Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:33

Ik ga zo weer rijden. :D Ben benieuwd of paardje het weer zo top doet als de afgelopen dagen. :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:39

Mijn paard kan best goed bewegen, dus het ziet er vrij snel simpel en makkelijk uit als ik aan het rijden ben. Als ik dan tegen iemand zij dat het een enorme kwal kan zijn, werd dat niet gelooft. Nu heeft er pasgeleden een stalgenoot naar de les gekeken, toen mijn meneer paard zijn bokpruik op had, en er heeft inneens niemand meer behoefte om er eens op te gaan zitten, stelletje laffaards _O- _O- .

Ik heb vanmiddag ook les, hoop dat hij zich beter gedraagt als gisteren, zie er behoorlijk tegenop :o

Somebitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:39

Succes Ilonka! :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:48

Ik meld me ook!
Afgelopen weekend met m'n paard gesprongen voor de 3e keer *geeft zich zelf heeel veel klopjes op het schouder* wat best goed ging, maar m'n paard vindt het na 1 a 2x wel leuk geweest en begint dan te klieren.. Ik als ruiter van 55 kilo probeer al mijn gewicht in de strijd te gooien :') en alle moed bij elkaar te verzamelen om haar een rot schop te geven om vervolgens weer over de hindernis te gaan! Pfoeh.. elke keer weer denken: springen peerd, owee als je weigert of er bij langs racet want dan lig ik er naast _O-
Het buitenrijden gaat goed tot 5 stappen van het erf >;) Dan begint ze te kloten, hoort ze de paarden op stal en denkt ze: ik zet geen stap zonder hun }:) En als we gaan, dan gaan we goed, lees: staart omhoog, knorren en blazen om vervolgens te gaan dribbelen om ons groot te maken.. zucht..
Die hoop hebben we opgegeven deze winter, in het voorjaar als de paarden in het land staan gaan we het weer proberen om gewoon STAPPEND het betonpad af te kunnen lopen. En het lukt ons nu ook wel, maar met veel stress en niet lekker uitstappen zoals ik wil.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:50

Ik ben met springen altijd bang dat ik tegen zo'n paal aan kom / val. :\

Knap dat je gesprongen hebt Monica08. :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 11:50

@Belsje- dat is echt vervelend dat jij het minder kunt genieten door wat anderen zeggen, al heb ik het idee dat dat probleem misschien wel makkelijker te relativeren is uiteindelijk??? (niet bagatelliserend bedoeld hoor!) Bij mij ben ik het bijvoorbeeld helemaal zelf. Ik geef mezelf enorm op m'n kop omdat ik niet durf, het is zo moeilijk om tegen mezelf te zeggen "Nathalie, hou je klep, we gaan dit gewoon rustig aan doen en fijn dan dat je dit/dat nog niet durft" Wat anderen zeggen boeit me nog niet eens zo. Ik knik 'ja' en 'amen' en laat het langs me afglijden (tenzij er echt zinnig advies bij zit, dat ontleed ik aan alle kanten en kijk of er een smoesje uit te halen is :') )

@Vickz- ik denk dat jouw vriendin nog wel andere problemen heeft. Met de verzorgpony ging het immers helemaal de goede kant op, daar had ze mooi vertrouwen mee kunnen opbouwen maar die was niet "goed genoeg"? Dat vind ik dan weer apart.

@SB- naast dat het me vriendelijker leek, was 1 van mijn hoofdredenen voor bitloos ook dat het moeilijker is voor het paard om zich sterk te maken door het bit vast te pakken...maar ik merk nu wel dat Cos, als hij zich gedwongen voelt de leiding te nemen (en dat doet hij al tegen z'n zin) dan gaat waarheen hij wil. In een gecontroleerde omgeving of samen met een ander niet, maar alleen wel...en als hij dan zenuwachtig is, heb ik niks over (met bit waarschijnlijk ook niet hoor, maar het werkt momenteel meer psychisch voor mij). Uiteindelijk is het rijtechnische incompetentie bij mij...basta! Ik moet niet willen fietsen voor ik kan kruipen, zo simpel is het eigenlijk.

@rumay- dat soort ervaringen helpen niet bij het zelfvertrouwen idd. Vooral omdat je achteraf ook denkt, ik had dat ook helemaal anders moeten doen (met die kaart e.d.)

Ik heb ook nooit gedacht om mijn fjordje weg te doen (ja de eerste maand omdat ik worstelde met zijn stokmaat), denk juist dat hij heel goed voor me is.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:50

Inoterry schreef:
Zo dapper voelde ik me anders echt niet hoor, zat bijna te janken van angst ^) . Maar paardlief deed wel aardig zijn best om een huppelend konijn na te doen :+

Respect zeg! _/-\o_

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 11:52

Inoterry schreef:
Mijn paard kan best goed bewegen, dus het ziet er vrij snel simpel en makkelijk uit als ik aan het rijden ben. Als ik dan tegen iemand zij dat het een enorme kwal kan zijn, werd dat niet gelooft. Nu heeft er pasgeleden een stalgenoot naar de les gekeken, toen mijn meneer paard zijn bokpruik op had, en er heeft inneens niemand meer behoefte om er eens op te gaan zitten, stelletje laffaards _O- _O- .

Ik heb vanmiddag ook les, hoop dat hij zich beter gedraagt als gisteren, zie er behoorlijk tegenop :o

Hihihi...jij bent al heel wat hindernissen verder....de angsthaas die de rest lafaards noemt??? (in het land der blinden??? :P :P)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:53

nathalie2302 schreef:
@Belsje- dat is echt vervelend dat jij het minder kunt genieten door wat anderen zeggen, al heb ik het idee dat dat probleem misschien wel makkelijker te relativeren is uiteindelijk??? (niet bagatelliserend bedoeld hoor!) Bij mij ben ik het bijvoorbeeld helemaal zelf. Ik geef mezelf enorm op m'n kop omdat ik niet durf, het is zo moeilijk om tegen mezelf te zeggen "Nathalie, hou je klep, we gaan dit gewoon rustig aan doen en fijn dan dat je dit/dat nog niet durft" Wat anderen zeggen boeit me nog niet eens zo. Ik knik 'ja' en 'amen' en laat het langs me afglijden (tenzij er echt zinnig advies bij zit, dat ontleed ik aan alle kanten en kijk of er een smoesje uit te halen is :') )

@Vickz- ik denk dat jouw vriendin nog wel andere problemen heeft. Met de verzorgpony ging het immers helemaal de goede kant op, daar had ze mooi vertrouwen mee kunnen opbouwen maar die was niet "goed genoeg"? Dat vind ik dan weer apart.

@SB- naast dat het me vriendelijker leek, was 1 van mijn hoofdredenen voor bitloos ook dat het moeilijker is voor het paard om zich sterk te maken door het bit vast te pakken...maar ik merk nu wel dat Cos, als hij zich gedwongen voelt de leiding te nemen (en dat doet hij al tegen z'n zin) dan gaat waarheen hij wil. In een gecontroleerde omgeving of samen met een ander niet, maar alleen wel...en als hij dan zenuwachtig is, heb ik niks over (met bit waarschijnlijk ook niet hoor, maar het werkt momenteel meer psychisch voor mij). Uiteindelijk is het rijtechnische incompetentie bij mij...basta! Ik moet niet willen fietsen voor ik kan kruipen, zo simpel is het eigenlijk.

@rumay- dat soort ervaringen helpen niet bij het zelfvertrouwen idd. Vooral omdat je achteraf ook denkt, ik had dat ook helemaal anders moeten doen (met die kaart e.d.)

Ik heb ook nooit gedacht om mijn fjordje weg te doen (ja de eerste maand omdat ik worstelde met zijn stokmaat), denk juist dat hij heel goed voor me is.

Ik weet dat jij met bit ook niets te vertellen hebt. :j En ik weet ook dat je dat wel denkt want dat had ik eerst ook. Maargoed ik kreeg mijn paard met bit als hij er weereens vandoor ging niet gestopt hoor. :n Ja de enigste mogelijkheid was vallen en dan na 2 rondjes na rennen stond paardlief te trillen op zijn benen van angst. Waarom dat was weet ik ook niet maar ik ben blij dat ik er vanaf ben. :D

Maar je moet doen waar jij je lekker bij voelt en als dat met bit is dan is dat met bit. :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:55

Somebitch schreef:
@ Vickz
Jeetje maar dat is echt doorgeslagen angst.. Heeft ze er ook hulp bij van iemand die ervaring heeft met mensen die angst hebben? Ik denk zeker dat zij hiervoor hulp en dan bedoel ik professionele hulp bij moet halen..

Wel zonde van het paardje zeg. :(:)

Ze gaat af en toe bij een therapeut, maar niet echt voor het paardrijden. Ze heeft wel nog meer angsten. Maar soms denk ik dat het wat plantrekkerij is, ze durft bv niet alleen de trap op naar haar slaapkamer, maar ze durft wel alleen in het donker door de stallen lopen... Ik heb het gevoel dat ze angst soms gebruikt als een soort uitvlucht om iets niet te moeten doen, want om uit te gaan enz daarvoor is ze nooit bang.
Ook heeft ze voor alles een uitleg klaar. Ze probeert haar overal uit te praten.

@nathalie2302: ja maar die had geen goede gangen en kon niet goed dressuur enz. In de binnenbak durfde ze met hem toch al redelijk rijden, buitenbak en wandelen was ook nog steeds een groot taboe hoor ;) Ze wil eigenlijk een wereldpaard, ze hoopt nog steeds dat ze het ZZ zal gaan rijden, maar het dier mag wel niet vlot lopen en de oortjes naar voor doen en noem maar op...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:57

Oh ik bedenk me nog wat!! :')
Had ik afgelopen zomer alle moed bij elkaar om een galopje van voor naar achter te doen in het land en het ging goed, het voelde super TOTDAT dit gebeurde:

Afbeelding

Bok bok, stuiter stuiter want het is leeeeeuukk om baasje te klieren ~~}>

Gelukkig konden we de dag erna weer op het land en het is bij die ene keer gebleven, maar uitproberen is de favoriet van m'n paard :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:57

Inoterry schreef:

Is dat nog hetzelfde paard als van het filmpje?

Je laatste zin is voor mij de belangrijkste reden waarom ik geen paard meer heb. Sinds ik weet dat ik ziek ben kan ik geen risico meer nemen en als je een keer een moeilijke dag hebt, moet je er de volgende dag toch weer op en je moet eventuele problemen oplossen. Dat is wat mij tegenhoudt omdat ik niet meer weet of ik daar de moed nog wel voor heb. Paardrijden moet gewoon leuk zijn eigenlijk.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 11:57

Ik doe het voorlopig allebei....heb bit-dagen en bitloos-dagen. Het is de bedoeling dat Cos vanaf volgende zomer ook weer voor zijn wagen gaat en dat doe ik ook met bit dus vanuit die optiek is het ook prettig om dat er af en toe wel in te houden.

Denk dat ik vandaag beide pony's maar eens aan de lange teugel gooi (hahaha nu klinkt dat net als een excuus om niet te rijden :') of wacht...is het dat ook???? HEEELP!)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:58

Hmm dan speelt er inderdaad meer. Vervelend en het lijkt me ook erg lastig om te gaan met iemand die daar last van heeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:58

nathalie2302 schreef:
Ik doe het voorlopig allebei....heb bit-dagen en bitloos-dagen. Het is de bedoeling dat Cos vanaf volgende zomer ook weer voor zijn wagen gaat en dat doe ik ook met bit dus vanuit die optiek is het ook prettig om dat er af en toe wel in te houden.

Denk dat ik vandaag beide pony's maar eens aan de lange teugel gooi (hahaha nu klinkt dat net als een excuus om niet te rijden :') of wacht...is het dat ook???? HEEELP!)

Gewoon rijden ik ga zo ook naar stal en rijden. We kunnen het! :D

(Hoop alleen niet dat ze bezig zijn met die suikerbieten naast de bak want dan durf ik niet meer...)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:03

nathalie2302 schreef:
Inoterry schreef:

Hihihi...jij bent al heel wat hindernissen verder....de angsthaas die de rest lafaards noemt??? (in het land der blinden??? :P :P)

Ik vind het wel humor eigenlijk. Zelf stap ik met knikkende knieën op, maar ik doe het wel. Hun vinden zichzelf geen angsthaas, maar ze gaan er echt niet meer op nu ze weten dat ik wel gelijk heb. Volgens mij is het maar goed dat datgene wat hij tegenwoordig doet niet gefilmd is zodat ik het zelf terug kan zien :D .

@Lovely, het is inderdaad hetzelfde paard als in het filmpje.
En ik zet toch door ondanks mijn angst. Ik weet gewoon dat als dit paard echt gaat lopen, ik er een wereldpaard aan heb waar ik, gevoelsmatig in elk geval, de hele wereld mee aan kan. We zullen alleen nu echt door deze fase heen moeten, met of zonder knikkende knieën.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:07

Ik meld me ook :j
Ik heb al sinds eind september nier meer gereden omdat ik men paard niet elke dag rijden en dan schrikt ze van alles en rent ze weg. en dan gaat het van ZOOEEEFFFF en ik ga dan van AAAAJJJJ.
Geen goede combi dus :Y)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:07

Maar dat vind ik nu juist zo knap...jij hebt OOK nog eens een moeilijk paard, bokken en ellende en TOCH zet je door. Mijn paardje is juist erg braaf (hij schrikt wel eens, maar meer dan een huppel is het niet) en toch vind ik het moeilijk.
Ik zou zo graag willen dat ik tevreden kon zijn met kleine stapjes...dat ik gewoon een half uurtje in de bak kan rijden en kan zeggen "zo, dat was fijn, ik heb een rondje galop gedaan, braaf wat oefeningen gereden, sturen met mijn navel geoefend etc.", in plaats daarvan denk ik alleen "je had naar het bos moeten gaan sukkel"

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:13

Mijn vorige paard was de braafheid zelve, die vertrouwde ik 200% met mijn verstand. Gevoelsmatig werd het alleen een ander verhaal zodra ik er op zat. Nu was het zo'n goedzak dat hij elke dag opnieuw weer dat veilige gevoel naar me uitstraalde zodat ik me na een paar minuten draven weer op mijn gemak begon te voelen, maar ook met hem moest ik elke dag mijn angst overwinnen. En dat sloeg echt helemaal nergens op, Ino was het perfecte angsthazenpaard :+: . Hij heeft ook meerdere malen allerhande capriolen uitgehaald om er maar voor te zorgen dat ik wel in het zadel bleef zitten als ik dreigde te vallen en die ene keer dat ik wel gevallen ben is hij door zijn knieën gezakt om me zachter te laten landen. Zulke goedzakken zijn echt zeldzaam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:44

nathalie2302 schreef:
Maar dat vind ik nu juist zo knap...jij hebt OOK nog eens een moeilijk paard, bokken en ellende en TOCH zet je door. Mijn paardje is juist erg braaf (hij schrikt wel eens, maar meer dan een huppel is het niet) en toch vind ik het moeilijk.
Ik zou zo graag willen dat ik tevreden kon zijn met kleine stapjes...dat ik gewoon een half uurtje in de bak kan rijden en kan zeggen "zo, dat was fijn, ik heb een rondje galop gedaan, braaf wat oefeningen gereden, sturen met mijn navel geoefend etc.", in plaats daarvan denk ik alleen "je had naar het bos moeten gaan sukkel"

Dan heb je nog een stukje te gaan, namelijk tevreden zijn met jezelf. Je moet niet "zeuren" over wat je had moeten doen, maar happy zijn met wat je wel deed en vooral: wat goed ging.
Alleen dan kun je beginnen aan daadwerkelijk je angst opzij zetten en wel die bosrit maken die je bedoelde te gaan maken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:28

Net heerlijk gereden. :D Hij was braaf. :D En de suikerbieten waren gelukkig al weg. :=

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:23

ikke schreef:
nathalie2302 schreef:

Dan heb je nog een stukje te gaan, namelijk tevreden zijn met jezelf. Je moet niet "zeuren" over wat je had moeten doen, maar happy zijn met wat je wel deed en vooral: wat goed ging.
Alleen dan kun je beginnen aan daadwerkelijk je angst opzij zetten en wel die bosrit maken die je bedoelde te gaan maken.

Helemaal mee eens _/-\o_

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:25

Ik meld me ook in dit topic :D
Ik ben een angsthaas eerste klas, terwijl ik een enorm brave haflinger heb *\o/*
Laatst bijgewerkt door Wesco op 21-12-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lambiekske

Haha..herkenbaar...hoe ouder je wordt hoe meer je in je broek schijt.....letterlijk dan.... dus ik meld me ook. :D

monica08

Wordt echt druk hier :')