Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:22

Joolien schreef:
Het gaat eigenlijk niet om de hengst, maar om de persoon die er mee omgaat...
En imo heeft ts te weinig ervaring om er mee om te gaan.

dat bedoelde ik dus ook :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:22

Amaris schreef:
melaniehut schreef:
Dankjewel voor jullie advies ;)

btw over weide gang enzo, we hebben de paarden bij huis staan en we hebben 3 weilanden achter elkaar liggen. Ik hoef sowieso geen paard als het geen paardenleven kan lijden.

Ik ben niet erg bang op gestelt....maar het moet natuurlijk wel allemaal 'te doen zijn' , want ik zit te wachten op gebroken ledematen iedere maand. (dan zou dat ook wel meevallen denk ik)

Ik heb deze vraag trouwens niet stelt, omdat ik zelf zo twijfel, want ik ken genoeg mensen die een hengst rijden wat allemaal hardstikke goed gaat. Alleen als ik zeg dat het mij zo geweldig lijkt om een hengst te rijden, dan zeggen veel mensen NIET DOEN!! Ik was benieuwd of het dan echt zo moeilijk was.

PS: waarom is het zielig als een hengst niet mag dekken? Ook niet alle merrie worden drachtig.. wat is precies het verschil?

Een hengst heeft wel de drang om te dekken, maar een merrie heeft niet de drang om drachtig te worden.

Vergelijk het met mensen:
mannen die lange tijd geen sex hebben kunnen daar helemaal gefrustreerd van worden. Maar vrouwen die lange tijd niet zwanger worden.... boeien. (tenminste, als je geen alarm slaande bioklok hebt en zelfs dan gaat het om het krijgen van kinderen en niet direct om het zwanger worden)

Hmm, hengsten willen eigenlijk altijd op elke merrie kruipen, een merrie wil maar 1x per jaar gedekt worden, tenzij je ze leeg laat, dan ist iedere 3 weken feest, maar dan nog is dat te hanteren, een hengst is als een man die naakt tussen de mooie vrouwen loopt, maar niks mag...hoelang zal dat goedgaan denk je?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:24

LDRD schreef:
Hengsten rijden heb je in de sport meer last dan gemak van, los van de vraag of je ermee om kunt gaan of niet.

waar haal je deze informatie vandaan, op concours heb ik nooit last van hengsten hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:25

Hmmm...misschien omdat ik zelf meerdere hengsten heb/gehad?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:25

Ik heb een tijdje met een paar hengsten "gewerkt" en het hang echt af van paard tot paard. De ene was echt een slof (zonder halster uit de wei halen, je helemaal aflikken als die een snoepje wilde, hij ging zelf liggen als je erop wilde stappen ) maar de andere was pas geruint en dus eigenlijk nog steeds hengst qua hormonen. Maar dat was een totaal ander plaatje hoor, stampen, bijten, omverlopen, echt stout gedrag.

Je moet echt van paard tot paard kijken maar ik heb wel gemerkt dat je veel duidelijker en consequenter moet zijn :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:27

En heb je ze zelf niet goed opgevoed of waren het gewoon kl*te beesten of zo iets dergelijks waardoor
je er zo op tegen bent?
Ik heb nooit last gehad van de hengsten die ik heb gereden, een beetje koppig en kijkerig,
maar hej als je een beetje kunt omgaan met paarden is dat niet zo'n probleem, toch?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:28

deruijter schreef:
LDRD schreef:
Hengsten rijden heb je in de sport meer last dan gemak van, los van de vraag of je ermee om kunt gaan of niet.

waar haal je deze informatie vandaan, op concours heb ik nooit last van hengsten hoor.

Ik ook niet, maar ik kom ze ook niet zo veel tegen.
Wat ik wel een goed punt vond is die van iemand op een van de vorige bladzijde's, dat je met een hengst meer verantwoordelijk hebt op een wedstrijd. Toch wel iets om bij stil te staan ts, gaat jou ruin los het veld over, dan is er minder aan de hand dan wanneer er een hengst tussen de hengstige merries dartelt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:28

Als ik dan mag kiezen heb ik liever iemand in de buurt die zijn merrie niet onder controle heeft dan iemand die zijn hengst niet onder controle heeft ;)
De hengsten waar jij het over hebt worden gehouden door iemand die er ervaring mee heeft en weet wat hij doet. Dat is een groot verschil ;)
Een 10 jarige die eens op een hengst stap die verder goed begeleid/opgevoed wordt is iets anders dan de situatie andersom.
Ik heb ook met hengsten gewerkt, heb zelf een gehad en mijn zus heeft 2 hengsten en een goedgekeurde dekhengst in haar bezit gehad. Brave diertjes bij de juiste personen. Mijn dochter durf ik ook wel op haar oudste hengst te zetten, maar ik zou hem niet aan haar vertrouwen als zij hem alleen zou moeten onderhouden. Zo braaf als hij nu is wil niet zeggen dat hij geen gebruik zal gaan maken van de situatie want dat is wat een hengst (zeer waarschijnlijk) zal gaan doen. Hormonen gaan opspelen daar reageert een hengst op, dat is heel natuurlijk! Maar weet wat je er mee aan moet ;)

TS is jong, dus ze kan haar droom op langer termijn uitvoeren. Het is veel verstandiger eerst met hengsten te gaan werken zonder direct zelf een te kopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:29

deruijter schreef:
En heb je ze zelf niet goed opgevoed of waren het gewoon kl*te beesten of zo iets dergelijks waardoor
je er zo op tegen bent?
Ik heb nooit last gehad van de hengsten die ik heb gereden, een beetje koppig en kijkerig,
maar hej als je een beetje kunt omgaan met paarden is dat niet zo'n probleem, toch?

:roll:

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:30

LDRD schreef:
Hmmm...misschien omdat ik zelf meerdere hengsten heb/gehad?

Wat voor ervaring had jij voordat je aan hengsten begon? misschien moet ik deze ervaring ook maar is gaan opdoen dan... (afgezien dat niemand hier weet wat voor ervaring ik heb of niet, leeftijd zegt niet alles)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:30

x_Milou schreef:
Ik ook niet, maar ik kom ze ook niet zo veel tegen.Wat ik wel een goed punt vond is die van iemand op een van de vorige bladzijde's, dat je met een hengst meer verantwoordelijk hebt op een wedstrijd. Toch wel iets om bij stil te staan ts, gaat jou ruin los het veld over, dan is er minder aan de hand dan wanneer er een hengst tussen de hengstige merries dartelt.

Dat heeft vast zo z'n redenen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:31

LDRD, geen antwoord dan maar? :P

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:31

lifaya schreef:
Toen ik in Tunesie was, zie je bijna alleen maar hengsten. Die staan gewoon samen aan de kant van de weg aan een touwtje, gaat allemaal goed, zelden problemen mee met hengsten samen en lekker cool in het hooft.

Deze mensen groeien daar mee op net als de hengsten. Dat is het grote verschil ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:32

No_No schreef:
lifaya schreef:
Toen ik in Tunesie was, zie je bijna alleen maar hengsten. Die staan gewoon samen aan de kant van de weg aan een touwtje, gaat allemaal goed, zelden problemen mee met hengsten samen en lekker cool in het hooft.

Deze mensen groeien daar mee op net als de hengsten. Dat is het grote verschil ;)

En daar wil ik dus mee duidelijk maken dat het wél kan. Vriendin van mij (bokker lakshmi, waarbij ik dus was) houd ook 6 hengsten bij elkaar in het zelfde stallencomplex in tunesie :) En tis toch echt een hollandse vrouw :D
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-03-12 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Ervaring doe je in de loop van de jaren op.
je hoeft niet perse ervaring met hengsten te hebben mits:

Je stevig in je schoenen staat.
Concequent bent.
Er aan durf te rijden.
Verantwoordelijkheid durf te nemen

Mijn 1e paard bleef ook tot zijn 7e hengst.
Maar heb dan wel op een AV fokkerij gelopen..

kwa kosten met alleen goedkeuring ben je er nog niet.....
Je moet je hengst blijven promoten.dit door middel van shows en wedstrijden.

Dekseizoen afwegen tegen je wedstrijd ambitities.
Kost dus veel tijd en heel veel geld.

Wie zegt dat je dit gaat terug verdienen en er voldoende dekkingen eruit gaat halen?

Ik denk inclusief mezelf dat de meeste hengstenhouders die zien dat een hengst niet goed genoeg is voor de dekdienst niet zomaar nog hengst houden...
Maar dan laten ruinen...

Zoals ik al eerder zei....

Je moet ogen in je achterhoofd hebben.
Jij bent diegene met de hengst dus men verwacht van jou de verantwoordelijkheid.
Soms doet je hengst niks en doet een paard raar met rijden dan wordt jou hengst aangekeken(ook dit gebeurt)

Mensen weten wat een hengst is maar ondertussen kunnen stal genoten de stomste dingen bij je hengst doen....

Heel eerlijk kan het dood vermoeiend zijn een hengst.......niet omdat ze zo stout zijn :+ maar omdat alles hoe je handel op jou schouders rust........

Amaris

deruijter schreef:
LDRD, geen antwoord dan maar? :P

Ik geloof dat LDRD nooit verlegen zit om woorden, maar eerder weet in te schatten als het even geen zin meer heeft :D

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:33

Melanie, ik denk dat je gewoon een hengst kan kopen met ervaring, en als het echt zo tegen valt
castreer je hem toch gewoon? No problem lijkt me :)

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:34

No_No schreef:
Als ik dan mag kiezen heb ik liever iemand in de buurt die zijn merrie niet onder controle heeft dan iemand die zijn hengst niet onder controle heeft ;)
De hengsten waar jij het over hebt worden gehouden door iemand die er ervaring mee heeft en weet wat hij doet. Dat is een groot verschil ;)
Een 10 jarige die eens op een hengst stap die verder goed begeleid/opgevoed wordt is iets anders dan de situatie andersom.
Ik heb ook met hengsten gewerkt, heb zelf een gehad en mijn zus heeft 2 hengsten en een goedgekeurde dekhengst in haar bezit gehad. Brave diertjes bij de juiste personen. Mijn dochter durf ik ook wel op haar oudste hengst te zetten, maar ik zou hem niet aan haar vertrouwen als zij hem alleen zou moeten onderhouden. Zo braaf als hij nu is wil niet zeggen dat hij geen gebruik zal gaan maken van de situatie want dat is wat een hengst (zeer waarschijnlijk) zal gaan doen. Hormonen gaan opspelen daar reageert een hengst op, dat is heel natuurlijk! Maar weet wat je er mee aan moet ;)

TS is jong, dus ze kan haar droom op langer termijn uitvoeren. Het is veel verstandiger eerst met hengsten te gaan werken zonder direct zelf een te kopen.

Op lange termijn is misschien wel een goed idee, maar werken bij een hengstenhouderij lijkt me geweldig! maar je moet wel aangenomen worden en helaas ben ik niet de enige die dit graag wil.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:34

deruijter schreef:
Melanie, ik denk dat je gewoon een hengst kan kopen met ervaring, en als het echt zo tegen valt
castreer je hem toch gewoon? No problem lijkt me :)

Maar ook die heeft leiderschap nodig.
Mijn hengst kan bij mijn braaf zijn maar bij een ander een draak....
Het is maar net hoe jij je opsteld

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:35

amaris, ik vraag me gewoon wat voor een ervaring ze wel niet heeft gehad met haar hengsten,
als ze er zo op tegen is. Lijkt me geen rare vraag. En als ze zelf hengsten heeft (gehad),
dan zal zij toch ook eens voor de 1e keer een hengst hebben gehad, waarom zou TS dat dan niet
mogen?

deruijter

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:36

Barcelano, is dat niet zo bij elk paard? Elk paard kan bij de ene persoon een schat zijn en bij de andere
een rotzak.

x_Milou

Amaris schreef:
x_Milou schreef:
Ik ook niet, maar ik kom ze ook niet zo veel tegen.Wat ik wel een goed punt vond is die van iemand op een van de vorige bladzijde's, dat je met een hengst meer verantwoordelijk hebt op een wedstrijd. Toch wel iets om bij stil te staan ts, gaat jou ruin los het veld over, dan is er minder aan de hand dan wanneer er een hengst tussen de hengstige merries dartelt.

Dat heeft vast zo z'n redenen.

Idd, dat ik bij de pony's rijd en kinderen pas na hun 12e op een hengst mogen.

No_No

melaniehut schreef:
No_No schreef:

Op lange termijn is misschien wel een goed idee, maar werken bij een hengstenhouderij lijkt me geweldig! maar je moet wel aangenomen worden en helaas ben ik niet de enige die dit graag wil.

Ga dan gewoon helpen op een stal. Ik weet dat bv draverstallen vaak mensen kunnen gebruiken die willen helpen met de paarden :D Dan verdien je misschien niks maar investeer je in jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:38

deruijter schreef:
Barcelano, is dat niet zo bij elk paard? Elk paard kan bij de ene persoon een schat zijn en bij de andere
een rotzak.

*zucht* Ja.... maar bij hengsten kan het een gevaarlijke situatie opleveren als je hem niet onder controle hebt.... Dat is bij merries/ruinen ook wel zo, maar die springen niet in andermans rug.

Anoniem

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:39

gaan jullie hier nu een welles-nietes verhaal ophangen over welke hengst wild was en en welke braaf?