Jetta schreef:Ik snap niet wat een leek met een paard moet! Dom en levensgevaarlijk. Zorg eerst dat je MINSTENS voldoende basiskennis hebt. Leer op je manege, of zoek een leermeester die je alles uit wil leggen, lees alles wat je kunt vinden, leer anatomie, leer over bewegen en hoeven, leer over zadel en hoofdstel, verzorging, eerste hulp.... En dan, kan je misschien een paard kopen en houden. Als je dat er niet voor over hebt, begin er dan niet aan. Dat zou veel ongelukken en leed voorkomen.
Wel een beetje harde reactie hoor... Je kunt ook als 'leek' best een paard kopen, zolang je maar open staat voor advies! Iedereen moet het allemaal een keer leren hoor, en op de manege leer je nou eenmaal niet voldoende om vervolgens een eigen paard te kunnen verzorgen (zonder hulp). Ik kwam in ieder geval van een koude kermis thuis, ondanks dat ik altijd op een manege heb gereden en verzorgponies heb gehad! Boeken lezen is papieren kennis, het herkennen van bepaalde dingen is in de werkelijkheid vaak een heel ander verhaal.
Ik heb na 5 jaar eigen paarden nog steeds heel vaak het idee dat ik een leek ben en vraag nog heel vaak advies op stal. Niet alleen aan de mensen die er echt verstand van hebben, maar ook aan andere stalgenootjes om te kunnen klankborden. Daar stel ik mijn 'domme' vragen zoals "kan de deken er al af" of "vind jij ook dat ie te dik/dun wordt" En soms weten die mensen het ook niet en stel ik een vraag op bokt. Niet alle kennis is namelijk in je directe omgeving te vinden. Ik was bv de enige die SGW deed en liep toch echt tegen andere dingen aan waar mijn omgeving mij niet mee kon helpen. Dan bied bokt gewoon een uitkomst... Soms zitten er gewoon tips tussen waar jij zelf misschien niet aan had gedacht.
Maar ik kan ook wel een beetje moe worden van de mensen die zelf gewoon niet meer na willen/kunnen denk of te lui zijn om even een een rondje te zoeken op http://www.google.nl Tis gewoon lekker makkelijk als alles voor je wordt voorgekauwd...