wielrenners over één kam scheren! En dan doen we meteen alle hondenbezitters er maar bij en laten we die lui met die paarden niet vergeten! Wat dacht je van automobilisten! ERRUG! Skaters, rolskieërs, nordic walkers....Hardlopers!

Kom op zeg, je kunt van een ander niet verwachten dat hij/zij kan inspelen op jouw situatie met je paard. En nee, ik weet ook niet wat je daar met je paard doet, dwars over een fietspad. Gelukkig heb ik een paard en weet ik er nogal wat van.... en zal ik me rustig houden en de situatie even aanzien, mogelijk zelfs de goede kant uit helpen. Maar ik ben dan ook een kenner. Het is aan degene die het paard leidt, om de omgeving evt. te waarschuwen en een excuus te maken. Mijn jonge ruin is ook wel eens eigenwijs. Dan roep ik vast iets naar naderende medeweggebruikers en zeg ik: Sorry, en bedankt voor Uw geduld.
De meeste mensen vinden dat wel prettig en begrijpen het dan een beetje en ze zeggen vaak, dat het niet zo erg is...met een paard dat in de weg staat.

JE MOET IN HET VERKEER (KUNNEN) ANTICIPEREN ALS JE ERAAN DEELNEEMT!! DAT IS VERPLICHT!!!!!

Sorry voor de hoofdletters, maar je bent nummer tig in dit topic met deze reactie en dat gaat niet op...
Jij moet in het verkeer, zeker als een ander al een fout maakt, kunnen anticiperen en reageren om een nog onveiligere stuatie te voorkomen..dat is je plicht als weggebruiker...

De achterste auto bij een botsing heeft schuld... Die kan ook niet zeggen: ik weet toch niet wat er in die auto voor me gebeurd..in het verkeer ben je eigenlijk continue bezig met andermans fouten op telossen.