Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:36

vuurneon schreef:
Ik weet de verslagen en ja ik ken het.
Veearts mag ook schieten als ze daar bevoegd voor zijn, maar moeten het dier daarna wel laten leegbloeden.

Ja omdat het vlees anders niet meer bruikbaar is en om het hart snel te laten stoppen. Als je dit niet zou doen zal het dier vanzelf overlijden aangezien alle lichaamsdelen afsterven.

Maar opstaan als een paard (of mens) hersendood is is onmogelijk!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersendood

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:37

Oja, rigor mortis, was dat even vergeten :j
Vind het allemaal wel heel interessant hoe het allemaal in zijn werk gaat :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:38

Mijn vader stamt nog uit de tijd dat het gebruikelijk was om dieren te houden voor eigen consumptie; zelf kippen slachten etc. Grotere dieren wel naar de slager, dat was te lastig. Toen was het geen anoniem vlees en werd er niets weggegooid. Wat dat betreft is het jammer dat alles zo anoniem is dat veel mensen een frikandel niet zien als stuk kip, paard, rund, varken.

Yvank, dat snap ik wel. Hersendood is dood. Dat is logisch, ging mij erom waarom ze wel moeten steken als de dierenarts schiet en het dier daarna met de rendac mee ging. Wat de reden daarachter is.

CM_

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:40

Ik heb geen moeite met paardenvlees.
Een paard heet doorgaans een veel beter leven gehad als een varken , kip of koe...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:41

Vuurmeon: Als dieren gestoken worden gaan ze niet naar de rendac. Het is immers vaak lastig een DA te vinden die mag schieten en als hij toch naar de rendac gaat kunnen ze net zo goed spuiten?!

Hier in duitsland mag nog gewoon aan huis geslacht worden (inmiddels hebben we 1 stier 1 kalf en 4 varkens al aan huis geslacht gehad). Dan komt er een slager aan huis, schiet het dier, laat het leegbloeden en 'stript' hem dan helemaal. Rund moet 1 dag aan de trekker (omhoog) hangen, varken neemt hij meteen mee naar de koelcel en word het vlees gekeurd. Dag later krijgen we het terug en kunnen we het naar een slager brengen die het uitbeent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:41

vuurneon schreef:
Maar waarom moeten ze dan alsnog laten leegbloeden als het dier alsnog wordt afgevoerd door de rendac?
Als de hersens zo aan pulp liggen zo verbloeden nodig zijn. Maar ook dat moet als de da komt schieten bij je thuis in geval van nood.

Omdat het kan zijn dat het hart nog langere tijd door klopt.
En dan duurt het meerdere minuten voordat alles er het mee ophoudt (omdat het lichaam nog zuurstof krijgt door het bloed.
Omdat een paard niet meer ademhaalt, na het schieten, stopt het hart er wel vanzelf mee... maar dat duurt dan zeker wat langer. De regel in Nederland is gewoon.... na het schieten het dier laten verbloeden.
In de slachterij moet het om het bloed uit het lichaam te krijgen (wat beter voor het vlees is).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:42

Ik heb wel eens een gesprek gehad over mijn vegetarisme, en die jongen zei dat ik op zich zonder problemen frikandellen moest kunnen eten. Er wordt namelijk geen enkel dier speciaal voor geslacht.. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:44

Vlees groeit ook aan bomen :j
(nee geen vleesbomen, dat is minder :') )

Bedankt voor de uitleg! :) ik dacht weer eens te diep na haha

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:45

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:47

Ik ben het met je eens hoor TS! Vind het cru om paard te eten..
Mijn paarden betekenen alles voor mij, ze staan echt om nummer 1.. Moet ik ze dan opeten om het te bewijzen?! Ga weg joh :') !

Mijn paardjes worden ingeslapen, gecremeerd en het as strooi ik uit op de plek waar ze het liefst waren :) .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:48

AnoukWelsh schreef:
Ik eet ook geen paardenvlees omdat ik dan moet denken dat ik mijn eigen maatje op zou eten. :o
En als een paard gedragsproblemen zou hebben, zou ik hem juist niet verkopen, ik zou er als voor doen.
Een uitdaging, en je maakt dan een band.
Ik hou zws niet van manege paarden omdat die zo makkelijk zijn,

Maar je zou wel paarden vlees eten, dan kan je toch ook honden en katten vlees eten?
Want veel zeggen dat ze het eten van paard niet erg vinden.
En over de schapen en ossen, heb je wel eens een band gevoeld met een schaap?
Het kan, maar als ik op een paard rijd dan voel ik me goed, en ook het idee dat je een maatje hebt waar je alles mee aan kan.
Een paard blijft voor mij specialer dan een schaap ofzoiets,

En is een bal rundergehakt dan minder speciaal dan een frikandel of een kroket? Dan eet je ook je maatje op aangezien er paard in is verwerkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:48

Ik zou best honden en kattenvlees willen proberen, skippy heb ik ook al geproefd maar die vond ik minder...

Doet mij denken aan die cabaretier die een goudvis klaarmaakte :j

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:49

Ik eet paardenvlees, veulen vlees, schapen vlees, koeien vlees, kippen vlees enz. enz. Mits het dier een goed leven heeft gehad. Hier in Nederland eet ik dus geen lam e.d.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:50

Ik zou hond en kat weer niet eten vreemd genoeg :')

Maar dat komt wellicht omdat die IMO nog huiselijker zijn dan een paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:50

Tellie schreef:
Ik eet paardenvlees, veulen vlees, schapen vlees, koeien vlees, kippen vlees enz. enz. Mits het dier een goed leven heeft gehad. Hier in Nederland eet ik dus geen lam e.d.

Waarom eet je geen lam?
Dit zijn 1 van de weinige dieren die de hele zomer bij hun moeder in de wei mogen lopen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:51

Tellie schreef:

Waarom eet je geen lamsvlees dan? Is er iets wat ik niet weet?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:51

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:52

mensen verkijken zich altijd op het woord lam, dat is echt geen klein dartel lammetje dat rond stuiterd in de wei hoor :+ een lam word lam genoemd tot 1 of 2 jaar en ziet er aardig schaap uit dan :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:52

Kippen worden geslacht als ze 6 weken oud zijn... Spreken van een mooi leven :Y)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:53

Ik zie geen verschil tussen paard, koe of vaken. Ik eet weinig supermarkt kip omdat ik de manier van doden van die kippen zielig vind. Als mijn buurman een kippetje slacht wil ik graag wat vlees hebben hoor! Die beestjes zijn in elk geval op een humane manier aan hun einde gekomen net als paarden....
Maar ik denk dat als ik een van mijn paarden weg zou brengen ik wel een tijdje oplet dat ik geenb paardenvlees eet. Dat mag iemand anders voor mij doen (of juist wel.... een homemade biefstukje...)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:53

Tellie schreef:

Een kip heeft het hier in NL nog het slechts van alle consumptiedieren...
Ook de zgn scharrelkippen hebben het niet zo best... heb ik het nog niet eens over de wijze van vervoeren en slachten :x

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:54

Ik eet wel vlees, maar geen paardenvlees. Puur om het feit dat dat hier thuis eigenlijk nog nooit binnengekomen is, ik er geen behoefte aan heb en een paard voor mij een huisdier is. Voor mij is paardenvlees eten zoals hondenvlees en kattenvlees eten, het is gewoon raar. Maar op zich heb ik er niets op tegen dat andere paardenvlees eten, maar ik zelf doe het niet :n

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:54

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:55

AnoukWelsh schreef:
vuurneon schreef:
Ik zou best honden en kattenvlees willen proberen, skippy heb ik ook al geproefd maar die vond ik minder...

Doet mij denken aan die cabaretier die een goudvis klaarmaakte :j

Ik eet alleen kip :o

Dus je eet nooit een kroket, frikandel, of bij een bbq een hamburgertje ofzo??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:55

Weet je dat zejker renate?? misschien eens in het keuekenkastje en in de diepvries kijken. bijna al het ingeblikte vlees zit paarden vlees in en kroketten, frikadellen , bitterballen enz ook.