Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Esther_87_ schreef:Ik geef alleen maar 'commentaar' als ik iemand ook daadwerkelijk kan helpen. Ik heb nergens zo'n hekel aan als aan mensen die om het hardst roepen dat je het fout doet en roepen hoe het niet moet, maar je vervolgens niet weten te vertellen wat je dan wél moet doen...
Avalon_ schreef:xApple schreef:Vorige week nog; er staat op de manege waar mijn paard staat ook
een meisje met een pony die ze van de manege heeft gekocht.
Ze heeft van de manege een 25 jarige fjord
gekocht die zijn hele leven al heel hard heeft gewerkt in de manege en nu
niet meer zuiver loopt en altijd ontzettend stijf is.
Zij gebruiken hem 1x per week een uur voor de kar, waar 3 mensen opzitten
waaronder haar vader die minstens 120 kilo weegt + dus nog 2 mensen.
Dat vind ik al echt not done.
Maar van de week was ze aan het rijden en ik aan het longeren. Paard liep
natuurlijk weer onzuiver en luisterde echt helemaal niet. Na een uur ging er een
vriendinnetje op en na nog een halfuur wilde haar moeder ook nog wel even.
Die moeder er een tijd op gezeten, toen wilde ze er eigenlijk wel samen op.
Inmiddels waren we al 2 uur verder en dat dier was gewoon doodop. Dus samen
erop, maar hij liep vreselijk slecht. Toen ging ze er nog op met dat vriendinnetje...
Toen schoot ik echt helemaal uit m'n slof hoor; heb alles tegen haar aan geschreeuwd want
ik vond het zoo zielig..Maar ze hadden echt zoiets van; boeiend..
Dus ik vind het zo vervelend want het gaat gewoon verder. Die pony is ook vreselijk
dun maar ik weet gewoon niet wat ik ermee moet?
Uit je slof schieten is not done. Wanneer jij bezig bent met je paard en iemand gaat al zijn of haar opgebouwde woede schreeuwen schiet jij in de verdediging. Dat is een volledig menselijke reactie.
Een eerlijk en rustig gesprek aangaan, waarin je haar verteld dat het misschien ook op een andere manier zou kunnen heeft misschien meer uitwerking.
Feit blijft dat je het niet kunt veranderen als de eigenaars hier niet voor open staan. Je kunt iemand met een eigen paard niet de wet voorschrijven, hoe graag je het ook zou willen. Iedereen heeft zijn eigen manier. Sommige mensen staan open voor tips maar andere ook helemaal niet.
) opgenoemd dat hij zo dun is en dan krijg ik de reactie; hij krijgt al heel veel bix !! Dus ik proberen uit te leggen dat ie dan beter meer ruwvoer kan krijgen. Maar dat hoefde niet want de manege eigenaar vond het zo wel genoeg
_Esther_87_ schreef:Ik geef alleen maar 'commentaar' als ik iemand ook daadwerkelijk kan helpen. Ik heb nergens zo'n hekel aan als aan mensen die om het hardst roepen dat je het fout doet en roepen hoe het niet moet, maar je vervolgens niet weten te vertellen wat je dan wél moet doen...
Langcara schreef:Iemand wel of niet verkrachten, is dat ook "eigen waarheid"?
Kom op, je kunt toch wel misstanden signaleren en erkennen?
Of ie d'r iets mee gedaan heeft weet ik niet, ze zijn vertrokken. mandylfmarca schreef:WhySoWhite schreef:commentaar voor je houden is ook altijd het beste wat je kan doen, maar mensen die volgens hun in de ZZ zwaar grandprix weet ik veel wat rijden! vinden dit maar al te moeilijk hier hoor..Ik geef nooit veel commentaar, word op mij ook niet gedaan. Als ik ergens een oplossing ( makkelijkere manier) voor denk te hebben dan zeg ik dat gewoon en help ik de gene evenWord altijd wel gewaardeerd
geven commentaar, maar uitleg ho maar! nee dan moet je maar bij ze gaan lessen, of afstappen en hun het werk laten doen..
waarom kan niet iedereen gewoon tape op hun mond krijgen aan de zijkant van de bak.

Ik heb je al antwoord gegeven en ik heb afspraken gemaakt met de eigenaar.
Langcara schreef:WinBinChes schreef:Ik zeg niks als mij niks gevraagd wordt. Hoe een ander met zijn dieren omgaat moeten ze helemaal zelf weten.
Vind je ook dat dit voor kinderen geldt?
Stel dat een kind mishandelt wordt. Moeten ouders dat ook geheel zelf weten?
WolinLotte schreef:shirleyp schreef:In de omgang met paarden doel ik op mensen die bijvoorbeeld hun paard niet eens aan de hand mee kunnen laten lopen. Lijkt onschuldig, maar ik passeer ze niet graag met mijn paard in een stalgang
Hmmm... Ik heb een paard dat vrij lastig is en soms opvoedkundig erg moeilijk.. Geduld en herhaling en zeer consequent zijn de sleutelwoorden voor mijn merrie. Als ik mij door Jan en alleman mij moet laten vertellen hoe ik haar moet behandelen, dan had ze waarschijnlijk al in de salami gezeten.. Dus Nee. Ik had het niet gewaardeerd als jij mij de les zou gaan lezen wbt de omgang met mijn paard! Het blijft een dier en jij kan niet zomaar de eigenaar van het paard aankijken op wat het paard doet omdat het jou niet aanstaat.
Daarnaast vind ik aanspreken ook niet zo leuk klinken, je topic heeft een negatieve ondertoon. Je kennis ongevraagd delen vind ik betweterig overkomen.. Daarnaast zit er een wezenlijk verschil.tussen hulp bieden en jouw kennis mede delen..
).