Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:16

ik vraag me af of de stalhouder wel weg komt met dat jezelf aansprakelijk bent?

je zet je paard daar neer voor verzorging, betaalt daar voor en mag verwachten dat dat paard dus ook naar behoren verzorgd wordt
de stalhouder is in gebreke gebleven want het paard is niet naar behoren verzorgd
ik zou de stalhouder (nadat ik mijn paard verhuist had) dus de rekening sturen en die verhaald dat dan maar weer op zijn pensionklant

opisop_shop

Re: Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:16

waarom is de stalhouder in gebreke, hij is niet verantwoordelijk voor de daden van een ander?
Wel hoort hij de dader op het gedrag aan te spreken, zeker als je er niet uitkomt onderling.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:17

Vind het toch altijd jammer dat je dit soort mensen vaak niet op heterdaad betrapt :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:20

ik mag naar redelijkheid verwachten dat mijn paard daar veilig staat en dat andere pensionklanten niet aan mijn paard komt
dat zijn normale afspraken en de pensionhouder moet zorgen dat de regels op stal nageleefd worden
het paard staat tegen betaling onder zijn verantwoordelijkheid

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:22

shilady schreef:
Vind het toch altijd jammer dat je dit soort mensen vaak niet op heterdaad betrapt :(

...is voor de gezondheid van de dader misschien maar beter ook? ~~}> }>

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:22

Ouders zijn dan misschien niet verantwoordelijk voor hun dochter (hoewel in België ben je dat wel tot de kinderen 25 zijn. financieel mogen de ouders dan opdraaien voor de schulden van de kinderen tot die 25 zijn) maar als zij officieel de kosten dragen draaien zijn in principe op voor de schade die dochterlief maakt.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:24

Wat een gek! Ben heel benieuwd naar hoe het afloopt met de aangifte! en of je hier nog foto's wilt plaatsen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:25

Haarbal schreef:
shilady schreef:

...is voor de gezondheid van de dader misschien maar beter ook? ~~}> }>

Ik zat me inderdaad net te bedenken wat ik zou doen als... <<)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:26

Die had ik toch even een flinke beuk gegeven zodat alle hersenspinsels weer op de juiste plek zaten en als men mij daarop aangesproken had,had ik gewoon gezegd "Ja sorry was in een vlaag van verstandsverbijstering"!
Dan ook maar net doen of ik ze niet allemaal op een rijtje heb en er niks aan kan doen. :+

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:44

haar pijn doen of dergelijke zou ik zeker niet doen ook zeker van haar paarden blijven!! dit kan de politie zo nodig nog tegen jou gebruiken! Ik hoop voor jou dat ze hier niet zomaar mee wegkomt.
En haar ouders, haar ouders,... Ze is zelf groot genoeg om verantwoordelijk te zijn, mama en papa moeten niet voor HAAR opdraaien. Ik zou het paard daar zeker ook weghalen voor ze iets ergers doet dat het paard binnenin schaad ! als het echt door jaloezie komt is de kans groot dat ze verder zal gaan! zie dat ze niet bij jou thuis komt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:49

De stalhouder kan in dit geval niet aansprakelijk gesteld worden volgens mij, en al helemaal niet in gebreke gesteld worden. Het meisje heeft al 'schuld' bekend, is ouder dan 18 en dus schuldaansprakelijk.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:51

Ik zou echt helemaal gek worden als iemand dat bij mijn paard zou doen.Ik doe er alle moeite voor en een ander verpest dat in een keer.
Nu heb ik het geluk dat iedereen op het paard van iedereen let.bovendien als de stalhouder je betrapt dan spreekt ze je hoogstpersoonlijk aan,je moet excuses maken en ik weet bijna wel zeker dat je van de manege wordt afgetrapt.Dit kan namelijk echt niet.
Ik kan me ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand dit zou doen(als ik zo kijk naar de gene die hier rondlopen.
ben benieuwd of de aangifte leidt tot schadevergoeding o.i.d

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:52

Ze mag dan groot genoeg zijn het kan nooit kwaad om even haar ouders te attenderen op haar gedrag en dat dat niet door de beugel kan. Gezien het feit dat zij voor de kosten opdraaien van het stalgeld. Het zal TS inderdaad punten kosten qua verzorging.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:54

petraaken schreef:
Het zal TS inderdaad punten kosten qua verzorging.

Echt niet waar hoor! Stalgenootje en ik reden bij dezelfde jury, ik had een 8 en zij een 5 (met mooie ingevlochten maantjes!)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:55

Zit dit verhaal vol ongeloof te lezen. Wat een rare mensen heb je toch op deze wereld. Snap ook de reactie niet van de staleigenaar, die heeft dus liever 3x stalgeld ipv tevreden mensen op zijn terrein. Hoop alleen niet dat deze persoon dit nog eens in haar hoofd haalt bij een ander paard.
Ik zou zeker haar vader hier op aan spreken en aangifte doen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:55

De staleigenaar heeft wel degelijk in taak in deze. Hij is niet verantwoordelijk voor wat anderen doen maar wel voor wat er op zijn terrein gebeurt. Het is zijn taak om deze vrouw aan te spreken en het is laf dat hij zich er zo vanaf maakt. Aangifte bij politie? Dat zou mij wat ver gaan, maar dat is ieder zijn keuze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:57

petraaken schreef:
Ze mag dan groot genoeg zijn het kan nooit kwaad om even haar ouders te attenderen op haar gedrag en dat dat niet door de beugel kan. Gezien het feit dat zij voor de kosten opdraaien van het stalgeld. Het zal TS inderdaad punten kosten qua verzorging.

Dat absoluut, maar hierboven stond een stukje over het in gebreke stellen van de stalhouder, daar reageerde ik even op. Zou zelf ook zéker haar ouders aanspreken, en gewoon de stalhouder attenderen op het gedrag van.

TS had overigens al contact gehad met de politie, die hadden gezegd dat het aangifte was van vernieling van haar eigendommen. Gezien enkele andere topics lijkt dierenmishandeling ook een goede grond te zijn. Die beesten hebben niet voor niets manen gekregen. Zonder staart kunnen ze hun vliegen niet afslaan, en manen beschermen daar zogenaamd ook tegen. Dat het dier normaliter een sportcoupe heeft doet er niet toe.

Het verhaal an sich maakt me stiekem wel doodsbang hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:59

dierenmishandeling, wat een kolder :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:02

opisop_shop schreef:

Misschien het topic even doorlezen, de topics die genoemd worden ook even lezen... Daarin is het namelijk wel op gronde van dierenmishandeling gegaan...

Is geen kolder, is gewoon de wet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:05

Nou ik ben het met opisop-shop eens hoor. Je kunt ook overdrijven, paard wordt voor wedstrijd ook getoiletteerd neem ik aan. Vliegen :O

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:06

IKbenEllen schreef:
Nou ik ben het met opisop-shop eens hoor. Je kunt ook overdrijven, paard wordt voor wedstrijd ook getoiletteerd neem ik aan. Vliegen :O

Daar gaat het niet om als je aangifte doet. Dat kan men pas in een rechtzaak gaan gebruiken als tegenargument.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:06

heb het topic doorgelezen en ook al eerder reacties gegeven ;)
Het is gewoon je reinste kolder, want de meeste paarden hebben geen lange manen maar een sportcoupe, dan zouden dus alle eigenaren schuldig bevonden kunnen worden aan dierenmishandeling? Kolder dus ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:08

Janine1990 schreef:
opisop_shop schreef:

Misschien het topic even doorlezen, de topics die genoemd worden ook even lezen... Daarin is het namelijk wel op gronde van dierenmishandeling gegaan...

Is geen kolder, is gewoon de wet.

Alleen als de staart tot aan de staartwortel is weggeknipt (en dan ook nog in het vliegenseizoen).
Wat ik begrepen heb, is alleen een gedeelte van de staart geknipt en heeft het paard hier voor de rest geen last van.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:08

opisop_shop schreef:

Helemaal afknippen van de staart in de zomer vind ik toch echt wel dierenmishandeling hoor... (daar gaat het vaak over, wanneer er aangifte wordt gedaan van mishandeling) Die staart heeft een paard zeg maar niet voor niets... Of ik het in het geval van TS 'mishandeling' vind, weet ik niet. Het is vooral heel erg vervelend en belachelijk dat het gebeurd is, maar ik denk niet dat haar paard er onder lijdt (gelukkig!!)
Maar als ze dat kan oplossen door aangifte te doen, had ik het ook gedaan. Je koopt er niets voor in feite, maar laat die gek maar even schrikken! En extentions voor de staart is zo gek nog niet. Laat dat maar mooi vergoed worden door de dader...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:09

Ik heb in het verleden op een stal gestaan waar een stalgenootje (uit jaloezie) bij andermans paard een poppetje met edding in zijn bles heeft getekend, terwijl het paard de volgende dag op wedstrijd ging.
Dat stalgenootje kon direct vertrekken ;)