Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:49

Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dat gemiep over jongere ruiters altijd. Bekwaamheid, ervaring en verantwoordelijkheids gevoel hebben niets te maken met leeftijd, maar met opvoeding, karakter en de instelling die je hebt. Er zijn net zo goed volwassenen die niet weten waar ze mee bezig zijn :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:52

Wilmy schreef:
Volgens mij zit het niet zo in de leeftijd, maar in de persoon zelf.
Ik heb 2 stalgenoten 1 van 20 en 1 van 51 en ze zijn allebei precies het zelfde.
Als het er maar stoer uitziet en o ja wel Anky, maar dan met krul. :+
Allebei zijn ze van de slof, thiedemann enz. Rijd ik daar bitloos rond kijken ze me aan als ik van mars kom.
Terwijl het paard van het 20 jarige stalgenootje 2 wolfskiezen heeft, maar die hoeft toch niet naar een tandarts kan gewoon een bit in. Paard moet zich niet zo aanstellen. ;( Vind ook de 51 jarige. Dus volgens mij ligt het aan iemand zelf. :j

een paard hoeft geen slast van zijn wolfs kiezen te hebben, maar sommigen krijgen er wel last van en daarom halen ze die er uit. mijn pony had ze ook ( daar kwam ik achter toen is er mee stopte) en heeft er nooit last van gehad.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:54

Hoeft niet aan de leeftijd te liggen... meer aan hoe het kind is. Toen ik 14 was reed ik op een stal de jonge paarden, en zo ken ik nog wel meer kinderen die met 14/15 echt wel weten wat ze doen. Maar soms zie je ook 20'ers die al een tijd rijden maar imo geen besef hebben van wat ze doen..

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:55

Klopt had mijn vorige pony ook niet. Deze ruin wel! knarsen, tong over het bit, zwaar in de hand, dan maar een slof er aan en het liefst zo strak mogelijk. Gaat mij niet om leeftijd van iemand, ben het met themuisje eens. Ligt er aan hoe iemand is opgevoed etc.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:59

Wilmy schreef:
Volgens mij zit het niet zo in de leeftijd, maar in de persoon zelf.
Ik heb 2 stalgenoten 1 van 20 en 1 van 51 en ze zijn allebei precies het zelfde.
Als het er maar stoer uitziet en o ja wel Anky, maar dan met krul. :+
Allebei zijn ze van de slof, thiedemann enz. Rijd ik daar bitloos rond kijken ze me aan als ik van mars kom.
Terwijl het paard van het 20 jarige stalgenootje 2 wolfskiezen heeft, maar die hoeft toch niet naar een tandarts kan gewoon een bit in. Paard moet zich niet zo aanstellen. ;( Vind ook de 51 jarige. Dus volgens mij ligt het aan iemand zelf. :j

Daar ben ik het volledig mee eens.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:59

themuisje schreef:
Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dat gemiep over jongere ruiters altijd. Bekwaamheid, ervaring en verantwoordelijkheids gevoel hebben niets te maken met leeftijd, maar met opvoeding, karakter en de instelling die je hebt. Er zijn net zo goed volwassenen die niet weten waar ze mee bezig zijn :)

Mee eens, maar daar gaat dit topic niet over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:52

__YSB__ schreef:
Ik vind dat bij alles jonger dan 18 jaar, er begeleiding bij moet zijn. In de vorm van instructeur, pa/ma, eigenaar van het paard.

Waarom vindt je dat? En bedoel je dan echt hoe dat ik het begrijp dat er dus alle tijde iemand bij moet zijn als ze willen gaan rijden?
Zoja vindt ik onzin en overdreven. Leeftijd opzich zegt echt niet alles. Het gaat juist om de begeleiding die je wel gehad hebt, als je vanaf het begin af aan goed begeleid bent kunnen ook 12/13 jarige zelfstandig werken. Het gaat pas fout wanneer ze altijd al verkeerde begeleiding hebben en dat los je niet op door tot hun 18de erbij te staan. Aan begeleiding alleen heb je 3x niets. Je moet goede begeleiding gehad hebben.
Als je een slechte instructeur hebt kan die wel 3x per week les geven maar daar leer je niets van of in ieder geval niet op de juiste manier.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:02

@TS, oudere ruiters, weten zij waarmee ze bezig zijn?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:07

Poiuytrewq schreef:
@TS, oudere ruiters, weten zij waarmee ze bezig zijn?

Nee, ook lang niet altijd.
Maar wat is de link tussen dát en het onderwerp van dit topic? :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:16

(oa) dit zinnetje hiero
"Hoe kan het dat mensen van deze leeftijd, waarop je (volgens mij, correct me if I'm wrong) toch rédelijk zelf moet kunnen nadenken"

Dat 'redelijk kunnen nadenken' ligt NIET aan de leeftijd (ben volgens mij de honderdste die het zegt?)
En dat blijkt maar weer, want van een oude fiets moet je het leren ..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:25

Poiuytrewq schreef:
(oa) dit zinnetje hiero
"Hoe kan het dat mensen van deze leeftijd, waarop je (volgens mij, correct me if I'm wrong) toch rédelijk zelf moet kunnen nadenken"

Dat 'redelijk kunnen nadenken' ligt NIET aan de leeftijd (ben volgens mij de honderdste die het zegt?)
En dat blijkt maar weer, want van een oude fiets moet je het leren ..

Nee, ben ik het niet mee eens.Dat logisch nadenken, verantwoordelijkheidsgevoel komt ook echt wel met de jaren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:27

Als jij er zo over denkt, dat alle volwassenen logisch nadenken en verantwoordelijksgevoel hebben, en alle meiden van 15/16 jaar niet, ga ik niet eens de moeite meer nemen om met je in discussie te gaan.

Sorry dat ik het zeg maar ik krijg een soort kluizenaarsidee bij dit soort berichten :o.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:38

ik denk dat de volwassene meer schuld hebben om het zo te zeggen..............hebben zei/wij niet een soort van voorbeeld functie...

Poiuytrewq

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:42

Dat probeerde ik ook te zeggen :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:47

Poiuytrewq schreef:
Dat probeerde ik ook te zeggen :D

:D

Khns en de topruiters misschien moeten zei eens een soort van educatie filmpjes laten maken....

Maar zoals het is: Geld en prestatie is belangijker, ongeacht hoe het bereikt wordt...........

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:03

die verantwoordelijkheid is ook zeker gedeeltelijk van de "volwassene" maar niet alleen. Wat de TS (volgens mij) bedoelt te zeggen met dit topic is dat het lijkt als of er eerder gekeken wordt naar wat er stoer en/of mooi uit ziet en (nog) niet naar de functie en dat dan binnen de leeftijds categorie 14/15/16/17 ong.

en zeker weten is dit niet een "probleem" alleen bij deze leeftijd!! maar van elke. heeft te maken met hoe iemand is "opgevoed" in de paarden wereld en wat er met ervaringen wordt gedaan. maar ook nieuwsgierigheid naar het matriaal dat je gebruikt en wil gebruiken en dat is nu dus juist de kwestie.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:24

Het valt me op dat het niet alleenjonge ruiters zijn, er zijn ook steeds meer oudere ruiters met onkunde... Vaak kan je er niks aan doen, mensen proberen het goed te doen, en als je deze tip krijgt van iemand anders op stal, en je weet niet hoe of wat.. ja dan ga je de mist al in.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:36

Even van de andere kant toegelicht.

Een 14/15/16 jarig meisje komt op bokt, laat vol trots haar pony zien: met een (bijv.) elastiek. Of ze nu een elastiek met een reden om heeft, of dat het gewoon ontwetendheid is: Na amper een dag gaat het topic op slot, omdat er zoveel gemeen commentaar wordt gegeven.

Ik heb het nu in meerdere topics gelezen en ik vind het echt triest hoe sommige bokkers dan reageren. Tuurlijk, je kan goedbedoelde tips geven, maar laat de TS in zijn/haar waarde.

En niet alle bokkers hebben automatisch les/hebben de mogelijkheden om les te nemen.

Nu post ik zelf niks meer, dus het gaat niet over mij, het is gewoon iets wat mij opvalt. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:13

Laura_x_ schreef:

Een 14/15/16 jarig meisje komt op bokt, laat vol trots haar pony zien: met een (bijv.) elastiek. Of ze nu een elastiek met een reden om heeft, of dat het gewoon ontwetendheid is: Na amper een dag gaat het topic op slot, omdat er zoveel gemeen commentaar wordt gegeven.

Ik heb het nu in meerdere topics gelezen en ik vind het echt triest hoe sommige bokkers dan reageren. Tuurlijk, je kan goedbedoelde tips geven, maar laat de TS in zijn/haar waarde.

En niet alle bokkers hebben automatisch les/hebben de mogelijkheden om les te nemen.

De beste stuurlui staan aan wal hoor :j .

Doen ze geen elastiek dan doen ze zelf wel iets anders dat in hun ogen wellicht verantwoord is, maar het feitelijk niet is.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:25

Nou ik reageer dan toch nog maar een keer.

Met sommige bokkers ben ik ontzettend mee eens! Daar zeg ik 'ja en amen' op! _/-\o_

Het ligt niet helemaal aan de leeftijd. Volwassenen kunnen ook dezelfde fouten maken maar minder snel. Ik denk dat je in de 'jongere' leeftijd net een wat andere manier van denken hebt. Sommige zijn nog helemaal into de penny world of iets anders.
En daarbij kunnen veel jonge bokkers zeggen dat ze volwassen denken in hun leeftijd maar de manier is toch iets anders lijkt me.

En idd. Als je altijd goede begeleiding hebt en hebt gehad dan kun je ook prima redden met het zelfstandig rijden. Maar lessen blijft noodzakelijk!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:32

Nou , weer even bijgelezen.

Ik kom dingen tegen als het licht niet aan de leeftijd of , veel ouderen weten ook niet waar ze mee bezig zijn .
Nee tuurlijk weten veel ouderen ook niet waar ze mee bezig zijn , maar daat gaat het hier niet om . Dan kunnen we er vanalles bij gaan halen, maar dat is nou nét niet de bedoeling.
Het licht zeker wel voor een groot deel aan de leeftijd . Jongeren mensen , en dan heb ik het over tieners, kijken vooral naar de dingen omzich heen , nemen dingen over van beroemdheden , zoals Anky van Grunsven; Ohhhh kijk hoe mooi dat paard loopt!!! Maar als dat paard het kan ...... Kan mijn paard het toch ook???? Dus hup , de volgende dag naar stal en proberen . Niet wetend wat ze aan het doen zijn . Maar dan komen ze tot de conclusie .... Heee, mijn paard doet het niet ?? Dus wat gebeurd er. Ze gaan dingen opzoeken om hun paard 'mooi' te laten lopen . En waar komen ze uit? Juist! De bijzet teugel. Huppa, slof er om of weet ik veel wat en gaan met die banaan . En heee , hij loopt ineens aan de teugel!!!! Nee , dat is niet aan de 'teugel' . Dat is de druk ontwijken .

En tuurlijk niet alleen daarom , het is ook stoer om aan de vriendinnetjes te laten zien hoe jou paard loopt .

En tuurlijk zijn er uitzonderingen , een meisje van 9 reed met mijn vorige verzorg welsh pony M2 . Maar dit zijn wel dingen die ik heeeeel vaak zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:15

Ik vind dat het niet aan de leeftijd ligt.

Ik rijd sinds mijn 8ste paard en sinds mijn 10e heb ik een eigen pony, die reed/rijd ik soms met martingaal.

Sinds vorig jaar rijd ik paarden voor iemand hier uit de buurt, en dat zijn echt nog jonge groene paarden.
de meeste rijd ik zonder hulpmiddelen, maar het jongste paard rijd ik met slofteugel
Ik denk dat het best kan zolang je weet waar je mee bezig bent.
De eerste keer is de eigenaar er ook bij gebleven en heeft wat tips gegeven, het ging/gaat hartstikke goed.

Ook heb ik 2 jaar geleden een pony met elastiek gereden, maar ook dit kwam doordat de eigenaar aangaf het een goed idee te vinden als ik met elastiek reed.
Zelf is ze er de eerste paar keer bij gebleven zodat ze kon zien hoe het ging.

Ik vind dat het neit aan de leeftijd ligt, maar aan de ervaring van de ruiter.
Is een ruiter van 30 die elke week 1 les op de manege volgt hetzelfde als een 16 jarige die bijvoorbeeld een paar paarden heeft en zowat elke dag rijd, en ook nog les heeft?
Niet om onaardig over te komen, maar ik bedoel, leeftijd heeft er niets mee te maken, de ervaring wel.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:32

LDRD schreef:
Laura_x_ schreef:

De beste stuurlui staan aan wal hoor :j .

Doen ze geen elastiek dan doen ze zelf wel iets anders dat in hun ogen wellicht verantwoord is, maar het feitelijk niet is.

En als ze niets anders kunnen vinden? Dan zakt het topic zonder enige reactie (Compliment oid) naar de 100ste pagina. :D

Verantwoordelijkheid komt inderdaad met de jaren, maar dit hoeft niet te betekenen dat deze verantwoordelijkheid er pas is op het 21e jaar.

Maar wat dat betreft kan je ook weinig goed doen, zeker op internetsite's zoals Bokt ed. Bitloos buiten rijden en commentaar hebben tegen het bit? Pennymeisje eerste klas.
Rijden met bit, momentopnames op de verkeerde momenten? Onverantwoordelijke tiener.
Zo zou het mij geen moeite kosten om meer voorbeelden op te sommen.

Men denkt vanachter een beeldscherm kliklak alles te kunnen beoordelen, labeltjes plakken. Zoals eerder gezegd: Beste stuurman staan aan wal.
Jammer hoor...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:59

Het heeft ook met de karakter van die persoon mee te maken....
Hoe sterk sta je in je schoenen om niet met een bepaalde trent mee te gaan.

Ik heb een tijdje op de leeftijd van denk jaar of 12 me zweep aan de wilgen gehangen.
Er was een pony die je constant echt gewoon moest slaan op de manege om een rondje te kunnen voldoen.
Beest staakte verschrikkelijk.
Ik wilde proberen of het ook anders kon :D

Ik was ook niet bezig met het mooie plaatje....

Maar het is een soort cirkel.
Als het wordt toegestaan of zelfs toegejuicht denkt zo persoon oh het zal wel goed zijn....

En over dat les nemen misschien klinkt het hard:

Maar soms moet je andere prioriteiten op zij zetten........Misschien een pakje sigaretten minder of iets anders laten liggen.

Je stapt ook niet in een auto zonder te lessen........

Ook al les je maar 1x in de maand.
Hoe kan je anders die cirkel breken of je paard en jezelf verbeteren.....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:00

Laura_x_ schreef:

Nu post ik zelf niks meer, dus het gaat niet over mij, het is gewoon iets wat mij opvalt. ;)

Wat mij opvalde is dat iedereen in principe redelijk reageert, waarna de TS weer reageert... en aan de hand van de reacties van de TS (eigenwijs zijn of juist willen leren) wordt het topic óf een soort reltopic, óf een topic waarbij iedereen mooie tips zet en normaal reageert. Het is niet altijd zo negatief hoor, imo heeft ts het zelf in handen.