Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:56

hmm ja lastig hoor, meestal of eigenlijk altijd hou ik mijn mond en denk ik er alleen het mijne van
maar als ik iemand echt zie mishandelen dan weet ik uit ervaring dat ik niet kan blijven staan kijken , ik raak fel, geirriteerd en onzettend boos en dan ben ik ietwat (zeg maar gerust een heleboel) te impulsief

1 x dus gehad op een wedstrijd waar ik stond te kijken bij de inrij ring, en 1 dame (nou ja dame.....) haar paard echt een onterechte afranseling gaf nadat ze hem al een half uur flink onterecht aan het rijden was (zagen, sporen erin enz, beest was het na een half uur goed zat en ging vreselijk in verzet)
mensen spraken er allemaal schande van maar niemand die wat deed
bij een bepaalde klap die ik zag en de angst van het dier in zijn ogen , sloeg ik witheet, stormde de bak in en heb de trut van haar paard afgetrokken,met de mededeling of zij eens een afranseling wou
daarna ben ik witheet weer omgedraaid en weggelopen

uiteraard fikse bloody hell over mij geen gehad, maar dat doet mij op dat moment niks
is het goed? nee tuurlijk niet, maar ik kan er gewoon echt niet tegen als een dier zo behandeld wordt
heb wel geleerd hoor, tegenwoordig als ik een aanloop op woede voel,loop ik weg van hetgeen wat ik zie....

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:57

ik heb het ooit meegemaakt met een jong springerig paard dat die meer voorwaarts neerwaarts gereden moest worden ik deed zo mn best t beestje slingerde van onwetenheid en als groen paardje omdat ze niet eens begreep wat de hoefslag was en ze was aan het leren voor de derde keer los van de longe. ( ik had meestal paarden die klaar waren, maar de stuurlui aan wal wisten niet dat dit een groentje was ) Hoop commentaar en opmerkingen en kritiek ik vroeg ze stuk voor stuk doe het dan eens voor zoals jullie t vinden dat het dan wel moet?!? Geen commentaar meer en degene die dacht t beste te zijn werd getorpedeerd door mijn jonge merrie.......dus kijk uit wanneer je iets zegt en dat je zeker bent van je zaak ...hahaha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:59

Ik geef alleen maar 'commentaar' als ik iemand ook daadwerkelijk kan helpen. Ik heb nergens zo'n hekel aan als aan mensen die om het hardst roepen dat je het fout doet en roepen hoe het niet moet, maar je vervolgens niet weten te vertellen wat je dan wél moet doen...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:54

_Esther_87_ schreef:
Ik geef alleen maar 'commentaar' als ik iemand ook daadwerkelijk kan helpen. Ik heb nergens zo'n hekel aan als aan mensen die om het hardst roepen dat je het fout doet en roepen hoe het niet moet, maar je vervolgens niet weten te vertellen wat je dan wél moet doen...

Ja dat is dan ook weer zoiets... ik houd ook vaak mijn mond, hoe dieronvriendelijk iemand ook rijdt, want ik heb vaak geen betere oplossing, en vaak heb je aan mijn aanpak te weinig als je punten wilt scoren in de dressuurring... het enige dat ik ze dan kan aanraden is geduld :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:10

Avalon_ schreef:
xApple schreef:
Vorige week nog; er staat op de manege waar mijn paard staat ook
een meisje met een pony die ze van de manege heeft gekocht.
Ze heeft van de manege een 25 jarige fjord
gekocht die zijn hele leven al heel hard heeft gewerkt in de manege en nu
niet meer zuiver loopt en altijd ontzettend stijf is.

Zij gebruiken hem 1x per week een uur voor de kar, waar 3 mensen opzitten
waaronder haar vader die minstens 120 kilo weegt + dus nog 2 mensen.
Dat vind ik al echt not done.

Maar van de week was ze aan het rijden en ik aan het longeren. Paard liep
natuurlijk weer onzuiver en luisterde echt helemaal niet. Na een uur ging er een
vriendinnetje op en na nog een halfuur wilde haar moeder ook nog wel even.
Die moeder er een tijd op gezeten, toen wilde ze er eigenlijk wel samen op.
Inmiddels waren we al 2 uur verder en dat dier was gewoon doodop. Dus samen
erop, maar hij liep vreselijk slecht. Toen ging ze er nog op met dat vriendinnetje...

Toen schoot ik echt helemaal uit m'n slof hoor; heb alles tegen haar aan geschreeuwd want
ik vond het zoo zielig.. ;( Maar ze hadden echt zoiets van; boeiend..
Dus ik vind het zo vervelend want het gaat gewoon verder. Die pony is ook vreselijk
dun maar ik weet gewoon niet wat ik ermee moet?

Uit je slof schieten is not done. Wanneer jij bezig bent met je paard en iemand gaat al zijn of haar opgebouwde woede schreeuwen schiet jij in de verdediging. Dat is een volledig menselijke reactie.
Een eerlijk en rustig gesprek aangaan, waarin je haar verteld dat het misschien ook op een andere manier zou kunnen heeft misschien meer uitwerking.

Feit blijft dat je het niet kunt veranderen als de eigenaars hier niet voor open staan. Je kunt iemand met een eigen paard niet de wet voorschrijven, hoe graag je het ook zou willen. Iedereen heeft zijn eigen manier. Sommige mensen staan open voor tips maar andere ook helemaal niet.

Ik vond hun manier van omgaan met dit paard not-done.. Vandaar dat ik even de controle verloor
en het op die manier geuit heb. Het is misschien beter om het uit te leggen maar als je de situatie had
gezien had je misschien gesnapt dat deze zich daar niet voor leende. Het was lang leve de lol , lekker
scheuren, trekken, rukken/plukken en na mijn uitbarsting ging de pony wel op stal. Zonder uit te stappen of iets dergelijks uiteraard.. Maar goed met die lui blijf je de hele dag bezig om ze op allerlei dingen te wijzen hoor want ze weten gewoon niets..

Heb al eens (heel vriendelijk :D ) opgenoemd dat hij zo dun is en dan krijg ik de reactie; hij krijgt al heel veel bix !! Dus ik proberen uit te leggen dat ie dan beter meer ruwvoer kan krijgen. Maar dat hoefde niet want de manege eigenaar vond het zo wel genoeg ;)

Is wel een reden dat ik waarschijnijk van het voorjaar ga verhuizen naar een kleinschalige stal in plaats
van deze grote manege. Ik word gek van al die onwetendheid en daardoor 'mishandeling' van de paarden en pony's.

LadyMadonna

Re: Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:04

Maar goed, mensen die er wat van zeggen vinden hun waarheid de waarheid, terwijl dat waarschijnlijk voor de persoon die aangesproken wordt ook zo is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:06

Iemand wel of niet verkrachten, is dat ook "eigen waarheid"?

Kom op, je kunt toch wel misstanden signaleren en erkennen?

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:07

ik heb zelf liever dat niemand zich met mij en hoe ik met mijn paard omga bemoeit,
alleen als ik er zelf om vraag. voor tips/verandering aan mijn rijden heb ik mijn instructeur.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:10

_Esther_87_ schreef:

helemaal mee eens :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:11

Langcara schreef:
Iemand wel of niet verkrachten, is dat ook "eigen waarheid"?

Kom op, je kunt toch wel misstanden signaleren en erkennen?

Nee, dat kan niet iedereen. Want als ik mijn paard een knal voor z'n harses geef, maar men zag niet dat hij me beet, heb je tegenwoordig de poppen al aan het dansen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:25

Ja, als je je kind eens ene keer fatsoenlijk aanpakt krijg je dat ook. En dan zien de mensen ook niet wat er aan vooraf is gegaan.

Maar ik heb het nu dus duidelijk over misstanden op stal die jij dagelijks te zien krijgt, die iedereen weet.
En je weet hoe iemand met zijn/haar paard om gaat. Dat is geen informatie van een momentopname. En als een paard werkelijk onrecht aangedaan wordt, en je zwijgt dan, dan stem je toe met deze misstand.

Paarden hebben geen stem he. Vandaar.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:00

Ik zeg niks als mij niks gevraagd wordt. Hoe een ander met zijn dieren omgaat moeten ze helemaal zelf weten.

Ik zou het ook niet op prijs stellen als iemand zich er maar even mee gaat bemoeien. Want dat is wat je doet.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:22

Enkel in mogelijke gevaarlijke situaties voor mij of voor m'n pony :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:17

Ik zeg ook nooit wat.. doe lekker wat je niet laten kan. Je kan wel wat zeggen maar dan krijg je hier altijd een grote ... terug. Enige wat ik wel vind als iemand z´n paard aan t schoppen en slaan is dan krijg je wel een brul met he doe is ff normaal! maar dat zijn meestal dan kinderen die het "stoer" ofzo vinden om hun paard/pony op te voeden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:25

ik zal niet naar 1 keer mijn mond open trekken. zeker niet. mijn paard is ook niet altijd braaf dus het gaat ook niet altijd zoals het moet. en misschien heeft die ruiter op dat moment wel precies het zelfde. maar na een keer of 10/15 zal ik er wel wat van zeggen. maar dan meer in de vorm van: kun je dat misschien niet beter zo of zo doen?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:31

Ex-stalgenootje had een pony met een been blessure, sprong doodleuk hekjes in het park, trok hem met een slof met z'n kin op z'n borst, reed op het laatst zelfs met een Utrechtse stang, want ja dan loopt hij mooier.
Hier heb ik de beste man wel op aan gesproken ja, niet rechtstreeks van: Ja hallo, haal dat bit eraf, die slof eraf. Maar gewoon regelmatig laten vallen in het gesprek. :j Of ie d'r iets mee gedaan heeft weet ik niet, ze zijn vertrokken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:10

mandylfmarca schreef:
WhySoWhite schreef:
Ik geef nooit veel commentaar, word op mij ook niet gedaan. Als ik ergens een oplossing ( makkelijkere manier) voor denk te hebben dan zeg ik dat gewoon en help ik de gene even :) Word altijd wel gewaardeerd :j
commentaar voor je houden is ook altijd het beste wat je kan doen, maar mensen die volgens hun in de ZZ zwaar grandprix weet ik veel wat rijden! vinden dit maar al te moeilijk hier hoor..
geven commentaar, maar uitleg ho maar! nee dan moet je maar bij ze gaan lessen, of afstappen en hun het werk laten doen..
waarom kan niet iedereen gewoon tape op hun mond krijgen aan de zijkant van de bak. :+

Ja, kijk.. Hier heeft de hele manege ( ............... ) zo een smoel, want het is zielig om je paard een rotschop te verkopen als die omhoog komt, maar niemand die er even op durft te stappen om het even beter te doen.. En dat is dan wel weer mooi :j

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:33

Ik heb een aantal jaren geleden een jong meisje aangesproken op de thiedemann of slofteugel die erg strak stond. Er was ook geen begeleiding bij, het was tijdens vrij rijden en dat meisje gaat in haar eentje op de pony naar de manege. Ik vond het niet kunnen dat die pony zo in de krul getrokken werd door hulpteugels. Schijnbaar heb ik dat niet heel tactisch kunnen zeggen, want later begon ze te huilen... Toen heb ik mijn excuses wel aangeboden omdat ik het ook wel weer l*llig vond, ik had het beter iets anders kunnen zeggen.

In zo'n situatie vind ik dat we onze 'beginners' wel moeten kunnen aanspreken. Maar volwassenen aanspreken die al jaren rijden en bijvoorbeeld geen cap op hebben (terwijl dat wel verplicht is op de accomodatie) doe ik niet zo snel... En met hun rijgedrag wil ik me ook niet bemoeien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:58

Ik heb 1 keer een stalgenoot aangesproken (al jaren terug). Dat was iemand waarbij het met rijden (volgens haar) niet goed ging en waarbij ze na afloop nog even het paard in de boks met een zweep op zn flikker gaf. Alsof dat paard dat snapt :roll:

Daar heb ik toen ter plekke wat van gezegd.

Andere stalgenoot was daar bij aanwezig en was het helemaal met me eens.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:01

Ik vind dit wel een interessant onderwerp.

Zelf ben ik rijtechnisch gezien geen talent (heb lol met mijn paardjes en daar gaat het om) dus op dat gebied zal ik ook niet snel iets zeggen tegen andere. Mits het echt de gezondheid van het paard schaad, maar dan zou ik het nog niet rechtstreeks en bot brengen.
Het enige wat ik wel rechtstreeks op de man zeg is als ik er persoonlijk last van heb als we samen de bak moeten delen.
Echter, als iemand mij ergens op aanspreekt sta ik daar 9 van de 10 keer in beginsel voor open.
Ligt er dan vervolgens aan hoe het gebracht wordt of ik er wat mee doe.
Betweterigheid kan ik niks mee, dus dat gaat dan ook het ene oor in en het andere oor uit.
Tips of aanwijzingen die wel degelijk voor verbetering zorgen worden altijd meegenomen.
Werk het, dan hou ik ze vast, werkt het niet dan laat ik ze voor wat het is.

Wat ik dan echter wel weer reuze irritant vind is als je flauwe opmerkingen gaat krijgen over jouw omgang met je paard.
Zo ben ik bijv. heel erg van het grondwerk en op de vorige stal werd ik altijd al met een spottende blik aangekeken als ik met mijn touwhalster, leadrope en stick aankwam. En dan even snel tussen neus en lippen door.... joh ga je er nou alweer niet op, je moet je paard minstens 5x per week rijden wil je wat bereiken.
En dan als ik bezig was met meerdere staan smoezen aan de bakrand. Maar eens interesse tonen ho maar.

Dat schiet bij mij dan weleens verkeerd. Laat mensen gewoon hun ding doen en bemoei je er niet mee.
Niemand op een doorsnee pensionstal/manege is perfect.

Op de huidige stal is dat wel zo, ook daar geen mensen die grondwerk deden, maar ze tonen wel interesse.
Er wordt niet over je gepraat, maar met je gepraat. Goh, wat doe je nu eigenlijk precies, kun je mij daar ook mee op weg helpen enz. enz.

Over 2 weken verhuizen mijn paardjes naar een nieuwe stal en hoop dat dat daar ook weer zo'n sfeer hangt zodat ik gewoon mijn ding kan doen.
Of dat nou rijden, longeren, grondwerk of lange teugel is.
Het zal niet altijd perfect gaan, maar laat me dan gewoon lekker mijn ding doen.
Uiteraard hou ik als nieuweling voorlopig ook gewoon mijn aandacht bij mijn eigen paardjes.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:23

Ik zou waarschijnlijk mijn mond houden. Wie ben ik om er wat van te zeggen. Ik weet niet hoe vervelend of iets het paard is geweest. Mijn instructrice heeft ook een keer een paardje flink op zijn donder gegeven, aangezien het paardje constant liep te trekken als je naar haar stal ging. Toen heb ik gewoon gevraagd wat ze precies deed en hoe het allemaal werkten.

Ik zou alleen wat zeggen als iets écht niet door de beugel kan.. Mensen mogen mij altijd aan spreken als ik iets verkeerd doe of als er iets beter kan, maar daarvoor heb ik gewoon les.

Laats ging ik vrijrijden en toen kwam er iemand naar me toe of dat manegepaard geen beschermers om moet. Dus ik gezged van nee hoeft niet, dat heeft ze bijna nooit. De volgende dag ging ik weer vrijrijden op dat manegepaardje, gaat ze aan andere mensen vragen oa mijn instructrice of dat paardje geen beschermers om hoeft.. dan denk ik ook waar bemoei je je nou mee. >;) Ik heb je al antwoord gegeven en ik heb afspraken gemaakt met de eigenaar.
instructrice had nog even uitgelegd dat ze geen beschermers hoeft.

Maar aan andere kant wil ze wss gewoon het beste voor het paard maar op dat moment denk ik ook stik er in O:)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:32

Ik heb het nog niet vaak gedaan. Ik sta op een pensionstal met alleen maar eigenaarspaarden. Ik zou het zelf absoluut niet kunnen waarderen als iemand zich ongevraagd kwam bemoeien met hoe ik mijn paard rijd, dus de drempel om dat zelf te doen is heel hoog.
Voor rijtechnische zaken zou ik het helemaal niet doen denk ik. Ik heb al heel wat gekke dingen gezien: stangbitten, sporen, geschifte hulpteugels,... als mensen echt zo gek zijn om dat allemaal aan hun paard te hangen, dan gaan ze niet veranderen doordat ik mijn mening zeg. Het enige wat je zo bereikt is een slechte sfeer op stal.
Als een paard ziek of gewond is en toch gereden wordt zeg ik wel al eens iets. Ik heb vorige winter iemand aangesproken die met een kreupel paard aan het dressuren was. Ik werd gevraagd om me met mijn eigen zaken te bemoeien. Ik ben toen naar de stalbaas gestapt en die zei dat hij die bewuste ruiter ook al aangesproken had. Als mensen het niet willen horen....
Mensen die hun paard echt onterecht staan af te rammelen ben ik nog niet tegengekomen. Daar zou ik wel wat van zeggen denk ik.
Als ze iets doen waar ik of mijn paard last van hebben zeg ik natuurlijk wel wat, maar dan alleen op mezelf betrokken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:33

WinBinChes schreef:
Ik zeg niks als mij niks gevraagd wordt. Hoe een ander met zijn dieren omgaat moeten ze helemaal zelf weten.

Vind je ook dat dit voor kinderen geldt?
Stel dat een kind mishandelt wordt. Moeten ouders dat ook geheel zelf weten?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:11

Langcara schreef:
WinBinChes schreef:

Vind je ook dat dit voor kinderen geldt?
Stel dat een kind mishandelt wordt. Moeten ouders dat ook geheel zelf weten?

Voor kinderen is er altijd nog een anoniem telefonisch meld punt.
Voor paarden op een manege, misschien de nieuwe dieren politie met nummer 144 ???

Maar ik als eigenaar van een klein pension stalletje ben heel makkelijk.
Wordt er in mijn ogen een paard niet goed behandeld ?
Na en paar keer aanspreken geen verbetering, geen effect ??
Eigenaar wordt dan vriendelijk verzocht om paard en spullen op te pakken en een andere stal te gaan zoeken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:35

WolinLotte schreef:
shirleyp schreef:
In de omgang met paarden doel ik op mensen die bijvoorbeeld hun paard niet eens aan de hand mee kunnen laten lopen. Lijkt onschuldig, maar ik passeer ze niet graag met mijn paard in een stalgang

Hmmm... Ik heb een paard dat vrij lastig is en soms opvoedkundig erg moeilijk.. Geduld en herhaling en zeer consequent zijn de sleutelwoorden voor mijn merrie. Als ik mij door Jan en alleman mij moet laten vertellen hoe ik haar moet behandelen, dan had ze waarschijnlijk al in de salami gezeten.. Dus Nee. Ik had het niet gewaardeerd als jij mij de les zou gaan lezen wbt de omgang met mijn paard! Het blijft een dier en jij kan niet zomaar de eigenaar van het paard aankijken op wat het paard doet omdat het jou niet aanstaat.

Daarnaast vind ik aanspreken ook niet zo leuk klinken, je topic heeft een negatieve ondertoon. Je kennis ongevraagd delen vind ik betweterig overkomen.. Daarnaast zit er een wezenlijk verschil.tussen hulp bieden en jouw kennis mede delen..

Maar stel nou dat jouw paard geen manieren heeft (stél, ik zeg niet dat het zo is :D).
Ik moet met de mijne passeren (in de gang bv), en de jouwe schopt. Als ik dan weet dat jij bv eigenlijk je paard nooit aanpakt -of niet zoals het hoort-, dan is het toch normaal dat ik daar op reageer?

Ik weet bv dat mijn merrie nogal zuur uit de hoek kan komen als er een paard ons moet passeren. Uit voorzorg hou ik der kont vast (langs opzij). Ik wéét dat ze zuur is, of ze daadwerkelijk zou schoppen betwijfel ik ten zeerste, maar we proberen toch allemaal om ongelukken te vermijden? Dus als ik in een gevaarlijke/onplezierige situatie belandt, die veroorzaakt wordt door een ruiter die niet (goed) weet waar ie mee bezig is, zal ik daar zeker wat van zeggen.

Natuurlijk is er wel een verschil tussen 'eens iets zeggen' en tussen 'de les lezen'.
Ik zeg eigenlijk nooit wat, tenzij iemand iets vraagt, of het moet er al heel erg aan toe gaan.

De enige keer dat ik me kan herinneren, is toen m'n vorige paard verkocht werd, en het vervoer van de nieuwe eigenaresse heel bruut deed. Paard wilde niet meteen de trailer op, dus vond zij het wel ok om hem langs opzij (paard had haar niet gezien) een giga schop in z'n nieren te verkopen met stalen tippen. Paard schopte, en ik heb haar even goed ingepeperd dat dat wat mij betrof raak had mogen zijn. Met geduld raak je veel verder.

Bij mij op stal staat iemand, met een pony. Jeetje, hoe die daar tegen doet.. Aan de longe zet ie het op een lopen (wat puur aan haar lichaamstaal ligt), onder het rijden roept ze steeds, ze gebruikt de zweep overmatig, idem de sporen.

Langs de ene kant wil ik er al een tijdje wat van zeggen.. Maar langs de andere kant.. Ruiters die geloven dat ze door zulk geweld hun zin kunnen doordrijven, staan volgens mij niet open voor paardvriendelijkere alternatieven. Moest ze ooit om hulp komen vragen, leg ik haar direct uit hoe ik het zou doen, maar ik denk niet dat ze zou luisteren als ik dat uit mezelf zou komen vertellen.

Ik heb ook niet het makkelijkste paard (rijtechnisch dan, in de omgang is ze een schatje), en zou het ook niet appreciëren als iemand mij plots de les komt lezen. Want uiteindelijk ken IK mijn paard het beste, en ik ben er vrij zeker van dat ik geweldloos omspring met mijn meisje.

Maar als ik echt mishandeling zou zien gebeuren, zou ik er zeker wat van zeggen. Ik weet niet goed of m'n eerdere voorbeeld echt onder mishandeling valt, ik vind het in ieder geval te bruut. Maar zolang de pony zijn mannetje lijkt te staan..

Heb ooit eens een man naar een puppy!! zien trappen. Die heb ik meteen ongezouten mijn mening gegeven. Arm diertje!

Het is best moeilijk, vind ik!

Edit: typo 8)7