Ik begin het zo moe te worden!! SORRY, SORRY, SORRY!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:16

s0173957 schreef:
Ik erger mij meer aan die fantastische stuurlui hier op Bokt, die zelf amper niveau halen maar wél weten hoe alles op te lossen valt...

En mag ik dan zeggen dat ik me juist erger en mensen die dat keihard schreeuwen? Want ik merk al dat niveau niet altijd het verschil maakt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:18

Even een nuancering....

Mbt medische zaken/hoefzaken... veel topics die worden geopend betreffen het verhaal van iemand die al een da/hoefsmid heeft gesproken, maar laten we eerlijk zijn... ook da/hoefsmeden kunnen de plank mis slaan en als dat een bont gezelschap van bokt meedenkt, kunnen er ideeen over het probleem ontstaan die dan weer gericht door (een andere) da of hoefsmid kunnen worden bekeken.
Veel mensen weten meer dan 1 persoon. Zo is het nu eenmaal.

Mag duidelijk zijn dat bokt geen da of hoefsmid mag vervangen. Maar het aandragen van ideeen bij vage problemen/onduidelijkheid/therapie die niet werkt, kan wel degelijk waardevol zijn. Temeer omdat hier ook aardig wat ervaringsdeskundigen zitten, bv bij IR om maar eens wat te noemen

Dan mbt rijtechnische zaken... lang niet iedereen die bij ruiters aan de kant staan/les geven, zou ik persoonlijk als goede opties zien. Alleen door vragen te stellen en te horen dat er meer is, kan bij een t.s. het idee rijzen dat zijn /haar persoonlijke instructeur misschien toch niet zo geweldig is.
Heb je geen vergelijkingsmateriaal en niemand die je wakker schud, dan weet je dat niet.

Want eerlijk gezegd zie ik toch ook behoorlijk vaak instructeurs met papiertje les geven, waarbij mijn schoenen en sokken uitvallen. De instrukteurs met een voorkeur voor het in de krul trekken, met druk rijden, erdoorheen rijden e.d. zijn niet te tellen en ik heb menig paard kapot gereden zien worden onder deze 'deskundige' begeleiding. Om nog maar te zwijgen over de stalgenoten die alles (denken) te weten.
Vragen stellen kan iemand in laten zien dat er meer is en iemand ertoe aanzetten om verder te zoeken naar de oplossing van het probleem, dan wat de mensen om hen heen adviseren en dat kan wel dergelijk waardevol zijn.

Of ze dat daadwerkelijk doen... dat weet je nooit. Niet de personen die een kwick fix zoeken en weigeren naar zichzelf te kijken als probleem. Maar de enkeling die open staat, kan wel dergelijk hierdoor van koers veranderen.

Overigens vind ik discussies bij het geven van advies lang niet altijd zinvol. Ik denk dat het goed is als iemand vele mogelijkheden krijgt aangereikt, om te zien wat er zoal is. De keuze moet de t.s. dan toch zelf maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:20

Als ik een b-ruiter 'tips' zie geven aan mensen die Z rijden én goed begeleid worden, dan schud ik meewarig m'n hoofd...

Je kan van iedereen iets leren, maar een goed begeleide M- of Z-ruiter moet van een b-ruiter niet leren op een website nota bene, hoe je bv een paard op z'n eigen benen moet laten lopen...

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:20

upendo schreef:
Amen.

En dan krijg je er nog eens een ban overheen omdat je niet respectvol genoeg reageert.

Na drie keer zeggen dat een 2,5 jarige knol VEEL te jong is in zijn hoofd om ingereden te worden ga ik het maar OP DE SCHREEUWERIGE MANIER zeggen hoor.
:')

Volgens mij is dat juist de reden dat het vaak 'ruzie' wordt... Als iedereen eens "Ik vind dat..." zou schrijven, in plaats van "Het is..."

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:23

s0173957 schreef:
Als ik een b-ruiter 'tips' zie geven aan mensen die Z rijden én goed begeleid worden, dan schud ik meewarig m'n hoofd...

Je kan van iedereen iets leren, maar een goed begeleide M- of Z-ruiter moet van een b-ruiter niet leren op een website nota bene, hoe je bv een paard op z'n eigen benen moet laten lopen...

Met mijn paard rijd ik M1 maar in de training Z1/Z2. Kan ik dan wel iemand die M2 of Z1 rijdt tips geven? Sommige ruiters kunnen ook al heel wat meer in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:24

s0173957 schreef:

Wat als deze tips wel goed zijn? Maar lees jij ze dan gewoon niet omdat iemand dat niveau niet heeft? Misschien kun je er wat aan hebben, maar ben jij dan zo eigenwijs door die tips overboord te gooien? Dat lijkt me eerder dat je je aangevallen voelt, je kunt ook je 'trots' opzij zetten en er wat mee doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:30

s0173957 schreef:

En waarom niet?
Ik rijd momenteel helemaal niet en toen ik dat nog wel deed en eigen paarden had reed ik ook geen wedstrijden omdat ik daar geen enkele interese in heb, maar dat wil toch niet zeggen dat ik dan niet zie wat er gebeurt of wat er beter kan?

Nou interesseert het hele rijtechnische op bokt me hier helemaal niet en kom ik daar dus ook niet tot nauwelijks, maar ik zie niet in waarom iemand die 'maar' een b-ruiter is geen kennis van zaken kan hebben of haar ogen kan gebruiken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:37

anais96 schreef:
Met mijn paard rijd ik M1 maar in de training Z1/Z2. Kan ik dan wel iemand die M2 of Z1 rijdt tips geven? Sommige ruiters kunnen ook al heel wat meer in de training.

Ik zou niet weten waarom niet. Soms loop je tegen dingen aan en daardoor vast. De één ziet het zo en de ander weer anders. Ken ook een aantal mensen die daarom dus juist bij 2 verschillende personen lessen. Door het verschil van inzicht kan je soms net de juiste tip krijgen/geven. Het is natuurlijk altijd wel weer afwachten hoe het uitgevoerd gaat worden.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:40

meggiemeg schreef:
anais96 schreef:

Ik zou niet weten waarom niet. Soms loop je tegen dingen aan en daardoor vast. De één ziet het zo en de ander weer anders. Ken ook een aantal mensen die daarom dus juist bij 2 verschillende personen lessen. Door het verschil van inzicht kan je soms net de juiste tip krijgen/geven. Het is natuurlijk altijd wel weer afwachten hoe het uitgevoerd gaat worden.

Dat is precies waarom ik 2 instructeur/instructrice heb!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:54

blingpiggy schreef:
Bokt kan heel leerzaam zijn maar ook verwarrend. Als je een vraagt stelt en dan 100 verschillende meningen krijgt (die vervolgens halverwege met elkaar in discussie gaan waardoor een mod het topic sluit......), dan zit je na 5 pagina's discussie alsnog met je vraag.....

Vroeger, zonder internet, vroeg je stalgenoten of vogelde je het zelf uit. Medische kwalen kon je niet googelen dus je belde meteen een dierenarts. Je gaat denk ik ook meer op je eigen gevoel af als bokt niet zou bestaan......
Dus ik ben het wel eens met de beginpost :)

Maar met zoveel meningen, als die iig goed onderbouwd worden, kan je ook je eigen mening gaan vormen. Je kan je wel vastgrijpen aan een x aantal bokkers die hetzelfde zeggen, maar juist die 1001 meningen maakt je ook nog wel dat je zelf gaat nadenken. Soms. :P

blingpiggy

Re: Ik begin het zo moe te worden!! SORRY, SORRY, SORRY!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:11

Ja dat is ook wel zo Tancreda...
Maar ik heb zo'n 8 jaar niet meer gereden. Als je dan ineens terugkomt in de paardensport en op bokt 100 meningen leest... ga ik twijfelen aan mezelf soms. Is meer mijn eigen onzekerheid denk ik ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:23

meggiemeg schreef:
anais96 schreef:

ik ben zelf opgeleid als instructrice(vind lesgven niet leuk,kan het ook niet goed overbrengen)...zelf nooit wedstrijden gereden,gewoon omdat ik daar niets aan vind en het 'wereldje' er omheen mij niet aanstaat.

Ik kan prima zien wanneer een paard correct over de rug loopt en los is.
Dat zie ik zo ongeveer alleen bij bewegende beelden van Horseyfries@ en Mindfields@....er zullen er misschien nog een paar zijn maar niet heel veel.
Maar dat hoeft ook niet....je kunt ook lol hebben in het bos...maar vraag dan ook niet hoe het rijtechnisch is :D
Want dan kun je weleens een commentaar verwachten waar je niet blij mee bent.

Bij de topics die vragen hoe je een paard aan de teugel krijgt geef al minder tips....het is niet getypt goed uit te leggen hoe je dat doet.En al helemaal niet als je niet weet hoe de TS rijdt en het paard loopt ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:29

Wanneer kan/mag iemand wat zeggen? Als ze papieren hebben? Of jaren lang in de dressuur zitten?
Wie bepaald welk niveau goed is?
Elke ruiter heeft eigen ervaringen en opvattingen, de ene vind dat een paard altijd op stal moet staan de ander vind in de wei.......
Bokt is zo enorm groot, dat er ook heel veel meningen gegeven worden.
En wie zegt mij als leek wat het beste advies is?
Vermoeiend zijn de vooroordelen van onervaren bokkers, die wel even gaan vertellen hoe het allemaal in elkaar zit.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:31

Kunnen we niet voor iedere regio een kundige bokker benoemen voor hulp bij gedragsproblemen? :D

Dan hoeven we ons daar niet meer druk om te maken, en verwijs je gewoon door voor ' /3 les'. :$

(Edit: voor de problemen die simpel op te lossen zijn dan he, de topics die mij te binnen schieten na het lezen van de openings post.
Niet voor de discussie over meer gecompliceerde problemen die volgde. ;) )
Laatst bijgewerkt door Locanda op 27-02-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:32

ik kan zeer goed lesgeven, aan verschillende projecten laat maar zeggen, kan me makkelijk aan passen aan het niveau en achtergrond van m'n lesklanten, maar ook ik rij niet op het moment maar word daarom mijn kennis minder waard? dacht het niet...en ik op school hadden we het gezeik ook de meisjes met eigen paard reden zo de jaarlijkse wedstrijd op m niveau. maar ja op een ander paard durfde ze niet eens, ik stap overal op heb dan wel geen niveau maar wel ervaring!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:36

ThreeFingers schreef:
Wanneer kan/mag iemand wat zeggen? Als ze papieren hebben? Of jaren lang in de dressuur zitten?
Wie bepaald welk niveau goed is?
Elke ruiter heeft eigen ervaringen en opvattingen, de ene vind dat een paard altijd op stal moet staan de ander vind in de wei.......
Bokt is zo enorm groot, dat er ook heel veel meningen gegeven worden.
En wie zegt mij als leek wat het beste advies is?
Vermoeiend zijn de vooroordelen van onervaren bokkers, die wel even gaan vertellen hoe het allemaal in elkaar zit.

iemand mag wat zeggen als er iets gevraagt wordt...als er een topic wordt geopend en om raad word gevraagd.
Het is onmogelijk om die reacties dan te filteren in welke van een ervaren iemand zijn en welke van een 11 jarige...die al haar 'hele' leven in de paarden zit ;)

Ik denk dat bijvoorbeeld Boompje1985 veel beter lesgeeft dan ik,ondanks dat ik daarvoor ben opgeleid(althans het was een deel van mijn opleiding)....
Het gaat erom hoe je iets overbrengt,en daar sommigen gewoon heel goed in :j
Ik niet...en gelukkig weet ik dat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:37

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:39

Ik denk dat het probleem er enerzijds zit bij de Dramaqueens en anderzijds bij de Betweters.
Zij die altijd iets Ergs voorhebben en zij die altijd alles Beter weten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:45

Ik snap wat ts bedoelt met de openingspost! :j
Maar het allerergste vind ik de ts-ers die dan lopen te zeuren over iets wat niet lukt maar ook géén raad of aangeboden hulp aannemen dan :( !Dat zijn de allerergste vind ik,wel lopen leuteren over het paard maar iets aannemen ho maar! _-:(
En idd als ik sommige problemen lees dan denk ik ook: Waar is het inlevingsgevoel naar een dier toe? ;(

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:49

Ik vind het ook lastig als je in jou ogen een goed idee heb , je dan afgeblaft word door de des betreffende topic starter!

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:58

Jaja idd dat is het!
Dat je echt denkt van OMG!
Heb jij echt een paard? Was je er niet beter vanafgebleven? Moeten het altijd problemen zijn? Waarom doe je het dan als je niets positief kan zeggen! :p

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:03

matharitje schreef:
Ik denk dat het probleem er enerzijds zit bij de Dramaqueens en anderzijds bij de Betweters.
Zij die altijd iets Ergs voorhebben en zij die altijd alles Beter weten
En het moment waarop die samenkomen in één topic :+

Maar inderdaad, sommige TS'en kunnen niet tegen commentaar en sommige mensen die reageren zijn wat lomp in hun reactie..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:53

Jetta schreef:
Ik snap niet wat een leek met een paard moet! Dom en levensgevaarlijk. Zorg eerst dat je MINSTENS voldoende basiskennis hebt. Leer op je manege, of zoek een leermeester die je alles uit wil leggen, lees alles wat je kunt vinden, leer anatomie, leer over bewegen en hoeven, leer over zadel en hoofdstel, verzorging, eerste hulp.... En dan, kan je misschien een paard kopen en houden. Als je dat er niet voor over hebt, begin er dan niet aan. Dat zou veel ongelukken en leed voorkomen.

Wel een beetje harde reactie hoor... Je kunt ook als 'leek' best een paard kopen, zolang je maar open staat voor advies! Iedereen moet het allemaal een keer leren hoor, en op de manege leer je nou eenmaal niet voldoende om vervolgens een eigen paard te kunnen verzorgen (zonder hulp). Ik kwam in ieder geval van een koude kermis thuis, ondanks dat ik altijd op een manege heb gereden en verzorgponies heb gehad! Boeken lezen is papieren kennis, het herkennen van bepaalde dingen is in de werkelijkheid vaak een heel ander verhaal.
Ik heb na 5 jaar eigen paarden nog steeds heel vaak het idee dat ik een leek ben en vraag nog heel vaak advies op stal. Niet alleen aan de mensen die er echt verstand van hebben, maar ook aan andere stalgenootjes om te kunnen klankborden. Daar stel ik mijn 'domme' vragen zoals "kan de deken er al af" of "vind jij ook dat ie te dik/dun wordt" En soms weten die mensen het ook niet en stel ik een vraag op bokt. Niet alle kennis is namelijk in je directe omgeving te vinden. Ik was bv de enige die SGW deed en liep toch echt tegen andere dingen aan waar mijn omgeving mij niet mee kon helpen. Dan bied bokt gewoon een uitkomst... Soms zitten er gewoon tips tussen waar jij zelf misschien niet aan had gedacht.
Maar ik kan ook wel een beetje moe worden van de mensen die zelf gewoon niet meer na willen/kunnen denk of te lui zijn om even een een rondje te zoeken op http://www.google.nl Tis gewoon lekker makkelijk als alles voor je wordt voorgekauwd...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:52

Zou Jetta met een leek niet iemand bedoelen die na 10 lessen op de manege denkt klaar te zijn voor een eigen paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:58

funnyhorses schreef:
Ik snap wat ts bedoelt met de openingspost! :j
Maar het allerergste vind ik de ts-ers die dan lopen te zeuren over iets wat niet lukt maar ook géén raad of aangeboden hulp aannemen dan :( !Dat zijn de allerergste vind ik,wel lopen leuteren over het paard maar iets aannemen ho maar! _-:(
En idd als ik sommige problemen lees dan denk ik ook: Waar is het inlevingsgevoel naar een dier toe? ;(

_/-\o_ :j